Test Auto.cz

Opel Grandland X 1.6 CDTI – Vzhled není všechno

27.11. 2017
Verdikt
 

Než přijede s nejsilnějším turbodieselem a plug-in hybridem do zásuvky, musí se zájemci o Grandland X spokojit s nabídkou dvou motorů. Vyzkoušeli jsme diesel v kombinaci s manuální převodovkou.

Zaměříme-li se na segment SUV a crossoverů, německá automobilka Opel v nedávné době šlápla na plyn. Správný čuch měla už před pěti lety, kdy zaregistrovala rostoucí popularitu malých sportovně-užitkových aut a uvedla na trh model Mokka. Ten v rámci modernizace dostal přídavek X, což neodkazuje na jiné provedení, ale na fakt, že jím značka do budoucna ozdobí všechny modely této kategorie.

A nemuseli jsme na ně čekat dlouho. Automobilka nejprve obohatila své portfolio o Crossland X a následně většího sourozence jménem Grandland X. Co do velikosti je vůz soupeřem Škody Karoq či Seatu Ateca, avšak vůbec nejblíže má k Peugeotu 3008, evropskému Autu roku 2017. Obě SUV jsou totiž výsledkem práce skupiny PSA, jež je od letošního roku novým vlastníkem německé značky.

Auta kromě platformy pojí i stejné motorizace, ono by vzhledem k totožným základům bylo nesmírně náročné činit jinak. Vedle dostupných jednotek, na něž ještě přijde řada, pracuje Opel i na dvoulitrovém turbodieselu se 132 kW kooperujícím s osmistupňovou automatickou převodovkou. Ve vývoji je i plug-in hybrid se zadními koly poháněnými elektromotorem, v praxi tak půjde o jediný Grandland X s pohonem všech čtyř kol.

Mladší a střídmější

Před pár dny jsme v redakční garáži měli zaparkovaný právě sesterský Peugeot 3008 srovnávaný se Škodou Karoq. Už od první chvíle je jasné, který z nich upoutá více pozornosti. Zatímco 3008 je po vzhledové stránce nesmírně výrazným výrobkem, Grandland X sází na nenápadnost a střídmost. To ale rozhodně neznamená, že by činil špatně. Naopak, zákazníci rozhodnutí pro techniku skupiny PSA mohou volit, jestli chtějí výrazné auto se všemi těmi ozdobnými lištami a prolisy karoserie, nebo sáhnou po uhlazenějším a „obyčejnějším“ Opelu.

Rozhodně to však neznamená, že by německé SUV nemělo kousek osobitosti. Příď tvoří výrazná maska s okřídleným logem automobilky, na niž navazují zachmouřené světlomety, jež jsou osazeny dvěma linkami denního svícení s technologií LED již v základní výbavě Selection a nejinak je tomu vzadu. Přednímu nárazníku nechybí ochranné plasty, které ostatně doprovází spodek automobilu kolem dokola.

Grandland X však není jen nafouklou bublinou, i zde nalezneme na bočních partiích výrazné prolisy. Viditelnější je určitě ten vrchní, jenž od předního blatníku pokračuje nad klikami dveří až do zadního světlometu. Tady už je vůz zase podstatně uhlazenější než sesterský Peugeot, tygří drápy ve svítilnách či dvoubarevné víko zavazadelníku byste tu hledali marně, Opel opět vsadil na elegantnější a méně křiklavé proporce. Zajímavým detailem je velmi pozvolna se svažující střecha, není to tak výrazný prvek jako u typických SUV-kupé, přesto za tuto maličkost dávám palec nahoru.

Námi testovaný exemplář byl posazen na osmnáctipalcových kolech z lehkých slitin s pneumatikami Nokian 225/55, ve výbavě Innovation jde o standard. Absolutním základem jsou ocelové šestnáctky a naopak ve vrcholové výbavě Ultimate nalezneme 19“ obutí. Jak už jste si mohli všimnout, s rostoucími stupni výbavy (celkem jsou čtyři - Selection, Enjoy, Innovation, Ultimate) narostou kola vždy o jeden palec.

obrázek [600 x 404]  

Za metalízu se u Grandlandu X připlácí 17.000 Kč, sáhnout však můžete i po levnější alternativě v podobě zářivé barvy (6.500 Kč) či auto naopak vyšperkovat exkluzivním lakem za 21.000 Kč. Zatímco v obyčejné modré barvě, ve které můžeme auto vidět na mnoha tiskových materiálech, působí trochu fádně, zlatý lak mu sluší podstatně více. Zejména pak v kombinaci s černou střechou Mineral za 12.000 Kč, která je v nejvyšším provedením Ultimate v ceně. Za příplatek 35.000 Kč dostanete ve dvou prostředních výbavách LED přední světlomety s adaptivní technologií, což je v nejvyšší verzi znovu standard.

