28.4. 2014 Ladislav Černý

Test: Peugeot Expert 4x4 Tepee L2H1 - Transport zajištěn

 

Vyzkoušeli jsme přestavbu Expertu TePee na pohon všech kol od firmy Dangel. Vozidlo prodává importér Peugeotu a poskytuje na něj záruku.

Spolupráce Peugeotu s renomovaným specialistou Dangel na pohon všech kol trvá již řadu let. Na českém trhu se automobilka se lvem ve znaku může pochlubit výsledky kooperace s Dangelem ve třech modelových řadách Partner, Expert a Boxer. Střední řadu Expert lze s pohonem všech kol získat v obou délkách s jediným motorem 2.0 HDI o výkonu 94 kW a šestistupňovou přímo řazenou převodovkou. Importér nabízí jak osobní provedení TePee, tak i furgon.

Automatika

Přerozdělování točivého momentu i na zadní nápravu se dělo pomocí viskózní spojky. Nemuseli jsme tedy za volantem nic řešit a v terénu se věnovat zejména volantu a akcelerátoru. Připojení zadních kol nastávalo po prokluzu předních velmi svižně i plynule. Komfort jízdy přímým směrem jsme tedy ohodnotili na jedničku.

V kluzké zatáčce však bylo potřeba pracovat s akcelerátorem jemně, protože vůz po připojení zadních kol měl tendenci pokračovat přímo po tečně z oblouku ven. Stačilo se však omezit na projetí těžkého úseku bez rychlostních ambicí, a vše bylo v pořádku.

Uzávěrka zadního diferenciálu

Zkoušené provedení Performance zahrnovalo rovněž uzávěrku pohonu zadních kol. Výborná věc zejména kvůli značnému rozvoru 3112 mm a rozložení hmotnosti na nápravy. Její použitelnost byla omezena zejména k vyproštění při zapadnutí. Výhodu jsme spatřovali rovněž během jízdy v bočním náklonu. Na povrchu s dobrou adhezí se točivý moment přenášel téměř celý na přední kola, což šetřilo palivo.

Přibližně 150 kg

Výhodu 4x4 doprovází malus v podobě nárůstu hmotnosti o cca 150 kg. Navýšení pohotovostní hmotnosti však přineslo lepší pérování ve skromně obsazeném vozidle, při průjezdu zatáčkami Expert s víceprvkovou zadní nápravou (v rámci přestavby nahradila tuhou) vykazoval větší míru jistoty. Navzdory zvýšené světlé výšce o 15 mm na celkových 200 mm se Peugeot nenakláněl. Na posádku a zavazadla však zbylo zatížení jen něco málo přes šest metrických centů.

Jediný motor

Ačkoliv model Expert lze běžně získat s třemi verzemi dvoulitrového turbodieselu 2.0 HDI/72/94/120 kW, pro provedení 4x4 byl vybrán střední agregát s točivým momentem 320 N.m. Viskózní spojka je schopna přenést tuto slušnou nadílku síly, agregát o výkonu 94 kW nemá tak velké turbodmychadlo jako ten nejsilnější, dá se s ním tedy jemněji dávkovat produkovaný točivý moment.

Během jízd bez návštěv kluzkého travního povrchu a jemného blátíčka jsme jezdili za 7,5 l/100 km, což proti srovnatelnému Expertu s pohonem pouze předních kol činí nárůst necelý litr. Hmotnost 150 kg zástavby odpovídá přibližně dvěma cestujícím navíc. Na zvýšené poptávce po naftě se také lehce podílel stálý přenos byť minimálního točivého momentu na zadní kola.

Nárůst hmotnosti měl na svědomí ochranný kryt motoru, který tvoří standardní součást přestavby na 4x4. V testovaném a nejvíce terénním provedení Extreme dostanete ještě kovovou ochranu nádrže a diferenciálu zadní nápravy.

Několik verzí

Peugeot nabízí model Expert 4x4 na obou rozvorech 3000 a 3122 mm. Díky tomu zájemce může volit kratší provedení vhodné k transportu například šesti lyžařů včetně výstroje. V devítimístné verzi totiž za třetí řadou sedadel u provedení L1 zůstává jen 0,52 m3 prostoru, což by pro takový počet cestujících bylo málo. Do testu jsme tedy zvolili variantu L2 s třemi řadami sedadel a zavazadlovým prostorem 1,23 m3. Kromě vyšší pořizovací ceny jsme se také museli smířit s menší ovladatelností kvůli nárůstu rozvoru.

Interiér nezměněný

Nabídka konfigurace sedadel plně obsahuje veškeré dostupné varianty běžného Expertu. Znamená to tedy rozmezí počtu sedadel od pěti do devíti, přičemž to pravé ve druhé řadě lze sklápět k zajištění přístupu k zadním sedačkám. Zkoušený Expert poskytoval maximální počet devíti sedadel, přičemž i dvoulavice vpředu vedle řidiče nabízela plnohodnotné místo dospělým pasažérům. Tato konfigurace s třemi cestujícími vpředu je rovněž výhodná pro co největší zatížení přední nápravy, na kterou jde točivý moment primárně.

