Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Cee´d SW 1.6 CRDi DCT7 – Dvouspojka na jedničku

Michal Fokt
Diskuze (110)
Výkonnější turbodiesel kombinuje Kia Cee´d nyní také s dvouspojkovou převodovkou. Nemůže být pochyb o tom, že „kvedlání“ už je přežitek…


Design, Interiér


Kombi Kia Cee´d SW není na našich silnicích žádnou novinkou a ani výjimkou, prodává se déle, než tři roky a těší se značnému zájmu českých zákazníků. Nedávno navíc prošlo společně s dalšími karosářskými verzemi faceliftem, jenž už jsme stačili vyzkoušet v samostatném testu hatchbacku i ve srovnávacím testu, takže víte, že změn se neudálo mnoho. Je ovšem třeba říci, že Cee´d SW v testované verzi GT Line, inspirované „warm-hatchem“ GT a na sedmnáctipalcových kolech, vypadá opravdu k světu, rozhodně patří k nejlíbivějším na trhu.

Uvnitř už je vůz poněkud všednější. Nemohl jsem se během celého testu zbavit dojmu, že Cee´d je vymyšlený přesně tak, aby se zařadil do průměru a aby z něj pokud možno nijak nevyčníval – a to jak “do plusu“, tak obráceně. To ale snad ani není výtka, pouze konstatování, protože současný „průměr“ představuje velice slušný standard, který patrně většině zákazníků bude vyhovovat.

kia testy nizsistredni kia testy nizsistredni  

Znamená to, že interiér má přijatelnou kvalitu plastů, přičemž dobře zvolené kovové dekory v kombinaci s lesklým černým plastem a černě čalouněnou střechou dokonce působí poměrně luxusním dojmem, ten ale zase sráží plast na středovém panelu a na můj vkus poněkud miniaturní displej infotainmentu. Sedadla vypadají pěkně a disponují lehkým bočním vedením, ale sedí se v nich dost vysoko, nemají moc dlouhý sedák a bolela mě z nich záda. Volant má zase tenčí věnec a uvítal bych větší rozsah jeho seřízení, abych nemusel řídit na „krátké nohy, dlouhé ruce“.

Posaz na zadních sedadlech pak potěší ještě méně, sedáky stehna téměř nepodpírají, nabídka místa je však bezproblémová a Cee´d SW boduje také velkým kufrem. Vzpěry jeho víka však otevírání moc neusnadňují, subtilnější ženy si docela zaposilují.

Motor, převodovka


Tím nejdůležitějším na testovaném voze je však turbodiesel, zkombinovaný se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Tato kombinace je možná v případě motoru 1.6 CRDi s výkonem 100 kW, jenž disponuje dokonce o 10 N.m vyšším točivým momentem než je tomu u varianty s manuálem – zakulatil se na rovných 300 N.m v rozmezí 1750-2500/min.

I Volkswagen, jenž je průkopníkem dvouspojkových převodovek, s technikou zpočátku docela zápasil a problémy s logikou řazení a kultivovaností provázely i celou řadu dalších značek. Kia se ovšem v tomto ohledu „vytáhla“. Převodovka za celý test snad ani jednou nezaváhala, nebylo tedy nutné jí do práce zasahovat manuálně a změny kvaltů byly hladké a plynulé. Na druhou stranu je třeba říci, že nepatří k nejrychlejším, i v tomto případě se řadí spíše k průměru, což ovšem (opět) nezavdává důvod ke stížnostem.


Převodovka preferuje nízké otáčky, snaží se pracovat pod dvoutisícovou hranicí. Nerozpakuje se usadit kolem dvanácti set otáček a při pozvolné akceleraci nepodřazuje. Motor sice nevibruje, ale zvuky nevydává úplně nejpříjemnější, mnohem lépe se cítí v oblasti maximálního točivého momentu, tedy od sedmnácti set otáček a výš, kam ho snadno pošlete důraznějším sešlápnutím plynového pedálu.

kia testy nizsistredni kia testy nizsistredni  

Cee´d SW točí na sedmičku při dálniční rychlosti 130 km/h 2400 otáček a na zimních pneumatikách ukázal při tomto tempu palubní počítač 6,9 litru. Pokud byste se na delší trasy přepravovali okreskovou devadesátkou, při 1600 otáčkách si šestnáctistovka žádá 5,4 l nafty. V obou případech mi tyto hodnoty přišly jako dost vysoké. V kombinovaném jízdním režimu počítejte s tím, že se budete pohybovat mezi 6,0-6,5 l.

