Opel Movano Van L2H2– Dělník z Francie s německým jménem

Opel Movano Van L2H2– Dělník z Francie s německým jménem

 
 

Výsledek francouzsko-německé spolupráce na poli užitkových modelů jsme okusili v jeho nejvýkonnějším provedení.

První Movano mělo premiéru v roce 1999 jako dvojče Renaultu Master uvedeného o rok dříve. V současnosti je na trhu druhá generace obou modelů, na jejichž vývoji se podílely obě automobilky, zatímco výroba probíhá jen u Renaultu ve Francii.

Na českém trhu je Opel Movano ve své druhé generaci od léta roku 2010. Při spouštění prodeje tohoto modelu Opel zahájil novou produktovou strategii, v jejímž rámci hraje segment lehkých užitkových vozů mnohem důležitější roli než dříve. Cílem je v případě Movana prodat v roce 2013 na evropském trhu 15.000 vozů.

K tomuto cíli má užitkovému Opelu pomoci široká paleta karosářských verzí, nabízející v případě dodávkového provedení čtyři různé délky karoserie, tři výšky střechy a možnost výběru mezi pohonem předních a zadních kol.

Je z čeho vybírat

Opel Movano je v nabídce ve třech délkách rozvoru (od 3,18 m do 4,33 m) a čtyřech délkách karoserie (od 5,05 m do 6,85 m), díky čemuž nabízí čtyři délky ložné plochy od 2,58 m do 4,38 m. Zákazník navíc může volit i ze třech různých výšek skříně – od 1,7 m do 2,14 m, přičemž objem skříně činí od 8 m3 do 17 m3.

obrázek [600 x 428]  

Modulární platforma poprvé v historii tohoto modelu nabízí možnost volby mezi pohonem předních a zadních kol. V případě provedení s pohonem zadní nápravy jsou u verzí o celkové hmotnosti 4,5 tuny standardem zdvojená zadní kola a pro modely s celkovou tonáži 3,0 tuny jsou na přání. Motor modelů s pohonem předních kol je uložen napříč, zatímco modely s pohonem zadních kol jej mají podélně.

Celková hmotnost Movana se pohybuje od 2,8 t do 4,5 t a maximální užitečná hmotnost dosahuje v závislosti na karosářské verzi až 2,5 tuny. Za vybrané verze může být připojen přívěs o hmotnosti až 2,5 tuny a v případě verzí s pohonem zadních kol a dvoumontáží to mohou být až 3,0 tuny.

Sympatický a praktický nejen na pohled

Od svého francouzského dvojčete se Movano v případě exteriéru odlišuje prakticky jen jinou maskou chladiče s rozměrným logem Opel v horní části a kapotou motoru s podélným prolisem.

Podobná situace se odehrává i v kabině, které byla při vývoji věnována velká pozornost. Ve srovnání s předchozí generací je o 57 mm delší a hlavní důraz byl podle automobilky věnován komfortu a ergonomii. Během týdenního testu jsme si sami vyzkoušeli, že Movano lze vzhledem ke svému pracovnímu zařazení označit za komfortní a ergonomicky je rovněž na velmi dobré úrovni. Použití tvrdých plastů u vozu této kategorie patrně nikoho nepřekvapí a lze konstatovat, že jejich struktura i slícování jsou na přijatelné úrovni.

obrázek [600 x 429]  

Nalezení polohy za volantem je díky výškově stavitelnému volantu a všestranně nastavitelnému sedadlu řidiče dílem okamžiku. Tříramenný volant o průměru 385 mm padne velmi dobře do ruky a krátká řadicí páka s přesně vymezenými a poměrně krátkými drahami je od něj jen pár centimetrů. Dobře rozmístěné a dostupné jsou i další ovládací prvky. Neobvykle působí pouze displej autorádia umístěný tam, kde je většinou vnější zpětné zrcátko.

Standardem pro interiér Movana je samostatné sedadlo řidiče a dvoumístná lavice pro spolucestující. Testovaný vůz byl vybaven sedadlem řidiče s výraznějším bočním vedením, seřízením výšky, loketní a bederní opěrkou. I při celodenním provozu bylo sedadlo pohodlné a slušně podepíralo všechny partie řidičova těla.

Bohatou nabídku standardních úložných prostorů mohou doplnit další, které jsou součástí sady Office. Tím se mohl pochlubit i testovaný vůz, a tak jsme měli k dispozici výsuvný držák na dokumenty v palubní desce, otočný stolek pro notebook v zadní straně sklopného prostředního opěradla dvoumístné lavice, další kapsy ve dveřích a krytou odkládací schránku formátu A4 na vrcholu palubní desky.

