17.6. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Peugeot 308 GTi vs. Seat Leon Cupra 290 – GTi, nebo Cupra?

 

Také Peugeot a Seat bojují v segmentu kompaktních hot hatchů. Jak si proti sobě vedou 308 GTi a Leon Cupra 290?

Milovníci hot-hatchů mají žně, segment rychlých hatchbacků je totiž nabitý k prasknutí. Honda Civic Type R, Ford Focus RS, VW Golf GTI Clubsport, to jsou jen někteří noví zástupci poslední doby. Přestože je nyní hlavně řeč o jiných vozech, neměli bychom zapomínat ani na nedávné novinky Peugeotu a Seatu – 308 GTi a Leon Cupra 290. Tak si je hned pojďme vyzkoušet, protože oba rozhodně stojí za svezení.

Leon Cupra dal o sobě vědět v roce 2014, kdy sportovní image Seatu zdůraznil tehdejším rekordem na Severní smyčce Nürburgringu. Cupra se tehdy stala s časem 7:58,40 nejrychlejší předokolkou na trhu, jako první ve své kategorii navíc pokořila hranici osmi minut. Od té doby ale utekla nějaká doba, Leon Cupra o svůj rekord již přišel (aktuálně ho drží VW Golf GTI Clubsport S s časem 7:49,21), i samo auto se změnilo. Na trh totiž loni dorazil vylepšený model Cupra 290 s přepracovaným výfukovým systémem a hlavně motorem posíleným z 206 na 213 kW.

Také peugeoty byly kdysi považované za krále hot-hatchů, třeba model 205 GTi z osmdesátých let je dodnes legendou. V následujících letech ale francouzský výrobce segment ostrých hatchbacků postupně opustil, aby se do něj nyní zase vrátil. A právě 308 GTi má být spolu s menší 208 GTi pompézním návratem, který má zaujmout hlavně nízkou hmotností. Ta by mu rozhodně v boji o předokolkového šampiona Nordschleife pomohla, Peugeot ale tvrdí, že se tohoto souboje účastnit nebude. Kdo je rychlejší, jsme tedy museli odhalit sami…

Cupra bojuje cenou, GTi výbavou

Hot-hatche se obvykle nekupují kvůli supernízké cenovce, ale kvůli nabízeným zážitkům. I tak cenovka může být rozhodujícím prvkem, přičemž v tomto případě to na první pohled vypadá na jednoznačný souboj.

Levnější je seat, a to o dost. Španělský hot-hatch je nabízen za 733.900 korun, zatímco peugeot v základu přijde na 799.500 korun. Do této ceny se vejdou také ostatní nabízené varianty Leonu Cupra – třídveřové SC přijde na 785.900 korun, kombík na 763.900 korun. Peugeot je nabízen výhradně jako pětidveřový model, k dispozici není ani automat. To k Leonu Cupra lze za 45.000 korun dokoupit šestistupňové DSG.

Pořizovací nákladyPeugeot 308 GTiSeat Leon Cupra 290
ZÁKLADNÍ CENA
Motor1.6 THP (200 kW)2.0 TSI (213 kW)
Cena [Kč]799.500733.900
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY
Adaptivní tlumiče [Kč]-S
Automatická klimatizacedvouzónovádvouzónová
CD přehrávač [Kč]2.200S
DiferenciálTorsenSamosvorný
Diodové světlomety [Kč]SS
Kola19" litá19" litá
Metalíza [Kč]14.00015.100
Navigace [Kč]S24.400
Parkovací kamera [Kč]4.0006.600
Parkovací senzory vp. a vz. [Kč]S13.000
Skořepinová sedadla vpředu [Kč]S33.900
Tempomat [Kč]SS
Vyhřívaná sedadla vpředu [Kč]8.00011.500
SERVIS
Světlomet/zadní sdružená svítilna [Kč]25.5591/3.19723.940/4.151
Přední/zadní nárazník [Kč]10.062/9.64510532/9003
Přední blatník [Kč]4.7194.787
Čelní sklo [Kč]8.6727.411
Brzdové destičky přední + výměna [Kč]8052+10503.430+631
Mřížka v masce chladiče [Kč]20861.234
Přední/zadní tlumič [Kč]1931/12579.855/10.288
Hodinová sazba v servisu [Kč]700789
Náklady na servisní prohlídky do ujetí 100.000 km [Kč]20.25017.868
ZÁRUKY
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky)2/3/122/3/12
Prodloužená záruka5 let/140.000 km3 roky/100.000 km

Hodnotit oba vozy jen na základě základní cenovky by ale bylo ošidné. Pohled do ceníku totiž ukazuje, že 308 GTi se chlubí bohatou výbavou. Už v základu je dodáván s navigací, parkovacími čidly vpředu i vzadu nebo skořepinovými sedadly, což jsou všechno prvky, za které se u seatu musí připlácet. Španěl však přidává adaptivní tlumiče, které Francouz nedodává ani za příplatek. Zvláštností GTi je navíc nutnost připlatit si za CD přehrávač, ve Francii už zkrátka počítají s tím, že zákazníci mají hudbu na jiném nosiči – AUX i USB vstup jsou standardem.

