Test: Nissan Atleon 56.15 – Městský dělník

Test: Nissan Atleon 56.15 – Městský dělník

 
 
3.9. 2009 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Vyzkoušeli jsme největší užitkový nissan - model Atleon. Ve verzi 5,6 tuny celkové hmotnosti nesl na ramenou kontejner.

Ve městě je potkáte často. Kontejnerová vozidla na odvoz suti a dalšího stavebního odpadu jsou ideální, protože složí kontejner až na zem a dělníci se při nakládání nemusejí příliš namáhat. Otevírací dvoukřídlé víko vzadu dovoluje ještě zajet kolečkem po podlaze kontejneru až k jeho čelu.

Model Atleon prošel mírnou proměnou na přelomu let 2006 a 2007. V rámci lehké modernizace došlo k mírné úpravě vzhledu mřížky chladiče, nepatrné změny naleznete rovněž v interiéru. Čtyřválce o objemu 3 a 4 litry (92 a 100 kW) a šestiválec 6.0/117/151 kW nahradily modernější jednotky Cummins.

Užší kabina

My jsme vyzkoušeli verzi s užší ze dvou kabin, která se montuje na podvozek automobilu s celkovou hmotností 3,5 až 8 tun. Širší budka stojí na zesíleném podvozku a používá celkové hmotnosti od 9,5 po 15 t.

Zvolených 5,6 tun testovaného vozidla se jevilo jako ideální kompromis, protože na užitečnou hmotnost zbývalo značných 3550 kg a ve městech hojně užívané zákazy vjezdu vozidel nad 6 tun může toto vozidlo směle přehlížet. Mechanismus natahování a usazení kontejneru odebral z užitečného zatížení 550 kg, kontejner vážil 500 kg. Na samotný náklad nám tedy zbylo pořádných 2,5 tuny.

Menší třída

Záběr Atleonu je mimořádně široký, protože pokrývá rozsah celkové hmotnosti 3,5 až 15 tun. Ve třídě do 5,6 t dostanete tento vůz ve čtyřech rozvorech (2800, 3200, 3600 a 4000 mm). Užitečné zatížení činí 1395-3550 kg. K pohonu slouží přeplňovaný vznětový čtyřválec Cummins s mezichladičem stlačeného vzduchu. Jednotka podávající 110 kW a 350 N.m může být spojena s pěti či šestistupňovou převodovkou. Na podvozek v této kategorii můžete instalovat nástavbu v závislosti na rozvoru až do délky 5920 mm.

Ti větší

Atleony od celkové hmotnosti sedm až třináct tun získáte s pěticí rozvorů, přičemž nejdelší z nich dosahuje hodnoty 5100 mm. S nárůstem hmotnosti našla uplatnění objemnější pohonná jednotka o objemu 4,5 litru ve výkonovém rozmezí 103 až 136 kW. Užitečné zatížení v této kategorii činí 4045 až 8705 kg. Nástavbáři mohou kalkulovat s délkou 4600-7915 mm.

Atleon Maximus

Patnáctitunová varianta se od těch menších liší zejména možností rozvoru 5700 mm a s ním související karosovatelnou délkou 8785 mm. K pohonu slouží šestiválec Cummins ve dvou výkonových verzích 165 a 184 kW (224 a 250 k).

Vyjíždíme

Nasedáme do atleonu s natahovákem kontejneru. Jelikož jeho celková hmotnost spadá do kategorie do 8 tun, máme k dispozici užší kabinu. Třímístný interiér nabízí dostatek místa pro řidiče a jednoho spolujezdce. Při obsazení kabiny třemi dospělými se cítila dvojice na společné lavici poněkud stísněně. Pro kontejnerové vozidlo pohybující se na krátké vzdálenosti to vůbec nevadí a každá ruka při obsluze a případném nakládání se vždycky hodí.

Komfort pro řidiče

Při hledání příjemné polohy za volantem jsme ocenili volant stavitelný ve dvou osách. K plné spokojenosti chyběl větší rozsah výškové regulace.

Sedadlo řidiče však poskytovalo výborný komfort, protože vozidlo bylo vybaveno nejvyšší úrovní Premium se vzduchovým pérováním sedadla a nastavitelnou tvrdostí (tento prvek tvoří rovněž součást prostřední úrovně Comfort). Rozměr sedadla vyhoví rovněž vysokým řidičům. Výhradu jsme měli pouze k opěrce hlavy z kovového rámu a gumového povrchu, protože při jízdě i po drobných nerovnostech nedovolovala opření hlavy o ni. Tvrdý materiál opěrky v kontaktu s hlavou neznamenal nic příjemného.

