Test Auto.cz

Mercedes-Benz E 200 NGD – Plyn mu sluší

14.7. 2014
Verdikt
 

Nejnovější provedení Mercedes-Benzu E dostalo pohon na zemní plyn. Oproti předchůdci se toho změnilo skutečně hodně.

V dnešní době, kdy automobilky ve větší míře myslí také na jiná paliva než benzin a naftu, se začíná provoz na zemní plyn stále více vyplácet. K dispozici však není jenom pro menší vozy, vybrat si můžete i ve vyšší třídě. Mercedes-Benz E 200 NGD, který si dnes představíme, přitom proti předchůdci nezměnil pouze jedno písmeno v názvu (minulé Éčko na plyn se jmenovalo NGT), ale také motor a převodovku.

Nový motor a dva stupně k dobru

Ačkoliv i předchozí vydání Mercedes-Benzu E na zemní plyn mělo v názvu číselné označení 200, pod kapotou se nacházela kompresorová osmnáctistovka s výkonem 120 kW a točivým momentem 240 N.m. Testovaná novinka NGD (Natural Gas Drive) si tedy na jednu stranu pohoršila, protože z dvoulitrového objemu nabídne „pouze“ 115 kW v 5000 otáčkách za minutu, točivý moment však vzrostl na 270 N. m a jeho působení pocítíte již od 1250 otáček. Dynamika obou modelů je identická, i když zrychlení z nuly na stovku za 10,4 s není nic pro silniční závodníky.

Faktem však zůstává, že plynové Éčko ani rychlé být nechce. Všechno je uzpůsobeno komfortu a perfektnímu odhlučnění – atmosféra a klid na palubě se podobá typickému ránu někde na venkově, kde většinu zvuků vydáváte jen vy sami...

Mercedes-Benz sice omezil výběr převodovek stylem „ber automat nebo nechej být“, špatná volba to však rozhodně není. Na rozdíl od předchozí verze plynové třídy E, která měla pětistupňový automat, totiž máte k dispozici měničovou převodovku 7G-Tronic Plus. Sedm stupňů je poskládaných poměrně daleko od sebe, a přestože si můžete sami pomoci páčkami pod volantem, nakonec je stejně necháte ladem.

obrázek [600 x 369]  

Jedinou větší slabinu představuje jistá nevycválanost převodovky při popojíždění v koloně – někdy totiž neví, pro který stupeň se rozhodnout, přičemž občas si podobného jednání všimnete i během podřazování. V ostatních případech řazení nepostřehnete, pokud tedy při potřebě náhlého zrychlení „neprošlápnete“ pedál plynu až na doraz přes spínač kickdownu, díky kterému si automat ještě o jeden stupeň podřadí.

Plyn mu sluší více

Stejně jako u Mercedes-Benzu B 200 NGD, který jsme testovali nedávno, si nemůžete vybrat, na jaké palivo pojedete. Systém totiž primárně spaluje zemní plyn (lahve na 20 kg plynu jsou skryté za zadními sedadly) a teprve až dojde, přepne se automaticky na benzin a čerpá z klasické nádrže na 59 litrů. Přítomnost jiného paliva poznáte pouze podle zeleného nápisu CNG uvnitř ukazatele rychlosti. Uzpůsobeno bylo menu palubního počítače, které zobrazuje aktuální a průměrnou spotřebu i dojezd na obě nádrže. Pokud tedy budeme vycházet z technických údajů výrobce (vůz jezdí průměrně za 4,3 kg plynu a 6,3 litru benzinu na 100 km), vyjde maximální dojezd přes 1400 kilometrů.

I v tomto případě se námi naměřené hodnoty spotřeby liší, nikoliv však výrazně – ve městě jsme při jízdě na plyn dosahovali spotřeby okolo 6,8 kg na 100 km, mimo město padal odběr pod pět litrů a na dálnici, kdy přeplňovaný motor při 130 km/h točí na sedmý rychlostní stupeň velmi nízkých 2300 otáček za minutu, počítejte s pěti kilogramy stlačeného zemního plynu na sto kilometrů.

V reálných kombinovaných podmínkách ujedete na jednu nádrž plynu zhruba 350 kilometrů a poté se systém automaticky přepne na benzin. Tento fakt přitom zaregistrujete pouze díky upozornění palubního počítače a zhasnutí zmíněného zeleného nápisu CNG uvnitř otáčkoměru. Žádné cukání ani podobné neduhy nečekejte, všechno jde naprosto plynule a zcela nepostřehnutelně.