Ložná plocha

Vedle pracoviště řidiče je u užitkového vozu stejně důležitá i jeho schopnost převážet náklad. Ten v případě námi testované verze L2H2 s rozvorem 3682 mm a celkovou hmotností 3300 kg nabízel celkovou délku 5548 mm, výšku 2500 mm a šířku 2070 mm a objem 10,8 metrů krychlových.

obrázek [600 x 317]  

Přístup do nákladového prostoru umožňují standardně montované boční posuvné dveře na pravé straně, po jejichž otevření vznikne vstupní otvor vysoký 1780 mm a široký 1270 mm. Zadní křídlové dveře po svém otevření nabízejí vstup vysoký 1820 mm a široký 1520 mm u podlahy, 1570 mm zhruba v polovině výšky a 1400 mm u stropu.

Ložná plocha Movana je dlouhá 3100 mm od přepážky k zavřeným zadním dveřím. Vpředu je široká 1765 mm a mezi podběhy se zužuje na 1380 mm. Podběh je dlouhý 790 mm, široký 200 mm a vysoký 370 mm. Na výšku disponuje nákladový prostor 1894 mm. Zadní nákladová hrana je u nezatíženého vozu ve výšce 550 mm od země.

Menší objem a vyšší točivý moment

Pod kapotou všech verzí Movana pracuje čtyřválcový turbodiesel 2,3 CDTI s řetězovým pohonem ventilového rozvodu namísto tradičního ozubeného řemene. V nabídce jsou tři verze s výkony 74 kW, 92 kW a 107 kW. Poslední z nich byl vybaven i testovaný exemplář s pohonem předních kol a standardní šestistupňovou převodovkou. Tato verze má na rozdíl od 2,5-litrového turbodieselu předchozí generace nižší objem, ale může se pochlubit točivým momentem 350 Nm, což je o 30 Nm více než u předchůdce.

Ani u naloženého Movana jsme si nemohli stěžovat na nedostatek výkonu nebo točivého momentu. Při plném zatížení se s ním jede lépe v nižších otáčkách, při malém zatížení jej lze vytáčet téměř sportovním způsobem. Potěšující je slušně potlačený hluk motoru v kabině, pružnost i ochota rozbíhat se do otáček.

Při jízdě s prázdným Movanem po dálnici ustálenou rychlostí 100 km/h hlásí otáčkoměr 2100 min-1 a průměrná spotřeba paliva se podle palubního počítače pohybuje okolo 7,7 litru na 100 km. Rychlost 130 km/h znamená zvýšení otáček na 2800 za minutu a průměrnou spotřebu 11,2 litru nafty na 100 km. Celková spotřeba během týdenního testu, kdy jsme Movano využívali převážně nezatížené na silnicích a dálnicích Středních Čech byla 8,9 litru nafty na 100 km.

obrázek [600 x 454]  

Tuhá struktura samonosné karoserie má výrazný podíl na příjemné charakteristice podvozku i minimálních vibracích velkých plechových stěn. Movano příjemně překvapuje dobrými jízdními vlastnostmi i s prázdným nákladovým prostorem. Řízení je poměrně přesné a přestože měl testovaný vůz pohon předních kol zaslouží si ocenění velký rejd, který usnadňuje manévrování s více než 5,5-metru dlouhou dodávkou.

Vynikající práci odvádějí kotoučové brzdy na všech kolech bez ohledu nato, zda je Movano prázdné nebo zatížené. Výkonný brzdový systém byl ostatně jednou z předností i u předchozí generace.

Ke kladům Movana lze zařadit i velmi dobrý výhled přímo i šikmo vpřed a do stran. U testovaného vozu k vylepšení výhledu šikmo vzad přispívá i příplatkové prosklení levé stěny a pravých posuvných dveří, které má ovšem i své zápory, protože odhaluje případný náklad očím nenechavců. Toto je ale obecný problém všech vozidel s proskleným nákladovým prostorem.

S couváním zdatně vypomohou rozměrná vnější zpětná zrcátka, jimž může sekundovat příplatkový parkovací asistent.

K větším neduhům Opelu Movano zjištěným během týdenního testu patří prakticky jen aerodynamický hluk pronikající ve vyšší míře do kabiny při dálničních rychlostech.

Závěr

Opel Movano lze zhodnotit jako lehký užitkový automobil, který nabízí prostornou a ergonomicky dobře vyřešenou kabinu, velmi dobrý přístup k nákladovému prostoru, díky rozměrným bočním i zadním dveřím a nízko položené nákladové hraně. Pozitivně lze hodnotit i výkonnou a zároveň hospodárnou pohonnou jednotku spolu s šestistupňovou manuální převodovkou a nastavením podvozku.

