Test Auto.cz

Mercedes Citan 111 CDI KB/L Tourer M1 – Draze převlečené kangoo!

15.1. 2018
Verdikt
 

Podobně jako je Mercedes-Benz třídy X Nissanem Navarou, je testovaná osobní dodávka citan Renaultem Kangoo.

Renault vyrábí své kangoo ve druhé generaci letos již jedenáctým rokem. Od roku 2012 má tento vůz sourozence v podobě Mercedesu Citan, přičemž u stuttgartské značky se jedná o řadu W415. Na českém trhu je vůz dostupný ve třech verzích lišících se délkou karoserie a rozvorem náprav. Nejkratší disponuje rozvorem 2313 mm, čemuž odpovídá délka vozu 3937 mm. Prostřední varianta, kterou jsme testovali, se chlubí rozvorem 2697 mm, tomu pak odpovídá délka karoserie 4321 mm. A konečně největší citan má rozvor 3081 mm a zároveň délku 4705 mm. Dále lze mít verzi Kawa, což je užitkové provedení s dvojicí bočních dveří dostupné ve všech délkách. Následuje Mixto N1 nabízené pouze v nejdelší variantě. Další v řadě je Tourer N1, dodávaný výhradně ve verzi s prostředním rozvorem náprav a konečně varianta Tourer M1, jež je k dispozici v prostřední délce (tu jsme testovali), a dále v nejdelší variantě karoserie.

TEST 2015: Mercedes-Benz Citan 111 CDI XL Kombi – Kosočtverec hvězdou?

Zájemce dále může vybírat ze dvou pohonných jednotek, které jsou rovněž kompletně převzaté od Renaultu. Pod označením 112 se ukrývá motor Energy 1.2 TCe o výkonu 84 kW. Alternativou k němu, kterou budou kupující volit patrně častěji, je vznětový motor u Renaultu pojmenovaný 1.5 dCi. V citanu se lze setkat se třemi výkonovými verzemi - pod označením 108 CDI je k dispozici 55 kW, 109 CDI nabízí 66 kW a konečně testovaná verze motoru 111 CDI disponuje 81 kW.

Na první pohled jiný

Designéři od Mercedesu si dali hodně záležet, aby citan působil navenek jinak než jeho vzor, byť základní linie karoserie jsou přirozeně identické, diktované použitým skeletem. Naproti tomu zcela odlišné jsou například přední části obou automobilů. Zatímco u kangoo navazuje maska na kapotu motoru plynule a zaobleně, u citanu je viditelná ostrá hrana. Navíc maska renaultu je bez otvorů přivádějících vzduchu k chladiči, zatímco u citanu je použita klasická černá maska s otvory. Jiný je přední nárazník a také přední světlomety.

Zadní partie se ovšem liší už méně. Na první pohled používají obě auta shodné výklopné dveře, stejně jako spodní plastovou lištu nárazníku s integrovanými svítilnami do mlhy. Obě auta se tak zezadu navenek liší vlastně jen skupinovými svítilnami.

obrázek [600 x 395]  

Daleko na pravém břehu Rýna

Rozdíly mezi kangoo a citanem panují také v kabině. Od základního tvaru palubní desky, přes odlišně řešené výdechy ventilační soustavy, které jsou i citanu kruhového tvaru, zatímco v kangoo obdélníkového, až po jinak řešené ovladače topné a ventilační soustavy. Tohle ovšem platí jen v případě standardně dodávané manuální klimatizace. Pokud zvolíte samočinnou, je panel u obou aut úplně stejný. A tady se postupně dostáváme k cenám. Samočinná klimatizace vyjde v kangoo na 12.000 korun. To za předpokladu, že zvolíte dále dešťový světelný senzor za 2.000 korun a mlhové světlomety za 3.000 korun.

U Mercedesu chtějí ale v případě citanu za samočinnou klimatizaci takřka neuvěřitelných 40.162 korun. Za světelný a dešťový senzor dáte dalších 4.861 korun a mlhové světlomety stojí navíc 5.173 korun. A takto bychom mohli pokračovat. Srovnání obdobných verzí vychází pro Mercedes také nevýhodně. Testovaný vůz stál v základu 536.635 korun. I v případě, že zvolíte to nejdražší kangoo se shodným rozvorem náprav - a sice výbavu Extrem se stejným motorem o výkonu 81 kW, zaplatíte za auto v základní výbavě 505.900 korun. Ať počítám, jak počítám, opravdu nevidím jediný racionální důvodu, proč byste si měli koupit citan místo Renaultu Kangoo.