Osobní verze TePee umí nabídnout také velký užitkový záměr. Snadné sklopení třetí řady sedaček téměř zdvojnásobilo zavazadlový prostor. Tím však variabilita nekončila. K převážení dlouhých předmětů slouží vyjímatelné pravé sedadlo druhé a třetí řady sedaček. K zajištění maximální nákladové kapacity stačí všechna sedadla kromě těch předních vyjmout a získat tak šest kubických metrů prostoru jako doprovod k trojici předních sedadel.

Plusy

  • Výborná trakce
  • Světlost podvozku
  • Ochranné plechy

Minusy

  • Omezené užitečné zatížení

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.0 HDI
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem válců (cm3) 1997
Vrtání x zdvih (mm) 85 x 88
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/min-1) 94/4000
Točivý moment (N.m/min-1) 320/2000
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon všech kol
Brzdy kotoučové/kotoučové
Nejvyšší rychlost (km/h) 170
Spotřeba paliva (l/100 km) 7,6/6,0/6,6 (4x2)
Délka/šířka/výška (mm) 5143/1895/1980
Rozvor (mm) 3122
Světlá výška (mm) 200
Pohotovostní hmotnost (kg) 2119+(150- 4x4)
Celková hmotnost (kg) 2810
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2000
Objem zavazadlového prostoru (m3) 1,23
Objem nádrže paliva (l) 80
Cena (Kč bez DPH) 632 893
Spolupracujeme s TipCars.com
Budoucnost se představuje v Hanoveru Budoucnost se představuje v Hanoveru

Podívejte se, co všechno dokáží roboti

Dukovany nečekaně odstavují druhý blok Dukovany nečekaně odstavují druhý blok

V Jaderné elektrárně Dukovany bude večer neplánovaně…

Baterie rozběhnou tisíc koní, podívejte se na nejžhavější elektrosporťáky dneška Baterie rozběhnou tisíc koní, podívejte se na nejžhavější elektrosporťáky dneška

Elektřina už není jen chabou alternativou klasických…

Pokus o odstřel Zimoly nevyšel. Na hlasování ani nedošlo Pokus o odstřel Zimoly nevyšel. Na hlasování ani nedošlo

Zastupitelé Jihočeského kraje nakonec nehlasovali o…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Nový typ pneumatiky umožní motoristům ujet i po velkém…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 




Peugeot Expert Combi: Nová osobní dodávka odhaluje české ceny Peugeot Expert Combi: Nová osobní dodávka odhaluje české ceny

Expert je v osobním modelu Combi dostupný se třemi…

První jízdní dojmy: Peugeot Expert a Citroën Jumpy První jízdní dojmy: Peugeot Expert a Citroën Jumpy

Kousek od Paříže jsme po okreskách a uličkách útulných…

 



 
Kam se hrabe Škoda! Zaměstnanci Porsche dostanou prémii čtvrt milionu!

Kam se hrabe Škoda! Zaměstnanci Porsche dostanou prémii čtvrt milionu!

Dnes 16:50

Německý výrobce luxusních automobilů Porsche vyplatí svým zaměstnancům za loňský rok odměnu 9111 eur (246.000 Kč) na osobu.




Blesk.cz

Zmatená seniorka rozbila záchod a vytopila souseda: Skončila na psychiatrii

Zmatená seniorka rozbila záchod a vytopila souseda:…

Jeden ze sousedů a posléze přivolaní strážníci městské policie zřejmě zachránili život dvaadevadesátileté ženě.…

Chlípný Josef (†57) z Farmář hledá ženu: Náhlá smrt! Co se stalo?

Chlípný Josef (†57) z Farmář hledá ženu: Náhlá smrt!…

Jedním z nejvýraznějších účastníků reality show Farmář hledá ženu v její historii byl bezesporu farmář Josef,…

 

iSport.cz

Listkiewicz o rozhodčích: Chyby jsou, ale důvěra se zlepšila

Listkiewicz o rozhodčích: Chyby jsou, ale důvěra se zlepšila

Předseda komise rozhodčích Fotbalové asociace ČR Michal Listkiewicz je spokojený s tím, jak sudí odřídili…

Reichel má hokeje dost. Mluvil o konci, stěhování i pěti lidech na tréninku

Reichel má hokeje dost. Mluvil o konci, stěhování i…

Zavřel tlustou bichli, založil ji do knihovny. Prozatím, nebo navždycky? To netuší ani Robert Reichel sám. „Mám…

 

Reflex.cz

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…

Jiří Fabián: Muž, který je schopen pomocí pěti otázek zjistit, kdo jste

Jiří Fabián: Muž, který je schopen pomocí pěti…

V osmi letech mu imponoval prezident Gustav Husák, který na sjezdu ÚV KSČ sklízel frenetický potlesk, dnes hledá…