7.3. 2013 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Test: Nissan NV200 Evalia - Název a síla

 

Před více než dvěma lety přišel na trh malý užitkový Nissan NV200. Nedávno obdržel silný vznětový motor pro speciální verzi Evalia.

Segment malých dodávek a od nich odvozených osobních provedení neprochází v posledních letech růžovou zahradou. Kdo chce prodávat, musí přezbrojovat a modernizovat, i když prodejní čísla z let 2006-2008 jsou zatím v nedohlednu. Tuto strategii také zvolil Nissan, který osobní provedení řady NV200 pojmenované Combi rozšířil o luxusně vybavenou verzi pod samostatným názvem Evalia. Ta se od Combi liší například motory, koly z lehké slitiny, automatickou klimatizací a tempomatem. Evalii navenek bezpečně poznáte podle lakovaných vnějších zpětných zrcátek i klik v barvě karoserie.

Silnější motor

Model NV200 začínal s turbodieselem 1.5 dCi o výkonu 63 kW. Velice úsporná jednotka se vyznačovala vysokým kompresním poměrem 18,8:1 a výbornou účinností. S příchodem emisního požadavku Euro 5 však Nissan musel stejně jako ostatní výrobci přezbrojit jak u osobního, tak užitkového provedení van.

Technicky náročnou proměnu nesmí uživatel vozidla poznat. Pokud ano, pak jen v pozitivním směru.

Tak se stalo, že NV200 Combi si polepšila o 3 kW a filtr pevných částic, vrcholná řada Evalia pro přepravu osob obdržela nejsilnější provedení agregátu o výkonu 81 kW. Kvůli přísnějším požadavkům na oxidy dusíku byl kompresní poměr nejsilnější jednotky 81 kW snížen z 18,8 na 15,2:1, čímž došlo ke zvětšení množství pevných částic. Ty u provedení Euro 5 zachycuje filtr, který je třeba občas vypálit buď rychlou jízdou nebo si motor pomůže sám pomocí pátého vstřikovače zvyšujícího teplotu výfukových plynů k vyhoření sazí.

Nissan vykompenzoval dopad nutných úprav testovaného motoru pro splnění současného emisního požadavku zavedením například vstřikovačů Continental s lepším rozptylem nafty. Ekologové jsou spokojení, výrobce ale musel vynaložit velké prostředky. Jak se to týká uživatele?

Více síly za nižší cenu

Ve srovnání s rokem 2010, kdy jsme testovali NV200 Combi 1.5 dCi/63 kW Euro 4 Comfort, došlo u mnohem vybavenější Evalie se silnějším agregátem 1.5 dCi/81 kW Euro 5 ke snížení ceny o více než dvacet tisíc korun bez daně. Evalia s nejsilnější patnáctistovkou neměla ani při obsazení pěti osobami problém se stoupáním, předjíždět se také dalo rychle a bezpečně. S motorem 1.5 dCi/81 kW je navíc spojena šestistupňová převodovka, která při rychlosti 100 km/h nechala motor při 2000 ot/min.

Pro jízdu v městském provozu i okolí šlo o ideální nastavení automobilu, protože při troše snahy motor nevybočil z optimálního režimu kolem maxima točivého momentu. Spotřeba během celého testu se ustálila na 5,7 l/100 km. To se nám zamlouvalo, ale velký vliv na nízké žízni měla šestistupňová převodovka.

Kdo by byl ochoten oželet luxusní prvky Evalie a stačilo by mu slušně vybavené Combi, může kromě testované jednotky také volit slabší provedení 66 kW s pětistupňovou převodovkou. Díky vysokému kompresnímu poměru 18,8 : 1 vykazuje vyšší účinnost a následně i výrobcem udávanou nižší kombinovanou spotřebu 5,3 l/100 ve srovnání s 5,5 l pro silnější agregát (81 kW). K agregátu s větší kompresí je pochopitelně předepsán akumulátor s větší kapacitou.

Top Evalia

K vrcholné verzi osobního provedení NV200 však silný motor a delší trasy patří, a proto spojení se šestistupňovou převodovkou je mnohem vhodnější než slabší agregát a pět převodů. Na první pohled však překvapí, že i Evalia stojí pouze na čtrnáctipalcových kolech, která se v rozměrných podbězích poněkud ztrácejí. K pohodovému jízdnímu komfortu nepomohlo ani velké profilové číslo 70 pneumatik, stejně jako stabilitě v zatáčkách neprospěla šíře pneumatik pouze 175 mm.

Tento hlavní nedostatek automobilu je v případě Evalie kompenzován například standardně dodávanou automatickou klimatizací, dále pak navigací, rádiem a tempomatem ovládanými na volantu, palubním počítačem, elektricky vyhřívanými předními sedadly a stabilizačním systémem ESP. Prvků za příplatek už zbylo jen málo. Ty nejvýznamnější mělo i testované vozidlo: metalický lak za 10 000 korun bez daně a dvě samostatná a sklopná sedadla v zavazadlovém prostoru včetně výdechů klimatizace za 13 933 Kč bez DPH. Majitele dále potěší tříletá záruka na celé vozidlo.

