TEST Peugeot 308 GTi vs. Seat Leon Cupra 290 – GTi, nebo Cupra?
Také Peugeot a Seat bojují v segmentu kompaktních hot hatchů. Jak si proti sobě vedou 308 GTi a Leon Cupra 290?
Úvod, pořizovací náklady
Milovníci hot-hatchů mají žně, segment rychlých hatchbacků je totiž nabitý k prasknutí. Honda Civic Type R, Ford Focus RS, VW Golf GTI Clubsport, to jsou jen někteří noví zástupci poslední doby. Přestože je nyní hlavně řeč o jiných vozech, neměli bychom zapomínat ani na nedávné novinky Peugeotu a Seatu – 308 GTi a Leon Cupra 290. Tak si je hned pojďme vyzkoušet, protože oba rozhodně stojí za svezení.
Leon Cupra dal o sobě vědět v roce 2014, kdy sportovní image Seatu zdůraznil tehdejším rekordem na Severní smyčce Nürburgringu. Cupra se tehdy stala s časem 7:58,40 nejrychlejší předokolkou na trhu, jako první ve své kategorii navíc pokořila hranici osmi minut. Od té doby ale utekla nějaká doba, Leon Cupra o svůj rekord již přišel (aktuálně ho drží VW Golf GTI Clubsport S s časem 7:49,21), i samo auto se změnilo. Na trh totiž loni dorazil vylepšený model Cupra 290 s přepracovaným výfukovým systémem a hlavně motorem posíleným z 206 na 213 kW.
Také peugeoty byly kdysi považované za krále hot-hatchů, třeba model 205 GTi z osmdesátých let je dodnes legendou. V následujících letech ale francouzský výrobce segment ostrých hatchbacků postupně opustil, aby se do něj nyní zase vrátil. A právě 308 GTi má být spolu s menší 208 GTi pompézním návratem, který má zaujmout hlavně nízkou hmotností. Ta by mu rozhodně v boji o předokolkového šampiona Nordschleife pomohla, Peugeot ale tvrdí, že se tohoto souboje účastnit nebude. Kdo je rychlejší, jsme tedy museli odhalit sami…
Cupra bojuje cenou, GTi výbavou
Hot-hatche se obvykle nekupují kvůli supernízké cenovce, ale kvůli nabízeným zážitkům. I tak cenovka může být rozhodujícím prvkem, přičemž v tomto případě to na první pohled vypadá na jednoznačný souboj.
Levnější je seat, a to o dost. Španělský hot-hatch je nabízen za 733.900 korun, zatímco peugeot v základu přijde na 799.500 korun. Do této ceny se vejdou také ostatní nabízené varianty Leonu Cupra – třídveřové SC přijde na 785.900 korun, kombík na 763.900 korun. Peugeot je nabízen výhradně jako pětidveřový model, k dispozici není ani automat. To k Leonu Cupra lze za 45.000 korun dokoupit šestistupňové DSG.
Pořizovací náklady | Peugeot 308 GTi | Seat Leon Cupra 290 |
ZÁKLADNÍ CENA | ||
Motor | 1.6 THP (200 kW) | 2.0 TSI (213 kW) |
Cena [Kč] | 799.500 | 733.900 |
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY | ||
Adaptivní tlumiče [Kč] | - | S |
Automatická klimatizace | dvouzónová | dvouzónová |
CD přehrávač [Kč] | 2.200 | S |
Diferenciál | Torsen | Samosvorný |
Diodové světlomety [Kč] | S | S |
Kola | 19" litá | 19" litá |
Metalíza [Kč] | 14.000 | 15.100 |
Navigace [Kč] | S | 24.400 |
Parkovací kamera [Kč] | 4.000 | 6.600 |
Parkovací senzory vp. a vz. [Kč] | S | 13.000 |
Skořepinová sedadla vpředu [Kč] | S | 33.900 |
Tempomat [Kč] | S | S |
Vyhřívaná sedadla vpředu [Kč] | 8.000 | 11.500 |
SERVIS | ||
