Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Rio 1,25 vs Škoda Fabia 1,2 TSI

Diskuze (283)
Korejci stále prosazují motory bez přeplňování. Bude obyčejný „jedenačtvrtlitr“ v Kia Rio stačit na stejně velký turbomotor ve Fabii?

Škoda po faceliftu Fabie vsadila téměř výlučně na turbomotory. Jediný atmosféricky plněný agregát v nabídce je základní tříválec 1,2 HTP. Tato jednostranně zaměřená strategie vzbuzuje otázky, na které jsme se pokusili už dvakrát odpovědět.

Nejprve jsme přeplňovanou Fabii postavili proti Nissanu Micra 1,2 DIG-S. O válec menší motor Nissanu, který má místo turba poněkud netradičně kompresor, škodováckou dvanáctistovku doslova převálcoval. Protože ale auto nedělá jen motor, nakonec to Micře na vítězství nestačilo.

Fabii 1,2 TSI vyzval nový Yaris s nejprodávanějším motorem 1,33 Dual VVT-i: ve vyrovnané bitvě nakonec Aleš, který je příznivcem atmosférických motorů, přiřkl těsné vítězství novější Toyotě. Dnes se k Fabii TSI vracíme potřetí a startovací pozice jsou opět jiné: Kia Rio je soupeřem nejvážnějším a já mám turbomotory o něco raději než Aleš.

kia skoda fabia testy srovnavacitesty kia skoda fabia testy srovnavacitesty  

Než ale nastartujeme přistavené čtyřválce, podívejme se napřed na srovnávaná auta obecnějším pohledem. Srovnání designu má nelehké vstupní podmínky: Kia k testu dodala auto v základním provedení Edtition 1. Díky tomu na fotkách vidíte opravdu Rio za čtvrt milionu, nemá ale ani poklice na ocelových kolech, ani lakované kliky a zrcátka. Obojí nabízí až o 30 tisíc dražší Edition 1 Pro.

Škoda se rozhodla neponechat nic náhodě a Fabia dorazila ve žluté barvě s paketem Monte Carlo. Černé detaily a velká kola dělají z obyčejně nevýrazné Fabie auto, které svým designem vzbudí pozornost. V tomto konkrétním případě proto vychází srovnání vzhledu opačně, než by se dalo u dvojice Rio-Fabia čekat.

Interiér a zavazadlový prostor

Nenecháme se ale oklamat prvním dojmem. Po usednutí dovnitř je to opět Fabia, kdo se snaží zaujmout vrcholným provedením detailů. Zde už ale parádičky za paketu Monte Carlo těžko obstojí proti jasným faktům.

Nové Rio je uvnitř vyspělejší. Karoserii širší o 8 cm a rozvor náprav delší o 12 cm dokáže náležitě zužitkovat a působí dojmem podstatně prostornějšího auta. Zejména rozdíl ve vnitřní šířce 5 cm je opravdu citelný. Rio ale zároveň nabídne přirozenější posaz a velkorysejší příděl prostoru v podélném směru.

kia skoda fabia testy srovnavacitesty kia skoda fabia testy srovnavacitesty Kia k tomu přidává živější design, avšak strohá a vysoká palubní deska Fabie může být pro někoho předností. Kde si Škoda nenechá vzít prvenství, to je výhled z vozu. Rio vsadilo na efektnější skloněné sloupky, ty vpředu však zhoršují výhled do křižovatky (přídavné okénko ve sloupku je jen symbolické), zadní zase komplikují couvání.

Zavazadlový prostor je tradiční doménou Fabie. Jejich 315 litrů těžko hledá konkurenci, čtyřmetrové Rio je ale s 288 litry povážlivě blízko. Proporce zavazadelníku jsou dokonce příhodnější – spíš než o 6 cm delší prostor ve Fabii oceníte o plných 11 cm více mezi podběhy u Ria. Český hatchback si zachraňuje čest vyšším prostorem v základním uspořádání a níže položenou nakládací hranou.

