TEST Lexus NX 300h 4x4 E-Four – Styl v hlavní roli
Design, interiér
Podíváme-li se na současné portfolio automobilky Lexus, všimneme si působivé rozmanitosti, ze které si musí vybrat snad každý. Ať už jde o kompaktní CT, nádherné kupé LC či crossovery NX a RX. Test většího z dvojice jste si u nás mohli přečíst v březnu, tentokrát přišla řada na kompaktnějšího sourozence.
Model NX je v tuzemské nabídce k dispozici od roku 2014, v roce minulém prošel omlazovací procedurou, která přinesla drobné kosmetické retuše či větší displej infotainmentu. Všechno ostatní zůstalo při starém včetně hybridního pohonného ústrojí kombinující zážehovou 2,5litrovou jednotku s jedním (předokolka) či dvěma (čtyřkolka) elektromotory.
Jedné věci se facelift nedotkl, ono to totiž vůbec nebylo třeba. Myslím tím futuristický design automobilu a vytříbené zpracování interiéru. S Lexusem NX tak dostáváte atraktivní vůz, který je doslova magnetem zvídavých pohledů a zároveň poslouží i větší rodině. Navíc s prověřeným hybridním pohonem, jenž se má odvděčit slušnou spotřebou paliva. Opravdu to tak funguje i v praxi?
Vesmírná loď opět v akci
Už pár týdnů zpět jsem si při testu většího RX pochvaloval vzhled auta, který se v případě NX naštěstí výrazně neliší. I tady hraje prim příď s robustní maskou, ostré linky kolem dokola a decentně se svažující záď. Opět bych si postěžoval snad jen na střídmější barevné provedení, to vše je ale o preferencích zákazníka. Když bude chtít, může si vůz kromě „50 odstínů šedi“ nakonfigurovat třeba ve výrazné červené či modré. Ať už zvolí jakoukoliv barvu, připlatí si za ni ve všech výbavách 30.000 Kč.
Celkově se mi pro své kompaktní rozměry líbí NX ještě o chlub více než RX, přičemž omlazovací procedura vzhledu auta rozhodně neuškodila. Lexusu se opět podařilo připravit design, který namísto sériového auta připomíná spíše koncept. Snad jen z bočního pohledu nejsou krátké převisy vůči relativně vyšší stavbě dvakrát působivé, stejně tak bych si na autě dokázal představit i líbivější osmnáctipalcová kola (v našem případě mají rozměr 225/60 R18)
Výbavové linie jsou odstupňovány následovně: Elegance, Comfort, Prestiege, F Sport a konečně Luxury. V těch vyšších už se sice cenovkou dostáváte nad milion a půl, ale takřka všechnu výbavu již máte v ceně. Kromě zmiňovaného metalického laku už si lze připlatit pouze za skleněné střešní okno (30.000 Kč), případně okno panoramatické (16.500 Kč).
V němém úžasu zůstane člověk z interiéru. Stačilo prvotní usednutí do auta v redakčních garážích a bylo mi jasné, že v tomto kokpitu se budu cítit zatraceně dobře. Zavřete za sebou dveře a okamžitě jste odizolováni od všech vnějších starostí. Ihned se s autem sžíváte, jako by to snad ani nebylo SUV, ale kokpit vysněného sporťáku. Dvoubarevný interiér v kontrastním provedení dostal příjemné měkčené „obklady“, ale funguje i po ergonomické stránce. Na budíky v kapličce je přes standardně velký volant dobře vidět a 10,3palcová obrazovka infotainmentu je umístěna tak, aby řidič při jízdě nemusel topit svůj pohled hluboko na palubku.
U displeje ještě chvilku zůstaňme, neboť opět dostal vcelku netradiční ovládání. Tentokrát nejde o maličký ovladač z modelu RX, ale věc připomínající touchpad notebooku (marketingově ji Lexus značí Remote Touch Interface), která disponuje haptickou zpětnou vazbu. Čekejte, že seznámení se s tímto typem ovládání nějaký čas zabere, zároveň zapomeňte na to, že byste si třeba trasu navigace nastavovali za jízdy. Je to zkrátka příliš složité. Teplota či vyhřívání však naštěstí zůstávají oddělenou kapitolou, které poslouží ovladače na středu palubní desky. K zobrazení podrobností slouží menší displeje, mezi nimiž trůní elegantní analogové hodiny.
