Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI - Přívětivý kolos

Aleš Jungmann
Zatímco světem výpočetní techniky hýbe miniaturizace, živnostníci a firmy potřebují svou silniční techniku co největší: více místa totiž znamená více nákladu. Jeden velký užitkový vůz jsme proto otestovali i my.

Protože dnes testovaný Sprinter je bezpochyby jedním z největších vozů, které kdy naší redakcí prošel, bude se převážná část testu točit okolo rozměrů. Na podvozku o rozvoru 4325 mm snad ani nic jiného než vřelou nabídku místa nelze očekávat.

Možná to tak z fotografií nevypadá, každopádně Mercedes-Benz nabízí svým zákazníkům dokonce ještě o 405 mm delší verzi pojmenovanou jako „Extradlouhá“ . I tak ale z pohledu řidiče osobního automobilu verze „Dlouhá“ s 6940 milimetry bezpochyby dostojí svému jménu. Abychom rámcovému představení vozu učinili za dost dodejme, že ze tří možných výšek střechy jsme jezdili s tou prostřední. Svého Sprintera třetí generace si každý zákazník může navrhnout přesně na míru, proto nepřekvapí, že ve výrobním programu nalezneme hodně přes 1000 základních verzí.

mercedesbenz dodavky testy mercedesbenz dodavky testy
 

Na výběr je také dlouhá řada hlavně vznětových motorů, pod kapotou ale může stejně tak dobře bít například i velké šestiválcové zážehové srdce o objemu 3,5 litru a výkonu 190 kW.

Náš temně šedý vůz však byl poháněn zákazníky více vyhledávaným vznětovým řadovým čtyřválcem o objemu 2,1 litru (přesněji 2.143 cm3), který před sebou neměl právě nejlehčí úkol.

Rozpohybovat 2260 kilogramů (maximálně pak 3500 kg) vážící dodávku se mu i přesto díky výkonu 120 kW a točivému momentu 360 Nm dařilo velmi slušně. Aby ne, když máme pod kapotou nejsilnější čtyřválec v nabídce. Minulý rok představená řada agregátů OM 651, do které spadá i ten náš, dále nabízí i dvě slabší varianty o výkonu 70 resp. 95 kW. Všechny, stejně jako vrcholný vznětový třílitrový šestiválec se 140 kW, splňují normu Euro5.

Uvnitř: jako v osobáku

Díky novince, upravené šestistupňové manuální převodovce, je Sprinter velmi příjemný ve všech jízdních režimech. Vysvětlíme proč. Zkrácený první stupeň zaručí, že se i naložený automobil do prudkého kopce celkem bez problémů rozjede. Pojistit se navíc můžete například příplatkovým hill-holderem. Na dálnici se pak velmi hodí prodloužená šestka, stlačující spotřebu při rychlosti 100 km/h až k sedmi litrům nafty na 100 km (s prázdným vozem). A to opravdu není špatné. Navíc řadicí páka je příjemně blízko volantu.

Celkově se za volantem i tak velkého Mercedesu za chvíli cítíte jako ryba ve vodě. Byli jsme až překvapeni jak příjemné je řízení – bez přehánění jej můžeme přirovnat k tomu z osobních automobilů s hvězdou na kapotě. Řazení či chod pedálů také snese plnohodnotné srovnání s osobními vozy. Lehce hůře na tom jsou brzdy, mezi dodávkami se ale jistě jedná o vysoký nadstandard. Z pohledu řidiče klasického automobilu jim nechybí ani dobrá dávkovatelnost ani rychlý nástup, o něco horší je ale účinek při naloženém voze.

