TEST Kia Optima SW 2.0 T-GDI – Silný motor, jistá jízda. Tak co je špatně?
Design, interiér
Značky koncernu Hyundai-Kia se mohou zdát na první pohled jako podobně orientované, šéfdesignér automobilky Peter Schreyer ale tvrdí, že zatímco Hyundai je prémiovější, Kia je spíše sportovnější značka. U Kie to ale zatím bylo znát vlastně jen na stylu, ryze sportovní model nabízela v Evropě jen jediný – cee’d/pro_cee’d GT. Letos k němu přibyla ještě Optima GT, která je dostupná ve formě sedanu i kombi.
A právě v testovaném kombíku Optima Sportwagon GT se skloubí hned několik prvků, které podle mnohých názorů měl mít tento vůz už dávno, nakonec ale na ně došlo až letos. V první řadě, pod kapotou pracuje silný benzinový dvoulitr se 180 kW, který v post-dieselgatovské éře bude v Evropě stále důležitější. V druhé řadě, je to kombi, což je na starém kontinentu obzvlášť populární druh karoserie, a ten předchůdci chyběl. V třetí řadě jde pak o samotný sportovní charakter, který Kia dosud ve střední třídě nabízela leda tak designem. Testovaná kia tak vzbuzuje velká očekávání. Naplní je?
Hot-kombi
Přestože Kia už na designu svých aut pečlivě pracuje několik let, stále se nezbavuji vzpomínek na takové obludy jako Magentis a Opirus. Právě ve srovnání s nimi nová Optima Sportwagon GT ukazuje, jak dlouhou cestu korejský výrobce za poslední léta ušel. Jestliže Magentis ještě v roce 2010 patřil mezi to ošklivější ve střední třídě, Optima naopak patří mezi to nejhezčí.
To platí jak pro dříve testovaný sedan, tak pro dnes testovaný kombík, nabízený s přídomkem Sportwagon. Příď s nizoučkou, ale širokou maskou je dravá, což u vrcholné varianty GT podtrhuje výraznější nárazník. Optima je elegantní i zboku, a to díky postupně se zužujícímu bočnímu prosklení, zatímco záď u varianty GT zakončují oblé koncovky výfuku zakomponované do výrazného difusoru. Optima zkrátka ideálně kombinuje dravost s decentností, což bychom ještě na začátku tisíciletí o voze korejské značky rozhodně neprohlásili.
Poznámku k designu přesto máme. Optima GT se sice prezentuje jako vrcholný model, jenže její vnější vzhled je stejný jako u Optimy GT-Line, která nabízí jen sportovní vzhled, nikoliv silný motor. Nešlo by oba modely přece jen odlišit více a ne jen červeně lakovanými třmeny brzd a černými bočními prahy u GT? Takové R-Liny od konkurenčního Volkswagenu přece jen poznat lze...
Jestliže zvenku Optimu GT díky jiným nárazníkům za sportovně laděný model ještě možná označíte, uvnitř si jí klidně spletete s běžnými verzemi. Poznávacím znakem je totiž jen dole zploštělý volant s nápisem GT a sportovní sedadla, což opět nabízí také o stupeň níže postavený GT-Line.
Když ale minimální rozdíly proti obyčejnějším variantám hodíte za hlavu, zjistíte, že interiér Optimy je pohodovým místem k žití. Hlavice volicí páky je možná závanem devadesátých let a horizontálně orientovaná středová konzole připomíná vozy BMW, celek ale funguje. Navíc výběr materiálů a jejich zpracování je bez diskuze perfektní. Za tohle má Kia jasné plusové body. Stejně jako za přehledné rozmístění tlačítek, snad jen na volantu je jich možná trochu moc.
Horší je to však s výhledem, důvodem je kombinace výše usazených, elektricky ovládaných sedadel a poněkud nízké horní hrany čelního skla, což zároveň znamená poněkud stísněný pocit. Ono obecně nad hlavou místa moc není, což platí i pro zadní sedadla. Tam je jinak prostoru habaděj, před koleny je tolik prostoru, že se cestující cítí skoro jako v limuzíně.
Slušný je také zavazadelník. Objemově to možná není taková sláva, hodnota 552 litrů je ve srovnání s takovým VW Passat Variant asi o stovku nižší, jenže kombinace skvělé přístupnosti rozměrným víkem, sklápění zadních sedadel v poměru 40:20:40 a nízké nákladové hrany znamená pro Kiu plusové body. Potěší i háčky po stranách, kolejnicový systém s posuvnou přepážkou pro oddělení nákladu nebo praktická síť. Co nám však vadilo, byla tkaninová roleta kryjící zavazadelník, která z krajní polohy neustále vypadávala a navíjela se za jízdy zpět.
