Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Pro_Cee'd GT – GTI podle Korejců

David Bureš
Diskuze (211)
První hot hatch z Koreje prošel modernizací. Je Kia Pro_Cee'd GT opravdu hot, nebo spíše warm?


Design


Kia Cee'd prošla modernizací, která se zaměřila především na techniku. Výchozí hatchback jsme už projeli s novým základním motorem 1.4 CVVT (73 kW), nově nabízený tříválec 1.0 T-GDI jsme zase postavili proti Opelu Astra. Kombi Cee'd SW jsme pak vyzkoušeli s novou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a vznětovou šestnáctistovkou. Nyní přišel na řadu poslední člen rodiny, třídveřový model s označením Pro_Cee'd.

A jelikož je Pro_Cee'd nejsportovnějším zástupcem modelové řady Cee'd, sáhli jsme rovnou po vrcholné verzi GT. Ta se chlubí pěkně ostrým vzhledem a silným motorem pod kapotou, přeplňovaným benzinovým čtyřválcem 1.6 T-GDI naladěným na 150 kW. Vedle Pro_Cee’du je toto provedení možné pořídit i pro pětidveřový hatchback. Přestože je Pro_cee’d GT často označován jako první hot hatch z Koreje, nám přišel spíše jako warm hatch.

Zatímco v minulosti nebyl třídveřový kompakt ničím unikátním, dnes už se Pro_Cee’d pomalu stává unikátem. Třídveřový Renault Mégane již brzy skončí, na českém trhu se už nenabízí ani třídveřový Hyundai i30 nebo Audi A3. Třídveřový VW Golf se pak u nás prodává jen ve vrcholných provedeních GTI, GTD a R. Nejbližšími soupeři pro Pro_Cee’d tak v tuto chvíli jsou Seat Leon SC, VW Scirocco nebo třeba i BMW 2 Coupé.

Atraktivní vzhled

Jestliže běžný Cee'd změnil svůj vzhled v rámci loňské modernizace jen jemně, Pro_Cee'd GT na viditelné úpravy karoserie rezignoval úplně, tedy pokud nepočítáme nová 18palcová kola. Ono nebylo potřeba něco měnit, nízký třídveřový model s koncepcí podobnou Volkswagenu Scirocco pořád vypadá parádně – obzvlášť ve žlutém laku.

Příď verze GT působí rozzuřeným dojmem díky nárazníku s diodami denního svícení rozdělenými do čtyř celků po obou stranách. O moc pozadu nezůstává ani svalnatá záď s difusorem a dvojicí oválných koncovek výfuku. Zadní partie se designérům opravdu povedla, jedinou pihou na kráse je pouze nijak nekrytá zadní parkovací kamera, která zde působí jako pěst na oko. Zadní nárazník auto opticky rozšiřuje, což spolu se sníženou výškou (Pro_Cee'd je o čtyři centimetry nižší než pětidveřový Cee'd) znamená, že auto působí jako pravý sporťák.

Dovnitř se nastupuje dlouhatánskými dveřmi. Ty sice usnadňují nástup dozadu, zároveň ale toto řešení není moc praktické na úzkých parkovacích místech. Přední sedadla se navíc po odsunutí nevrací do původní polohy. Uvnitř se objevuje nový volant. Kia v tomto ohledu následuje další značky a rovněž uznala za vhodné, aby měl sportovní model dole zploštělý volant. Drží se každopádně skvěle, věnec má ideální tloušťku. Jen nám multifunkční volant nadále přijde přetlačítkovaný. Celkem se tu objevuje 14 ovladačů. Punc výjimečnosti pak vozu nově dodává plaketka se sériovým číslem v prostoru před řadicí pákou.

kia testy nizsistredni kia testy nizsistredni

Jedno z tlačítek na volantu nese nápis GT. To nejen změní grafiku TFT displeje před řidičem, ale také nově zesílí zvuk motoru. Místo mdlého zvuku se od výfuků začnou ozývat zajímavější tóny, které sice nejsou tak burácivé jako u Golfu GTI, zato jsou přirozenější. Vedle poslechu hrubších tónů pak pilot může v GT módu před sebou sledovat natlakování turbodmychadla a využití točivého momentu.

