TEST Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI – Za hodně peněz málo muziky
Některé verze Peugeotu 308, letošního auta roku, uměly být poměrně příjemné. Kombi SW však ztratilo část sofistikovanosti a nový turbodiesel rovněž neoslnil.
Na papíře vypadá kombi Peugeot 308 SW dobře. Proti hatchbacku má rozvor prodloužený o 11 cm, což by se mělo pozitivně projevit zejména prostorem na zadních sedadlech, což je jedna z největších slabin klasické verze. Jenže výsledkem jsou pouze tři centimetry pro kolena navíc. Pokud tedy sedí na předních sedadlech vzrostlí cestující, ti vzadu se budou stále cítit stísněně. Za jejich opěradly je ale všechno v pořádku, udávaný základní objem zavazadelníku 610 litrů je slušný.
Co se týče pořizovací ceny, pak je kombi s námi testovaným motorem o 40.000 korun dražší než srovnatelný hatchback, přičemž to u jiných verzí může být i více. Zatímco kratší varianty totiž koupíte s akční slevou, na kombi ji alespoň podle ceníku nedostanete, pokud nepočítáme bonus za vykoupený starý vůz shodný pro obě karosářské varianty.
Peugeot 308 SW - srovnání základních rozměrů s konkurencí | |||||
Peugeot 308 SW | 4585 mm | 1804 mm | 1470 mm | 2710 mm | 610/1660 l |
Škoda Octavia Combi | 4659 mm | 1814 mm | 1465 mm | 2686 mm | 610/1740 l |
Volkswagen Golf Variant | 4562 mm | 1799 mm | 1481 mm | 2635 mm | 605/1620 l |
Honda Civic Tourer | 4535 mm | 1770 mm | 1464 mm | 2595 mm | 624/1668 l |
Na vnějším vzhledu 308 SW se v porovnání s nedávno testovaným naftovým dvoulitrem podepsal nižší stupeň výbavy se základními šestnáctipalcovými koly a bez diodových světlometů. Je třeba říci, že se nám tento model i tak stále líbí zepředu a zajímavé jsou rovněž zadní svítilny, nafouklá záď ale působí příliš bachratě.
V interiéru panuje příjemná atmosféra a použité materiály vůbec nejsou špatné, najdete zde ale několik iritujících prvků. Prvním je nedostatek držáků na nápoje, v podstatě máte jenom jeden ve středovém tunelu a tím to končí. Do boční kapsy si kupříkladu plechovku raději nedávejte, při prvním zabrzdění se převrátí a vylije. Již stokrát omílaný je dotykový displej: ovládat jej za jízdy je nebezpečné, neintuitivní a ještě obrazovka nedokáže pobrat dva dotyky zároveň, například když chcete zároveň snížit teplotu klimatizace jak u řidiče, tak u spolujezdce. Výhody takového systému pro koncového zákazníka snad žádné nejsou, automobilka však ušetří, protože vyvinout software je levnější, než vyrobit panel automatické klimatizace.
Pracoviště řidiče skýtá ještě jednu nepříjemnost, kterou je samotný volant. Stále si nemůžeme zvyknout na jeho oválný tvar a ani pozice za ním není ideální, byť ani vyloženě špatná. Jak už jsme psali výše, na zadních sedadlech není pro kolena kdovíjak místa, takový Nissan Pulsar či Škoda Octavia jsou na tom mnohem lépe. Díky pozměněné linii střechy ale vyšší cestující potěší více prostoru nad hlavou. Tvar zavazadlového prostoru stejně jako jeho objem je velmi dobrý, zde 308 SW ukazuje svou silnou stránku.
Peugeot 308 SW - Srovnání vnitřních rozměrů s konkurencí | ||||
Model | Podélný prostor vpředu min/max (mm) | Podélný prostor vzadu min/max (mm) | Výška nad sedadlem vpředu (mm) | Výška nad sedadlem vzadu (mm) |
Peugeot 308 SW | 850/1070 | 550/800 | 970 | 900 |
Škoda Octavia Combi | 830/1070 | 580/830 | 990 | 960 |
Honda Civic Tourer | 860/1080 | 630/860 | 950 | 940 |
Seat Leon ST | 850/1190 | 610/860 | 1030 | 960 |
Toyota Auris Touring Sports | 900/1020 | 650/960 | 970 | 940 |
S novým turbodieselem 1.6 BlueHDI o výkonu 88 kW, který splňuje přísnou emisní normu Euro 6, není kombi verze auta roku zrovna laciná. V prostřední úrovni Active začíná na 532.500 Kč, to i taková Honda Civic Tourer v odpovídající výbavě Comfort stojí se stejně výkonnou naftovou šestnáctistovkou o téměř deset tisíc korun méně. Octavia Combi Fresh Ambition pak má sice slabší turbodiesel 1.6 TDI/77 kW a pouze pětistupňovou manuální převodovku, ale stojí 507.000 Kč, silnější Opel Astra Sports Tourer s 99 kW vyjde ve výbavě Enjoy na 450.900 korun. V této konkurenci to nebude mít Peugeot 308 SW vůbec jednoduché.