Světlomet/zadní sdružená svítilna [Kč] | 25.5591/3.197 | 23.940/4.151 |
Přední/zadní nárazník [Kč] | 10.062/9.645 | 10532/9003 |
Přední blatník [Kč] | 4.719 | 4.787 |
Čelní sklo [Kč] | 8.672 | 7.411 |
Brzdové destičky přední + výměna [Kč] | 8052+1050 | 3.430+631 |
Mřížka v masce chladiče [Kč] | 2086 | 1.234 |
Přední/zadní tlumič [Kč] | 1931/1257 | 9.855/10.288 |
Hodinová sazba v servisu [Kč] | 700 | 789 |
Náklady na servisní prohlídky do ujetí 100.000 km [Kč] | 20.250 | 17.868 |
ZÁRUKY | ||
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky) | 2/3/12 | 2/3/12 |
Prodloužená záruka | 5 let/140.000 km | 3 roky/100.000 km |
Hodnotit oba vozy jen na základě základní cenovky by ale bylo ošidné. Pohled do ceníku totiž ukazuje, že 308 GTi se chlubí bohatou výbavou. Už v základu je dodáván s navigací, parkovacími čidly vpředu i vzadu nebo skořepinovými sedadly, což jsou všechno prvky, za které se u seatu musí připlácet. Španěl však přidává adaptivní tlumiče, které Francouz nedodává ani za příplatek. Zvláštností GTi je navíc nutnost připlatit si za CD přehrávač, ve Francii už zkrátka počítají s tím, že zákazníci mají hudbu na jiném nosiči – AUX i USB vstup jsou standardem.
Srovnatelné příplatkové prvky jsou levnější u peugeotu, u seatu jsou zase cenově výhodnější náhradní díly. Vlastně jen u tlumičů je rozdíl v neprospěch Španěla, což je způsobeno jeho komplexnějším adaptivním podvozkem.
HODNOCENÍ POŘIZOVACÍCH NÁKLADŮ | Peugeot 308 GTi | Seat Leon Cupra 290 |
Základní cena | 6 | 8 |
Standardní výbava a příplatky | 8 | 8 |
Servis | 6 | 7 |
Záruky | 8 | 6 |
Průměr | 7,00 | 7,25 |
Design, interiér
Hlavně nenápadně
Volkswagen Golf GTI kdysi zaujal tím, že byl velice nenápadný a těžko rozpoznatelný proti běžným verzím. Podobnou cestou sleepera jdou i oba dnešní soupeři, zájemci o obří spoilery a extravagantní tvary musí hledat u Fordu nebo Hondy…
Obzvlášť cupru si s ostatními leony klidně spletete, příď je ostře řezaná už u základních verzí, záď jen zdobí vytažené, ale stále nenápadné koncovky výfuku. To roury peugeotu jsou přece jen výraznější, do celku jsou však spolu s dalšími decentními změnami (předním nárazníkem s červenou linkou) zakomponovány decentně, a tak ani 308 GTi není nijak výrazným autem, které by na sídlišti vzbuzovalo pozornost. Sportovní orientaci obou aut tak nejvýrazněji odhalí pohled na 19palcová kola a za nimi se rýsující červeně lakované brzdové třmeny.
HODNOCENÍ DESIGNU | Peugeot 308 GTi | Seat Leon Cupra 290 |
Vnější vzhled | 8 | 8 |
Vnitřní vzhled | 8 | 7 |
Zpracování | 8 | 7 |
Ergonomie | 6 | 9 |
Konektivita | 8 | 8 |
Průměr | 7,60 | 7,80 |
Seat sází na konzervativnost také uvnitř. Jednoduché tvary jsou tradiční koncernová „nuda“, a to zvlášť ve srovnání se zajímavou palubní deskou peugeotu, všechny ovladače jsou ale přehledně rozmístěny a po ruce. Jezdec si na nic nemusí zvykat, prostě nasedne a jede „řezat“ své oblíbené okresky. O okořenění se starají vlastně jen detaily – sedadla s výrazným bočním vedením, kulaťoučká hlavice řadicí páky nebo tachometr cejchovaný do 300 km/h.
