Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Insignia ST 2.0 CDTI vs. Škoda Superb Combi 2.0 TDI – Proč byste je měli chtít

Martin Machala
Diskuze (300)
SUV, crossovery a tradiční značky opouštějící střední třídu. Skoro to vypadá, že klasický velký kombík už nikdo nechce. Je to hrozná škoda.


Úvod, pořizovací náklady


Na tomto srovnávacím testu jsme se spolu domluvili. Omlouvám se, že si už nepamatuju, v jaké diskuzi to bylo, ale tuhle testovanou dvojici jsme dali dohromady společně. Někteří z vás sice toužili po verzích s automatem, ale jak už to tak bývá, nakonec se nám povedlo splašit srovnatelné protivníky s manuálem. V obou případech se jedná o slabší verze vznětových dvoulitrů, lehkou výkonovou výhodu má Opel Insignia ST, jehož čtyřválec 2.0 CDTI poskytuje 125 kW, Superbu Combi a jeho 2.0 TDI musí stačit 110 kW. Ale jak jsme se už přesvědčili v nejednom testu produktu koncernu VW, silnější varianta se 140 kW není zrovna výhra. Vidíte, o tom se vlastně velmi přesvědčíte už příští pátek. Tomáš Dusil otestoval dva kodiaqy, oba s dvoulitrem TDI, ovšem – to už vám asi došlo, jeden o výkonu 110 kW a druhý se 140 kW. SUV od Škodovky jsme vzali taky na válcovou zkušebnu, takže o grafíky a číslička bude postaráno.

To je ale až příští týden, teď se pojďme věnovat insignii a superbu. Přiznám se, že moc nerozumím tomu, proč se opelu střední třídy prodalo za říjen pouhých 61 kousků. Před insignií je dokonce Crossland X s necelou stovkou na kontě. Docela příznačné… Superbu se pořád docela daří, se sedmi stovkami registrovaných aut mu za říjen patří v Česku šestá příčka, ale jakmile se pořádně nadechne karoq, myslím, že i tady tradice nakonec ustoupí aktuálnímu SUV trendu. Hlavně v případě insignie je to fakt hrozná škoda. Nejlepší opel za hodně let dozadu a zákaznici stojí frontu na crossland.

Kupujte to nejdražší!

V případě insignie byste opravdu měli koukat jenom po top specifikaci Inovation, první tři výbavy v základu nenabídnou dokonce ani automatickou klimu. Byl by to docela průšvih, kdyby ovšem napěchovaná Insignia ST Innovation s dvoulitrovým CDTI o výkonu 125 kW nestála velice příjemných 774.900 Kč. Chudobka Selection je přitom levnější jenom o šedesát tisíc, o výchozím bodu byste neměli uvažovat taky kvůli značně omezené nabídce příplatků. V ceníku tedy automaticky zaškrtávejte Innovation.

Pořizovací nákladyOpel Insignia ST 2.0 CDTI/125 kWŠkoda Superb Combi 2.0 TDI/110 kW
ZÁKLADNÍ CENA
Motor a stupeň výbavy714.900 Kč (Selection)733.900 Kč (Active)
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY
Kolenní airbag [Kč]XS
Automatická klimatizace [Kč]XS
Přední mlhovky [Kč]X7500
Tempomat [Kč]SS
Bluetooth handsfree [Kč]SS
Litá kola [Kč]20.000 (sedmnáctipalcová)S (šestnáctipalcová)
Navigace [Kč]15.000X
Vyhřívané přední sedačky [Kč]X7400
Zadní parkovací senzory [Kč]XS
Metalíza [Kč]17.00017.500
SERVIS
Světlomet/zadní sdružená svítilna [Kč]5916/30436048 (xenon 17.186)/7844
Přední/zadní nárazník [Kč]13.974/13.47813.476/13.656
Přední blatník [Kč]48326860
Čelní sklo [Kč]95605586
Brzdové destičky přední + výměna [Kč]3518 + 6152732 + 485
Hodinová sazba v servisu [Kč]880970
Náklady na servisní prohlídky do ujetí 100.000 km [Kč]20.16517.262
ZÁRUKY
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky)5/2/122/3/12
Prodloužená záruka-5 let/100.000 km (2000 Kč)

