Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz G 500 4x42 – Čirá radost

redakce AUTO.CZ
Diskuze (52)

Je předražený, hlučný a tvrdý. A přesto chápeme každého, kdo si ho koupí. O jakém autě je řeč? Přece o Mercedesu G 500 4x42!

Úvod


Znáte ten pocit, kdy nemůžete dospat, protože se na něco tolik těšíte? Tak přesně ten u nás nastal, když jsme s Honzou zjistili, že si budeme moci vyzkoušet Mercedes-Benz G 500 4x42. Natěšení ale mnohdy vystřídá zklamání, čehož jsme se u géčka trochu báli. Má vůbec takové auto v českých podmínkách smysl? Obavy byly ale zbytečné, tenhle brutální mastodont stojí za všech těch šest milionů, kolik stojí.

Verze 4x42 dokazuje, že legendární Geländewagen má i 37 let od premiéry stále co říct. Automobil se inspiroval u dřívější varianty G 63 AMG 6x6, která šokovala svým vysokým podvozkem a portálovými nápravami. Verzi 6x6 ale trápila zásadní slabina, kvůli hmotnosti 3.850 kg nejen u nás vyžadovala řidičský průkaz na nákladní vozy. Tento problém ale G 500 4x42 napravuje – maximální hmotnost vozu činí 3.490 kilogramů (pohotovostní „pouze“ 3.096 kilogramů), a tak je vůz navzdory svým mamutím rozměrům (výška 2.235 milimetrů, šířka 2.190 milimetrů) o fous stále osobákem.

Vznik 4x42 je zdůvodněn i ohromným zájmem o dřívější šestikolku. Mercedes plánoval vyrobit 100 exemplářů 6x6, nakonec jich ale vyrobil více a produkci loni zastavil jen a pouze kvůli zachování exkluzivity již vyrobených exemplářů. Neukojení zájemci o 6x6 tak v podobě 4x42 dostali adekvátní náhradu.

Obr Koloděj

Mnohé automobily na parkovišti prostě vystupují z davu, géčko 4x42 ale poutá daleko více pozornosti než kdejaká Lamborghini a Ferrari – vždyť se nad okolostojícími vozy doslova tyčí. Výška auta je taková, že i leckteré dodávky vedle něj působí jako minivozy. Jenom pro srovnání: Citroen Jumper L1H1 je na tom s výškou v podstatě stejně (měří 2.254 milimetrů) a s šířkou 2050 milimetrů je dokonce o 140 milimetrů užší než Mercedes. To mimo jiné znamená, že jsou pro vás zapovězeny garáže u nákupních center nebo pod kancelářskými budovami. Do naší redakční například nesmí vozy vyšší než 1,9 metru. Už chápete, proč jsme velikost Mercedesu připomínali ve videích?

Hlavní změnou 4x42 jsou samozřejmě kola, která mají 22 palců. U takových kol se obvykle bojíme, aby se u obrubníků neodřela, 4x42 ale neobouvá žádné nízkoprofilové gumy, ale pořádné balóny, a tak v českých městech zřejmě nenajdete takový obrubník, který by se kriticky přiblížil ráfkům auta. Připlatit si je možné i za 18palcové terénní speciály typu beadlock (uvnitř kola je prstenec, který zabraňuje vyzutí pneumatiky při jízdě s nízkým tlakem, používají je i dakarské speciály), které jsou určeny do těch nejnáročnějších podmínek. Za ně zákazník zaplatí 374 238 Kč.

suv mercedesbenz testy video redakcnivideo suv mercedesbenz testy video redakcnivideo