Variabilita

Základ Evalie tvoří pětimístná varianta s objemným zavazadlovým prostorem 2,1 m3. Méně místa jsme pociťovali pouze ve druhé řadě sedadel pro tři cestující, protože šířka vozidla dosahuje jen 1695 mm. Výhoda vozu s bočními posuvnými dveřmi spočívala v bezvadném přístupu k sedadlům druhé řady, která bylo možné sklopit v poměru 2:1 a prodloužit tak zavazadlový prostor. Na jeho bocích se nacházelo šesté a sedmé sedadlo, čímž výrobce nejen zachoval ložnou délku na podlaze, ale rovněž nabídl snadné sklápění a opětovné uchycování sedadel pomocí popruhů.

Za volantem stejně

V rámci úpravy hnacího řetězce a vyčlenění top modelu Evalia nenastaly změny v prostoru řidiče a spolujezdce. Zůstal skvělý výhled z vozu díky vysoko umístěným sedadlům, což si vynutila přespříliš zvednutá podlaha a spousta volného prostoru pod ní. V zimě však bude téměř nemožné uvíznout dolní částí vozu na sněhovém polštáři. Možná se dočkáme využití prostoru v podvozku pro zástavbu 4x4. Problém by to být neměl, vždyť tuto techniku již alianční partner japonského výrobce už nabízí.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 1.5 dCi
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/8
Objem válců (cm3) 1461
Kompresní poměr 15,2 : 1
Chlazení kapalinou
Nej. výkon (kW/ot. za min) 81/4000
Točivý moment (N.m/ot. za min) 240/1750
Převodovka šestistupňová
Pohon předních kol
Délka/šířka/výška (mm) 4400/1695/1860
Rozvor (mm) 2725
Světlá výška (mm) 158
Provozní hmotnost (kg) 1333
Celková hmotnost (kg) 2000
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 640
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 1100
Objem zavazadl. prostoru (m3) 2,1/3,1
Š/v boč. posuvných dveří (mm) 693/1171
Š/v zadních dveří (mm) 1262/1228
Výška nákladové hrany (mm) 524
Nejvyšší rychlost (km/h) 160
Spotřeba paliva (l/100 km) 6,3/5,0/5,5
Emise CO2 (g/km) 144
Objem palivové nádrže (l) 55
Cena (Kč bez DPH) 419 026*
* Aktuální zvýhodnění

Plusy

  • Silný motor
  • Šestistupňová převodovka
  • Velký zavazadelník

Minusy

  • Pouze čtrnáctipalcová kola
  • Místo v příčném směru
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Nestlé prodává část svých aktivit  Ferreru za desítky miliard korun Nestlé prodává část svých aktivit Ferreru za desítky miliard korun

Švýcarská potravinářská skupina Nestlé se dohodla, že…

Do IT má letos jít o 150 miliard více. Klaus má takové investice za zbytečné Do IT má letos jít o 150 miliard více. Klaus má takové investice za zbytečné

Investice do IT v loňském roce rostly, firmy za ně…

Nájemné dál znatelně poroste, poptávku zvyšují drahé byty Nájemné dál znatelně poroste, poptávku zvyšují drahé byty

Ve střední Evropě vydělává člověk na průměrný byt nejdéle…

OBRAZEM: Hřbitov kol. Čínské město si nakládání s vyřazenými bicykly nekomplikuje OBRAZEM: Hřbitov kol. Čínské město si nakládání s vyřazenými bicykly nekomplikuje

Příjemné podnebí, koloniální architektura kontrastující s…

 

Štítky Nissan Profi

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě

Hyundai Kona je nyní se silnějším motorem levnější. Na…

Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

 



Nové baterie pro elektrododávku. Kolik ujede vylepšený Nissan e-NV200? Nové baterie pro elektrododávku. Kolik ujede vylepšený Nissan e-NV200?

Nissan si pro svůj lehký užitkový elektromobil připravil…

Nejvíc cool kancelář vyrobil Nissan. Koncept Workspace jsme zkusili na vlastní kůži Nejvíc cool kancelář vyrobil Nissan. Koncept Workspace jsme zkusili na vlastní kůži

Konceptu Nissan e-NV200 Workspace v podstatě chybí pouze…

 



 
Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Včera

Značku BMW si s pick-upy obvykle nespojíme, a přece pár takových aut vzniklo. Vedle děl z Mnichova jedno navrhlo slavné studio Bertone.




Blesk.cz

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory? Zeptejte se odborníka

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory?…

Nejlepší půjčkou je žádná půjčka, řada Čechů ale toto pravidlo nectí. Lidé si půjčují bez ohledu na to, aby si…

Outlook.com testuje Plány, umožní sdílení více událostí zároveň

Outlook.com testuje Plány, umožní sdílení více…

Používáte-li webovou verzi Outlook.com, dozajista víte, že její součástí je i klasický kalendář. 

 

iSport.cz

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v Koreji, co a kdy sledovat?

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v…

Zimní olympijské hry v korejském Pchjongčchangu odstartují v pátek 9. února 2018 slavnostním zahájením. Už v…

United jsou Pogbovým týmem! Hrají podle not hvězdy, která vede statistiky

United jsou Pogbovým týmem! Hrají podle not hvězdy,…

Vítězný rváč se začíná projevovat. Už 35 zápasů v řadě, do kterých Paul Pogba nastoupil, nezažil porážku.…

 

Reflex.cz

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky. Přejmenováním ale realitu nezměníme

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky.…

Móda politické korektnosti dosáhla takových výšin absurdity, že to na první pohled budí dojmem karikatury,…

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video vám vysvětlí postup při úmrtí hlavy státu

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video…

Ústava České republiky samozřejmě počítá s možností, že by prezident zemřel ve výkonu úřadu. Ostatně za bývalého…