Land Rover Freelander S TD4 – Freetime

Land Rover Freelander S TD4 – Freetime

 
 

V nabídce Land Roveru je Freelaner 2 základním modelem, ale svým vzhledem, charakterem a schopnostmi zastíní dlouhou řadu konkurentů. Vyzkoušeli jsme verzi S se vznětovým čtyřválcem 2.2 TD4 (118 kW).

Nejmenší z Land Roverů se na Auto.cz neobjevuje poprvé: v lednu 2007 testoval Libor Zezulka naftový čtyřválec 2.2 TD4 s top-výbavou HSE a téměř o rok později se objevil test Freelanderu 2 s  řadovým šestiválcem 3.2 I6 HSE od Ondřeje Láníka. V populárním Roadlooku jste se mohli podívat na srovnání Freelanderu 2 s jedním z největších konkurentů na trhu, Hondou CR-V. Nemá smysl psát o tom, co už bylo objeveno, a tak známé skutečnosti rozšíříme o dojmy a zkušenosti z týdenního sblížení s Freelanderem TD4 s automatickou převodovkou.

Nejmenší mohykán

Freelander oproti první generaci pěkně povyrostl a co do výšky nebo šířky téměř dohání i takového titána jako je Range Rover. Od svého většího bratra přebírá i řadu designových prvků, především hranaté tvary, příď získala na mohutnosti a působí mnohem důstojněji. A to i v době, kdy diktátu spotřeby se už často nevidí konzervativní hranaté pojetí dvouprostorové karoserie. Land Rover tím posunul Freelander o třídu výše na společenském žebříčku.

obrázek [555 x 395]  

I když je Freelander základním modelem britské značky, ani se sklopenými zrcátky se nám nevešel do "standardní garáže", která splňuje rozměrové normy. Tělo vozu dveřmi projede, ale stojáčky zrcátek už ne. Pokud máte SUV v oblibě a do oka vám padl Freelander (nebo cokoliv většího od Land Roveru), počítejte s většími rozměry při výběru vozu nebo při stavbě garáže.

Velkorysý i vevnitř

Po usednutí do auta příjemně překvapuje prostornost interiéru, kde může své tělo naskládat i 1,9 m vysoký řidič. Body k dobru připisujeme za očekávaný nadhled a přehled o situaci okolo vozu. Kolmá a vysoká skla se dnes už moc nenosí, ale v tomto případě jsou vítanou cestou zpět. V interiéru jsou použity kvalitní materiály a prémiově působící finální zpracování také zaslouží zmínku.

V dřívějších testech směřovala kritika k množství tlačítek a ovladačů na středovém panelu a na řadě dalších míst. Jednodušší výbava S, bez navigace a se základním audiosystémem, znamená snazší orientaci a intuitivní ovládání. Ukázkově bezproblémové je i ovládání tempomatu na levé straně volantu: dva kolébkové spínače (4 funkce) bohatě stačí a kdo jel alespoň jednou v autě s tempomatem, ovládání rychle pochopí.

obrázek [555 x 419]  

Když nemáte v autě navigaci, vznikne v horní části středového panelu velká odkládací schránka. Designově jde o polopatické a poněkud mstivé řešení, vyklápěcí dvířka nebo vhodnější řešení by znamenalo větší přívětivost k zájemcům o jednodušší verze Freelandera. Klakson při řízení používá většina Čechů pouze v krizových situacích, ale přesto není těžké přijít na to, že se troubí pomocí dvojice stříbrných páskovitých tlačítek.

Přední sedadla jsou dostatečně dimenzovaná, sedáky dobře podepírají stehna, ale opěradla by mohla mít lepší boční vedení. Při delší cestě si pravé koleno a holeň užije kontakt s tvrdým středovým tunelem. Prostor uvnitř vozu je dostatečný pro pětičlennou rodinu. Robustní předek a celkově vyšší a masivnější kabina dodávají posádce subjektivní pocit bezpečí.

V zavazadlovém prostoru jsme měli mřížku (verze N1), ale z jiných testů a především z videa je patrné, že Land Rover Freelander umí po sklopení sedaček téměř rovnou ložnou plochu. Za velké plus považujeme u tohoto typu automobilu i plnohodnotné rezervní kolo i když konkurence je na tom o něco lépe se zavazadlovým prostorem.

obrázek [555 x 379]  

Fordova klasika

V testovaném Freelanderu byl pod kapotou řadový čtyřválec s objemem 2179 cm3 s maximálním výkonem 118 kW při 4000 ot./min a maximálním točivým momentem 400 Nm nastupujícím v 2000 otáčkách. Síla pohonné jednotky se na všechna čtyři kola přenášela pomocí automatické 6stupňové převodovky CommandShift a spojky Haldex.

Výkon a točivý moment na papíře vypadají optimisticky, ale jsou to hodnoty dostatečné pro rozhýbání 2 tun? V podstatě ano. Naftový čtyřválec sice nezajistí výhru při sprintu od křižovatky, ale o tom Freelander není. Motor disponuje dostatečnou pružností a při transferech po dálnici je dobrým společníkem. Mezi klady patří také dobré odhlučnění, i když šestiválec pochopitelně hraje jinou ligu. Při cestovních rychlostech kolem 130 km/h se za volantem cítíte jako doma v obýváku. Šestistupňový automat také sází spíše na komfort, ale řadil spolehlivě a celkem bez zbytečných prodlev.