Rozměry zavazadlového prostoru Kia Rio Škoda Fabia
Délka u dna [mm] 610 670
Šířka mezi podběhy (min) [mm] 1070 960
Výška pod platem [mm] 500 560
Nakládací hrana [mm] 750 670
Udávaný objem [l] 288 / 923 315 / 1180

Na silnici

Nás ale zajímají hlavně motory. Základní fakta jsou nezvykle podobná: objem 1,2 litru, výkon 63 kW a k tomu pětistupňová manuální převodovka. Všechno ostatní je ale jinak. Kia je teoreticky v roli outsidera – jedinou pokročilejší technologií na jejím atmosférickém motoru je variabilní časování sacích i výfukových ventilů (DCVVT).

Škoda má pod kapotou motor 1,2 TSI, který je osazen výfukovým turbodmychadlem a přímým vstřikováním. Zvláštností tohoto motoru je rozvod s dvěma ventily na válec místo obvyklejších čtyř. Jediná vačková hřídel znamená, že té-es-íčko naopak postrádá variabilní časování ventilů.

Ve skutečnosti proti sobě proto stojí klasický maloobjemový atmosférický čtyřválec a přiškrcený turbomotor. Řečí čísel: 121 proti 160 Newtonmetrům, které se však musí prát s podstatně těžšími převody.

kia skoda fabia testy srovnavacitesty kia skoda fabia testy srovnavacitesty Projev obou motorů je v běžném provozu podobný. Kia nabízí plynulejší náběh točivého momentu, což dokáže kompenzovat kratší zpřevodování. Alespoň tedy u částečně zatíženého vozu. U Škody je naopak přes veškerou snahu patrný nástup turba, které potřebuje svůj čas, než v 1500 min-1 poskytne slibovaných 160 Nm.

I přes stejný hardware, jako má silnější 1,2 TSI se 77 kW, je patrný zásadní rozdíl v naladění motoru. Nejslabší TSI má ve středních a vyšších otáčkách nezáživný projev bez jakékoliv gradace výkonu. Vypadá to proto na remízu, při které bude záležet na preferencích daného řidiče.

Ani ve spotřebě paliva Rio za Fabií nezaostává. Naopak, i přes kratší převody dokáže mít stejný apetit při stokilometrové rychlosti a ve 130 km/h dokonce trochu ušetří. Oba motory dokážou na dálnici udržet rychlost do kopce i bez podřazování. Přeplňovaná Škoda je při tom o něco suverénnější, ovšem za cenu pomoci turbodmychadla, která nízké spotřebě nesvědčí.

Odečtená spotřeba paliva Kia Rio
1,25 DCVVT
Škoda Fabia
1,2 TSI
Průměrná rychlost jízdy 100 km/h [l/100 km] 5,1 5,2
Průměrná rychlost jízdy 130 km/h [l/100 km] 6,5 7,1
Otáčky motoru při rychlosti jízdy 100 km/h [min-1] 2900 2400
Otáčky motoru při rychlosti jízdy 130 km/h [min-1] 3700 3100

Pohled do ceníku

Oba testované modely bojují o přízeň zákazníků akčními nabídkami. V případě Kie to znamená model Edition 1 a počínaje červnem několik dalších benefitů. Rio zlevnilo o 5 tisíc a Kia navíc v létě přidává zdarma parkovací senzory, za které si jinak účtuje 9.000,- Kč.

Rio Edition 1 znamená vysoký bezpečnostní standard – nechybí šestice airbagů ani stabilizační systém. Klimatizace a rádio (zde navíc s USB), stejně jako centrální zamykání a elektrické stahování oken, dnes patří v tomto segmentu k běžně poptávaným prvkům výbavy. Nic z toho Riu nechybí.

Problematický je vzhled auta. Jak se můžete přesvědčit na fotkách, Kia vám nedá lakované kliky a zrcátka, ale ani poklice na ocelová kola. Tyto estetické nedostatky odstraní paket Plus, který stojí 15 tisíc (společně s předními mlhovkami).

