Mercedes-Benz SL 350 – Když hvězda tančí

Mercedes-Benz SL 350 – Když hvězda tančí

 
 
13.7. 2009 Ondřej Šuch

4,5 m do délky, 1,8 do šířky, 1,3 m do výšky, skládací střecha a 232 kW navrch. Jak téměř dvoutunový symbol všeho, co zastánci skromného života považují za rouhání, jezdí s druhým nejslabším motorem?

Roadstery jsou hned po limuzínách symbolem třícípé značky. A protože i hvězdy občas potřebují facelift, přišla ve Stuttgartu řada i na třídu SL. Jak tento téměř dvoutunový symbol všeho, co zastánci skromného života považují za rouhání, jezdí s druhým nejslabším motorem?

Odpověď zní jednoznačně a bylo by fér to přiznat už na začátku. Jízda s vozem této kategorie znamená pro majitele více než přepravu z A do B a podle toho také vůz posuzuje. A potom: Pojem „druhý nejslabší motor“ v tomto případě znamená, že šestice více než půllitrových hrníčků pod kapotou vykouzlí až 232 kW. Takže pozor, nasazujeme měřítka poněkud jiných dimenzí a vyrážíme na obhlídku.

Nedávný facelift se vnější podoby vozu dotknul nejzásadněji na přídi, která tak lépe zapadá mezi ostatní novinky značky. O poznání dynamičtější výraz přídě jde dobře dohromady s oblinami zbytku vozu, celek ale neztratil na důstojnosti a okázalosti. Jsou to sice hezká slova, podívejte se ale na fotografie a suďte.

obrázek [555 x 354]  

K interiéru lze říct prakticky totéž – dojem z barev ještě do fotografie nějak nacpeme, ale jejich kombinaci se zpracováním plastů, koženého čalounění a vůně si musí zažít až autentický řidič, nikoli čtenář. Pihou na přímo odkapávajícím luxusu jsou v podstatě jen barvené plasty na přístrojové desce.

Malou revoluci prodělaly sedačky, které (jaký zázrak) netroubí do světa svou „sportovnost“ a vpravdě americkou šíří jsou s to pojmout i ministra rok po volbách, přesto i takto ztepilé tělo drží v zatáčkách lépe než leckterý šotolinový kovboj. Velmi, velmi příjemnou novinkou je v opěrkách hlavy integrovaný systém Airscarf, který ohřívá vzduch v oblasti krku a podstatně tak zpříjemňuje jízdu bez střechy. I přes množství ovladačů není problém i jejich intuitivností a dosažitelností, vůz se naštěstí obešel bez všech těch veselých systémů s joysticky. Na středové konzole trůní jen kůží potažený volič automatické převodovky, ovladače zrcátek a tlačítko stahování střechy. Tak to má být.

obrázek [555 x 340]  

Když otočíme klíčkem ve třídě SL, měly by nám tělem projet dějiny automobilového průmyslu – praví klasik. My se zcela cynicky a neklasicky odvoláme na druhý odstavec a zamáčkneme slzu pokroku. Zatímco v padesátých letech znamenal šestiválec s výkonem 232 kW vyslyšení modliteb kdejakého závodníka, dnes jde alespoň v této třídě málem o low-end engine. Ne, vážně: agregát je to výtečný, ale vědomí, že před sebou máte ještě dva motory a oba navíc s možností AMG úprav, bere dech.

Tříapůllitr má svá specifika. Ševelení po nastartování je očekávatelné, tlumený zvuk ale pokračuje i ve vyšších otáčkách a teprve nad hodnotou 5000 je učiněno zadost i fetišistům jadrnosti. Dlouhé převody a lineární průběh točivého momentu umožňují i natěšenému majiteli dosáhnout uspokojivé dynamiky. Stručně a jasně – táhne to skvěle a brzdí ještě lépe. Motor je navíc chvályhodně lehký! Z možností ruční změny stupňů v automatické převodovce 7G-tronic jsme si nakonec vybrali pádla pod volantem, záhy ale bylo zřejmé, že k něčemu užitečnému jsou pouze při podřazování, které automatický režim pojímá se svižností krmiče želv.