V autě se sedí vcelku vysoko, avšak díky vyšší karoserii tu nebudou utiskování ani cestující s pár centimetry navíc. Záď vozu se taky svažuje hlavně na oko, takže i ve druhé řadě mám sám za sebou dostatečnou rezervu nejen já, ale i figurant měřící přes 190 centimetrů. Zadní řada stále ještě připomíná školní lavici, ale trpět tu nebudete ani na delších trasách. To vpředu se sedí jako v bavlnce, sedáky jsou příjemně měkké a dostatečně široké, opěradla navíc mají dostačující boční vedení. Nejslabším místem je tu snad jen masivní středová konzola, která brání pohodlnému rozvalení se. Tedy pokud při pravidelném cestování nechcete mít z kolene jednu velkou modřinu.
Trochu jsem se obával, že Lexus nebude myslet na praktickou stránku a světlé čalounění aplikuje i v zavazadelníku, ostatně by nebyl první. V Japonsku ale ví, jak snadné je kufr zaneřádit, tudíž zůstal v černém provedení. Objem 555 litrů postačí i výletní rodině, při sklopení zadní lavice (60:40) pak dostanete rovných 1600 l. Potěšující je dvojité dno, takže cenné drobnosti můžete uschovat pod podlážku. Hybrid s baterkami si tu ovšem někde potřeboval ukrojit svou porci místa, tudíž můžete zapomenout na rezervní kolo, napříč všemi výbavami dostanete jen sadu na opravu pneumatiky.
Motor, jízdní vlastnosti
Jen a pouze hybrid
Zatímco model RX lze kromě hybridního ústrojí pořídit jen se spalovacím motorem, NX je ve všech případech elektrifikované. Jak jsem nastínil v úvodu, auto lze mít coby předokolku v kombinaci s jedním elektromotorem, případně čtyřkolku s elektromotory dvěma.
Tak jako tak kooperuje s 2,5litrovým atmosférickým čtyřválcem pracujícím v Atkinsonově cyklu, jenž dodává výkon 114 kW a 210 N.m točivého momentu. Ten pohání přední nápravu společně s elektromotorem o výkonu 105 kW a točivým momentem 270 N.m. Na zadní nápravě pak nalezneme elektrický agregát s 50 kW a 139 N.m, který zároveň obstarává i lepší trakci. Ústrojí tak disponuje maximálním výkonem 145 kW v 5700 otáčkách a kooperuje s převodovkou e-CVT s jedním stálým převodovým poměrem.
Ani menšímu sourozenci z dvojice SUV Lexusu nechybí možnost čistě elektrické jízdy, kterou zvládá i při rychlostech nad 50 km/h. Jenže hybrid bez možnosti externího dobíjení není na takovou jízdu určen primárně, tudíž to přináší i minusy. Na deklarovanou rychlost se dostanete jen pozvolnou akcelerací, kterou si můžete dovolit prakticky jen v nulovém provozu, kde tím „neobtěžujete“ ostatní účastníky. Tak možnosti využiju alespoň při ranních odjezdech z domova, říkám si. To by se ale do procesu nesměl z ničeho nic připojit spalovací motor.
Lexus NX 200t: Jízdní dojmy z Francie
Konstatoval jsem to u RX a chvilku předtím při testu Aurisu. Hybridu je potřeba se přizpůsobit a NX není výjimkou. Ani v nejostřejším režimu (k dispozici jsou Eco, Normal a Sport) nejde o žádného atleta. Sportovní jízda mu nesvědčí, nakonec to stejně skončí jen pro variátory typickou monotónní akustikou pohonné jednotky a ležérní akcelerací, z níž nebudete mít radost ani vy, ani auto. Neznamená to ale, že by se vůz neuměl z místa odpíchnout svižně. Takovou akceleraci v přímém směru zvládá vzhledem k hmotnosti 1,8 tuny slušně, zase ale musíte počítat s prodlevou při zašlápnutí plynového pedálu.
Sportovně ne, tiše ano!
