Test: MAN TGL 12.250 - Hravě ekologicky

Test: MAN TGL 12.250 - Hravě ekologicky

 
 
16.9. 2009 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Do rukou se nám dostala nejmenší řada MAN s upraveným motorem D08. Jak se šestiválec s technologií EGR a splňující emisní standard Euro 5 osvědčil?

Těžká doba si žádá velké činy. U společnosti MAN se na příchod hospodářského útlumu připravili novou řadou motorů. Je jasné, že rozsáhlá modernizace čtyř i šestiválců byla podmíněna příchodem emisní normy Euro 5, ale úspěšný výrobce a jeden z motorářských lídrů musí běžet vpřed navzdory okolnímu ději.

Retuše kabiny a interiéru

Marketingový trend velí přizpůsobovat vzhled nižších řad těm větším. MAN nemohl v rámci loni představeného faceliftu jít jinou cestou, a proto se maska chladiče výrazně připodobnila té u vrcholné řady TGX/TGS. Znalce nyní zaujmou bílá krycí skla blikačů.

Uvnitř kabiny nás zaujal volant s multifunkčním ovládáním palubního počítače a dalších funkcí. Budka v prodlouženém provedení LX se dvěma lůžky není u distribuční řady příliš častá, ale v testovaném vozidle nám poskytla báječný komfort. Navzdory přes tento typ kabiny se na podvozek 4x2 s rozvorem 5550 mm vešla plachtová nástavba od GTS Poběžovice v délce 7400 mm.

Skvost pod sebou

Testované vozidlo poháněl nejslabší ze šestiválců D0836 (184, 213 a 250 kW). V řadě TGL tak tvoří silnějšího bratra ke čtyřválci D0834 o výkonech 110, 132 a 162 kW. Zkoušené TGL disponovalo celkovou hmotností těsně pod hranicí 12 tun. Plně naložený stav by tedy pro čtyřválec byl příliš tvrdým oříškem.

Jízda se šestiválcem EEV opatřeným proti verzi Euro 5 navíc rozměrným čističem pevných částic byla naprosto pohodová. Studený start proběhl v poklidné a kultivované atmosféře, přestože jednotka disponuje vstřikovacími tlaky systému common rail až do hodnoty 180 MPa.

Dvakrát dvě

MAN dokázal u motoru D08 dosáhnout plnění emisní normy Euro 5 pouhou recirkulací výfukových plynů EGR. Daň za tuto výhodu v podobě absence činidla AdBlue a přídavného zařízení ve výfukovém traktu tvoří náročnější systém přeplňování. Šestiválec dostal dvě turbodmychadla pracující s odlišnými hodnotami. Nízkotlaké pracuje s plněním až 0,26 MPa, vysokotlaké pak dokáže vyvinout hodnotu 0,40 MPa. Dvoustupňové dopování motoru se během naší jízdy projevilo velmi jemnou odezvou motoru na sešlápnutí plynového pedálu. Agregát byl schopen pružně reagovat od 900 ot. za min a rychlou reakci na pohyb pedálu neztrácel ani při více než dvojnásobných otáčkách.

Dvoustupňové přeplňování si vyžádalo dva mezichladiče, aby se až 30 % obsahu recirkulovaných výfukových plynů dostalo na příznivou teplotu. Stlačovat ohřáté výfukové plyny a tím jejich teplotu ještě umocňovat vyžaduje rozsáhlý chladicí aparát. Za kapotou pak najdeme několik chladičů – jeden pro okruh motoru, další pro výfukové plyny a turbodmychadlo a nemůže chybět ani ke klimatizaci.

Recirkulace

Výrobce udává, že v případě motorů D08 dochází k recirkulaci až 30 % výfukových plynů. Ty se přes omezovací ventil vrací do sacího traktu. Míšením těžkých molekul spálených plynů s kyslíkem v čisté nasávané směsi dochází k tomu, že molekuly kyslíku ztrácejí vysokou kinetickou energii a mají pak menší potenciál k rozbíjení molekul dusíku a následnému slučování s ním v oxid dusný a dusičitý.

Menší procentuální podíl kyslíku v nasávané směsi kvůli přidávání zchlazených výfukových plynů má za následek menší podíl oxidů dusíku ve spálených plynech a velmi malý rozměr uhlíkatých částí neboli sazí. Tím motor plní emisní omezení Euro 5, a tedy i v následujících letech bude naprosto vyhovující.

Cesta k EEV

Testované vozidlo však překračovalo náročnost emisní normy Euro 5 a dosáhlo až na úroveň EEV. Ta je proti “pětce“ přísnější zejména v obsahu prachových částic, jež byly v případě šestiválce D08 omezovány díky katalyzátoru MAN PN-kat. Toto bezúdržbové zařízení slouží v četných sériích motorů MAN v současné kategorii Euro 4. Katalyzátor nepotřebuje žádný zásah obsluhy a je německým výrobcem patentován.

Změny proti předešlým motorům

Dvě turbodmychadla vůči jedinému v minulé generaci těchto agregátů přinesla řidiči plynulejší a komfortnější zátah v nízkých a středních otáčkách. My jsme si pochvalovali především živou reakci motoru na pohyb plynového pedálu. Dopravce pak bude těžit ze snížené spotřeby, která pramení z vyšší účinnosti pohonné jednotky s dvojím chlazením výfukových plynů.

