3.6. 2013 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Test: Mercedes-Benz Sprinter 319 CDI 7G-Tronic - Okouzlení

 

Řada Sprinter dostala jako první dodávka sedmistupňovou automatickou převodovku. Ve Stuttgartu ji naučili mnoho věcí.

Loni na veletrhu užitkových vozidel IAA došlo k oficiální premiéře sedmistupňové převodovka 7G-Tronic v řadě Sprinter. Proč taková sláva?

Novinka doplnila stávající šestistupňové přímo řazené ústrojí Eco Gear a pětistupňovou automatickou převodovku. Její rozsah 3,595-0,831 však současným požadavkům na co nejnižší spotřebu paliva v městském i dálničním režimu zcela nestačí, proto přišlo na řadu sedmistupňové ústrojí s hydrodynamickým měničem a rozsahem mezi prvním a posledním převodem 4,377-0,728. Rozdíl prvního a posledního převodu narostl u skříně 7G-Tronic proti pětistupňovému ústrojí o obrovských 23,5 procenta.

Sedm stupňů v praxi

Ústrojí s hydrodynamickým měničem hned po rozjetí mile potěšilo. Ačkoliv byla teplota hluboko pod bodem mrazu, nezaznamenali jsme ani náznak pomalosti řazení či zbytečného vytáčení motoru při zrychlování. Inu, téměř desetileté zkušenosti stuttgartského výrobce s touto postupně modernizovanou sedmistupňovou převodovkou se projevují i dnes.

Plynulé nabírání rychlosti a padání otáček po přeřazení až na 1500 min-1 nás jako řidiče dodávky nesmírně potěšily. Po prudším sešlápnutí plynového pedálu šestiválec o výkonu 140 kW ukázal své trumfy a převodovka jej pustila do středního pásma otáček. Pokud však bude řidič při smyslech a nezapomene, že řídí vozidlo s maximálně devíti pasažéry, a ne mrtvými krabicemi plnými zboží, nebude při běžné jízdě potřebovat více než první třetinu rozsahu pohybu akcelerátoru. Upřesněme, že myslíme během provozu ve městě, nikoliv po dálnici.

Na dálnici rychle

Mezititulek nevypovídá o rychlosti devítimístného sprinteru, ale o motoru. Vozidlo používalo stálý převod 3,923, který s pneumatikami 235/60 R17 působil, že při rychlosti 130 km/h silný šestiválec točil 2700 min-1. Pokud by vůz se střední výškou střechy poháněl čtyřválec 2.2 CDI (verze 316/120 kW/360 N.m), šlo by o odpovídající otáčky.

Sprinteru však pod kapotou dřímal třílitrový šestiválec, který podával úžasný točivý moment 440 N.m v rozmezí 1400-2400 min-1. Šestiválec by hravě udržel plné dálniční tempo i s mnohem nižšími otáčkami, proto bychom v testovací verzi Sprinteru raději viděli předloňskou novinku – delší stálý převod 3,692. Došlo by ke snížení rychlosti chodu motoru o šest procent, což by při rychlosti 130 km/h odpovídalo 2538 min-1.

Podle nás by se z mimořádné dynamiky sprinteru pro přepravu lidí neztratilo téměř nic, ale mnohem výrazněji by klesla spotřeba a mírně i hladina zvuku v interiéru.

Komfort

S přepravou cestujících by měla být spjata velká dávka komfortu. Hladce řadící převodovka jej poskytovala mnohem více než zkušený řidič ovládající přímo řazené ústrojí. Samotná strategie řazení byla při běžným nárocích na dynamiku podřízena ekonomickému stylu tak, že často po přeřazení docházelo k poklesu otáček na 1400 min-1. To přesně odpovídá počátku rovné křivky maxima točivého momentu Bravo.

Převodovka optimálně využívala silný šestiválec a zbytečně jej nehnala do neekonomického tempa, požadavky řidiče zvládal v optimálním tempu.

Sekvenční volbu převodů jsme využili zejména k podřazení a brzdění motorem v klesání. Zkusili jsme zvolit i vyšší stupeň než zamýšlet software převodovky, takže otáčky při jízdě z kopce klesly až na 1200 min-1. Běžné automatické převodovky po tomto kroku a lehkém přidání plynu okamžitě podřazují, takže výsledná spotřeba i dynamika spíše strádají. 7G-Tronic ve sprinteru však poslušně držel námi navolený převod až do polovičního sešlápnutí akcelerátoru, což přineslo nižší spotřebu při stejné dynamice. Skládáme poklonu.

Za jedenáct

Výsledná spotřeba v testu dosáhla 11,8 l/100 km, což na šestiválec spojený s planetovou automatickou převodovkou není dramaticky příliš. Ve srovnání s přímo řazeným ústrojím vybaveným delším stálým převodem (výrobce udává kombinovanou žízeň 9,3 l/100 km) jde u testovaného sprinteru o nezanedbatelný 2,5litrový nárůst.

