Nissan Tiida 1,5 dCi – Ošklivka Katka

Nissan Tiida 1,5 dCi – Ošklivka Katka

 
 
26.1. 2009 DR

Ve velké tichosti na český trh přijel nástupce populární Almery, se kterým se u nás původně vůbec nepočítalo. Překvapí něčím tohle na první pohled naprosto nenápadné auto?

Japonská automobilka Nissan původně na uvedení nástupce Almery v Evropě vůbec nepomýšlela a všechny síly vložila do modelu Qashqai, se kterým mimochodem slaví veliké úspěchy. Časy a rozhodnutí se však mění, a tak v loňském roce ve veliké tichosti přišla i na český trh nová Tiida. Existují vůbec nějaké důvody proč si Tiidu od Nissanu kupovat, když jsou v rybníce štiky typu Cee’du a i30 nebo ověřené kvality v podobě Golfu či Focusu?

Život je změna. A v dnešní uspěchané době se mění prakticky všechno a téměř denně. Ale světe div se, stále existují lidé, kteří vyznávají “klasické“ automobily a nepotřebují na sebe upozorňovat výstřednostmi, extravagancí nebo třeba velikostí. A právě pro ně dováží Nissan vůz nižší střední třídy s názvem Tiida.

Hlavně nenápadně

Koupí Tiidy souseda rozhodně nenaštvete. Možná si ani nevšimne, že vám před domem parkuje nový vůz a pokud bude mít nenápadnou barvu a plechová kola, obloukem se mu vyhnou i nenechaví spoluobčané. Spíše jej ani nezaregistrují. Nevýhoda či plus? Jak pro koho…

obrázek [555 x 258]  

Testovaná Tiida není zrovna krasavice, design tohoto modelu je hodně konzervativní a tmavě červená barva dělá z vozu smutné ustarané autíčko. A nic na tom nezměnila ani “usmívající“ se přední maska vyzdobená chromovými lištami. Proti minulému testu, ve kterém jsme zkoumání podrobili sedan (http://magazin.auto.cz/testy/nissan-tiida-sedan-1-8-acenta-z-japonska-pres-ameriku-do-evropy.html), jsme tentokrát sedlali hatchback, který by měl českého zákazníka oslovit více. Designem to ale nebude, ani zezadu nevypadá Tiida jako z učebnice moderního designu. Japonský styl prostě zhýčkanému Evropanovi moc nevoní.

Pokud vás nenadchne vnější vzhled auta, v interiéru estetický obrat nečekejte. Vše je sice zpracováno dobře a v béžovém odstínu nechybí interiéru určitá elegance, ale při přímém srovnání s konkurencí Tiida pohoří. Občas si díky hranám připadáte, že jste se ve stroji času vrátili o několik let zpět.

Proč?

Existuje tedy důvod proč vůbec o pořízení tohohle Nissanu uvažovat? Ale samozřejmě. Tím prvním je pohodlí, které vás na palubě po nasednutí čeká. Měkká a rozměrná sedadla určitě patří do pohodlnější poloviny na trhu. Podvozek je taky na měkko, přes nerovnosti vás přenese s noblesou a houpáním, ale o něm až za chvíli.

Tím druhým důvodem je místo na zadních sedadlech. Po posunutí zadní lavice (ano, je posuvná) zcela dozadu se kufr sice zmenší na 300 litrů, ale vaše dlouhonohé kamarádky si v zadní části auta klidně můžou přehazovat nohu přes nohu. A rozhodně se u toho nebudou tísnit.

obrázek [300 x 354] Dalším pozitivem je fakt, že se zadní dveře otevírají v celkem velkém úhlu a ve spojení s (na svou třídu) obrovským prostorem vzadu je nastupování jedná báseň. Všímavý kolega při nastupování poznamenal, že až bude mít po dvou operacích kyčelního kloubu, tak si na ježdění koupí právě Tiidu, protože se do ní nastupuje velice lehce. A to je od něj pro tento automobil velká pochvala.

Do auta se tedy nastupuje pohodlně, ale pokud něco budete dávat do kufru, dávejte si pozor na čelo. Víko se otevírá pouze do výšky 176 cm, takže i průměrný Čech hlavou bude narážet. Tvarování víka také nepatří k nejefektivnějším, ve spodní části se otvor zavazadelníku dost zužuje.

