Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Insignia GSi 2.0 CDTI 8A 4x4 – Krásná, ale opravdu sportovní?

Stanislav Kolman
Diskuze (83)
Prahnete-li po vlajkové lodi Opelu v ostřejším provedení, jedinou možností je aktuálně Insignia s dodatkem GSi. Jak moc se vyplatí manažerům s oblibou sportovat?


Design, interiér


V loňském roce jsem se s novou Insignií svezl vůbec poprvé. Auto přijelo v druhé generaci s atraktivnějším designem a širokou paletou pohonných jednotek. Absolutním vrcholem byl dvoulitrový čtyřválec vyšroubovaný na výkon 191 kW, jenž byl kombinován s osmistupňovou samočinnou převodovkou a pohonem všech kol. Právě skříň s hydrodynamickým měničem byla nejslabším článkem celého ústrojí, naladění převodovky způsobilo, že se auto se slušnou porcí koní ke sportování dvakrát nemělo, zato ale pořádně žralo.

Stejný motor bez jakýchkoliv změn technických parametrů se posléze stal i vrcholem ostřejšího provedení GSi, které se světu představilo loni na frankfurtském výstavišti. Na objednání takového kousku je však už pozdě. Zpřísňující se emisní normy zařízly i tuto pohonnou jednotku a pod kapotou Insignie ji dostanete již jen ze skladových zásob.

Než se v ceníku objeví náhrada v podobě benzinové šestnáctistovky, nezbývá než sáhnout po dvoulitrovém biturbu CDTI vyladěným na 154 kW a taktéž spolupracujícím s osmistupňovým automatem a pohonem všech kol. A právě taková konfigurace nám dělala společnost během tradičního týdenního soužití.

Sluší jí to!

V redakční garáži už se nám protočilo několik Insignií. Ať už šlo o test zmiňované vrcholové varianty, srovnávák se Superbem či testovací vozy vydavatelských partnerů. Z těch všech jsem ještě neviděl provedení, které by se mně po vzhledové stránce vyloženě nelíbilo. Po všech těchto štacích mě vlastně překvapilo, že s liftbackem se naživo setkávám vůbec poprvé. A pokud se vám kombík líbí, nejinak tomu bude i v případě tohoto karosářského provedení.

Maska s okřídleným bleskem na přídi, elegantně se svažující linie střechy dlouhé karoserie či prolisy na bocích, to jsou poznávací znamení Insignie, které už dobře známe. Testovanému exempláři GSi na atraktivitě přidává ještě příplatkový zářivě červený lak (+5.500 Kč) a punc sportovnosti zase dodá decentní zadní spoiler (+2.600 Kč) s GSi nárazníky. Tento sympatický balíček je posazen na dvacetipalcových kolech z lehkých slitin, jejichž dvojité paprsky jsou pomyslnou třešničkou na dortu. Za takové obutí (v našem případě s pneumatikami 245/35) zaplatíte navíc 25 tisíc korun.

Auto sice nedává na první pohled najevo, že má sportovnější ambice, ale pozornost na sebe určitě strhnout dokáže. Nejedenkrát jsem na téma designu zaslechl srovnání s Mazdou, jejíž vozy považuji za vzhledově jedny z nejpovedenějších. Ale pokud s tím nesouhlasíte, zkuste Insignii postavit vedle koncernových soupeřů Suberbu či Passatu. Z takové trojice bych měl jasno okamžitě.

Jako v bavlnce

Vskutku útulné a moderně působící je i pracoviště řidiče. Tady jsou největší změnou ve srovnání s „obyčejnou“ Insignií sportovní sedačky čalouněné kůží, které umí ventilovat a vyhřát vpředu i vzadu. Přední dvojice je navíc nastavitelná v osmi směrech s pamětí a jako bonus si můžete dopřát masážní funkce. To vše za příplatek 65.000 Kč. Tato položka opravdu stojí za zvážení. Sezení sice má sportovnější charakter a dostalo výraznější boční vedení s podporou stehen, avšak z komfortu jako takového nikterak neslevuje.

