Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz A 180 d – Když si s autem povídáte

Ondřej Lilling
Diskuze (55)
Mercedes vyrobil auto, které vám skutečně rozumí. A je s podivem, že se nejedná o vlajkovou loď, ale o kompaktní hatchback třídy A.


Design, interiér


Vstupenka mezi Mercedesy v podobě třídy A je tu s námi již přes dvě desetiletí. Během toho se ale dost zásadním způsobem změnila, od nadčasového modelu se sendvičovou podlahou se před šesti lety propracovala k poměrně konvenčnímu pětidveřovému hatchbacku. V jeho šlépějích teď pokračuje zbrusu nová generace, kterou zaručeně poznáte už podle těch zamračených světel charakterizujících poslední Mercedesy.

Mezigeneračně áčko výrazně narostlo, je o 120 milimetrů delší, s čímž jde ruku v ruce o 30 milimetrů delší rozvor. Je také o něco širší a o trochu vyšší. Obecně se auto hlavně natáhlo a rozšířilo, což kromě prostornějšího interiéru zajistilo také o poznání lepší proporce, než tomu bylo u předchůdce. Vedle toho se inženýrům podařilo shodit 20 kilogramů z hmotnosti, což je vždycky dobrá zpráva.

Design auta je minimalističtější a omezuje se jen na několik důležitých křivek. Na boku už proto nenajdete ten výrazný prolis, který charakterizoval minulou generaci. V základní verzi tak auto může vypadat trochu fádně, to ale neplatilo u testovaného kousku.

mercedesbenz testy video malevozy redakcnivideo mercedesbenz testy video malevozy redakcnivideo  

Krom červeného laku Jupiter (bez příplatku) za to mohl hlavně paket AMG (+ 84.500 Kč), který vedle spousty dalších prvků přidává třeba diamantovou masku chladiče, osmnáctipalcové disky nebo agresivněji tvarované nárazníky. Sportovně se ale áčko jenom tváří, jakmile přijdete blíž, zjistíte, že výrazné boční otvory v předním nárazníku jsou zaslepené, stejně jako koncovky výfuku vzadu. Dnes už je to spíše standardem, zatímco poctivé koncovky výfuku se stávají výjimkou. Zvláštní doba.

Rozumí řeči vašeho kmene

Je obvyklé, že se různé komfortní prvky z vlajkových modelů postupem času dostávají do levnějších modelů. A tady tomu není jinak. Interiéru vládnou dva obří spojené displeje, které vystupují z palubní desky.

Architektura palubní desky je moderní a zpracování je přesně takové, jaké od modelu prémiové automobilky očekáváte. Použité materiály snesou ty nejpřísnější měřítka, měkčené plasty, jemná kůže, radost se dotýkat. Trochu nešťastné je jen použití leskle černých plastů, které jsou doslova magnetem na otisky. Jinak je ale interiér špičkový, ve třídě prémiových hatchbacků aktuálně nic lepšího nenajdete.

Interiér nestrádá ani v otázce prostornosti, a to nejen v podélném směru. Výborná je pozice za volantem, což ještě umocňují sportovní sedačky s integrovanou hlavovou opěrkou. Dostatek prostoru nabídne interiér i na šířku a na poměry kompaktních hatchbacků nebudou trpět ani pasažéři na zadních sedadlech. Sedáky jsou sice ukotveny poměrně nízko, což bude vadit hlavně na delších cestách, ale prostor pro kolena je více než dostatečný. Mezigeneračně narostl i zavazadelník, a to na 370 litrů.

Minimalistické pojetí interiéru přesunulo většinu nastavení do infotainmentu. A tady přichází ta opravdová revoluce, kterou jsem už hodně dlouho v žádném jiném autě nezažil. Jmenuje se MBUX a je to nová generace multimediálního systému. Displeje jsou možná stejné jako u jiných mercedesů, ale „mozek“ auta je úplně nový. A tady si vývojáři opravdu vyhráli.

mercedesbenz testy video malevozy redakcnivideo mercedesbenz testy video malevozy redakcnivideo  

Kromě ovládání skrze dotykové displeje můžete všechno nastavovat z volantu přes dotykové plošky, případně přes rozměrný touchpad. A je jen na vás, čemu dáte přednost. Nejste tedy třeba jako u Audi nuceni ovládat všechno přes dotykový displej. Trochu mě ale mrzí nahrazení ovládacího kolečka dotykovým touchpadem, který není tak intuitivní.

