Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI – Za hodně peněz málo muziky

Ondřej Chamilla
Diskuze (332)

Některé verze Peugeotu 308, letošního auta roku, uměly být poměrně příjemné. Kombi SW však ztratilo část sofistikovanosti a nový turbodiesel rovněž neoslnil.

Na papíře vypadá kombi Peugeot 308 SW dobře. Proti hatchbacku má rozvor prodloužený o 11 cm, což by se mělo pozitivně projevit zejména prostorem na zadních sedadlech, což je jedna z největších slabin klasické verze. Jenže výsledkem jsou pouze tři centimetry pro kolena navíc. Pokud tedy sedí na předních sedadlech vzrostlí cestující, ti vzadu se budou stále cítit stísněně. Za jejich opěradly je ale všechno v pořádku, udávaný základní objem zavazadelníku 610 litrů je slušný.

Co se týče pořizovací ceny, pak je kombi s námi testovaným motorem o 40.000 korun dražší než srovnatelný hatchback, přičemž to u jiných verzí může být i více. Zatímco kratší varianty totiž koupíte s akční slevou, na kombi ji alespoň podle ceníku nedostanete, pokud nepočítáme bonus za vykoupený starý vůz shodný pro obě karosářské varianty.

Peugeot 308 SW - srovnání základních rozměrů s konkurencí
Peugeot 308 SW 4585 mm 1804 mm 1470 mm 2710 mm 610/1660 l
Škoda Octavia Combi 4659 mm 1814 mm 1465 mm 2686 mm 610/1740 l
Volkswagen Golf Variant 4562 mm 1799 mm 1481 mm 2635 mm 605/1620 l
Honda Civic Tourer 4535 mm 1770 mm 1464 mm 2595 mm 624/1668 l

Na vnějším vzhledu 308 SW se v porovnání s nedávno testovaným naftovým dvoulitrem podepsal nižší stupeň výbavy se základními šestnáctipalcovými koly a bez diodových světlometů. Je třeba říci, že se nám tento model i tak stále líbí zepředu a zajímavé jsou rovněž zadní svítilny, nafouklá záď ale působí příliš bachratě.

V interiéru panuje příjemná atmosféra a použité materiály vůbec nejsou špatné, najdete zde ale několik iritujících prvků. Prvním je nedostatek držáků na nápoje, v podstatě máte jenom jeden ve středovém tunelu a tím to končí. Do boční kapsy si kupříkladu plechovku raději nedávejte, při prvním zabrzdění se převrátí a vylije. Již stokrát omílaný je dotykový displej: ovládat jej za jízdy je nebezpečné, neintuitivní a ještě obrazovka nedokáže pobrat dva dotyky zároveň, například když chcete zároveň snížit teplotu klimatizace jak u řidiče, tak u spolujezdce. Výhody takového systému pro koncového zákazníka snad žádné nejsou, automobilka však ušetří, protože vyvinout software je levnější, než vyrobit panel automatické klimatizace.

peugeot testy nizsistredni peugeot testy nizsistredni  

Pracoviště řidiče skýtá ještě jednu nepříjemnost, kterou je samotný volant. Stále si nemůžeme zvyknout na jeho oválný tvar a ani pozice za ním není ideální, byť ani vyloženě špatná. Jak už jsme psali výše, na zadních sedadlech není pro kolena kdovíjak místa, takový Nissan Pulsar či Škoda Octavia jsou na tom mnohem lépe. Díky pozměněné linii střechy ale vyšší cestující potěší více prostoru nad hlavou. Tvar zavazadlového prostoru stejně jako jeho objem je velmi dobrý, zde 308 SW ukazuje svou silnou stránku.

Peugeot 308 SW - Srovnání vnitřních rozměrů s konkurencí
Model Podélný prostor vpředu min/max (mm) Podélný prostor vzadu min/max (mm) Výška nad sedadlem vpředu (mm) Výška nad sedadlem vzadu (mm)
Peugeot 308 SW 850/1070 550/800 970 900
Škoda Octavia Combi 830/1070 580/830 990 960
Honda Civic Tourer 860/1080 630/860 950 940
Seat Leon ST 850/1190 610/860 1030 960
Toyota Auris Touring Sports 900/1020 650/960 970 940

S novým turbodieselem 1.6 BlueHDI o výkonu 88 kW, který splňuje přísnou emisní normu Euro 6, není kombi verze auta roku zrovna laciná. V prostřední úrovni Active začíná na 532.500 Kč, to i taková Honda Civic Tourer v odpovídající výbavě Comfort stojí se stejně výkonnou naftovou šestnáctistovkou o téměř deset tisíc korun méně. Octavia Combi Fresh Ambition pak má sice slabší turbodiesel 1.6 TDI/77 kW a pouze pětistupňovou manuální převodovku, ale stojí 507.000 Kč, silnější Opel Astra Sports Tourer s 99 kW vyjde ve výbavě Enjoy na 450.900 korun. V této konkurenci to nebude mít Peugeot 308 SW vůbec jednoduché.

