TEST Opel Zafira 2.0 CDTi vs Citroën C4 Grand Picasso 2.0 BlueHDI – Z rodinných důvodů
Dojem, cena a 
Už to pomalu vypadalo, že všichni budeme jezdit v SUV a crossoverech, ty neustále berou zákazníky klasičtějším typům aut a očekávalo se, že zlikvidují i donedávna podobně módní segment MPV. Ale to byl omyl, v roce 2014 sice prodeje padly o 2 %, vloni však šly nahoru o 4 % a letos o 1 %. Je sice pravda, že vzhledem k celkovému růstu trhu své pozice ztrácí, ale rozhodně nijak významně. Co můžete dělat – pokud máte více než dvě děti, do jiného typu aut se prostě nevejdete.
A třída kompaktních MPV má jasného prodejního krále v podobě dua Citroën C4 Picasso a C4 Grand Picasso. Auta letos dostala neviditelný facelift a zdají se být v dobré formě. Ale Opel teď výrazně inovoval svůj model zafira, jenž se povětšinou držel zhruba ve třetí čtvrtině prodejních statistik, těsně před modernizací však razantně propadl. Má proti picassu šanci?
Je potěšující, že už zase vypadá jako auto a ne jako ampera, to asi nebyla správná cesta. Nová příď autu neuvěřitelně prospěla a totéž platí i o zádi, které působí až překvapivě lehce a moderně. C4 Grand Picasso je zvenku o pořádný kus konzervativnější než nedávno testované krátké picasso, které se mi až na pár výhrad líbilo, ale stále vypadá velmi svěže a lehce futuristicky, s barevně odlišenými sloupky snad až luxusně. Ale i přes provedené změny u opelu na mě působí lépe francouzská avantgarda.
HODNOCENÍ DESIGNU | Opel Zafira | Citroën C4 Grand Picasso |
Vnější vzhled | 8,5 | 9,0 |
Vnitřní vzhled | 8,5 | 10,0 |
Zpracování | 7,0 | 7,5 |
Ergonomie | 8,5 | 8,5 |
Konektivita | 10,0 | 9,5 |
Průměr | 8,5 | 8,9 |
Cena a výbava
Zatímco Opel trošku překvapivě sází na přeplňované benzinové motory, kterými se to v nabídce jen hemží, diesely jsou už poměrně drahé a nabízí se pouze dva, u picassa je to jiné. Diesely jsou sice také pouze dva, ale benzinový motor jen jeden. Pokud tedy potřebujete rodinné auto zejména na přesuny na kratší vzdálenosti, kvůli rozvozu dětí na kroužky a podobné činnosti, pak si lépe vyberete u Opelu a koneckonců – dvě-tři delší dovolené za rok, odjeté s benziňákem, váš rozpočet určitě nezdecimují, rozhodně tedy nelze říci, že je benzinový motor pro kompaktní MPV méně vhodný.
Pořizovací náklady | Opel Zafira 2.0 CDTi | Citroën C4 Grand Picasso 2.0 BlueHDI |
ZÁKLADNÍ CENA | ||
Motor | 2.0 CDTi/125 kW 6MT | 2.0 BlueHDI/110 kW 6MT |
Stupeň výbavy a cena | Innovation/629.900 Kč | Shine/654.900 Kč |
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY | ||
Metalický lak [Kč] | 14.400 | 14.900 |
Dvouzónová klimatizace [Kč] | 9100 | S |
Mlhovky [Kč] | 5700 | S |
Kožený volant [Kč] | manuální | automatická |
Sportovní sedadla | S | 14.690 |
Kožený volant [Kč] | 7000 | S |
Elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka [Kč] | 2100 | S |
Vyhřívání předních sedadel [Kč] | 11.000 | 10.500 |
Loketní opěrky vpředu [Kč] | 4100 | S |
Zatmavená skla [Kč] | 5100 | 4000 |
ZÁRUKY | ||
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky) | 5/5/12 | 2/3/12 |
Prodloužená záruka (roky/km) | 5/150.000 | 5/150.000 |
Ale teď testujeme diesely. Bude tady ve výhodě citroën? Základní motorizace je sice s 88 kW na první pohled poměrně skromná, ale nedávný test ukázal, že kratšímu picassu zajistí velmi slušnou dynamiku a není důvod si myslet, že to u malinko většího grandu bude jinak. A je za docela snesitelné peníze – 554.900 korun. A pokud necháte u dealera své dosavadní auto na protiúčet, půjde cena dolů ještě o 40 tisíc na 514.900 Kč. Nejlacinější naftový Opel Zafira začíná na částce 554.900 korun, což je o 40 tisíc víc, ale oproti 88 kW a 300 N.m staví 125 kW a 400 N.m. V našem případě má picasso sice silnější dvoulitr, který stojí po započtení všech slev na korunu stejně jako opel, ale stále má jen 110 kW a 370 N.m. Je tedy zafira výhodnější?