U superbu je rozptyl mezi nejlevnějším activem a vrcholným L&K daleko větší, u testovaného dvoulitru TDI o výkonu 110 kW konkrétně dvě stě tisíc. První ceníková položka je ale na rozdíl od insignie celkem použitelná, sice u ní asi málokdo zůstane, kromě navigace (za tu se u Activu nedá ani připlatit) by mi však nic moc vlastně nechybělo. A když bychom měli porovnávat obdobně nabušené top verze, budeme proti sobě mít Insignii ST Innovation 2.0 CDTI 125 kW za už zmíněných 774.900 Kč a Superba Combi Style 2.0 TDI 110 kW za 858.900 Kč. V ceníku škodovky tedy ještě figurují verze sportline a už také zmíněná L&K, u nich už však spíš než o objektivní nárůst praktických prvků jde o styl, respektive luxusní atmosféru.

U námi zvoleného reprezentativního top vzorku je tedy opět dražší superb, znovu na vás ale čeká obsáhlejší výbava než u insignie (třeba elektricky nastavitelné přední sedačky, vyhřívané i ty zadní, adaptivní tempomat…).

HODNOCENÍ POŘIZOVACÍCH NÁKLADŮOpel Insignia STŠkoda Superb Combi
Základní cena87
Standardní výbava a příplatky68
Servis88
Záruky87
Průměr7,507,50

Design, interiér


Když se poprvé objevil aktuální superb, na první pohled se mi strašně líbil. Přišel mi daleko výraznější než cokoliv, co se u Škodovky nejen v posledních letech objevilo. Pak přišel kombík a mě nadšení neopouštělo, spíš naopak. Zároveň jsem si ale říkal, jak dlouho mi to vydrží. Za jak dlouho se mi superb okouká a najednou bude výrazný až moc.

Dával jsem mu rok, dva, teď ale končí rok 2017 a já pořád superb považuju za nejhezčí škodovku. S náskokem. Třeba detail předních nárazníků s nepřehlédnutelnými prolisy mě doteď neomrzel, linka se pak táhne celým bokem karoserie a je ještě výraznější. Moc pěkné auto.

To samé klidně řeknu o insignii, osobně se mi sice zamlouvá o něco míň než superb (hlavně kvůli trošku baculatějšímu zadku a možná i podobnosti s Mazdou 6), devítku za design karoserie si ale nepochybně zaslouží oba účastníci testu.

Za vnitřek dávám víc bodů insignii. Superb sice přijel v naprostém stropu L&K, příjemněji jsem se však cítil v opelu. Přístrojová deska není tak přísná jako u superbu, ten se navíc málo odlišuje od totálně masové octavie. Vystupující displej na středovém panelu sice ve finále dělá větší dojem, než byste podle fotek řekli, ale zvlášť u nejluxusnější verze bych si dokázal představit o něco víc toho… Luxusu. Interiér, ergonomie a palubní systém však už přehlednější a uživatelsky přívětivější být nemůže. Opravdu nemůže, povšimněte si těch zvláštních věcí v okolí displeje. Ano, jsou to tlačítka! A ty normální budíky, dokonce s ručičkama! Asi jsem už starej, ale já to mám takhle prostě rád.

Na insignii už digitální doba padla s větší vehemencí, displej najdeme v přístrojovém štítu, ten uprostřed přístrojovky doplňuje minimum tlačítek a pohyb v menu je mírně komplikovanější. U Opelu se zkrátka rozhodli, že mantru testů předchozí insignie, kdy většina kolegů počítala tlačítka, vezmou vážně, a novinka tak čudlíky výrazně omezila. Jak jsem už napsal, o něco spokojenější jsem byl s kovanou klasikou v superbu, v opelu jsem však vyloženě netrpěl. V rozjímání nad nebývale útulnou atmosférou mě infotainment rušil jen minimálně, z části digitální přístrojový štít byl slušně čitelný a ventilaci jsem si nastavoval na samostatném panelu. Znám mnohem překombinovanější pracoviště.

