Kia Rio 1,25 vs Škoda Fabia 1,2 TSI

Kia Rio 1,25 vs Škoda Fabia 1,2 TSI

 
 

Korejci stále prosazují motory bez přeplňování. Bude obyčejný „jedenačtvrtlitr“ v Kia Rio stačit na stejně velký turbomotor ve Fabii?

Škoda po faceliftu Fabie vsadila téměř výlučně na turbomotory. Jediný atmosféricky plněný agregát v nabídce je základní tříválec 1,2 HTP. Tato jednostranně zaměřená strategie vzbuzuje otázky, na které jsme se pokusili už dvakrát odpovědět.

Nejprve jsme přeplňovanou Fabii postavili proti Nissanu Micra 1,2 DIG-S. O válec menší motor Nissanu, který má místo turba poněkud netradičně kompresor, škodováckou dvanáctistovku doslova převálcoval. Protože ale auto nedělá jen motor, nakonec to Micře na vítězství nestačilo.

Fabii 1,2 TSI vyzval nový Yaris s nejprodávanějším motorem 1,33 Dual VVT-i: ve vyrovnané bitvě nakonec Aleš, který je příznivcem atmosférických motorů, přiřkl těsné vítězství novější Toyotě. Dnes se k Fabii TSI vracíme potřetí a startovací pozice jsou opět jiné: Kia Rio je soupeřem nejvážnějším a já mám turbomotory o něco raději než Aleš.

obrázek [600 x 262]  

Než ale nastartujeme přistavené čtyřválce, podívejme se napřed na srovnávaná auta obecnějším pohledem. Srovnání designu má nelehké vstupní podmínky: Kia k testu dodala auto v základním provedení Edtition 1. Díky tomu na fotkách vidíte opravdu Rio za čtvrt milionu, nemá ale ani poklice na ocelových kolech, ani lakované kliky a zrcátka. Obojí nabízí až o 30 tisíc dražší Edition 1 Pro.

Škoda se rozhodla neponechat nic náhodě a Fabia dorazila ve žluté barvě s paketem Monte Carlo. Černé detaily a velká kola dělají z obyčejně nevýrazné Fabie auto, které svým designem vzbudí pozornost. V tomto konkrétním případě proto vychází srovnání vzhledu opačně, než by se dalo u dvojice Rio-Fabia čekat.

Interiér a zavazadlový prostor

Nenecháme se ale oklamat prvním dojmem. Po usednutí dovnitř je to opět Fabia, kdo se snaží zaujmout vrcholným provedením detailů. Zde už ale parádičky za paketu Monte Carlo těžko obstojí proti jasným faktům.

Nové Rio je uvnitř vyspělejší. Karoserii širší o 8 cm a rozvor náprav delší o 12 cm dokáže náležitě zužitkovat a působí dojmem podstatně prostornějšího auta. Zejména rozdíl ve vnitřní šířce 5 cm je opravdu citelný. Rio ale zároveň nabídne přirozenější posaz a velkorysejší příděl prostoru v podélném směru.

obrázek [300 x 333] Kia k tomu přidává živější design, avšak strohá a vysoká palubní deska Fabie může být pro někoho předností. Kde si Škoda nenechá vzít prvenství, to je výhled z vozu. Rio vsadilo na efektnější skloněné sloupky, ty vpředu však zhoršují výhled do křižovatky (přídavné okénko ve sloupku je jen symbolické), zadní zase komplikují couvání.

Zavazadlový prostor je tradiční doménou Fabie. Jejich 315 litrů těžko hledá konkurenci, čtyřmetrové Rio je ale s 288 litry povážlivě blízko. Proporce zavazadelníku jsou dokonce příhodnější – spíš než o 6 cm delší prostor ve Fabii oceníte o plných 11 cm více mezi podběhy u Ria. Český hatchback si zachraňuje čest vyšším prostorem v základním uspořádání a níže položenou nakládací hranou.