Motor a převodovka – Utlumené eko koně
Po dvoulitru je i šestnáctistovka dalším motorem, který používá vstřikování močoviny do selektivního katalyzátoru pro snížení emisí oxidu dusíku o více než 90%. Systém zvaný SCR zajišťuje také značný úbytek emisí oxidu uhlíku a s tím související nižší spotřebu paliva. Podle papírových hodnot má 308 SW s agregátem spojeným se šestistupňovým manuálem průměrnou spotřebu jen 3,2 litru na sto kilometrů. Po týdenním testu nám však vyšla hodnota téměř dvojnásobná, tedy 6,2 l na 100 km. V obci spotřeba stoupala k sedmi litrům, na dálnici při 130 km/h to pak bylo 5,8 litru na sto kilometrů. Mimo město se dá jezdit za méně než pět, přesto ani tam není spotřeba ani zdaleka taková, jakou udává automobilka.
Celkově se ale nejedná o špatnou jednotku. Motor vyniká klidným během a poměrně slušně zatahuje od 1200 otáček. Na druhou stranu extrémně dlouhé převody a ekologicky naladěná řídicí jednotka způsobují, že motoru schází chuť do života. Vytáčí se hodně laxně, reakce na plyn není ani náhodou bezprostřední a celkově máte pocit, že cokoliv nad rámec klidného přesunu není pro tento agregát a vlastně celé auto vůbec příjemné. Při dálničním maximu motor točí jenom 1900 otáček, což je hodnota, která před pěti lety náležela nesrovnatelně silnějšímu BMW 535d. U něj s tím šestiválec neměl problém, Peugeotu však v táhlých stoupáních rychle dochází dech a je potřeba podřadit o jeden až dva stupně.
Pokud srovnáme šestnáctistovku kupříkladu s motorem Hondy, pak francouzské jednotce chybí lehkost, zátah ve vyšších otáčkách a právě vhodnější zpřevodování. Řazení Peugeotu pak působí poměrně dobře, byť dráhy kulisy jsou delší a páka se v nich pohybuje sice pomaleji, ale hladce.
Jistější jen na hladkém povrchu
Peugeot používá pro 308 SW podvozek, který tvoří přední náprava MacPherson a zadní torzní příčka. To je řešení levné na opravy, ale složitější ke správnému naladění. Hatchback 308 se chová poměrně dobře, pouze mohou trápit odskoky zádi na nerovnostech. Kombi SW si pak zachovává slušnou přilnavost na přední nápravě, agilní chování a jistotu v oblouku při jízdě po dobré silnici, na nerovnosti ale šasi reaguje ještě hůře než krátký model. Řidič má pocit, že každé kolo míří při propružení jinam. Naladění není komfortní ani jisté, spíše se hodí označit jej slovem rozbředlé. Překonání kanálu navíc znamená i ostrou ránu od zavěšení, odskakování v zatáčce pak s delším zadním převisem nevymizelo. Stabilizační systém zasahuje brzy a nedá se vypnout.
Jízdnímu projevu nepomáhá ani řízení, které je velmi lehké, s umělým odporem a bez citu. Lepší tak bude zvolnit a užívat si výborného odhlučnění kabiny. Na hladké silnici se auto chová plavně, na typických českých okreskách mu ale dělají problémy krátké ostré nerovnosti. Peugeot pak ve srovnání kupříkladu s Astrou Sports Tourer nepůsobí zrovna tuhým a fortelným dojmem. Šestnáctipalcová kola testovaného vozu jsou v tomto případě sice vítaná pro schopnost lépe tlumit nerovnosti, vyšší profil ale zdůrazňuje nedokonalou kontrolu pohybů karoserie. Pro klidnou jízdu po kvalitních silnicích je tedy 308 SW vhodným strojem, vyšší tempo či horší povrch však výrazně odhalují nedokonalosti podvozku.
Závěr
Kombi mělo řešit největší nedostatky hatchbacku a předpokládalo se, že tak vznikne ideální rodinný Peugeot. Ano, vůz má opravdu velký zavazadelník, kvalitní kabinu a při jízdě vynikne dobré odhlučnění. Delší rozvor ale zvětšil místo pro kolena zadních cestujících jenom o málo, navíc kombi jezdí hůře, než kratší varianta. Nový motor je pak tichý a kultivovaný, dobře zatahuje od nízkých otáček a reálně nespotřebuje mnoho. Do papírových hodnot má však jeho apetit hodně daleko, výkonově jej zase brzdí dlouhé převody. Cena za tento model přitom není v porovnání s konkurenty vůbec nízká. Otázkou tak je, jestli nebude lepší zvolit úplně jinou variantu, třeba s překvapivě schopným přeplňovaným benzinovým tříválcem...
Nejlevnější verze modelu | 412.000 Kč (1.2 PureTech Access/80 kW) |
Základ s testovaným motorem | 532.500 Kč (1.6 BlueHDI Active/88 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 578.500 Kč (1.6 BlueHDI Active/88 kW) |
Plusy
- Odhlučnění kabiny
- Kultivovaný motor
- Velký zavazadelník
- Kvalitní interiér
Minusy
- Rázy od podvozku
- Chování na nerovnostech
- Vyšší základní cena
- Dlouhé zpřevodování
Foto: Petr Homolka