Kia Rio 1,25 vs Škoda Fabia 1,2 TSI

Kia Rio 1,25 vs Škoda Fabia 1,2 TSI

 
 

Korejci stále prosazují motory bez přeplňování. Bude obyčejný „jedenačtvrtlitr“ v Kia Rio stačit na stejně velký turbomotor ve Fabii?

Škoda po faceliftu Fabie vsadila téměř výlučně na turbomotory. Jediný atmosféricky plněný agregát v nabídce je základní tříválec 1,2 HTP. Tato jednostranně zaměřená strategie vzbuzuje otázky, na které jsme se pokusili už dvakrát odpovědět.

Nejprve jsme přeplňovanou Fabii postavili proti Nissanu Micra 1,2 DIG-S. O válec menší motor Nissanu, který má místo turba poněkud netradičně kompresor, škodováckou dvanáctistovku doslova převálcoval. Protože ale auto nedělá jen motor, nakonec to Micře na vítězství nestačilo.

Fabii 1,2 TSI vyzval nový Yaris s nejprodávanějším motorem 1,33 Dual VVT-i: ve vyrovnané bitvě nakonec Aleš, který je příznivcem atmosférických motorů, přiřkl těsné vítězství novější Toyotě. Dnes se k Fabii TSI vracíme potřetí a startovací pozice jsou opět jiné: Kia Rio je soupeřem nejvážnějším a já mám turbomotory o něco raději než Aleš.

obrázek [600 x 262]  

Než ale nastartujeme přistavené čtyřválce, podívejme se napřed na srovnávaná auta obecnějším pohledem. Srovnání designu má nelehké vstupní podmínky: Kia k testu dodala auto v základním provedení Edtition 1. Díky tomu na fotkách vidíte opravdu Rio za čtvrt milionu, nemá ale ani poklice na ocelových kolech, ani lakované kliky a zrcátka. Obojí nabízí až o 30 tisíc dražší Edition 1 Pro.

Škoda se rozhodla neponechat nic náhodě a Fabia dorazila ve žluté barvě s paketem Monte Carlo. Černé detaily a velká kola dělají z obyčejně nevýrazné Fabie auto, které svým designem vzbudí pozornost. V tomto konkrétním případě proto vychází srovnání vzhledu opačně, než by se dalo u dvojice Rio-Fabia čekat.

Interiér a zavazadlový prostor

Nenecháme se ale oklamat prvním dojmem. Po usednutí dovnitř je to opět Fabia, kdo se snaží zaujmout vrcholným provedením detailů. Zde už ale parádičky za paketu Monte Carlo těžko obstojí proti jasným faktům.

Nové Rio je uvnitř vyspělejší. Karoserii širší o 8 cm a rozvor náprav delší o 12 cm dokáže náležitě zužitkovat a působí dojmem podstatně prostornějšího auta. Zejména rozdíl ve vnitřní šířce 5 cm je opravdu citelný. Rio ale zároveň nabídne přirozenější posaz a velkorysejší příděl prostoru v podélném směru.

obrázek [300 x 333] Kia k tomu přidává živější design, avšak strohá a vysoká palubní deska Fabie může být pro někoho předností. Kde si Škoda nenechá vzít prvenství, to je výhled z vozu. Rio vsadilo na efektnější skloněné sloupky, ty vpředu však zhoršují výhled do křižovatky (přídavné okénko ve sloupku je jen symbolické), zadní zase komplikují couvání.

Zavazadlový prostor je tradiční doménou Fabie. Jejich 315 litrů těžko hledá konkurenci, čtyřmetrové Rio je ale s 288 litry povážlivě blízko. Proporce zavazadelníku jsou dokonce příhodnější – spíš než o 6 cm delší prostor ve Fabii oceníte o plných 11 cm více mezi podběhy u Ria. Český hatchback si zachraňuje čest vyšším prostorem v základním uspořádání a níže položenou nakládací hranou.