Pokud vám jde o sílu motoru, nepochybně, má ale chudší standardní výbavu, je třeba připlatit třeba za kožený volant, dvouzónovou klimatizaci, ale dražší je třeba i pořízení navigace nebo vyhřívání sedadel.
HODNOCENÍ POŘIZOVACÍCH NÁKLADŮ | Opel Zafira | Citroën C4 Grand Picasso |
Základní cena | 8,0 | 8,5 |
Standardní výbava a příplatky | 8,0 | 9,0 |
Záruky | 7,5 | 7,0 |
Průměr | 7,8 | 8,2 |
Prostor a 
Jednoduché rozhodování to nebude ani v posuzování prostornosti. Co se týče pracoviště řidiče, tam jasně vede picasso. Zase musím pochválit skvělý výhled šikmo vpřed i pocit vzdušnosti a volného prostoru, kde nikoho nic neomezuje a neutiskuje. Líbí se mi i design palubní desky, moderně působící materiály i vymazlená grafika velkoplošného centrálního displeje. Problém nemám ani se čtyřramenným volantem poněkud neobvyklého tvaru.
Naproti tomu zafira má klasickou koncepci palubní desky se středovým panelem, přecházejícím plynule do tunelu. Lidé vpředu jsou tedy mnohem více obklopeni materiálem, působí to sportovněji, ale místa je zde méně. Nikoli však málo, středový panel není extrémně široký a pravá noha řidiče tak nestrádá.
Citroën před časem avizoval, že se v rámci mainstreamu přesouvá k jeho spodnímu okraji, aby udělal více prostoru Peugeotu, což má být znát i na celkovém provedení jeho aut. No jo, ale řekl to někdo lidem v Opelu? Velká část palubky je sice pokryta měkkým plastem, ale zbytek plastů působí poněkud „bakelitově“ a zafira je další auto, jehož tvůrci nepochopili, že měkčený strukturovaný plast je na palubce nikoli proto, aby měl spolujezdec do čeho píchat prstem, ale aby neodrážel sluneční paprsky. Měkký plast bohužel nahoře končí brzo a spodní polovina čelního skla je plná odlesků nepogumované části.
Srovnání rozměrů zavazadlových prostorů | Opel Zafira | Citroën C4 Grand Picasso |
Objem zavazadelníku min/max [l] | 650/1860 | 643/1843 |
Šířka kufru mezi podběhy [mm] | 990 | 970 |
Délka kufru [mm] | 1120 | 1060 |
Výška pod plato [mm] | 540 | 520 |
Kde ale opel svého soka válcuje, jsou sedadla. Mají perfektní boční vedení trupu i stehen, stydět by se za ně nemusela ani sportovní auta. Ta v picassu také nejsou špatná, jsou komfortnější, ale s výrazně horším vedením a poněkud nesmyslnými hlavovými opěrkami s bočnicemi. Skvělou vychytávkou je však elektricky ovládaná podnožka u spolujezdce, který si tak může dopřát vpravdě limuzínový komfort. Opel ale zase nabídne poněkud intuitivnější ovládání palubního infotainmentu i propojení s mobilním telefonem, dotyková obrazovka reaguje rychleji a je citlivější. Potěší také velká schránka ve středové konzole, kam se luxusně vejdou chytré telefony, u Picassa bude stále marně přemýšlet, kam s nimi.
Co se druhé řady sedadel týče, díky lépe vyřešeným výplním dveří i ukotvení předních sedadel se vzadu v opelu sedí lépe, je tu více místa v příčném směru, který se citroënu poněkud nedostává. Není to velký rozdíl, ale i to málo se počítá. Navíc má zafira sedáky umístěné o kousek výš a lépe tak podpírají nohy. V obou případech je prostoru pro kolena na rozdávání, takže lze bez obav o ztrátu komfortu trošku zvětšit velikost kufru posunutím sedadel vpřed.