Dobré převody

Na místě šoféra jsme se zaměřili nejen na modernizovanou pohonnou jednotku, ale také úroveň komfortu. Příjemné odpružení přední nápravy pomocí parabolických pružin doprovázelo vzduchové na zadní nápravě. Díky němu bylo možné upravovat výšku ložné plochy a přizpůsobit se tak výšce rampy při nakládce a vykládce.

Velký volant s ovládacími prvky v nás vzbuzoval vzpomínky na větší řady TGM a TGS/TGX, takže jsme se v distribučním vozidle cítili velmi dobře. Manuální převodovka pracovala na jedničku, pouze umístění řadicí páky příliš nízko nám trochu ztěžovalo práci za volantem. Pneumaticky odpružené sedadlo jsme si ovšem umístili dost vysoko, abychom dosáhli nám příjemné polohy za volantem.

Při jednodenním testu v příjemném jarním počasí jsme sice nepotřebovali vyzkoušet funkci nezávislého topení Eberspächer, ale pro šoféra trávícího v prodloužené a zvýšené kabině se bude jednat o příjemného společníka v době povinného odpočinku za chladných dnů. Tomuto typu kabiny odpovídala volba dlouhého stálého převodu 3,70. Na dálnici jsme si po zařazení osmého stupně pochvalovali strmý pád otáček motoru dolů. Na horním povoleném limitu 80 km/m se šestiválec hravě převaloval při přibližně 1480 ot. za min, což tvoří střed ploché části křivky točivého momentu této jednotky.

TECHNICKÉ PARAMETRY
MotorD0836
Typpřeplňovaný vznětový šestiválec
Počet válců/ventilůVI.24
Objem válců (cm3)6871
Chlazeníkapalinou
Vstřik palivacommon rail
Největší výkon (kW/ot. za min)1834/2300
Točivý moment (N.m/ot. za min)1000/1200-1750
Převodovkadevítistupňová manuální
Stálý převod3,7
Pérování P/Zpružiny/vzduch
Pohonzadních kol
Emisní normaEEV
Rozvor (mm)5550
Provozní hmotnost (kg)5780
Celková hmotnost (kg)11 990
Délka/šířka/výška nástavby (mm)7400/2480/2700
Objem nádrže paliva (l)2x200
Spolupracujeme s TipCars.com
V Arménii odstoupil po masových protivládních protestech premiér V Arménii odstoupil po masových protivládních protestech premiér

Arménský premiér Serž Sargsjan dnes oznámil, že odstoupí…

Škoda Auto v Číně představí další SUV, zdvojnásobí dodávky Škoda Auto v Číně představí další SUV, zdvojnásobí dodávky

Automobilka Škoda Auto představí do konce letošního roku…

Tak trochu jiný Favorit. Rusko daruje Asadovi protiletadlové baterie Tak trochu jiný Favorit. Rusko daruje Asadovi protiletadlové baterie

Rusko už v nejbližší době dodá do Sýrie zdarma…

Poměr vládního dluhu k HDP je v Česku jedním z nejnižších v Evropské unii Poměr vládního dluhu k HDP je v Česku jedním z nejnižších v Evropské unii

Zadlužení členských zemí Evropské unie loni kleslo na…

 

Štítky MAN

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak

Před zadní nápravou přepracovaný vidlicový šestiválec…

Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

 





 
Jaguar F-Type 2.0 Turbo – Žít, či nechat zemřít?

TEST: Jaguar F-Type 2.0 Turbo – Žít, či nechat zemřít?

Dnes 13:51

V době uvedení Jaguaru F-Type na trh jsme si jenom stěží dovedli představit, že by se automobilka jednou rozhodla pro něco menšího než šestiválce. Stalo se.




Blesk.cz

Oslavte Světový den knihy. Jak? S knížkou v ruce!

Oslavte Světový den knihy. Jak? S knížkou v ruce!

Zasmát se, uronit slzu, vypátrat zločince nebo se setkat s UFO? Díky knížkám žádný problém! Za pár desítek korun…

Při hororové nehodě přišla o dcerku: Holčičku (†18 měs.) zavalil plyšák a udusil ji

Při hororové nehodě přišla o dcerku: Holčičku (†18…

Noční můru každé matky si prožila 23letá Dexy Leigh Walsh ze skotského Dundee. V noci uložila svou 18měsíční…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Loučící se Wenger: Měl jsem občas pocit, že  asistuji u svého pohřbu

Loučící se Wenger: Měl jsem občas pocit, že…

Poprvé od pátečního překvapivého oznámení, že po sezoně po téměř 22 letech skončí na lavičce fotbalistů…

 

Reflex.cz

Je to kluk! Vévodkyně Kate a princ William mají třetího potomka

Je to kluk! Vévodkyně Kate a princ William mají…

Očekávaný třetí porod vévodkyně Kate (36) je tu. Vévodkyně v pondělí porodila třetího potomka, druhého syna. Na…

Nový český film Metanol: Story o převeliké blbosti

Nový český film Metanol: Story o převeliké blbosti

Česká televize připravila na dvě po sobě jdoucí neděle ambiciózní, ale dramaturgicky naprosto správný projekt.…