Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mitsubishi L200 2,4 DI-D 113 kW – I muži mají své dny

Ondřej Chamilla
Diskuze (28)
Pick-upy se stávají stále oblíbenějšími a dospělejšími vozy na běžné jezdění. Nové Mitsubishi L200 však nezapomíná ani na původní určení – je to také dobrý pracovní stroj.


Interiér, design


Terénní pick-upy jsou poměrně zvláštní skupinou vozů, u nás obvykle zastupovanou japonskými modely. Lidé si je kupují, protože hodně vydrží a hodí se na práci, na rozdíl od Američanů však v Evropě najdete jen opravdu málo lidí, kteří tyto vozy používají jako prostředek každodenní dopravy. Časy se však mění, popularita pick-upů roste a dokonce i evropské automobilky vycítily nové možnosti – Volkswagen Amarok do této třídy přináší více kultivovanosti a pohodlí, ve spolupráci s Nissanem mají navíc přijít i podobné stroje od Renaultu a Mercedesu, přičemž druhý jmenovaný má brnkat na struny luxusu a prestiže. Takový vůz tady totiž chybí, dnešní trend víceúčelových automobilů je jim však nakloněn.

Novinkou v této třídě je však zcela typický a klasický zástupce, Mitsubishi L200. Jde v pořadí již o pátou generaci užitkového soumara a i tentokrát nečekejte žádné velké módní výstřelky – Mitsubishi pořád zastává názor, že pick-up má být zejména dobrým pracantem.

Námi testovaný kus v základním stupni výbavy tak přijíždí na ocelových šestnáctipalcových discích s pořádnými zimními pneumatikami Nokian, přičemž automobil má přiřaditelný pohon všech kol, redukci i uzávěr zadního diferenciálu. Podvozek je stále rámové konstrukce, přičemž samotný rám je o 7 % tužší než dříve, řízení dostalo strmější převod (3,8 otáček od dorazu k dorazu) a hodně potěší i celková nosnost 4090 kg (korba + přívěs), přičemž samotný brzděný přívěs může vážit až 3100 kg. Světlá výška vozu činí 225 mm, byť zadní diferenciál je dost blízko zemi. V terénu však vůz zvládne hodně i díky přednímu nájezdovému úhlu 30 %, zadnímu 25 %, přechodovému 24 %, maximálnímu bočnímu náklonu 45 % a brodivosti 600 mm.

mitsubishi testy pickup mitsubishi testy pickup  

Zatímco design předchozího L200 byl inspirován závodním Mitsubishi Pajero, novinka sází spíše na elegantnější linie. Největším výstřelkem na voze je chrom pod předním nárazníkem a na krytu zrcátek, případně diodové mlhovky s denním svícením. Vzhled vozu však v muži okamžitě vyvolá pocit volnosti, svobody a možnosti vjet kamkoliv. Vzadu nás překvapila absence klasického nárazníku, nechybí však rozpěra zamezující nižším vozům vjet pod pick-up. Samotná korba u této čtyřdveřové varianty DoubleCab pak má délku 1520 mm, šířku 1470 mm a hloubku 475 mm.

Při pohledu do interiéru může člověka zvyklého na moderní automobily přepadnout pocit, že sedí ve voze z druhé poloviny devadesátých let. Ovládání klimatizace vypadá jako z dvacet let starého Lanceru, přepínání vnitřního a vnějšího okruhu ventilace posuvnou páčkou už jsem rovněž dlouho neviděl, stejně jako šedivé plasty. Palubní počítač se přepíná kolíkem za volantem a měkčené plasty samozřejmě nečekejte. Jenže u tohoto vozu to vadí výrazně méně než jinde, slícování je navíc dostatečně precizní, takže rozhodně nečekejte nějaké vrzání či jiné pazvuky, potěšila i překvapivě pohodlná sedadla. Že sedíte v novodobém automobilu, však lze zjistit snad jen z přípojky na USB a tlačítka vypínání systému stop-start. V tomto ohledu již konkurence umí přece jen více zapůsobit. Alespoň že prostoru je dostatek jak vepředu, tak vzadu, kde se sedí vyvýšeně.

