Test Auto.cz

Opel Zafira Tourer 1.6 CDTi EcoFlex – Šestnáct, černá, sudá

7.11. 2014
Verdikt
 

Nedávno tomu byly tři roky, co jsme poprvé vyzkoušeli třetí generaci Opelu Zafira. Přívlastek Tourer již známe, jak zde ale funguje nový vznětový čtyřválec 1.6 CDTi, zjistíme až nyní.

Předně je třeba si ujasnit názvosloví – Opel totiž nabízí dvě verze oblíbeného MPV Zafira, které se na trhu poprvé objevilo v roce 1999 a vyniklo sedmimístným uspořádáním na minimálním půdorysu. Zafira Classic se při využití financování dokáže s cenou dostat pod 300.000 Kč, zatímco „naše“ Zafira Tourer je modernější, se základním motorem 1.8i/85 kW o 80.000 korun dražší, a za dvojici sedadel nepřiplácíte až u nejvyšší výbavy Cosmo. Jádro pudla však tkví v naftové šestnáctistovce CDTi o výkonu 100 kW, kterou jsme poprvé vyzkoušeli v modernizovaném Opelu Meriva.

Byly totiž doby, kdy nic takového pod kapotou Zafiry Tourer neexistovalo. Například v lednu 2012, kdy se nám do rukou dostal vůz určený pro český trh, jste mohli vybírat pouze z trojice variant čtyřválce 2.0 CDTi (82 až 121 kW). Zbytek osazenstva spaloval benzin a v případě agregátu 1.6 Turbo o výkonu 110 kilowattů také zemní plyn.

Stejně jako u dříve testovaného čtyřválce 2.0 CDTi pod kapotou Opelu Insignia ST se myslelo především na spotřebu a emise – od toho také nápis EcoFlex na zádi, který v rámci automobilky označuje nejúspornější verzi dané modelové řady. V případě zkoušené Zafiry Tourer s šestnáctistovkou CDTi mají přitom Rüsselsheimští na čem stavět, tedy alespoň podle papírových hodnot. Průměrně by totiž vůz měl spotřebovat pouze 4,1 litru na 100 km a k tomu všemu plní přísnou emisní normu Euro 6.

Opel Zafira Tourer - Srovnání motorů s konkurencí
ModelOpel Zafira TourerPeugeot 5008Ford S-MaxKia Carens
Motor1.6 CDTi EcoFlex2.0 HDi 1502.0 Duratorq TDCi1.7 CRDi
Převodovka6M6M6M6M
Zdvihový objem [cm3]1598199719971685
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]100/3500-4000110/3750103/3750100/4000
Točivý moment [N.m/min-1]320/2000340/2000320/1750-2750331/1750-2500
Max. rychlost [km/h]193195195191
Zrychlení 0-100 km/h [s]11.29.910.210.4
Komb. spotřeba [l/100 km]4.15.45.35.1
Základní cena [Kč]503.900540.000639.990*519.980
*Doprodej skladových vozů

Opel se nicméně u úsporné verze Zafiry Tourer vydal jinou cestou, než třeba Škodovka s Octavií GreenLine, která má sníženou světlou výšku, upravenou aerodynamiku a omezenou výbavu. Zafira Tourer v rámci příplatkových prvků žádné mantinely nedává a dopřát si proto můžete třeba devatenáctipalcová kola (zkoušený exemplář měl 18“ disky), nezávislé topení nebo integrovaný nosič FlexFit (stojí 20.000 Kč), díky kterému v pohodě převezete i čtyři jízdní kola.

