3.6. 2013 Ladislav Černý

Test: Mercedes-Benz Sprinter 319 CDI 7G-Tronic - Okouzlení

 

Řada Sprinter dostala jako první dodávka sedmistupňovou automatickou převodovku. Ve Stuttgartu ji naučili mnoho věcí.

Loni na veletrhu užitkových vozidel IAA došlo k oficiální premiéře sedmistupňové převodovka 7G-Tronic v řadě Sprinter. Proč taková sláva?

Novinka doplnila stávající šestistupňové přímo řazené ústrojí Eco Gear a pětistupňovou automatickou převodovku. Její rozsah 3,595-0,831 však současným požadavkům na co nejnižší spotřebu paliva v městském i dálničním režimu zcela nestačí, proto přišlo na řadu sedmistupňové ústrojí s hydrodynamickým měničem a rozsahem mezi prvním a posledním převodem 4,377-0,728. Rozdíl prvního a posledního převodu narostl u skříně 7G-Tronic proti pětistupňovému ústrojí o obrovských 23,5 procenta.

Sedm stupňů v praxi

Ústrojí s hydrodynamickým měničem hned po rozjetí mile potěšilo. Ačkoliv byla teplota hluboko pod bodem mrazu, nezaznamenali jsme ani náznak pomalosti řazení či zbytečného vytáčení motoru při zrychlování. Inu, téměř desetileté zkušenosti stuttgartského výrobce s touto postupně modernizovanou sedmistupňovou převodovkou se projevují i dnes.

Plynulé nabírání rychlosti a padání otáček po přeřazení až na 1500 min-1 nás jako řidiče dodávky nesmírně potěšily. Po prudším sešlápnutí plynového pedálu šestiválec o výkonu 140 kW ukázal své trumfy a převodovka jej pustila do středního pásma otáček. Pokud však bude řidič při smyslech a nezapomene, že řídí vozidlo s maximálně devíti pasažéry, a ne mrtvými krabicemi plnými zboží, nebude při běžné jízdě potřebovat více než první třetinu rozsahu pohybu akcelerátoru. Upřesněme, že myslíme během provozu ve městě, nikoliv po dálnici.

Na dálnici rychle

Mezititulek nevypovídá o rychlosti devítimístného sprinteru, ale o motoru. Vozidlo používalo stálý převod 3,923, který s pneumatikami 235/60 R17 působil, že při rychlosti 130 km/h silný šestiválec točil 2700 min-1. Pokud by vůz se střední výškou střechy poháněl čtyřválec 2.2 CDI (verze 316/120 kW/360 N.m), šlo by o odpovídající otáčky.

Sprinteru však pod kapotou dřímal třílitrový šestiválec, který podával úžasný točivý moment 440 N.m v rozmezí 1400-2400 min-1. Šestiválec by hravě udržel plné dálniční tempo i s mnohem nižšími otáčkami, proto bychom v testovací verzi Sprinteru raději viděli předloňskou novinku – delší stálý převod 3,692. Došlo by ke snížení rychlosti chodu motoru o šest procent, což by při rychlosti 130 km/h odpovídalo 2538 min-1.

Podle nás by se z mimořádné dynamiky sprinteru pro přepravu lidí neztratilo téměř nic, ale mnohem výrazněji by klesla spotřeba a mírně i hladina zvuku v interiéru.

Komfort

S přepravou cestujících by měla být spjata velká dávka komfortu. Hladce řadící převodovka jej poskytovala mnohem více než zkušený řidič ovládající přímo řazené ústrojí. Samotná strategie řazení byla při běžným nárocích na dynamiku podřízena ekonomickému stylu tak, že často po přeřazení docházelo k poklesu otáček na 1400 min-1. To přesně odpovídá počátku rovné křivky maxima točivého momentu Bravo.

Převodovka optimálně využívala silný šestiválec a zbytečně jej nehnala do neekonomického tempa, požadavky řidiče zvládal v optimálním tempu.

Sekvenční volbu převodů jsme využili zejména k podřazení a brzdění motorem v klesání. Zkusili jsme zvolit i vyšší stupeň než zamýšlet software převodovky, takže otáčky při jízdě z kopce klesly až na 1200 min-1. Běžné automatické převodovky po tomto kroku a lehkém přidání plynu okamžitě podřazují, takže výsledná spotřeba i dynamika spíše strádají. 7G-Tronic ve sprinteru však poslušně držel námi navolený převod až do polovičního sešlápnutí akcelerátoru, což přineslo nižší spotřebu při stejné dynamice. Skládáme poklonu.