V terénu…

… je k dispozici inteligentní a na ovládání jednoduchý systém pohonu všech kol - Terrain Response - který má vedle základního režimu další tři nastavení: 1) tráva, štěrk, sníh; 2) bláto, vyjeté koleje a konečně 3) písek. Mezi jednotlivými režimy lze přepínat pomocí otočného ovladače na středovém tunelu. Systém ovládá řízení motoru, řazení jednotlivých převodů v převodovce, reakce spojky Haldex a funkce systémů stability, trakce a HDC (Hill Descent Control, asistent pro sjíždění prudkých svahů).

obrázek [555 x 309]  

Na lesní cestě, ve vyjetých kolejích si Land Rover Freelander 2 tiše brumlá, jako by byl ve svém živlu. Prostupnost terénem byla podpořena i světlou výškou vozu 210 mm a pohon 4x4 (byť "jen" se spojkou Haldex) si poradil každou trasou, jakou jsme mu vymysleli. Většinu toho, co zvládá Defender, levou zadní projedete i s Freelanderem a přírodní extrémy stejně bývají za hranou zákona nebo alespoň vyhlášky krajů nebo CHKO. Pokud budete mít Freelandera na jízdu v terénu okolo chaty nebo na hory a zvolíte vhodné pneumatiky s patřičným vzorkem, dostane vás auto, kam si jen budete přát a navíc ještě s patřičným komfortem.

Naftový řadový čtyřválec sice disponuje slušnými parametry, ale když má táhnout dvoutunové auto, určitě se to odrazí na spotřebě. Ano, kombinované spotřeby 7,5 l na 100 km se dá za ideálních podmínek (trasa bez větších stoupání, bezvětří a rychlost 80 km/h se zařazenou šestkou) dosáhnout, ale buďme realisté. V týdenním testu jsem jezdil v průměru pod 10 l na 100 km, při rovnoměrné rychlosti na dálnici i pod 8,7 l, ale ve městech byla spotřeba přes 11,5 l.

Jako možnost pro zlepšení by stál za zvážení o vznětový pětiválec nebo lépe šestiválec 3,0 TD6, aby mohl Freelander účinněji konkurovat Volvu XC60, Audi Q5 nebo Mercedesu GLK.

Závěr

Freelander druhé generace je více než důstojným zástupcem automobilky Land Rover i přes fakt, že se jedná o nejmenší a nejlevnější model. Během krátké doby si zvyknete velikost vozu, která sebou nese pasivní pocit bezpečí, lepší přehled o situaci na silnici a budí už jistý respekt, když jej někdo vidí ve zpětném zrcátku. Motor a převodovka jsou naprosto dostačující a mimo silnici zvládá Freelander II více, než jeho konkurence. Co se týče designu, někteří ocení konzervativnější tvary, jiným bude připadat hranatost vozu již zcela archaická.

V současnosti je pozice na trhu pro Land Rover Freelander stále obtížnější, protože segment menších či středních SUV se zaplňuje téměř geometrickou řadou: japonská produkce útočí s Hondou CR-V, Toyotou RAV4 nebo Nissanem X-Trail, z evropské konkurence bych zmínil Volvo XC60, Audi Q5 nebo Mercedes-Benz GLK. Sami vidíte, že výběr v této třídě je více než bohatý…

obrázek [555 x 305]  
První cena vozu698.000,-Kč (Freelander 2 TD4 E)
První cena vozu s testovanou motorizací698.000,-Kč (Freelander 2 TD4 E)
Základní cena testovaného vozu832.000,-Kč (Freelander 2 TD4 S)
Cena testovaného vozu vč. příplatků958.000,-Kč (Freelander 2 TD4 S)

Plusy

  • Robustnost
  • Kultivovaný chod motoru a převodovky
  • Odhlučnění
  • Dobré zpracování
  • Komfort i mimo silnici
  • Schopnosti v terénu (Terrain Response)

Mínusy

  • Je potřeba počítat s faktem, že se nevejde do standardní garáže
  • Tvrdé plasty na středovém tunelu (otlačené pravé koleno při delší jízdě)
  • Vyšší spotřeba
  • Bohatý výběr v daném segmentu vozů, tvrdá konkurence

Související články

Spolupracujeme s TipCars.com

Land Rover Freelander

Cena v základní výbavě: 832 000 Kč Cena v testované výbavě: 958 000 Kč

Základní výbava:17palcová hliníková 6paprsková kola, dojezdové náhradní kolo, bezpečnostní matice kol, 6stupňová manuální převodovka, systém pohonu všech kol Terrain Response, halogenové světlomety, automatická aktivace světlometů, dešťový senzor, elektricky nastavitelná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, automatická klimatizace s pylovým filtrem, tempomat, roletka do zavazadlového prostoru, sluneční clona s osvětleným make-up zrcátkem, audiosystém - rádio se single slot CD, 6 repro, dálkové ovládaní audiosystému na volantu, Clearview paket - ostřikovače předních světlometů + přední mlhová světla