Motor, jízdní vlastnosti
Nejvýkonnější Kia
Jak už bylo uvedeno v úvodu, Kia sice hraje roli té sportovnější značky korejského koncernu, zároveň ale na to neměla moc techniku. To se však mění, protože Optima GT se dočkala zážehového čtyřválce 2.0 T-GDI, který díky dvoukomorovému turbodmychadlu dosahuje výkonu 180 kW a 353 N.m.
To možná není úplně nejvíce v segmentu – třeba Škoda Superb Combi a Volkswagen Passat Variant umějí díky 2.0 TSI dosáhnout až výkonu 206 kW – přesto se jedná o nadmíru silnou jednotku, která umí Optimu více než důstojně rozpohybovat. Jestliže normální Optima je díky 1.7 CRDi (104 kW) spíše pohodář, dvoulitrový model jezdí jako drak.
Celohliníkový motor s proměnným časováním ventilů a vysokotlakým palivovým čerpadlem pracujícím s tlakem 200 barů navíc táhne lineárně bez výraznější turbodíry, přičemž se dobře cítí i kolem 6000 otáček. Jen je zkrátka znát, že v tomto výkonovém spektru se už občas hodí pohon všech kol. S přenosem síly jen na jednu nápravu má totiž Optima GT čas od času problém, stačí jen trochu kluzká vozovka a necitlivá práce s plynem a přední kola se rázem při rozjezdu protáčejí.
Jestliže budete motor často vytáčet, poslechnete si dosyta jeho zvuk, který dává hodně najevo. Po prvních metrech nadchne, protože Optima GT díky systému Active Sound System zvýrazňujícímu zvuk motoru zní, jako kdyby měla pod kapotou ne dvoulitrový řadový čtyřválec, ale pětilitrový vidlicový osmiválec. Jenže při delší konstantní jízdě se hutný zvuk stává stále monotónnějším a otravnějším, až by se ho řidič nejraději zbavil. Jenže to nepůjde, jednotlivé režimy sice jeho hlasitost mění, i v „nejtišším“ ekologickém módu je ale slyšet více, než by se nám líbilo.
A když už jsme u toho ekologického módu, je nutné zdůraznit, že na rozdíl od mnohých jiných aut skutečně splňuje svoji funkci. Sice výrazně otupí reakce motoru, jenže Kia po jeho sepnutí skutečně jede úsporněji. Zatímco se sepnutým normálním módem jsme městem projeli za 15 l/100 km, tu samou trasu za stejného provozu jsme při zapnutí eko módu jeli za 13 l/100 km. Ekologický režim je ale zároveň vlastně jedinou možností, jak snížit spotřebu 2.0 T-GDI. Pod devět jsme se totiž jinak horko těžko dostávali, normálem byla spíše desetilitrová spotřeba.
Kia Optima Sportwagon – srovnání s konkurencí | ||||
Model | Kia Optima SW | Ford Mondeo Kombi | Škoda Superb Combi | Volkswagen Passat Variant |
Motor | 2.0 T-GDI | 2.0 EcoBoost | 2.0 TSI | 2.0 TSI |
Pohon | 4x2 | 4x2 | 4x2 | 4x2 |
Zdvihový objem [cm3] | 1998 | 1999 | 1984 | 1984 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 180/6000 | 176/5300 | 162/4500-6200 | 162/4500-6200 |
Točivý moment [N.m/min] | 353/1350-4000 | 345/2300-4900 | 350/1500-4400 | 350/1500-4400 |
Převodovka | 6A | 6A | 6DS | 6DS |
Max. rychlost [km/h] | 232 | 235 | 243 | 244 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7,6 | 8,0 | 7,1 | 6,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 8,2 | 7,5 | 6,3 | 6,3 |
Základní cena [Kč] | 999.980 | 926.990 | 854.900 | 929.900 |
Skvěle jezdí!
Jestliže byste od sportovního kombi čekali manuální převodovku, jste na omylu, přeplňované dvoulitrové GDI je totiž standardně spárováno se šestistupňovou automatickou převodovkou s hydrodynamickým měničem. To by samo o sobě nevadilo, protože automaty dokážou dobře fungovat i ve sportovně laděných vozech, jenže převodovka Optimy Sportwagon se jízdním stylem často nechá zmást. Občas řadí pozdě, jindy zase cuká, což jízdnímu komfortu příliš nepomáhá. Řešením je tak přepnutí do manuálního režimu, které ale v důsledku znamená hodně sportovní chování – převodovka při změně převodu začne kopat. To aby řidič věděl, že opravdu přeřadil...