To peugeot je v tomto ohledu jiný, volant s malým průměrem a vzhůru posunutá kaplička s přístroji může někomu vyhovovat, řidiče však nutí si navyknout na něco neobvyklého. Peugeot tvrdí, že se tzv. i-Cockpit zákazníkům líbí, já si ale na něj zkrátka nezvykl. Jakékoliv nastavení pozice sedadla a volantu pro mě bylo kompromisní, maličký věnec evokoval spíše Playstation než jízdu s hot-hatchem. Zvykat jsme si museli i na otáčkoměr, jehož ukazatel se otáčí proti směru hodinových ručiček, nebo na ovládání soustředěné do dotykové obrazovky. Navíc nás překvapila chybějící ruční brzda, 308 se ve verzi GTi spoléhá na elektronickou parkovací. To Leon Cupra v tomto ohledů zůstává ryzím sporťákem, „ručka“ mu nechybí.
V obou případech nás potěšily skořepinové sedačky, jak ty standardně dodávané v peugeotu, tak ty v seatu za příplatek 33.900 korun. Díky výraznému bočnímu vedení svorně perfektně podrží tělo, ani na dlouhých cestách však nejsou nepříjemné a řidiče nijak neutlačují. Pokud bychom měli vybrat lepší, tak bychom vybrali ty od seatu, které se nám zdály celkově pohodlnější. Skořepiny v GTi přece jen lehce tlačí do lopatek, masážní funkce však překvapivě nechybí. Kdo by takový komfort od tak drsně tvarované sedačky čekal?
HODNOCENÍ INTERIÉRU | Peugeot 308 GTi | Seat Leon Cupra 290 |
Prostornost | 7 | 8 |
Přední sedačky | 8 | 9 |
Zadní sedačky | 8 | 8 |
Kufr | 9 | 8 |
Variabilita | 7 | 7 |
Průměr | 7,80 | 8,00 |
Motor, jízdní vlastnosti
Šestnáctka proti dvoulitru
Pravověrní fanoušci sportovních vozů by sice jistě ocenili atmosférický motor pod kapotou, přeplňování je ale zkrátka trend, kterému se nevyhnuly ani hot-hatche. Zatímco Seat Leon Cupra 290 si uchoval plnotučný dvoulitr, Peugeot 308 GTi vsadil na vlastně maličkou šestnáctistovku známou z RCZ R. Ono to ale tolik nevadí, protože se Peugeotu z motoru 1.6 THP podařilo vydolovat 200 kW a 330 N.m, což jsou na tak malý agregát opravdu působivé hodnoty.
Přeplňovaný čtyřválec 2.0 TSI Seatu sice nabízí o 13 kW a 20 N.m více, jenže peugeot má výhodu v kilogramech. Pohotovostní hmotnost 308 GTi činí 1.205 kilogramů, což je na poměry třídy opravdu málo. To se potvrzuje při vzájemném srovnání s Leonem Cupra, který je o více než metrák těžší.
Právě hmotnost rozhoduje o tom, že se výkonový rozdíl mezi oběma soupeři ztrácí. Přestože jsou oba hot-hatche opravdu rychlé, jak se od nich očekává, peugeot působí o pověstný chlup hbitěji. Na stovce je sice dle udávaných čísel rychleji leon (6,0 s vs. 5,8 s), v praxi je však důležitější pružné zrychlení, v němž peugeot Španěla jasně poráží. Vedle nízké hmotnosti tomu pomáhá i kratší zpřevodování.
Na sešlápnutí plynu ovšem agilněji reaguje seat. Peugeot sice tvrdí, že maximum točivého momentu je dostupné už v 1900 otáčkách, přece jen je ale znát, že se turbodmychadlo šestnáctistovky musí nejprve nadechnout. Také v seatu je turboefekt lehce znatelný, rozhodně ale není takový jako u konkurenta. Ono je to i tím, že vrchol 350 N.m je dostupný v širokém pásmu 1700 až 5800 otáček, a nástup je lineárnější.
peugeot seat srovnavacitesty sportovni
Peugeot zase boduje v preciznosti řazení. Krátké a přesné dráhy prostě nemají chybu, i ta zvláštně tvarovaná hlavice řadicí páky se nakonec příjemně drží, a tak si řidič řazení vyloženě užívá. Naopak v seatu je nutné počítat s tuhým spojkovým pedálem, se kterým je potřeba citlivě pracovat. Samotné dráhy navíc nejsou zrovna přesné, což primárně vadí při ostré jízdě. U běžného auta bychom si toho asi ani nevšimli, u hot-hatche ale žádáme jen to nejlepší.
