Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Lexus LC 500 – Největší bomba roku!

Martin Machala
Diskuze (122)
Už jsem to napsal ve videu, které vyšlo před časem samostatně – tohle je suverénně největší pecka roku. A asi nejen toho letošního.


Design, interiér


Docela přemýšlím, jestli se Lexus vlastně nespletl. Na frankfurtském autosalonu jsem na vlastní uši slyšel šéfa největší automobilky světa, jak smrtelně vážně mluvil o konci spalovacích motorů, definitivním nástupu elektřiny a autonomní jízdě. A Lexus? Luxusní divize Toyoty představuje sportovní kupé LC 500, trochu gran turismo, s pětilitrovým atmosférickým osmiválcem o výkonu 351 kW. Ještě tedy nabízí hybridní verzi 500h s výkonem soustavy 264 kW, ale to asi jen aby se neřeklo.

Lexus LC 500 jde snad proti všem automobilovým trendům z posledních let a já ho za to měl rád ještě před tím, než jsem se s nádherným japonským kupé svezl. A po týdnu za jeho volantem ho bezmezně miluju.

Jako koncept

Nejsem největší fanoušek extravagantního stylu Lexusu, v několika případech mi přijde vyloženě překombinovaný, prapodivně kosmický. Ale tohle, to je prostě neskutečná krása. Kdyby se červený lexus přesně takhle točil třeba v Ženevě a automobilka by o něm mluvila jako o konceptu, hned by mě napadlo, že se do sériové podoby nepochybně ještě hodně změní a hlavně umírní. Jenže ona je to sériovka! Se zapuštěnými klikami, miniaturními předními světlomety, které díky nejrůznějším designovým fičurám vypadají opravdu jak z jiného světa. A taky tak svítí. Soudě hlavně podle reakcí protijedoucích řidičů, ještě nikdy mě tolik kolegů neproblikávalo. Kdo jste červený lexus potkal, omlouvám se! Ale fakt to byly potkávačky.

Interiér je trochu míň extrovertní než karoserie, v testované béžové kombinaci pak působí v prvé řadě nebetyčně luxusně. Strašně se mi líbily třeba výplně dveří s minimalistickou a jakoby přiznanou klikou. Byl to přesný opak té vnější, schované. Naprosto úchvatný je panel ovládání ventilace v hliníkovém designu nebo mohutné madlo oddělující prostor řidiče od spolujezdce. Trochu úlet jsou „uši“ trčící z kapličky pro přístroje (spíš displej…) – tím pravým volíte jízdní režimy, levým pak vypínáte stabilizaci. Asi nejdůležitější tlačítko v celém autě!

lexus testy video sportovni kupe redakcnivideo lexus testy video sportovni kupe redakcnivideo  

A pak je na středovém panelu ještě ovládání infotainmentu… Tomu jsem se obsáhle věnoval už ve videu a asi se mi k tomu nechce moc vracet. Koneckonců, mrkněte na video, jaký je to opruz. I když mě pak jeden z našich diskutérů upozornil, že pro pohyb v menu nemusím touchpad „hladit“, ale že stačí držet prst v požadovaném směru, stejně jde jednoznačně o nejméně uživatelsky přívětivý systém světa. Touchpad je příšerně citlivý, hrozně špatně se odhaduje, jak moc tlačit na prst, abyste se jenom pohybovali, ale ještě neklikali. Kolikrát já se nechtěně posunul o kategorii výš.

Video se připravuje ...

Ještě praktické minimum - Lexus mluví o konfiguraci 2+2, vzadu se ale sedět v podstatě nedá. Abyste se alespoň nějak vešli, musí se uskrovnit i pasažéři na předních sedačkách, jejich kooperace je nutná. Zavazadlový prostor sice neposkytuje ani dvě stě litrů (chybí mu tři), je ale překvapivě skladný a hezky využitelný. Holt, aby se Američanům vešel minimálně ten jeden golfový bag.