Motor a převodovka – Utlumené eko koně

Po dvoulitru je i šestnáctistovka dalším motorem, který používá vstřikování močoviny do selektivního katalyzátoru pro snížení emisí oxidu dusíku o více než 90%. Systém zvaný SCR zajišťuje také značný úbytek emisí oxidu uhlíku a s tím související nižší spotřebu paliva. Podle papírových hodnot má 308 SW s agregátem spojeným se šestistupňovým manuálem průměrnou spotřebu jen 3,2 litru na sto kilometrů. Po týdenním testu nám však vyšla hodnota téměř dvojnásobná, tedy 6,2 l na 100 km. V obci spotřeba stoupala k sedmi litrům, na dálnici při 130 km/h to pak bylo 5,8 litru na sto kilometrů. Mimo město se dá jezdit za méně než pět, přesto ani tam není spotřeba ani zdaleka taková, jakou udává automobilka.

Celkově se ale nejedná o špatnou jednotku. Motor vyniká klidným během a poměrně slušně zatahuje od 1200 otáček. Na druhou stranu extrémně dlouhé převody a ekologicky naladěná řídicí jednotka způsobují, že motoru schází chuť do života. Vytáčí se hodně laxně, reakce na plyn není ani náhodou bezprostřední a celkově máte pocit, že cokoliv nad rámec klidného přesunu není pro tento agregát a vlastně celé auto vůbec příjemné. Při dálničním maximu motor točí jenom 1900 otáček, což je hodnota, která před pěti lety náležela nesrovnatelně silnějšímu BMW 535d. U něj s tím šestiválec neměl problém, Peugeotu však v táhlých stoupáních rychle dochází dech a je potřeba podřadit o jeden až dva stupně.

peugeot testy nizsistredni peugeot testy nizsistredni  

Pokud srovnáme šestnáctistovku kupříkladu s motorem Hondy, pak francouzské jednotce chybí lehkost, zátah ve vyšších otáčkách a právě vhodnější zpřevodování. Řazení Peugeotu pak působí poměrně dobře, byť dráhy kulisy jsou delší a páka se v nich pohybuje sice pomaleji, ale hladce.

Jistější jen na hladkém povrchu

Peugeot používá pro 308 SW podvozek, který tvoří přední náprava MacPherson a zadní torzní příčka. To je řešení levné na opravy, ale složitější ke správnému naladění. Hatchback 308 se chová poměrně dobře, pouze mohou trápit odskoky zádi na nerovnostech. Kombi SW si pak zachovává slušnou přilnavost na přední nápravě, agilní chování a jistotu v oblouku při jízdě po dobré silnici, na nerovnosti ale šasi reaguje ještě hůře než krátký model. Řidič má pocit, že každé kolo míří při propružení jinam. Naladění není komfortní ani jisté, spíše se hodí označit jej slovem rozbředlé. Překonání kanálu navíc znamená i ostrou ránu od zavěšení, odskakování v zatáčce pak s delším zadním převisem nevymizelo. Stabilizační systém zasahuje brzy a nedá se vypnout.

Jízdnímu projevu nepomáhá ani řízení, které je velmi lehké, s umělým odporem a bez citu. Lepší tak bude zvolnit a užívat si výborného odhlučnění kabiny. Na hladké silnici se auto chová plavně, na typických českých okreskách mu ale dělají problémy krátké ostré nerovnosti. Peugeot pak ve srovnání kupříkladu s Astrou Sports Tourer nepůsobí zrovna tuhým a fortelným dojmem. Šestnáctipalcová kola testovaného vozu jsou v tomto případě sice vítaná pro schopnost lépe tlumit nerovnosti, vyšší profil ale zdůrazňuje nedokonalou kontrolu pohybů karoserie. Pro klidnou jízdu po kvalitních silnicích je tedy 308 SW vhodným strojem, vyšší tempo či horší povrch však výrazně odhalují nedokonalosti podvozku.

peugeot testy nizsistredni peugeot testy nizsistredni  

Závěr

Kombi mělo řešit největší nedostatky hatchbacku a předpokládalo se, že tak vznikne ideální rodinný Peugeot. Ano, vůz má opravdu velký zavazadelník, kvalitní kabinu a při jízdě vynikne dobré odhlučnění. Delší rozvor ale zvětšil místo pro kolena zadních cestujících jenom o málo, navíc kombi jezdí hůře, než kratší varianta. Nový motor je pak tichý a kultivovaný, dobře zatahuje od nízkých otáček a reálně nespotřebuje mnoho. Do papírových hodnot má však jeho apetit hodně daleko, výkonově jej zase brzdí dlouhé převody. Cena za tento model přitom není v porovnání s konkurenty vůbec nízká. Otázkou tak je, jestli nebude lepší zvolit úplně jinou variantu, třeba s překvapivě schopným přeplňovaným benzinovým tříválcem...