Přesto ale nemusíte čekat zcela archaický stroj. Ostatně tomu napovídá již agregát pod kapotou, nová naftová jednotka 2,4 DI-D, která má dva vyvažovací hřídele a také systém variabilního časování ventilů MIVEC, což je premiéra v rámci naftových pick-upů.

mitsubishi testy pickup mitsubishi testy pickup  

Motor


Šeptající vytrvalec

Jak jsme již řekli, k testu dnes máme vůz v základní výbavě Invite, ke které se automaticky váže slabší ze dvou verzí agregátu 2,4 DI-D, která má výkon 113 kW a točivý moment 380 N.m. Paradoxně však pouze tato varianta má šestistupňový manuál, silnější verze se 133 KW a 430 N.m dostala pětistupňové skříně – automatickou i manuální.

Již od prvního nastartování potěší na danou třídu nízká hlučnost jednotky, která se projevuje relativně jemným vzdáleným klapáním bez nepříjemného dunění. Vibrace jsou rovněž potlačeny na minimum a potěší i správné naladění motoru. Jednotka tak s chutí zabírá již od nejnižších otáček, citelný zátah přichází okolo 1500 ot./min, ale motor jakkoliv neprotestuje ani níže. Zrychlení slabší varianty není nikterak výbušné, ale potěší schopnost pohybovat se svižně a tiše i na dálnici, vůz tak díky vhodnému zpřevodování nemá problém jet kopec nekopec i rychlostmi povolenými jen v Německu. Jen předjíždění není jeho parketou, pokud už však takový manévr chcete podstoupit, doporučujeme držet agregát v oblasti okolo 3000 otáček za minutu, kde jede nejlépe. Pro běžnou jízdu však stačí i polovina, ostatně v 90 km/h na šestku motor točí 1500 ot./min, ve 130 km/h je to 2200.

mitsubishi testy pickup mitsubishi testy pickup  

Reakce na plyn je spíše měkčí, i tak se ale s kultivovaným motorem dobře spolupracuje a jedná se rozhodně o přednost vozu. Obsazení čtyřmi lidmi a zavazadly navíc dynamiku výrazněji neomezuje, auto tak pojede bez zásadního trápení i s povoleným téměř tunovým zatížením.

Změna rychlostních stupňů probíhá pomocí dlouhé plastové páky, která má v kulise sice přesný, ale dosti gumový chod. Není to žádná radost, ale alespoň jde řadit poměrně hladce a rychle, což u konkurentů nebývá pravidlem.

Nový agregát se chlubí slušnou průměrnou spotřebou 6,4 litrů na sto kilometrů. Této hodnoty zcela jistě dosáhnout lze, ovšem při předpisové jízdě mimo obec. Ve městě očekávejte spíše devět litrů, podobná hodnota vás může zastihnout i na dálnici. Pokud chcete s vozem jezdit svižněji, očekávejte spíše 11 litrů. To jsou rozhodně odpovídající hodnoty.

Jízdní vlastnosti, závěr


Hopsá, ale neuskočí

K vozidlům kategorie pick-up se váže i jistý diskomfort, který je daný rámovou konstrukcí a tuhou zadní nápravou s listovými pery. Jedná se holt o užitkový nástroj, taková modernější lopata. Zejména nezatížený vůz je tedy zadní nápravou na vlnách a nerovnostech nakopáván, přičemž hlavně po městě může být neustále hopsání otravné. Nejlépe dokázal tuto vlastnost potlačit Volkswagen Amarok, testovaná L200 se pak řadí spíše k těm horším.

Na druhou stranu, až na trefení velkých nerovností neuslyšíte žádné rány či dunění a vůz působí nezdolným, věčným dojmem. Typické pohyby pak ustanou ve vyšších rychlostech, na delší cesty je tedy vůz překvapivě civilizovaný.