Rozměry zavazadlového prostoruKia RioŠkoda Fabia
Délka u dna [mm]610670
Šířka mezi podběhy (min) [mm]1070960
Výška pod platem [mm]500560
Nakládací hrana [mm]750670
Udávaný objem [l]288 / 923315 / 1180

Na silnici

Nás ale zajímají hlavně motory. Základní fakta jsou nezvykle podobná: objem 1,2 litru, výkon 63 kW a k tomu pětistupňová manuální převodovka. Všechno ostatní je ale jinak. Kia je teoreticky v roli outsidera – jedinou pokročilejší technologií na jejím atmosférickém motoru je variabilní časování sacích i výfukových ventilů (DCVVT).

Škoda má pod kapotou motor 1,2 TSI, který je osazen výfukovým turbodmychadlem a přímým vstřikováním. Zvláštností tohoto motoru je rozvod s dvěma ventily na válec místo obvyklejších čtyř. Jediná vačková hřídel znamená, že té-es-íčko naopak postrádá variabilní časování ventilů.

Ve skutečnosti proti sobě proto stojí klasický maloobjemový atmosférický čtyřválec a přiškrcený turbomotor. Řečí čísel: 121 proti 160 Newtonmetrům, které se však musí prát s podstatně těžšími převody.

obrázek [300 x 362] Projev obou motorů je v běžném provozu podobný. Kia nabízí plynulejší náběh točivého momentu, což dokáže kompenzovat kratší zpřevodování. Alespoň tedy u částečně zatíženého vozu. U Škody je naopak přes veškerou snahu patrný nástup turba, které potřebuje svůj čas, než v 1500 min-1 poskytne slibovaných 160 Nm.

I přes stejný hardware, jako má silnější 1,2 TSI se 77 kW, je patrný zásadní rozdíl v naladění motoru. Nejslabší TSI má ve středních a vyšších otáčkách nezáživný projev bez jakékoliv gradace výkonu. Vypadá to proto na remízu, při které bude záležet na preferencích daného řidiče.

Ani ve spotřebě paliva Rio za Fabií nezaostává. Naopak, i přes kratší převody dokáže mít stejný apetit při stokilometrové rychlosti a ve 130 km/h dokonce trochu ušetří. Oba motory dokážou na dálnici udržet rychlost do kopce i bez podřazování. Přeplňovaná Škoda je při tom o něco suverénnější, ovšem za cenu pomoci turbodmychadla, která nízké spotřebě nesvědčí.

Odečtená spotřeba palivaKia Rio
1,25 DCVVT
Škoda Fabia
1,2 TSI
Průměrná rychlost jízdy 100 km/h [l/100 km]5,15,2
Průměrná rychlost jízdy 130 km/h [l/100 km]6,57,1
Otáčky motoru při rychlosti jízdy 100 km/h [min-1]29002400
Otáčky motoru při rychlosti jízdy 130 km/h [min-1]37003100

Pohled do ceníku

Oba testované modely bojují o přízeň zákazníků akčními nabídkami. V případě Kie to znamená model Edition 1 a počínaje červnem několik dalších benefitů. Rio zlevnilo o 5 tisíc a Kia navíc v létě přidává zdarma parkovací senzory, za které si jinak účtuje 9.000,- Kč.

Rio Edition 1 znamená vysoký bezpečnostní standard – nechybí šestice airbagů ani stabilizační systém. Klimatizace a rádio (zde navíc s USB), stejně jako centrální zamykání a elektrické stahování oken, dnes patří v tomto segmentu k běžně poptávaným prvkům výbavy. Nic z toho Riu nechybí.

Problematický je vzhled auta. Jak se můžete přesvědčit na fotkách, Kia vám nedá lakované kliky a zrcátka, ale ani poklice na ocelová kola. Tyto estetické nedostatky odstraní paket Plus, který stojí 15 tisíc (společně s předními mlhovkami).