Nemyslete si však, že při jízdě na CNG motor nespotřebovává ani kapku benzinu. Čtyřválec je totiž vybaven přímým vstřikováním a čas od času do spalovacího prostoru „přistříkne“ trochu naturalu, aby uchladil vstřikovače. Zajímavostí navíc je, že se tento úbytek nezaznamená v palubním počítači. Jinými slovy - průměrná spotřeba benzinu zůstává po celou dobu jízdy na plyn konstantní.

obrázek [600 x 314]  

Zemní plyn sluší automobilu znatelně lépe. Dynamika sice není ohromující, CNG se však postaralo o živější projev v nízkých otáčkách a menší tendence vadnutí v těch vysokých. Pro obě paliva každopádně platí, že střed spektra otáček je tou nejlepší volbou, ačkoliv udržet se ho není kvůli dlouhému převodování automatické skříně jednoduché. Při potřebě rychlého předjetí nezbude tedy nic jiného než zatlačit pedál plynu řádně do podlahy nebo podřadit standardně dodávanými páčkami pod volantem.

Ať už ale spalujete plyn nebo benzin, je Mercedes-Benz E NGD tím Éčkem, jak ho dobře známe. Kombinace sedmnáctipalcových kol a komfortního podvozku dělá z automobilu houpavý a neuvěřitelně pohodlný koráb, kterému se dost podobá i díky řízení s velmi dlouhým převodem a většímu věnci volantu. Sportovní zacházení není na místě, což naznačují boční náklony a nedotáčivé tendence v zatáčkách. Ostatně zmíněných 115 kW žádné „pohazování“ zadní částí na suchém povrchu stejně nedovoluje.

Vyplatí se provoz na CNG?

Pokud se budeme zabývat srovnáním jednotlivých spotřeb při jízdě na plyn a benzin, rozum i peněženka zcela jasně hovoří pro CNG. Už jenom představa, že utratíte v průměru kolem 26 korun za kilogram CNG oproti sedmatřiceti korunám za litr benzinu, notabene když srovnání „kila vs. litry“ představuje rozdíl skoro tří jednotek, zahřeje na srdci i bankovním účtu.

Mercedes-Benz E 200 NGD - Srovnání spotřeby plynu a benzinu (reálné hodnoty)
RežimSpotřeba plyn [kg/100 km]Kč/km*Spotřeba benzin [l/100 km]Kč/km**
Město6,81,778,93,29
Mimo město4,91,276,42,37
Kombinace5,851,527,652,83
130 km/h51,36,82,52
*Při ceně 26 Kč/kg CNG ** Při ceně 37 Kč/l naturalu

Je taky však jedno velké Ale: V dnešní době nás totiž více zajímá srovnání plynu a nafty, jejíž dominance vzhledem k rozšířenosti downsizingu postupně uvadá ve prospěch méně objemných turbomotorů. Pokud sáhnete po adekvátně silném turbodieselu s automatickou převodovkou (čtyřválec 220 CDI BlueTec se 125 kilowatty), zaplatíte 1.172.490 Kč, tedy na korunu přesně co za E 200 NGD. Podle údajů výrobce vás „plynový“ kilometr v průměru vyjde na korunu, zatímco „naftový“ bude o 50 haléřů dražší (při papírové spotřebě 4,5 l na 100 km a ceně 36,50 za litr).

obrázek [600 x 293]  

Takového šetření docílíte pouze v případě, že Éčku dopřejete pouze zemní plyn. Veřejných plnicích stanic je však v Česku podle informací Českého plynárenského svazu pouhých 55 (pro srovnání - Německo: 903, Rakousko: 203, Švýcarsko: 136), což znamená, že delší trasy po naší republice vyžadují důslednou přípravu itineráře.

Na rozdíl od běžně dostupných automobilů s pohonem na zemní plyn šetříte s testovaným Éčkem nemalé peníze od prvního ujetého kilometru. V současnosti už navíc nenastává problém s parkováním v podzemních garážích v případě, že jejich majitel nainstaloval detektory úniku plynu a funkční odvětrání. Rostoucí oblibu nakonec potvrzují i samotní řidiči - aktuálně po Česku jezdí přibližně 7.500 vozů na CNG, tedy zhruba o 2000 více než loni.