Zvuk motorů obou soupeřů je možné zesílit. U peugeotu se tak stane po přepnutí do sportovního módu, v případě seatu se takový režim jmenuje Cupra. Navíc lze zvuk podle přání upravit pomocí individuálního nastavení. Výtku ale máme, protože tento zesilovač v testovaném leonu nepříjemně rezonoval. Ve výsledku to znělo, jako by rádio mělo rozbité basy.
Spotřeba paliva v obou případech závisí na zvoleném tempu. Peugeot je každopádně úspornější, a to nejen na papíře (kombinovaná spotřeba 6,0 l/100 vs. 6,7 l/100 km), ale i ve skutečnosti. Svižnější tempo na okruhu kombinujícím dálnici, okresní silnice a městské ulice znamenalo v případě peugeotu spotřebu 7,8 l/100 km, zatímco cupra si na stejné trati vzala 8,5 l/100 km. Co se ale týče spotřeby, máme jednu poznámku – peugeot vyžaduje minimálně 98oktanový benzin. To u seatu je devadesát osmička doporučena, auto si však klidně dopřeje i standardní 95. Na výkonech je to znát, při natankování běžného naturalu Španěl působí výrazně línějším dojmem, jakoby si užíval siestu.
HODNOCENÍ MOTORU | Peugeot 308 GTi | Seat Leon Cupra 290 |
Zrychlení | 8 | 9 |
Pružnost | 9 | 7 |
Spotřeba udávaná | 7 | 6 |
Spotřeba v testu | 7 | 6 |
Odhlučnění motoru | 7 | 6 |
Průměr | 7,60 | 6,80 |
Proč je tak tvrdý?
Odlišnou koncepci jako pod kapotou najdeme také na podvozku. Seat vpředu využívá elektrohydraulicky řízený samosvorný diferenciál, zatímco peugeot vsadil na šroubový diferenciál typu Torsen. I ve vrcholné formě GTi si 308 ponechala jednoduchou zadní nápravu, to Leon Cupra 290 sází na víceprvkové zadní zavěšení. Ba co víc, už v základu se Španěl spoléhá na adaptivní tlumiče nastavitelné v několika režimech.
A tento rozdíl je znát. Peugeot je kvůli kombinaci tuhé zadní nápravy a tvrdého naladění podvozku na českých silnicích uskákaný a své posádce příliš komfortu neposkytne. Na okreskách se tento problém dá řešit zrychlením, ve vyšším tempu začne podvozek nerovnosti tlumit lépe, na městských kočičích hlavách je však nutné se s tvrdostí smířit a přečkat ji. To seat umí být také tvrdý, jenže stačí podvozek přepnout do komfortního módu a poskytované pohodlí je rázem na slušné úrovni. Byť je stále „sportovně“ tužší.
Zdálo by se, že díky tomu leon bude excelovat při každodenní jízdě, jenže mezery najdeme také u něj. Na dlouhých cestách totiž vadí horší odhlučnění podvozku, které je časem únavné. Peugeot je tišší, ať už z hlediska odhlučnění podvozku nebo motoru. Při dlouhé jízdě je příjemnější také lehčí řízení Francouze nebo ne tak citlivá spojka.
peugeot seat srovnavacitesty sportovni
Když ale městské bulváry opustíte a vydáte se na oblíbenou okresku, začíná jistá vyměklost gétéíčka vadit. Přestože peugeot díky tvrdému podvozku krásně sedí, řidič si kvůli lehkému řízení není ve vysokém tempu tak jistý, navíc od kol k němu neproudí moc informací. Maličký volant okamžitě reaguje na pokyn, což na jednu stranu v zatáčkách kvitujeme, na druhou stranu jsme měli pocit, že i na rovině neustále korigujeme směr a neděláme nic jiného, než točíme volantem.
To tužší řízení leonu k jezdci promlouvá více, byť výrazně upovídané také není. V některých ohledech je znát vysoká síla agregátu, která je posílána pouze na přední nápravu, a tak je s plynem při ostrých rozjezdech nutné citlivě pracovat. Kontrolka stabilizace zkrátka často bliká, ještě že tento systém pracuje citlivě. Přenos síly se ale v peugeotu s Torsenem každopádně zdá účinnější.