Rozměry zavazadlového prostoruKia RioŠkoda Fabia
Délka u dna [mm]610670
Šířka mezi podběhy (min) [mm]1070960
Výška pod platem [mm]500560
Nakládací hrana [mm]750670
Udávaný objem [l]288 / 923315 / 1180

Na silnici

Nás ale zajímají hlavně motory. Základní fakta jsou nezvykle podobná: objem 1,2 litru, výkon 63 kW a k tomu pětistupňová manuální převodovka. Všechno ostatní je ale jinak. Kia je teoreticky v roli outsidera – jedinou pokročilejší technologií na jejím atmosférickém motoru je variabilní časování sacích i výfukových ventilů (DCVVT).

Škoda má pod kapotou motor 1,2 TSI, který je osazen výfukovým turbodmychadlem a přímým vstřikováním. Zvláštností tohoto motoru je rozvod s dvěma ventily na válec místo obvyklejších čtyř. Jediná vačková hřídel znamená, že té-es-íčko naopak postrádá variabilní časování ventilů.

Ve skutečnosti proti sobě proto stojí klasický maloobjemový atmosférický čtyřválec a přiškrcený turbomotor. Řečí čísel: 121 proti 160 Newtonmetrům, které se však musí prát s podstatně těžšími převody.

obrázek [300 x 362] Projev obou motorů je v běžném provozu podobný. Kia nabízí plynulejší náběh točivého momentu, což dokáže kompenzovat kratší zpřevodování. Alespoň tedy u částečně zatíženého vozu. U Škody je naopak přes veškerou snahu patrný nástup turba, které potřebuje svůj čas, než v 1500 min-1 poskytne slibovaných 160 Nm.

I přes stejný hardware, jako má silnější 1,2 TSI se 77 kW, je patrný zásadní rozdíl v naladění motoru. Nejslabší TSI má ve středních a vyšších otáčkách nezáživný projev bez jakékoliv gradace výkonu. Vypadá to proto na remízu, při které bude záležet na preferencích daného řidiče.

Ani ve spotřebě paliva Rio za Fabií nezaostává. Naopak, i přes kratší převody dokáže mít stejný apetit při stokilometrové rychlosti a ve 130 km/h dokonce trochu ušetří. Oba motory dokážou na dálnici udržet rychlost do kopce i bez podřazování. Přeplňovaná Škoda je při tom o něco suverénnější, ovšem za cenu pomoci turbodmychadla, která nízké spotřebě nesvědčí.

Odečtená spotřeba palivaKia Rio
1,25 DCVVT
Škoda Fabia
1,2 TSI
Průměrná rychlost jízdy 100 km/h [l/100 km]5,15,2
Průměrná rychlost jízdy 130 km/h [l/100 km]6,57,1
Otáčky motoru při rychlosti jízdy 100 km/h [min-1]29002400
Otáčky motoru při rychlosti jízdy 130 km/h [min-1]37003100

Pohled do ceníku

Oba testované modely bojují o přízeň zákazníků akčními nabídkami. V případě Kie to znamená model Edition 1 a počínaje červnem několik dalších benefitů. Rio zlevnilo o 5 tisíc a Kia navíc v létě přidává zdarma parkovací senzory, za které si jinak účtuje 9.000,- Kč.

Rio Edition 1 znamená vysoký bezpečnostní standard – nechybí šestice airbagů ani stabilizační systém. Klimatizace a rádio (zde navíc s USB), stejně jako centrální zamykání a elektrické stahování oken, dnes patří v tomto segmentu k běžně poptávaným prvkům výbavy. Nic z toho Riu nechybí.

Problematický je vzhled auta. Jak se můžete přesvědčit na fotkách, Kia vám nedá lakované kliky a zrcátka, ale ani poklice na ocelová kola. Tyto estetické nedostatky odstraní paket Plus, který stojí 15 tisíc (společně s předními mlhovkami).