Další novinkou je startovací tlačítko, které už není z obyčejného plastu, ale z hliníku. Jiné charakteristické prvky modelu GT zůstaly zachovány. Opravdu perfektní jsou přední sedadla Recaro s výrazným bočním vedením a pěkně dlouhými semišovými sedáky. Mohla by ale být uložena níže, na poměry sportovně laděného auta se sedí přece jen vysoko. Líbí se nám také krásně kulatá hlavice řadicí páky.

Pro_Cee'd je na poměry třídveřových automobilů nečekaně prostorný, a to i na zadních sedadlech. Může za to rozvor shodný s pětidveřovým Cee'dem (dlouhý 2.650 mm). Prostoru pro kolena je vzadu více než dostatek, místo pro hlavu samozřejmě trochu omezuje svažující se linie střechy, se svými 183 centimetry jsem ale nad hlavou stále ještě měl rezervu asi tří centimetrů. Také s velikostí zavazadlového prostoru je na tom Pro_cee'd více než dobře, objem 380 litrů je stejná hodnota jako u pětidveřového Cee'du. Pod podlahou navíc nadále zůstává prostor pro dojezdovou rezervu.

Motor


Druhá liga

Pod kapotou Pro_Cee'du GT pracuje přeplňovaný benzinový čtyřválec 1.6 T-GDI naladěný na 150 kW a 265 N.m. To je v případě kompaktních hot hatchů spíše druhá liga, takový Volkswagen Golf GTI díky 2.0 TSI nabízí 162 kW a rovnou 350 N.m. Golf R je pak se svými 221 kW ještě mnohem dále.

Parametry motoru zůstaly shodné, u faceliftovaného modelu je však vrchol točivého momentu dostupný v širším spektru otáček – mezi 1500 až 4500 min, zatímco dosud to bylo 1750 až 4500 min. Za vyšším krouťákem v nižších otáčkách hledejme nové turbodmychadlo pracující s vyšším plnicím tlakem. Výsledkem této změny je jednak kratší akcelerace z klidu, na stovce je auto za 7,6 sekundy (o desetinu sekundy rychleji než dosud), jednak lepší pružné zrychlení.

Svým charakterem se turbomotor přibližuje atmosférickým jednotkám, jeho síla lineárně roste už od nízkých otáček bez postřehnutelného turboefektu, což je velká změna proti dřívější jednotce. Kolem 4500 otáček jeho síla sice lehce poleví, aby se však ještě vzepjal k solidnímu zátahu okolo 6000 otáček. Motor rozhodně není špatný, při jízdě je ale každopádně znát, že na poměry dnešních hot hatchů je přece jen slabšího ražení. Zkrátka objem dvoulitrových konkurentů nahradit nelze…

O perfektně tvarované hlavici řadicí páky již byla řeč, skvělé je ostatně i samotné řazení. Dráhy jsou přesné a krátké, přesně jak to u sportovně laděného auta má být. Řazení si tak řidič bude vychutnávat. Nic jiného mu ani nezbývá, šestistupňový manuál je jedinou volbou, automat ani po faceliftu nabídku nerozšířil.

kia testy nizsistredni kia testy nizsistredni

Přeplňování obvykle znamená přímou úměru mezi zvoleným tempem a spotřebou paliva, což platí i v případě Pro_Cee'du GT. Během klidné vyjížďky se dá jezdit za osm litrů, ostré tempo ale spotřebu zvýší klidně k hranici třinácti litrů. Ve městě jsme jezdili za deset, při dálničním tempu si auto vzalo 9,3 litru. Na okruhu kombinujícím v takřka ideálním poměru město, dálnici i okresní silnici jsme dosáhli průměru 8,5 litru. Žádný zázrak to není, od sportovnějšího hatchbacku ale nejde čekat parametry vozu pro ekorallye.

Jízda


Rychlý, ale ne drsný

Drsný vzhled Pro_Cee'du GT by naznačoval, že i jízda s ním bude divočina. Už slabší motor ale napovídá, že drsňáka musíme hledat v jiných showroomech. To ale není na škodu. Kia ostatně zdůrazňuje, že vrcholná verze Pro_Cee'du se jmenuje GT a má tedy být spíše rychlým pohodlným automobilem než ostrým náčiním, které se bude při pomalém tempu trápit. Průjezdy s vlající zádí tu každopádně nečekejte, tady se primárně hraje na čistou stopu.

