20.1. 2014 Ladislav Černý

Test: Opel Combo Van L2H1 1.6 CDTI - Jednotonážník

 

Opel před lety opustil užitkový model Combo postavený na základě malé Corsy. Nové Combo vzniklo primárně jako dodávka.

Opel Combo používá dle svého určení jednu ze tří zadních náprav. Pro ryze užitkovou variantu s užitečnou hmotností jedné tuny vznikla vlečená zadní náprava opatřená příčnými vodícími rameny, aby tento malý pracant hravě zvládl i celou europaletu například zámkové dlažby. K umístění za dělicí příčku mezi prostorem pro posádku a náklad mohou dobře posloužit boční posuvné dveře o šířce 700 mm. Řízení plně zatíženého Comba nevyžadovalo zvláštní ohledy či ostražitost v zatáčkách.

Zadní náprava

Tunová varianta používala klasické vinuté pružiny a šikmo uložené tlumiče. Jejich velmi skloněná poloha si vynutila použít jako médium, nikoliv olej, nýbrž plyn. Tuto výjimku mezi dodávkami jsme pocítili během jízdy s nákladem v zatáčkách. Combo se výrazně nenaklánělo ani nehoupalo. Nebýt určené zejména do kategorie N1, uložením zadní nápravy včetně odpružení bychom jej tipovali spíše do sportovních vozů.

Pro případ přetížení či najetí s nákladem do velké nerovnosti měly vinuté pružiny menší průměr na koncích než uprostřed, aby bylo možné jejich stlačení na minimální délku a využití kvalitních dorazů pod podélníkem karoserie.

Tato konstrukce zadní nápravy spojuje v kategorii dodávek N1 výjimečnou nosnost a výborné jízdní vlastnosti. Výrobce mohl jednoduše použít levnější tuhou nápravu, čemuž by se nikdo nedivil, ale chtěl nabídnout řidiči malé dodávky nejen neváhat nad tunovým břemenem, ale také mu poskytnout jízdní stabilitu na úrovni osobních automobilů.

Výběr motoru

Combo Van dostupný s celkovou hmotností 2,2 nebo 2,4 tuny může pohánět pět agregátů. Základní motorizaci tvoří zážehový čtyřválec 1.4/70 kW. Vznětový úvod představuje čtyřválec 1.3 CDTI/66 kW, my jsme sáhli po nejprodávanějším turbodieselu 1.6 CDTI/77 kW spojeným se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou.

Tento motor ve slabší verzi 66 kW lze získat s pětistupňovou automatizovanou převodovkou, ale vůči testované verzi je tento slabší pohonný řetězec o 22 500 korun bez daně dražší. Smysl má pravděpodobně pro hendikepovaného.

Vrchol nabídky tvoří dvoulitr CDTI/99 kW, ale ani při plně naloženém Combu L2 jsme si na něj ani nepovzdechli. Šestnáctistovka úplně stačila a připlácet 17 500 Kč bez DPH za dvoulitr by se nám rozhodně nechtělo. Velmi zajímavou motorickou verzi najdeme u označení CNG. Přeplňovaná čtrnáctistovka od Fiatu spalující zemní plyn dokáže dodávat 88 kW.

Problém jen na dálnici

Zatímco při pohybu v obcích i mimo ně jsme si pohonný řetězec nemohli vynachválit, menší zádrhel nastal na dálnici. Při rychlosti 130 km/h čtyřválec točil 2600 min-1, což bylo zbytečně mnoho. Kdyby tady byla sedmička, napadlo nás při pohledu na okamžitou spotřebu kolem osmi litrů. Zatímco ve světě těžké nákladní techniky a zejména tahačů návěsů dochází k masivnímu uplatňování dalších stálých převodů, u malého modelu Combo tento úsporný prvek ještě nenastal.

Velké místo pro náklad

Van dlouhý 4,47 m a s běžnou výškou nabízel 4,3 m3 pro náklad. Jak je možná tak velká hodnota? Ložný prostor vykazoval přísně hranaté tvary, které zvyšují nejen objem ale i využitelnost. Do delšího Comba bylo možné naložit dvě europalety. K plnému zatížení stačila jedna například se zámkovou dlažbou, ale lehčí břemena mohla vyplnit celý prostor. Ke kotvení nákladu sloužila šestice ok přímo v podlaze. Za PVC kryt je třeba připlatit pouze 1500 korun bez daně.

