Kia Soul 1,6 CVVT vs. Toyota Urban Cruiser 1,33 VVT-i – Dva fešáci, co tankují super

Kia Soul 1,6 CVVT vs. Toyota Urban Cruiser 1,33 VVT-i – Dva fešáci, co tankují super

 
 

Dnes se nám sešla dvě malá stylová auta. Jedno je zaměřeno více do města a na řidiče, druhé nabídne více prostoru i vyzývavého designu. Které z nich je ale lepší?

Srovnání Kie Soul a Toyoty Urban Cruiser nemusí na první pohled vypadat jako úplně férový souboj – zatímco Toyota je zaměřena spíše na vír velkoměsta a nemá ambice stát se plnohodnotným rodinným vozem, o něco větší Kia Soul už se svými vnitřními rozměry rodiny nezalekne a nabízí velmi dobrý poměr cena/užitná hodnota. Oba dva vozy na našich silnicích fungují jako svěží vítr, přinášející kvalitní techniku v přitažlivém kabátě. A při pohledu do ceníku zjišťujeme, že jsou k mání za velmi podobné peníze. Kdo si připíše více kladných bodů.

Statická remíza?

Oba dva vozy se vyznačují neotřelým designem, který je dostatečně odlišuje od zbytku třídní produkce. Líbí se nám, že ani jeden z výrobců nevsadil na agresivní styl, oba vozy působí přívětivě a vesele. Urban Cruiser sází na dynamické, přesto spíše klasické pojetí exteriéru, zatímco Soul svým designem osloví zřejmě spíše zákazníky toužící po něčem výjimečném. To se potvrdilo i během testování, kdy na Toyotu spočinulo řádově méně zkoumavých pohledů kolemjdoucích. Svou roli v tom sehrála jistě i barva testovaných vozů, která jen podtrhla maximální snahu Soulu zaujmout okolí. Z tohoto pohledu tedy nelze ukázat na vítěze – každý si vybere dle svého gusta.

obrázek [300 x 398] Uvnitř už jasného vítěze označit můžeme – Kia Soul drtí Urban Cruiser téměř rozdílem třídy, na platformě Yarisu se zkrátka kouzla dělat nedají. Nejmarkantnější je rozdíl u výšky nad zadním sedadlem (970 vs. 900 mm), u délky zadních sedáků (460 vs. 420 mm) a šířky vzadu ve výši loktů (1440 vs. 1370 mm). Realita dává číslům za pravdu, dospělý pasažér se v Urban Cruiseru vejde na zadní sedadla podstatně méně pohodlněji než v Soulu. U obou vozů je potěšující velká výška zadního sedáku nad podlahou (380 mm u Toyoty a 390 mm u Kie), která cestujícím zvyšuje komfort při delších cestách – zejména v Soulu jsou stehna nadprůměrně pohodlně podepřena.

Palubní desky jakoby si oba vozy prohodily; Soul nás na místě řidiče vítá čistým a přehledným (vzhledem k exteriéru můžeme říci umírněným) přístrojovým panelem, zatímco na o něco hůře čitelné ukazatele Urban Cruiseru je pro jejich vesmírnou podobu potřeba si chvíli zvykat. Ve slícování ovládacích prvků hraje prim Toyota, i když nedostatek měkčených nebo jinak hodnotnějších plastů u ní mrzí. Její středový panel je vůbec o něco chladnější a odtažitější než ten v Soulu, malá černá tlačítka v (i na pohled) laciném stříbrném plastu zrovna dvakrát k dotýkání nelákají. Objevil se také menší ergonomický problém a to sice s jeho vyboulenou spodní částí. Ta se čas od času dostane do kontaktu s pravým kolenem řidiče, což rozhodně není příjemné. U Soulu se podobný problém nevyskytoval, středová část palubní desky je bez jakýchkoliv hran či výstupků.

Kde se pobývalo příjemněji? Ač se výrobci snažili sebevíc, velký důraz na konečné výrobní náklady je cítit z obou vozů. O něco kompaktněji a fortelněji sice působí interiér Toyoty, přívětivější a útulnější je i díky použitým barvám ten v Soulu. Když k tomu připočteme více místa ve všech směrech, delší sedáky či pocit vzdušnější kabiny a mírně větší zavazadlový prostor, vítězí Soul dostatečně přesvědčivě.

