3.6. 2013 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Test: Mercedes-Benz Sprinter 319 CDI 7G-Tronic - Okouzlení

 

Řada Sprinter dostala jako první dodávka sedmistupňovou automatickou převodovku. Ve Stuttgartu ji naučili mnoho věcí.

Loni na veletrhu užitkových vozidel IAA došlo k oficiální premiéře sedmistupňové převodovka 7G-Tronic v řadě Sprinter. Proč taková sláva?

Novinka doplnila stávající šestistupňové přímo řazené ústrojí Eco Gear a pětistupňovou automatickou převodovku. Její rozsah 3,595-0,831 však současným požadavkům na co nejnižší spotřebu paliva v městském i dálničním režimu zcela nestačí, proto přišlo na řadu sedmistupňové ústrojí s hydrodynamickým měničem a rozsahem mezi prvním a posledním převodem 4,377-0,728. Rozdíl prvního a posledního převodu narostl u skříně 7G-Tronic proti pětistupňovému ústrojí o obrovských 23,5 procenta.

Sedm stupňů v praxi

Ústrojí s hydrodynamickým měničem hned po rozjetí mile potěšilo. Ačkoliv byla teplota hluboko pod bodem mrazu, nezaznamenali jsme ani náznak pomalosti řazení či zbytečného vytáčení motoru při zrychlování. Inu, téměř desetileté zkušenosti stuttgartského výrobce s touto postupně modernizovanou sedmistupňovou převodovkou se projevují i dnes.

Plynulé nabírání rychlosti a padání otáček po přeřazení až na 1500 min-1 nás jako řidiče dodávky nesmírně potěšily. Po prudším sešlápnutí plynového pedálu šestiválec o výkonu 140 kW ukázal své trumfy a převodovka jej pustila do středního pásma otáček. Pokud však bude řidič při smyslech a nezapomene, že řídí vozidlo s maximálně devíti pasažéry, a ne mrtvými krabicemi plnými zboží, nebude při běžné jízdě potřebovat více než první třetinu rozsahu pohybu akcelerátoru. Upřesněme, že myslíme během provozu ve městě, nikoliv po dálnici.

Na dálnici rychle

Mezititulek nevypovídá o rychlosti devítimístného sprinteru, ale o motoru. Vozidlo používalo stálý převod 3,923, který s pneumatikami 235/60 R17 působil, že při rychlosti 130 km/h silný šestiválec točil 2700 min-1. Pokud by vůz se střední výškou střechy poháněl čtyřválec 2.2 CDI (verze 316/120 kW/360 N.m), šlo by o odpovídající otáčky.

Sprinteru však pod kapotou dřímal třílitrový šestiválec, který podával úžasný točivý moment 440 N.m v rozmezí 1400-2400 min-1. Šestiválec by hravě udržel plné dálniční tempo i s mnohem nižšími otáčkami, proto bychom v testovací verzi Sprinteru raději viděli předloňskou novinku – delší stálý převod 3,692. Došlo by ke snížení rychlosti chodu motoru o šest procent, což by při rychlosti 130 km/h odpovídalo 2538 min-1.

Podle nás by se z mimořádné dynamiky sprinteru pro přepravu lidí neztratilo téměř nic, ale mnohem výrazněji by klesla spotřeba a mírně i hladina zvuku v interiéru.

Komfort

S přepravou cestujících by měla být spjata velká dávka komfortu. Hladce řadící převodovka jej poskytovala mnohem více než zkušený řidič ovládající přímo řazené ústrojí. Samotná strategie řazení byla při běžným nárocích na dynamiku podřízena ekonomickému stylu tak, že často po přeřazení docházelo k poklesu otáček na 1400 min-1. To přesně odpovídá počátku rovné křivky maxima točivého momentu Bravo.

Převodovka optimálně využívala silný šestiválec a zbytečně jej nehnala do neekonomického tempa, požadavky řidiče zvládal v optimálním tempu.

Sekvenční volbu převodů jsme využili zejména k podřazení a brzdění motorem v klesání. Zkusili jsme zvolit i vyšší stupeň než zamýšlet software převodovky, takže otáčky při jízdě z kopce klesly až na 1200 min-1. Běžné automatické převodovky po tomto kroku a lehkém přidání plynu okamžitě podřazují, takže výsledná spotřeba i dynamika spíše strádají. 7G-Tronic ve sprinteru však poslušně držel námi navolený převod až do polovičního sešlápnutí akcelerátoru, což přineslo nižší spotřebu při stejné dynamice. Skládáme poklonu.

Za jedenáct

Výsledná spotřeba v testu dosáhla 11,8 l/100 km, což na šestiválec spojený s planetovou automatickou převodovkou není dramaticky příliš. Ve srovnání s přímo řazeným ústrojím vybaveným delším stálým převodem (výrobce udává kombinovanou žízeň 9,3 l/100 km) jde u testovaného sprinteru o nezanedbatelný 2,5litrový nárůst.