Rozbouřené moře

Podvozek je naladěn měkce. Dokonce velmi měkce. A troufáme si říct, že velmi velmi měkce. Stačí pár zatáček na oblíbené okresce, které nemusíte projet ani moc ostře, a vůz se rozhoupe takovým způsobem, že pasažérům na palubě hrozí mořská nemoc. Jako na rozbouřeném moři. A to nepřeháníme. Takže komu se nechce cestovat k moři, může si houpání na vlnách užívat i u nás. O sportovní jízdě na nevyužívaných silničkách si můžete nechat pouze zdát.

obrázek [555 x 293]  

Na druhou stranu uznáváme, že podvozek naprosto koresponduje s očekáváními, která vzbuzuje vnější vnitřní design. Jestli je toto nezáludné auto pro starší řidiče, kterých je v evropské stárnoucí populaci čím dá více, pak říkáme ano.

Naftový motůrek

Testovaný kousek byl vybaven známým francouzským turbodieselem o objemu 1,5 litru. Motoráři jej naladili na 78 kW, Tiida s ním dokáže jet až 186 km/h a stovkou můžete uhánět již za 11,3 sekundy po rozjedu. Ale to není u tohoto Nissanu až tak důležité. Sportovec to není, nemá na to podvozek, ani motor. Přednosti pohonné jednotky tkví jinde – ve spotřebě. Při reálné stokilometrové rychlosti vám totiž na ujetí sta kilometrů stačí 4,7 litru nafty, při stotřicítce 5,5 litru (motor točí 2050 otáček resp. 2800 otáček za minutu).

Ani s kulturou chodu na tom není dé-cé-íčko špatně, při jízdě na šestku po našich dálnicích si motor příjemně vrní, žádné pazvuky ani chrochtání nejsou slyšet. Jenom zrcátka vydávají dost hlasitý svist a do plynového pedálu se přenášejí silné vibrace. Že by masážní funkce zdarma?

O přenos síly na vozovku se stará šestistupňová manuální převodovka. I přesto, že má šest stupňů, což dneska stále ještě není standardem, jde spíše o slabinu tohoto vozu. Hlavně první dva rychlostní stupně jsou sladěny tak špatně, že na to, aby se dvojka rozumně chytla musíte jedničku vytočit až za tři tisíce otáček. A to není u dieselového motoru cesta k plynulé a úsporné jízdě ve městě. Alespoň že řazení je docela přesné – i když s delšími dráhami.

Za kolik?

Všechny slabiny a nectnosti vozu by se daly překousnout, kdyby Tiida byla za hubičku. Ceníková cena sice stihla v posledních měsících klesnout, přesto se ale zdá být stále ještě vyšší než u masově prodávané konkurence.

Přímý konkurent Toyoty Auris nebo Peugeotu 308 tak uspěje pouze tehdy, když se vypravíte za dealerem Nissanu s cenovými kalkulacemi konkurentů a budete žádat slevu. Je pravděpodobné, že ji dostanete, a proto by měl tento nepříliš rozšířený Nissan zůstat ještě chvíli ve vašem spotřebitelském koši, zejména, pokud je vašemu stylu blízká poklidná jízda nejlépe přímým směrem, jízdní pohodlí, velký prostor nejen do výšky, ale i do šířky a délky. Díky turbodieselové patnáctistovce se mezi plusy Tiidy počítá také příjemná spotřeba a dlouhý dojezd.

obrázek [555 x 382]  

První cena vozu319.900,-Kč (Visia 1,6 81 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací404.900,-Kč (Visia 1,5 dCi 78kW)
Základní cena testovaného vozu 426.900,-Kč (Acenta 1,5 dCi 78 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků438.900,-Kč (Acenta 1,5 dCi 78 kW )

Plusy:

  • na svou třídu obrovské místo na zadních sedadlech
  • velký vnitřní prostor
  • jízdní pohodlí
  • odhlučnění motoru

Mínusy:

  • jízdní vlastnosti
  • odstupňování převodovky
  • nastavení teploty pouze po celých stupních
  • nemožnost větší individualizace výbavy
Spolupracujeme s TipCars.com

Nissan Tiida 1,5 dCi

Cena v základní výbavě: 426 900 Kč Cena v testované výbavě: 438 900 Kč

Základní výbava:elektricky ovládaná zrcátka, loketní opěrka řidiče a zadní středová opěrka, autorádio s CD přehrávačem a 6 reproduktory, Bluetooth, palubní počítač, digitální hodiny, ukazatel venkovní teploty, denní počítač ujetých kilometrů, výškově stavitelné sedadlo řidiče, elektrická okna přední / zadní, výškově a podélně nastavitelný volant, kožený volant a hlavice řadicí páky, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, palubní počítač, automatická klimatizace včetně pylového filtru, loketní opěrka řidiče, zadní středová opěrka, ovládání audiosystému na volantu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, ABS+EBD, čelní, boční, hlavové airbagy, nárazníky a vnější kliky dveří a elektrická a vyhřívaná vnější zrcátka - lakovaná