Příjemné překvapení

U nejúspornější Zafiry Tourer hrají prim delší převody šestistupňové manuální skříně, systém Start/stop, vstřikování močoviny, kterému se například modernizovaná Meriva plnící Euro 6 díky menším rozměrům a hmotnosti ještě vyhnula, a také systém řízení spalování „closed loop“ s piezoelektrickými senzory expanzního tlaku v jednotlivých vstřikovačích. I zde si tedy agregát přesně uvědomí, kdy nastává správný okamžik pro vstříknutí paliva do válců a zajistí, aby ke vznícení směsi došlo co nejblíže horní úvrati pístu.

obrázek [600 x 369]  

Náběh výkonu není u tiché a mimořádně kultivované šestnáctistovky zbytečně dramatický. Silnější zátah začínáte pociťovat okolo 1500 otáček za minutu, abyste o 500 otáček výše narazili na maximální točivý moment 320 N.m a plynule pokračovali až k metě 3500 min-1, kdy již přední kola naplno roztáčí všech 136 koní. Ti navíc k životu moc nafty nepotřebují, avšak stále o něco více, než udávají oficiální technické údaje.

V reálném provozu není problém setrvávat pod šestilitrovou hranicí, což je dáno dlouhým zpřevodováním šestistupňové manuální skříně (automat výrobce k motoru nenabízí) a příjemně pružným charakterem čtyřválce. Dokonce i ve městě stačí zařadit čtvrtý rychlostní stupeň a pracovat pouze s plynem a brzdou (výsledná spotřeba zde nepřekročila 7,2 l na 100 km). Na dálnici, kde se otáčky motoru povalují okolo 2000 min-1, z nádrže každých sto kilometrů ubývalo pouze 6,2 litru nafty. To na první pohled sice nevypadá nikterak převratně, je ale třeba si uvědomit, že automobil s tímto motorem váží nejméně 1701 kilogramů, a to nepočítáme veškerou příplatkovou výbavu.

Středobodem výborných jízdních vlastností Zafiry Tourer je příplatkový adaptivní podvozek FlexRide od firmy ZF Sachs (stojí 24.700 Kč). Nehledejme v něm nic složitého, protože tlačítky na vrcholu středové konzole pouze regulujete průtok oleje v tlumičích. Rozdíl oproti základnímu módu, ve kterém se automobil nachází vždy po nastartování (nikoliv po zásahu systému Start/stop), je však značný a ve většině případů zřejmě hned zvolíte režim Tour.

Z auta se v tu ránu stane houpavá a ultrakomfortní sedmimístná loď, která nikterak neskrývá náklony v zatáčkách, ovšem bez ztráty směrové nejistoty. Podvozek navíc dokáže velmi obstojně reagovat na náhlé změny povrchu, což je příjemný rozdíl například oproti předchozí generaci Volkswagenu Passat se systémem stejného výrobce. Citelnější rázy od kol, se kterými pružiny plnou silou „prásknou“ o vozovku, tedy nečekejte.

obrázek [600 x 392]  

Režim Sport sice využijete jenom zřídka, i zde je však jeho přínos znatelný. Podvozek a řízení ihned ztuhnou, motor zbystří, ale lepší dynamika auta je spíše pocitová. Tak jako tak Zafiře nelze upřít jistější postoj v zatáčkách, způsobený i relativně lehkým čtyřválcem na přední nápravě (blok motoru je hliníkový). Ostatně jako ve všech jízdních situacích jsme si pochvalovali přesné manuální řazení, delší zpřevodování vás však po čase stejně převede do klidnějšího režimu.

Za sedm se platí

Jak již bylo řečeno v úvodu, za sedmimístné uspořádání kabiny si musíte, na rozdíl od Zafiry Classic, připlatit. Konkrétně se bavíme o částce 17.400 korun, která se netýká pouze zkoušené linie Cosmo. Sedm míst je zde totiž standardem, pokud si však vystačíte s pětimístným uspořádáním, výrobce vám z ceny vozu odečte 17.000 korun. Tuto investici můžeme vřele doporučit.

Z vozu o rozvoru 2760 milimetrů se totiž stane praktický a pohodlný dostavník, jehož poslední řada sedadel není na rozumné vzdálenosti zapovězena ani vyšším postavám. Se sedadly se velmi jednoduše manipuluje, a když nejsou potřeba, složíte je do podlahy a máte k dispozici zavazadelník o solidním objemu 650 litrů.

