Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Test: Peugeot Boxer dvojkabina 350 L3 2.2 HDi - Valník na béčko

Ladislav Černý
Diskuze (10)
Pracovním četám je určená dvojkabina. V kombinaci s valníkem dokáže udělat hodně práce za málo peněz. Platí to pro Peugeot Boxer?

Lehká užitková vozidla mají obrovské možnosti využití. Jednu z nich tvoří valník, v testovaném případě s trojstranným sklápěním. Vše bylo podřízeno co nejlehčí konstrukci k dosažení maximálního užitečného zatížení. Hliníková nástavba od italské společnosti Sanmarco vážila celkem jen 290 kg, tudíž pohotovostní hmotnost vozu s nástavbou činila pouhých 2100 kg. Pro posádku a náklad zbylo značných 1400 kg, při šestičlenném obsazení je tak možné na korbu doložit přibližně 900 kg.

Další možnosti

Valníková nástavba měla výklopný stupínek na zadním čele. Kvůli příliš vysokým gumovým dorazům docházelo při zatížení stupínku k mimořádnému namáhání čepů čela a je otázkou, jak dlouho by při každodenní zátěži vydržely v nezměněném stavu.

To však majitele vozidla nemusí v době záruky trápit, protože Boxer valník prodává importér francouzské značky jako celek a také za něj ručí.

Testovaná verze L3 je nejdelší, na kterou Peugeot valníkovou nástavbu dodává. Lze ji získat také na délku L2 (5,74 m), v obou případech s jednoduchou i dvojitou kabinou. Kdo by měl zájem o sklápěcí nástavbu, může ji také pořídit přímo od Peugeotu s podvozkem. Třístranná sklápěcí nástavba s úhlem vyklápění 50° váží 580-700 kg v závislosti na použité délce L1 až L4 (z toho 2600-3700 mm zabírá nástavba).

Motor jako břit

Na jaře jsme zkoušeli model Boxer s motorem 2.2 HDI/88 kW a z jeho dynamiky u naloženého vozidla jsme nadšeni nebyli. Nehledě k tomu, že krátké převody po dálnici působily hluk a zbytečný nárůst spotřeby. To šlo o čtyřválec plnící emisní požadavek Euro 4, tentokrát boxer poháněla jednotka 2.2 HDI Euro 5. Ta se nabízí v provedeních 81, 96 či 110 kW, přičemž základní motorizace je u valníkové nástavby dostupná jen s dvojkabinou a celkovou hmotností 3300 kg.

To považujeme za velmi rozumné, protože slabý motor s maximem 250 N.m je pro prázdné vozidlo o pohotovostní hmotnosti 2,1 tuny vhodný maximálně pro popojíždění ve městě postaveném v rovinaté oblasti. Cenový rozdíl k prostřednímu provedení 96 kW (320 N.m) činí 20 000 korun bez daně, což lze navzdory minimálním nákladům výrobce na silnější verzi skousnout.

Nejsilnější jednotka 2.2 HDI/110 kW nás uchvátila tahem. Do táhlého sedmistupňového stoupání při zatížení 1,2 tuny boxer držel na šestku 1800 ot./min a jel 80 km/h. Nevěřili jsme vlastním očím.

První trasa s naloženým vozidlem na 3,4 tuny si vzala 9,8 l/100 km, druhá pouze s řidičem jen 8,5 l/100 km. Rozdíl 1,3 l/100 km považujeme za velmi slušný a pozitivní vliv přikládáme nejsilnější motorizaci. Kdo však nehodlá jezdit do delších stoupání, může klidně volit prostřední výkon 96 kW a ušetří při nákupu ve srovnání s testovaným čtyřválcem 20 000 korun bez daně.

Sedm chlapů

Dvojkabina nabídla místo sedmi cestujícím, přičemž čtveřice urostlých mužů se vcelku pohodlně usadila na zadní lavici. Ti krajní měli k dispozici tříbodové bezpečnostní pásy ukotvené ve skeletu vozidla, prostřední dvojice se musela spokojit s dvoubodovými pásy fixovanými do podlahy. Jednoduchá konstrukce lavice nedovolovala jakýkoliv pohyb s ní ve smyslu rozšíření prostoru na podlaze k uložení například montážní bedny s nářadím, kdyby „montparta“ šla na oběd a chtěla si nářadí dát pod zámek.

Opěradla i sedáky měly mírné boční vedení pro každého sedícího, což u vozidel pro pracovní čety tvoří velmi ceněný bonus.

Pouze opěrky hlavy pokryté tvrdou gumou si zaslouží malou výtku. Nebylo možné je výškově nastavit, ale i dlouhán dva metry vysoký by měl oporu hlavy v bezpečné poloze.

