28.4. 2014 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Test: Peugeot Expert 4x4 Tepee L2H1 - Transport zajištěn

 

Vyzkoušeli jsme přestavbu Expertu TePee na pohon všech kol od firmy Dangel. Vozidlo prodává importér Peugeotu a poskytuje na něj záruku.

Spolupráce Peugeotu s renomovaným specialistou Dangel na pohon všech kol trvá již řadu let. Na českém trhu se automobilka se lvem ve znaku může pochlubit výsledky kooperace s Dangelem ve třech modelových řadách Partner, Expert a Boxer. Střední řadu Expert lze s pohonem všech kol získat v obou délkách s jediným motorem 2.0 HDI o výkonu 94 kW a šestistupňovou přímo řazenou převodovkou. Importér nabízí jak osobní provedení TePee, tak i furgon.

Automatika

Přerozdělování točivého momentu i na zadní nápravu se dělo pomocí viskózní spojky. Nemuseli jsme tedy za volantem nic řešit a v terénu se věnovat zejména volantu a akcelerátoru. Připojení zadních kol nastávalo po prokluzu předních velmi svižně i plynule. Komfort jízdy přímým směrem jsme tedy ohodnotili na jedničku.

V kluzké zatáčce však bylo potřeba pracovat s akcelerátorem jemně, protože vůz po připojení zadních kol měl tendenci pokračovat přímo po tečně z oblouku ven. Stačilo se však omezit na projetí těžkého úseku bez rychlostních ambicí, a vše bylo v pořádku.

Uzávěrka zadního diferenciálu

Zkoušené provedení Performance zahrnovalo rovněž uzávěrku pohonu zadních kol. Výborná věc zejména kvůli značnému rozvoru 3112 mm a rozložení hmotnosti na nápravy. Její použitelnost byla omezena zejména k vyproštění při zapadnutí. Výhodu jsme spatřovali rovněž během jízdy v bočním náklonu. Na povrchu s dobrou adhezí se točivý moment přenášel téměř celý na přední kola, což šetřilo palivo.

Přibližně 150 kg

Výhodu 4x4 doprovází malus v podobě nárůstu hmotnosti o cca 150 kg. Navýšení pohotovostní hmotnosti však přineslo lepší pérování ve skromně obsazeném vozidle, při průjezdu zatáčkami Expert s víceprvkovou zadní nápravou (v rámci přestavby nahradila tuhou) vykazoval větší míru jistoty. Navzdory zvýšené světlé výšce o 15 mm na celkových 200 mm se Peugeot nenakláněl. Na posádku a zavazadla však zbylo zatížení jen něco málo přes šest metrických centů.

Jediný motor

Ačkoliv model Expert lze běžně získat s třemi verzemi dvoulitrového turbodieselu 2.0 HDI/72/94/120 kW, pro provedení 4x4 byl vybrán střední agregát s točivým momentem 320 N.m. Viskózní spojka je schopna přenést tuto slušnou nadílku síly, agregát o výkonu 94 kW nemá tak velké turbodmychadlo jako ten nejsilnější, dá se s ním tedy jemněji dávkovat produkovaný točivý moment.

Během jízd bez návštěv kluzkého travního povrchu a jemného blátíčka jsme jezdili za 7,5 l/100 km, což proti srovnatelnému Expertu s pohonem pouze předních kol činí nárůst necelý litr. Hmotnost 150 kg zástavby odpovídá přibližně dvěma cestujícím navíc. Na zvýšené poptávce po naftě se také lehce podílel stálý přenos byť minimálního točivého momentu na zadní kola.

Nárůst hmotnosti měl na svědomí ochranný kryt motoru, který tvoří standardní součást přestavby na 4x4. V testovaném a nejvíce terénním provedení Extreme dostanete ještě kovovou ochranu nádrže a diferenciálu zadní nápravy.

Několik verzí

Peugeot nabízí model Expert 4x4 na obou rozvorech 3000 a 3122 mm. Díky tomu zájemce může volit kratší provedení vhodné k transportu například šesti lyžařů včetně výstroje. V devítimístné verzi totiž za třetí řadou sedadel u provedení L1 zůstává jen 0,52 m3 prostoru, což by pro takový počet cestujících bylo málo. Do testu jsme tedy zvolili variantu L2 s třemi řadami sedadel a zavazadlovým prostorem 1,23 m3. Kromě vyšší pořizovací ceny jsme se také museli smířit s menší ovladatelností kvůli nárůstu rozvoru.