Podvozek Španěla je celkově hravější, a přestože je auto opravdu rychlé a stabilní, v utažených zatáčkách je ve srovnání s peugeotem přece jen těžkopádnější. Opět se totiž projevuje muší váha 308 GTi, která je znatelná také při brzdění, peugeot je při zastavování opravdu účinný.
HODNOCENÍ JÍZDNÍCH VLASTNOSTÍ | Peugeot 308 GTi | Seat Leon Cupra 290 |
Ovladatelnost | 8 | 9 |
Komfort odpružení | 5 | 8 |
Odhlučnění podvozku | 8 | 6 |
Řízení | 7 | 9 |
Řazení | 9 | 8 |
Brzdy | 9 | 7 |
Průměr | 7,67 | 7,83 |
Mostecký duel
Hot-hatche dnes jejich majitelé často užívají také na závodních okruzích, a tak jsme vyrazili na Autodrom Most, abychom vyzkoušeli, jak si peugeot a seat povedou na trati. A aby byl souboj zajímavější, dali jsme si s každým autem i dvě měřená kolečka.
V Mostě se naplno projevily silné stránky peugeotu. Francouz bodoval díky kombinaci lehké konstrukce a silného motoru, díky níž v zatáčkách působil opravdu hbitým dojmem. Navíc na hladkém asfaltu nevadil jeho tvrdý podvozek, který nedokonalosti českých silnic netlumí tak obstojně. Zato nás mrzelo měkčí naladění ostatních prvků auta nebo řízení bez zpětné vazby.
To seat na trati působil přece jen těžším dojmem, kila navíc byla znát. S autem se navíc muselo více pracovat. Jestliže peugeot odpustil chybu, když se s ním najelo příliš zostra do zatáčky, seat v takovém případě dal plně najevo svoji nedotáčivost a vyšší hmotnost. Navíc se projevovalo i méně přesné řazení.
A jakého času oba vozy dosáhly? S pevným startem to bylo podobně – 2:20,95 v případě cupry a 2:20,38 v případě GTi. V letmém kole pak Francouz Španěla doslova zadupal do země – zajel čas 2:10,95, zatímco leon se musel spokojit s časem 2:14,05. Dosažené časy ale berte jako orientační, nijak jsme netrénovali, a tak by zkušený jezdec s oběma zajel výrazně lepší čas. Třeba závodník Petr Fulín to s Leonem Cupra ST (tedy kombíkem) zvládl za 1:57,236, přičemž jel ve starší 206kW verzi.
Okruhový duel tak vyznívá lépe pro 308 GTi, ať už dosaženým časem nebo hbitostí v zatáčkách. Má to ale jedno ale, při řízení jsem se mnohem více bavil v leonu. To jsem měl chuť jezdit dokolečka dokola, abych se stále zlepšoval a využíval více jeho schopností. Lepšího času než s peugeotem bych nakonec asi stejně nedosáhl, na to je hbitý Francouz silným soupeřem, někdy jde ale o víc než o dosaženém skóre…
Dynamické měření | Peugeot 308 GTi | Seat Leon Cupra 290 |
Pneumatiky | 235/35 R19 | 235/35 R19 |
Pružnost na 4. RS(60-100 km/h)/5. RS (80-120 km/h) [s] | 3,9/5,6 | 4,6/5,8 |
Otáčky na nejvyšší RS při 130 km/h | 3250 | 2900 |
Brzdná dráha ze 100 km/h [s/m] | 5,8/37,2 | 6,5/42,7 |
Letmé kolo na Autodromu Most [min] | 2:10,95 | 2:14,05 |
Závěr
Závěr
Hot-hatche jsou tradičně automobily, které o víkendu rozproudí vodopád emocí, o pracovním týdnu jsou však seriózní a pohodlné, aby je bylo možné používat každý den. Pokud budeme dnešní soupeře hodnotit právě podle těchto kritérií, oba vlastně zklamou. Každodenní jízda s Leonem Cupra 290 nebo 308 GTi je totiž plná kompromisů. Podvozek Francouze je tvrdý jako kámen, a tak každodenní uskákaná jízda na rozbitých českých silnicích brzy omrzí. To Španěla lze díky standardně dodávaným tlumičům přepnout do komfortního režimu, následkem čehož je dostatečně pohodlný. Je ale zase hlučný, což vadí hlavně na dálničních přejezdech. V případě hledání univerzálnějšího auta je tak nutné sáhnout po „warm-hatchích,“ ať už Peugoetu 308 GT nebo Seatu Leon FR. GTi i Cupru tak musíme brát jako víkendové speciály pro pobavení řidiče, které každodenní jízdu sice s kompromisy zvládnou, budou se ale u ní trápit, stejně jako jejich posádky.