Model Kia Rio Škoda Fabia
Výbava Edition 1 Champion Ambition
Základní cena [Kč] 244980 259900
Airbagy čelní, boční S S
Airbagy okenní S 7200
Centrální zamykání s DO S S
Čelní a boční airbagy S S
El. stahování oken S 7100
Litá kola R16 8000 3100
Loketní opěrka - S
Manuální klimatizace S S
Metalický lak 11000 10000
Palubní počítač S S
Parkovací senzory S 9200
Přední mlhovky* 15000 S
Rádio s CD a připojením S 2700
Stabilizační systém S 16800
Tempomat - ** S
Volant stavitelný ve dvou osách S S
Výškově nastavitelné sedadlo S S
Zadní sedadlo dělené S S
Cena při shodné výbavě [Kč] 278980 316000
* u Kia Rio včetně poklic kol, lakovaných klik a zrcátek, chromované masky - pro Škodu Fabia vše standard
** od léta za příplatek

I nabídka Fabie má silná a slabá místa. Akční model Champion Ambition nepostrádá litá 15palcová kola, přední mlhovky a také tempomat, který Kia Rio neumí. Proti tomu chybí nižší bezpečnostní standard, rádio bez připojení pro externí přehrávač a samozřejmě parkovací senzory.

Rozdíl mezi oběma vozy je při porovnatelné konfiguraci 37 tisíc korun. Pravdou je, že podstatná část této sumy připadá na rozšíření bezpečnostní výbavy u Fabie.

Podívejme se ještě na lépe vybavené konfigurace. Zde se výhodnost Ria postupně vytrácí. U Fabie vás ceník za relativně dostupné částky pustí do velkorysejší výbavy, Kia nabízí příplatky formou volně kombinovatelných, avšak cenově nepříliš výhodných, balíčků.

Oba ceníky skrývají tajný tip: Kia nabízí silnější motor 1,4 CVVT/80 kW se šestistupňovou převodovkou za pouhých 10 tisíc navíc, u Škody je stejná výše příplatku za praktičtější karoserii kombi.

Model Kia Rio Škoda Fabia
Základní cena [Kč] 274980 259900
Airbagy čelní, boční S S
Airbagy okenní S 7200
Bluetooth 5000 9500
Centrální zamykání s DO S S
Čelní a boční airbagy S S
El. stahování oken vpředu S 7100
El. stahování oken vzadu 4000 5100
Kožený volant S 6700
Litá kola R16 8000 3100
Loketní opěrka S S
Klimatizace automatická 20000 12200
Klimatizace manuální S S
Metalický lak 11000 10000
Palubní počítač S S
Parkovací senzory S 9200
Přední mlhovky S S
Rádio s CD a připojením S 2700
Stabilizační systém S 16800
Tempomat - S
Volant stavitelný ve dvou osách S S
Výškově nastavitelné sedadlo S S
Zadní sedadlo dělené S S
Cena při shodné výbavě [Kč] 322980 349500
** od léta za příplatek

Závěr

Konečné rozhodnutí mezi touto dvojicí je složité. Nakonec má ale víc argumentů na své straně Kia – nižší cena, prostornější kabina, motor, který drží krok se slabším 1,2 TSI, atraktivnější design a sedmiletá záruka jsou silnými trumfy.

Fabia zase mimo oblast bezpečnosti nabízí standardně vyšší úroveň výbavy a na to české rodiny uslyší. Neméně pádným argumentem je nízký příplatek za karoserii kombi. Opomenout nemůžeme ani podstatně hustší servisní síť.