ModelKia RioŠkoda Fabia
VýbavaEdition 1Champion Ambition
Základní cena [Kč]244980259900
Airbagy čelní, bočníSS
Airbagy okenníS7200
Centrální zamykání s DOSS
Čelní a boční airbagySS
El. stahování okenS7100
Litá kola R1680003100
Loketní opěrka-S
Manuální klimatizaceSS
Metalický lak1100010000
Palubní počítačSS
Parkovací senzoryS9200
Přední mlhovky*15000S
Rádio s CD a připojenímS2700
Stabilizační systémS16800
Tempomat- **S
Volant stavitelný ve dvou osáchSS
Výškově nastavitelné sedadloSS
Zadní sedadlo dělenéSS
Cena při shodné výbavě [Kč]278980316000
* u Kia Rio včetně poklic kol, lakovaných klik a zrcátek, chromované masky - pro Škodu Fabia vše standard
** od léta za příplatek

I nabídka Fabie má silná a slabá místa. Akční model Champion Ambition nepostrádá litá 15palcová kola, přední mlhovky a také tempomat, který Kia Rio neumí. Proti tomu chybí nižší bezpečnostní standard, rádio bez připojení pro externí přehrávač a samozřejmě parkovací senzory.

Rozdíl mezi oběma vozy je při porovnatelné konfiguraci 37 tisíc korun. Pravdou je, že podstatná část této sumy připadá na rozšíření bezpečnostní výbavy u Fabie.

Podívejme se ještě na lépe vybavené konfigurace. Zde se výhodnost Ria postupně vytrácí. U Fabie vás ceník za relativně dostupné částky pustí do velkorysejší výbavy, Kia nabízí příplatky formou volně kombinovatelných, avšak cenově nepříliš výhodných, balíčků.

Oba ceníky skrývají tajný tip: Kia nabízí silnější motor 1,4 CVVT/80 kW se šestistupňovou převodovkou za pouhých 10 tisíc navíc, u Škody je stejná výše příplatku za praktičtější karoserii kombi.

ModelKia RioŠkoda Fabia
Základní cena [Kč]274980259900
Airbagy čelní, bočníSS
Airbagy okenníS7200
Bluetooth50009500
Centrální zamykání s DOSS
Čelní a boční airbagySS
El. stahování oken vpředuS7100
El. stahování oken vzadu40005100
Kožený volantS6700
Litá kola R1680003100
Loketní opěrkaSS
Klimatizace automatická2000012200
Klimatizace manuálníSS
Metalický lak1100010000
Palubní počítačSS
Parkovací senzoryS9200
Přední mlhovkySS
Rádio s CD a připojenímS2700
Stabilizační systémS16800
Tempomat-S
Volant stavitelný ve dvou osáchSS
Výškově nastavitelné sedadloSS
Zadní sedadlo dělenéSS
Cena při shodné výbavě [Kč]322980349500
** od léta za příplatek

Závěr

Konečné rozhodnutí mezi touto dvojicí je složité. Nakonec má ale víc argumentů na své straně Kia – nižší cena, prostornější kabina, motor, který drží krok se slabším 1,2 TSI, atraktivnější design a sedmiletá záruka jsou silnými trumfy.

Fabia zase mimo oblast bezpečnosti nabízí standardně vyšší úroveň výbavy a na to české rodiny uslyší. Neméně pádným argumentem je nízký příplatek za karoserii kombi. Opomenout nemůžeme ani podstatně hustší servisní síť.

V našich očích to nakonec vypadá na mírné vítězství Ria. Stačí ale jen trochu změnit priority a může být lepší volbou Fabia.

obrázek [600 x 286]  

Spolupracujeme s TipCars.com
Zeman: Sociální demokracii jsem dlouhodobě upozorňoval, že se Sobotkou nemůže vyhrát Zeman: Sociální demokracii jsem dlouhodobě upozorňoval, že se Sobotkou nemůže vyhrát

Prezident Miloš Zeman pověří sestavením vlády vítěze…

Moskva: Mezinárodní koalice dobyla syrskou Rakku pomocí „barbarského bombardování“ Moskva: Mezinárodní koalice dobyla syrskou Rakku pomocí „barbarského bombardování“

Rusko dnes obvinilo mezinárodní koalici v čele s USA z…

Mohl to být větší úspěch, čeká nás opozice, říká Klaus mladší Mohl to být větší úspěch, čeká nás opozice, říká Klaus mladší