ModelKia RioŠkoda Fabia
VýbavaEdition 1Champion Ambition
Základní cena [Kč]244980259900
Airbagy čelní, bočníSS
Airbagy okenníS7200
Centrální zamykání s DOSS
Čelní a boční airbagySS
El. stahování okenS7100
Litá kola R1680003100
Loketní opěrka-S
Manuální klimatizaceSS
Metalický lak1100010000
Palubní počítačSS
Parkovací senzoryS9200
Přední mlhovky*15000S
Rádio s CD a připojenímS2700
Stabilizační systémS16800
Tempomat- **S
Volant stavitelný ve dvou osáchSS
Výškově nastavitelné sedadloSS
Zadní sedadlo dělenéSS
Cena při shodné výbavě [Kč]278980316000
* u Kia Rio včetně poklic kol, lakovaných klik a zrcátek, chromované masky - pro Škodu Fabia vše standard
** od léta za příplatek

I nabídka Fabie má silná a slabá místa. Akční model Champion Ambition nepostrádá litá 15palcová kola, přední mlhovky a také tempomat, který Kia Rio neumí. Proti tomu chybí nižší bezpečnostní standard, rádio bez připojení pro externí přehrávač a samozřejmě parkovací senzory.

Rozdíl mezi oběma vozy je při porovnatelné konfiguraci 37 tisíc korun. Pravdou je, že podstatná část této sumy připadá na rozšíření bezpečnostní výbavy u Fabie.

Podívejme se ještě na lépe vybavené konfigurace. Zde se výhodnost Ria postupně vytrácí. U Fabie vás ceník za relativně dostupné částky pustí do velkorysejší výbavy, Kia nabízí příplatky formou volně kombinovatelných, avšak cenově nepříliš výhodných, balíčků.

Oba ceníky skrývají tajný tip: Kia nabízí silnější motor 1,4 CVVT/80 kW se šestistupňovou převodovkou za pouhých 10 tisíc navíc, u Škody je stejná výše příplatku za praktičtější karoserii kombi.

ModelKia RioŠkoda Fabia
Základní cena [Kč]274980259900
Airbagy čelní, bočníSS
Airbagy okenníS7200
Bluetooth50009500
Centrální zamykání s DOSS
Čelní a boční airbagySS
El. stahování oken vpředuS7100
El. stahování oken vzadu40005100
Kožený volantS6700
Litá kola R1680003100
Loketní opěrkaSS
Klimatizace automatická2000012200
Klimatizace manuálníSS
Metalický lak1100010000
Palubní počítačSS
Parkovací senzoryS9200
Přední mlhovkySS
Rádio s CD a připojenímS2700
Stabilizační systémS16800
Tempomat-S
Volant stavitelný ve dvou osáchSS
Výškově nastavitelné sedadloSS
Zadní sedadlo dělenéSS
Cena při shodné výbavě [Kč]322980349500
** od léta za příplatek

Závěr

Konečné rozhodnutí mezi touto dvojicí je složité. Nakonec má ale víc argumentů na své straně Kia – nižší cena, prostornější kabina, motor, který drží krok se slabším 1,2 TSI, atraktivnější design a sedmiletá záruka jsou silnými trumfy.

Fabia zase mimo oblast bezpečnosti nabízí standardně vyšší úroveň výbavy a na to české rodiny uslyší. Neméně pádným argumentem je nízký příplatek za karoserii kombi. Opomenout nemůžeme ani podstatně hustší servisní síť.

V našich očích to nakonec vypadá na mírné vítězství Ria. Stačí ale jen trochu změnit priority a může být lepší volbou Fabia.

obrázek [600 x 286]  

Spolupracujeme s TipCars.com
Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com

Americký internetový prodejce Amazon se dohodl na koupi…

Volkswagen vydá dluhopisy za pět miliard eur, poprvé od vypuknutí emisního skandálu Volkswagen vydá dluhopisy za pět miliard eur, poprvé od vypuknutí emisního skandálu

Německá automobilka Volkswagen chystá na čtvrtek dlouho…

VIDEO: Barevné. Unikátní snímek zachycuje bitvu o Stalingrad VIDEO: Barevné. Unikátní snímek zachycuje bitvu o Stalingrad

Obrázků a dokumentů z legendární bitvy druhé světové…

Nové město v poušti má upevnit vládu Maroka nad Západní Saharou Nové město v poušti má upevnit vládu Maroka nad Západní Saharou

