TEST Kia Cee´d SW 1.6 CRDi DCT7 – Dvouspojka na jedničku
Design, Interiér
Kombi Kia Cee´d SW není na našich silnicích žádnou novinkou a ani výjimkou, prodává se déle, než tři roky a těší se značnému zájmu českých zákazníků. Nedávno navíc prošlo společně s dalšími karosářskými verzemi faceliftem, jenž už jsme stačili vyzkoušet v samostatném testu hatchbacku i ve srovnávacím testu, takže víte, že změn se neudálo mnoho. Je ovšem třeba říci, že Cee´d SW v testované verzi GT Line, inspirované „warm-hatchem“ GT a na sedmnáctipalcových kolech, vypadá opravdu k světu, rozhodně patří k nejlíbivějším na trhu.
Uvnitř už je vůz poněkud všednější. Nemohl jsem se během celého testu zbavit dojmu, že Cee´d je vymyšlený přesně tak, aby se zařadil do průměru a aby z něj pokud možno nijak nevyčníval – a to jak “do plusu“, tak obráceně. To ale snad ani není výtka, pouze konstatování, protože současný „průměr“ představuje velice slušný standard, který patrně většině zákazníků bude vyhovovat.
Znamená to, že interiér má přijatelnou kvalitu plastů, přičemž dobře zvolené kovové dekory v kombinaci s lesklým černým plastem a černě čalouněnou střechou dokonce působí poměrně luxusním dojmem, ten ale zase sráží plast na středovém panelu a na můj vkus poněkud miniaturní displej infotainmentu. Sedadla vypadají pěkně a disponují lehkým bočním vedením, ale sedí se v nich dost vysoko, nemají moc dlouhý sedák a bolela mě z nich záda. Volant má zase tenčí věnec a uvítal bych větší rozsah jeho seřízení, abych nemusel řídit na „krátké nohy, dlouhé ruce“.
Posaz na zadních sedadlech pak potěší ještě méně, sedáky stehna téměř nepodpírají, nabídka místa je však bezproblémová a Cee´d SW boduje také velkým kufrem. Vzpěry jeho víka však otevírání moc neusnadňují, subtilnější ženy si docela zaposilují.
Motor, převodovka
Tím nejdůležitějším na testovaném voze je však turbodiesel, zkombinovaný se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Tato kombinace je možná v případě motoru 1.6 CRDi s výkonem 100 kW, jenž disponuje dokonce o 10 N.m vyšším točivým momentem než je tomu u varianty s manuálem – zakulatil se na rovných 300 N.m v rozmezí 1750-2500/min.
I Volkswagen, jenž je průkopníkem dvouspojkových převodovek, s technikou zpočátku docela zápasil a problémy s logikou řazení a kultivovaností provázely i celou řadu dalších značek. Kia se ovšem v tomto ohledu „vytáhla“. Převodovka za celý test snad ani jednou nezaváhala, nebylo tedy nutné jí do práce zasahovat manuálně a změny kvaltů byly hladké a plynulé. Na druhou stranu je třeba říci, že nepatří k nejrychlejším, i v tomto případě se řadí spíše k průměru, což ovšem (opět) nezavdává důvod ke stížnostem.
Převodovka preferuje nízké otáčky, snaží se pracovat pod dvoutisícovou hranicí. Nerozpakuje se usadit kolem dvanácti set otáček a při pozvolné akceleraci nepodřazuje. Motor sice nevibruje, ale zvuky nevydává úplně nejpříjemnější, mnohem lépe se cítí v oblasti maximálního točivého momentu, tedy od sedmnácti set otáček a výš, kam ho snadno pošlete důraznějším sešlápnutím plynového pedálu.
Cee´d SW točí na sedmičku při dálniční rychlosti 130 km/h 2400 otáček a na zimních pneumatikách ukázal při tomto tempu palubní počítač 6,9 litru. Pokud byste se na delší trasy přepravovali okreskovou devadesátkou, při 1600 otáčkách si šestnáctistovka žádá 5,4 l nafty. V obou případech mi tyto hodnoty přišly jako dost vysoké. V kombinovaném jízdním režimu počítejte s tím, že se budete pohybovat mezi 6,0-6,5 l.
Nepočítáme-li poněkud nakřáplý zvuk v nejnižších otáčkách, motor se chová velmi kultivovaně a je dobře odhlučněný a navíc poskytuje v polovičním obsazení překvapivě dobrou dynamiku, při plném bych ji ohodnotil jako přijatelnou.
Jízdní vlastnosti, závěr
O slušně odhlučněném motoru už jsem psal, posádku ale neruší ani hluk od kol, pouze aerodynamický svist do kabiny proniká trochu výrazněji. Pochvalu zaslouží kvalita jízdy – Kia Cee´d SW tlumí velmi dobře lehké nerovnosti a i ty výraznější zdolává se ctí. Posádka sice slyší práci tlumičů, ale do kabiny proniká jen minimum rázů a vůz po silnici velmi příjemně pluje, aniž by působil rozevlátě.
Ale něco za něco – Cee´d SW je v zatáčkách výrazně nedotáčivý a je třeba s tím dopředu počítat, pak s ním lze jet i vcelku svižně, i když bavit vás to určitě nebude. Nepotěší ani přeposilované řízení s nulovou zpětnou vazbou a lehkou apatií kolem středové polohy. S ohledem na to, že korejské kombi nebude asi vyhledáváno sportovně zaměřenými řidiči, by to asi příliš nevadlo, kdyby kombinace komfortního podvozku a odtažitého řízení na mokré vozovce nezpůsobovala úplnou ztrátu přehledu o tom, co se pod předními koly děje. Průjezdovou rychlost je tak třeba spíše odhadovat…
Neochotu zatáčet ovšem Cee´d vykompenzuje řidiči na dálnici, kde je příjemně stabilní i ve vyšších rychlostech. Korejské kombi také dobře brzdí, účinek se dobře dávkuje a auto je při deceleraci stabilní.
Závěr
Kia Cee´d SW je nyní na svou roli rodinného vozu připravena ještě lépe. Pohledné kombi s komfortním podvozkem a prostorným interiérem můžete vybavit dobře odladěnou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, která sice není z nejrychlejších, ale řadí plynule a nezmatkuje. Sedmý stupeň je jen o málo těžší, než šestka u manuálu, takže jsou ostatní kvalty poskládány více do krátka a vůz disponuje příjemnou dynamikou. Spotřeba by ale měla být nižší.
Co se zbytku vozu týče, Cee´d SW ničím vyloženě nenadchne, ale ani nezklame. Vyzdvihnout musím jízdní komfort a dobré odhlučnění motoru, méně už potěší jízdní vlastnosti nebo pozice za volantem a nepříliš pohodlná sedadla.
Nejlevnější verze modelu | 349.980 Kč (1.4 CVVT Comfort) |
Základ s testovaným motorem | 474.980 Kč (1.6 CRDi Comfort) |
Testovaný vůz bez příplatků | 524.980 Kč (1.6 CRDi GT Line) |
Testovaný vůz s výbavou | 524.980 Kč (1.6 CRDi GT Line) |
Plusy
- Velký zavazadlový prostor
- Dobře vyladěná převodovka
- Slušná jízdní dynamika
Minusy
- Nedotáčivý podvozek
- Posaz za volantem
- Necitlivé a přeposilované řízení
- Větší spotřeba
Foto: Petr Homolka