Pokud jezdíte s pohonem pouze zadní nápravy, což je na zpevněném povrchu po většinu času logické, dočkáte se menšího poskočení pouze, když vůz hledá trakci při rozjezdu na nerovnostech. I přes primitivní podvozek a vyšší stavbu však L200 dokáže překvapit v zatáčkách. Má dobrou mechanickou přilnavost, zatáčí nečekaně ochotně a oblouky můžete projíždět i vyššími rychlostmi bez nechtěného dramatu. Snad jen s omezenou stabilizací na mokru se zadní kola brzy protočí a mohou jít i na trojku do smyku, je to však díky délce vozu tak pomalý a dobře čitelný přechod, že podchytit smyk ležérním kontra by v tu chvíli zvládnul snad i šimpanz po lobotomii. Potěší také na dnešní dobu překvapivě sdílné řízení a dobrá přilnavost přední nápravy.

mitsubishi testy pickup mitsubishi testy pickup  

Podobně překvapí rovněž chování na dálnici – vůz je totiž stabilní, slušně odhlučněný a má navíc aerodynamiku na úrovni nejlepších ve třídě, cestování tak není žádným očistcem, naopak jde o poměrně příjemnou záležitost.

Ve městě je samozřejmě L200 tak trochu jako slon v porcelánu, rejd je však slušný a navíc si můžete pomoci přes obrubníky i jiné překážky, aniž byste se museli bát o odřené či zničené ráfky.

Hlavní doménou auta je ovšem samozřejmě terén. Skočit si na dřevo do vašeho soukromého lesíku nebylo nikdy příjemnější. V terénu automobil zvládne více, než na co si troufáme my za volantem, díky zimních gumám s pořádným vzorkem jej navíc nezastaví ani bláto, ze kterého se umí vyhrabat. Rovněž komfort na polní cestě není zlý, vůz navíc působí tak, že mu podobná jízda nic nedělá.

Pokud máte rádi řízení, nelze podobné pick-upy nemilovat. Zde je totiž člověk za volantem ještě opravdu řidič, musí u své činnosti přemýšlet, vůz navíc působí uspokojivě mechanicky. Přesto se nejedná o žádný splašený stroj ani o auto, které by bylo jakkoliv nebezpečné.

Závěr

Mitsubishi L200 se vykašlalo na pěkný interiér či jakékoliv jiné pozlátko. Tady nejde o show, ale o funkčnost, a v tomto ohledu je vůz jednoduše výborný. Má moderní, kultivovaný a dostatečně výkonný motor, čitelné jízdní vlastnosti a až na nakopávání zadní nápravy i velmi dobrou stabilitu. Zároveň si zachovává ten pravý rustikální charakter nezničitelného pracovního nástroje.

Tohle je věc, která má sloužit, ale přitom překvapivě myslí nejen na práci, ale i na svého řidiče. Zážitek z vozu je sice starosvětský, čemuž napomáhá i archaický interiér, ale samotná jízda odpovídá až na výjimky standardům moderních pick-upů, které působí staromilsky tak nějak obecně. Pokud vám tedy podobný stroj učaroval a máte pro něj využití, L200 je doporučeníhodná volba, jejíž řízení vás bude bavit.

mitsubishi testy pickup mitsubishi testy pickup  

Nejlevnější verze modelu714.250 Kč (L200 2,4 DI-D DoubleCab Invite/113 kW)
Základ s testovaným motorem714.250 Kč (L200 2,4 DI-D DoubleCab Invite/113 kW)
Testovaný vůz bez příplatků786.134 Kč(L200 2,4 DI-D DoubleCab Invite/113 kW)
Testovaný vůz s výbavou786.134 Kč (L200 2,4 DI-D DoubleCab Invite/113 kW)

Plusy

  • Odhlučnění motoru
  • Zátah od nízkých otáček
  • Stabilita a ovladatelnost v zatáčkách
  • Prostornost kabiny
  • Utáhne až 3100 kg
  • Dojem nezničitelnosti

Minusy

  • Výraznější nakopávání zadní nápravy
  • Gumové řazení
  • Interiér jak z devadesátých let