Naopak příjemný komfort nám přinesla elektricky ovládaná okna a zrcátka (součást i základní verze Basic), námi testovaná verze Premium disponovala i klimatizací. Tu jsme využili při vysoušení zamlženého čelního okna.

Na plochém panelu palubních ukazatelů jsme sice mohli snadno číst jako na dlani, jakmile se však dostaly sluneční paprsky do kabiny a namířily na přístrojový štít, rozeznatelnost údajů na přístrojích klesla k bodu mrazu. Absence aspoň malé stříšky vadila, ale s naloženým kontejnerem jsme stejně neměli obavy, že v městském provozu překročíme povolenou rychlostní mez. Motor o sobě také dával přiměřeně vědět, takže špatná čitelnost ukazatelů nám zásadně nevadila.

Spolujezdci

Společná lavice pro dvojici spolucestujících nevykazovala samozřejmě takové pohodlí jako vzduchem odpružené sedadlo řidiče, ale na kratší vzdálenosti plně dostačovala. Nemohli jsme ovšem přehlédnout absenci hlavových opěrek. Pokud na lavici spolujezdce usedne pouze jeden člověk, lze opěradlo prostředního pasažéra sklopit a vytvořit z něj stoleček. Na něm se nacházejí dva držáky nápojů a prohlubeň na dokumentaci či například autoatlas. V dnešní době poměrně levně dostupných navigací však tištěné mapy budeme vídat méně a méně.

Kam s drobnostmi?

Konstruktéři přístrojové desky pravděpodobně nenašli dost místa k zakomponování menších úložných prostor, například pro mobilní telefon, peněženku atd. V ostatních částech kabiny však najdete odkládací místa, kamkoliv se podíváte. Začneme objemnými kapsami ve dveřích a pokračujeme přes prostory nad levými dveřmi a čelním sklem až po schránku ve stropě nad pravými dveřmi.

Také za sedadly jsme našli hluboké kapsy pro drobnosti a nechyběla ani elektrická přípojka.

Kilometry za volantem

Třílitrový agregát nastartoval bez potřeby žhavení. V testovaném vozidle byl spojen se šestistupňovou manuální převodovkou, tvořící standard všech verzí s úzkou kabinou kromě nejmenší verze 3,5 tuny. Ta může používat jak pěti, tak i šestistupňové ústrojí.

Třílitrová pohonná jednotka poskytovala zátah už od 1500 ot. za min, takže jsme jej nemuseli příliš honit. Řazení však nepracovalo optimálně, protože páka vykazovala ve své kulise značnou vůli. Pohybovala se však lehce, takže ani po dvou hodinách jízdy s častým řazením jsme se necítili unavení.

Ke skvělé obratnosti na stavbě a v městských uličkách dobře posloužil velký tejd předních kol. Trambusová budka, která jej dovoluje, má své nenahraditelné výhody.

Solidní odhlučnění

Má-li řidič strávit celý den v kabině (s výjimkami natahování a snímání kontejneru), musí být kabina dobře odhlučněná. Doby, kdy šoférům po několika letech práce vznikaly problémy se sluchem, jsou zřejmě dávno pryč. Atleon naše požadavky splnil, pouze ve vyšších otáčkách kolem 3000 ot. za min čtyřválec značně hlučel. Rozumný řidič však toto pole otáčkoměru obvykle neatakuje. Zelené pole sice k této hranici sahá, ale to zůstává unifikované pro pěti i šestistupňová ústrojí. Testované šestirychlostní provedení dovoluje běžně používat rozsah 1500-2500 otáček, aniž by tím utrpěla dynamika.

Bez uzávěrky diferenciálu

Nissan Atleon může dobře sloužit nejen jako nosič skříňové nástavby s předpokladem ryze silničního provozu, lze také využít i jako námi testovaný nosič kontejneru s předpokladem pohybu i po nezpevněných komunikacích. Uzávěrku diferenciálu však dostanete pouze od celkové hmotnosti vozidla 8 tun. V podobě volitelného prvku tvoří součást verzí 80.19 a 95.22 s prostřední úrovní výbavy Comfort. Standardně ji zákazník získá k provedením s celkovou hmotností dvanáct a více tun ve spojení s nejvyšší stupněm Premium.