Slabší, ale kultivovanější

Srovnání obou vozů pokračuje na silnici. Zde má sice Soul velkou objemovou i výkonovou převahu (93 vs. 74 kW), ani on ale není zrovna velkým svižníkem. Na dálnici je z této dvojice Soul jasným pánem a to nejen kvůli výrazně silnějšímu agregátu, ale i kvůli velké hlučnosti (více než je zdrávo se ozývá motor i aerodynamický hluk), která v Toyotě v dálničních rychlostech posádku nadměrně obtěžuje. Hlučnost je bohužel jedna z věcí, která oba vozy nechtěně spojuje. Benzinovou šestnáctistovku v Soulu totiž při rozjezdu musíte více vytočit, jinak má tendenci se dusit. V té chvíli se ovšem z pod kapoty line nepěkný kovově hlasitý zvuk a z venku to vypadá, že jste právě udělali autoškolu a nemáte cit v noze. Vše by snad vyřešilo sofistikovanější uložení motoru nebo více tlumicích materiálů, které patrně padly za oběť v souboji o kilogramy. Ideální v tomto směru nebude ani utopení agregátu ve velkém motorovém prostoru (v zámoří se do něho musí vejít i větší dvoulitr), což naopak uvítají komisaři Euro NCAP hodnotící přívětivost přídí vůči kolizím s chodci.

obrázek [300 x 360] Ve městě a okolí je Urban Cruiser jako doma. Šestistupňová manuální převodovka je pro tento účel ideálně poskládaná, potěšil i exaktní chod řadicí páky jakož i její středně dlouhé dráhy v kulise. Díky ní a ochotně táhnoucímu motoru se za městem můžete i docela pěkně povozit. Ano, Urban Cruiser se díky své nízké pohotovostní hmotnosti 1120 kilogramů a přesnému, dostatečně komunikativnímu řízení nezalekne ani nějaké té zatáčky. Oproti napuchlému Soulu působí hravěji a řídit jej může být i docela zábavné. Stop nevystaví ani podvozek, který spolehlivě drží stopu, auto se příliš nenaklání a přitom je i na rozbitých českých silnicích dostatečně komfortní. V tom Toyota odvedla výborný kus práce, Urban Cruiser je čitelné, hravé auto s jízdními vlastnostmi na samé špici třídy. Ovšem pozor, při okreskovém sportování a vytáčení motoru se spotřeba hodně rychle zvyšuje a není velký problém pohoršit si průměr i nad deset litrů. Při rychlosti 100 km/h se průměrná spotřeba při jízdě po dálnici ustálí díky dlouhému šestému převodovému stupni na velmi dobré hodnotě 4,8 litru Naturalu na 100 km. V rychlosti 130 km/h stoupnou otáčky na 3500 min-1 a palubní počítač ukáže průměrnou spotřebu 6,8 l/100 km. Město je pro Toyotu (i díky systému Start&Stop) přirozeným prostředím, jímž se umí proplétat se spotřebou lehce nad sedmi litry paliva. Na konci testu jsme si zapsali průměrnou spotřebu 6,5 l/100 km.

Kia Soul je o více než 200 kilogramů těžší a proto se na klikatých silničkách necítí zdaleka tak dobře jako Toyota. Ani zde ale nemůžeme mít proti jízdním vlastnostem vozu výraznější námitky, i Soul patří zcela jistě na tomto poli k premiantům. Pomáhá mu k tomu ovšem tvrdší podvozek (velkým dílem přispívají osmnáctipalcové pneumatiky), který si na horších površích vybírá svou daň v podobě zhoršeného komfortu. Řízení je taktéž přesné, je ale o něco lehčí a mírně gumového pocitu z něj jsme se nezbavili. Řazení je na tom podobně, v kulise se páka pětistupňové manuální převodovky pohybuje povětšinou přesně, avšak až s odevzdanou ležérností s občasným zaškobrtnutím ve středové poloze.