HODNOCENÍ DESIGNUOpel Insignia STŠkoda Superb Combi
Vnější vzhled99
Vnitřní vzhled97
Zpracování98
Ergonomie910
Konektivita99
Průměr9,008,60

Kde je víc místa?

Možná je to tím, že středový tunel přece jenom citelně omezuje nohy předních cestujících. Nebo přístrojovou deskou, která vás vlastně obklopuje. Možná i tím, že se v insignii sedí docela nízko a ortopedické sedačky vás poměrně poctivě svírají. Každopádně bych se z fleku vsadil, že v superbu, kde jsem zažíval až pocitový nadbytek prostoru, bude i měřitelně výrazně víc místa. A ono ne! V některých ohledech má insignia dokonce navrch a celkově bych to viděl na prostorovou remízu.

Ještě k sedačkám – Opel se opět chlubí takovým tím doktorským certifikátem, jak odborníci na záda tvrdí, že nic lepšího než oplácké sedačky na vaši páteř neexistuje. Na moji tedy fungují perfektně, úplně jistý si tedy nejsem tím už zmíněným bočním vedením, aby náhodou někoho napapanějšího nekousaly do špíčků… Ale prodlužovatelný sedák a jeho nastavitelný sklon, to jsou věci, pro které mám mimořádnou slabost.

V superbu se sedí na pána, můžete se rozvalovat dle libosti, minimalistické boční vedení vás prakticky neomezuje, výplně jsou měkčí, kultura sezení je taková klubová. Ve stejném duchu se nesou i zadní sedadla, kde se insignia znovu snaží cestující pevněji obejmout a superb jim nabízí otevřenou náruč. Asi mi bylo o bodík líp ve škodovce.

A co ty litry?

Vždycky mi zatrne, když pod podlážkou v zavazadlovém prostoru objevím místo rezervy jenom lepicí sadu. Jako v případě testovaného Superbu Combi. Každý rozumný člověk si přece přikoupí náhradní kolo, u škodovky je to investice 2100 Kč. Pak už sice nemůžete říkat, že se vám do kufru vejde udávaných 660 litrů (do tohoto objemu se počítá i „rezervní“ prostor pod podlážkou), ale 619 litrů je taky fajn, ne?

Srovnání rozměrů zavazadlových prostorůOpel Insignia STŠkoda Superb Combi
Objem zavazadelníku min/max [l]560/1665660/1950
Šířka kufru v nejužším místě [mm]10401000
Délka kufru [mm]11401150
Výška pod plato [mm]420580

A pořád je to citelně víc, než kolik nabídne Opel Insignia ST. Ta se totiž zasekla na průměrných 560 litrech. Číslo samotné žádná trága není, ale jen 42 centimetrů pod roletkou by už občas vadit mohlo. V ostatních parametrech je kombík od Opelu se škodovkou srovnatelný, rozdíl šestnácti centimetrů ve prospěch superbu však znamená nejen víc litrů na papíře, ale taky reálně využitelnější a praktičtější kufr. Tohle je asi nejslabší místo insignie.

HODNOCENÍ INTERIÉRUOpel Insignia STŠkoda Superb Combi
Prostornost99
Přední sedačky99
Zadní sedačky89
Kufr810
Variabilita89
Průměr8,409,20

Motor, jízdní vlastnosti


Slabší verzi dvoulitrového nafťáku si každý z kombíků vyložil tak trochu po svém, takže zatímco superb dorazil se čtyřválcem 2.0 TDI o výkonu 110 kW, insignia se vyšvihla až na 125 kW. A ještě malý dodatek ke škodovce – bohužel se nám nepodařilo sehnat předokolku, na fotkách je tedy verze s pohonem všech kol. Jak v cenové tabulce, tak také u výrobcem udávaných hodnot jsem pracoval s údaji pro předokolku, naše naměřené údaje pak logicky patří čtyřkolce. Trošičku guláš, přítomnost pohonu všech kol však superb mohla poškodit prakticky jen při měření spotřeby a zvýhodnit v jízdní agilitě. Jak se dočtete později, ani k jednomu nedošlo.

