Test: MAN TGL 12.250 - Hravě ekologicky

Test: MAN TGL 12.250 - Hravě ekologicky

 
 
16.9. 2009 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Do rukou se nám dostala nejmenší řada MAN s upraveným motorem D08. Jak se šestiválec s technologií EGR a splňující emisní standard Euro 5 osvědčil?

Těžká doba si žádá velké činy. U společnosti MAN se na příchod hospodářského útlumu připravili novou řadou motorů. Je jasné, že rozsáhlá modernizace čtyř i šestiválců byla podmíněna příchodem emisní normy Euro 5, ale úspěšný výrobce a jeden z motorářských lídrů musí běžet vpřed navzdory okolnímu ději.

Retuše kabiny a interiéru

Marketingový trend velí přizpůsobovat vzhled nižších řad těm větším. MAN nemohl v rámci loni představeného faceliftu jít jinou cestou, a proto se maska chladiče výrazně připodobnila té u vrcholné řady TGX/TGS. Znalce nyní zaujmou bílá krycí skla blikačů.

Uvnitř kabiny nás zaujal volant s multifunkčním ovládáním palubního počítače a dalších funkcí. Budka v prodlouženém provedení LX se dvěma lůžky není u distribuční řady příliš častá, ale v testovaném vozidle nám poskytla báječný komfort. Navzdory přes tento typ kabiny se na podvozek 4x2 s rozvorem 5550 mm vešla plachtová nástavba od GTS Poběžovice v délce 7400 mm.

Skvost pod sebou

Testované vozidlo poháněl nejslabší ze šestiválců D0836 (184, 213 a 250 kW). V řadě TGL tak tvoří silnějšího bratra ke čtyřválci D0834 o výkonech 110, 132 a 162 kW. Zkoušené TGL disponovalo celkovou hmotností těsně pod hranicí 12 tun. Plně naložený stav by tedy pro čtyřválec byl příliš tvrdým oříškem.

Jízda se šestiválcem EEV opatřeným proti verzi Euro 5 navíc rozměrným čističem pevných částic byla naprosto pohodová. Studený start proběhl v poklidné a kultivované atmosféře, přestože jednotka disponuje vstřikovacími tlaky systému common rail až do hodnoty 180 MPa.

Dvakrát dvě

MAN dokázal u motoru D08 dosáhnout plnění emisní normy Euro 5 pouhou recirkulací výfukových plynů EGR. Daň za tuto výhodu v podobě absence činidla AdBlue a přídavného zařízení ve výfukovém traktu tvoří náročnější systém přeplňování. Šestiválec dostal dvě turbodmychadla pracující s odlišnými hodnotami. Nízkotlaké pracuje s plněním až 0,26 MPa, vysokotlaké pak dokáže vyvinout hodnotu 0,40 MPa. Dvoustupňové dopování motoru se během naší jízdy projevilo velmi jemnou odezvou motoru na sešlápnutí plynového pedálu. Agregát byl schopen pružně reagovat od 900 ot. za min a rychlou reakci na pohyb pedálu neztrácel ani při více než dvojnásobných otáčkách.

Dvoustupňové přeplňování si vyžádalo dva mezichladiče, aby se až 30 % obsahu recirkulovaných výfukových plynů dostalo na příznivou teplotu. Stlačovat ohřáté výfukové plyny a tím jejich teplotu ještě umocňovat vyžaduje rozsáhlý chladicí aparát. Za kapotou pak najdeme několik chladičů – jeden pro okruh motoru, další pro výfukové plyny a turbodmychadlo a nemůže chybět ani ke klimatizaci.

Recirkulace

Výrobce udává, že v případě motorů D08 dochází k recirkulaci až 30 % výfukových plynů. Ty se přes omezovací ventil vrací do sacího traktu. Míšením těžkých molekul spálených plynů s kyslíkem v čisté nasávané směsi dochází k tomu, že molekuly kyslíku ztrácejí vysokou kinetickou energii a mají pak menší potenciál k rozbíjení molekul dusíku a následnému slučování s ním v oxid dusný a dusičitý.

Menší procentuální podíl kyslíku v nasávané směsi kvůli přidávání zchlazených výfukových plynů má za následek menší podíl oxidů dusíku ve spálených plynech a velmi malý rozměr uhlíkatých částí neboli sazí. Tím motor plní emisní omezení Euro 5, a tedy i v následujících letech bude naprosto vyhovující.

Cesta k EEV

Testované vozidlo však překračovalo náročnost emisní normy Euro 5 a dosáhlo až na úroveň EEV. Ta je proti “pětce“ přísnější zejména v obsahu prachových částic, jež byly v případě šestiválce D08 omezovány díky katalyzátoru MAN PN-kat. Toto bezúdržbové zařízení slouží v četných sériích motorů MAN v současné kategorii Euro 4. Katalyzátor nepotřebuje žádný zásah obsluhy a je německým výrobcem patentován.