obrázek [300 x 470] Pozice za volantem je u obou vozů vzhledem k jejich vyšší stavbě vzpřímená a ne nepodobná té z vozů kategorie SUV, o něco sportovněji se lze usadit v Soulu. Sedadla jsou velmi dobrá u Kie i Toyoty, avšak výraznější boční vedení nenabídne ani jeden z nich. Většina vzrostlých Evropanů se bude lépe cítit v Soulu, jehož opěradla i sedáky jsou dimenzovány nadprůměrně velkoryse. Stejně jako u Urban Cruiseru i zde platí, že pokud pohonnou jednotku příliš netrápíte, lze od ní očekávat příjemně nízkou spotřebu. Ta se ale vylučuje s dynamičtější jízdou, pro kterou je třeba motor točit nad 4 tisíce otáček – a ukazatel spotřeby paliva začne zobrazovat dříve nevídané hodnoty. V našem případě se příznivá průměrná spotřeba 7 litrů Naturalu na 100 km změnila po několika ostřejších kilometrech na litrů deset. Mimo město lze opravdu šetřit, jízda stokilometrovou rychlostí s lehkou nohou na plynu vyústila v odběr 5,9 litru paliva na 100 km, dálniční stotřicítka si z nádrže vyžádá o dva litry více. Městský provoz pak ještě o půl litru navíc.

Výbava a styl: ten umí to a ten zas tohle

Jak už bylo řečeno, oba dva vozy by si v rámci trhu v podstatě neměly konkurovat. Soul je orientován spíše na poměr cena/výkon zabalený do líbivého papíru, zatímco pro Toyotu si půjdou lidé, co se nebojí si za malé auto připlatit, nepotřebují přitahovat pozornost a chtějí mít špičkovou techniku (platí zejména pro lepší výbavový stupeň Sol) i jízdní vlastnosti.

Urban Cruiser boduje také variabilitou zavazadelníku, kdy lze díky posunování zadní řady sedadel v rozmezí 15 cm zvětšit zavazadelník z 314 až na úctyhodných 388 litrů. Potom ale mohou zadní sedadla sloužit výhradně malým dětem.

Kia Soul je zajímavým spojením stylu a užitné hodnoty, za poslední roky zřejmě tím nejpovedenějším. K tomuto spojení totiž inženýři u Kie přidali povedený interiér, velmi dobré vlastnosti na silnici i konkurenceschopnou cenu. Zavazadlový prostor o velikosti 340 litrů i dobrá vnitřní prostornost předurčují v českých podmínkách Soul k úspěšnému zvládnutí role rodinného vozu. Oproti Urban Cruiseru lze vytknout odtažitější řízení a řazení či horší komfort odpružení a větší hlučnost pohonné jednotky, celkově ale Soul výraznější slabinu nemá.

Koho tedy zvolit? Vskutku těžká otázka, do níž budou významně promlouvat peníze.

Pohled do ceníku odhalí, že za přibližně 400 tisíc korun nabídne Soul o něco lepší výbavu, připlacením zhruba 50 tisíc za nejvyšší výbavy Sol v případě Urban Cruiseru a Exclusive v případě Soulu se situace v podstatě srovná. Bodování dopadlo lépe pro Soul, protože nabízí více prostoru a silnější pohonnou jednotku.

Kdo chce nakupovat podobné auto za méně než 400 tisíc, má v nabídce Kie prakticky jedinou možnost.

obrázek [555 x 299]
 

Kia Soul 1,6 CVVT Exclusive

První cena vozu299 980,- Kč (1.6 CVVT Base, 93 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací299 980,- Kč (1.6 CVVT Base, 93 kW)
Základní cena testovaného vozu449 980,- Kč (1.6 CVVT Exclusive, 93 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků459 980,- Kč (1.6 CVVT Exclusive, 93 kW)

Plusy

  • Prostorný interiér
  • Silné image, podobné kategorii SUV
  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Nadprůměrně výkonný motor
  • 5letá záruka do 150 tisíc km
  • Velký kus auta za vynaložené peníze

Mínusy

  • Tvrdé pérování, horší jízdní pohodlí
  • Hlučný motor ve vyšších otáčkách
  • Kostrbaté řazení
  • Celkově méně kultivované ovládání než u Toyoty
  • Ve srovnání s prostorem pro posádku malý zavazadelník