Motor, jízdní vlastnosti


Začíná to už nastartováním. Je to trochu dětinské, ale tuhle proceduru jsem si v našich podzemních garážích pokaždé užíval. Nechával jsem si i trochu pootevřené dveře. Zvuk je naprosto parádní, pro mě asi nejlepší, jaký jsem kdy v sériové produkci slyšel. Není tak nabubřelý a namachrovaný jako u italských sporťáků, které často působí přehnaně. Lexus LC 500 je v porovnání s nimi vlastně decentní, zvuk je takový mechanický, přirozený, nepřikrášlený… Více ve videu, tam jde atmosférický pětilitrový osmiválec pěkně slyšet.

Jo, atmosférický… A s výkonem posazeným pořádně vysoko, 351 kW dostanete až při 7100 otáčkách. Co se však bude dít po zmíněném nastartování, do určité míry ovlivňuje zvolený jízdní režim, kdy se od eca, comfortu a normalu můžete propracovat až ke sportu+. První tři módy bych klidně sloučil do jednoho, pojmenoval bych ho třeba univerzál, rozdíly mezi nimi jsou totiž těžko zaznamenatelné. I tady se osmiválec nechává celkem ochotně točit, rozhodně vám ani v ekologickém rozpoložení nepřijde nijak zvlášť přidušený, navíc i v nízkých otáčkách se spolupráci nebrání.

lexus testy video sportovni kupe redakcnivideo lexus testy video sportovni kupe redakcnivideo  

A pak přepnete do sportu a… Reakce na plyn je spontánnější, že by však pětilitr totálně přehodil výhybku, to prosím úplně ne. To až tehdy, když ke sportu přidáte znamínko +. Respektive, ani v ten moment se z motoru nestane bestie, projev však bezesporu celkově intenzivnější je.

A nyní, co se děje během šplhu k sedmi tisícům. Postup je to velmi plynulý, nenarušený výraznými přeskoky. Možná jsem trochu čekal, že třeba v šesti tisících dojde k odjištění bomby a osmiválec se zblázní. Čekejte spíš takovou bombičku, mírné šťouchnutí, aby vám nepřišlo úplně zbytečné došplhat až k těm sedmi tisícům.

Abych to tedy shrnul, jestliže si chcete zavzpomínat na klasický atmosférický projev „dole vůbec nic, všechno až nahoře“, s Lexusem LC 500 si tyhle časy připomenete velmi mlhavě. Jeho charakteristika je velice plynulá, příjemná a řidiče nenutí otrocky držet otáčky v uzoučkém spektru někde pod omezovačem. Ale nebojte, jsem dalek označit motor za bezcharakterní, zvuk jsem zmínil a odřazovat nad sedmi tisíci, to je samo o sobě úžasný zážitek.

Toho odřazování si mimochodem velice užijete, automat disponuje deseti stupni. Deseti! A to i v manuálním režimu. V tom automatickém bych se nad rekordním počtem snad ani nepozastavoval, díky neznatelné práci převodovky si stupňového nadbytku ani nevšimnete. A vlastně, ani v manuálu. V drtivé většině jízdních situací vám totiž stačí nejvýš pětka, a to bohatě. Třeba na ploše letiště v Mnichově Hradiště jsem využíval pořád dokola trojku a čtyřku a úplně to stačilo. Ano, ten atmosférický motor je opravdu překvapivě pružný.

A nepřekvapivě ne úplně úsporný. Absolutní odříkání může znamenat jedenáct litrů, já končil týdenní test s průměrem lehce pod čtrnácti. Do toho počítám i natáčení na letišti, kde se samozřejmě dostanete přes dvacet raz dva. Nevadí mi to ani trochu.

Gran turismo? Sporťák?

Občas v testech píšeme o „vynikajícím kompromisu mezi pohodlím a agilitou“, kdybych ale měl zapátrat po opravdovém dokonale kompromisním vzoru, nejspíš bych ukázal na Porsche 911 GTS. Přijde mi však, že Lexus LC 500 jde v některých ohledech ještě dál.