Srovnatelné příplatkové prvky jsou levnější u peugeotu, u seatu jsou zase cenově výhodnější náhradní díly. Vlastně jen u tlumičů je rozdíl v neprospěch Španěla, což je způsobeno jeho komplexnějším adaptivním podvozkem.

HODNOCENÍ POŘIZOVACÍCH NÁKLADŮPeugeot 308 GTiSeat Leon Cupra 290
Základní cena68
Standardní výbava a příplatky88
Servis67
Záruky86
Průměr7,007,25

1/4 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Do západních aerolinek poprvé investuje velká čínská letecká společnost Do západních aerolinek poprvé investuje velká čínská letecká společnost

Letecká společnost China Eastern Airlines koupí podíl…

Prodej Slevomatu spěje do finále, cena převýší miliardu Prodej Slevomatu spěje do finále, cena převýší miliardu

Sedm let od založení prvního českého webu na hromadné…

Index Dow Jones uzavřel na novém maximu, S&P 500 a Nasdaq klesly Index Dow Jones uzavřel na novém maximu, S&P 500 a Nasdaq klesly

Americké akcie zakončily čtvrteční obchodování…

 
Technické údaje
Motor Peugeot 308 GTiSeat Leon Cupra 290
Typ motoru: přeplňovaný zážehovýpřeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 44 / 4
Zdvihový objem (ccm): 15981987
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 200 / 6000213 / 5900
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 330 / 1900350 / 1700 - 5800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 65.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.1 / 4.9 / 68.8 / 5.5 / 6.7
Emise CO2:139156
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 420 / 1228380 / -
Objem nádrže (l):5350
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1205 / 5851320 / 495
Rozměr pneu:235/35 R19235/35 R19
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 42534271
b) šířka (mm): 18041816
c) výška (mm): 14721435
d) rozvor (mm): 26202631
e) rozchod vpředu (mm): 15701536
f) rozchod vzadu (mm): 15541510
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1070850 / 1190
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 540 / 780610 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 9701030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):880960
k) šířka vpředu (mm): 14801480
l) šířka vzadu (mm): 14501460
délka sedáku vpředu (mm): 480480
délka sedáku vzadu (mm): 470450
výška opěradla vpředu (mm): 630610
výška opěradla vzadu (mm): 640620
místo vzadu pod předním sedadlem: AnoAno
 

Přidat názorDiskuse: Peugeot 308 GTi vs. Seat Leon Cupra 290 –…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 






 
Lada Vesta – Umí Rusové postavit moderní auto?

TEST: Lada Vesta – Umí Rusové postavit moderní auto?

Dnes 08:00

Sedan Vesta je s crossoverem Xray první vlaštovkou nové éry značky Lada. V exkluzivním testu jsme ji vyzkoušeli přímo na českých silnicích.




Blesk.cz

Muž na Letné vyhrožoval skokem ze střechy: Pak dobrovolně slezl dolů

Muž na Letné vyhrožoval skokem ze střechy: Pak…

V pátek 28. července ráno se rozhodl muž z Letné ukončit život. Na místo přijeli i hasiči se žebříkem, aby muže…

Expřítel Dary Rolins měl autonehodu: Zpěvák Wohnoutu skončil zakrvácený

Expřítel Dary Rolins měl autonehodu: Zpěvák Wohnoutu…

Stáli při něm všichni svatí. Expřítel zpěvačky Dary Rolins (44) a frontman skupiny Wohnout Matěj Homola (44) se…

 

iSport.cz

Pardubice se chlubí: Ujedeme toho nejméně! Koho čekají nejdelší cesty?

Pardubice se chlubí: Ujedeme toho nejméně! Koho…

Najezdíme nejméně, pochlubily se hokejové Pardubice. Před zářijovým startem nové extraligové sezony spočítaly…

Stramaccioni po direktu v EL: Hráči vědí, co mají hrát! Jsem zklamaný

Stramaccioni po direktu v EL: Hráči vědí, co mají…

PŘÍMO Z BĚLEHRADU – Na svůj první ostrý zápas na střídačce Sparty nebude trenér Andrea Stramaccioni vzpomínat v…

 

Reflex.cz

Havárie vlaku v Barceloně, na místě jsou desítky zraněných

Havárie vlaku v Barceloně, na místě jsou desítky zraněných

Přibližně 40 zraněných si dnes vyžádala nehoda příměstského vlaku na nádraží ve španělské Barceloně. Jeden…

Ve 14 městech světa bude vůbec poprvé unikátní výstava předmětů z koncentračního tábora Osvětim

Ve 14 městech světa bude vůbec poprvé unikátní…

Vůbec poprvé od konce druhé světové války se ve 14 městech Evropy a USA uskuteční putovní výstava předmětů z…