Toyota Urban Cruiser 1,33 VVT-i

První cena vozu399.900,- Kč (Urban Cruiser Terra, 1,33 l Dual VVT-i, 74 kW )
První cena vozu s testovanou motorizací399.900,- Kč(Urban Cruiser Terra, 1,33 l Dual VVT-i, 74 kW )
Základní cena testovaného vozu399.900,- Kč (Urban Cruiser Terra, 1,33 l Dual VVT-i, 74 kW )
Cena testovaného vozu vč. příplatků409.900,- Kč (Urban Cruiser Terra, 1,33 l Dual VVT-i, 74 kW)

Plusy

  • Kultivovanost v ovládání a při jízdě
  • Přesné řízení
  • Podélný vnitřní prostor
  • Variabilní zavazadlový prostor
  • Kvalitní dílenské zpracování
  • Bohatá standardní výbava

Minusy

  • Malá vnitřní výška
  • Ovládání a omezenost funkcí palubního počítače
  • Pronikání hluku do interiéru při rychlostech nad 100 km/h
  • Pouze maloobjemové pohonné jednotky
  • Plasty v zavazadelníku náchylné k poškrábání
  • Nepraktické uspořádání přístrojového štítu
  • Vysoké ceny
Spolupracujeme s TipCars.com

Soul 1,6 CVVT

Cena v základní výbavě: 449 980 Kč Cena v testované výbavě: 459 980 Kč

Základní výbava:Mlhovky, tónovaná skla, zatmavená zadní a boční okna, střešní ližiny, hliníková 18“ kola, klimatizace, dálkově ovládané centrální zamykání, audio s CD a MP3, USB a AUX port, ovládání audia na volantu, výškově stavitelné sedadlo řidiče, vyhřívaná přední a zadní sedadla, parkovací kamera, elektrické ovládání předních a zadních oken, kůží potažený volant a hlavice řadicí páky, elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko, elektricky ovládaná a sklopná zpětná zrcátka, kosmetická zrcátka, posilovač řízení, výškově stavitelný volant, reproduktory s barevnou odezvou, subwoofer, 6x airbag, aktivní opěrky hlavy vpředu, 4x kotoučové brzdy, ABS s EBD, ESP, imobilizér

Výbava testovaného vozu:Perleťový lak (10 000,-)

Urban Cruiser 1,33 VVT-i

Cena v základní výbavě: 399 900 Kč Cena v testované výbavě: 409 900 Kč

Základní výbava:VSC (řízení stability vozu) + TRC (řízení trakční síly), ABS (antiblokovací systém brzd) + EBD (elektronická distribuce brzdné síly) + BA (brzdový asistent), kotoučové brzdy na všech kolech, airbagy přední a boční (řidič a spolujezdec), airbagy hlavové, airbag kolenní řidiče, aktivní opěrky hlavy vpředu, imobilizér, systém Stop & Start, centrální zamykání dveří s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná okna přední, volant nastavitelný ve dvou osách, palubní počítač, hodiny, manuální klimatizace s pylovým filtrem, rádio s CD/MP3 + 6 reproduktorů, vyhřívání předních sedadel, zadní sedadla - posuvná, sklopná jedním pohybem, s nastavitelným sklonem opěradla, sklopná 60:40, potah sedadel - čalounění látka, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka v barvě karoserie, nárazníky v barvě karoserie, vnější kliky dveří černé, ocelová kola s pneumatikami 195/60R16

Výbava testovaného vozu:Příplatkový lak karoserie (+10.000,-Kč)

V Rusku je všechno možné, hlavou státu se může stát i žena, říká Putin V Rusku je všechno možné, hlavou státu se může stát i žena, říká Putin

Ruský prezident Vladimir Putin dnes v projevu na…

Případ Davida Ratha se v pondělí vrátí před soud Případ Davida Ratha se v pondělí vrátí před soud

Krajský soud v Praze se v pondělí vrátí ke korupční kauze…

Alternativní taxislužba Lyft obdrží od investorů miliardu dolarů Alternativní taxislužba Lyft obdrží od investorů miliardu dolarů