Vedle toho ovšem mercedes disponuje také hlasovým ovládáním, které nemá obdoby. K pokrytí všech funkcionalit se nejspíš nevyhnete otevření manuálu, protože šíře možností je v automobilovém světě neuvěřitelná. Stačí jen vyslovit pokyn „Můj Mercedesi“ a auto čeká na další pokyn. Můžete se ho zeptat na aktuální dojezd, nebo třeba nejbližší pekárnu.

Video se připravuje ...

Stejně snadno ale dokáže změnit třeba i teplotu v interiéru, stačí jenom říct: „Nastav teplotu na 22 stupňů“, a vy přitom vůbec nemusíte spustit ruce z volantu. Díky připojení k internetu se auta klidně můžete zeptat na předpověď počasí nebo mu říct, ať vás naviguje domů. Odvézt už se ale musíte sami, byť i tohle vám áčko zvládne s adaptivním tempomatem a udržováním auta v jízdním pruhu dost ulehčit.

Aby byl dojem z interiéru opravdu „wow“, má áčko v rukávu schovaných ještě několik parádiček. Třeba podsvícení těch nádherných výdechů klimatizace mění barvu během nastavování teploty podle toho, jestli volíte studenější, nebo teplejší vzduch. Je to pěkné na pohled, ale to je tak všechno. Na rozdíl od navigace, která disponuje funkcí rozšířené reality. Když se blížíte ke křižovatce, tak se mapa s vyznačenou trasou změní na obraz z čelní kamery, do které mercedes přidává grafiku, kudy máte jet.

Na domech se také graficky zobrazují popisná čísla, což hodně usnadňuje hledání. A jde o jeden z mála prvků, který přináší výhody oproti navigaci v telefonu zrcadlené na displeji skrze systémy Android Auto nebo Apple Carplay. To áčko samozřejmě podporuje také, jen musíte počítat s výhradně novým USB typu C, tradiční USB konektor byste tady hledali marně.

Motor, jízdní vlastnosti


Motor

V nabídce motorizací drtivým způsobem převažují zážehové jednotky. Výkonnější vznětové agregáty budou záhy následovat, aktuálně je však jediným dieselem v nabídce patnáctistovka s označením A 180 d, která má původ u automobilky Renault. Mercedes jej ale doplnil vlastním softwarem, motor má variabilní geometrii lopatek turbodmychadla a vstřikování common-rail pracuje s tlakem až 2000 barů. A nově se také nevyhnete dolévání močoviny.

Svým výkonem motor příliš neoslní, nabídne 85 kW a 260 Nm točivého momentu. Na stovku se podívá za 10,5 sekundy, takže to není žádný sprinter. Spíš rozvážný kliďas. Předjíždění si proto musíte naplánovat, výkonová rezerva není příliš velká. Dynamice jde naštěstí naproti sedmistupňová samočinná převodovka, která na sešlápnutí plynu hbitě reaguje podřazením do ideálních otáček klidně o několik stupňů dolů.

Při svižnější jízdě ale automat tu a tam zazmatkuje, tady se vyplatí sáhnout po pádlech pod volantem. Jinak převodovka řadí hladce a pochopitelně drží otáčky co nejníže volnoběhu. To má pozitivní vliv nejen na spotřebu, ale také na klid na palubě. Při dálniční stotřicítce motor točí jen 2250 otáček.

Zvuk motoru na volnoběh je trochu hrubší, to ale vynahrazuje výborné odhlučnění kabiny. Jakmile se motor dostane na provozní teplotu, nebude vám jeho projev vadit ani v nejmenším. Při jízdě se naplno projeví kvality prémiového zaměření modelu.

V interiéru je ticho i ve vyšších rychlostech, a to i vlivem velmi propracované aerodynamiky. Ani prostor okolo zrcátek nepřináší jindy rušivý svist. Ne náhodou je odvozený sedan třídy A nejaerodynamičtějším autem na trhu. O to více si tak užijete třeba skvělý audiosystém Burmester (+ 13.207 Kč).