Řidič spolupracuje se sportovním volantem potaženým kůží s možností vyhřívání, který je dole zploštělý, má ideální velikost a je opravdu příjemný na dotek. Měkčená palubovka a další místa interiéru jsou samozřejmostí, dole pak nalezneme další standard GSi: stříbrné sportovní pedály z lehkých slitin.

opel testy strednitrida opel testy strednitrida  

Když si naleznete ideální pozici za volantem, potěší i prostornost vzadu. S mou výškou 176 centimetrů to pravda není žádný problém, ale prostornost ve druhé řadě si pochvalují i kolegové vyššího vzrůstu. Stylově se svažující střecha má v tomto případě na praktičnost jen minimální vliv. Místu pro nohy zase ohromně pomáhá, že tvůrci pracovali s velkorysou délkou 4.897 mm a rozvorem náprav 2.829 mm.

Na liftback je slušná i hodnota zavazadelníku, jež činí 490 litrů. Navýšit ji lze sklopením zadní lavice (v poměru 40/20/40) na sympatických 1.450 litrů. Víko zavazadlového prostoru se otvírá vysoko, takže nebudete mít problém s manipulací ani při rozměrnějším nákladu.

Motor, jízdní vlastnosti


Ach ten automat…

Jak jsem nastínil v úvodu předešlé kapitoly, aktuálně Insignii GSi koupíte výhradně s dieselovým agregátem pod kapotou. V posledním vydání ceníku sice ještě nalezneme onen zážehový dvoulitr turbo s výkonem 191 kW, avšak ten už získáte jen při pečlivém prohledávání skladových zásob.

A než dorazí benzinová náhrada v podobě šestnáctistovky, je právě naftové biturbo CDTI s objemem 2,0 litru jedinou alternativou. Papírově jde o vcelku sympatický kousek: výkon 154 kW při čtyřech tisících otáček, točivý moment 480 N.m již od 1500 ot./min a stovka za 7,9 sekundy.

Naftový dvoulitr se páruje výhradně s pohonem všech kol a osmistupňovým automatem, jenž byl u benzinové varianty kamenem úrazu. Což o to, poklidná plavba okreskami nedává skříni s hydrodynamickým měničem nikterak zabrat, samočinné ústrojí tak chodí sametově, při rozjíždění necuká a stává se součástí příkladné komfortní jízdy.

opel testy strednitrida opel testy strednitrida  

Obdobně je tomu i u dieselové varianty, což s sebou přináší i jednu nevýhodu: charakter převodovky se s nasazením ostřejšího tempa výrazně nemění. Automat sice motor zbytečně nepodtáčí, ale ani jej nenechá zabrat ve vyšším spektru otáček, což vám zážitek ze sportovní jízdy dokáže značně otrávit. Můžete mít sebelepší motor, ale k čemu to je, když kooperace s převodovkou pokulhává? Obzvlášť je-li automat jedinou dostupnou volbou…

Podvozek za jedna

Za co lze Insignii naopak pochválit, je fungování podvozku. Na počátku jsem si říkal, že hodně zjednodušeně by šlo GSi označit jen za propracovaný paket obyčejné Insignie. Ale to není tak úplně pravda. Sportovnější derivát totiž kromě brzd Brembo dostal třeba i přepracované tlumiče s kratšími pružinami, což s sebou přináší i jiné naladění. Auto je tužší, vše ale v rámci mezí, které neubírají na celkovém komfortu. Do něj sem tam promluví až fakt, že obouváte dvacetipalcová kola. Ta na autě vypadají vskutku působivě, ale vzhledem ke stavu českých okresek byste se asi nakonec spokojili i s menším rozměrem.

opel testy strednitrida opel testy strednitrida  

Zdárně fungují i jednotlivé jízdní režimy. Insignia není jen dalším vozem, kde režim Sport změní podsvícení budíků a přidá trochu zvuku do reproduktorů. Tady jsou rozdíly mezi třemi možnostmi opravdu citelné. Kromě běžného je k dispozici ještě Tour a právě Sport. Tour vyžijete hlavně při dlouhém dálničním putování, auto se na nerovnostech příjemně houpe a dělá z jízdy pohodovou plavbu. To Sport dokáže už tak tuhý podvozek ještě přiostřit, abyste si v zatáčkách užili svižnější jízdu plnými doušky. Výchozí režim je pak logicky kompromisem mezi oběma možnostmi.

