Nižší střední třída patří mezi vůbec nejoblíbenější segmenty evropských zákazníků, a proto je nabídka takových modelů opravdu široká. V minulých měsících se navíc zákazníci dočkali důležitých novinek, mezigenerační proměnou prošly dva důležité modely, Opel Astra a Renault Mégane. Jak si ve vzájemném porovnání stojí?
Na první pohled to vypadá na souboj s jasným průběhem. Aktuální Opel Astra se stala evropským Autem roku 2016, v našich srovnávacích testech hatchback porazil Kiu Cee’d a kombík domácí Škodu Octavia Combi, auto navíc boduje nejen mezi odbornou veřejností, ale také mezi zákazníky. Za první čtvrtletí roku je na starém kontinentu druhým nejprodávanějším kompaktem, hned po VW Golf, zatímco Renault Mégane skončil až osmý. Jenže české podmínky jsou specifické, a tak Mégane může být přece jen atraktivnější volbou. Nechme se tedy překvapit.
Souboje se zúčastnily dva kousky se vznětovou šestnáctistovkou pod kapotou. Zatímco 1.6 dCi renaultu dává 96 kW, 1.6 CDTI opelu je se 100 kW o chlup silnější. Z celkového hlediska se sice v nižší střední třídě prodejně výrazně více daří zážehovým agregátům, u astry i méganu je ale situace opačná. U Francouze za první třetinu roku připadá 245 naftových kusů na 205 zážehových, zatímco u Němce činí tento poměr 486:403.
Renault v základu dražší, ale lépe vybaven
Renault vždy lákal na nízkou cenovku, a tak může překvapit, že v oblasti základní ceny je na tom lépe astra. Testované 1.6 CDTI (100 kW) opelu lze pořídit za 459.900 Kč, zatímco základní cenovka 1.6 dCi (96 kW) renaultu je o 50.000 korun vyšší. Tento rozdíl ale není tolik překvapivý, opel tradičně sází na širokou nabídku motorů už od nižších stupňů, a tak zatímco testované 1.6 CDTI je možné pořídit už od druhého stupně Enjoy, u renaultu je v případě zkoušeného 1.6 dCi nutné sáhnout po třetím stupni Intens.
Pořizovací náklady | Opel Astra | Renault Mégane |
ZÁKLADNÍ CENA | ||
Motor | 1.6 CDTI (100 kW) | 1.6 dCi (96 kW) |
Stupeň výbavy a cena [Kč] | Enjoy/459.900 | Intens/509.990 |
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY | ||
Diodové světlomety [Kč] | 35.000* | 19.000 |
Elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka [Kč] | S | S |
Elektricky ovládaná okna - přední/zadní [Kč] | S/S | S/S |
Head-up displej [Kč] | - | 9.000 |
Klimatizace [Kč] | manuální | automatická dvouzónová |
Metalíza [Kč] | 14.400 | 15.000-19.000 |
Navigace [Kč] | 15.000 | S |
Parkovací kamera vzadu [Kč] | 7.300 | 18.000** |
Parkovací senzory vpředu/vzadu [Kč] | 17.200 | 18.000**/S |
Rezervní kolo [Kč] | 1.800 | 3.000 |
Sedadlo řidiče s masážní funkcí [Kč] | 45.000* | 13.000* |
Sledování mrtvého úhlu [Kč] | 20.000* | 18.000** |
Tempomat [Kč] | S | S |
Vyhřívaná přední sedadla [Kč] | 14.000** | 13.000* |
Vyhřívaný volant [Kč] | 14.000** | 13.000* |
*Až od vyšší výbavy Dynamic | *Paket Komfort Plus | |
**V rámci Zimní sady 1 | **Paket City | |
SERVIS | ||
Světlomet/zadní sdružená svítilna [Kč] | 32.576/4.323 | 8.876/4.779 |
Přední/zadní nárazník [Kč] | 14.610/14.091 | 10.447/3.968 |
Přední blatník [Kč] | 5.052 | 4.006 |
Čelní sklo [Kč] | 11.907 | 6.136 |
Brzdové destičky přední + výměna [Kč] | 3.753+400 | 2.490+472 |
Mřížka v masce chladiče [Kč] | Importér neuvedl | 6.750 |
Přední/zadní tlumič [Kč] | Importér neuvedl | 6.851/5.210 |
Hodinová sazba v servisu [Kč] | 780 | 787 |
Náklady na servisní prohlídky do ujetí 100 000 km [Kč] | 17.442 | 25.891 |
ZÁRUKY | ||
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky) | 2/3/12 | 5/3/12 |
Prodloužená záruka | 5 let/150.000 km* | 5 let/200.000 km |
*Záruka na motor, převodovku a rozvodovku |
Mégane navíc vyšší cenovku obhajuje bohatší výbavou, která za uváděnou cenu již čítá navigaci, dvouzónovou automatickou klimatizaci, kombinaci koženkového a textilního čalounění nebo zadní parkovací senzory. Nabídka příplatkové výbavy je u obou vozů opravdu bohatá, oba nabízí diodové světlomety, masážní sedadla, vyhřívaný volant nebo automatický parkovací asistent. V případě zájmu o diodové světlomety nebo hlídání mrtvého úhlu je ale u Němce nutné sáhnout až po vyšším stupni Dynamic. O chlup lépe je tak na tom renault, který nabízí i head-up displej a v případě vybraných motorů i natáčecí zadní nápravu.
Mégane pak boduje i nižšími servisními náklady. Většina sledovaných náhradních dílů je levnější u Francouze, za pravidelné servisní prohlídky ale méně zaplatíte u Němce. Oba výrobci sice uvádějí u svých modelů pětiletou záruku, má to ale svá omezení. U Opelu se pět let vztahuje jen na motor, převodovku a rozvodovku, u zbývajících komponentů je záruka dvouletá. To u Renaultu se záruka po uplynutí dvou let přestává vztahovat na výfuk a další komponenty.
HODNOCENÍ POŘIZOVACÍCH NÁKLADŮ | Opel Astra | Renault Mégane |
Základní cena | 8 | 6 |
Standardní výbava a příplatky | 7 | 9 |
Servis | 8 | 9 |
Záruky | 6 | 8 |
Průměr | 7,25 | 8,00 |
Úvod, pořizovací náklady 1/4 Design, interiér Vrátit se zpět Pokračovat ve čtení
Zobrazit celý článek