Testované combo s plechovou přepážkou nabízelo ložnou délku 2170 mm. Tím však možnosti tohoto modelu zdaleka nekončí. Za 2500 Kč bez DPH je možné pořídit dělenou mřížovou přepážku za cestujícími a za 1000 korun bez daně k tomu přikoupit sklopné sedadlo spolujezdce. Díky těmto dvěma prvkům je variabilně možné na úkor místa spolujezdce prodloužit ložnou délku o 1230 mm. Nákladový prostor naroste o 0,4 na 4,6 m3. Výhodu delší verze L2 tvoří standardní pravé boční posuvné dveře. Ke kratšímu provedení jsou za příplatek 6850 korun bez daně.

Manipulace s břemeny však většinou probíhá přes zadní dvoukřídlé dveře. Ocenili jsme nízkou nákladovou hranu a možnost otevřít křídla do úhlu 180°. Nakládka jedné těžké europalety je však výhodnější skrze boční dveře, aby těžiště nebylo výhradně na zadní nápravě, což by mělo negativní vliv i na jízdní vlastnosti dodávky.

Užitkově skromné

Testované Combo bylo postavené na míru pracovního výkonu. Řidič sice měl k dispozici klimatizaci, ale tím by slova na téma komfortu posádky v podstatě končila. Nad hlavou jsme neměli stropní poličku (příplatek 1750 Kč bez DPH), k poslechu sloužilo obyčejné rádio s CD bez bluetooth. Výrobci se dokonce vyplatí dělat dvě hlavice řadicí páky pro užitkovou a osobní verzi. Zkoušené provedení Van mělo obyčejnou černou, osobní používá okrasnou.

Také ve Vanu jsou použita sedadla s prostší potahovinou, která málo propouštěla vzduch. V létě bez klimatizace bychom měli téměř neustále zpocená záda. Užitkový vůz dokonce „šetřil“ i na zamykání. Jakkoli bylo centrální, tak pouze z místa řidiče. Například boční posuvné dveře přístup k zámku vůbec neměly, k jejich otevření bylo nutné odemknout zámek v zadních křídlech. Inu, užitkové vozidlo není dělané na vysoký komfort, ale přepravu nákladu. V něm však Combo ve své kategorii hraje první housle, protože hravě odveze tunu a nabízí obrovský nákladový prostor.

Plusy

  • Tunové užitečné zatížení
  • Výborné jízdní vlastnosti
  • Komfort jízdy

Minusy

  • Stropní polička za příplatek

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 1.6 CDTI
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 1589
Chlazení kapalinou
Kompresní poměr 16,5 : 1
Nej. výkon (kW/min-1) 77/4000
Točivý moment (N.m/min-1) 290/1500
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon předních kol
Délka/šířka/výška (mm) 4740/1832/1880
Rozvor (mm) 3105
Pohotovostní hmotnost (kg) 1370
Celková hmotnost (kg) 2370
Objem nákladového prostoru (m3) 4,2
D/š/v nákladového prostoru (mm)2170/1714/1305
Šířka mezi podběhy (mm) 1230
Nákladový práh nad vozovkou (mm) 545
Výška/šířka bočních dveří (mm) 1175/700
Výška/šířka zadních dveří (mm) 1250/1231
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 500
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 1300
Nejvyšší rychlost (km/h) 164
Spotřeba (l/100 km) 6,7/4,7/5,4
Objem nádrže (l) 60
Cena (Kč bez DPH) 381 000
Spolupracujeme s TipCars.com
Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt

Malý užitkový automobil měl mít zhruba poloviční nosnost…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 




Opel Combo Tour 1.6 CDTI Enjoy: Family pracant Opel Combo Tour 1.6 CDTI Enjoy: Family pracant

Jak mnohostranné využití nabízí Opel Combo Tour s motorem…

Opel Combo Cargo: Užitková verze představena Opel Combo Cargo: Užitková verze představena

Opel po premiéře osobního provedení modelu Combo uvádí i…

 



 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Včera

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro Nintendo Switch

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro…

S příchodem každé nové herní konzole se hráči těší nejvíce na nové a exkluzivní tituly. Jenže i na nové mašince…

TOP 09 změnila logo. V boji o voliče jí má pomoci Schwarzenbergův motýlek

TOP 09 změnila logo. V boji o voliče jí má pomoci…

TOP 09 změnila logo, zařadila do něj motiv motýlka, jakého nosí její čestný předseda Karel Schwarzenberg.…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí na přesun do USA

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí…

Může se cítit jako poslední "starý" vlk mezi smečkou divochů. Tomáš Sivok zůstal v českém národním týmu i po…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…