Vývojářům se povedlo podvozek automobilu naladit vlastně dokonale, funguje totiž takřka za každých podmínek. Jen na rozbitých cestách je možná až zbytečně tvrdý a od 18palcových kol se ozývají časté rázy. Při ostřejším tempu je však příjemně tuhý a karoserie auta se v oblouku nijak nenaklání. Jakožto „gran turismo“ by ale auto mohlo nabídnout lepší odhlučnění, hluk od podvozku a motoru je únavný hlavně na dálnici.

Jestliže se nám podvozek korejského gétéčka zalíbil, k řízení máme výhrady. Sice je tužšího ražení než u výchozího Cee'du, kde je opravdu přeposilované, stále bychom ale ocenili ještě tužší chod. Řízení je ale vcelku přesné.

V jízdě v oblouku je auto velice stabilní. Jistotě a agilnímu chování napomáhá přibržďování vnitřního kola. Při ostrém tempu se ale ukazuje, že samosvorný diferenciál tento systém nenahradí – od brzd se začne brzy linout zápach.

kia testy nizsistredni kia testy nizsistredni

Lákavá cena

Ještě v roce 2013 stál Pro_Cee'd GT 540.000 Kč, tyto časy jsou bohužel dávno pryč, aktuální cenovka stanovená na 599.980 Kč je ale stále atraktivní. Zvlášť s ohledem na to, že za tuto částku zákazník dostane opravdu bohatou výbavu. V té nechybí vyhřívaná přední sedadla i volant, xenonové světlomety nebo multimediální systém včetně navigace. Sedmipalcová dotyková obrazovka systému hbitě reaguje na pokyn, mohla by však být více na očích.

Připlatit si lze pouze za tři položky – speciální lak (metalický nebo perleťový), střešní okno nebo paket Convenience zahrnující elektronickou parkovací brzdu (kdo by jí chtěl?), posuvnou loketní opěrku s výdechy vzduchu a posuvný kryt držáků nápojů.

Kia Pro_Cee'd GT – srovnání s konkurencí
ModelKia Pro_Cee'd GTBMW 2 CoupéVolkswagen Scirocco
Motor1.6 T-GDI220i2.0 TSI
Zdvihový objem [cm3]159119971984
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon [kW/min]150/6000135/5000-6250132/4200-6200
Točivý moment [N.m/min]265/1500-4500270/1250-4500280/1250-4500
Převodovka6M6M6M
Max. rychlost [km/h]230235227
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,67,07,4
Komb. spotřeba [l/100 km]7,46,16,1
Základní cena [Kč]599.980837.200610.900

Závěr


Závěr

Kia Pro_Cee'd GT není nekompromisním ostrým náčiním, jde stále spíše o univerzální stroj. Není to tedy vůz ve stylu Renaultu Mégane RS, ale spíše soupeř pro Volkswagen Golf GTI. Na něj ale auto ztrácí svými výkony, a tak Pro_Cee'd GT snese spíše srovnání se standardním Golfem se silnějším motorem pod kapotou.

Pokud tedy Pro_Cee'd GT nebudeme srovnávat s těmi nejrychlejšími kompakty na trhu, zjistíme, že se jedná o velice lákavou nabídku. Auto dobře slouží jak při každodenní jízdě do práce, tak při víkendové projížďce po oblíbených okreskách. To ostatně Kia přiznává sloganem sportovní charakter pro každodenní použití. Škoda, že tomu neodpovídá komfort na rozbitých cestách nebo hluk na dálnici. Pro_Ceed GT nicméně potěší skvělou přilnavostí nebo bohatou výbavou. A když k tomu přidáme povedený vzhled nebo zajímavou cenu, vyjde nám docela atraktivní nabídka.