Hydraulický měnič je nastaven na svatost plynulosti, což na jednu stranu umožňuje odvézt ve voze i pět plat vajec na sobě, na druhou stranu to poněkud omezuje rozlet vozu, který má motorem, podvozkem i na víc.

obrázek [300 x 270] Mnoho slov nevydá za jediné svezení. Až se vám na letišti pod plným plynem dostane srdce do kalhot a nebude to strachem, ale pouze vlivem akcelerace, zapomeňte na výše uvedené. Pro tu hrstku fajnšmekrů platí následující: Jestliže je Steptronic od Audi přesný a ďábelsky rychlý, 7G-tronic triumfuje v komfortu a plynulosti. Což je přesně kategorie, do které se SL třída hodí.

Podvozek má nejlepší formu právě v takovém režimu. I přes obří kola se jízda po hrbech našich veselých městských silnic podobá plavbě a přímá jízda po dálnici připomíná rýsování. Volant sice neposkytuje takovou zpětnou vazbu, jakou bychom u této výkonové třídy uvítali, reakce vozu na jeho pohyby jsou ale přesné a zvláštním způsobem i příjemné. Na kdovíjaké drifty přejde i svátečního řidiče chuť spíš po přečtení cenovky u pneumatik než strach: Stuttgatští naopak světu předvádějí, jak málo lze ukroutit karoserii bez střechy a mírné vybočení zádě si může bez pocitu trýznění miláčka vychutnat i méně zdatný jezdec.

obrázek [555 x 246]  

A nakonec telegraficky několik zcela zbytečných, nezajímavých, a vlastně i nechtěných údajů. Výklopná střecha je velmi rychlá a do auta se pod ni vejde i dvoumetrový vazoun, majitelka tedy může cestovat s ochrankou. Zavazadlový prostor osciluje mezi 235 a 339 litry, ten rozdíl je střecha. Víko se dovírá elektricky a hezky to zní.

Udávaná hodnota průměrné spotřeby 7,4 l /100 km vypadá v prospektu opravdu moc hezky, realita ale záleží na tom, zda jedete ecorally nebo se chcete rozumnou nedravou jízdou v rámci rychlostních limitů někam dostat. Ale vážně – při velké snaze se dá spotřeba stlačit i pod 10 l /100 km, běžné užívání znamená tak o dva litry více a vychutnávání možností vozu už vede k hodnotám blížícím se dvacítce. Ale kdo by to řešil…

Téměř milionový odstup od stejně motorizované třídy SLK je sice bijící do očí, zároveň ale funguje jako lákadlo: na tom autě prostě MUSÍ něco být. A ono je. V bezesporu zajímavé kategorii skutečně luxusních roadsterů zaujímá Mercedes-Benz SL pevné místo nejen díky tradici.

Ctitelé vyloženě sportovního, tvrdého svezení sice možná sáhnou ke konkurenci, ve všech ostatních disciplínách má ale SL nakročeno skvěle. A to i s „low-endovým“ motorem...:-)

obrázek [555 x 372]  

Plusy

  • Image
  • Pohodlí
  • Prostornost
  • Jízdní komfort
  • Zpracování
  • Lehký a přiměřený motor
  • Teplý vzduch v opěrkách hlavy
  • Rozsáhlá základní výbava
  • Velké možnosti individualizace

Minusy

  • Imitace kovu v interiéru
  • Pomalejší reakce převodovky
  • Málo komunikativní řízení
  • Vysoká cena
První cena vozu2.199.000,-Kč (SL 280 170 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací2.399.000,-Kč (SL 350 232 kW)
Základní cena testovaného vozu2.399.000,-Kč (SL 350 232 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků3.010.198,-Kč (SL 350 232 kW)
Spolupracujeme s TipCars.com