Po usednutí do interiéru byste už příbuznost s 3008 hledali marně. Zapomeňte na futuristický i-Cockpit, malý volant či ovládání, které obsloužíte výhradně na dotykovém displeji. Opel zůstává věrný klasice, což na některé zákazníky nemusí dvakrát zapůsobit, ale vlastně to jde ruku v ruce s již popisovaným exteriérem. Budíky jsou analogové, klimatizace má i v nejvyšších výbavových stupních své vlastní manuální ovladače a volant zase klasickou velikost i tvar.

V samotném pracovišti řidiče se sedí pohodlně, uzpůsobení ideální řidičské polohy pomůžou i sedačky s možností prodloužení sedáku. Za příplatek 10.000 Kč najdete v interiéru čalounění v kombinaci kůže/látka a hlavně ergonomickou sportovní sedačku řidiče. Té asociace AGR (specialisté a doktoři v oblasti bolestí zad) dokonce udělila certifikát. To je u Opelu známá věc, stejný prvek nalezneme i v Astře či Insignii. Lehce utiskovaná tu (stejně jako v 3008) zůstává pravá noha, široká středová konzola vám bude trochu zavazet.

Více strastí s prostorem ale budou mít cestující vzadu. Pro mě s výškou 176 centimetrů tu ještě bylo místa dostatek, avšak kdokoliv jen o trochu vyšší už nad hlavou a v oblasti kolen s příliš velkou rezervou počítat nemůže. Na stejné místo jsem si sedl v sesterské 3008 i konkurenčním Karoqu a v obou případech kolem mě bylo na zadní lavici znatelně vzdušněji. Intimní chvilky zažijí cestující vzadu v případě, že se sem budou muset poskládat tři. Těžko bychom tady mohli mít Opelu něco za zlé, stejné je to i u zmiňovaných oponentů.

Opel Grandland X odhalil český ceník. Německá 3008 zatím nabízí jen dva motory

Zavazadlový prostor pojme 514 litrů, po sklopení zadní lavice v poměru 60:40 se prostor navýší na 1652 l. Není to málo, avšak 3008 zvládne 520 litrů, i když nepočítáme prostor pod podlážkou. Karoq pak (se standardními sedačkami) pojme o litr více, do Atecy se zase vejde 510 litrů v případě předokolek, případně 485 l při volbě pohonu všech kol. V rámci variability potěší dvojitá podlaha zavazadelníku i průchozí loketní opěrka.

Se zimní sadou za 18.000 Kč dostanete vyhřívání předních a zadních sedadel i volantu, součástí je i ovládání audia a tempomatu na volantu. Vyhřívání čelního skla je v ceníkových položkách odděleno a stojí dalších 5.000 Kč. Vyhřívaná mohou být i vnější zrcátka, která se navíc ovládají elektricky a lze je sklopit. To vše s paketem zvaným Automatické parkování Plus za 48.000 Kč, který dále obsahuje parkovací asistent, kameru, navigaci a hlídání slepého úhlu.

Ovládání navigace je tu poměrně intuitivní a chod infotainmentu svižný, překvapit vás může jen netradiční rozložení písmenek na klávesnici (hezky podle abecedy), což ale lze jednoduše přizpůsobit v nastavení. Ozdobné prošívání nechybí měkčeným plastům napříč interiérem, ale ani řadicí páce. Její hlavice je poměrně velká, ale při řízení to výrazně neobtěžuje. V jejím okolí pak nalezneme tlačítka pro krocení dostupných asistentů, elektronickou parkovací brzdu a konečně volič jednoho z pěti dostupných jízdních režimů.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Opel Grandland X 1.6 CDTI

Cena v základní výbavě: 631 900 Kč Cena v testované výbavě: 803 400 Kč

Základní výbava:16“ ocelové ráfky s kryty, asistent pro rozjezd do kopce, deaktivace airbagu spolujezdce, LED denní svícení, LED zadní světla, elektrické ovládání předních i zadních oken, manuální klimatizace, palubní počítač, grafický informační displej, rozpoznávání dopravních značek, varování před vybočením z jízdního pruhu, tempomat s omezovačem rychlosti, audiosystém se 4 reproduktory, Bluetooth handsfree, výškově a podélně nastavitelný volant, elektrická parkovací brzda, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka v barvě karoserie, černé lišty okolo bočních oken, sada na opravu pneumatik

