Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Soul 1,6 CVVT vs. Toyota Urban Cruiser 1,33 VVT-i – Dva fešáci, co tankují super

Aleš Jungmann
Dnes se nám sešla dvě malá stylová auta. Jedno je zaměřeno více do města a na řidiče, druhé nabídne více prostoru i vyzývavého designu. Které z nich je ale lepší?

Srovnání Kie Soul a Toyoty Urban Cruiser nemusí na první pohled vypadat jako úplně férový souboj – zatímco Toyota je zaměřena spíše na vír velkoměsta a nemá ambice stát se plnohodnotným rodinným vozem, o něco větší Kia Soul už se svými vnitřními rozměry rodiny nezalekne a nabízí velmi dobrý poměr cena/užitná hodnota. Oba dva vozy na našich silnicích fungují jako svěží vítr, přinášející kvalitní techniku v přitažlivém kabátě. A při pohledu do ceníku zjišťujeme, že jsou k mání za velmi podobné peníze. Kdo si připíše více kladných bodů.

Statická remíza?

Oba dva vozy se vyznačují neotřelým designem, který je dostatečně odlišuje od zbytku třídní produkce. Líbí se nám, že ani jeden z výrobců nevsadil na agresivní styl, oba vozy působí přívětivě a vesele. Urban Cruiser sází na dynamické, přesto spíše klasické pojetí exteriéru, zatímco Soul svým designem osloví zřejmě spíše zákazníky toužící po něčem výjimečném. To se potvrdilo i během testování, kdy na Toyotu spočinulo řádově méně zkoumavých pohledů kolemjdoucích. Svou roli v tom sehrála jistě i barva testovaných vozů, která jen podtrhla maximální snahu Soulu zaujmout okolí. Z tohoto pohledu tedy nelze ukázat na vítěze – každý si vybere dle svého gusta.

kia toyota testy malevozy srovnavacitesty kia toyota testy malevozy srovnavacitesty Uvnitř už jasného vítěze označit můžeme – Kia Soul drtí Urban Cruiser téměř rozdílem třídy, na platformě Yarisu se zkrátka kouzla dělat nedají. Nejmarkantnější je rozdíl u výšky nad zadním sedadlem (970 vs. 900 mm), u délky zadních sedáků (460 vs. 420 mm) a šířky vzadu ve výši loktů (1440 vs. 1370 mm). Realita dává číslům za pravdu, dospělý pasažér se v Urban Cruiseru vejde na zadní sedadla podstatně méně pohodlněji než v Soulu. U obou vozů je potěšující velká výška zadního sedáku nad podlahou (380 mm u Toyoty a 390 mm u Kie), která cestujícím zvyšuje komfort při delších cestách – zejména v Soulu jsou stehna nadprůměrně pohodlně podepřena.

Palubní desky jakoby si oba vozy prohodily; Soul nás na místě řidiče vítá čistým a přehledným (vzhledem k exteriéru můžeme říci umírněným) přístrojovým panelem, zatímco na o něco hůře čitelné ukazatele Urban Cruiseru je pro jejich vesmírnou podobu potřeba si chvíli zvykat. Ve slícování ovládacích prvků hraje prim Toyota, i když nedostatek měkčených nebo jinak hodnotnějších plastů u ní mrzí. Její středový panel je vůbec o něco chladnější a odtažitější než ten v Soulu, malá černá tlačítka v (i na pohled) laciném stříbrném plastu zrovna dvakrát k dotýkání nelákají. Objevil se také menší ergonomický problém a to sice s jeho vyboulenou spodní částí. Ta se čas od času dostane do kontaktu s pravým kolenem řidiče, což rozhodně není příjemné. U Soulu se podobný problém nevyskytoval, středová část palubní desky je bez jakýchkoliv hran či výstupků.

Kde se pobývalo příjemněji? Ač se výrobci snažili sebevíc, velký důraz na konečné výrobní náklady je cítit z obou vozů. O něco kompaktněji a fortelněji sice působí interiér Toyoty, přívětivější a útulnější je i díky použitým barvám ten v Soulu. Když k tomu připočteme více místa ve všech směrech, delší sedáky či pocit vzdušnější kabiny a mírně větší zavazadlový prostor, vítězí Soul dostatečně přesvědčivě.

Slabší, ale kultivovanější

Srovnání obou vozů pokračuje na silnici. Zde má sice Soul velkou objemovou i výkonovou převahu (93 vs. 74 kW), ani on ale není zrovna velkým svižníkem. Na dálnici je z této dvojice Soul jasným pánem a to nejen kvůli výrazně silnějšímu agregátu, ale i kvůli velké hlučnosti (více než je zdrávo se ozývá motor i aerodynamický hluk), která v Toyotě v dálničních rychlostech posádku nadměrně obtěžuje. Hlučnost je bohužel jedna z věcí, která oba vozy nechtěně spojuje. Benzinovou šestnáctistovku v Soulu totiž při rozjezdu musíte více vytočit, jinak má tendenci se dusit. V té chvíli se ovšem z pod kapoty line nepěkný kovově hlasitý zvuk a z venku to vypadá, že jste právě udělali autoškolu a nemáte cit v noze. Vše by snad vyřešilo sofistikovanější uložení motoru nebo více tlumicích materiálů, které patrně padly za oběť v souboji o kilogramy. Ideální v tomto směru nebude ani utopení agregátu ve velkém motorovém prostoru (v zámoří se do něho musí vejít i větší dvoulitr), což naopak uvítají komisaři Euro NCAP hodnotící přívětivost přídí vůči kolizím s chodci.

