Test Auto.cz

Mercedes Citan 111 CDI KB/L Tourer M1 – Draze převlečené kangoo!

15.1. 2018
Verdikt
 

Podobně jako je Mercedes-Benz třídy X Nissanem Navarou, je testovaná osobní dodávka citan Renaultem Kangoo.

Renault vyrábí své kangoo ve druhé generaci letos již jedenáctým rokem. Od roku 2012 má tento vůz sourozence v podobě Mercedesu Citan, přičemž u stuttgartské značky se jedná o řadu W415. Na českém trhu je vůz dostupný ve třech verzích lišících se délkou karoserie a rozvorem náprav. Nejkratší disponuje rozvorem 2313 mm, čemuž odpovídá délka vozu 3937 mm. Prostřední varianta, kterou jsme testovali, se chlubí rozvorem 2697 mm, tomu pak odpovídá délka karoserie 4321 mm. A konečně největší citan má rozvor 3081 mm a zároveň délku 4705 mm. Dále lze mít verzi Kawa, což je užitkové provedení s dvojicí bočních dveří dostupné ve všech délkách. Následuje Mixto N1 nabízené pouze v nejdelší variantě. Další v řadě je Tourer N1, dodávaný výhradně ve verzi s prostředním rozvorem náprav a konečně varianta Tourer M1, jež je k dispozici v prostřední délce (tu jsme testovali), a dále v nejdelší variantě karoserie.

TEST 2015: Mercedes-Benz Citan 111 CDI XL Kombi – Kosočtverec hvězdou?

Zájemce dále může vybírat ze dvou pohonných jednotek, které jsou rovněž kompletně převzaté od Renaultu. Pod označením 112 se ukrývá motor Energy 1.2 TCe o výkonu 84 kW. Alternativou k němu, kterou budou kupující volit patrně častěji, je vznětový motor u Renaultu pojmenovaný 1.5 dCi. V citanu se lze setkat se třemi výkonovými verzemi - pod označením 108 CDI je k dispozici 55 kW, 109 CDI nabízí 66 kW a konečně testovaná verze motoru 111 CDI disponuje 81 kW.

Na první pohled jiný

Designéři od Mercedesu si dali hodně záležet, aby citan působil navenek jinak než jeho vzor, byť základní linie karoserie jsou přirozeně identické, diktované použitým skeletem. Naproti tomu zcela odlišné jsou například přední části obou automobilů. Zatímco u kangoo navazuje maska na kapotu motoru plynule a zaobleně, u citanu je viditelná ostrá hrana. Navíc maska renaultu je bez otvorů přivádějících vzduchu k chladiči, zatímco u citanu je použita klasická černá maska s otvory. Jiný je přední nárazník a také přední světlomety.

Zadní partie se ovšem liší už méně. Na první pohled používají obě auta shodné výklopné dveře, stejně jako spodní plastovou lištu nárazníku s integrovanými svítilnami do mlhy. Obě auta se tak zezadu navenek liší vlastně jen skupinovými svítilnami.

obrázek [600 x 395]  

Daleko na pravém břehu Rýna

Rozdíly mezi kangoo a citanem panují také v kabině. Od základního tvaru palubní desky, přes odlišně řešené výdechy ventilační soustavy, které jsou i citanu kruhového tvaru, zatímco v kangoo obdélníkového, až po jinak řešené ovladače topné a ventilační soustavy. Tohle ovšem platí jen v případě standardně dodávané manuální klimatizace. Pokud zvolíte samočinnou, je panel u obou aut úplně stejný. A tady se postupně dostáváme k cenám. Samočinná klimatizace vyjde v kangoo na 12.000 korun. To za předpokladu, že zvolíte dále dešťový světelný senzor za 2.000 korun a mlhové světlomety za 3.000 korun.

U Mercedesu chtějí ale v případě citanu za samočinnou klimatizaci takřka neuvěřitelných 40.162 korun. Za světelný a dešťový senzor dáte dalších 4.861 korun a mlhové světlomety stojí navíc 5.173 korun. A takto bychom mohli pokračovat. Srovnání obdobných verzí vychází pro Mercedes také nevýhodně. Testovaný vůz stál v základu 536.635 korun. I v případě, že zvolíte to nejdražší kangoo se shodným rozvorem náprav - a sice výbavu Extrem se stejným motorem o výkonu 81 kW, zaplatíte za auto v základní výbavě 505.900 korun. Ať počítám, jak počítám, opravdu nevidím jediný racionální důvodu, proč byste si měli koupit citan místo Renaultu Kangoo.