„Opět nás čeká práce v opozici a musíme se s tím…

 
Technické údaje
Motor Kia Rio 1,25 DCVVTŠkoda Fabia 1,2 TSI
Typ motoru: zážehovýzážehový
Válce / ventily: 4 / 44 / 2
Zdvihový objem (ccm): 12481197
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 63 / 600063 / 4800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 121 / 4000160 / 1500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 172177
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.111.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6 / 4.3 / 56.6 / 4.4 / 5.2
Emise CO2:114-
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 288 / 923315 / 1180
Objem nádrže (l):4345
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1104 / 4561041 / 530
Rozměr pneu:185/65 R15205/45 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 40454000
b) šířka (mm): 17201642
c) výška (mm): 14551498
d) rozvor (mm): 25702451
e) rozchod vpředu (mm): 15211417
f) rozchod vzadu (mm): 15251410
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1060880 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 900600 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 10001010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950970
k) šířka vpředu (mm): 14201370
l) šířka vzadu (mm): 14201370
délka sedáku vpředu (mm): 500510
délka sedáku vzadu (mm): 490470
výška opěradla vpředu (mm): 650620
výška opěradla vzadu (mm): 670590
místo vzadu pod předním sedadlem: AnoAno
 

Přidat názorDiskuse: Kia Rio 1,25 vs Škoda Fabia 1,2 TSI







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8 Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8

Druhá generace Audi A7 Sportback s sebou přináší evoluční…

 



Škoda Fabia je skoro plnoletá. Už v roce 2000 mohla stát téměř půl milionu! Škoda Fabia je skoro plnoletá. Už v roce 2000 mohla stát téměř půl milionu!

Jedničková Škoda Fabia se ještě více než rok a půl…

Škoda Fabia přestavěná na CNG: Kolik odříkání pro korunu? Škoda Fabia přestavěná na CNG: Kolik odříkání pro korunu?

Přes dva měsíce jsme jezdili Fabií Combi 1.4 16V minulé…

 



 
Honda T360: Tohle bylo první auto Hondy. Skoro nikdo to ale neví...

Honda T360: Tohle bylo první auto Hondy. Skoro nikdo to ale neví...

Dnes 16:45

Malinký roadster S800 nebyl v rozporu se zažitým názorem tím úplně prvním automobilem japonské značky. Tato pocta náleží vozu z přesně opačného spektra nabídky, a sice drobnému pick-upu T360.




Blesk.cz

Zámek Hluboká má novou prohlídkovou trasu: Ukáže sbírku schwarzenberského stříbra i tapety z krav!

Zámek Hluboká má novou prohlídkovou trasu: Ukáže…

Hostinské komnaty, pokoje pro personál a unikátní sbírka schwarzenberského stříbra. To všechno jsou novinky,…

Adrianek měl žít jeden den, už je tu 18 měsíců. Rodině ale chybí peníze na léčbu

Adrianek měl žít jeden den, už je tu 18 měsíců.…

Malý Adrianek (1,5 roku) spolu s maminkou (29) bojuje, aby se mohl vůbec kdy postavit na nožičky. Jeho zdravotní…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Arsenal s Čechem vyhrál na Evertonu 5:2, United poprvé padli

SESTŘIHY: Arsenal s Čechem vyhrál na Evertonu 5:2,…

Fotbalisté Manchesteru United poprvé v sezoně prohráli. V devátém kole anglické ligy podlehli 1:2 na hřišti…

Plíšková vlétla do Turnaje mistryň, Venus Williamsovou jasně přehrála

Plíšková vlétla do Turnaje mistryň, Venus…

Česká tenistka Karolína Plíšková vstoupila do Turnaje mistryň v Singapuru jasným vítězstvím nad Venus…

 

Reflex.cz

Zeman pověří Babiše sestavením vlády. Chválil i Okamuru a Bartoše

Zeman pověří Babiše sestavením vlády. Chválil i…

Babišovo ANO ovládlo Česko, sněmovní volby vyhrálo ve všech krajích. Co na to Miloš Zeman? Pochválil šéfa ANO…

Karibská krize: Před 55 lety se svět ocitl na pokraji jaderné apokalypsy

Karibská krize: Před 55 lety se svět ocitl na…

Koncem padesátých let minulého století se první tajemník ústředního výboru Komunistické strany Sovětského svazu…