Po pár desítkách kilometrů zjistíte, že mnohem lepší je s autem spolupracovat, což následně oceníte v několika faktorech. Tím prvním je skvělé odhlučnění kabiny. Netrápíte-li pohonné ústrojí ve vysokých otáčkách, motor si v útrobách jen tak příjemně ševelí a na palubě o něm takřka nevíte. Odizolovat interiér od vnějších vlivů se Lexusu podařilo parádně, takže vás ani při dálničních rychlostech netrápí aerodynamický svist či jiné rušivé elementy.
Podvozek má tužší charakter, avšak zvládá tlumit nerovnosti bez rázů do kabiny. Zcela vyžehlit je ovšem nedokáže, takže o nich někde pod zadkem víte. Osmnáctky nejsou vyloženě nekomfortní, ale kdybych měl možnost, asi bych volil ještě o palec menší obutí, které je však v ceníku nabízeno jen s nižšími výbavovými stupni. I když jde o kompaktní SUV, chová se na silnicích jako pořádný kus auta, rozhodně vám na rozbité cestě nebude poskakovat a jistě drží zvolenou stopu.
Stačí si stejný úsek projet několikrát za sebou. Nejprve v klidném tempu, posléze sportovnější jízdou. NX to sice dokáže, s drobným náklonem karoserie se poskládá do zatáčky přesně dle pokynů, vzhledem k výše popisované charakteristice pohonné jednotky ale brzy zjistíte, že vám ostřejší tempo vlastně ani nedělá radost. Na požitku z jízdy nepřidá ani minimální zpětná vazba v řízení. Auto zkrátka udělá to, co po něm řidič žádá, nic víc po něm ale nechtějte. Alespoň částečnou útěchou by mohlo být řazení páčkami pod volantem, ani to vás však vzhledem k charakteristice e-CVT nikterak neoslní.
A konečně je tu spotřeba. Lexus se v technických parametrech chlubí kombinovanou hodnotou lehce nad pěti litry, to má ovšem k realitě daleko. Apetit dokazuje, že hybrid se uplatní zejména v hustém městském provozu, kde si vyžádá méně než osm litrů na sto kilometrů. Poklidné okreskové putování lze zvládat klidně za sedm, naopak s rostoucím tempem či svižnější jízdou spotřeba rychle poroste. A když se od ekonomického smýšlení oprostíte, může na vás palubní počítač po dálniční jízdě klidně „vyplivnout“ i jedenáct litrů.
Závěr
Závěr
Ceník modelu se jen těsně nevejde pod jeden milion korun. Hybrid s pohonem předních kol v úvodní výbavě Elegance startuje na 1.050.000 Kč, už tady nechybí asistent pro rozjezd do kopce, LED denní svícení, sedmnáctipalcová kola, kožený volant či dvouzónová klimatizace. Testovaný exemplář bychom ale hledali na opačné straně ceníku, našlapaná výbava Prestiege Safety přijde na 1.450.000 Kč, zase ale máte jistotu, že už za nic dalšího netřeba připlácet.
Lexus NX má jednu ohromnou výhodu - na silnici jej nepřehlédnete. Těžko hledat někoho, komu by se výrazný a futuristický design automobilu nelíbil, ve světě krabicovitých SUV je to určitě vítané a vydařené zpestření. Interiér zase potěší kvalitním zpracováním, měkkými materiály a pořádnou porcí vnitřního prostoru. Po jízdní stránce uspokojí spíše při každodenním městském popojíždění při občasném zavítání na okresky či dálnice. Pokud jsou dlouhé cesty vaším denním chlebem, může být NX taktéž zdatným parťákem, ale na slibovaný ekonomický provoz zapomeňte. Pokud si však od SUV slibujete nějakou tu sportovní chvilku a dávku řidičského odreagování, doporučujeme se raději poohlédnout jinde.
Nejlevnější verze modelu | 1.050.000 Kč (NX 300h 2WD/145 kW Elegance) |
Základ s testovaným motorem | 1.190.000 Kč (NX 300h 4x4 E-Four/145 kW Elegance) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.420.000 Kč (NX 300h 4x4 E-Four/145 kW Prestiege Safety) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.450.000 Kč (NX 300h 4x4 E-Four/145 kW Prestiege Safety) |
Plusy
- Atraktivní vzhled
- Prostorný interiér
- Odhlučnění kabiny
- Převážně pohodlná jízda
Minusy
- Vyšší základní cenovka
- Nepříliš živý motor
- Nezáživné řízení
Foto: Ondřej Kroutil