První cena vozu529.900,- Kč (2,3 CDTI, 74 kW, Movano Van FWD L1H1)
První cena vozu s testovanou motorizací557.733,- Kč (2,3 CDTI, 107 kW, Movano Van FWD L1H1)
Základní cena testovaného vozu566.900,- Kč (2,3 CDTI, 107 kW, Movano Van FWD L2H2)
Cena testovaného vozu vč. příplatků620.510,- Kč (2,3 CDTI, 107 kW, Movano Van FWD L2H2)
Ceny jsou bez DPH

Plusy

  • Výkonný a hospodárný motor
  • Jízdní vlastnosti a ovladatelnost
  • Komfort i při jízdě s nenaloženým vozem
  • Prostorný a ergonomický interiér
  • Dobře přístupný nákladový prostor

Minusy

  • Aerodynamický hluk při vyšších rychlostech
Spolupracujeme s TipCars.com

Opel Movano Van L2H2

Cena v základní výbavě: 566 900 Kč Cena v testované výbavě: 620 510 Kč

Základní výbava:`Airbag řidiče, Elektronický systém proti krádeži s detekcí neoprávněného vniknutí, Selektivní zamykání dveří, dálkové ovládání se 3 tlačítky, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektricky ovládaná okna předních dveří, vytápění, rádio R10: tuner, vstup AUX-IN, integrovaný displej, reproduktory 4 x 15 W, běžné sedadlo řidiče se 4 způsoby nastavení a loketní opěrkou, dvojitá lavice k sezení pro 2 spolujezdce se sklápěním, látka čalounění Pulse, plné posuvné dveře na pravé straně, plný panel na levé straně (bez posuvných dveří), zadní neprosklené křídlové dveře, otevírání v úhlu 180 º, kotevní body nákladu na podlaze, ochrana motorového prostoru, palivová nádrž 80 litrů, rezervní kolo (uložené pod podlahou), střední kryty kol, pneumatiky 16"

Výbava testovaného vozu:Sada Office - plochý kryt kola, palubní deska s přidanou zasuvkou 12 V, elektricky ovládaná okna (s jednodotykovou funkcí pro řidiče), držák brýlí, zasunovací police v palubní desce, protihlukové obložení panelu přepážky, multifunkční dvojitá lavice, sklopitelná, západky, otočné plato, uložný prostor pod sedadlem, komfortní sedadlo řidiče s hlubokým tvarováním se seřízením výšky, loketní opěrkou a bederní opěrkou, rádio CD30 BT: konektivita Bluetooth, dálkové ovládání na volantu, CD přehrávač kompatibilní s MP3, tuner, vstup AUX-IN, samostatný velký displej, reproduktory 4 x 20 W (+16.000,- Kč), manuální klimatizace (+0,-Kč), ASR (regulace prokluzu kol) a ESP (elektronický stabilizační program) (+7.000,- Kč), tempomat s omezovačem rychlosti (zahrnuje palubní počítač) (+3.333,- Kč), posuvné dveře s posuvným oknem na pravé straně (+11.667,- Kč), levá část karoserie s posuvným oknem (+4860,- Kč), parkovací asistent (+3500,-), plnohodnotná ocelová přepážka s oknem (+750,- Kč), přední mlhová světla (+3000,- Kč), dřevěné panely poloviční výšky na boku nákladového prostoru (+3500,- Kč) Ceny jsou bez DPH

Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí

Tesla, Uber nebo Twitter. Ačkoliv se může zdát, že tuto…

OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

 

Štítky Opel Testy Dodávky

Technické údaje
Motor Opel Movano Van L2H2
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2299
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 107 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1500 - 2750
Provozní vlastnosti
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.1 / 7.6 / 8.7
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l):80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1890 / 1410
Rozměr pneu:215/65 R 16C
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5548
b) šířka (mm): 2070
c) výška (mm): 2500
d) rozvor (mm): 3682
e) rozchod vpředu (mm): 1750
f) rozchod vzadu (mm): 1730
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1100
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1140
k) šířka vpředu (mm): 1780
délka sedáku vpředu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 600
Hodnocení Opel Movano Van L2H2
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 0
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 0
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,50
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 




Opel Movano: Užitná tuna Opel Movano: Užitná tuna

Málo časté spojení vozidla kategorie N1 se sklopnou…

Opel Movano L1H2 2.3 CDTI Biturbo: Plné využití Opel Movano L1H2 2.3 CDTI Biturbo: Plné využití

Šestimístné movano s objemným nákladovým prostorem nabízí…

 



 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Včera

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

Správce areálu Petynka Václav Šála (68). Na koupališti dělá už 27 let

Správce areálu Petynka Václav Šála (68). Na…

Koupaliště Petynka v Praze 6 zahájilo sezónu. A jako každý rok u toho byl i Václav Šála (68). Ten totiž v areálu…

Miss Jandová otevřeně o pobytu na psychiatrii: Nevěděla jsem, kdo jsem a kde jsem!

Miss Jandová otevřeně o pobytu na psychiatrii:…

Nejhorší období mého života! Tak popisuje bývalá královna krásy Zuzana Jandová (29) svůj kolaps a následný pobyt…

 

iSport.cz

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech proti Chelsea nechytal

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech…

Fotbalisté Arsenalu získali potřinácté v historii Anglický pohár a jsou novými rekordmany této nejstarší světové…

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal se brankáře Brna

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal…

Přišel na začátku sezony, když se Slavii nedařilo. Bojovat o titul? To byla tehdy v Edenu utopie. Tým měl pět…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…