Pozice za volantem je vzpřímená, řidič má skutečně vynikající výhled vpřed i do strany a ačkoliv jsou jeho oči leckdy výše než oči řidičů menších autobusů, ovládání vozu je veskrze osobní. Stačí se podívat na výbavu – bixenonové světlomety, rádio s CD a navigačním systémem, multifunkční volant, elektricky ovládaná okna či vyhřívaná vnější zpětná zrcátka. Nic důležitého nechybí. Estetický dojem také výrazně zlepšují šestnáctipalcová litá kola.

mercedesbenz dodavky testy mercedesbenz dodavky testy Při řízení není třeba učit se nějaké nové postupy, jen je důležité mít na paměti to, že za vámi je ještě dalších sedm metrů plechů a oceli. To znamená nutnost lehce si nadjíždět a zapomenout na možnost příčného stání, kde byste svou zádí docela jistě zatarasili podstatnou část vozovky. Samotné parkování jakož i manipulace s vozem v těsných prostorech je až dětsky jednoduchá. Příď i záď hlídají parkovací senzory, ty zadní jsou šikovně umístěny přímo ve velikých a přehledných venkovních zpětných zrcátkách. Těm navíc asistuje ještě parkovací kamera, díky které máte neustále stoprocentní přehled o situaci těsně za vozem.

Vzhledem k ohromné boční ploše vozu jsme se zprvu přirozeně báli silnějšího bočního větru, ukázalo se však, že podvozek je naladěn opravdu výborně a ani při rychlejší jízdě se není třeba znepokojovat. Když je na silnici nejhůř, přicházejí na pomoc elektroničtí pomocníci jako je brzdový asistent či Adaptive ESP, beroucí v úvahu polohu těžiště vozidla ovlivněnou umístěním a hmotností nákladu.

Náklad nebo pracovníci? Obojí!

mercedesbenz dodavky testy mercedesbenz dodavky testy Užitečná hmotnost 1240 kilogramů se může zdát poměrně malá, na lépe dimenzované varianty by ale již řidičský průkaz skupiny B nestačil. Testované provedení nabízí plnohodnotná sedadla pro pět osob, všechna jsou vybavena tříbodovým bezpečnostním pásem. V provedení s částečně proskleným nákladovým prostorem tak spojuje Sprinter přednosti skříňové dodávky s osobním mikrobusem. Stále však zůstává sympatický nákladový prostor o délce 3580 mm. Tím se ideálně hodí všude tam, kde se kromě velkého množství materiálu musí přepravovat také pracovní týmy. Druhá řada sedadel je navíc posuvná a vymontovatelná, což ještě rozšiřuje možnosti použití vozu v reálných podmínkách. Díky tomu totiž provozovatel získává plných 14 metrů krychlových místa pro převážený materiál.

Celkem se nám s velkým Sprinterem žilo moc příjemně. Díky vysokému posazu máte vynikající přehled o dění před vozidlem, díky kvalitně zpracovanému a dobře vybavenému interiéru se člověk uvnitř cítí v podstatě jako v kterémkoliv jiném voze a celková spotřeba během testu, deset litrů nafty na 100 km, je také chvalitebná.

V nákladovém prostoru je ve srovnání s osobním vozem až absurdně mnoho místa, takže naplnit jej znamená pomoci někomu se stěhováním. Navíc, pražskými zácpami jsme projížděli jako nůž máslem, protože pracovního Sprintera kolegové v užitkových vozech vždy ochotně pouštěli. Zkrátka, někdy větší opravdu rovná se lepší.

První cena vozu 594.000,-Kč (210CDI, 70 kW, 2800kg, 3250 mm)
První cena vozu s testovanou motorizací 703.200,-Kč (216CDI, 120 kW, 2800kg, 3250 mm)
Základní cena testovaného vozu 987.600,-Kč (316CDI, 120 kW, 3500kg, 4325 mm)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.365.479,-Kč (316CDI, 120 kW, 3500kg, 4325 mm)

Plusy

  • Prostorný, variabilní interiér
  • Jízdní komfort
  • Šířka nabídky příplatkových výbav
  • Kvalitní zpracování ovládacích prvků
  • Výborné jízdní vlastnosti
  • Dobrá spotřeba