Interiér nezměněný

Nabídka konfigurace sedadel plně obsahuje veškeré dostupné varianty běžného Expertu. Znamená to tedy rozmezí počtu sedadel od pěti do devíti, přičemž to pravé ve druhé řadě lze sklápět k zajištění přístupu k zadním sedačkám. Zkoušený Expert poskytoval maximální počet devíti sedadel, přičemž i dvoulavice vpředu vedle řidiče nabízela plnohodnotné místo dospělým pasažérům. Tato konfigurace s třemi cestujícími vpředu je rovněž výhodná pro co největší zatížení přední nápravy, na kterou jde točivý moment primárně.

Osobní verze TePee umí nabídnout také velký užitkový záměr. Snadné sklopení třetí řady sedaček téměř zdvojnásobilo zavazadlový prostor. Tím však variabilita nekončila. K převážení dlouhých předmětů slouží vyjímatelné pravé sedadlo druhé a třetí řady sedaček. K zajištění maximální nákladové kapacity stačí všechna sedadla kromě těch předních vyjmout a získat tak šest kubických metrů prostoru jako doprovod k trojici předních sedadel.

Plusy

  • Výborná trakce
  • Světlost podvozku
  • Ochranné plechy

Minusy

  • Omezené užitečné zatížení

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.0 HDI
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem válců (cm3) 1997
Vrtání x zdvih (mm) 85 x 88
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/min-1) 94/4000
Točivý moment (N.m/min-1) 320/2000
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon všech kol
Brzdy kotoučové/kotoučové
Nejvyšší rychlost (km/h) 170
Spotřeba paliva (l/100 km) 7,6/6,0/6,6 (4x2)
Délka/šířka/výška (mm) 5143/1895/1980
Rozvor (mm) 3122
Světlá výška (mm) 200
Pohotovostní hmotnost (kg) 2119+(150- 4x4)
Celková hmotnost (kg) 2810
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2000
Objem zavazadlového prostoru (m3) 1,23
Objem nádrže paliva (l) 80
Cena (Kč bez DPH) 632 893
Spolupracujeme s TipCars.com
Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě

Ženy v Evropské unii vydělávají na hodinu méně než muži,…

Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů

Plzeňský Prazdroj rozšíří za více než 280 milionů korun…

Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích

Úhradová vyhláška, která byla jedním ze spouštěčů…

Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB

Česká měna k euru zpevnila na silnější úroveň, než měla…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 



Peugeot Expert Combi: Nová osobní dodávka odhaluje české ceny Peugeot Expert Combi: Nová osobní dodávka odhaluje české ceny

Expert je v osobním modelu Combi dostupný se třemi…

První jízdní dojmy: Peugeot Expert a Citroën Jumpy První jízdní dojmy: Peugeot Expert a Citroën Jumpy

Kousek od Paříže jsme po okreskách a uličkách útulných…

 



 
Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Včera

Jaká jsou ta nejlepší MPV na trhu? Podle českých zákazníků Hyundai ix20, Opel Meriva nebo VW Touran. Hodně se daří i osobním dodávkám.




Blesk.cz

Jak ušetřit na Vánoce? Tipy, jak přežít svátky bez dluhů a průvanu v peněžence

Jak ušetřit na Vánoce? Tipy, jak přežít svátky bez…

Vánoce jsou ještě poměrně daleko. Abychom však tyto svátky v pohodě ustáli, respektive aniž bychom se jimi…

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími kanony. Gundam Versus je zběsilá řežba s roboty

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími…

Souboje obřích robotů nejsou oblíbeností výhradně Japonců. Filmy jako Pacific Rim ukázaly, že toto téma mají…

 

iSport.cz

To má být náhrada za Pavelce? Jednička Jets je na dně statistik

To má být náhrada za Pavelce? Jednička Jets je na…

Šest zápasů mají za sebou hokejisté Winnipegu a jejich úspěšnost je v tuto chvíli padesátiprocentní. Ucházející…

Chelsea v dramatu s AS Řím uhrála remízu 3:3, PSG přejelo Anderlecht

Chelsea v dramatu s AS Řím uhrála remízu 3:3, PSG…

Brankář Tomáš Vaclík podruhé za sebou udržel v Lize mistrů čisté konto a pomohl fotbalistům Basileje ve 3. kole…

 

Reflex.cz

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého zákona. Stát přece není biřic, politici nejsou vrchnost

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého…

Hloučky kuřáků před hospodami, cigaretový dým a hluk pod okny bytů, štamgasti, kteří se dívají na fotbal přes…

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena na působivých fotografiích

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena…

Visel na tenkém laně 200 metrů nad zemí v nejhlubší přírodní šachtě na světě, prozkoumal nejtemnější zákoutí…