Jinak je ale jednoduše tvarovaná hranatá karoserie známá, ve srovnání s běžným géčkem se liší vlastně jen v detailech. Kvůli novému podvozku bylo vedle obřích kol nutné použít i mohutně rozšířené blatníky, které jsou částečně zdobené karbonovým dekorem. Na střeše pak najdeme „kšilt“ s přídavnými diodovými světly. Nárazníky pocházejí od AMG, a pokud byste tápali, jaký účel mají dvě nerezové trubky na zádi, tady je: pokud do Mercedesu někdo zezadu narazí, zabrání jeho „podjetí“. Toto řešení známe například z návěsů kamionů a je skutečně potřeba. Zadní nájezdový úhel má totiž 43,8° a od silnice po spodní část nárazníku je to téměř půl metru (světlá výška je 438 milimetrů, nárazníky jsou však nad úrovní podlahy) – pod takové auto byste to skutečně „zapíchnout“ nechtěli.

Model 4x42 nevyzařuje negativní emoce, přestože ve své černé karoserii vypadá jako typické služební auto ruské mafie. Při průjezdu městskými ulicemi jsme neustále pozorovali zdvižené palce a rozzářené úsměvy, které doplňovaly prvotní údiv kolemjdoucích. Opravdu stálo za to sledovat okolostojící řidiče na semaforech, jak nevěřícně hledí k nebi a prohlížejí si toho mastodonta vedle.

Výška auta blízká profesionálním basketbalistům sice budí zasloužený respekt, zároveň se ale kvůli ní musí majitel potýkat s několika potížemi. Problémový nástup si sice obvykle spojujeme se supersporty, do G 4x42 se ale nastupuje (a vystupuje) snad ještě složitěji. Posádka se musí vyhoupnout do výšky 82 centimetrů a poté si poradit s omezeným nástupním otvorem – hlavně velikost zadních dveří výrazně omezuje podběh, což z nastupování dělá středně těžký gymnastický trénink. Ten navíc není radno provádět ve večerní róbě – jestli majitel bude využívat terénní schopnosti vozu, bude karoserie neustále špinavá, a tak se ušpinění při nastupování vyhne jen při nejvyšší opatrnosti. To už ale tak nějak k charakteru auta patří…

Potíže způsobené obří výškou ale pokračují. Neustále vás protijedoucí řidiči problikávají, že je oslňujete – světlomety se totiž nachází v úrovni očí ostatních šoférů. Když pak otevřete kapotu, abyste si prohlédli osmiválcové srdce, zjistíte, že na ní už nedosáhnete a musíte ji obtížně zavírat z boku.

Když už se konečně nějakým způsobem vydrápete za volant (ještě štěstí, že má vůz prahové nášlapy, které svou velikostí připomínají menší panelákový balkon), objevíte kabinu kombinující jednoduchost původního puristického offroadu pro německou armádu s luxusem dnešního Geländewagenu, který spíše než lesníky láká ruské bohatýry a arabské ropné šejky. Pod vrstvami těch nejvybranějších materiálů v perfektní kvalitě zpracování se totiž nachází jednoduše tvarovaná palubní deska, která původně nesla jen tu nejnutnější výbavu.

Sedí se vysoko, a to nejen kvůli vysokému podvozku, i samotné sedačky jsou umístěné výše. Místa nad hlavou je opravdu habaděj, když se ale přesunete na zadní sedadla, začne vás trápit menší nástupní prostor a minimální rezerva před koleny. Tedy pokud měříte okolo 190 centimetrů.

Motor


Osmiválcové srdce

Zatímco šestikolka z roku 2013 byla modelem AMG, čtyřkolka je „normálním“ modelem G 500. I tak to však znamená působivá čísla, pod kapotou vozu pracuje čtyřlitrový benzinový osmiválec s dvěma turbodmychadly, který je naladěn na 310 kW a 610 N.m. Přestože si musí poradit s takovou těžkou váhou, jakou G 500 4x42 je, stále automobil umí velice slušně rozpohybovat. Pohled do zpětného zrcátka na rychle se přibližující monstrum tak musí být pro okolní řidiče setsakra děsivý.