Výbava testovaného vozu:Zlatá metalíza (+17.000 Kč), černé čalounění v kombinaci kůže látka se sedadlem řidiče AGR (+10.000 Kč), zimní sada (vyhřívání předních a zadních sedadel, volantu potaženého kůží, ovládáí audia a tempomatu na volantu) (+18.000 Kč), bezpečnostní sada (senzor únavy řidiče, optická a osvětlovací sada, varování před čelní kolizí, protikolizní brzdění, aktivní hlídání jízdního pruhu) (+13.000 Kč), sada Automatické parkování Plus (automatický parkovací asistent, panoramatická parkovací kamera, navigace, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, hlídání slepého úhlu) (+48.000 Kč), Sada IntelliGrip (kontrola trakce, pět režimů jízdy, 18“kola) (+10.000 Kč), LED přední světlomety s denním svícením (+35.000 Kč), černá střecha Mineral (+12.000 Kč), vyhřívání čelního skla (+5.000 Kč), bezdrátová indukční nabíječka (+3.500 Kč), automatická dvouzónová klimatizace

ČSSD požaduje, aby se komise k OKD věnovala i období před rokem 2004 ČSSD požaduje, aby se komise k OKD věnovala i období před rokem 2004

Sociální demokraté podpoří ve Sněmovně vznik vyšetřovací…

Brno bude příští rok hospodařit se schodkem 2,8 miliardy Brno bude příští rok hospodařit se schodkem 2,8 miliardy

Brno bude příští rok hospodařit se schodkem 2,8 miliardy…

Americký regulátor vyrazil do boje s kryptoměnami Americký regulátor vyrazil do boje s kryptoměnami

Americká Komise pro cenné papíry přitvrdila vůči…

Ani měkký brexit není pro Británii tak výhodný jako setrvání v EU, tvrdí analýza Ani měkký brexit není pro Británii tak výhodný jako setrvání v EU, tvrdí analýza

Téměř všechny možné obchodní vztahy mezi Británií a…

 

Štítky SUV Opel Testy

Technické údaje
Motor Opel Grandland X 1.6 CDTI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1560
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 88 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 189
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.7 / 3.5 / 4
Emise CO2:104
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 514 / 1652
Objem nádrže (l):53
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1317 / 608
Rozměr pneu:225/55 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4477
b) šířka (mm): 1856
c) výška (mm): 1609
d) rozvor (mm): 2675
e) rozchod vpředu (mm): 1595
f) rozchod vzadu (mm): 1610
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 485
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Opel Grandland X 1.6 CDTI – Vzhled není všechno







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

 






 
To nejlepší ze škodováckého muzea. Škoda 720. Nejhezčí škodovka z dob socialismu

To nejlepší ze škodováckého muzea. Škoda 720. Nejhezčí škodovka z dob socialismu

Dnes 12:50

Měla konkurovat vozům Alfy Romeo nebo BMW, nakonec ale zůstalo jen u několika postavených prototypů. O kom je řeč? O Škodě 720.




Blesk.cz

Rozvod Angeliny a Pitta: Zoufalý Brad udělal Angelině troufalý návrh!

Rozvod Angeliny a Pitta: Zoufalý Brad udělal…

Že by se to mezi Bradem Pittem (53) a Angelinou Jolie (42) urovnalo a žádný rozvod se nekonal? Hollywoodská…

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to dělat správně

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to…

Ošetření pleťovou maskou patří mezi intenzivní kosmetické postupy, jejichž účinek je výrazný a okamžitě…

 

iSport.cz

Kubalík ve Švýcarsku: Hory, čisto… Po návratu jsem docela koukal

Kubalík ve Švýcarsku: Hory, čisto… Po návratu jsem…

Naskočil do rozjetého vlaku, se kterým však dokázal sladit tempo. Hokejový útočník Dominik Kubalík se po…

Nedvěd o hvězdách Juventusu: Proč sedí 15. hráč ze Zlatého míče?

Nedvěd o hvězdách Juventusu: Proč sedí 15. hráč ze…

Nejradši by jej vykoupila půlka Evropy. Cenovka Paula Dybala začíná na 70 milionech eur (1,7 miliardy korun).…

 

Reflex.cz

Po 35 letech do kina. Saúdská Arábie ruší další zákaz, ale musí být dodržen zákon šarí‘a

Po 35 letech do kina. Saúdská Arábie ruší další…

Další z mnoha omezení veřejného a společenského života v ultraortodoxní muslimské Saúdské Arábii padlo. Po 35…

Petr Hannig: Zemanovu politiku hodnotím kladně, nikdo z politiků nemá na jeho inteligenci

Petr Hannig: Zemanovu politiku hodnotím kladně,…

Postupně jsem se sešla se všemi osmi vyzyvateli prezidenta Miloše Zemana na kávě. Čtenáři tištěného Reflexu si o…