Tři vpředu

Umístit trojici cestujících v první řadě pohodlně umí z nabídky vozidel Peugeot jen Boxer. Expert či dokonce Partner sice tuto možnost poskytují také, ale prostřední sedadlo nebývá plnohodnotné. Pro Boxer to však neplatí, vpředu lze cestovat ve třech i na delší trasu. Opět však výtka směřuje k tvrdým opěrkám hlavy i pro řidiče. Na jeho místě jsme ocenili standardně dodávanou a stavitelnou loketní opěrku na vnitřní straně. Část prostředního opěradla bylo možné vyklopit a využít jako odkládací stoleček. Opět ve standardu! K uchycení provozních dokumentů sloužil držák

na přístrojové desce.

Bohatá výbava

Další praktický prvek v základní ceně tvořila elektricky ovládaná okna, dálkové centrální zamykání a elektricky stavitelná vnější zpětná zrcátka.

Zvýhodnění

K Boxeru valník s oběma kabinami a všemi motory dostanete stabilizační systém ESP zdarma. Mimořádná nabídka také zahrnuje paket obsahující

klimatizaci s rádiem a CD přehrávačem za 15 000 korun bez daně a valník v hodnotě 42 000 Kč bez DPH zdarma.

Plusy

  • Lehká valníková nástavba
  • Sedm míst
  • Silný motor

Minusy

  • Příliš dlouhé gumové dorazy zadního čela
  • Gumové opěrky hlavy

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.2 HDI
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 2198
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/ot. za min) 110/3500
Točivý moment (N.m/ot. za min) 350/1750
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon předních kol
Délka/šířka/výška (mm) 6228/2050/2254
Rozvor (mm) 4035
Provozní hmotnost (kg) 2100
Celková hmotnost (kg) 3500
Povolené zatížení P/Z nápravy (kg)1850/2000
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2500
D/š/v nákladového prostoru (mm)2888/2034/400
Objem nádrže paliva (l) 90
Spotřeba paliva (l/100 km) 10,7/7,5/8,2
Nejvyšší rychlost (km/h) 160
Cena (Kč bez DPH) 494 625*
*v rámci zvýhodnění

Ladislav Černý
Diskuze (10)
Avatar - m.z.
21. 2. 2013 19:59
Re: boxer, jumper, ducato
Já jsem s autem spokojený, nic z toho, co se tu popisuje teda neznám. Splnilo to, co jsem od něj čekal, hrb u bočních dveří mají snad všechna auta, nebo se pletu?
21. 2. 2013 19:47
Re: Pozor, je to Fiat
my máme na motoru logo Ford :-), viděl jsem ho jak jsme měnili EGR ventil ;-)
21. 2. 2013 19:46
Re: je to *
to právě nejde, když máš otevřené jakékoliv dveře tak auto nezamkneš
s tím sněhem mi to řekli přímo v servisu když jsme tam auto dotáhli k řešení. Pod oknem byl sníh tak i to ten mechanik hned popsal, že prý jsme nebyli první. Pod sklem je takový plast a tam je odtok. Ten byl ucpaný sněhem a jak stálo auto na slunku tak tající sníh neměl kudy odtékat tak si našel cestu přímo na alternátor, no a do rána mrzlo tak bylo o zábavu postaráno.
Nejvíc mě ale štvou ty boční dveře, když jsem ho kupoval tak jsem tomu moc nerozumněl a na prospektu jsem viděl na půdorysu 4 palety tak jsem to bral jako 4paletové. Místo toho vozíme palety 3. Dnes jsem byl u Forda a Tranzit je takto tupě vyřešený taky :-(
21. 2. 2013 10:55
boxer, jumper, ducato
naše má 420tis km, a len jazdí a jazdí, vstreky pôvodne, turbo pôvodné, údržbu si vyžiadali hlavne nápravy.

Niekedy mám dojem, že sa autá viacej ničia, keď stoja na parkovisku, ako keď si odjazdia 200-300 km denne, ako to naše. :-)
21. 2. 2013 08:46
je to *
Máme boxera ve firmě:
Nejvíc mi vadí jen 125cm široké boční dveře a přepážka, která ještě zasahuje do prostoru dveří - paleta na šířku se nedá naložit. S odřenýma ušima a gumama na dveřích max 1m vysoká. Pískající brzdy servis nevyřešil ani na třetí pokus, pískající klíňák taky ne. EGR ventil už odešel 2x a to ho máme 5 let a má najeto jen 60tis.. Když jsem chtěl jednou na vánoce vytáhnout baterku tak jsem zjistil že se dveře spolujezdce nedají zamknout, protože tam není mechanický zámek. Když se otevřou zadní dveře tak nejde zamknout kabina, takže někam nacouvat s otevřenýma dveřma a pak si zamknout nejde. Jednou nám tající sníh z okapové lišty pod čelním sklem kapal na přímo na laternátor a do rána to zmrzlo takže bylo doježděné. Rezerva nešla dát dolů - oprava v záruce a potom ještě svolávací akce a druhá výměna. No prostě nedotažené a bídně zpracované auto :-(