S agregátem spolupracuje sedmistupňová automatická převodovka, která bohužel ukazuje, že svá nejlepší léta má už za sebou. Změna převodu je sice vcelku hladká, trvá ale déle, než by bylo příjemné. Zvlášť po sešlápnutí plynu se automat nejprve naoko řidiče zeptá, zda skutečně má přeřadit a až poté převod změní. Tento letargický charakter se nezmění ani po sepnutí do sportovního režimu, ve kterém převodovka pouze více vytáčí motor.

Stejně jako běžný Geländewagen si i verze 4x4 uchovala kvůli maximalizaci terénních schopnosti výfuk vyvedený do boků karoserie – koncovky vzadu by totiž omezovaly zadní nájezdový úhel. V tomto případě ale vůz dostal dvojité pochromované „roury“, které v kombinaci s osmi válci pod kapotou vyluzují zvuky hodné vítězů hudebních cen Grammy. Zatímco během klidné jízdy je zvuk komfortně utlumen, jakmile řidič sešlápne plyn, ozve se z koncovek hromové hřmění, které dokáže v širokém okolí vzbudit i ty nejtvrdší spáče.

suv mercedesbenz testy video redakcnivideo suv mercedesbenz testy video redakcnivideo

Vysoká hmotnost, obří rozměry a prehistorická aerodynamika stojí proti spotřebě paliva, což je i v reálném provozu znát. Během testování neklesla pod hranici 20 l/100 km, spíše jsme se ale pohybovali kolem hranice 24 litrů. Takřka stolitrová nádrž se tak na první pohled zdá jako dostatečná, v reálném provozu je ale nutné ji každou chvilku doplňovat. Na druhou stranu se tím ale značně zjednodušují počty – co sto kilometrů, to čtvrt nádrže. S ohledem na koncepci vozu je ale s žízní vyprahlého pivaře zkrátka nutné počítat.

Jízda


Obr si s městem netyká

Tohle auto je vybaveno pro nejtvrdší podmínky, jaké jej mimo pevný povrch mohou potkat, dovolujeme si však tvrdit, že většina majitelů s ním do terénu pojede pouze zřídka. Už z toho pohledu jsme ve dvou redakčních videích ukázali, že jízda městem není s tak obrovským autem žádný med, jenom o samotných rozměrech karoserie to ale není. Položím vám jednoduchou otázku: už jste se někdy rozhlíželi po širém moři z kapitánského můstku zaoceánské lodi? Ano? Potom si jistě dovedete představit, jaké to má řidič za volantem G 500 4x42.

Je potřeba si uvědomit, že tohle auto má vnější zpětná zrcátka ve výšce střechy běžného městského automobilu a tvary jeho karoserie nejsou kvůli obrovským blatníkům pravidelné. Je to podobné, jako byste měli za svým SUV zapřažený karavan a snažili se kličkovat mezi překážkami. V případě našeho výletu do Pařížské ulice v centru Prahy dost extrémně drahými překážkami. Sedíte tak vysoko, že si na semaforech můžete „pokecat“ z očí do očí s řidiči dálkových autobusů a svět na před vámi se díváte asi tak jako na hokejový zápas ze sky boxu. To pak velmi snadno ztratíte přehled o situaci, navíc když se vám každou chvíli pletou pod koly chodci nerespektující vyhrazené přechody a řidiči, kteří se při pohledu na „Géčko“ přestávají věnovat řízení. Tady už nemáte obavu, že do někoho narazíte, ale že na něj rovnou najedete!

Video se připravuje ...

Co nás ale při „poflakování“ městem překvapilo nejvíce, je řízení. U nových Mercedesů jsme si již zvykli na delší převod a téměř nulový cit, u „Géčka“ si k tomu ale ještě připočítejte masivní pneumatiky a velkou vůli okolo středové polohy. Přední kola už ze samotné podstaty podvozku s portálovými nápravami nemohou odpovídat na natočení volantu tak rychle, jak bychom možná chtěli, a na to je dobré si zvyknout. Ze začátku nám připadalo, jako by kola byla vždy o jeden krok za úhlem volantu, což občas vyústilo v mírné kličkování v jízdním pruhu.