Zázrak s názvem Flex7 oceníte také u druhé řady samostatných sedadel, která lze podélně posouvat ve velkém rozsahu. Pokud nepožadujete plnou kapacitu, prostřední z nich snadno přetvoříte do podoby praktické loketní opěrky. Vznikne tak podobná koncepce, jako u nedávno testovaného Mercedes-Benzu V, pouze bez průchozí středové uličky.

obrázek [600 x 405]  

V přední části interiéru je již nicméně stáří vozu znát. Zatímco modernizovaná Insignia se zbavila přemíry tlačítek na středové konzole, Zafira Tourer na tento zásah stále čeká. Příliš nadšeni jsme nebyli ani z dílenského zpracování některých plastů, povrzávání výplní dveří a nepřesného uložení středových schránek FlexConsole. Nápaditost a praktičnost takového řešení však výrobci rozhodně upřít nelze, stejně jako pohodlí a boční oporu ergonomických předních sedadel, která jsou v našem případě součástí komfortní sady Cosmo za 31.900 korun.

Závěr

Úsporná vznětová šestnáctistovka CDTi již v omlazeném Opelu Meriva dokázala, že se pro pohon rodinného MPV bez výhrad hodí. Mimořádně tichý a sofistikovaný turbodiesel sice papírovou spotřebu paliva neobhájil, vzhledem k velikosti a hmotnosti Zafiry Tourer, která se s plnou výbavou bude šplhat vysoko nad 1700 kilogramů, lze výsledky v testu tolerovat.

Především v interiéru je znát dřívější datum výroby, nehezkých detailů se ale výrobce nezbavil ani u novějších modelů. Tak jako tak ovšem platí, že po stránce vnitřního prostoru, variability sedadel a ceny se Zafira Tourer řadí ke špičce daného segmentu. Uvedené konkurenty totiž s podobným motorem levněji nepořídíte.

obrázek [600 x 300]  

Nejlevnější verze modelu409.900 Kč (Selection 1.8i/85 kW)
Základ s testovaným motorem503.900 Kč (Selection 1.6 CDTi EcoFlex/100 kW)
Testovaný vůz s výbavou733.800 Kč (Cosmo 1.6 CDTi EcoFlex/100 kW)

Plusy

  • Tichý a kultivovaný motor
  • Příznivá spotřeba
  • Pohodlný podvozek
  • Prostorný interiér
  • Sofistikované systémy Flex7 a FlexConsole

Minusy

  • Spousta tlačítek na středové konzole
  • Povrzávání plastů výplní dveří
  • Uložení schránek ve středovém tunelu

JAKE.AUTO.CZ: Vše o Opelu Zafira na auto.cz

Foto: David Rajdl
Spolupracujeme s TipCars.com

Opel Zafira Tourer 1.6 CDTi EcoFlex

Cena v základní výbavě: 503 900 Kč Cena v testované výbavě: 733 800 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, aktivní opěrky hlavy vpředu, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zrcátka, denní svícení, dálkové centrální zamykání, tempomat, multifunkční volant, litá 17“ kola, samočinná klimatizace, elektrické ovládání bočních oken vpředu a vzadu, dešťový senzor, přední mlhovky, sedm sedadel, asistent rozjezdu do kopce, elektrické ovládání bočních oken, automatické přepínání světel s detekcí tunelu, stříbrné střešní ližiny, čalounění látka/kůže atd.

Výbava testovaného vozu:Komfortní sada Cosmo – ergonomická přední sedadla, audiosouprava Navi 650 se sedmi reproduktory, bluetooth handsfree (+31.900 Kč), Sada Cosmo – světlomety AFL+, parkovací čidla vpředu a vzadu, litá 18“ kola, alarm (+58.700 Kč), metalíza (+14.400 Kč), nosič jízdních kol FlexFit (+20.000 Kč), posuvná loketní opěrka + elektronická ruční brzda + přihrádka vpředu (+2.100 Kč), adaptivní podvozek FlexRide (+24.700 Kč), vyhřívaný volant (+5.100 Kč).

Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com

Americký internetový prodejce Amazon se dohodl na koupi…

Volkswagen vydá dluhopisy za pět miliard eur, poprvé od vypuknutí emisního skandálu Volkswagen vydá dluhopisy za pět miliard eur, poprvé od vypuknutí emisního skandálu

Německá automobilka Volkswagen chystá na čtvrtek dlouho…

VIDEO: Barevné. Unikátní snímek zachycuje bitvu o Stalingrad VIDEO: Barevné. Unikátní snímek zachycuje bitvu o Stalingrad

Obrázků a dokumentů z legendární bitvy druhé světové…

Nové město v poušti má upevnit vládu Maroka nad Západní Saharou Nové město v poušti má upevnit vládu Maroka nad Západní Saharou

Na pásu pouště, který vybíhá ze Sahary do Atlantiku,…

 
Technické údaje
Motor Opel Zafira Tourer 1.6 CDTi EcoFlex
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 100 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 193
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.6 / 3.8 / 4.1
Emise CO2:109
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 650 / 1860
Objem nádrže (l):58
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1701 / 679
Rozměr pneu:235/45 R 18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4656
b) šířka (mm): 1884
c) výška (mm): 1685
d) rozvor (mm): 2760
e) rozchod vpředu (mm): 1584
f) rozchod vzadu (mm): 1588
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1065
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 465 / 935
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):995
k) šířka vpředu (mm): 1495
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 485
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Opel Zafira Tourer 1.6 CDTi EcoFlex –…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Nový typ pneumatiky umožní motoristům ujet i po velkém…

Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

 




Opel zahájil výrobu modernizovaného modelu Zafira Opel zahájil výrobu modernizovaného modelu Zafira

V Rüsselsheimu se rozjela za účasti vrcholných manažerů…

 Opel Zafira 2017: MPV nekončí! Opel Zafira 2017: MPV nekončí!

Také jste si mysleli, že crossover sdílející techniku s…

 



 
Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Včera

Není to tak dávno, co se media a internet hemžily články či videi s vozem Tesla model S a jeho autonomním systémem řízení Autopilot. Tragická nehoda z května 2016 však dohnala tvůrce se nad celou věcí zamyslet. Jak to celé zatím vypadá?




Blesk.cz

Obrazy za 2,5 miliardy se vrátily do muzea. 14 let ležely na záchodě mafiánského sídla

Obrazy za 2,5 miliardy se vrátily do muzea. 14 let…

Dva obrazy Vincenta Van Gogha v celkové hodnotě kolem 100 milionů dolarů (2,5 miliardy Kč), ukradené před 14…

Lidl se otevřel stravenkám: Už nebudou jen pro jejich zaměstnance

Lidl se otevřel stravenkám: Už nebudou jen pro…

Diskont Lidl se dává do obchodu se stravenkami. Ty původně nabídl svým 8000 zaměstnancům, nyní je začne nabízet…

 

iSport.cz

Německo porazilo Podolskiho gólem Anglii, Skotsko jen remizovalo s Kanadou

Německo porazilo Podolskiho gólem Anglii, Skotsko…

Fotbalisté Německa v domácí přípravě porazili 1:0 Anglii. Soupeři českého týmu v kvalifikaci o postup na…

VIDEO: Česko - Litva 3:0. Góly dali Hořava, Krmenčík a debutant Jankto

VIDEO: Česko - Litva 3:0. Góly dali Hořava, Krmenčík…

Po bídném prvním poločase přišla konečně gólová smršť. Trenér české reprezentace Karel Jarolím vyměnil o…

 

Reflex.cz

Krutost první světové války. Podívejte se, jak zachytili fotografové události na bojištích

Krutost první světové války. Podívejte se, jak…

Před sto lety probíhala 1. světová válka. Velká část bitev se odehrávala v zákopech, od bojů minulých století se…

Socialisté nahánějí voliče do Babišovy náruče

Socialisté nahánějí voliče do Babišovy náruče

Vladimír Špidla, šéf premiérových poradců, znovu hájil – tentokrát v rozhovoru pro Info.cz - záměr ČSSD zavést…