kia toyota testy malevozy srovnavacitesty kia toyota testy malevozy srovnavacitesty Ve městě a okolí je Urban Cruiser jako doma. Šestistupňová manuální převodovka je pro tento účel ideálně poskládaná, potěšil i exaktní chod řadicí páky jakož i její středně dlouhé dráhy v kulise. Díky ní a ochotně táhnoucímu motoru se za městem můžete i docela pěkně povozit. Ano, Urban Cruiser se díky své nízké pohotovostní hmotnosti 1120 kilogramů a přesnému, dostatečně komunikativnímu řízení nezalekne ani nějaké té zatáčky. Oproti napuchlému Soulu působí hravěji a řídit jej může být i docela zábavné. Stop nevystaví ani podvozek, který spolehlivě drží stopu, auto se příliš nenaklání a přitom je i na rozbitých českých silnicích dostatečně komfortní. V tom Toyota odvedla výborný kus práce, Urban Cruiser je čitelné, hravé auto s jízdními vlastnostmi na samé špici třídy. Ovšem pozor, při okreskovém sportování a vytáčení motoru se spotřeba hodně rychle zvyšuje a není velký problém pohoršit si průměr i nad deset litrů. Při rychlosti 100 km/h se průměrná spotřeba při jízdě po dálnici ustálí díky dlouhému šestému převodovému stupni na velmi dobré hodnotě 4,8 litru Naturalu na 100 km. V rychlosti 130 km/h stoupnou otáčky na 3500 min-1 a palubní počítač ukáže průměrnou spotřebu 6,8 l/100 km. Město je pro Toyotu (i díky systému Start&Stop) přirozeným prostředím, jímž se umí proplétat se spotřebou lehce nad sedmi litry paliva. Na konci testu jsme si zapsali průměrnou spotřebu 6,5 l/100 km.

Kia Soul je o více než 200 kilogramů těžší a proto se na klikatých silničkách necítí zdaleka tak dobře jako Toyota. Ani zde ale nemůžeme mít proti jízdním vlastnostem vozu výraznější námitky, i Soul patří zcela jistě na tomto poli k premiantům. Pomáhá mu k tomu ovšem tvrdší podvozek (velkým dílem přispívají osmnáctipalcové pneumatiky), který si na horších površích vybírá svou daň v podobě zhoršeného komfortu. Řízení je taktéž přesné, je ale o něco lehčí a mírně gumového pocitu z něj jsme se nezbavili. Řazení je na tom podobně, v kulise se páka pětistupňové manuální převodovky pohybuje povětšinou přesně, avšak až s odevzdanou ležérností s občasným zaškobrtnutím ve středové poloze.

kia toyota testy malevozy srovnavacitesty kia toyota testy malevozy srovnavacitesty Pozice za volantem je u obou vozů vzhledem k jejich vyšší stavbě vzpřímená a ne nepodobná té z vozů kategorie SUV, o něco sportovněji se lze usadit v Soulu. Sedadla jsou velmi dobrá u Kie i Toyoty, avšak výraznější boční vedení nenabídne ani jeden z nich. Většina vzrostlých Evropanů se bude lépe cítit v Soulu, jehož opěradla i sedáky jsou dimenzovány nadprůměrně velkoryse. Stejně jako u Urban Cruiseru i zde platí, že pokud pohonnou jednotku příliš netrápíte, lze od ní očekávat příjemně nízkou spotřebu. Ta se ale vylučuje s dynamičtější jízdou, pro kterou je třeba motor točit nad 4 tisíce otáček – a ukazatel spotřeby paliva začne zobrazovat dříve nevídané hodnoty. V našem případě se příznivá průměrná spotřeba 7 litrů Naturalu na 100 km změnila po několika ostřejších kilometrech na litrů deset. Mimo město lze opravdu šetřit, jízda stokilometrovou rychlostí s lehkou nohou na plynu vyústila v odběr 5,9 litru paliva na 100 km, dálniční stotřicítka si z nádrže vyžádá o dva litry více. Městský provoz pak ještě o půl litru navíc.

Výbava a styl: ten umí to a ten zas tohle

Jak už bylo řečeno, oba dva vozy by si v rámci trhu v podstatě neměly konkurovat. Soul je orientován spíše na poměr cena/výkon zabalený do líbivého papíru, zatímco pro Toyotu si půjdou lidé, co se nebojí si za malé auto připlatit, nepotřebují přitahovat pozornost a chtějí mít špičkovou techniku (platí zejména pro lepší výbavový stupeň Sol) i jízdní vlastnosti.