Co nedokáže naftová patnáctistovka nabídnout v otázce dynamiky, to vynahrazuje spotřebou paliva. Tu se podařilo udržet příjemně nízko přísným emisním normám navzdory. Průměrně se spotřeba pohybovala okolo pěti litrů, s lehkou nohou klesla až na 4,7 litru na sto, což není tak vzdálené od tabulkových hodnot automobilky.

mercedesbenz testy video malevozy redakcnivideo mercedesbenz testy video malevozy redakcnivideo  

Prémiově vypadá, prémiově jezdí

Díky výraznému prodloužení karoserie je auto celkově stabilnější než předchůdce, slušně potlačuje nedotáčivost a karoserie se příliš nenaklání. Škarohlídi asi budou namítat, že u slabších motorizací (mezi kterými je i A 180 d) použil Mercedes jednodušší zadní nápravu s torzní příčkou, podvozek je ale odladěn velmi dobře.

Pokud nemáte sportovní ambice, bude lepší se v konfigurátoru vyhnout políčku Sada AMG se sníženým podvozkem a osmnáctipalcovými disky. Na nerovnostech auto trochu znervózní, byť zůstává stále stabilní a neodskakuje, jízda ovšem není tak uklidňující, jak by s menšími koly mohla být. Ani s osmnáctkami se naštěstí od zadních kol neozývají žádné hlučné rány, za což áčko kromě poctivé vrstvy odhlučnění vděčí také přepracovanému uložení obou náprav.

Kde Mercedes trochu ztrácí, je řízení. Je neurčité, postrádá zpětnou vazbu a obtížně se ve volantu odhaduje přilnavost předních kol. Z hlediska jízdního projevu je to ale asi to jediné, co se dá novému áčku vytknout, ve všem ostatním se řadí na špičku mezi prémiovými hatchbacky. Což asi příliš nepřekvapí, protože z německé trojky je to právě Mercedes, kterému datum v rodném listě ještě pořádně nezaschlo. Takže teď už asi pomalu tušíte, jaký bude závěr…

Závěr


Závěr

Byl jsem po dlouhé době z nějakého auta opravdu nadšený, jak velké změny přináší. A je s podivem, že to není u třídy S, kde se technologický pokrok tak nějak očekává, ale právě u malého áčka. Jeho interiér výborně vypadá, je skvěle smontovaný a tak dále, nic z toho vás u Mercedesu nepřekvapí.

Multimediální systém MBUX ale přináší opravdovou revoluci, která od uživatele nežádá prakticky žádné ústupky z jeho návyků na ergonomii. Dvojice obrazovek s moderní grafikou nabídne široké možnosti ovládání, které vyhoví snad každému. A pokud ne, není nic jednoduššího, než na auto promluvit. Funguje to výborně a ani po týdnu mě to nepřestalo bavit. A na rozdíl od dotykového displeje to vůbec neodvádí pozornost od řízení.

A abych nezapomněl, kromě displejů a sci-fi prvků, jako je navigace s rozšířenou realitou, má třída A (pořád ještě) také volant a umí jezdit. A to velmi dobře, oproti předchozí generaci udělala velký krok kupředu z hlediska jízdního projevu, je výtečně odhlučněná a v kombinaci se základním dieselem nabízí příjemně nízkou spotřebu.

Mercedes si za to pochopitelně nechá zaplatit, navíc základní cena 629.200 Kč bude jen těžko představovat ideál, k tomu má mnohem blíže náš testovaný kus, který je na dostřel milionu. Svoji cenu si však bez problémů obhájí, je to výborné auto ušité na míru moderní počítačové generaci. Jen si na naše silnice dobře rozmyslete onu Sadu AMG, která sice skvěle vypadá, ale trochu narušuje komfortní přístup zbytku auta.

mercedesbenz testy video malevozy redakcnivideo mercedesbenz testy video malevozy redakcnivideo  

Nejlevnější verze modelu629.200 Kč (A 160)
Základ s testovaným motorem775.610 Kč (A 180 d)
Testovaný vůz bez příplatků775.610 Kč (A 180 d)
Testovaný vůz s výbavou940.819 Kč (A 180 d)