Minusy

  • Aerodynamický hluk při vyšších rychlostech
  • Vyšší konečná cena
  • Velké rozměry – ztížené parkování
Aleš Jungmann
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI
Cena základní sestavy 987 600 Kč
Výbava základní sestavy Přední náprava zesílená, stálý převod i = 3,923, přední náprava 1,65 t, ESP (včetně BAS+ABS+ASR+EBV), brzdy hydraulické dvouokruhové, brzdová soustava s ABS, ASR a EBV, brzdy kotoučové na přední a zadní nápravě, parkovací brzda Duo Servo vzadu, stabilizátor přední nápravy zesílený, tlumiče pérování zesílené, pera a tlumiče vpředu zesílené, servořízení, boční lišty ochranné, přední nárazník s integrovanými stupačkami, střecha vysoká, odkládací polička nad čelním oknem, sluneční clona řidiče a spolujezdce, otočná, imobilizér, centrální zamykání s rádiovým dálkovým ovládáním, převodovka manualní 6-ti stupňová NSG 360, kontrolka poruchy vnějšího osvětlení, kontrolka hladiny kapaliny do ostřikovačů, nádrž 75 l, filtr pevných částic, boční poziční světla, třetí brzdové světlo vzadu na střeše, světla brzdová, adaptivní, boční směrovky ve vnějším zpětném zrcátku, airbag řidiče s předpínači bezpečnostních pásů, předpínač bezp.pásu pro řidiče a oba spolujezdce, dětská pojistka na posuvných dveřích, elektrické ovládání oken řidiče a spolujezdce, zadní okna vyhřívaná, reproduktory vpředu a vzadu dvoupásmové, stabilizátor zadní nápravy zesílený, ukazatel vnější teploty na přístrojovém panelu, sdružený přístroj multifunkč. s graf. displejem, popelník, prosklení tmavé (černé sklo), reproduktory vpředu dvoupásmové. Kč
Cena testované sestavy 1 365 479 Kč
Výbava testované sestavy Světlomety mlhové (+4 041,-Kč), tempomat (+7 788,-Kč), ALU ráfky 6,5 J × 16 (+18 983,-Kč), airbag spolujezdce + předpínače bezp. pásů (+10 460,-Kč), sedadlo řidiče komfortní (+2 562,-Kč), sedadlo spolujezdce komfortní (+4 044,-Kč), trojsedadlo v 1. řadě za řidičem – široké (+28 707,-Kč), loketní opěrka u dvoj/troj-sedadla vlevo (+1 483,-Kč), loketní opěrka u dvoj/troj-sedadla vpravo (+1 483,-Kč), čalounění luxus, látkové polovysoké (+13 947,-Kč), volant s možností nastavení výšky a sklonu (+2 434,-Kč), volant multifunkční s palubním počítačem (+7 910,-Kč), COMAND s navigací TMC (+84 775,-Kč), Parktronic - parkovací systém (PTS) (+23 747,-Kč), zpětná zrcátka vyhřívaná a elektricky seřiditelná (+6 323,-Kč), šachta 1-DIN vpředu pod stropem kabiny (+1 928,-Kč), mřížka chladiče s chromovými doplňky (+4 838,-Kč), couvací kamera (+13 472,-Kč), sedadlo řidiče vyhřívané (+4 438,-Kč), klimatizace "Tempmatik" s automatickou regulací (+43 188,-Kč), grafitová metalická (+31 517,-Kč), nástupní schůdek u zadních dveří (+3 777,-Kč), okno v zadních dveřích se stěračem a ostřikovačem (+13 507,-Kč) (ceny bez DPH) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2143
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 120 / 3800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 360 / 1400 - 2400
Provozní vlastnosti
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10 / 7.1 / 8.2
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l): 75
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2260 / 1240
Rozměr pneu: 235/65 R16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 6940
b) šířka (mm): 1993
c) výška (mm): 2820
d) rozvor (mm): 4325
e) rozchod vpředu (mm): 1565
f) rozchod vzadu (mm): 1565
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 1120 / 880
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 1240 / 1020
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1410
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1410
k) šířka vpředu (mm): 1720
l) šířka vzadu (mm): 1780
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: ano