Mercedes-Benz SL 350

Cena v základní výbavě: 2 399 000 Kč Cena v testované výbavě: 3 010 198 Kč

Základní výbava:Adaptivní brzdová světla, airbag řidiče a spolujezdce a boční airbagy Head/Thorax, akustická indikace zapnutých světlech při opuštění vozu a zatažené parkovací brzdě při rozjezdu, automatická klimatizace s kombinovaným filtrem a využitím zbytkového tepla, automatický odklon volantu při nastupování a vystupování, bezpečnostní 3bodové pásy s komfortní automatikou vč. automatického výškového nastavení, COMAND s integrovaným rádiem a 6,5" displayem s DVD přehrávačem, možností MP3, Bluetooth rozhraním, AUX-pro připojení externího audio, 8 reproduktorů, čidlo pro rozpoznání dětské sedačky (MB) na sedadle spolujezdce (automatické) a deaktivaci airbagu, čidlo zatížení sedadla spolujezdce, design klíček (klíček k vozidlu s chromovou aplikací), držák kelímků, elektricky ovládaná sedadla s pamětí a bederní opěrkou, elektrické ovládání oken, 2x, s komfortním ovládáním a ochranou proti přivření, kombinované čalounění kůže/látka "Como", kryt zavazadlového prostoru (vyjímatelný), lékárnička pod sedadlem spolujezdce, multifunkční 3 ramenný volant, osvětlená schránka proti spolujezdci, osvětlení prostoru nohou (strana řidiče a spolujezdce), ozdobné výplně interiéru: hliník, palubní počítač, popelník včetně zapalovače, síťová kapsa u nohou spolujezdce, sluneční clony s osvětleným make-up zrcátkem, střední loketní opěrka s úložnou schránkou, tempomat s variabilním omezovačem rychlosti (SPEEDTRONIC), ukazatel servisních intervalů "ASSYST", ukazatel venkovní teploty, úložná schránka pod a za sedadly, volant a řádící/volící páka v kůži, adaptivní brzdová světla v provedení LED technikou, alarm včetně ochrany proti odtahu, alu disky 5-loukoťové, 17", 4 ks, rozdílný rozměr pneu, automatická 7stupňová převodovka, 7GTRONIC, bi-xenonové reflektory vč. ostřikovačů a automatické nivoregulace, boční výztuhy karosérie, brzdový asistent (BAS), centrální dálkové zamykání (vč. uzamčení schránky proti spolujezdci, středové konzole a poličky za sedadly), s vnitřním ovládáním, automatickým zamčením při rozjezdu a nouzovým otevřením při nehodě (nárazový senzor), čelní tónované determální sklo, dálkové otevírání víka zavazadlového prostoru, dešťový senzor, determální skla, dvojité dno zavazadlového prostoru s úložným prostorem, elektrohydraulické brzdy s rozjezdovým asistentem, elektronický imobilizér s plovoucím kódem integrovaný do infračerveného dálkového ovladače centrálního zamykání a optickým potvrzením zamknutí, elektronický program stability (ESP), indikace opotřebení brzdového obložení, indikace poklesu tlaku v pneumatikách, mlhová světla vpředu a vzadu, možnost odklopení složené střechy v zavazadlovém prostoru pro usnadnění nakládání (systém EASY-PACK), ochranný rám při převrácení s nárazovým senzorem, osvětlení pro vystupování ve dveřích, parametrické řízení s bezpečnostním sloupkem, protiblokovací systém brzd (ABS), příprava pro připojení telefonu vč.venkovní antény a kabeláže, sada na opravu pneu TIREFIT s elektrickým kompresorem, servozavírání víka zavazadlového prostoru, skládací ocelová střecha Vario lakovaná v barvě vozu s elektrohydraulickým pohonem a dálkovým ovládáním, světelný senzor (aktivace světel v tunelu), úchyty na připevnění nákladu v zavazadlovém prostoru, vnější zrcátka vyhřívaná, elektricky ovládaná, v barvě vozu, s asférickým sklem, na straně spolujezdce s parkovací funkcí, vyhřívaná nádobka ostřikovače, zásuvka (12V) v zavazadlovém prostoru, elektrický nastavitelný volant, paměťový blok (sedadlo řidiče, volant a vnější zrcátka el.nastavitelná s pamětí včetně parkovací polohy), ochrana proti větru, alu disky 5-dvouloukoťové, 4 ks

Výbava testovaného vozu:Přední a zadní parkovací senzory (22.620,-Kč), vyhřívané opěrky hlavy (15.708,-Kč), čalounění designo dvoubarevné (135.089,-Kč), COMAND APS multimediální systém: rádio s trojitým tunerem, integrovaným měničem na 6 DVD, integrovaným barevným displejem 6,5", Bluetooth rozhraní s handsfree sadou, AUX-IN vstup pro externí audio přístroje ve schránce před spolujezdcem, rychlá navigace s daty na pevném disku pro digitalizované oblasti Evropy, 4 GB paměť (Music Register) pro komprimovaná audio-data (mp3, wma), vstup pro SD paměťovou kartu, DVD Audio/Video, hlasové ovládání LINGUATRONIC pro audio, telefon a navigaci, 8 reproduktorů (61.575,-Kč)