kia testy nizsistredni kia testy nizsistredni

Nejlevnější verze modelu344.980 Kč (1.4 CVVT/73 kW Comfort Plus)
Základ s testovaným motorem599.980 Kč (1.6 T-GDI/150 kW GT)
Testovaný vůz bez příplatků599.980 Kč (1.6 T-GDI/150 kW GT)
Testovaný vůz s výbavou614.880 Kč (1.6 T-GDI/150 kW GT)

Plusy

  • Atraktivní design
  • Bohatá výbava za lákavou cenu
  • Prostorná kabina
  • Na poměry předokolek skvělá přilnavost

Minusy

  • Nízký komfort na rozbitých cestách
  • Vyšší spotřeba
  • Přeposilované řízení

Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (211)
Kia Pro_Cee'd GT
Cena základní sestavy 599 980 Kč
Výbava základní sestavy Elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka s osvětlením nástupního prostoru, xenonové světlomety, diody denního svícení, diodová koncová světla, 18“ kola z lehkých slitin, dojezdová rezerva, dvouzónová automatická klimatizace, bezklíčový vstup, elektricky ovládaná okna, navigace, tempomat, kožený multifunkční volant, palubní počítač, světelný a dešťový senzor, vyhřívaná přední sedadla a volant, šest airbagů. Kč
Cena testované sestavy 614 880 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+14.900,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1591
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 150 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 265 / 1500 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 230
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.7 / 6.1 / 7.4
Emise CO2: 171
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 380 / 1225
Objem nádrže (l): 53
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1284 / 380
Rozměr pneu: 225/40 R18
Kia Pro_Cee'd GT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4310
b) šířka (mm): 1780
c) výška (mm): 1430
d) rozvor (mm): 2650
e) rozchod vpředu (mm): 1545
f) rozchod vzadu (mm): 1552
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 860 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 890
k) šířka vpředu (mm): 1465
l) šířka vzadu (mm): 1425
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
22. 1. 2016 12:53
Re: Střelba naslepo?
no obávám se že bazarovka je hodně o trpělivosti, já své jeté GTčko koupil loni v červenci a od té doby (něco přes 6 měsíců) se žádné ojeté na bazaru neobjevilo....
17. 1. 2016 18:01
Re: Střelba naslepo?
osobně mi ta cena teda příjde trochu přepálená....počkal bych chvíli a našel nějakej výhodnej bazarovej kousek ;-)
Avatar - white label
30. 12. 2015 23:52
Re: Mýtus zvaný "etalon" a zbytečné "komplexy" z něj vznikaj
Vážně máš až tak vymeteno? :-O
I absolutně průměrné auto může být logicky etalonem, etalon není vrchol, ale měřítko. Etalon není podmíněně něco, co "založilo" nějakou kategorii a ani Golf GTI nebyl prvním hh na světě.
Počet prodaných singlů/CD nemá nic společného s případnými cenami za samotnou kvalitu! Nedal jsem tu statistiky prodejů Golfu V GTI, ale ceny získané za jeho kvality od lidí, co autům (na rozdíl od tebe) rozumí a nemusí jim nikdo vysvětlovat elementární pojmy typu etalon.
A jestli je tu někdo samozvaný teoretický rádoby fyzik s vážným problémem, jsi to rozhodně ty.
Ale jako komik jsi jednička, až budeš intelektuálně dospělý, můžeme zkusit diskutovat dospěle i vzájemně. Tak se snaž a makej na sobě aspoň trochu, i když letos už toho asi moc nestihneš. ;-)
Avatar - 3_diamanty
30. 12. 2015 09:06
Re: Mýtus zvaný "etalon" a zbytečné "komplexy" z něj vznikaj
ano to je jasne... len mozno by to chcelo iny pojem... vyznam pojmu etalon mi na meranie nemeratelnych velicin dost nepasuje ... ale ano mas pravdu.... nejako to nazvat treba a mat nejaky "vztazny bod" o ktory sa mozeme opriet voci ktoremu nieco porovnavame je logicky krok... a asi aj najschodnejsi
30. 12. 2015 08:53
Re: Mýtus zvaný "etalon" a zbytečné "komplexy" z něj vznikaj
Subjektivní to zůstane vždy. Vyjma měřitelných hodnot, ale zábava se na vteřiny na okruhu neměří.