Sportovnímu naladění je podřízen také podvozek auta, jehož odpružení je elektricky nastavitelné. Jestliže při průjezdu městem se může zdát až zbytečně tvrdý, stačí nechat městské bulváry za sebou a vydat se na oblíbené okresky za městem, kde naladění začne rázem dávat smysl. Ve vyšší rychlosti je totiž kompromis mezi komfortem a stabilitou naprosto ideální.
Optima je navíc naprosto stabilní a hbitě mění směr. Jen ta osmnáctipalcová kola jsou na českých silnicích poměrně slyšet, byť od podvozku se neozývají žádné hlasité rány – vzadu totiž najdeme víceprvkové zavěšení. Navíc práci kol je možná slyšet jen kvůli naprosto skvěle potlačenému aerodynamickému hluku. Chválíme i brzdy, které byly kvůli sportovnímu charakteru auta patřičně zvětšeny. Přední kotouče mají průměr 330 mm, zatímco ty zadní 314 mm, což je proti běžným verzím o 30, respektive 14 mm více.
Rozhodně však nečekejte, že byste se za jízdy nějak zvlášť bavili. V tomto Kia dává najevo, že je stále spíše praktickým kombíkem než zábavným divochem. Kontrola stabilizace sice na limitu pracuje citlivě a nechá toho hodně na bedrech řidiče, jenže občas je její zásah prostě potřeba, protože řidič absolutně netuší, co se děje pod koly vozu. Řízení je zkrátka odtažité, což je u takto pojatého vozu škoda.
Výbava na první pohled potěší. Jestliže jste technofilové, Optima Sportwagon GT vás musí nadchnout, protože auto nabízí vedle silného motoru a sportovního motoru také bohatou výbavu. Za milion auto disponuje adaptivním tempomatem, ventilovanými předními sedadly, adaptivním podvozkem, kamerovým systémem sledujícím okolí vozu nebo full-LED světlomety.
Jenže ne všechny prvky fungují tak, jak bychom si představovali. Adaptivní tempomat brzdí už v době, kdy je vozidlo vpředu ještě daleko před vámi. Digitální rádio se při ztrátě signálu přepíná zpět na analogové vysílání, což ve výsledku znamená i několikáté přeskočení signálu během několika minut. Plně diodové světlomety pak sice dosvítí daleko, jenže zároveň oslňují okolní řidiče, kteří se vám za to „odvděčí“ problikáváním a nadávkami, ať si ta dálková vypnete. A tak bliknete nazpátek jako důkaz, že skutečně máte sepnutá jen potkávací světla... Zkrátka se na systémy nemůžete spolehnout tak, jak byste chtěli, a tak se ve výsledku stávají trochu nadbytečnými.
Závěr
Závěr
Kia Optima byla v Evropě doposud spíše alternativou k zavedenějším modelům. Příchodem silného benzinového dvoulitru a především kombíku ale výrobce dokazuje, že ve střední třídě nechce být jen do počtu a naopak touží hrát vyrovnanou partii se soupeři evropských značek.
Silné stránky nepochybně má. Povedený vzhled, výtečné zpracování kabiny nebo bezkonkurenční poměr ceny a výbavy jsou jen některé z nich. Zároveň se ale Optima nevyhnula chybičkám – automatická převodovka nám vadila svým váháním, necitlivé řízení se ke sportovně laděnému modelu nehodí a motor má ve výsledku nepříjemně umělý zvuk. Nejvíce však vadily prvky, které mají jízdu řidiči usnadňovat, ve skutečnosti ho ale spíše trápí. Adaptivní tempomat je příliš opatrný a diodová světla okolní řidiče neustále oslňují.
Zatím tedy Optima Sportwagon GT spíše zůstává především zajímavou alternativou s velice lákavou cenovkou. A třeba nástupce dostane i ten silný turbodiesel!
Nejlevnější verze modelu | 669.980 Kč (1.7 CRDi/104 kW) Business Line |
Základ s testovaným motorem | 999.980 Kč (2.0 T-GDI/180 kW) GT |
Testovaný vůz bez příplatků | 999.980 Kč (2.0 T-GDI/180 kW) GT |
Testovaný vůz s výbavou | 1.027.980 Kč (2.0 T-GDI/180 kW) GT |
Plusy
- Bohatá výbava
- Poměr ceny a výbavy
- Vnitřní prostor v podélném směru
- Povedený design
- Nízký aerodynamický hluk
Minusy
- Oslňující světla
- Váhající převodovka
- Vyšší spotřeba paliva
- Necitlivé řízení
- Nespolehlivě pracující elektronické asistenty