Na pásu pouště, který vybíhá ze Sahary do Atlantiku,…

 
Technické údaje
Motor Kia Rio 1,25 DCVVTŠkoda Fabia 1,2 TSI
Typ motoru: zážehovýzážehový
Válce / ventily: 4 / 44 / 2
Zdvihový objem (ccm): 12481197
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 63 / 600063 / 4800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 121 / 4000160 / 1500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 172177
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.111.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6 / 4.3 / 56.6 / 4.4 / 5.2
Emise CO2:114-
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 288 / 923315 / 1180
Objem nádrže (l):4345
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1104 / 4561041 / 530
Rozměr pneu:185/65 R15205/45 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 40454000
b) šířka (mm): 17201642
c) výška (mm): 14551498
d) rozvor (mm): 25702451
e) rozchod vpředu (mm): 15211417
f) rozchod vzadu (mm): 15251410
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1060880 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 900600 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 10001010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950970
k) šířka vpředu (mm): 14201370
l) šířka vzadu (mm): 14201370
délka sedáku vpředu (mm): 500510
délka sedáku vzadu (mm): 490470
výška opěradla vpředu (mm): 650620
výška opěradla vzadu (mm): 670590
místo vzadu pod předním sedadlem: AnoAno
 

Přidat názorDiskuse: Kia Rio 1,25 vs Škoda Fabia 1,2 TSI







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Nový typ pneumatiky umožní motoristům ujet i po velkém…

Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

 




Škoda Fabia přestavěná na CNG: Kolik odříkání pro korunu? Škoda Fabia přestavěná na CNG: Kolik odříkání pro korunu?

Přes dva měsíce jsme jezdili Fabií Combi 1.4 16V minulé…

Škoda Fabia přestavěná na CNG: Budeme jezdit za půlku? Škoda Fabia přestavěná na CNG: Budeme jezdit za půlku?

Fabii na zemní plyn Škodovka zatím neudělala. Zastoupil…

 



 
Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Včera

Není to tak dávno, co se media a internet hemžily články či videi s vozem Tesla model S a jeho autonomním systémem řízení Autopilot. Tragická nehoda z května 2016 však dohnala tvůrce se nad celou věcí zamyslet. Jak to celé zatím vypadá?




Blesk.cz

Další tunel v Praze? Povede mezi budovami, vystaví v něm exponáty

Další tunel v Praze? Povede mezi budovami, vystaví v…

Více jak dva roky probíhá rekonstrukce Národního muzea v Praze. Obě budovy nově propojí podzemní tunel, který by…

Nejznámější kuřák Česka slaví 70: Kdy Bartoška začal a proč nechce přestat?

Nejznámější kuřák Česka slaví 70: Kdy Bartoška začal…

O tom, že je Jiří Bartoška (69) vášnivý kuřák, není pochyb. Jak sám říká, cigarety se nechce ani nikdy vzdát,…

 

iSport.cz

Indrák přispěl k obratu hattrickem: Řekli jsme si, že to nezabalíme

Indrák přispěl k obratu hattrickem: Řekli jsme si,…

Už se zdálo, že je s nimi amen. Plzeňští hokejisté prohrávali po první třetině na ledě mistrovského Liberce 1:3.…

Úžasná Koukalová! Na domácí exhibici rozdala fanouškům své medaile

Úžasná Koukalová! Na domácí exhibici rozdala…

Biatlonistka Gabriela Koukalová předvedla fanouškům svoji bezprostřednost i skvělou formu. Na domácím exhibičním…

 

Reflex.cz

Krutost první světové války. Podívejte se, jak zachytili fotografové události na bojištích

Krutost první světové války. Podívejte se, jak…

Před sto lety probíhala 1. světová válka. Velká část bitev se odehrávala v zákopech, od bojů minulých století se…

Socialisté nahánějí voliče do Babišovy náruče

Socialisté nahánějí voliče do Babišovy náruče

Vladimír Špidla, šéf premiérových poradců, znovu hájil – tentokrát v rozhovoru pro Info.cz - záměr ČSSD zavést…