Pokud jde o velikost kufru, u obou aut je téměř nachlup stejný a v obou případech více než dostatečný. Testované picasso mělo (mimo soutěž) ještě dvojici sedadel ve třetí řadě. Dospělí v nich chtít sedět určitě nebudou, to mi věřte a dětem zase budou chybět isofixové úchyty sedaček, podle mě je to naprostá zbytečnost, navíc je trošku nepříjemné, že ze sedmi sedadel v autě jsou plnohodnotná vlastně jen dvě…
HODNOCENÍ INTERIÉRU | Opel Zafira | Citroën C4 Grand Picasso |
Prostornost | 8,0 | 8,5 |
Přední sedačky | 10,0 | 8,5 |
Zadní sedačky | 9,0 | 8,0 |
Kufr | 10,0 | 10,0 |
Variabilita | 10,0 | 10,0 |
Průměr | 9,4 | 9,0 |
Motor, jízda
Namlsán tichým a kultivovaným 1.6 BlueHDI v C4 Picasso jsem po usednutí do Grand Picassa nevycházel z údivu. Dvoulitr je hlučnější a projevuje se v kabině hlubšími tóny, které mi jsou méně příjemné. Na druhou stranu rozdíl v dynamice je propastný, jakkoli šestnáctistovka vůbec nejede špatně, dvoulitr je mnohem důraznější v nižších otáčkách i středním pásmu, nahoře však už jsou rozdíly minimální. Moc dobře se necítí v otáčkách pod 2000/min, ale zase je možné jej vytočit za hranici 4000 otáček.
Zafira podle očekávání jede ještě o něco lépe. V nízkém a středním pásmu to není tak velký rozdíl, jaký naznačuje výhoda 30 N.m navrch, při běžné jízdě tedy auta pojedou velmi podobně, což ukazují i naměřené hodnoty pružného zrychlení. Při potřebě předjíždění však opel ve vyšším spektru citelně přebírá iniciativu. Pořízení opelu se tedy může hodit hlavně v případě, že chcete mít určitou výkonnostní rezervu.
Dynamické měření | Opel Zafira | Citroën C4 Grand Picasso |
Pneumatiky | 235/40 R18 | 205/55 R17 |
Pružnost na 4. RS(60-100 km/h)/5. (80-120 km/h)/6. (80-120 km/h) [s] | 6,5/8,7/12,1 | 7,0/9,8/13,6 |
Otáčky na nejvyšší RS při 130 km/h | 2300 | 2350 |
Skutečná rychlost při tachometrových 50, 90 a 130 km/h [km/h] | 47/85/124 | 47/87,5/127,5 |
Brzdná dráha ze 100 km/h [s/m] | 36,9 | 37,1 |
Jestli krátké picasso překvapilo spotřebou, co pak říci o Grand Picasso? Při devadesátce mu stačí 4,2 l nafty (tedy o pouhou deci víc) a na dálnici ve 130 při 2350/min 6,4 litru, tedy o dvě deci více. Tohle opel neumí. Ačkoli točí při 130 km/h jen 2300 otáček, má spotřebu 6,9 l a při devadesátce 4,9 litru. Je ale třeba vzít v úvahu, že měl obuty 18“ UHP pneumatiky Bridgestone Potenza, zatímco picasso jezdilo na HP obutí Michelin Primacy.
V převodovkách jasně vede opel, má kratší a přesnější dráhy a změny kvaltů jsou tiché, u C4 je to opět mizérie s dlouhou, nepřesnou, kostrbatou a hlučnou kulisou. Citroën brát jedině s automatem…
HODNOCENÍ MOTORU | Opel Zafira | Citroën C4 Grand Picasso |
Zrychlení | 9,0 | 9,0 |
Pružnost | 9,0 | 8,5 |
Spotřeba udávaná | 8,5 | 9,5 |
Spotřeba v testu | 8,5 | 9,5 |
Odhlučnění motoru | 8,5 | 7,5 |
Průměr | 8,7 | 8,8 |
Kde jsem picasso oproti předešlému testu nepoznával, byl podvozek. Vůbec nerozumím tomu, proč mají dvě téměř identická auta tak rozdílné naladění. A to je dobře, protože Grand Picasso je velmi komfortní, což by rodinné MPV být mělo. Po silnici příjemně pluje, malé nerovnosti pohlcuje s lehkostí a i na velkých dírách se snaží. Je také o trošku stabilnější na hrbolech v zatáčce, ale stále to není žádná sláva. Toto naladění však vykrystalizovalo ve výrazně horší jízdní vlastnosti, auto je výrazně nedotáčivé a nepříliš ochotně mění směr. Řízení, jehož naladění je víceméně shodné s krátkou verzí, se k němu hodí daleko více. Není přeposilované, ale ani příliš citlivé, což ale u rodinného MPV není problém.
