30.3. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Opel Grandland X vs. Peugeot 3008 – Sourozenci z různého chovu!

 

Opel má s Peugeotem shodný technický základ. Co mají tedy společného a čím vším se odlišují?

Desetiletí strávená pod křídly americké skupiny GM sice občas vyvolávala v očích pravověrných příznivců Opelu rozporuplné reakce, avšak pokud se ohlédneme zpět, nelze toto dlouhé období jinak než ocenit. Američané totiž léta ponechávali Němcům až překvapivě volnou ruku v otázce modelové politiky, takže opely americkou produkci GM až na výjimky (například Opel Omega B/Cadillac Catera) prakticky nepřipomínaly. V posledních letech však Opel vykazoval stále větší obchodní ztráty, takže od loňského léta patří pod křídla skupiny PSA, do té doby sdružující značky Peugeot, Citroën a DS.

Zatímco současná insignia byla ještě vyvinuta v rámci skupiny GM, testovaný Grandland X je již plně produktem vzniklým po spojení Opelu s Francouzi. Crossover Opelu se tak poprvé představil před domácím publikem na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem v loňském roce. Pod zajímavě řešeným kabátem, kterým se vůz neomylně hlásí k současné generaci vozů s bleskem ve znaku, se ukrývá modulární architektura skupiny PSA EMP2. Jde vlastně o francouzskou obdobu platformy MQB skupiny VW. Na trhu je od roku 2012, kdy debutovala v současném Citroënu C4 Picasso (Grand C4 Picasso). Následně ji dostaly další modely PSA, včetně testované druhé generace Peugeotu 3008. Ta si svůj debut odbyla o rok dříve než Grandland X a rovněž před domácím publikem na autosalonu v Paříži.

Stejné plechy, ale ne všechny

Obě porovnávaná auta tedy používají stejnou techniku. I přesto lze najít celou řadu odlišností, které z velké části charakterizují každý z testovaných automobilů. Jednotlivé celky je třeba rozdělit na tři skupiny - na identické díly, dále na součástky, jež Opel při tvorbě Grandlandu X upravil a konečně na části, které jsou specifické pouze a jen pro Grandland X.

Nejprve tedy to, co je zcela odlišné. V zásadě všechny vnější karosářské díly, díky čemuž vypadají oba porovnávané vozy se stejnou technikou úplně jinak, a dále interiér od palubní desky, přes dveřní výplně až po sedadla. V případě sedadel to ale platí pouze o vnější, tedy sedací části. Rám sedadel je u obou vozů shodný. V rámci přeměny z 3008 na Grandland X prošly úpravou (tedy nejde o zcela nově konstruované díly) čelní sklo, střecha a kostra předních bočních dveří. A dále plastová nadkolí podběhů spolu s výztuhou tvaru kulatiny, procházející pod palubní deskou. A dále několik dalších méně významných součástek, třeba zadní díl výfuku. Pokud se přesuneme k podvozku, obě auta se liší pouze tlumiči pérování a vinutými pružinami. Zbytek zavěšení kol se nezměnil. Od Francouzů převzal Grandland X také kompletní nabídku poháněcí soustavy, a to včetně převodovek.

Identická je také poháněcí soustava, kterou byl v našem případě přeplňovaný zážehový tříválec o objemu 1,2 litru. V 3008 mu říkají PureTech 130 S&S, v Grandlandu X se obchodně nazývá jednoduše Turbo S/S, technicky jde o motor francouzské konstrukce. Zájemce o zážehovou 3008 ale může zvolit ještě motor 1.6 THP kombinovaný ovšem výhradně se samočinnou šestistupňovou převodovkou. Naproti tomu v Grandalndu X ještě dožívá starší motor 1.6 CDTi, alias 1.6 BlueHDi. V Peugeotu už je k dispozici pouze a jen nový motor 1.5 BlueHDi. Vrcholem dieselové nabídky je v obou případech agregát 2.0 BlueHDi/CDTi.

Oba aktéři se nabízejí pouze s jednou karoserií a výhradně s pohonem přední nápravy. Peugeot 3008 měří na délku 4447 mm, Opel Grandland X je s 4477 mm o špetku delší. Současně je ale s 1609 mm výrazně nižší, když Peugeot vyrostl do výšky na 1620 mm (bez střešních nosičů, s nimi 1624 mm).

O 8.100 korun víc

Ve srovnávacím testu se nám sešla nejen auta se stejným technickým základem a identickým pohonem, ale také obdobnou výbavou. Peugeot dorazil ve verzi Allure, která s motorem 1.2 PureTech startuje na částce 580.000 korun. Pokud nepočítáme vrcholnou GT dostupnou pouze s motorem 2.0 BlueHDi, pak je Allure druhou nejvyšší výbavou. Opel přijel ve verzi Innovation, která je v nabídce českého dovozce opět druhou nejvyšší úrovní výbavy. Takové auto vyjde na 571.900 korun. Cenový rozdíl obou testovaných vozů bez příplatků je tak pouhých 8.100 korun.