Pokud by však zkoušený vůz obdržel dlouhý převod diferenciálu, pravděpodobně bychom jezdili za průměrných cca 10,8 l/100 km. Tento odhad se opírá o skutečnost, že sprinter řadil na sedmičku už při 65 km/h. Při vyšší než této rychlosti by delší stálý převod šetřil palivo a díky silnému šestiválci by akcelerace vozu nestrádala.

Topení v mrazech

Protože automobil poháněl šestiválec s delší dobou ohřátí po mrazivých startech, rádi jsme využívali i přídavné topení. Po vyhřátí interiéru na příjemnou teplotu však samotné topení od motoru nestačilo k udržení příjemné teploty při okolním mrazu pod -5 °C.

Téměř šestimetrový van se střední výškou střechy měl velkou vnější plochu, takže ani přídavná tepelná izolace kabiny i zadního prostoru (2174 + 2791 korun bez daně) nestačila k tomu, aby vyhřívání zvládlo jen teplo od motoru.

Plusy

  • Jemné a rychlé řazení
  • Udržování ekonomických otáček
  • Rychlá úprava strategie řazení

Minusy

  • Kratší stálý převod
  • Nutnost přídavného topení v mrazech

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor OM 642
Typ přepl. vznětový šestiválec
Počet válců/ventilů 6/24
Objem válců (cm3) 2987
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva řízený
Největší výkon (kW/min-1) 140/3800
Točivý moment (N.m/min-1) 440/1400
Převodovka sedmistupňová automatická
Rozsah převodů 4,377-0,728
Stálý převod 3,923
Pohon zadních kol
Nejvyšší rychlost (km/h) 162
Délka/šířka/výška (mm) 5910/2425/2720
Rozvor (mm) 3665
D/š/v náklad. prostoru (mm) 825/1780/1940
Celková hmotnost (kg) 3500
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2000
Nádrž (l) 100
Základní cena (Kč bez DPH) 844 000
Cena test. vozu (Kč bez DPH) 1 369 313
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Arca Capital u soudu napadla valnou hromadu Monety Arca Capital u soudu napadla valnou hromadu Monety

Prodej Agrobanky do rukou Moneta Money Bank je příčinou…

Karlovarské minerální vody možná zavedou vratné PET lahve Karlovarské minerální vody možná zavedou vratné PET lahve

Zavedení vratné zálohy na PET lahve, která by byla…

Facebook a Google by si měly platit vlastního regulátora, chtějí zadavatelé reklamy Facebook a Google by si měly platit vlastního regulátora, chtějí zadavatelé reklamy

K volání po větší regulaci technologických obrů se…

ODS s návrhem zrušení daně z nabytí nemovitosti narazila už v prvním čtení ODS s návrhem zrušení daně z nabytí nemovitosti narazila už v prvním čtení

Sněmovna už v prvním čtení zamítla návrh ODS na zrušení…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

 



Nový Mercedes-Benz Sprinter odhaluje svůj interiér Nový Mercedes-Benz Sprinter odhaluje svůj interiér

Mercedes-Benz Vans zveřejnil první fotografie interiéru…

Mercedes-Benz začíná odhalovat novou generaci dodávek Sprinter Mercedes-Benz začíná odhalovat novou generaci dodávek Sprinter

Mercedes-Benz Vans zveřejnil první skicu nové generace…

 



 
BMW Bertone Freeclimber: SUV s působivou historií je na prodej, na světě jich není moc

BMW Bertone Freeclimber: SUV s působivou historií je na prodej, na světě jich není moc

Dnes 18:50

Auto s japonským designem, italskými karosářskými úpravami a německým motorem? Seznamte se s BMW Bertone Freeclimberem.




Blesk.cz

Pohřeb Dolores z The Cranberries: Partner, maminka s vnoučaty a exmanžel se sešli nad rakví

Pohřeb Dolores z The Cranberries: Partner, maminka s…

Smuteční hosté se v úterý sešli v Saint Ailbe’s Church, aby se nadobro rozloučili se zpěvačkou Dolores O’Riordan…

Mučení v ponorce: Vynálezce novinářku přivázal za hlavu a řezal, tvrdí obžaloba

Mučení v ponorce: Vynálezce novinářku přivázal za…

Dánský konstruktér Peter Madsen, který je obžalován z vraždy švédské novinářky Kim Wallové, podle státního…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Petr Nedvěd: Jednou se do hokeje vrátím. A před Jágrem klobouk dolů

Petr Nedvěd: Jednou se do hokeje vrátím. A před…

Po dvanácti letech se extraligová esa dočkají utkání hvězd. Exhibice hlásí návrat, ovšem ve zbrusu nové podobě.…

 

Reflex.cz

Přímý přenos: Reflex komentuje debatu prezidentských kandidátů na Primě. Sledujte živě!

Přímý přenos: Reflex komentuje debatu prezidentských…

Sledujte s námi od 20:00 první skutečnou televizní debatu prezidentských kandidátů. Po monologu Miloše Zemana na…

Vědci se přiblížili rozluštění tajemné řeči delfínů: Tato zvířata používají 7 hlavních zvuků

Vědci se přiblížili rozluštění tajemné řeči delfínů:…

Delfíni mají vysokou inteligencí a používají komplexní systém klikání, mlaskání a hvízdání, kterým se…