Výbava testovaného vozu:Metalická barva (+ 12 000,- Kč)

Z Afghánistánu se nestahujme, říkají bývalý ministr a exnáčelník armády Z Afghánistánu se nestahujme, říkají bývalý ministr a exnáčelník armády

Česká republika by se z Afghánistánu stahovat neměla,…

Blockchain jako šance: nová iniciativa s podporou Kysilky chce dostat Česko na špičku Blockchain jako šance: nová iniciativa s podporou Kysilky chce dostat Česko na špičku

Technologie, na které stojí virtuální měny typu bitcoin,…

ODS a Starostové srovnali v Senátu síly ODS a Starostové srovnali v Senátu síly

Senátoři Ivo Valenta a Ladislav Faktor přešli do klubu…

 
Technické údaje
Motor Nissan Tiida 1,5 dCi
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1461
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 78 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 186
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.1 / 4.7 / 5.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 300 / 425
Objem nádrže (l):52
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1360 / 350
Rozměr pneu:195/65 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4303
b) šířka (mm): 1695
c) výška (mm): 1532
d) rozvor (mm): 2603
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 750 / 1010
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 770 / 1060
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):900
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1390
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 530
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Nissan Tiida 1,5 dCi
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 6
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 7
Jízdní vlastnosti v extrému: 5
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 6
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,56
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Divák narušil přenosy F1 po celém světě. Mňoukáním imitoval zvuk formulí Divák narušil přenosy F1 po celém světě. Mňoukáním imitoval zvuk formulí

Také jste jako malí imitovali zvuk monopostů Formule 1?…

Top Gear opět mění složení moderátorů. Přichází hned dvě nové tváře Top Gear opět mění složení moderátorů. Přichází hned dvě nové tváře

Po odchodu slavné trojice Clarkson, Hammond a May se…

 



Venucia R50X: Z Nissanu Tiida se stal sympatický crossover Venucia R50X: Z Nissanu Tiida se stal sympatický crossover

V Evropě neúspěšný model dostal v Číně druhou šanci.…

Nissan Tiida: Globální hatchback podruhé (foto živě) Nissan Tiida: Globální hatchback podruhé (foto živě)

Nissan v Šanghaji představuje druhou generaci globálního…

 



 
Audi R8 se představuje po faceliftu, má vyšší výkon i dravější design

Audi R8 se představuje po faceliftu, má vyšší výkon i dravější design

Dnes 00:01

Supersport se čtyřmi kruhy ve znaku prošel faceliftem. Kromě několika pozměněných křivek má i výkonnější motor. Naštěstí je to pořád atmosférický desetiválec.




Blesk.cz

Herní Xiaomi Black Shark udělá další krok. Dostane se k nám? Přijde druhá generace?

Herní Xiaomi Black Shark udělá další krok. Dostane…

Black Shark je prvním herním smartphonem od Xiaomi, který trpěl zásadním neduhem. Vyjma domovské Číny se totiž…

Skok z mostu, utopené auto, šikana. Ve videu zpěváka Jena se střídá jedno drama za druhým

Skok z mostu, utopené auto, šikana. Ve videu zpěváka…

Jen, jak si nově říká Jan Nedvěd, vypouští do světa nový singl a videoklip Stoupáš. Ve spletitém příběhu nechybí…

 

iSport.cz

SESTŘIH: Sparta - Litvínov 1:2. Králem utkání se stal Hanzl, vystřelil výhru

SESTŘIH: Sparta - Litvínov 1:2. Králem utkání se…

Hokejisté Litvínova zvítězili v předehrávce 24. kola extraligy v pražské O2 areně nad vedoucí Spartou 2:1 a…

SESTŘIH: Real Madrid - Plzeň 2:1. Český mistr trápil giganta

SESTŘIH: Real Madrid - Plzeň 2:1. Český mistr trápil giganta

Lekce od úřadujících šampionů, jak mnozí čekali, se nekonala. Fotbalisté Plzně prohráli na půdě Realu Madrid…

 

Reflex.cz

Kdo ji kritizuje, je belzebub, který nemá rád ženy. Instantní Istanbulská úmluva jako cesta k lepším zítřkům?

Kdo ji kritizuje, je belzebub, který nemá rád ženy.…

V článku „Svoboda slova v ohrožení: To už ani kněz nesmí svobodně veřejně hovořit?“ jsem se věnoval tématice…

Žádné SMS za volantem! Emotivní klip Rande ukazuje, jak je psaní zpráv za volantem nebezpečné

Žádné SMS za volantem! Emotivní klip Rande ukazuje,…

Používání mobilu za jízdy, psaní textových zpráv a s tím spojená nepozornost při řízení patří v posledních…