Právě sportovnější projev oceníte zejména v serpentinách, do kterých se navíc Insignia vrhá s nadšením, karoserie se nenaklání a navíc auto absolutně netrpí nedotáčivostí. Řízení zrovna neoplývá zpětnou vazbou, ale je přesné a na pokyny řidiče reaguje dle očekávání. A když na to přijde, do brzdění se pustí kotouče Brembo, které mají vpředu průměr 345 mm, jsou tedy stavěny i na trochu větší zátěž.

A jak je na tom spotřeba paliva, kterou jsme u zážehového vrcholu tolik kritizovali? Průměrná hodnota se po týdenním soužití s naftovým liftbackem ustálila lehce nad osmi litry, přičemž většinu času jsem trávil na dálničních cestách. Když se budete snažit a sportovně laděnou techniku šetřit jízdou s lehkou nohou, lze se v pohodě propracovat k šesti litrům na každých sto kilometrů. A když se naopak rozhodnete za volantem trochu rozvášnit, neřekne si vůz o více než devět litrů, což je v kombinaci s automatem a pohonem všech kol omluvitelný apetit.

Pohled do ceníku ukazuje, že za sportovnější tvář si Opel neřekne tolik, kolik by třeba žádali jiní konkurenti. Stejný motor seženete v klasické variantě Insignie v druhé nejvyšší výbavě Dynamic za 959.900 Kč, nejvyšší Innovation je pak o deset tisíc korun dražší. GSi startuje na částce 1.034.900 Kč, což je vzhledem k výbavě navíc slušná cena. Když k tomu však připočteme příplatkové položky testovaného exempláře, jejichž hodnota roste na bezmála čtvrt milionu korun, dostáváme se na finální sumu 1.281.900 Kč.

Závěr


Závěr

Insignii GSi lze jistojistě označit za povedené auto, které potěší atraktivním vzhledem, hezky zpracovanou kabinou s pohodlnými sedačkami a také perfektně fungujícím podvozkem, jenž dokáže nabídnout požitek ze dvou odlišných světů – komfortu i sportování. Škoda jen onoho jízdního projevu, který by šlo v jakémkoliv jiném autě označit za minimálně lepší průměr, ne však ve sportovní linii. Uvidíme, jak dokáže kartami zamíchat očekávaná šestnáctistovka.

Pokud si vedle všedního obchodního dojíždění slibujete od auta i pravidelné okreskové hrátky, které ve vás rozproudí adrenalin, asi se budete muset porozhlédnout jinde, případně počkat na nejostřejší variantu OPC. Jestli ovšem hledáte manažerský vůz se sportovním nádechem, může pro vás být právě Insignia GSi zajímavou volbou.

opel testy strednitrida opel testy strednitrida  

Nejlevnější verze modelu659.900 Kč (1.5 Turbo/103kW Selection)
Základ s testovaným motorem959.900 Kč (2.0 CDTI BiTurbo/154kW Dynamic)
Testovaný vůz bez příplatků1.034.900 Kč (2.0 CDTI BiTurbo/154kW GSi)
Testovaný vůz s výbavou1.281.900 Kč (2.0 CDTI BiTurbo/154kW GSi)

Plusy

  • Atraktivní vzhled
  • Prostorná a praktická kabina
  • Pohodlné sedačky s ventilací
  • I na rozbitých cestách perfektně fungující podvozek