Nejdřív bych zmínil cestovatelskou přívětivost. Nikdy se mi nestalo, že bych s Lexusem LC 500 sporťákově trpěl a nadával na nepoužitelně tvrdý podvozek. Naopak! Nechápal jsem, jak si obrovské jednadvacetipalcové ráfky poradily i s hodně ostrými nerovnostmi. Používání na denní bázi je úplně v pohodě, komfort na dálnici je i v hodně, hodně vysokých německých rychlostech limuzínový.

Jako gran turismo a denní dopravní prostředek tedy Lexus LC fungovat může, japonské kupé ale přidává ještě vrchovatou odměrku sportovnosti a zábavnosti. Nebo spíš, ta odměrka přetéká… Vynikající řízení (tak akorát tuhé, přesné, i ta zpětná vazba se najde) možná od Lexusu úplně nečekáte, tady si však chlapci záležet dali. Mírným překvapením byla i nesmírná ochota zatáčet. Jasně, je to agresivně tvářící se sporťák, ale taky měří 4,8 metru a váží dvě tuny. Na pootočení volantem však LC 500 reaguje s nečekanou hbitostí. V tomto rozložitému autu velmi výrazně pomáhají řízená kola zadní nápravy, pro testovanou vrcholnou specifikaci Sport+ standard.

lexus testy video sportovni kupe redakcnivideo lexus testy video sportovni kupe redakcnivideo  

To je všechno… Neřekl bych samozřejmé, ale přece jenom očekávatelné. Lexus umí, to ostatně dokázal s geniálním supersportem LFA, vzorné jízdní vlastnosti, agilita a velmi slušné řízení by tedy u top produktu zarazit neměly. Kromě dokonalé funkce však Lexus LC 500 nabídne ještě tu přetékající odměrku zábavnosti. To, jakým způsobem je tenhle japonský sporťák ovladatelný na mezi adheze, je bez přehánění fenomenální. Na už několikrát zmíněném videu jsem sice měl driftovací podmínky skoro ideální, díky krátké sněhové přeháňce. S tímhle lexusem (testovaná výbava Sport+ disponuje jako jediná zadním samosvorem) je však jízda bokem naprosto triviální i na absolutně suchém podkladu. Do přetáčivého smyku jde (musíte samozřejmě nejdřív použít „ucho“ na úplnou deaktivaci stabilizace) neuvěřitelně snadno a tak dokonale čitelně, že by něco podobného nepochybně zvládl i drifty nepolíbený zelenáč. A s centimetrem sněhu pod koly, to bylo tak snadné, až jsem se styděl. Ani jsem nemusel dělat takový ten skandinávský manévr s přehazováním hmotnosti. Stačilo zatočit, přidat plyn (bylo skoro jedno kdy) a pak už se jenom tlemit. Lexus je nejspíš dokonale vyvážený a projev motoru tak hladký, že dokonce chybí takový ten ocásek na konci driftu - jak se při neopatrném zacházení auto najednou chytne a celé sebou škubne. Lexus přecházel do přímé jízdy naprosto plynule, aniž by se řidič za jeho volantem musel snažit. Byla to neuvěřitelná sranda, a kdyby letiště neosychalo a mně nebylo líto čerstvých zimních pneumatik, točil bych se v Mnichově Hradišti doteď.

Závěr


Závěr

Byla to láska na první pohled, která jenom dál rostla a rostla. Extrovertní design většinou moc rád nemám, ze stylu Lexusu LC jsem se však posadil na sedinku. V dokonalém, útulném, nádherném interiéru mě šíleně štvalo ovládání infotainmentu, to je ale jediná kaňka. Jinak je všechno, úplně všechno, naprosto růžové, perfektní, dechberoucí, do detailu vypiplané. Pětilitrový atmosférický osmiválec má nádherný zvuk, jeho charakter je možná trochu plošší, než byste od vysokootáčkové atmosféry čekali, díky tomu je však použitelnější, přívětivější. Ty nejúžasnější věci však předvádí podvozek, dostatečně komfortní, neskutečně agilní a zábavný jak u Mazdy MX-5. Lexusu se zkrátka povedl tak úchvatný kříženec gran tourisma a hbitého sporťáku, že nad tím už nějaký ten týden kroutím hlavou.