Mercedes-Benz Citan 2016: Vylepšený motor a další novinky

Jedna místo dvou

Přístrojová deska je tedy tvarově odlišná, naproti tomu přístrojový štít mají obě auta identický, stejně jako třeba ovládání parkovací brzdy pákou, jejíž tvar známe už z Méganu II. Čím se tedy ještě kabiny obou aut odlišují? Například ovládáním některých funkcí. Zatímco kangoo používá klasické dvě sdružené multifunkční páčky pod volantem, dostal citan v rámci tradice mercedesů pouze jednu, umístěnou vlevo. Tedy pokud nepočítáte ovladač tempomatu, který je za příplatek 8.693 korun včetně DPH. Stěrače tak neovládáte jako v kangoo avšak jako v každém jiném mercedesu, a sice otáčením objímky sdružené páčky.

obrázek [600 x 404]  

Pokud autem běžně jezdíte, nebude vám to činit žádné problémy. Pokud ovšem budete přesedat z různých aut tak jako já, zejména zpočátku na to musíte trochu myslet. Ještě horší je, že sdružená páčka je umístěná až příliš nízko. Nad ní se totiž muselo vejít ovládání zmíněného tempomatu. V praxi jsem tak zpočátku místo blikače zapínal tempomat… Z hlediska ergonomie tak nejde o dobré řešení. Raději bych, kdyby byla multifunkční páčka namísto páčky tempomatu a obráceně. U nejnovějších modelů však Mercedes od svých tradic ustoupil a páčky pod volantem přepracoval tak, aby odpovídaly většinovému stylu.

Snadno a hlavně rovně

Pokud se oprostíme od cenové politiky, kterou Mercedes u citanu praktikuje, zjistíme, že tohle auto má celou řadu předností. Tou první je praktičnost. Zavazadelník nabízí v základním uspořádání skvělých 660 litrů. Po zvětšení je k dispozici 2600 litrů. To ale není vše. Ložná délka při sklopených sedadlech činí 1803 mm, v běžném uspořádání pak 937 mm. Šířka kufru mezi podběhy je udávána 1121 mm, výška kabiny v prostoru zavazadelníku pak 1251 mm.

Asi se shodneme na tom, že není moc mercedesů (tedy pokud nepočítáte velké dodávky třídy V), které by byly praktičtější než citan. Z pohledu uživatele je ovšem nejdůležitější skvěle vyřešená variabilita, kdy opěradla druhé řady sedadel sklopíte jedním pohybem vpřed. Sedák současně trochu odjede dopředu, čímž je zaručena zcela rovná ložná plocha.

Prostornost v kabině je rovněž na solidní úrovni, a to i ve druhé řadě sedadel. Navíc jejich vyšší pozice zaručuje vcelku pohodlné sezení i osobám většího vzrůstu. Pouze je třeba se smířit s kratšími sedáky a opěradly. Přístup do druhé řady sedadel usnadňují posuvné dveře. Za příplatek 4.177 korun získáte elektrické ovládání jejich skel. Motorek stahovačky posuvných dveří je napájen přes takzvané kontaktní piano. Pokud jsou dveře otevřené, je „piano“ rozpojeno, takže skla posuvných dveří nelze ovládat.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Mercedes Citan 111 CDI KB/L Tourer M1

Cena v základní výbavě: 536 635 Kč Cena v testované výbavě: 793 563 Kč

Základní výbava:Brzdový asistent, rozjezdový asistent, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrická topná jednotka, palubní počítač, stop-start systém, 6 airbagů, čalounění střechy, automatické rozsvěcení světel po startu motoru, dveře zadní výklopné, potahy sedadel „Lima“ černá, atd.

Výbava testovaného vozu:Volant v kůži (+3.272,-), ližiny střešní včetně příčníků (+ 7.135,-), rádio (+ 9.316,-), off-road paket exteriéru, optický (+49.852,-), designový paket pro interiér, barevný (+ 8.069,-), zpětná zrcátka vyhřívaná a elektricky seřiditelná (+ 5.484,-), loketní opěrka s úložným prostorem (+ 3.272,-), úložný prostor v nadhlavním prostoru (+ 3.458,-), kapsa odkládací (+ 686,-), schránka odkládací u spolujezdce (+ 1.029,-), sedadlo spolujezdce a řidiče vyhřívané (+ 9.690,-), automatická klimatizace (+ 40.162,-), parkovací asistent vzadu (+ 9.690,-), ukazatel vnější teploty (+ 1.029,-), světelný a dešťový senzor (4.861,-), tempomat (+ 8.693,-), alu kola 6,5 J x 16 C matně šedá (+ 5.484,-), sedadlo řidiče výškově stavitelné (+ 3.937,-), dveře posuvné (+ 9.690,-), obložení stěn luxusní (+ 8.069,-), koberečky v kabině (+ 3.272,-), koberec v zavazadelníku (+ 1.963,-), kryt zavazadlového prostoru (+ 3.272,-), skla vzadu tónovaná (+ 5.640,-), okna v posuvných dveřích elektrická (+ 4.177,-), paket lakování (+ 9.005,-), lakování (+ 13.398,-)