Jak bývá obvyklé, nechyběly četné příplatkové položky. V případě 3008 to bylo třeba handsfree otevírání víka zavazadlového prostoru, které vyjde na 24.000 korun. V trochu srozumitelnější formě se jedná o elektromechanické ovládání víka kufru. Jde o součást paketu, zahrnujícího také bezklíčové ovládání vozidla. Stejný prvkem nabízí také Grandland X pod názvem „bezdotykové otevírání pátých dveří“, s tím rozdílem, že ve výbavě Innovation je standardně a tedy bez příplatku.

ZÁKLADNÍ CENA
Motor a stupeň výbavy1.2 Turbo S/S Innovation - 571.900 Kč1.2 PureTech 130 S&S MA6 Allure - 580.000 Kč
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY
KlimatizaceSamočinná dvouzonováSamočinná dvouzonová
Kola18palcová z lehké slitiny18palcová z lehké slitiny
Bezklíčové ovládání a spouštění motoruSS
Samočinná dálková světlaSS
Vyhřívání předních sedadel13.800 Kč7.500 Kč
LED přední světlomety32.600 Kč32.000 Kč
Parkovací asistent vpředu a vzaduSS
Panoramatická střecha pevná34.000 Kč35.000 Kč
Vyhřívání čelního skla5.000 Kčnelze
Elektrická parkovací brzdaSS
Elektrické ovládání víka kufruS24.000 Kč
Elektricky sklopná zrcátkaSS
Sada IntelliGrip/Advanced Grip Control7.500 Kč12.000 Kč
Dělená zadní sedadlaSS
SERVIS
Světlomet/zadní sdružená svítilna [Kč]25.506,- / 5.886,-31.028,- / 6.205,- + 2.939,- (na dveřích + na blatníku)
Přední/zadní nárazník [Kč]9.233,-/ 8.513,-14.852,- / 11.733,-
Přední blatník [Kč]4.541,-6.532,-
Rameno přední nápravy Kč4.249,-3.019,-
Rozvodová sada Kč2.942,-3.528,-
Ložisko předního kola (je k dispozici samostatně)2.513,--
Čelní sklo [Kč]6.873,-12367,-
Brzdové destičky přední + výměna [Kč]2.757,- + 615,-3735,- + 560,-
Hodinová sazba v servisu [Kč]880,-700,-
Náklady na servisní prohlídky do ujetí 100.000 km [Kč]3.182,-/ 7.151,- /3.182,- / 7.151,-27.268,-
ZÁRUKY
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky)2 roky / 2 roky / 12 let2 (aktuálně akčních 5) / 3 / 12
Prodloužená záruka*)5 let (v ceně)
*) Opel nabízí celý systém příplatových prodloužených záruk, které se liší délkou (až 5 let), proběhem km (až 40 000 km) a úrovní krytí a asistenčních služeb (od záruky na hlavní komponenty pohonu až po "bumper-to-bumper" záruku na všechny komponenty/díly vozu, včetně např. brzdového obložení atd...). Cena příplatkové prodloužené záruky na Grandland X 1.2 Turbo začíná na 3186 CZK včetně DPH (záruka "Complete" na 3 roky/10000 km včetně asistenčních služeb)

Za panoramatické střešní okno, jehož slabinou je, že jej nelze otevírat, zaplatíte v 3008 navíc 35.000 korun. Je vybaveno elektricky ovládanou clonou, která ovšem, jak víme ze zkušeností, není v parných létech vždy tak účinná, jak bychom si přáli. U Grandlandu X vyjde stejný prvek na 34.000 korun.

Velmi zajímavé je to se systémem, který má u těchto vozidel částečně suplovat nenabízený pohon všech kol. Jde o prvek vyvinutý Francouzi, kteří mu říkají Grip Control. V případě současné 3008 je dále vylepšený a tudíž obohacený o doplňkové slovo „Advanced“. V testované výbavě (stejně jako ve vyšší GT Line) jde o příplatkovou položku za 12.000 korun. Zkoušený vůz ji neměl, na rozdíl od Grandlandu X. V jeho případě se to nazývá „sada IntelliGrip“ a ve verzi Innovation stojí navíc 7.500 korun. Nabízí pět jízdních režimů, které sice mohou přijít při jízdě vhod, ovšem plnohodnotný pohon všech kol to samozřejmě nenahradí.

V otázce konfigurace vozidla příplatkovou výbavou nabízí více Peuegot 3008. O tom svědčí třeba i větší rozsah ceníku. Na druhou stranu, cenová politika Opelu se ukazuje jako přívětivější, neboť řada prvků vyjde v jeho případě levněji než ty samé v 3008.