HODNOCENÍ
+Velký rejd kol
 Třímístný interiér
 Šestistupňová převodovka
-Absence uzávěrky diferenciálu
 Tvrdší opěrky hlavy
Nissan Atleon splňil požadavky na městské a příměstské vozidlo ke transportu sutě a jiného materiálu. Třílitrový trubodiesel poskytoval dostatečný točivý moment, řízení bylo příjemně citlivé.
TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor3.0 dCi
Typpřeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů4/16
Objem válců (cm3)2953
 Recirkulace výfukových plynů EGR
Chlazeníkapalinou
Vstřik palivacommon rail
Největší výkon (kW/ot. za min)110/3400
Točivý moment (N.m/ot. za min)350/1600-2000
Převodovkašestistupňová manuální
Pohonzadních kol
Emisní normaEuro 4
Provozní hmotnost podvozku (kg)3515
Hmotnost nástavby (kg)1060
Celková hmotnost (kg)5600
Hmotnost soupravy (kg)9100
Šířka budky (mm)1918
Výška budky (mm)2409
Největší délka nástavby (mm)5260
Největší šířka nástavyb (mm)2450
Rozvor (mm)3600
Nejvyšší rychlost (km/h)80
Objem nádrže paliva(l)90

Spolupracujeme s TipCars.com
Průměrná sazba hypoték v září stoupla na 2,04 procenta Průměrná sazba hypoték v září stoupla na 2,04 procenta

Průměrná úroková sazba hypoték v září mírně stoupla na…

Zápisník Jana Stuchlíka: Co se šunty Zápisník Jana Stuchlíka: Co se šunty

České a slovenské potravinové fňukání pokračuje. Další…

Havajský soud zablokoval Trumpův protiimigrační dekret, považuje ho za diskriminační Havajský soud zablokoval Trumpův protiimigrační dekret, považuje ho za diskriminační

Federální soud v Honolulu dnes zablokoval zářijový…

Hrozba terorismu v Británii vzrostla alarmujícím tempem, řekl šéf MI5 Hrozba terorismu v Británii vzrostla alarmujícím tempem, řekl šéf MI5

Šéf britské tajné služby MI5 Andrew Parker dnes řekl, že…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 





 
Autozam AZ-1 (1992-1995): Maličké japonské autíčko s křídly byl totální propadák

Autozam AZ-1 (1992-1995): Maličké japonské autíčko s křídly byl totální propadák

Včera

Japonští zákazníci si v první polovině 90. let mohli pořídit zvláštní maličké kupé od Mazdy a Suzuki s křídlovými dveřmi. Dnes jde o skutečnou raritu...




Blesk.cz

Brambory z Česka, nebo z dovozu? Pěstitelé řekli, jaké by si určitě nekoupili

Brambory z Česka, nebo z dovozu? Pěstitelé řekli,…

Brambory jsou nedílná součást jídelníčku většiny Čechů. Jíme je vařené, pečené a nejen o Vánocích je přidáváme…

Vysíláme živě od 14 hodin: Superdebata Blesku! 7 lídrů proti sobě, všichni v horkém křesle

Vysíláme živě od 14 hodin: Superdebata Blesku! 7…

Zatím jediná debata, kam přijdou všichni lídři sedmi velkých stran. Blesk Volební souboj s podtitulem BITVA O…

 

iSport.cz

Lev skolil Zlín hattrickem, za oslavu ale dostal trest. Asi byla moc, uznal

Lev skolil Zlín hattrickem, za oslavu ale dostal…

V neděli slavil na zlínském ledě hattrick plzeňský Tomáš Mertl. O pouhé dva dny později ho následoval Jakub Lev,…

Stramaccioni o nás mluvil jako kretén, zuřil starosta v Itálii. Kouč se omluvil

Stramaccioni o nás mluvil jako kretén, zuřil…

Věty z tiskové konference po nedělním šlágru mezi Spartou a Plzní (0:1) vyvolaly poprask až v Itálii. Letenský…

 

Reflex.cz

Babiš zaútočil na Sobotku silou estébáka, ale pobili se navzájem

Babiš zaútočil na Sobotku silou estébáka, ale pobili…

Ještě žádná z našich nepovedených koalic (což byly všechny) se dobrovolně nepředvedla v tak ošklivém světle jako…

Obvoďáci budou stávkovat. Mají pravdu!

Obvoďáci budou stávkovat. Mají pravdu!

Je málo profesí, jejichž služeb užívám opakovaně a dlouhá léta. Na prvním z míst asi — kromě řidičů tramvají —…