Objektivní náskok v hodnotách výkonu (plus 15 kW) a točivého momentu (plus 60 N.m) nedokázal dvoulitr CDTI promítnout do známky za dynamiku, kde insignia za superbem zaostává o osm desetin (pohon všech kol škodovce nepomohl, předokolka se na stovku dostane o dvě desetinky rychleji, za 8,9 s). Při měření pružnosti však už dvoulitr opelu síly napnul a superbu ujel. A docela výrazně. Koneckonců, abyste poznali, že CDTI zatahuje mohutněji a v pružnosti superbu naloží, měřící GPS aparaturu ani nepotřebujete. Nástup newtonmetrů je jednoznačně bezprostřednější a posádku pošimrá citelněji než v superbu. A když už jsme u té posádky, ta bude v insignii spokojenější taky díky lepšímu odhlučnění a kultivovanějšímu chodu čtyřválce. Vždyť to znáte, to jsou ty oplácké šeptající nafťáky.

Dynamické měření na letištiOpel Insignia ST 2.0 CDTI 125 kWŠkoda Superb Combi 2.0 TDI 110 kW
Pneumatiky245/45 R18235/45 R18
Pružnost na 4. RS(60-100 km/h)/5./6. RS (80-120 km/h) [s]5,0/7,3/10,36,7/10,1/13,4
Otáčky na nejvyšší RS při 130 km/h2250 min-12250 min-1
Skutečná rychlost při tachometrových 50, 90 a 130 km/h [km/h]47,3/85,4/125,147,2/84,6/124,1

Šestistupňové manuály pracují v obou případech velice přesně, ani v jednom kombíku jsem však stoprocentně nadšený nebyl. V insignii mi vadily hodně dlouhé dráhy, zvlášť k pětce jsem se musel už docela nepohodlně natahovat. Páka přitom do jednotlivých stupňů zapadá až neuvěřitelně jemně a hladce. V superbu jsou pak dráhy kratší, strojově přesné, ale páka občas při přechodu přes neutrál lehce zadrhla, jako bych nedostatečně vyšlápl spojku.

Ve spotřebě paliva by měl vítězství brát superb, alespoň tedy podle tabulek (4,8 vs. 5,3 litru). Byl jsem zvědavý, do jaké míry se při reálném provozu projeví pohon všech čtyř kol, Škodovka udává rozdíl mezi předokolkou a čtyřkolkou čtyři deci. Možná se projevil, možná bych s pohonem pouze přední nápravy byl schopný jezdit za míň, i se čtyřkolkou však palubní počítač hlásil pravidelně zhruba o půl litru nižší hodnoty než u insignie. Zatímco s opel jsem se nejčastěji pohyboval kolem 6,5 litru, se superbem to bylo… Ano, správně, zhruba za šest.

HODNOCENÍ MOTORUOpel Insignia STŠkoda Superb Combi
Zrychlení78
Pružnost97
Spotřeba udávaná89
Spotřeba v testu89
Odhlučnění motoru98
Průměr8,208,20

Superb se pořád houpe

Aktuální vlajková generace Škodovky přišla v době, kdy jsme si často stěžovali na zbytečně utažené mladoboleslavské podvozky a že ta trojková octavia nějak bouchá od zadní nápravy… A tak přijel superb s podvozkem tak poddajným, až jsem si vzpomněl na cesty na trénink v trenérově Citroënu XM s polofunkčními tlakovými zásobníky (takové ty koule), kdy se na sebemenší terénní vlně předek auta divoce rozhoupal. První superby byly sice méně divoké, v komfortním režimu ale adaptivní tlumiče neměly k podobnému chování až tak daleko. Nejpoužitelnější mi přišel sportovní mód – pořád vrcholně komfortní, superb však už houpal snesitelně.