Foto: Jiří Káš

Zobrazit celý článek
Ondřej Chamilla
Diskuze (28)
Mitsubishi L200 2,4 DI-D 113 kW
Cena základní sestavy 714 250 Kč
Výbava základní sestavy Sedm airbagů, ESP, manuální klimatizace, stabilizace přívěsů TSA, přiřaditelný pohon všech kol, stop-start, tempomat, elektricky ovládaná okna vepředu i vzadu, denní svícení v předním nárazníku, autorádio s USB Kč
Cena testované sestavy 786 134 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+15.000 Kč), textilní koberce (+1.767 Kč), mlhovky (+5.300 Kč), spodní kryt předního nárazníku (+7.773 Kč), vana ložné plochy (+9.185,-), rám ložné plochy (+22.966,-), zadní parkovací senzory (+9.893,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2442
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 113 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 380 / 1500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 169
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.6 / 5.7 / 6.4
Emise CO2: 169
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l): 75
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1945 / 955
Rozměr pneu: 205 R16C 110/108 8PR
Mitsubishi L200 2,4 DI-D 113 kW
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5205
b) šířka (mm): 1785
c) výška (mm): 1770
d) rozvor (mm): 3000
e) rozchod vpředu (mm): 1520
f) rozchod vzadu (mm): 1515
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 480 / 1110
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 550
délka sedáku vzadu (mm): 540
výška opěradla vpředu (mm): 540
výška opěradla vzadu (mm): 530
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
19. 12. 2015 11:00
Re: ***
U 8 stupňových převodovek to většinou řeší velmi krátkou jedničkou. Když máš k dispozici tolik stupňů, tak se to dá. Z mého pohledu je absence redukce výhodou (když už taháš mnohastupňovou převodovku), pokud dobře zvolili převody.
19. 12. 2015 09:39
Re: Popis přístrojovky
Obávám se, že jsme se nepochopili - nekritizuji tvrdé plasty, to má v této třídě každé auto, ale to že jsou šedé, a celkově interiér vypadá a funguje jako u auta před 20 lety. S ovládání ventilace nepřeháním, ono je opravdu celé z dvacet let starého Lanceru.

Samozřejmě, že funkčnost je zde hlavní, ale jiní to dokážou i moderněji.
Avatar - KubikCv
18. 12. 2015 18:11
Re: Popis přístrojovky
Ano ta zmínka ohledně chování zadní nápravy...ale prostě v tom článku je a k tomu s hypertextovým odkazem na test Amaroku :-)
A k tomu ovládání ventilace... dost přeháníte s 20 léty... viz US verze Fordu Focus [odkaz]
Rozdělení palubní desky je podobné a na to, že je Mitsu pracovní nástroj, tak rádio vypadá mnohem líp než variace na hifivěž z devadesátek od Sony v osobních Fordech.
Kritika tvrdých plastů u auta které je primárně určeno pro práci v těžších podmínkách, to je střelba docela mimo. Přijde mi, že jste to auto hodnotil z pohledu uživatele osobáku. Co takhle si do toho auta vlézt v montérkách,holínkách a s rukavicemi,nebo s promrzlými prsty....potom budete archaické ovladače ventilace a tvrdé,ale dobře slícované plasty kvitovat....
Avatar - tomtoylc
17. 12. 2015 14:15
Re: Katastrofa
ja viem, Land Cruiser 70 alebo MB G ale to sme asi s tým výberom vlastne skončili, Defender sa dopredáva
17. 12. 2015 11:51
Re: ***
Fulltime 4x4 a redukci bych u Amaroku reálně neviděl, už teď nabízí právě buď parttime 4x4 + redukci a nebo Fulltime 4x4 s 8st ZF bez redukce.

Právě jediná L200 ( v minulé generaci, tuhle jsem ještě nezkoušel) měla 4x4 s mezinápravovým difem a redukcí. Sice poslední dvě generace L200 nejsou v rámci třídy nejhezčí modelky, ale systém pohonu byl a je pádný argument pro koupi L200.