Test: MAN TGL 12.250 - Hravě ekologicky

Test: MAN TGL 12.250 - Hravě ekologicky

 
 

Do rukou se nám dostala nejmenší řada MAN s upraveným motorem D08. Jak se šestiválec s technologií EGR a splňující emisní standard Euro 5 osvědčil?

Těžká doba si žádá velké činy. U společnosti MAN se na příchod hospodářského útlumu připravili novou řadou motorů. Je jasné, že rozsáhlá modernizace čtyř i šestiválců byla podmíněna příchodem emisní normy Euro 5, ale úspěšný výrobce a jeden z motorářských lídrů musí běžet vpřed navzdory okolnímu ději.

Retuše kabiny a interiéru

Marketingový trend velí přizpůsobovat vzhled nižších řad těm větším. MAN nemohl v rámci loni představeného faceliftu jít jinou cestou, a proto se maska chladiče výrazně připodobnila té u vrcholné řady TGX/TGS. Znalce nyní zaujmou bílá krycí skla blikačů.

Uvnitř kabiny nás zaujal volant s multifunkčním ovládáním palubního počítače a dalších funkcí. Budka v prodlouženém provedení LX se dvěma lůžky není u distribuční řady příliš častá, ale v testovaném vozidle nám poskytla báječný komfort. Navzdory přes tento typ kabiny se na podvozek 4x2 s rozvorem 5550 mm vešla plachtová nástavba od GTS Poběžovice v délce 7400 mm.

Skvost pod sebou

Testované vozidlo poháněl nejslabší ze šestiválců D0836 (184, 213 a 250 kW). V řadě TGL tak tvoří silnějšího bratra ke čtyřválci D0834 o výkonech 110, 132 a 162 kW. Zkoušené TGL disponovalo celkovou hmotností těsně pod hranicí 12 tun. Plně naložený stav by tedy pro čtyřválec byl příliš tvrdým oříškem.

Jízda se šestiválcem EEV opatřeným proti verzi Euro 5 navíc rozměrným čističem pevných částic byla naprosto pohodová. Studený start proběhl v poklidné a kultivované atmosféře, přestože jednotka disponuje vstřikovacími tlaky systému common rail až do hodnoty 180 MPa.

Dvakrát dvě

MAN dokázal u motoru D08 dosáhnout plnění emisní normy Euro 5 pouhou recirkulací výfukových plynů EGR. Daň za tuto výhodu v podobě absence činidla AdBlue a přídavného zařízení ve výfukovém traktu tvoří náročnější systém přeplňování. Šestiválec dostal dvě turbodmychadla pracující s odlišnými hodnotami. Nízkotlaké pracuje s plněním až 0,26 MPa, vysokotlaké pak dokáže vyvinout hodnotu 0,40 MPa. Dvoustupňové dopování motoru se během naší jízdy projevilo velmi jemnou odezvou motoru na sešlápnutí plynového pedálu. Agregát byl schopen pružně reagovat od 900 ot. za min a rychlou reakci na pohyb pedálu neztrácel ani při více než dvojnásobných otáčkách.

Dvoustupňové přeplňování si vyžádalo dva mezichladiče, aby se až 30 % obsahu recirkulovaných výfukových plynů dostalo na příznivou teplotu. Stlačovat ohřáté výfukové plyny a tím jejich teplotu ještě umocňovat vyžaduje rozsáhlý chladicí aparát. Za kapotou pak najdeme několik chladičů – jeden pro okruh motoru, další pro výfukové plyny a turbodmychadlo a nemůže chybět ani ke klimatizaci.

Recirkulace

Výrobce udává, že v případě motorů D08 dochází k recirkulaci až 30 % výfukových plynů. Ty se přes omezovací ventil vrací do sacího traktu. Míšením těžkých molekul spálených plynů s kyslíkem v čisté nasávané směsi dochází k tomu, že molekuly kyslíku ztrácejí vysokou kinetickou energii a mají pak menší potenciál k rozbíjení molekul dusíku a následnému slučování s ním v oxid dusný a dusičitý.

Menší procentuální podíl kyslíku v nasávané směsi kvůli přidávání zchlazených výfukových plynů má za následek menší podíl oxidů dusíku ve spálených plynech a velmi malý rozměr uhlíkatých částí neboli sazí. Tím motor plní emisní omezení Euro 5, a tedy i v následujících letech bude naprosto vyhovující.

Cesta k EEV

Testované vozidlo však překračovalo náročnost emisní normy Euro 5 a dosáhlo až na úroveň EEV. Ta je proti “pětce“ přísnější zejména v obsahu prachových částic, jež byly v případě šestiválce D08 omezovány díky katalyzátoru MAN PN-kat. Toto bezúdržbové zařízení slouží v četných sériích motorů MAN v současné kategorii Euro 4. Katalyzátor nepotřebuje žádný zásah obsluhy a je německým výrobcem patentován.