A i když Škodovka odpružení průběžně pracuje a myslím, že se superb trošku přitvrzoval, s adaptivními tlumiči je sport pořád nejlepší volba. Ideálně bych si dovedl představit, že sport by byl normál a normál by se stal comfortem. Nejpohodlnější nastavení je pořád zbytečně houpavé a kolo neustále putující nahoru a dolů umí za posádkou vyslat slyšitelnější stížnost na stav asfaltu.

Insignia byla vybavena také osmnáctipalcovým rozměrem pneu a také disponovala adaptivními tlumiči, s celkovým naladěním podvozku si však u opelu poradili jednoznačně o level líp. Insignia působí velmi vyváženě, nesnaží se cestující uhoupat, ani z nich vytřást plotýnky, prostě „jenom“ příjemně jezdí a podává vyrovnané výkony. Tedy, na nerovnostech, dírách a nerovném asfaltu se nestane, aby kolo dalo tupou ránu. A v zatáčkách pak máte takový ten hezký pocit, že auto řídíte a máte vše pod kontrolou. Tím nemyslím, že byste v superbu zažívali pocity úzkosti a nejistoty, jenom je méně hbitý a stabilizace zasahuje dřív, než jsem třeba u octavie zvyklý.

Podobně jako insignia možná jezdilo předchozí mondeo. Ford byl ve spojení řidiče a stroje asi ještě o něco dál, kombinace agility a komfortu je však na podobné úrovni.

HODNOCENÍ JÍZDNÍCH VLASTNOSTÍOpel Insignia STŠkoda Superb Combi
Ovladatelnost97
Komfort odpružení99
Odhlučnění podvozku98
Řízení99
Řazení88
Brzdy99
Průměr8,838,33

Závěr


Ještě jednu věc vám k insignii řeknu. Ty Matrix LEDky, nebo jak se to jmenuje, to je fantastická věc. Stačí zapnout dálková světla, pak automat a už si to ve tmě frčíte jako… No, skoro jako za dne. Nic lepšího nevymyslím. Porůznu se rozsvěcující segmenty zajišťují, že nikoho neoslňujete (protijedoucí auta, ani kolegy před vámi) a přitom máte pořád neporovnatelně větší přehled než s klasickými potkávačkami. Matrix zkrátka svítí všude, ale nikoho neoslňuje. Alespoň mě tedy nikdo za celý týden neproblikal, a to jsem si jízdy za tmy užil víc než dost. Je to děs, jak je o půl páté tma.

Jenom Matrix LEDkami si ale Insignia Sports Tourer vítězství nezasloužila. První místo patří opelu střední třídy hlavně díky útulnému a prostornému interiéru, silnému a kultivovanému motoru a vynikajícímu podvozku. Nejslabším místem je kufr, ani ne tak kvůli průměrnému objemu, vadí spíš podprůměrná výška pod roletkou. Základní model pak zklame výbavou, top specifikace prvky již oplývající však neleží cenově daleko.

Superb předvedl tradičně škodovácky vyrovnaný výkon, k prostornému, praktickému a vrcholně přehlednému interiéru přidal obrovský kufr, na horší pružnost odpověděl slabší čtyřválec TDI nižší spotřebou paliva. Nejvíc bodů tak superb poztrácel v hodnocení podvozku, který je stále přehnaně uhoupaný a přitom si na nerovnostech občas bouchne.

Je to fakt škoda, že nejlepšího opelu za poslední roky se prodá pár desítek kusů měsíčně. A ne že bych chtěl malovat francouzské znáčky na zeď, ale aby to s tou koncernově sdílenou technikou a pořád větším důrazem na crossovery a SUV nebyl jeden z posledních klasických opelů… Kupujte si normální auta! Třeba tyhle kombíky.