Výbava testovaného vozu:Plnohodnotné náhradní kolo (+ 4.000,- Kč), 6stupňová automatická převodovka CommandShift (+ 56.000,- Kč), Metalický lak (+ 19.500,-Kč), přední a zadní koberečky (+ 3.500,-Kč), přední vyhřívaná sedadla (+ 9.500,- Kč), přestavba na N1 (+30.000,-Kč), boční lišty dveří (+ 4.000,-Kč)

Komentář Jany Havligerové: Předčasné volby? Zapomeňte Komentář Jany Havligerové: Předčasné volby? Zapomeňte

Volby určily jednoznačného vítěze, ba přímo politického…

Předsednictvo lidovců doporučilo straně jít do opozice Předsednictvo lidovců doporučilo straně jít do opozice

Předsednictvo KDU-ČSL dnes doporučilo, aby strana šla do…

Další oběť prohraných voleb: Kalousek skončí v čele TOP 09 Další oběť prohraných voleb: Kalousek skončí v čele TOP 09

Miroslav Kalousek nebude na listopadovém sněmu obhajovat…

Světový trh s LNG prudce roste, zkapalněný plyn poptává hlavně Čína Světový trh s LNG prudce roste, zkapalněný plyn poptává hlavně Čína

Do konce roku se čeká spuštění zkapalňovacích terminálů,…

 

Štítky SUV Land Rover Testy

Technické údaje
Motor Land Rover Freelander
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2179
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 118 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 181
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.2 / 6.2 / 7.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 755 / 1670
Objem nádrže (l):68
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1910 / 750
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4500
b) šířka (mm): 1910
c) výška (mm): 1740
d) rozvor (mm): 2600
e) rozchod vpředu (mm): 1601
f) rozchod vzadu (mm): 1614
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1010
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Land Rover Freelander
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 10
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 6
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,08
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává

V novém klipu od Mercedesu na třídu X si kromě jí samotné…

Pomůžou i na sněhu. Znáte asistenční systémy a jejich funkce v terénu? Pomůžou i na sněhu. Znáte asistenční systémy a jejich funkce v terénu?

Na kluzkém povrchu mohou nejen s trakcí pomoci…

 



Jak to dopadne, když se nerespektují pravidla o přípojných vozidlech? Řidič dostal tvrdou lekci Jak to dopadne, když se nerespektují pravidla o přípojných vozidlech? Řidič dostal tvrdou lekci

Zdánlivě nevinné rozevlátí přívěsu nakonec dopadlo hodně…

Ojetý Land Rover Freelander II: Povedl se reparát? Ojetý Land Rover Freelander II: Povedl se reparát?

Původní Freelander byl produktem již zaniklé skupiny…

 



 
Jay Leno představuje Rolls-Royce Silver Cloud Derelict: Jako starý jen vypadá

Jay Leno představuje Rolls-Royce Silver Cloud Derelict: Jako starý jen vypadá

Dnes 11:46

Silver Cloud (stříbrný mrak) se stal posledním modelem britské značky s rámovou nebo chcete-li podvozkovou karoserií. Jenže tohle auto je takzvaný „sleeper“.




Blesk.cz

Novoroční ohňostroj v Praze nebude tichý: Radní variantu zvažovali kvůli zvířatům

Novoroční ohňostroj v Praze nebude tichý: Radní…

Pražští radní už mají jasno. Tradiční novoroční ohňostroj v metropoli tichý nebude. Magistrát nad touto…

Miliardář Karel Janeček si dva roky po svatbě našel milenku! Manželka to vzala nádherně, říká

Miliardář Karel Janeček si dva roky po svatbě našel…

Kontroverzní miliardář Karel Janeček (44) opět šokuje. Dva roky po svatbě přiznal milenku, o které jeho manželka…

 

iSport.cz

Gólmany Vegas kosí zranění. Nová dvojice má v NHL odchytáno 14 minut

Gólmany Vegas kosí zranění. Nová dvojice má v NHL…

Od začátku je musejí brát vážně. Žádný nový celek NHL neměl tak dobrý start – v celé stoleté historii NHL,…

Kaya hrál za juniorku Sparty. Uvedl se ostrým faulem na červenou

Kaya hrál za juniorku Sparty. Uvedl se ostrým faulem…

Turecký reprezentant měl být jedním z klíčových hráčů "nové" Sparty trenéra Andrey Stramaccioneho. Jenže obránce…

 

Reflex.cz

Strom uprostřed fotbalového hřiště. Jak tohle vzniklo?

Strom uprostřed fotbalového hřiště. Jak tohle vzniklo?

Hřiště, jaké svět neviděl, i tak by se dala nazvat multifunkční sportovní plocha na střední škole Yucai v…

Loupeživí Piráti okradli Zelené: Může být i pirát gay? A jak volily kyberfeministky?

Loupeživí Piráti okradli Zelené: Může být i pirát…

Je po volbách. Někdo jásá, jiný pláče. V českých médiích se mimo jiné též řeší obrovský neúspěch Zelených (1,46…