Video

Nejlevnější verze modelu998.250 Kč (E 200 CDI/ 100 kW)
Základ s testovaným motorem1.172.490 Kč (E 200 NGD/115 kW)
Testovaný vůz s výbavou1.472.388 Kč (E 200 NGD/115 kW)

Plusy

  • Nízká spotřeba plynu
  • Mimořádně komfortní podvozek
  • Sedmistupňová převodovka
  • Skvěle odhlučněný motor

Minusy

  • Dlouhý převod řízení
  • Občasné cukání převodovky

Mercedes-Benz E na auto.cz: Vše na jednom místě


Foto: Petr Homolka
Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com

Mercedes-Benz E 200 NGD

Cena v základní výbavě: 1 172 490 Kč Cena v testované výbavě: 1 472 388 Kč

Základní výbava:Devět airbagů včetně kolenního pro řidiče, aktivní kapota, litá 17“ kola, kontrola mrtvého úhlu a prevence před kolizí, automatická převodovka 7G-Tronic Plus, komfortní podvozek, dvouzónová klimatizace atd.

Výbava testovaného vozu:Sada asistentů jízdy v pruzích (+20.124 Kč), aktivní parkování (+18.834 Kč), sada komfortních funkcí pro zrcátka (+14.190 Kč), Comand Online (+69.144 Kč), inteligentní diodové světlomety (+37.410 Kč), vyhřívání předních sedadel (+9.288 Kč), paket Elegance (+42.183 Kč).

Nejste spokojeni s vašim HR systémem? Je čas na změnu Nejste spokojeni s vašim HR systémem? Je čas na změnu

Používá vaše společnost zastaralý HR systém, ve kterém je…

Aleš Michl: Každá investice, kterou nemůžete tři roky prodat, je riziko Aleš Michl: Každá investice, kterou nemůžete tři roky prodat, je riziko

Chtěl bych investovat půl až jeden milion korun maximálně…

 
Technické údaje
Motor Mercedes-Benz E 200 NGD
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1991
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 115 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 270 / 1250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 220
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.3 / 5.2 / 6.3
Emise CO2:147
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 400 / -
Objem nádrže (l):59
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1795 / 505
Rozměr pneu:245/45 R 17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4875
b) šířka (mm): 1854
c) výška (mm): 1474
d) rozvor (mm): 2874
e) rozchod vpředu (mm): 1598
f) rozchod vzadu (mm): 1614
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 530 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 910
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Mercedes-Benz E 200 NGD – Plyn mu sluší







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně

Měření společnosti Dekra ukázalo, že největší množství…

Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

 



Video: Takhle dopadla šílená jízda v protisměru... Video: Takhle dopadla šílená jízda v protisměru...

Na singapurské dálnici Ayer Rajah způsobil nehodu se…

Mercedes-Benz E: Upravený infotainment a nová verze 4Matic Mercedes-Benz E: Upravený infotainment a nová verze 4Matic

Automobilka Mercedes-Benz si pro třídu E připravila…

 



 
Podívejte se, jak se na Floridě schovávala superauta před hurikánem Irma

Podívejte se, jak se na Floridě schovávala superauta před hurikánem Irma

Včera

Kvůli jednomu z nejsilnějších hurikánů poslední doby se muselo evakuovat na sedm milionů lidí. A ukrývala se před ním i auta.




Blesk.cz

Toto chceme na svém mobilu: Virtuální drak, autodráha v obýváku a další ukázky ARCore

Toto chceme na svém mobilu: Virtuální drak,…

Google před pár týdny představil svůj vlastní systém pro rozšířenou realitu ARCore, který by měl být dostupný…

Recenze: Kam se ztratil malý Noah? Nejhorší noční můra všech rodičů na vlastní kůži

Recenze: Kam se ztratil malý Noah? Nejhorší noční…

Let z Británie do Austrálie neprobíhá zrovna podle Joanniných představ. Má vysokou teplotu, její devítitýdenní…

 

iSport.cz

Bohemians překvapivě končí v MOL Cupu s Vlašimí, postup slaví Teplice

Bohemians překvapivě končí v MOL Cupu s Vlašimí,…

První překvapení nabídlo 3. kolo MOL Cupu, v němž fotbalisté Bohemians prohráli 2:3 po penaltách s druholigovou…

Nejlepší posila Slavie? Stoch! Nehraje alibi fotbal, chválí Švancara

Nejlepší posila Slavie? Stoch! Nehraje alibi fotbal,…

Danny? Už ukázal kvalitu a lehkost, ale brzdí ho zranění. Halil Altintop? Nic. Ruslan Rotaň? Dříč ve středu…

 

Reflex.cz

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který zabránil jadernému konfliktu

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který…

Je zajímavé, že zatímco dodnes obdivujeme hrdiny druhé světové války, o protagonistech té studené, kteří – snad…

Je povinná maturita z matematiky protiústavní? A co z češtiny?

Je povinná maturita z matematiky protiústavní? A co…

Máte rádi matematiku? Nebo jste ji jako děti a žáci nenáviděli? Oblíbenou otázkou různých rodinných sešlostí…