Adaptivní podvozek s dvěma tlumiči na kolo spolehlivě pracuje hlavně ve vyšší rychlosti. Zatímco při běžném přesunu městem může G 4x42 působit jako uskákaná koza a při přejezdech zpomalovacích prahů vás klidně dokáže vyhodit ze sedadla, stačí zrychlit a posádka o nerovnostech vůbec neví. Automobil je rázem překonává tak snadno, jako by vůbec neexistovaly. Hovoříme ale o komfortním režimu, sportovní mód je zbytečně tvrdý.

suv mercedesbenz testy video redakcnivideo suv mercedesbenz testy video redakcnivideo

Silný motor sice dokáže auto lehce rozpohybovat ke 180 km/h (maximum je 210 km/h), i při běžném dálničním tempu se ale vyjeví žalostná aerodynamika hranatého automobilu – šumící vzduch je zkrátka nepříjemně slyšitelný. G 4x42 ale není transkontinentální dálniční střelou, a tak mu tuto slabost odpusťme. O zastavení se pak sice stará špičková brzdová soustava s 380mm kotouči vpředu a 370mm vzadu, fyziku ale nepřekonají, a tak je při zastavování nutné počítat s masou 3 tuny těžkého vozidla.

G 500 4x42 není vozítkem do města a kvůli portálovým nápravám ani dálničním křižníkem (nehodí se pro rychlou jízdu kvůli hmotnosti a velkým valivým odporům ložisek a ozubení). Jeho přirozeným prostředím je terén, má ale vůbec smysl testovat jeho schopnosti mimo pevný povrch? Vždyť v českém prostředí snad nenajdete veřejně přístupné místo, kde by se auto zapotilo, a když už by se tak stalo, jen byste narazili na limity pneumatik. Napadá nás pouze dráha pro truck trial, i tak si ale myslíme, že jakékoliv sebemenší zaváhání vozu by bylo způsobeno výhradně chybou jezdce za volantem.

Video se připravuje ...

Světlá výška G 500 4x42 438 mm je sice o 22 mm menší než u šestikolového G 63 AMG 6x6, stále je to ale výrazně více než u jiných terénních aut na trhu. Brodivost pak činí rovný metr, což je hodnota, která překonává jinak skvělé číslo 900 mm aktuálního Range Roveru. I větší potoky tak tohle géčko slupne jako malinu.

Také nad přechodovými úhly G 4x42 ostatní offroady blednou závistí. Nájezdové úhly činí 51,6° vpředu a 43,8° vzadu, přechodový má pak hodnotu 47,4°, kvůli čemuž se géčko nemusí nějakých terénních nástrah vůbec bát. Ohromující je i stoupavost 100 %, auto se tak vyšplhá i do kopce svírajícího úhel 45°!

Závěr


Závěr

Objektivně vzato Mercedes-Benz G 4x42 není v českém prostředí dobrým automobilem. Prakticky nikam se s ním nevejdete, jeho terénní schopnosti v našich podmínkách snad ani nevyužijete a každá zastávka na benzince vás přijde hodně draho. Navzdory tomu extrémní géčko prostě milujeme a chápeme všechny jeho majitele, kteří si ho koupí. G 4x42 totiž poskytuje takovou radost, jakou v jiném autě jen těžko najdete. Už při nástupu se smějete a úsměv od ucha k uchu vás nepustí ani při jízdě.