A tenhle nádherně komplexní balíček dostanete za cenu od 2.790.000 Kč. Čekal jsem víc. Třeba vzpomínané Porsche 911 GTS, které mi charakterově k Lexusu LC 500 sedí asi nejvíc, přijde minimálně na 3.470.000 Kč. A to má přeplňovaný šestiválec s výkonem 331 kW… Tohle se Lexusu strašně, ale strašně povedlo. Lexusu LC 500 jsem chtěl dát šest hvězdiček, naše grafička Renča mě však velmi citlivě upozornila na to, že náš systém je stavěný jenom na pět hvězdiček. Takže holt jenom pět.

lexus testy video sportovni kupe redakcnivideo lexus testy video sportovni kupe redakcnivideo  

Nejlevnější verze modelu2.790.000 Kč (Lexus LC 500 Luxury)
Základ s testovaným motorem2.790.000 Kč (Lexus LC 500 Luxury)
Testovaný vůz bez příplatků3.130.000 Kč (Lexus LC 500 Sport+))
Testovaný vůz s výbavou3.168.000 Kč (Lexus LC 500 Sport+)

Plusy

  • Nádherný zvuk, úžasně charakterní silný motor
  • Krásný vnější design, perfektně zpracovaný luxusní interiér
  • Dokonalé jízdní vlastnosti, agilita, komfort na delších cestách
  • Velmi přijatelná cena

Minusy

  • Hrozné ovládání infotainmentu

Foto: Ondřej Lilling

Zobrazit celý článek
Martin Machala
Diskuze (122)
Lexus LC 500
Cena základní sestavy 3 130 000 Kč
Výbava základní sestavy Adaptivní odpružení, zadní samosvorný diferenciál, dynamické řízení kol zadní nápravy, elektricky nastavitelné sedačky, elektrické nastavování volantu, vyhřívané a odvětrávané přední sedačky, parkovací kamera, audio Mark Levinson, čalounění stropu alcantarou, jednadvacetipalcová litá kola, výsuvný zadní spoiler, Bi-LED světlomety. Kč
Cena testované sestavy 3 168 000 Kč
Výbava testované sestavy Metalíza (+38.000 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4969
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 351 / 7100
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 540 / 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 270
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 17.4 / 8 / 11.5
Emise CO2: 263
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 197 / 0
Objem nádrže (l): 82
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1935 / 440
Rozměr pneu: 245/40 R21, 275/35 R21
Lexus LC 500
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4770
b) šířka (mm): 1920
c) výška (mm): 1345
d) rozvor (mm): 2870
e) rozchod vpředu (mm): 1630
f) rozchod vzadu (mm): 1635
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
26. 12. 2017 12:39
Re: LEX je LEX
No ty, stačilo ti na to tak málo >:-[]

Já jen nerozumím a šoupu nohama...mistře ;-)
26. 12. 2017 12:33
Re: LEX je LEX
Dle počtu tvých příspěvku nevím kdo je tady odborník a mistr >:D
26. 12. 2017 11:13
Re: Frajer
Za poslední leta jsem auto bez pomeranče neviděl, včetně těch nejluxusnějších ;-)

Lexus nevyjímaje.
26. 12. 2017 10:47
Re: LEX je LEX
Evidentně jsem tu leta čekal na odborníka a mistra jako jsi ty >:D Rád se přiučím, už teď jsem obohacen, pár kluků s Lexusem se tady už otočilo, ale ty jsi ten pravý! :-! :yes: :-)
26. 12. 2017 10:33
Re: LEX je LEX
Nevím proč si nenajdeš nějaké forum k rodnému jazyku a pleteš se do aut,kterým vůbec nerozumíš.Ve vyjadřování rodným jazykem nikdy nebudu dobrý.