Marchionne skončil kvůli zdraví v čele Fiatu. Nahradí ho Manley z Jeepu Marchionne skončil kvůli zdraví v čele Fiatu. Nahradí ho Manley z Jeepu

Generální ředitel automobilky Fiat Chrysler Automobiles…

Německou armádu trápí nedostatek vojáků, chce rekrutovat i cizince Německou armádu trápí nedostatek vojáků, chce rekrutovat i cizince

Německá armáda zvažuje možnost přijímání cizinců ze zemí…

Babiš se Zemanem odmítli návrh růstu platů o deset procent pro hasiče a policisty Babiš se Zemanem odmítli návrh růstu platů o deset procent pro hasiče a policisty

 Prezident Zeman se shodl s premiérem Andrejem Babišem a…

 
Technické údaje
Motor Mercedes-Benz SL 350
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3498
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 232 / 6500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 360 / 4900
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 14.3 / 7.4 / 9.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 235 / 339
Objem nádrže (l):80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1825 / 295
Rozměr pneu:255/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4562
b) šířka (mm): 1820
c) výška (mm): 1317
d) rozvor (mm): 2560
e) rozchod vpředu (mm): 1559
f) rozchod vzadu (mm): 1547
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1120
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 600
Hodnocení Mercedes-Benz SL 350
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 4
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 5
Odkládací plochy: 6
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 7
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 6
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,60
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Kolo vyrobené z tisíců papírů A4? Vydrží více, než si myslíte! Kolo vyrobené z tisíců papírů A4? Vydrží více, než si myslíte!

Kluci z ruského Youtube kanálu Garage 54 se opět…

Opel Corsa GSi má českou cenu. Jednu z nejnižších v rámci rychlých hatchbacků Opel Corsa GSi má českou cenu. Jednu z nejnižších v rámci rychlých hatchbacků

Corsa se stejně jako Insignia vrací k označení GSi. A…

 



Video: Když řídí Damon Hill, je spolujezdci špatně od žaludku Video: Když řídí Damon Hill, je spolujezdci špatně od žaludku

Skutečnost, že jste motoristický novinář, ještě…

Mercedes-Benz SL (R230) končí: Poslední roadster opustil linku Mercedes-Benz SL (R230) končí: Poslední roadster opustil linku

Poslední exemplář roadsteru SL série R230 opustil továrnu…

 



 
12 největších skandálů, které zahýbaly automobilovým světem

12 největších skandálů, které zahýbaly automobilovým světem

Dnes 18:37

Jako ve všech odvětvích, i v automobilovém se občas objeví nějaký skandál, který zamává výsledky značky a někdy ji i celou potopí.




Blesk.cz

Novinky v Google Pay: ukládání palubních lístků a přímé posílání peněz

Novinky v Google Pay: ukládání palubních lístků a…

Americký gigant začíná uvolňovat aktualizaci aplikace Google Pay, která přináší spoustu novinek.     

Britská muzea se rvou o nafukovačku „Mimina Trumpa“, autoři chystají turné

Britská muzea se rvou o nafukovačku „Mimina Trumpa“,…

Karikaturu amerického prezidenta Donalda Trumpa v podobě balonu znázorňujícího šéfa Bílého domu jako mimino v…

 

iSport.cz

SESTŘIH: Příbram - Teplice 1:1. Parádní gól a první bod pro ligového nováčka

SESTŘIH: Příbram - Teplice 1:1. Parádní gól a první…

Fotbalisté Příbrami se vrátili do první ligy domácí remízou 1:1 s Teplicemi. Nováčka poslal brzy do vedení Roman…

Jeřábek o potížích, budoucnosti v NHL, české partě i mentalitě v Montrealu

Jeřábek o potížích, budoucnosti v NHL, české partě i…

Je to jako hra o poslední židli. Je jich o jednu méně než hráčů a postupně ubývají. Otevření letního…

 

Reflex.cz

Colours Veroniky Bednářové: Všechny barvy Polívků

Colours Veroniky Bednářové: Všechny barvy Polívků

Vedro. Slunce. Pot. Je brzké odpoledne a rytíř divadelní alternativy BOLESLAV POLÍVKA i jeho krásný, stále…

Třetí den Colours objektivem Marka Douši: Bezprostřední Rottrová, legrační Polívkové a varující Hruška

Třetí den Colours objektivem Marka Douši:…

V pátek se v Ostravě vyjasnilo, alespoň na obloze, přibylo návštěvníků, odjel kolega, který doposud připravoval…