Americký provozovatel alternativní taxislužby Lyft získal…

Peru zlegalizovalo marihuanu pro lékařské účely Peru zlegalizovalo marihuanu pro lékařské účely

Peruánský parlament ve čtvrtek schválil zákon, který…

 
Technické údaje
Motor Soul 1,6 CVVTUrban Cruiser 1,33 VVT-i
Typ motoru: zážehovýzážehový
Válce / ventily: 4 / 44 / 4
Zdvihový objem (ccm): 15911329
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 93 / 630074 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 156 / 4200132 / 3800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 177175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 1112.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.9 / 5.7 / 6.56.6 / 4.9 / 5.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 340 / 818314 / 749
Objem nádrže (l):4842
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1170 / 5101120 / 470
Rozměr pneu:225/45 R18195/60 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 41053930
b) šířka (mm): 17851725
c) výška (mm): 16101525
d) rozvor (mm): 25502460
e) rozchod vpředu (mm): 15701485
f) rozchod vzadu (mm): 15751490
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1020780 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 950620 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970900
k) šířka vpředu (mm): 14501410
l) šířka vzadu (mm): 14401370
délka sedáku vpředu (mm): 500480
délka sedáku vzadu (mm): 460420
výška opěradla vpředu (mm): 600580
výška opěradla vzadu (mm): 580540
místo vzadu pod předním sedadlem: anoano
Hodnocení Soul 1,6 CVVT Urban Cruiser 1,33 VVT-i
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9 6
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10 5
Odkládací plochy: 8 8
Dojem z řízení: 8 9
Výhled vpřed: 7 9
Výhled vzad: 6 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8 9
Tah v nižších otáčkách: 7 6
Výkon ve vyšších otáčkách: 8 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 5 7
Spotřeba: 7 8
Odstupňování převodovky: 8 8
Snadnost řazení: 8 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 6 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8 9
Účinnost brzd: 8 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 8 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9 4
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,92 7,73
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 






 
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost vs. Škoda Fabia 1.0 TSI – Malí, drazí, automatoví…

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost vs. Škoda Fabia 1.0 TSI – Malí, drazí, automatoví…

Dnes 08:00

Ford Fiesta a Škoda Fabia, to je takový docela tradiční malý souboj. Tentokrát se nám však sešly trochu zvláštní specifikace.




Blesk.cz

Vyorálek z První republiky se nezdá! Důvěrnosti s Geislerovou

Vyorálek z První republiky se nezdá! Důvěrnosti s…

Společné vtípky a srdečný smích, důvěrné vítání a něžné polibky na tvář. Takovým způsobem se k sobě měli dva Aňa…

Zmizení dcery hodila za hlavu? Matka Míši vyrazila s kamarády na pivo

Zmizení dcery hodila za hlavu? Matka Míši vyrazila s…

Její dceru policie hledá už více jak devět měsíců. Marně... Malá Míša Muzikářová zmizela začátkem roku a protože…

 

iSport.cz

Hubník se vrátil po dvou měsících, ještě nemá formu: Gól si vyčítám

Hubník se vrátil po dvou měsících, ještě nemá formu:…

Kapitán Roman Hubník po téměř dvou měsících nastoupil v základní sestavě Plzně, ale svůj návrat po zranění si…

Plzeň po Spartě zklamala. Náhradníci horší než opory, chyboval Hubník

Plzeň po Spartě zklamala. Náhradníci horší než…

Tohle nebyla Plzeň, která už deset kol v kuse válcuje českou fotbalovou ligu. Fotbalisté Viktorie ve čtvrteční…

 

Reflex.cz

Na treku Vancouverem: Za krásami největšího ostrova západního pobřeží Severní Ameriky

Na treku Vancouverem: Za krásami největšího ostrova…

Ostrov Vancouver byl naším domovem více než půlrok. Stihli jsme tu nejen pracovat a poznat místní způsob života,…

Údajní ruští dobrovolníci bojující po boku ukrajinských separatistů už mají pomník

Údajní ruští dobrovolníci bojující po boku…

Socha věnovaná ruským „dobrovolníkům“ bojujícím na východní Ukrajině byla odhalena přibližně sto kilometrů od…