Opel naproti tomu přenáší sportovněji pojatou palubní desku, sedadla, lepší řazení a výkonnější motor i do naladění šasi – je prostě sportovnější. Ano, z ryze pragmatického hlediska to znamená, že je zafira tvrdší a méně pohodlná než picasso, ale svezení to rozhodně není nepříjemné. Opel disponuje adaptivním podvozkem s komfortním a sportovním módem, a přestože ten komfortní je stále o poznání tvrdší než u citroënu, je mnohem lepší než u krátkého Picassa. Auto při jízdě výrazněji kopíruje povrch a hůř se vyrovnává s krátkými nerovnostmi, paradoxně mnohem vyváženěji působí ve sportovním módu, kde méně rázuje. Ten je ale dobré použít pouze na kvalitní okresky.
Zafira svého rivala jasně přehrává i na nerovnostech v zatáčkách, kde neodskakuje. Tužší naladění však v plné nahotě odhaluje horší dílenské zpracování, v autě neustále něco drnčelo a povrzávalo. To sice v citroënu též, ale v mnohem menší míře. Příjemným překvapením byly brzdy obou aut. Lépe je na tom sice zafira, ale pouze o 20 cm, což je úspěch naopak spíš pro picasso s běžnými cestovními pneumatikami. I v tomto případě je ale znát odlišná koncepce obou vozů – zatímco u citroënu je brzdový pedál poněkud gumový, opel má preciznější chod a účinek se lépe dávkuje.
HODNOCENÍ JÍZDNÍCH VLASTNOSTÍ | Opel Zafira | Citroën C4 Grand Picasso |
Ovladatelnost | 9,0 | 7,0 |
Komfort odpružení | 7,5 | 9,0 |
Odhlučnění podvozku | 9,0 | 9,0 |
Řízení | 9,5 | 8,5 |
Řazení | 8,5 | 5,5 |
Brzdy | 9,5 | 9,0 |
Průměr | 8,8 | 8,0 |
Závěr
Tohle je přesně ten typ testů, kdy do poslední chvíle nevíme, kdo vlastně bude vítěz. Po rozdání bodů do tabulky to vychází o chloupek lépe pro Opel Zafira. Obě auta jsou vzácně vyrovnaná, německé auto však ve svůj prospěch využilo lepší sedadla, řízení, jízdní vlastnosti a dynamiku, proti nimž mohl Citroën postavit pouze lepší spotřebu a komfortní podvozek. Což jsou však u rodinného auta dost důležité oblasti. A přestože Grand Picasso těsně prohrálo a obecně mám rád sportovně laděná auta, osobně bych v případě nutnosti sáhl spíše po francouzském MPV. Ale rozhodně s automatem…
SHRNUTÍ HODNOCENÍ | Opel Zafira | Citroën C4 Grand Picasso |
POŘIZOVACÍ NÁKLADY | 7,8 | 8,20 |
DESIGN | 8,50 | 8,90 |
INTERIÉR | 9,40 | 9,00 |
MOTOR | 8,70 | 8,80 |
JÍZDNÍ VLASTNOSTI | 8,80 | 8,00 |
CELKOVÝ PRŮMĚR | 8,65 | 8,58 |
Citroën C4 Grand Picasso 2.0 BlueHDI
Nejlevnější verze modelu | 514.900 Kč (1.6 BlueHDI/88 kW Live) |
Základ s testovaným motorem | 554.900 Kč (.0 BlueHDI/110 kW Live) |
Testovaný vůz bez příplatků | 654.900 Kč (2.0 BlueHDI/110 kW Shine) |
Testovaný vůz s výbavou | 750.800 Kč (2.0 BlueHDI/110 kW Shine) |
Plusy
- Jízdní komfort
- Moderní palubní deska
- Úsporný motor
- Výhled z vozu
- Bohatší standardní výbava
Minusy
- Nedotáčivost
- Méně místa v příčném směru na zadních sedadlech
- Nepřesné a kostrbaté řazení
Opel Zafira 2.0 CDTi
Plusy
Nejlevnější verze modelu | 455.900 Kč (1.4 Turbo/88 kW Edition) |
Základ s testovaným motorem | 554.900 Kč (2.0 CDTi/125 kW Edition) |
Testovaný vůz bez příplatků | 629.900 Kč (2.0 CDTi/125 kW Innovation) |
Testovaný vůz s výbavou | 737.400 Kč (2.0 CDTi/125 kW Innovation) |
- Jízdní vlastnosti
- Ovladatelnost a řízení
- Výkonný motor
- Příčný prostor na zadních sedadlech
- Přesné řazení a řízení
Minusy
- Tvrdší naladění podvozku
Foto: Petr Homolka