Naším vítězem je seat, a to jak z hlediska objektivního obodování sledovaných kategorií, tak z hlediska subjektivního srovnání, o které jde v případě tohoto druhu aut především. Za volantem Leonu Cupra 290 jsem se zkrátka více bavil, s autem jsem musel více pracovat, protože jeho výkon je v některých případech až příliš vysoký. Více se mi líbilo i řízení a práskání do výfuku. Jen tu převodovku s citlivou spojkou a ne tak přesnou kulisou řazení by chtělo zlepšit. Díky adaptivním tlumičům a možnosti přepínání mezi mnoha režimy pak roli univerzála přece jen zvládá lépe než peugeot. Může být jak opravdu ostrý, tak ideálně komfortní; jen škoda hlučného podvozku.
peugeot seat srovnavacitesty sportovni
To peugeot je i jako GTi pořád spíš GT… Nebýt toho příliš tvrdého podvozku, dal by se vlastně používat každý den. Ve srovnání s leonem působí poněkud vyměkle, hlavně řízením nebo gumovějšími pedály. Zároveň je auto přístupnější a pro méně zkušeného řidiče lehčí na řízení. To bylo patrné i při jízdě na mosteckém okruhu, kde peugeot konkurenta porazil. Francouzovi v tomto ohledu pomohla i lehká konstrukce, jeho hbitost v zatáčkách a pružnost je neskutečná.
Peugeot 308 GTi rozhodně nezatracujeme, protože byl pro Seat Leon 290 opravdu zdatným soupeřem, jen mu škodí jedna věc: neumí se rozhodnout, zda chce být tvrďák, nebo auto pro každý den. Na tvrdé zacházení má příliš lehké ovládání, na každodennost zase tvrdý podvozek. Kdyby se tuhle schizofrenii podařilo vyléčit, mohl by být výsledek tohoto srovnání jiný…
SHRNUTÍ HODNOCENÍ | Peugeot 308 GTi | Seat Leon Cupra 290 |
POŘIZOVACÍ NÁKLADY | 7,00 | 7,25 |
DESIGN | 7,60 | 7,80 |
INTERIÉR | 7,80 | 8,00 |
MOTOR | 7,60 | 6,80 |
JÍZDNÍ VLASTNOSTI | 7,67 | 7,83 |
CELKOVÝ PRŮMĚR | 7,53 | 7,54 |
CELKEM | ***1/2 | ***1/2 |
Peugeot 308 GTi
Nejlevnější verze modelu | 340.000 Kč (1.2 PureTech/60 kW kW Access) |
Základ s testovaným motorem | 799.500 Kč (1.6 THP/200 kW GTi) |
Testovaný vůz bez příplatků | 799.500 Kč (1.6 THP/200 kW GTi) |
Testovaný vůz s výbavou | 821.500 Kč (1.6 THP/200 kW GTi) |
Plusy
- Úžasná pružnost motoru
- Precizní řazení
- Účinné brzdy
Minusy
- Příliš tvrdý podvozek
- Kompromisní pozice za volantem
- Elektronická parkovací brzda
Seat Leon Cupra 290
Nejlevnější verze modelu | 321.900 Kč (1.2 TSI/63 kW Basis) |
Základ s testovaným motorem | 733.900 Kč (2.0 TSI/213 kW Cupra) |
Testovaný vůz bez příplatků | 733.900 Kč (2.0 TSI/213 kW Cupra) |
Testovaný vůz s výbavou | 873.100 Kč (2.0 TSI/213 kW Cupra) |
Plusy
- Atraktivní cenovka
- Komfortní odpružení
- Skvělé sedačky
Minusy
- Horší řazení
- Hluk od podvozku
- Rezonování výfuku v interiéru
Foto: Petr Homolka