Pokud by však zkoušený vůz obdržel dlouhý převod diferenciálu, pravděpodobně bychom jezdili za průměrných cca 10,8 l/100 km. Tento odhad se opírá o skutečnost, že sprinter řadil na sedmičku už při 65 km/h. Při vyšší než této rychlosti by delší stálý převod šetřil palivo a díky silnému šestiválci by akcelerace vozu nestrádala.

Topení v mrazech

Protože automobil poháněl šestiválec s delší dobou ohřátí po mrazivých startech, rádi jsme využívali i přídavné topení. Po vyhřátí interiéru na příjemnou teplotu však samotné topení od motoru nestačilo k udržení příjemné teploty při okolním mrazu pod -5 °C.

Téměř šestimetrový van se střední výškou střechy měl velkou vnější plochu, takže ani přídavná tepelná izolace kabiny i zadního prostoru (2174 + 2791 korun bez daně) nestačila k tomu, aby vyhřívání zvládlo jen teplo od motoru.

Plusy

  • Jemné a rychlé řazení
  • Udržování ekonomických otáček
  • Rychlá úprava strategie řazení

Minusy

  • Kratší stálý převod
  • Nutnost přídavného topení v mrazech

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor OM 642
Typ přepl. vznětový šestiválec
Počet válců/ventilů 6/24
Objem válců (cm3) 2987
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva řízený
Největší výkon (kW/min-1) 140/3800
Točivý moment (N.m/min-1) 440/1400
Převodovka sedmistupňová automatická
Rozsah převodů 4,377-0,728
Stálý převod 3,923
Pohon zadních kol
Nejvyšší rychlost (km/h) 162
Délka/šířka/výška (mm) 5910/2425/2720
Rozvor (mm) 3665
D/š/v náklad. prostoru (mm) 825/1780/1940
Celková hmotnost (kg) 3500
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2000
Nádrž (l) 100
Základní cena (Kč bez DPH) 844 000
Cena test. vozu (Kč bez DPH) 1 369 313
Spolupracujeme s TipCars.com
Vitásková: V českém energetickém mixu má mít základní místo jádro Vitásková: V českém energetickém mixu má mít základní místo jádro

Základní místo v energetickém mixu Česka by do budoucna…

Lafata vybojoval pro sportovce vrácení daní. Stát jim vyplatí 120 milionů Lafata vybojoval pro sportovce vrácení daní. Stát jim vyplatí 120 milionů

Finanční správa vrátí profesionálním sportovcům část…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 



Mercedes-Benz Sprinter slaví prodejní úspěch Mercedes-Benz Sprinter slaví prodejní úspěch

Mercedes-Benz Sprinter dosáhl v prvním čtvrtletí…

Mercedes-Benz Sprinter a investice do výroby nové generace Mercedes-Benz Sprinter a investice do výroby nové generace

Mercedes-Benz Vans oficiálně oznamuje, že hodlá…

 



 
Audi A8: Čtyři generace luxusu v hliníkovém hávu

Audi A8: Čtyři generace luxusu v hliníkovém hávu

Dnes 08:00

Audi A8 přineslo čtyřem propojeným kruhům patřičnou prestiž mezi luxusními limuzínami, dodnes soupeří o klienty s BMW a Mercedesem. I v nedávno představené čtvrté generaci...




Blesk.cz

Počasí na Annu: Sluníčko zakryjí podzimní mračna. Únava dožene snad každého

Počasí na Annu: Sluníčko zakryjí podzimní mračna.…

Také středeční počasí bude připomínat spíše podzim než dny tzv. annenského tepla, které mají být podle pranostik…

Liduprázdné dálnice, propaganda a záchod na povel. Tak se cestuje v KLDR

Liduprázdné dálnice, propaganda a záchod na povel.…

Země duchů. Tak se jeví Severní Korea hrstce cestovatelů, kteří se odváží do země zavítat a dostanou se i mimo…

 

iSport.cz

Přestupy NHL ONLINE: Hertl přišel o parťáka, obránce míří do New Jersey

Přestupy NHL ONLINE: Hertl přišel o parťáka, obránce…

Ročník 2016/17 je za námi a hokejový svět znovu viděl, jak hokejisté Pittsburghu ovládli ligu. Během okurkové…

Co (ne)fungovalo Slavii a Plzni: obrana lepší než útok, Vrba trefil sestavu

Co (ne)fungovalo Slavii a Plzni: obrana lepší než…

Vstup do bojů o vysněnou Ligu mistrů mají za sebou. Fotbalisté Slavie i Viktorie Plzeň jdou do odvet 3. předkola…

 

Reflex.cz

Zapomenuté oběti srebrenického masakru: Ženy, které jej přežily, žijí v chudobě na okraji společnosti

Zapomenuté oběti srebrenického masakru: Ženy, které…

Nedaleko průmyslového města Tuzla, které se nachází v severovýchodní části Bosny a Hercegoviny, se nachází osada…

Zemanovo zdraví je veřejná věc. Prezident začíná být dementní, obává se neurolog Stránský

Zemanovo zdraví je veřejná věc. Prezident začíná být…

Neurolog Martin Jan Stránský má vážné pochyby o psychické kondici prezidenta Miloše Zemana. Sleduje u něj…