Říká se, že štěstí si za peníze nekoupíte. Rozhodně ale nevěříme tomu, že by se majitel po nákupu „Géčka“ za jeho volantem někdy mračil. Jízda s ním je prostě radost v té nejčistší podobě, a to nakonec i včetně zmíněného proplétání městským centrem. Tohle auto má totiž na silnici respekt jako nic jiného, a i když budete občas trochu brzdit provoz (například jako my při parkování v Pařížské), zatroubit si na vás dovolí jenom málokdo. Za volantem tohoto „Géčka“ se necítíte namyšleně a už vůbec vás nenapadne vytáčet motor na křižovatce jako kdejaký řidič supersportu. Je jako přízrak!

suv mercedesbenz testy video redakcnivideo suv mercedesbenz testy video redakcnivideo






Nejlevnější verze modelu 2.395.800 Kč (G 350 d/180 kW)
Základ s testovaným motorem 2.808.410 Kč (G 500/310 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 6.048.790 Kč (G 500 4x42/310 kW)
Testovaný vůz s výbavou 6.158.388 Kč (G 500 4x42/310 kW)

Plusy

  • Unikát bez přímé konkurence
  • Skvělé terénní schopnosti
  • Vysoký luxus na palubě
  • Maximální zábava za volantem
  • Naprostý respekt okolí
  • Sběratelská hodnota

Minusy

  • Obtížné manévrování ve stísněných prostorech
  • Nesnadné nastupování
  • Aerodynamický hluk
  • Omezený prostor na zadních sedadlech

Autoři: David Bureš a Jan Mička

Zobrazit celý článek
redakce AUTO.CZ
Diskuze (52)
Mercedes-Benz G 4x4
Cena základní sestavy 0 Kč
Výbava základní sestavy 22“ kola z lehkých slitin, šest airbagů, adaptivní podvozek s dvěma tlumiči na kolo, velurové koberečky s kontrastním bílým prošitím, posílená brzdová soustava s brzdovými kotouči o rozměrech 380 x 36 mm vpředu a 370 X 18 mm vzadu, rozšířené blatníky obložené dekorem AMG carbon, parkovací kamera, elektricky ovládané střešní okno, sportovní výfukový systém, výplně interiéru AMG carbon, nerezové nástupní prahy, podsvícené prahové lišty, elektricky ovládaná sportovní sedadla, sportovní multifunkční volant s věncem v Nappa kůži, vyhřívání čelního skla, hudební systém Harman Kardon, přijímač televizního vysílání, hasicí přístroj, tempomat, vyhřívaná sedadla vpředu i vzadu, dvouzónová automatická klimatizace, bi-xenonové světlomety, mlhové světlomety, dešťový a světelný senzor, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka s elektrickým sklápěním, ambientní osvětlení, multimediální systém Command Online s integrovaným měničem na DVD, navigací a 7“ barevným displejem atd. Kč
Cena testované sestavy 0 Kč
Výbava testované sestavy Speciální lak (+109.598,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3982
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 310 / 5250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 610 / 2250 - 4750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 16.3 / 12.3 / 13.8
Emise CO2: 323
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l): 96
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 3096 / 394
Rozměr pneu: 325/55 R22
Mercedes-Benz G 4x4
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4500
b) šířka (mm): 2190
c) výška (mm): 2235
d) rozvor (mm): 2850
e) rozchod vpředu (mm): 1762
f) rozchod vzadu (mm): 1779
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
24. 2. 2016 22:56
Re: Nezmysel
G65 AMG(aj klasické Géčko) sa mi veľmi páči, s decentnými blatníkmi, decentnou výškou, so zadnou rezervou, ktorá dodáva autu šmrnc. G65 AMG je auto, ktoré vyvoláva rešpekt......na druhej strane tento grc G500 4x4 na druhú, s obrovskými blatníkmi, ktoré vyzerajú ako keby mali každú chvíľu odpadnúť, nie sú z plastu?. Vzadu chýba tá krásna rezerva a namiesto nej je tam nejaká tyč, pripevnená na nejako hnusnom plechu. Bez tej zadnej rezervy vyzerá to auto ako chudáčik. Mne sa to auto vôbec, ale vôbec nepáči. Na ulici by som sa za ním obzrel iba preto, lebo by som chcel vedieť, čo za čudná verzia Géčka to ide vedľa mňa. Určite by som si myslel, že nejakí tuzeri sa pohrali s géčkom a nastavili takú výšku, ktorá nie je ani sympatická, ani praktická. Toto auto by som kúpil jedine do terénu, kde by som sa nemusel hanbiť za takú nesympatickú kraksňu.