Minusy

  • Chod osmistupňového automatu
  • Motor GSi by zasloužil pár koní navíc

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (83)
Opel Insignia GSi 2.0 CDTI 8A 4x4
Cena základní sestavy 1 034 900 Kč
Výbava základní sestavy 18“ kola z lehkých slitin, adaptivní podvozek FlexRide, asistent pro rozjezd do kopce, bezklíčové odemykání a startování, varování před čelní kolizí, protikolizní brzdění, LED denní svícení, LED zadní světla, automatická dálková světla, elektrické ovládání předních i zadních oken, dešťový senzor, elektrická parkovací brzda, výdechy klimatizace ve druhé řadě, 8“ dotykový displej s navigací, prémiový audiosystém se sedmi reproduktory, tempomat s omezovačem rychlosti, sportovní volant potažený kůží, vyhřívání volantu, čalounění v kombinaci kůže/látka, sportovní pedály, sada na opravdu pneumatik atd. Kč
Cena testované sestavy 1 281 900 Kč
Výbava testované sestavy 20“ kola z lehkých slitin (+25.000 Kč), červený zářivý lak (+5500 Kč), Performace sedadla (+65.000 Kč), sada Navigace (navigační systém + prémiové audio BOSE) (+32.600 Kč), Sada Snadné řízení 2 (adaptivní LED Matrix světlomety, automatický tempomat s funkcí stop&go, parkovací asistent, hlídání slepého úhlu, zadní parkovací kamera, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, rozpoznávání dopravních značek) (+80.000 Kč), sada Inovace (head-up displej, digitální 8“ LCD přístrojová deska, bezdrátová indukční nabíječka, odhlučňovací sada) (+36.300 Kč), zadní spoiler (+2.600 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1956
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 154 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 480 / 1500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 226
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.9 / 6.1 / 7.3
Emise CO2: 180
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 490 / 0
Objem nádrže (l): 62
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1697 / 543
Rozměr pneu: 245/35 R20
Opel Insignia GSi 2.0 CDTI 8A 4x4
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4897
b) šířka (mm): 1863
c) výška (mm): 1455
d) rozvor (mm): 2829
e) rozchod vpředu (mm): 1607
f) rozchod vzadu (mm): 1610
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1150
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1530
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
23. 7. 2018 08:02
Re: GSI
INSI B ST 154kW biturbo najeto 9000, průměr 7,4l, 70% dálnice, též nešetřím....
23. 7. 2018 06:03
Re: GSI
Jezdim s benzinovym Passatem 2.0 162kW za cca 7,5 - 8 litru a to ho nijak nesetrim. Takze mi neprijde 154kW v nafte za 9 litru nejaka hitparada...
Avatar - Emel
22. 7. 2018 20:56
Re: Kdo chce sportovní Insignii
Tak jako... že výkon se udává na klice a ne na kolech, to je normálka, takže 230k na kolech by asi bylo ok. Normálně je brzda teoreticky schopná nějak odměřit i výkon na té klice, snad nějakým měřením odporů... upřímně, výplatu bych na to asi nevsadil.

Říkal jsi, že je tam omezení na první čtyři kvalty... neměl bys k tomu nějaké detaily?
Avatar - stevosk
22. 7. 2018 20:45
Re: pekne auto ...
Bol som sa rovnako pozrieť na Stinger v šestiválci a v plnej výbave. Auto malo zátah vďaka motoru, podvozok bol príjemne tuhý bez zásadnejšej straty komfortu, sedačky boli pohodlné s rozumným bočným vedením, spracavanie bolo fajn (jedine displej pôsobil trochu lacno - ten volant sa dal prekusnúť). Ale automat mal bohužial drobnú rezervu v reakciách a auto malo prakticky nepoužitelný kufor na rodinnú dovolenku (strašne plytký). Zároveň ten motor pýtal okolo 13 litrov na sto. No a nakoniec to zabili neschopnosťou poskytnúť adekvátnu zľavu. Bol som už dosť rozhodnutý pre Superb, ale nakoniec som dostal cenovo porovnatelnú ponuku na skladovku od prémie a tak som neplánovane skončil v inom wagene :).
Avatar - Shr3k
21. 7. 2018 20:46
Re: GSI
Spíš je to pro to, že se jim (PSA manažerům) vyplatilo tu 1.6T od Balatonu osazovat filtrem, dvoulitr se montoval jen do insi, tam to asi nebylo rentabilní. Takto můžou 1.6 dále používat ve více modelech.