HODNOCENÍ POŘIZOVACÍCH NÁKLADŮOpel Grandland XPeugeot 3008
Základní cena77
Standardní výbava a příplatky78
Servis87
Záruky89
Průměr7,507,75

1/4 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Ve vývoji samořízených vozů jsme dva roky za konkurencí, říká šéf Volkswagenu Ve vývoji samořízených vozů jsme dva roky za konkurencí, říká šéf Volkswagenu

Německý automobilový koncern Volkswagen zaostává v…

Komentář Jana Ference: Sucho a zemědělci jedou v začarovaném kruhu Komentář Jana Ference: Sucho a zemědělci jedou v začarovaném kruhu

Ministerstvo zemědělství rozdělí dvě miliardy korun mezi…

Realistické lidi už dnes nikdo moc kreslit neumí, říkal zesnulý animátor Mainwood Realistické lidi už dnes nikdo moc kreslit neumí, říkal zesnulý animátor Mainwood

Ve věku 65 let na podzim zemřel britský animátor Roger…

Tisíce lidí vyšly do ulic proti Zemanovi s Babišem. Nesly transparenty Odstup, satane Tisíce lidí vyšly do ulic proti Zemanovi s Babišem. Nesly transparenty Odstup, satane

Z pražského Hradčanského náměstí vyrazily před patnáctou…

 
Technické údaje
Motor Opel Grandland XPeugeot 3008
Typ motoru: přeplňovaný zážehovýpřeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 43 / 4
Zdvihový objem (ccm): 19991999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 550096 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 230 / 1750230 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 188188
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.110.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6 / 4.5 / 5.16.5 / 4.5 / 5.2
Emise CO2:117117
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 514 / 1652520 / 1670
Objem nádrže (l):5353
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1275 / 5801250 / 585
Rozměr pneu:225/55 R18225/55 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 44774447
b) šířka (mm): 18561841
c) výška (mm): 16091620
d) rozvor (mm): 26752675
e) rozchod vpředu (mm): 15951595
f) rozchod vzadu (mm): 16101610
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 985 / 11951000 / 1235
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 840620 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960915
k) šířka vpředu (mm): 15701575
l) šířka vzadu (mm): 15201530
délka sedáku vpředu (mm): 510520
délka sedáku vzadu (mm): 495440
výška opěradla vpředu (mm): 640680
výška opěradla vzadu (mm): 670690
místo vzadu pod předním sedadlem: anoano
 

Přidat názorDiskuse: Opel Grandland X vs. Peugeot 3008 –…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Kia ProCeed se již oficiálně vyrábí. Ta nejlákavější má 204 koní Kia ProCeed se již oficiálně vyrábí. Ta nejlákavější má 204 koní

Oficiální světová premiéra Kie ProCeed proběhla už na…

Nový Lexus UX má české ceny. Stojí už 800.000 Kč, ale musíte být rychlí Nový Lexus UX má české ceny. Stojí už 800.000 Kč, ale musíte být rychlí

Nejmenší SUV automobilky Lexus mělo premiéru letos v…

 






 
Před třiceti lety si nemohl koupit japonské auto. Dnes jich vlastní přes sedm set

Před třiceti lety si nemohl koupit japonské auto. Dnes jich vlastní přes sedm set

Dnes 08:00

Roku 1989 navštívil tokijský autosalon a padl mu do oka japonský vůz. Tehdy určitě netušil, že o téměř třicet let později jich bude vlastnit na sedm stovek.




Blesk.cz

Jaromír Hanzlík nevěděl, kam dřív skočit: Líbal přítelkyni, ale objímal Miss Doleželovou!

Jaromír Hanzlík nevěděl, kam dřív skočit: Líbal…

V obležení žen byl Jaromír Hanzlík (70) na udílení cen Řád Vavřínů, kde převzal ocenění. Právem na něho byla…

Český fotograf cestuje po vlasti se svým vlčákem: Jejich společné fotky udělaly díru do světa

Český fotograf cestuje po vlasti se svým vlčákem:…

Osmadvacetiletý fotograf Honza Řeháček se díky svým fotkám stal slavným i v zahraničí. Na Instagramu sdílí…

 

iSport.cz

Stanciu táhl Rumunsko! Brankáře překvapil z dálky, vidět byl i Chipciu

Stanciu táhl Rumunsko! Brankáře překvapil z dálky,…

Fotbalisté Portugalska v Lize národů remizovali 0:0 v Itálii, vyhráli skupinu A3 a jako první si zajistili…

Stoch? Když bude něco zkoušet, tak do něj zajedu, vtipkoval Souček

Stoch? Když bude něco zkoušet, tak do něj zajedu,…

Fotbalista Tomáš Souček může v pondělním závěrečném utkání skupiny Ligy národů se Slovenskem svádět pikantní…

 

Reflex.cz

Vteřiny hrůzy. Při nepovedeném triku se kouzelník málem utopil ve vlastní nádrži s vodou

Vteřiny hrůzy. Při nepovedeném triku se kouzelník…

Měl to být pompézní trik, kterým chtěl ohromit dav lidí. Španělský kouzelník Pedro Volta se nechal navléknout do…

Toulky po Maroku, perle Maghrebu: Povodeň u písečných lázní

Toulky po Maroku, perle Maghrebu: Povodeň u písečných lázní

Celou noc bylo dusno a přes třicet stupňů. Ráno spadlo z černé oblohy prvních pár kapek. V deset se nebe…