Nepočítáme-li poněkud nakřáplý zvuk v nejnižších otáčkách, motor se chová velmi kultivovaně a je dobře odhlučněný a navíc poskytuje v polovičním obsazení překvapivě dobrou dynamiku, při plném bych ji ohodnotil jako přijatelnou.

Jízdní vlastnosti, závěr


O slušně odhlučněném motoru už jsem psal, posádku ale neruší ani hluk od kol, pouze aerodynamický svist do kabiny proniká trochu výrazněji. Pochvalu zaslouží kvalita jízdy – Kia Cee´d SW tlumí velmi dobře lehké nerovnosti a i ty výraznější zdolává se ctí. Posádka sice slyší práci tlumičů, ale do kabiny proniká jen minimum rázů a vůz po silnici velmi příjemně pluje, aniž by působil rozevlátě.


Ale něco za něco – Cee´d SW je v zatáčkách výrazně nedotáčivý a je třeba s tím dopředu počítat, pak s ním lze jet i vcelku svižně, i když bavit vás to určitě nebude. Nepotěší ani přeposilované řízení s nulovou zpětnou vazbou a lehkou apatií kolem středové polohy. S ohledem na to, že korejské kombi nebude asi vyhledáváno sportovně zaměřenými řidiči, by to asi příliš nevadlo, kdyby kombinace komfortního podvozku a odtažitého řízení na mokré vozovce nezpůsobovala úplnou ztrátu přehledu o tom, co se pod předními koly děje. Průjezdovou rychlost je tak třeba spíše odhadovat…

kia testy nizsistredni kia testy nizsistredni  

Neochotu zatáčet ovšem Cee´d vykompenzuje řidiči na dálnici, kde je příjemně stabilní i ve vyšších rychlostech. Korejské kombi také dobře brzdí, účinek se dobře dávkuje a auto je při deceleraci stabilní.

Závěr

Kia Cee´d SW je nyní na svou roli rodinného vozu připravena ještě lépe. Pohledné kombi s komfortním podvozkem a prostorným interiérem můžete vybavit dobře odladěnou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, která sice není z nejrychlejších, ale řadí plynule a nezmatkuje. Sedmý stupeň je jen o málo těžší, než šestka u manuálu, takže jsou ostatní kvalty poskládány více do krátka a vůz disponuje příjemnou dynamikou. Spotřeba by ale měla být nižší.

Co se zbytku vozu týče, Cee´d SW ničím vyloženě nenadchne, ale ani nezklame. Vyzdvihnout musím jízdní komfort a dobré odhlučnění motoru, méně už potěší jízdní vlastnosti nebo pozice za volantem a nepříliš pohodlná sedadla.

kia testy nizsistredni kia testy nizsistredni  

Nejlevnější verze modelu349.980 Kč (1.4 CVVT Comfort)
Základ s testovaným motorem474.980 Kč (1.6 CRDi Comfort)
Testovaný vůz bez příplatků524.980 Kč (1.6 CRDi GT Line)
Testovaný vůz s výbavou524.980 Kč (1.6 CRDi GT Line)

Plusy

  • Velký zavazadlový prostor
  • Dobře vyladěná převodovka
  • Slušná jízdní dynamika

Minusy

  • Nedotáčivý podvozek
  • Posaz za volantem
  • Necitlivé a přeposilované řízení
  • Větší spotřeba


Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Michal Fokt
Diskuze (110)
Kia Cee´d SW 1.6 CRDi DCT7
Cena základní sestavy 524 980 Kč
Výbava základní sestavy Čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, okenní airbagy, stabilizační systém, dvouzónová automatická klimatizace, chlazená schránka před spolujezdcem, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, sklopný klíč, rádio s CD/MP3/USB/Aux, ovládání rádia na volantu, volant nastavitelný ve dvou osách, elektrické stahování předních a zadních oken, přední mlhovky, hliníkové disky kol 16‘‘, LED denní svícení, LED zadní světlomety, Bluetooth, palubní počítač, tempomat, kůží potažený volant, zadní parkovací senzory a další. Kč
Cena testované sestavy 524 980 Kč
Výbava testované sestavy Základní Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1582
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 100 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 197
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.1 / 5.1 / 5.1
Emise CO2: 115
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 528 / 1642
Objem nádrže (l): 53
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1316 / 504
Rozměr pneu: 225/45 R17
Kia Cee´d SW 1.6 CRDi DCT7
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4505
b) šířka (mm): 1780
c) výška (mm): 1485
d) rozvor (mm): 2650
e) rozchod vpředu (mm): 1549
f) rozchod vzadu (mm): 1557
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 860 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1465
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
9. 7. 2017 12:26
Spotreba na dialnici
Neviem ako ste merali tu spotrebu, ale mam ten isty motor aj prevodovku (akurat hatchback) a pri tachometrovych 140km/h (realnych 134-135) mam priemernu spotrebu okolo 6 litrov - podla dotankovania, nie PP. Na okreskach sa da v pohode jazdit za 5 litrov aj svizne. (85kmh za kamionmi vazne nechodim ;-) )
11. 12. 2015 22:05
Re: Nízká spotřeba?
Pokiaľ viem, vstrekuje sa to priamo do katalizátora....
11. 12. 2015 20:50
Re: Nízká spotřeba?
já bych řekl že adblue zas tak náročné technicky právě nebude. v podstatě se do tlumiče výfuku vstřikuje (dělá mlha) adblue, tam to samo reaguje a ven jdou správné emise. takže hodně zjednodušeně celej motor může bejt obyč. nenáročná euro 3 a až u tlumiče výfuku se zněj stane E6 ;-)

problém bude v uživatelské přívětivosti
Avatar - trapid
11. 12. 2015 13:39
Re: Nízká spotřeba?
AdBlue je technologicky náročné - to rozhodně.
Na druhou stranu se u nákladních aut používá dost dlouho, aby se vychytaly eventuální potíže.
Spotřeba (a cena) AdBlue je výrazně nižší než rozdíl ve spotřebě u motoru s a bez tohoto systému, takže provozně je to levnější.

A k poslední Tvé poznámce - spolehlivé motory už nejspíš ne, ale dravost se začíná s AdBlue zase vracet. V tom je taky jeden z rozdílů mezi motory s a bez AdBlue.

Aby bylo jasno - já jsem všeobecně proti všem technickým nesmyslům, které jsou v autě jen kvůli vymaštěncům z Bruselu a kromě větší zátěže mé peněženky mi nedají vůbec nic.
Ovšem ze všech těch "blbostí" mi AdBlue dává docela smysl.
11. 12. 2015 08:44
Re: 6.9 ve 130?
On je právě problém, že to z té jejich věty není jednoznačné, o jakou spotřebu se jedná. Nevím jak toto 1.6 CRDi, ale 1.4 CRDi byla strašně citlivá na kopce a obecně zátěž (zrychlování). Příjemně úsporný motor při ustálené jízdě, ale jakmile přišel kopec nebo rozjezd z křižovatky, spotřeba letěla šíleně nahoru.

U 2.4 AT se ani nedivím, že to je sci-fi :-) Moje okreskové minimum na dvoulitru bylo právě těch 5,4, což bylo ze Slovenska v pozdních večerních hodinách po volných silnicích při takové uvolněné předpidové (SR, převážně obce) až lehce nadpředpisové jízdě (ČR), navíc je to trochu z kopce. Běžně to ale bývá zhruba lehce okolo těch 6,5. Uvádím přepočtená čísla, protože PP ukazuje ještě o dvě deci méně :-)