Urban Cruiser boduje také variabilitou zavazadelníku, kdy lze díky posunování zadní řady sedadel v rozmezí 15 cm zvětšit zavazadelník z 314 až na úctyhodných 388 litrů. Potom ale mohou zadní sedadla sloužit výhradně malým dětem.

Kia Soul je zajímavým spojením stylu a užitné hodnoty, za poslední roky zřejmě tím nejpovedenějším. K tomuto spojení totiž inženýři u Kie přidali povedený interiér, velmi dobré vlastnosti na silnici i konkurenceschopnou cenu. Zavazadlový prostor o velikosti 340 litrů i dobrá vnitřní prostornost předurčují v českých podmínkách Soul k úspěšnému zvládnutí role rodinného vozu. Oproti Urban Cruiseru lze vytknout odtažitější řízení a řazení či horší komfort odpružení a větší hlučnost pohonné jednotky, celkově ale Soul výraznější slabinu nemá.

Koho tedy zvolit? Vskutku těžká otázka, do níž budou významně promlouvat peníze.

Pohled do ceníku odhalí, že za přibližně 400 tisíc korun nabídne Soul o něco lepší výbavu, připlacením zhruba 50 tisíc za nejvyšší výbavy Sol v případě Urban Cruiseru a Exclusive v případě Soulu se situace v podstatě srovná. Bodování dopadlo lépe pro Soul, protože nabízí více prostoru a silnější pohonnou jednotku.

Kdo chce nakupovat podobné auto za méně než 400 tisíc, má v nabídce Kie prakticky jedinou možnost.

kia toyota testy malevozy srovnavacitesty kia toyota testy malevozy srovnavacitesty
 

Kia Soul 1,6 CVVT Exclusive

První cena vozu 299 980,- Kč (1.6 CVVT Base, 93 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 299 980,- Kč (1.6 CVVT Base, 93 kW)
Základní cena testovaného vozu 449 980,- Kč (1.6 CVVT Exclusive, 93 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 459 980,- Kč (1.6 CVVT Exclusive, 93 kW)

Plusy

  • Prostorný interiér
  • Silné image, podobné kategorii SUV
  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Nadprůměrně výkonný motor
  • 5letá záruka do 150 tisíc km
  • Velký kus auta za vynaložené peníze

Mínusy

  • Tvrdé pérování, horší jízdní pohodlí
  • Hlučný motor ve vyšších otáčkách
  • Kostrbaté řazení
  • Celkově méně kultivované ovládání než u Toyoty
  • Ve srovnání s prostorem pro posádku malý zavazadelník

Toyota Urban Cruiser 1,33 VVT-i

První cena vozu 399.900,- Kč (Urban Cruiser Terra, 1,33 l Dual VVT-i, 74 kW )
První cena vozu s testovanou motorizací 399.900,- Kč(Urban Cruiser Terra, 1,33 l Dual VVT-i, 74 kW )
Základní cena testovaného vozu 399.900,- Kč (Urban Cruiser Terra, 1,33 l Dual VVT-i, 74 kW )
Cena testovaného vozu vč. příplatků 409.900,- Kč (Urban Cruiser Terra, 1,33 l Dual VVT-i, 74 kW)

Plusy

  • Kultivovanost v ovládání a při jízdě
  • Přesné řízení
  • Podélný vnitřní prostor
  • Variabilní zavazadlový prostor
  • Kvalitní dílenské zpracování
  • Bohatá standardní výbava

Minusy

  • Malá vnitřní výška
  • Ovládání a omezenost funkcí palubního počítače
  • Pronikání hluku do interiéru při rychlostech nad 100 km/h
  • Pouze maloobjemové pohonné jednotky
  • Plasty v zavazadelníku náchylné k poškrábání
  • Nepraktické uspořádání přístrojového štítu
  • Vysoké ceny
Aleš Jungmann
Model Soul 1,6 CVVT Urban Cruiser 1,33 VVT-i
Cena základní sestavy 449 980 Kč 399 900 Kč
Cena testované sestavy 459 980 Kč 409 900 Kč
Motor
Typ motoru: zážehový zážehový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1591 1329
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 93 / 6300 74 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 156 / 4200 - 4200 132 / 3800 - 3800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 177 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11 12.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.9 / 5.7 / 6.5 6.6 / 4.9 / 5.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 340 / 818 314 / 749
Objem nádrže (l): 48 42
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1170 / 510 1120 / 470
Rozměr pneu: 225/45 R18 195/60 R16
Soul 1,6 CVVT
Urban Cruiser 1,33 VVT-i
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4105 3930
b) šířka (mm): 1785 1725
c) výška (mm): 1610 1525
d) rozvor (mm): 2550 2460
e) rozchod vpředu (mm): 1570 1485
f) rozchod vzadu (mm): 1575 1490
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1020 780 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 950 620 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970 900
k) šířka vpředu (mm): 1450 1410
l) šířka vzadu (mm): 1440 1370
délka sedáku vpředu (mm): 500 480
délka sedáku vzadu (mm): 460 420
výška opěradla vpředu (mm): 600 580
výška opěradla vzadu (mm): 580 540
místo vzadu pod předním sedadlem: ano ano