Za jedenáct

Výsledná spotřeba v testu dosáhla 11,8 l/100 km, což na šestiválec spojený s planetovou automatickou převodovkou není dramaticky příliš. Ve srovnání s přímo řazeným ústrojím vybaveným delším stálým převodem (výrobce udává kombinovanou žízeň 9,3 l/100 km) jde u testovaného sprinteru o nezanedbatelný 2,5litrový nárůst.

Pokud by však zkoušený vůz obdržel dlouhý převod diferenciálu, pravděpodobně bychom jezdili za průměrných cca 10,8 l/100 km. Tento odhad se opírá o skutečnost, že sprinter řadil na sedmičku už při 65 km/h. Při vyšší než této rychlosti by delší stálý převod šetřil palivo a díky silnému šestiválci by akcelerace vozu nestrádala.

Topení v mrazech

Protože automobil poháněl šestiválec s delší dobou ohřátí po mrazivých startech, rádi jsme využívali i přídavné topení. Po vyhřátí interiéru na příjemnou teplotu však samotné topení od motoru nestačilo k udržení příjemné teploty při okolním mrazu pod -5 °C.

Téměř šestimetrový van se střední výškou střechy měl velkou vnější plochu, takže ani přídavná tepelná izolace kabiny i zadního prostoru (2174 + 2791 korun bez daně) nestačila k tomu, aby vyhřívání zvládlo jen teplo od motoru.

Plusy

  • Jemné a rychlé řazení
  • Udržování ekonomických otáček
  • Rychlá úprava strategie řazení

Minusy

  • Kratší stálý převod
  • Nutnost přídavného topení v mrazech

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor OM 642
Typ přepl. vznětový šestiválec
Počet válců/ventilů 6/24
Objem válců (cm3) 2987
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva řízený
Největší výkon (kW/min-1) 140/3800
Točivý moment (N.m/min-1) 440/1400
Převodovka sedmistupňová automatická
Rozsah převodů 4,377-0,728
Stálý převod 3,923
Pohon zadních kol
Nejvyšší rychlost (km/h) 162
Délka/šířka/výška (mm) 5910/2425/2720
Rozvor (mm) 3665
D/š/v náklad. prostoru (mm) 825/1780/1940
Celková hmotnost (kg) 3500
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2000
Nádrž (l) 100
Základní cena (Kč bez DPH) 844 000
Cena test. vozu (Kč bez DPH) 1 369 313
Spolupracujeme s TipCars.com
V Manchesteru zřejmě vraždil britský mladík V Manchesteru zřejmě vraždil britský mladík

Pachatelem pondělního teroristického útoku v Manchesteru…

Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů

Miliardář George Soros vsadil stamiliony na pád…

Na trhu s traktory je krize, Zetor vyrobil nejméně strojů od roku 2010 Na trhu s traktory je krize, Zetor vyrobil nejméně strojů od roku 2010

Brněnský Zetor tractors loni vyrobil 3144 traktorů, což…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

 




Mercedes-Benz Sprinter slaví prodejní úspěch Mercedes-Benz Sprinter slaví prodejní úspěch

Mercedes-Benz Sprinter dosáhl v prvním čtvrtletí…

Mercedes-Benz Sprinter a investice do výroby nové generace Mercedes-Benz Sprinter a investice do výroby nové generace

Mercedes-Benz Vans oficiálně oznamuje, že hodlá…

 



 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Dnes 18:50

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

První žena, kterou Kajínek objal: Bába se zbláznila, řekli mi doma

První žena, kterou Kajínek objal: Bába se zbláznila,…

Už jako mladík si získal srdce mnohých žen a stejně tak to zůstalo i po dlouhých letech v kriminále. Když Jiří…

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

 

iSport.cz

Exbaníkovec Kaša slaví titul s Žilinou: Liga mistrů? Můžeme uspět

Exbaníkovec Kaša slaví titul s Žilinou: Liga mistrů?…

Když loni v létě opouštěl Baník, nebylo to zrovna vřelé loučení. Žilina tehdy využila toho, že Baníkem…

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány. Stramaccioni je zajímavý tah

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány.…

Fotbalová Sparta projde během letní přestávky velkými změnami. Kádru se ujme italský kouč Andrea Stramaccioni a…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…