Mercedes-Benz Citan 2016: Vylepšený motor a další novinky

Jedna místo dvou

Přístrojová deska je tedy tvarově odlišná, naproti tomu přístrojový štít mají obě auta identický, stejně jako třeba ovládání parkovací brzdy pákou, jejíž tvar známe už z Méganu II. Čím se tedy ještě kabiny obou aut odlišují? Například ovládáním některých funkcí. Zatímco kangoo používá klasické dvě sdružené multifunkční páčky pod volantem, dostal citan v rámci tradice mercedesů pouze jednu, umístěnou vlevo. Tedy pokud nepočítáte ovladač tempomatu, který je za příplatek 8.693 korun včetně DPH. Stěrače tak neovládáte jako v kangoo avšak jako v každém jiném mercedesu, a sice otáčením objímky sdružené páčky.

obrázek [600 x 404]  

Pokud autem běžně jezdíte, nebude vám to činit žádné problémy. Pokud ovšem budete přesedat z různých aut tak jako já, zejména zpočátku na to musíte trochu myslet. Ještě horší je, že sdružená páčka je umístěná až příliš nízko. Nad ní se totiž muselo vejít ovládání zmíněného tempomatu. V praxi jsem tak zpočátku místo blikače zapínal tempomat… Z hlediska ergonomie tak nejde o dobré řešení. Raději bych, kdyby byla multifunkční páčka namísto páčky tempomatu a obráceně. U nejnovějších modelů však Mercedes od svých tradic ustoupil a páčky pod volantem přepracoval tak, aby odpovídaly většinovému stylu.

Snadno a hlavně rovně

Pokud se oprostíme od cenové politiky, kterou Mercedes u citanu praktikuje, zjistíme, že tohle auto má celou řadu předností. Tou první je praktičnost. Zavazadelník nabízí v základním uspořádání skvělých 660 litrů. Po zvětšení je k dispozici 2600 litrů. To ale není vše. Ložná délka při sklopených sedadlech činí 1803 mm, v běžném uspořádání pak 937 mm. Šířka kufru mezi podběhy je udávána 1121 mm, výška kabiny v prostoru zavazadelníku pak 1251 mm.

Asi se shodneme na tom, že není moc mercedesů (tedy pokud nepočítáte velké dodávky třídy V), které by byly praktičtější než citan. Z pohledu uživatele je ovšem nejdůležitější skvěle vyřešená variabilita, kdy opěradla druhé řady sedadel sklopíte jedním pohybem vpřed. Sedák současně trochu odjede dopředu, čímž je zaručena zcela rovná ložná plocha.

Prostornost v kabině je rovněž na solidní úrovni, a to i ve druhé řadě sedadel. Navíc jejich vyšší pozice zaručuje vcelku pohodlné sezení i osobám většího vzrůstu. Pouze je třeba se smířit s kratšími sedáky a opěradly. Přístup do druhé řady sedadel usnadňují posuvné dveře. Za příplatek 4.177 korun získáte elektrické ovládání jejich skel. Motorek stahovačky posuvných dveří je napájen přes takzvané kontaktní piano. Pokud jsou dveře otevřené, je „piano“ rozpojeno, takže skla posuvných dveří nelze ovládat.

1/3 Pokračovat ve čtení

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com

Mercedes Citan 111 CDI KB/L Tourer M1

Cena v základní výbavě: 536 635 Kč Cena v testované výbavě: 793 563 Kč

Základní výbava:Brzdový asistent, rozjezdový asistent, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrická topná jednotka, palubní počítač, stop-start systém, 6 airbagů, čalounění střechy, automatické rozsvěcení světel po startu motoru, dveře zadní výklopné, potahy sedadel „Lima“ černá, atd.

Výbava testovaného vozu:Volant v kůži (+3.272,-), ližiny střešní včetně příčníků (+ 7.135,-), rádio (+ 9.316,-), off-road paket exteriéru, optický (+49.852,-), designový paket pro interiér, barevný (+ 8.069,-), zpětná zrcátka vyhřívaná a elektricky seřiditelná (+ 5.484,-), loketní opěrka s úložným prostorem (+ 3.272,-), úložný prostor v nadhlavním prostoru (+ 3.458,-), kapsa odkládací (+ 686,-), schránka odkládací u spolujezdce (+ 1.029,-), sedadlo spolujezdce a řidiče vyhřívané (+ 9.690,-), automatická klimatizace (+ 40.162,-), parkovací asistent vzadu (+ 9.690,-), ukazatel vnější teploty (+ 1.029,-), světelný a dešťový senzor (4.861,-), tempomat (+ 8.693,-), alu kola 6,5 J x 16 C matně šedá (+ 5.484,-), sedadlo řidiče výškově stavitelné (+ 3.937,-), dveře posuvné (+ 9.690,-), obložení stěn luxusní (+ 8.069,-), koberečky v kabině (+ 3.272,-), koberec v zavazadelníku (+ 1.963,-), kryt zavazadlového prostoru (+ 3.272,-), skla vzadu tónovaná (+ 5.640,-), okna v posuvných dveřích elektrická (+ 4.177,-), paket lakování (+ 9.005,-), lakování (+ 13.398,-)

