TEST Mercedes-Benz GLK 200 CDI – Mně stačí 2Matic
Rudá barva na testovaném Mercedesu GLK oživuje základní provedení. Na první pohled na něm není nic zvláštního, chybí jen označení motorizace. Stačí ale jeden pohled do interiéru, na řadicí páku manuální převodovky, a ti více znalí už vědí: tohle GLK má poháněnou jen jednu nápravu. 4x4 se totiž u Mercedesu dodává výhradně s automatem.
Základní dieselový čtyřválec se může zdát na 1825 kg těžké SUV poměrně slabý. Mercedes ale využívá svůj oblíbený dieselový trik: pod názvem 200 CDI nabízí motor o objemu 2,15 litru, který se vyznačuje extrémně hladkou charakteristikou.
Proti verzi známé z třídy C a E (test Mercedes C 200 CDI – 01/2011) motor posílil o 5 kW na výsledných 105 kW (od 3200 do 4200 min-1). Pásmo maximálního točivého momentu se mírně snížilo a značně rozšířilo: limuzínových 360 Nm od 1600 do 2600 min-1 ve Stuttgartu přeladili na 350 Nm od 1200 do 2800 min-1.
Hodnoty jsou to dosti výmluvné a jestli začínáte mít pocit, že základní GLK nebude statistou pravého dálničního pruhu a brzdou provozu v táhlých stoupáních, jste na správné stopě.
Motor se probouzí k životu plynule a velmi rychle, prakticky hned poté, co ručička otáčkoměru mine jedničku. Rádce řazení ve městě neustále nabádá k zařazení čtyřky nebo pětky, mimo město by pak chtěl jet co nejdřív na šestku. Má pravdu, síla motoru na to stačí.
Vyrazíte-li na dálnici, bude motor při 100 km/h točit na šestku 1750 min-1 a při 130 km/h 2250 min-1. To znamená delší zpřevodování než u GLK 220 CDI 4Matic, na schopnosti pružně zrychlovat bez podřazování to ale nic neubírá. Jednoduše takový malý turbodieselový zázrak.
Podobné zázraky ve spotřebě paliva se už ale nečekají. Chcete-li jezdit s Mercedesem opravdu za málo, měli byste si pořídit třídu C (jako třeba test Mercedes C 220 CDI – 01/2012). Provedení s pohonem zadních kol sice dokáže proti 4Maticu ušetřit (viz tabulka), dlouhodobě ale budete stejně pálit nějakých 8 l/100 km.
Odečtená spotřeba paliva | GLK 200 CDI man. | GLK 220 CDI 4Matic |
Rychlost 100 km/h [l/100 km] / [min-1] | 6,3 / 1750 | 6,4 / 1900 |
Rychlost 130 km/h [l/100 km] / [min-1] | 8,1 / 2250 | 9,4 / 2500 |
Základní GLK ke vcelku schopnému motoru navíc přidává přesné řazení a neméně přesné, i když poměrně lehké, řízení. Jízda s GLK 200 CDI tak může být opravdu zábavná, samozřejmě zčásti i díky pohonu zadních kol.
Velmi dobře hodnotíme i podvozek. Menší nerovnosti sice nepřekonává s naprostou suverenitou, vše ale vynahradí vynikající schopnosti filtrovat velké terénní vlny nebo výraznější nerovnosti. V tomto oboru patří GLK na špičku.
Strohý interiér na pohled příliš nezaujme, u GLK se místo toho vsadilo na účelné tvary a bytelné zpracování. Ergonomie je příkladná, snad jen panel klimatizace se mohl zabydlet o kousek výš. Potěší i příkladný výhled všemi směry.
Navíc se GLK vyznačuje poměrně rozsáhlou standardní výbavou. V základu získáte mimo jiné dvouzónovou klimatizaci, kožený multifunkční volant, tempomat nebo 17palcová litá kola. Testovaný vůz si ještě pomohl paketem Premium, který za 6 tisíc korun přidá vyhřívaná sedadla a parkovací senzory.
Z příplatků doporučujeme především adaptivní xenonová světla Intelligent Light System, protože základní halogenové světlomety příliš dobře nesvítí. Běžný příplatek 38 tisíc lze relativně snížit volbou paketu Sport Style – zde xenony společně se sportovním podvozek, 19palcovými koly, sportovními nárazníky a střešními ližinami vyjdou na 43 tisíc.
Závěr je tentokrát vlastně stejný jako v loňském testu GLK 220 CDI 4Matic: nejmenší SUV od Mercedesu je zdařilou prémiovou alternativou ke všem těm Tiguanům, Kugám, Sportagím. Za nikterak horentní sumu se nabízí SUV s vysokou kvalitou zpracování, špičkovým motorem a podvozkem, zajímavým designem a v neposlední řadě slušnou základní výbavou.
První cena vozu | 910.800,- Kč (GLK 200 CDI) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 910.800,- Kč (GLK 200 CDI) |
Základní cena testovaného vozu | 910.800,- Kč (GLK 200 CDI) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 934.642,- Kč (GLK 200 CDI) |
Plusy
- Prostorný interiér
- Kvalitní materiály a zpracování
- Vynikající ergonomie
- Výborné tlumení nerovností
- Kultivovaný a úsporný vznětový motor
- Přesné řízení a řazení
- Rozsah základní výbavy
Minusy
- Strohý design interiéru
- Vysoká cena některých příplatků (např. navigace)
- Dlouhý převod řízení