SHRNUTÍ HODNOCENÍOpel Insignia ST 2.0 CDTI 125 kWŠkoda Superb Combi 2.0 TDI 110 kW
POŘIZOVACÍ NÁKLADY7,507,50
DESIGN9,008,60
INTERIÉR8,409,20
MOTOR8,208,20
JÍZDNÍ VLASTNOSTI8,838,33
CELKOVÝ PRŮMĚR8,398,37

Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI

Nejlevnější verze modelu594.900 Kč (1.5 TURBO/103 kW Selection)
Základ s testovaným motorem714.900 Kč (2.0 CDTI/125 kW Selection)
Testovaný vůz bez příplatků774.900 Kč (2.0 CDTI/125 kW Innovation)
Testovaný vůz s výbavou1.031.600 Kč (2.0 CDTI/125 kW Innovation)

Plusy

  • Vynikající podvozek
  • Útulný interiér
  • Přijatelná cena vybavené top specifikace

Minusy

  • Méně praktický kufr
  • Vyšší spotřeba

Škoda Superb Combi 2.0 TDI

Nejlevnější verze modelu686.900 Kč (1.4 TSI/110 kW ACT Active)
Základ s testovaným motorem733.900 Kč (2.0 TDI/110 kW Active)
Testovaný vůz bez příplatků999.900 Kč (2.0 TDI/110 kW 4x4 L&K)
Testovaný vůz s výbavou1.120.900 Kč (2.0 TDI/110 kW 4x4 L&K)

Plusy

  • Obrovský kufr
  • Přehledná přístrojovka
  • Reálně nízká spotřeba paliva

Minusy

  • Horší pružnost
  • Uhoupaný podvozek, na nerovnostech citlivý na rázy

Foto: Ondřej Lilling

Zobrazit celý článek
Martin Machala
Diskuze (300)
Model Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI Škoda Superb Combi 2.0 TDI
Cena základní sestavy 774 900 Kč 999 900 Kč
Cena testované sestavy 1 031 600 Kč 1 120 900 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1956 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 125 / 3750 110 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1750 - 2500 340 / 1750 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 218 213
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.9 9.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.9 / 4.3 / 5.3 5.8 / 4.3 / 4.8
Emise CO2: 139 125
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 560 / 1665 660 / 1950
Objem nádrže (l): 62 66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1558 / 607 1655 / 715
Rozměr pneu: 245/45 R18 235/45 R18
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI
Škoda Superb Combi 2.0 TDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4986 4856
b) šířka (mm): 1863 1864
c) výška (mm): 1500 1477
d) rozvor (mm): 2829 2841
e) rozchod vpředu (mm): 1607 1584
f) rozchod vzadu (mm): 1610 1572
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1150 920 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 720 / 1010 710 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930 1000
k) šířka vpředu (mm): 1530 1570
l) šířka vzadu (mm): 1490 1540
délka sedáku vpředu (mm): 530 500
délka sedáku vzadu (mm): 460 500
výška opěradla vpředu (mm): 620 620
výška opěradla vzadu (mm): 640 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano Ano
Avatar - white label
12. 12. 2017 13:49
Re: budíky
Časem nebude jiná volba.
Avatar - Emel
12. 12. 2017 11:17
Re: budíky
Hele, sám si jezdi s čím chceš, klidně s íkokpitem ale já si nechám v autě klasiku, jo?
Avatar - praděda7
12. 12. 2017 08:34
Re: Prosím,
.............buď to bude chlap anebo troska................ženské nekandidují...... ;-)
12. 12. 2017 01:56
Re: Prosím,
Ono je to vlastně úplně jedno, když jsme měli Fabii, tak jsme se do ní vešli. Taktak. Když byla Fabie kombi, tak jsme se do ní vešli taky. Taktak. Když byl 406 sedan, taky jsme se do něj vešli taktak, ale měl průlez v zadních sedačkách, to už dneska začíná být vymřelý druh super vychytávky. Asi provlečené lyže cestujícím podřezávaly žíly nebo co... No do kombíku 406 se vejdem taky taktak a totéž lze řící o kombíku Mondeo. Taktak. Ještě jsme taky někam jeli velkým MPV, americkým, a situace je vždycky úplně stejná. Jakmile se jede s manželkou, tak je úplně jedno, jak velký nebo malý máš auto, vždycky se vejdeš taktak :-)
12. 12. 2017 01:50
Re: Prosím,
hm a jel jsi někdy vůbec Trabantem?