Agentura Fitch zlepšila rating Řecku, především díky rostoucí ekonomice Agentura Fitch zlepšila rating Řecku, především díky rostoucí ekonomice

Mezinárodní ratingová agentura Fitch Ratings zlepšila…

V obuvnickém průmyslu chybí stovky lidí. Problém by vyřešila pracovní síla z Ukrajiny V obuvnickém průmyslu chybí stovky lidí. Problém by vyřešila pracovní síla z Ukrajiny

Stovky lidí chybí českým firmám v obuvnickém a kožedělném…

 

Štítky Mercedes-Benz Testy

Technické údaje
Motor Mercedes Citan 111 CDI KB/L Tourer M1
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1461
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 260 / 1750 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.8 / 4.2 / 4.4
Emise CO2:115
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 660 / 2600
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1360 / 620
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4321
b) šířka (mm): 1829
c) výška (mm): 1816
d) rozvor (mm): 2697
e) rozchod vpředu (mm): 1521
f) rozchod vzadu (mm): 1533
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1160
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1140
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Mercedes Citan 111 CDI KB/L Tourer M1 –…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový VW Passat má dorazit už na podzim. Bude vypadat takto? Nový VW Passat má dorazit už na podzim. Bude vypadat takto?

Aktuální generace Volkswagenu Passat se prodává od roku…

BMW setřelo ochránce přírody: Vaše emisní testy jsou bezvýznamné! BMW setřelo ochránce přírody: Vaše emisní testy jsou bezvýznamné!

V prosinci minulého roku světem proletěla zpráva o…

 



Mercedes-Benz Citan 111 CDI XL: Dost pro všechny Mercedes-Benz Citan 111 CDI XL: Dost pro všechny

Pět sedadel a 2,4 m3 na zavazadla či náklad je pro…

Mercedes-Benz Citan 2016: Vylepšený motor a další novinky Mercedes-Benz Citan 2016: Vylepšený motor a další novinky

Německé Kangoo hlásí změnu pro verzi Citan 112 s…

 



 
Dakarský speciál Mitsubishi Pajero oslavil 30 let a zamířil do dražby. Cena je překvapivě nízká

Dakarský speciál Mitsubishi Pajero oslavil 30 let a zamířil do dražby. Cena je překvapivě nízká

Dnes 17:27

Hodně unikátní kousek nabídla před pár dny aukční společnost Bring a Trailer.




Blesk.cz

Česko vydatně zasype sníh. Na Šumavě ho napadá až 15 centimetrů

Česko vydatně zasype sníh. Na Šumavě ho napadá až 15…

V České republice začne v sobotu odpoledne od jihozápadu sněžit. V jižní polovině území může do nedělního…

Trump umně kryl nevěru, tvrdí modelka Playboye. Na Melanii je to už moc

Trump umně kryl nevěru, tvrdí modelka Playboye. Na…

Po bývalé pornoherečce Stephanii Cliffordové se začínají americkým médiím ozývat další ženy, které tvrdí, že…

 

iSport.cz

CELÝ SESTŘIH: Jihlava - Slavia 1:0. Hořký debut  pro Trpišovského

CELÝ SESTŘIH: Jihlava - Slavia 1:0. Hořký debut pro…

Fotbalisté Slavie vstoupili do jarní části HET ligy porážkou. V 17. kole padli na půdě Jihlavy 0:1, když jedinou…

Program hokeje na ZOH 2018: rozpis turnaje, hrací systém

Program hokeje na ZOH 2018: rozpis turnaje, hrací systém

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

 

Reflex.cz

JXD: Internet přinesl vzpouru blbů

JXD: Internet přinesl vzpouru blbů

K velkému výročí internetu v naší zemi je třeba dodat, že vedle mnoha dobrých věcí přinesl internet i vzestup…

Revoluce v medicíně zvaná BonoFill: Izraelská firma vypěstovala lidské kosti v laboratoři

Revoluce v medicíně zvaná BonoFill: Izraelská firma…

Izraelská biotechnologická společnost Bonus BioGroup právě vkročila do druhého kola testů klinické studie,…