peugeot testy nizsistredni peugeot testy nizsistredni  

Nejlevnější verze modelu 412.000 Kč (1.2 PureTech Access/80 kW)
Základ s testovaným motorem 532.500 Kč (1.6 BlueHDI Active/88 kW)
Testovaný vůz s výbavou 578.500 Kč (1.6 BlueHDI Active/88 kW)

Plusy

  • Odhlučnění kabiny
  • Kultivovaný motor
  • Velký zavazadelník
  • Kvalitní interiér

 

Minusy

  • Rázy od podvozku
  • Chování na nerovnostech
  • Vyšší základní cena
  • Dlouhé zpřevodování

 


Foto: Petr Homolka

Ondřej Chamilla
Diskuze (332)
Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI
Cena základní sestavy 532 500 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, ESP, litá 16” kola, elektricky ovládaná boční okna, palubní počítač, dotyková obrazovka, zadní diodové svítilny, automatická klimatizace, autorádio, bluetooth, USB, dálkově ovládané centrální zamykání atd. Kč
Cena testované sestavy 578 500 Kč
Výbava testované sestavy Zadní a přední parkovací čidla, mlhovky, couvací kamera, navigační systém (+28.000,-), perleťový lak (+18.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1560
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 88 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 194
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 3.6 / 3 / 3.2
Emise CO2: 85
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 610 / 1660
Objem nádrže (l): 53
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1475 / 400
Rozměr pneu: 205/55 R 16
Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4585
b) šířka (mm): 1804
c) výška (mm): 1470
d) rozvor (mm): 2730
e) rozchod vpředu (mm): 1559
f) rozchod vzadu (mm): 1553
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - pallas
20. 9. 2014 03:17
Re: Kde sú tie časy ...
tak by to ale malo byť aj dnes. Nie hádzať nejaké hausnumerá.
Avatar - twistedTSD
20. 9. 2014 00:57
Re: Otázka na pána Chamillu
Když už se to zde rozebírá, taky přispěji svou troškou do mlýna. Osobně mi již delší dobu leze na nervy pravidelné urážení konkrétních osob, jejichž příspěvky vítězí kvantitou nad kvantitou. Jestli zde má "někdo" pocit, že nevyprovokovanými urážkami zmíněných expertů zvýší úroveň diskuse, pak za mě tedy NE, naopak mi tyto agresivní reakce vadí více, než x let dokola omílané žvatlání místních "celebrit".

A že se topperovi v jednom z jeho tisíců a tisíců příspěvků povedlo vyplodit něco ve smyslu, že nedůvěřuje Polákům a Arabům, to myslím ani nestojí za nějaké vytáčení se.
19. 9. 2014 07:50
Re: nutnost podřadit?
Moje auto váži niečo cez 1400 kg. Pohonná jednotka je vo fabrickom vyhotovení, nečipujem. ;-)
19. 9. 2014 07:44
Re: Ani jsem nic jineho necekal
Nie je práve pohon základom auta? Že nie je na Leafe okrem pohonu nič zaujímavého, o tom by sme sa mohli hádať, pretože s tým nesúhlasím, jak som to už písal mariachimu. Ak má auto iné určenie ako väčšina ostatnej automobilovej produkcie, nemôžeš ju hodnotiť celkom rovnakým metrom.
Avatar - trapid
18. 9. 2014 22:31
Re: Display
To, že Ty za jízdy nevoláš neznamená, že ostatní nevolají.
S tlačítkovým telefonem jsem občas při řízení i psal sms. Prostě jsem ji poslepu napsal a pak jedním pohledem zkontroloval případné chyby. Dnes? Sci-fi.
U dotykáče je hlavní problém, že odvádí pozornost.
Když si chci nastavit teplotu ve svém autě, tak poslepu natáhnu ruku, dotknu se kolečka a přes aretaci poznám kam jsem ji nastavil.
Dlouhodobý majitel dotykové palubky to zřejmě po delší praxi také dokáže poslepu, ale vsadím se, že poté minimálně "blikne" zrakem na displej, aby si ověřil, že se to povedlo.
Prostě je tam absence jakékoliv zpětné vazby.

Nebráním se novým technologiím, spíše naopak, ale jen pokud jsou prospěšné.
Tedy, že při řízení řidiče šetří jakéhokoliv rozptylování.
No a tady je to přesně naopak.

Toto je však problém většiny moderních aut. Kamarád se mi chlubil svým novým eresem TSI a při jízdě přenastavoval stabilizační systém. Když jsem viděl, jak na displej doslova musí vejrat, aby provedl to co chce, tak jsem si hned vzpomněl na Auto roku 2014 a pomyslel si něco o tom, kam dnešní auta směřují.
Je docela humorné, že přestupkem je i jen držení telefonu za jízdy, ale to, že dnešní auta tak nebezpečně odvádějí pozornost řidiče je nejen v pořádku, ale dokonce je to moderní a jakýsi důkaz prestiže (vyšší výbava=méně tlačítek).