V našich očích to nakonec vypadá na mírné vítězství Ria. Stačí ale jen trochu změnit priority a může být lepší volbou Fabia.

kia skoda fabia testy srovnavacitesty kia skoda fabia testy srovnavacitesty  

Diskuze (283)
Model Kia Rio 1,25 DCVVT Škoda Fabia 1,2 TSI
Motor
Typ motoru: zážehový zážehový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1248 1197
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 63 / 6000 63 / 4800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 121 / 4000 160 / 1500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 172 177
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.1 11.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6 / 4.3 / 5 6.6 / 4.4 / 5.2
Emise CO2: 114 0
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 288 / 923 315 / 1180
Objem nádrže (l): 43 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1104 / 456 1041 / 530
Rozměr pneu: 185/65 R15 205/45 R16
Kia Rio 1,25 DCVVT
Škoda Fabia 1,2 TSI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4045 4000
b) šířka (mm): 1720 1642
c) výška (mm): 1455 1498
d) rozvor (mm): 2570 2451
e) rozchod vpředu (mm): 1521 1417
f) rozchod vzadu (mm): 1525 1410
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1060 880 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 900 600 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950 970
k) šířka vpředu (mm): 1420 1370
l) šířka vzadu (mm): 1420 1370
délka sedáku vpředu (mm): 500 510
délka sedáku vzadu (mm): 490 470
výška opěradla vpředu (mm): 650 620
výška opěradla vzadu (mm): 670 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano Ano
21. 9. 2013 12:29
Výbava Fábie opravdu není vyšší
Zdravím.

Trochu nechápu v závěrečném hodnocení "Fábia nabízí v základu lepší výbavu?!?!"
V 11/2011 jsem koupil manželce RIO 1,25-63Kw Edition 1+paket plus. Cena: 254900. Zdarma 4x zimní+zámek řazení.
O základní výbavě toho modelu se může Fábii v této cenové relaci jen zdát!! Vynechám li bezpečnost s vyšším počtem získaných bodů v EuroEncap, ESP,ASR atd. s asistentem rozjezdu do kopce ,8x Airbag aj.v základu, ale budu se věnovat jen komfortní vábavě, pak RIO jasně vede na celé čáře. Klimatizovaná schránka spolujezdce, tón skla, MP3 rádio s USB a AUX s ovlád.na volantu, 2x zásuvka 12Volt, El.okna a vyhřív.zrcátka, centrál na DO+2sklopné klíče+alarm, dvou parabolové světlomety, pal.PS s ukazatelem řazení a ovl.na volantu, mlhovky(přední i zadní lze zapnout nezávisle na sobě),dvě stropní světla pro př.a zadní sedadla, přední navíc zajišťuje decentní osvětlení středového panelu pomocí LED, regulace intezity podsvícení přístrojů s možností zhasnutí display rádia i kontrola připoutání VŠECH sedadel. Kotouče v zadu pro všechny modely, ale např.i rezervní kolo je bez příplatku.
Je mi líto, ale i zde RIO jasně vede. O kvalitě zatím moc hovořit nemohu, najeto pouze 34tis.km. Zatím bez závad i bez sebenšího vrzání nebo drčení interiéru.
10. 4. 2013 15:33
Re: Kdo je mlád?
Kdo je mladý, tomu ovšem nezáleží pouze na modelovém stáří vozidla, ale také na spolehlivosti, možnosti individualizace výrobku, kvalitě zpracování, trvanlivosti designu a hlavně na image značky, kterou má z této dvojice jasně lepší škodovka. Přesto bych já o Fábii ani na chvíli neuvažoval a koupil si za podobné peníze elegantní Polo nebo Punto.

:yes:
10. 4. 2013 15:28
Design
Kia Rio je v současnosti jedním z nejošklivějších malých aut, už i ta disproporční Fabia vypadá daleko lépe a ve verzi Monte Carlo se za ní i kdekdo otočí. ;-)
Avatar - volvo s60
20. 2. 2013 18:00
Zase jablka proti hruskam!
Proc nepostavite proti sobe nepreplnovane motory! To by bohuzel Skodovka asi pr......! Budte uz konecne jednou objektivni! :no:
25. 9. 2012 13:19
Re: Otazka na redakciu
heh, ten roháč je fakt komediant...člověk se tady v diskuzích vážně baví .-)