Změny proti předešlým motorům

Dvě turbodmychadla vůči jedinému v minulé generaci těchto agregátů přinesla řidiči plynulejší a komfortnější zátah v nízkých a středních otáčkách. My jsme si pochvalovali především živou reakci motoru na pohyb plynového pedálu. Dopravce pak bude těžit ze snížené spotřeby, která pramení z vyšší účinnosti pohonné jednotky s dvojím chlazením výfukových plynů.

Dobré převody

Na místě šoféra jsme se zaměřili nejen na modernizovanou pohonnou jednotku, ale také úroveň komfortu. Příjemné odpružení přední nápravy pomocí parabolických pružin doprovázelo vzduchové na zadní nápravě. Díky němu bylo možné upravovat výšku ložné plochy a přizpůsobit se tak výšce rampy při nakládce a vykládce.

Velký volant s ovládacími prvky v nás vzbuzoval vzpomínky na větší řady TGM a TGS/TGX, takže jsme se v distribučním vozidle cítili velmi dobře. Manuální převodovka pracovala na jedničku, pouze umístění řadicí páky příliš nízko nám trochu ztěžovalo práci za volantem. Pneumaticky odpružené sedadlo jsme si ovšem umístili dost vysoko, abychom dosáhli nám příjemné polohy za volantem.

Při jednodenním testu v příjemném jarním počasí jsme sice nepotřebovali vyzkoušet funkci nezávislého topení Eberspächer, ale pro šoféra trávícího v prodloužené a zvýšené kabině se bude jednat o příjemného společníka v době povinného odpočinku za chladných dnů. Tomuto typu kabiny odpovídala volba dlouhého stálého převodu 3,70. Na dálnici jsme si po zařazení osmého stupně pochvalovali strmý pád otáček motoru dolů. Na horním povoleném limitu 80 km/m se šestiválec hravě převaloval při přibližně 1480 ot. za min, což tvoří střed ploché části křivky točivého momentu této jednotky.

TECHNICKÉ PARAMETRY
MotorD0836
Typpřeplňovaný vznětový šestiválec
Počet válců/ventilůVI.24
Objem válců (cm3)6871
Chlazeníkapalinou
Vstřik palivacommon rail
Největší výkon (kW/ot. za min)1834/2300
Točivý moment (N.m/ot. za min)1000/1200-1750
Převodovkadevítistupňová manuální
Stálý převod3,7
Pérování P/Zpružiny/vzduch
Pohonzadních kol
Emisní normaEEV
Rozvor (mm)5550
Provozní hmotnost (kg)5780
Celková hmotnost (kg)11 990
Délka/šířka/výška nástavby (mm)7400/2480/2700
Objem nádrže paliva (l)2x200
Spolupracujeme s TipCars.com
V Česku jezdí 130 tisíc nepojištěných aut V Česku jezdí 130 tisíc nepojištěných aut

V prvním pololetí 2017 v Česku přibylo 136 tisíc vozidel…

Do průmyslové zóny v Mošnově se chystají investoři z USA a Koreje Do průmyslové zóny v Mošnově se chystají investoři z USA a Koreje

Investici v průmyslové zóně v Mošnově na Novojičínsku…

Sázka na zvýšení platu, pětina Čechů chce změnit práci Sázka na zvýšení platu, pětina Čechů chce změnit práci

Změnit práci chce nyní nejvíc lidí v Česku za posledních…

 

Štítky MAN

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 





 
Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Dnes 18:45

Kdo za socialismu toužil po voze sportovního střihu, neměl prakticky jinou možnost, než zvolit „kupátko” Škoda Garde, později pak Rapid.




Blesk.cz

Boháče Gatese trumfl zakladatel Amazonu: Má majetek za dva biliony. A čtyři děti

Boháče Gatese trumfl zakladatel Amazonu: Má majetek…

Zakladatel internetového obchodu Amazon Jeff Bezos se stal nejbohatším člověkem světa. Na tomto postu vystřídal…

Krkavčí matka nechala syna (†6 měs.) umírat v autě dva dny

Krkavčí matka nechala syna (†6 měs.) umírat v autě dva dny

Měla mu dát lásku, něhu a postarat se o něj. Namísto toho ho nechala krutě umírat v autě připoutaného v sedadle…

 

iSport.cz

UŽ V PÁTEK! Velký průvodce ke startu HET ligy. Plus dárek PEXESO

UŽ V PÁTEK! Velký průvodce ke startu HET ligy. Plus…

PÁTEČNÍ MAGAZÍN | Fotbalová horečka je tady a deník Sport pro vás připravil celkem 84 stran průvodce novou…

Kuriózní skreč Plíškové. V Číně strčila palec do větráku, skončila v slzách

Kuriózní skreč Plíškové. V Číně strčila palec do…

Po kuriózní zranění skončila ve 2. kole turnaje v čínském Nan-čchangu Kristýna Plíšková. Sestra nové světové…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci. Mohli jsme být lithiovou velmocí, ale nejsme...

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci.…

Už už se zdálo, že dieselgate je sice neblaze proslulá, nicméně přeci jen stará kauza, která jak náhle začala,…

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z toho bylo 254 Ukrajinců. Udělen byl jen 23 osobám

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z…

Evropská komise odeslala ve středu do Česka, Polska a Maďarská svá stanoviska ohledně nedodržování takzvaných…