Konec spekulací. Nejvyšší správní soud povede Mazanec Konec spekulací. Nejvyšší správní soud povede Mazanec

Po několika měsících skončily spekulace o tom, kdo…

Babiš: Minimální mzda by neměla vzrůst o více než tisícovku Babiš: Minimální mzda by neměla vzrůst o více než tisícovku

Minimální mzda v Česku by se podle premiéra…

Sleva za bydlení. Jurečka chce udržet zaměstnance v malých obcích nižšími odvody Sleva za bydlení. Jurečka chce udržet zaměstnance v malých obcích nižšími odvody

Až pět set korun by měli na sociálním pojištění ušetřit…

Ministerstvo financí USA rozšíří protiruské sankce, dotknou se i firmy ze Slovenska Ministerstvo financí USA rozšíří protiruské sankce, dotknou se i firmy ze Slovenska

Americké ministerstvo financí dnes rozšířilo seznam firem…

 

Štítky Mercedes-Benz Testy

Technické údaje
Motor Mercedes Citan 111 CDI KB/L Tourer M1
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1461
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 260 / 1750 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.8 / 4.2 / 4.4
Emise CO2:115
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 660 / 2600
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1360 / 620
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4321
b) šířka (mm): 1829
c) výška (mm): 1816
d) rozvor (mm): 2697
e) rozchod vpředu (mm): 1521
f) rozchod vzadu (mm): 1533
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1160
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1140
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Mercedes Citan 111 CDI KB/L Tourer M1 –…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S

Francouzi nabízí v Paříži prohlídky města či „prostý“…

Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život

Volva na aktivní a pasivní bezpečnosti staví už roky svůj…

 



Mercedes-Benz Citan 111 CDI XL: Dost pro všechny Mercedes-Benz Citan 111 CDI XL: Dost pro všechny

Pět sedadel a 2,4 m3 na zavazadla či náklad je pro…

Mercedes-Benz Citan 2016: Vylepšený motor a další novinky Mercedes-Benz Citan 2016: Vylepšený motor a další novinky

Německé Kangoo hlásí změnu pro verzi Citan 112 s…

 



 
Škoda už vyrobila milion SUV. Který model vede v počtu kusů?

Škoda už vyrobila milion SUV. Který model vede v počtu kusů?

Dnes 18:43

Mladoboleslavská automobilka dnes nabízí tři SUV, v Evropě známý Karoq a Kodiaq doplňuje v Číně Kamiq. A chystají se další takové vozy.




Blesk.cz

Tomáš Plekanec po rozchodu s Vondráčkovou: Přiznal vztah se Šafářovou!

Tomáš Plekanec po rozchodu s Vondráčkovou: Přiznal…

Hokejista Tomáš Plekanec (35) vydal 15 dnů po rozchodu s Lucií Vondráčkovou (38) druhé prohlášení, kde přiznal,…

Fotky, které rvou člověku srdce: Hyena svázala fenku do kozelce a pohodila pod mostem, na smrt čekala čtyři dny

Fotky, které rvou člověku srdce: Hyena svázala fenku…

Otřesný případ lidského hyenismu v pondělí šokoval Slovensko. Neznámý člověk zde pod mostem pohodil fenku…

 

iSport.cz

Mladý hráč Ajaxu po roce v kómatu: Jeho bratr přinesl zprávy o pokroku

Mladý hráč Ajaxu po roce v kómatu: Jeho bratr…

Po dlouhé době nejistoty! Bratr mladého fotbalisty Abdelhaka Nouriho promluvil o tom, jaké dělá pokroky jeho…

Plekanec přiznal vztah s Šafářovou. Vondráčková: Žila jsem s dvojníkem?!

Plekanec přiznal vztah s Šafářovou. Vondráčková:…

Hokejista Tomáš Plekanec se poprvé vyjádřil ke svému rozchodu s manželkou Lucií Vondráčkovou. „Rozchod je čistě…

 

Reflex.cz

Máte rádi fotbal a cestujete do Barcelony? Nenechte si ujít návštěvu muzea slavného klubu

Máte rádi fotbal a cestujete do Barcelony? Nenechte…

Rok 1899 je zapsán v historii Barcelony výrazným písmem. Tehdy vznikl slavný FC Barcelona, který je dodneška…

Je dobře, že Miloš Zeman mlčí. Jeho Babiš je výmluvný dostatečně

Je dobře, že Miloš Zeman mlčí. Jeho Babiš je…

V oknech visí červené trenky, mluvčí prezidenta Ovčáček je terčem všeobecného posměchu na sociálních sítích.…