Změny proti předešlým motorům

Dvě turbodmychadla vůči jedinému v minulé generaci těchto agregátů přinesla řidiči plynulejší a komfortnější zátah v nízkých a středních otáčkách. My jsme si pochvalovali především živou reakci motoru na pohyb plynového pedálu. Dopravce pak bude těžit ze snížené spotřeby, která pramení z vyšší účinnosti pohonné jednotky s dvojím chlazením výfukových plynů.

Dobré převody

Na místě šoféra jsme se zaměřili nejen na modernizovanou pohonnou jednotku, ale také úroveň komfortu. Příjemné odpružení přední nápravy pomocí parabolických pružin doprovázelo vzduchové na zadní nápravě. Díky němu bylo možné upravovat výšku ložné plochy a přizpůsobit se tak výšce rampy při nakládce a vykládce.

Velký volant s ovládacími prvky v nás vzbuzoval vzpomínky na větší řady TGM a TGS/TGX, takže jsme se v distribučním vozidle cítili velmi dobře. Manuální převodovka pracovala na jedničku, pouze umístění řadicí páky příliš nízko nám trochu ztěžovalo práci za volantem. Pneumaticky odpružené sedadlo jsme si ovšem umístili dost vysoko, abychom dosáhli nám příjemné polohy za volantem.

Při jednodenním testu v příjemném jarním počasí jsme sice nepotřebovali vyzkoušet funkci nezávislého topení Eberspächer, ale pro šoféra trávícího v prodloužené a zvýšené kabině se bude jednat o příjemného společníka v době povinného odpočinku za chladných dnů. Tomuto typu kabiny odpovídala volba dlouhého stálého převodu 3,70. Na dálnici jsme si po zařazení osmého stupně pochvalovali strmý pád otáček motoru dolů. Na horním povoleném limitu 80 km/m se šestiválec hravě převaloval při přibližně 1480 ot. za min, což tvoří střed ploché části křivky točivého momentu této jednotky.

TECHNICKÉ PARAMETRY
MotorD0836
Typpřeplňovaný vznětový šestiválec
Počet válců/ventilůVI.24
Objem válců (cm3)6871
Chlazeníkapalinou
Vstřik palivacommon rail
Největší výkon (kW/ot. za min)1834/2300
Točivý moment (N.m/ot. za min)1000/1200-1750
Převodovkadevítistupňová manuální
Stálý převod3,7
Pérování P/Zpružiny/vzduch
Pohonzadních kol
Emisní normaEEV
Rozvor (mm)5550
Provozní hmotnost (kg)5780
Celková hmotnost (kg)11 990
Délka/šířka/výška nástavby (mm)7400/2480/2700
Objem nádrže paliva (l)2x200
Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Miroslava Cvrčka: Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu Komentář Miroslava Cvrčka: Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu

Jistě, titulek je trochu přehnaný. Trochu víc. Nicméně…

Facebook plánuje vlastní videoslužbu, chce konkurovat Netflixu i televizím Facebook plánuje vlastní videoslužbu, chce konkurovat Netflixu i televizím

Sociální síť Facebook chce rozšířit portfolio svých…

 

Štítky MAN

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 






 
To je škody! Požár dílny zničil několik sportovních aut

To je škody! Požár dílny zničil několik sportovních aut

Dnes 18:51

Nissan GT-R, Skyline, Ford Escort Cosworth a několik dalších sportovních aut se stalo obětí požáru v jednou britském servisu.




Blesk.cz

Kajínkova přítelkyně pracuje jako psycholožka: Co o ní říkají pacienti?

Kajínkova přítelkyně pracuje jako psycholožka: Co o…

Neměli tušení, že je léčí přítelkyně Jiřího Kajínka! Pacienti ale nedají na brněnskou psycholožku Magdu G.,…

Misska Budková zkrotila brankáře Pavelce. Nejsem hokejová služka, a to ho baví!

Misska Budková zkrotila brankáře Pavelce. Nejsem…

Před rokem se potkali ve vinném sklípku a z flirtu se vyklubala vážná známost. Misska Tereza Budková (26) a…

 

iSport.cz

NEJ v La Lize: překvapil kanonýr od nováčka, zklamala nejhorší Valencia

NEJ v La Lize: překvapil kanonýr od nováčka,…

La Liga poznala své šampiony, titul získal Real Madrid. Fanoušci viděli mnoho zajímavých momentů. Někteří hráči…

Moderní hokej dráždí šéfa Komety: Na tenhle termín jsem alergický!

Moderní hokej dráždí šéfa Komety: Na tenhle termín…

Po 51 letech vrátil do Brna hokejový titul, i k němu se s odstupem vrací Libor Zábranský, boss a současně kouč…

 

Reflex.cz

Další trolení Trumpa: Obamův fotograf dělá promo House of Cards

Další trolení Trumpa: Obamův fotograf dělá promo…

Třicátého května vpustí Netflix do světa první díl již páté série populárního seriálu House of Cards. Ta…

Sen se stane skutečností. Sbírka umění, kterou rozprodal Oliver Cromwell, se vrací do Londýna

Sen se stane skutečností. Sbírka umění, kterou…

Když se v roce 2012 procházel ředitel Královské akademie umění Christopher Le Brun po horách s hlavním kurátorem…