Tá výška sa mi nepáči preto, lebo mi to strašne pripomína tieto nechutnosti: [odkaz]
Nezmysel
Odporný kus železa za nezmyselné peniaze. Na cestách to nemá čo robiť, je to nebezpečné pre svoje okolie, aj kamióny nosia spojlery okrem aerodynamiky aj kvôli podbehnutiu pod voz. Výhľad z tej výšky cez spartánska okná úbohý. Ešte tak na terénnych gumách do terénu, ale aj tu sa skôr hodí ľahšie auto s rozumov, nie trojtonová príšera, čo zapadne do prvého bahniska, že ku musí ťahať lesný traktor...
A podľa toho to aj na cestách vyzerá. Aspoň na našich cestách v tom jazdia oreťazovaní, holohlaví a bezkrkí, čo sa do toho sotva vlezú. prípadne ich 40-kilové frajerky na polmetrových štekloch...
Takmer legendárne pracovné aj vojenské auto dotiahnuté do absurdna.
23. 2. 2016 17:31
Re: nevím, školy nemám ...
Pravda, tak ja priste zareaguju radsi nejak jako ty vyse a napisu cosi o pusobeni auta na vtaka, aby me nekdo nahodou treba nemel za nevyspelyho *. Cek se furt uci.
23. 2. 2016 17:12
Re: nevím, školy nemám ...
Mercedes-benz třídy G býval původně pokud vím pracovní stroj (řada W461). V roce 1991 jej přetavili do civilní luxusní podoby coby řadu W463. Géčko je příkladem úžasně vyzrálého stroje, jde o opravdovou klasiku. Mám ale na mysli běžnou třídu G, ne tuto dle mého názoru zbytečnou zhýralost. Lamborghini kdysi vyrábělo stroj LM002 nebo nějak se to jmenovalo. Byl to luxusní offroad s motorem V12 ze supersportu Countach. Pro mě je testovaný vůz nástupcem právě Lamba LM002. Kupovali si jej téměř výhardně arabští šejkové. Dnes by si jej koupil jistě i mnozí rusky mluvící podnikatelé, ktěří v dobách LM002 nebyli (důvodem byl SSSR). A právě tito bohatí Rusové budou jistě tvořit hlavní část kupujících testovaného benzu. K jeho pořízení tak nestačí být jen hodně bohatý, současně musíte projevit i jistou dávku "vkusu" chceme-li tomu tak říkat. A právě v úrovni vkusu vnímám hlavní rozdíl mezi různými bohatými lidmi. Auto jako takové je jistě skvělé. Ostatně není důvod. Nicméně o jeho imagi by se dalo polemizovat, stejně jako o smyslu tohoto stroje. Na druhou stranu, bohatí mohou mít všelijaké nároky, neb na to mají.
Avatar - pumpkin
23. 2. 2016 08:28
Re: nevím, školy nemám ...
Lenže 911-ka za tú dobu prešla významnou evolúciou a naozaj sa nedá hovoriť o 60-ročnej kasni. Je tam len tvarová podobnosť. G-čko je patlanie nových prvkov na stále tu istú karosériu a v tom vidím zásadný rozdiel.

A je už podľa mňa dosť jedno či G-čko ostane čistokrvným off-roadom, pretože jeho klientela sa za tie roky zmenila. Dnes si ho už aj tak väčšina kupuje len do mesta.