Plusy

  • Výborný, moderně pojatý interiér
  • Prostorná kabina
  • Úsporný motor
  • Vynikající odhlučnění

Mínusy

  • Tužší AMG podvozek
  • Občas zmatkující automat
  • Jednodušší konstrukce zadní nápravy

Foto: Ondřej Kroutil

Zobrazit celý článek
Ondřej Lilling
Diskuze (55)
Mercedes-Benz A 180 d
Cena základní sestavy 775 610 Kč
Výbava základní sestavy Automatická klimatizace THERMATIC, luxusní přední sedadla, multimediální systém MBUX, zpětná kamera pro couvání, asistent rychlostního omezení, aktivní asistent jízdy v pruzích, halogenové světlomety s integrovaným LED denním svícením, multifunkční sportovní volant potažený kůží, 16“ disky z lehké slitiny Kč
Cena testované sestavy 940 819 Kč
Výbava testované sestavy Sada AMG (+ 84.500 Kč), Sada Premium (+ 50.000 Kč), Determální tmavá skla od B sloupku (+ 9.547 Kč), Rozšířená realita pro navigaci multimediálního systému MBUX (+ 7.956 Kč), Surround System Burmester (+ 13.207 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1461
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 260 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 202
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.9 / 4 / 4.3
Emise CO2: 114
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 370 / 0
Objem nádrže (l): 43
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1445 / 490
Rozměr pneu: 225/45 R18
Mercedes-Benz A 180 d
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4419
b) šířka (mm): 1795
c) výška (mm): 1440
d) rozvor (mm): 2729
e) rozchod vpředu (mm): 1567
f) rozchod vzadu (mm): 1547
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1150
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1350
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
11. 10. 2018 20:46
Re: Koupě století
já muzu porovnat A180 2014 za nejakých 750 tis. Když do toho sednu z Meganu 2014 za 500 - v podstate plnka, tak krome té hvezdy na kapote mi to auto nabídne - menší interiér, horší výbavu, slabší motor, vyšší spotrebu. Ale je to mercedes bacha >:D
Avatar - 3_diamanty
11. 10. 2018 19:26
nic moc
za podobne prachy poznam aspon 25 lepsich aut este k tomu aj s vlastnym motorom :yes:

paci sa mi nove GLE ... a nemam nic ani proti klasickemu Gecku.. ale Acko sa mi nikdy nepacilo... o nevlastnom motore uz ani nevravim... to je premiova hanba toto... ale chapem ze firmam a biznisu prachy smrdiet nebudu nikdy... to je jasne :yes:
11. 10. 2018 15:55
Re: Koupě století
tak "erko" jsem nejel, ale amg "A" išlo jak z praku :-) jinak pokud mam ten cash není důvod nekoupit amg nebo?
11. 10. 2018 15:50
Re: Koupě století
já si třeba myslím, že takhle postavené "áčko" je šrot, kor s tím motorem, no ale dej tam silnější benzin, dostaneš multilink, no a už seš na stejné čáře s tím golfem (taky lépe vybaveným), mít prachy navíc určitě jdu do premie misto golfa, když budu mít prachů dost, určitě dám přednost amg před "erkem" od vw.. u těch startovacích modelů je to ošidný, ošizená premie vlastně není premie, není nic smutnějšího než tyhle startovací verze
Avatar - iudex
11. 10. 2018 14:57
Re: Koupě století
Jasné, to nebude nikdy porovnateľné, ani A250 nie je stavaná ako hotheč, tam GGTI so samosvorom a celkovo športovejším naladením by zrejme stále mal navrch. U A sú športovcami až AMG modely, aktuálne A35 a neskôr A45, takže najbližšie asi majú Golf R a A35 AMG a tam sa môžeme baviť o tom, či prináša A aj nejakú pridanú hodnotu. Každopádne mi šlo o to, že dávať proti A180d hotheč Golf GTI nie je úplne fér, tam logicky nemôže základný naftový Mercedes konkurovať a value for money berie bez debaty Golf. Pri dvojlitroch už by to bolo iné a tam má zmysel skúmať, či ten drahší Mercedes prináša aj niečo objektívne naviac, keď už je o toľko drahší.