reklama


28.4. 2014 Ladislav Černý

Test: Peugeot Expert 4x4 Tepee L2H1 - Transport zajištěn

 

Vyzkoušeli jsme přestavbu Expertu TePee na pohon všech kol od firmy Dangel. Vozidlo prodává importér Peugeotu a poskytuje na něj záruku.

Spolupráce Peugeotu s renomovaným specialistou Dangel na pohon všech kol trvá již řadu let. Na českém trhu se automobilka se lvem ve znaku může pochlubit výsledky kooperace s Dangelem ve třech modelových řadách Partner, Expert a Boxer. Střední řadu Expert lze s pohonem všech kol získat v obou délkách s jediným motorem 2.0 HDI o výkonu 94 kW a šestistupňovou přímo řazenou převodovkou. Importér nabízí jak osobní provedení TePee, tak i furgon.

Automatika

Přerozdělování točivého momentu i na zadní nápravu se dělo pomocí viskózní spojky. Nemuseli jsme tedy za volantem nic řešit a v terénu se věnovat zejména volantu a akcelerátoru. Připojení zadních kol nastávalo po prokluzu předních velmi svižně i plynule. Komfort jízdy přímým směrem jsme tedy ohodnotili na jedničku.

V kluzké zatáčce však bylo potřeba pracovat s akcelerátorem jemně, protože vůz po připojení zadních kol měl tendenci pokračovat přímo po tečně z oblouku ven. Stačilo se však omezit na projetí těžkého úseku bez rychlostních ambicí, a vše bylo v pořádku.

Uzávěrka zadního diferenciálu

Zkoušené provedení Performance zahrnovalo rovněž uzávěrku pohonu zadních kol. Výborná věc zejména kvůli značnému rozvoru 3112 mm a rozložení hmotnosti na nápravy. Její použitelnost byla omezena zejména k vyproštění při zapadnutí. Výhodu jsme spatřovali rovněž během jízdy v bočním náklonu. Na povrchu s dobrou adhezí se točivý moment přenášel téměř celý na přední kola, což šetřilo palivo.

Přibližně 150 kg

Výhodu 4x4 doprovází malus v podobě nárůstu hmotnosti o cca 150 kg. Navýšení pohotovostní hmotnosti však přineslo lepší pérování ve skromně obsazeném vozidle, při průjezdu zatáčkami Expert s víceprvkovou zadní nápravou (v rámci přestavby nahradila tuhou) vykazoval větší míru jistoty. Navzdory zvýšené světlé výšce o 15 mm na celkových 200 mm se Peugeot nenakláněl. Na posádku a zavazadla však zbylo zatížení jen něco málo přes šest metrických centů.

Jediný motor

Ačkoliv model Expert lze běžně získat s třemi verzemi dvoulitrového turbodieselu 2.0 HDI/72/94/120 kW, pro provedení 4x4 byl vybrán střední agregát s točivým momentem 320 N.m. Viskózní spojka je schopna přenést tuto slušnou nadílku síly, agregát o výkonu 94 kW nemá tak velké turbodmychadlo jako ten nejsilnější, dá se s ním tedy jemněji dávkovat produkovaný točivý moment.

Během jízd bez návštěv kluzkého travního povrchu a jemného blátíčka jsme jezdili za 7,5 l/100 km, což proti srovnatelnému Expertu s pohonem pouze předních kol činí nárůst necelý litr. Hmotnost 150 kg zástavby odpovídá přibližně dvěma cestujícím navíc. Na zvýšené poptávce po naftě se také lehce podílel stálý přenos byť minimálního točivého momentu na zadní kola.

Nárůst hmotnosti měl na svědomí ochranný kryt motoru, který tvoří standardní součást přestavby na 4x4. V testovaném a nejvíce terénním provedení Extreme dostanete ještě kovovou ochranu nádrže a diferenciálu zadní nápravy.

Několik verzí

Peugeot nabízí model Expert 4x4 na obou rozvorech 3000 a 3122 mm. Díky tomu zájemce může volit kratší provedení vhodné k transportu například šesti lyžařů včetně výstroje. V devítimístné verzi totiž za třetí řadou sedadel u provedení L1 zůstává jen 0,52 m3 prostoru, což by pro takový počet cestujících bylo málo. Do testu jsme tedy zvolili variantu L2 s třemi řadami sedadel a zavazadlovým prostorem 1,23 m3. Kromě vyšší pořizovací ceny jsme se také museli smířit s menší ovladatelností kvůli nárůstu rozvoru.

Interiér nezměněný

Nabídka konfigurace sedadel plně obsahuje veškeré dostupné varianty běžného Expertu. Znamená to tedy rozmezí počtu sedadel od pěti do devíti, přičemž to pravé ve druhé řadě lze sklápět k zajištění přístupu k zadním sedačkám. Zkoušený Expert poskytoval maximální počet devíti sedadel, přičemž i dvoulavice vpředu vedle řidiče nabízela plnohodnotné místo dospělým pasažérům. Tato konfigurace s třemi cestujícími vpředu je rovněž výhodná pro co největší zatížení přední nápravy, na kterou jde točivý moment primárně.

Osobní verze TePee umí nabídnout také velký užitkový záměr. Snadné sklopení třetí řady sedaček téměř zdvojnásobilo zavazadlový prostor. Tím však variabilita nekončila. K převážení dlouhých předmětů slouží vyjímatelné pravé sedadlo druhé a třetí řady sedaček. K zajištění maximální nákladové kapacity stačí všechna sedadla kromě těch předních vyjmout a získat tak šest kubických metrů prostoru jako doprovod k trojici předních sedadel.

Plusy

  • Výborná trakce
  • Světlost podvozku
  • Ochranné plechy

Minusy

  • Omezené užitečné zatížení

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.0 HDI
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem válců (cm3) 1997
Vrtání x zdvih (mm) 85 x 88
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/min-1) 94/4000
Točivý moment (N.m/min-1) 320/2000
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon všech kol
Brzdy kotoučové/kotoučové
Nejvyšší rychlost (km/h) 170
Spotřeba paliva (l/100 km) 7,6/6,0/6,6 (4x2)
Délka/šířka/výška (mm) 5143/1895/1980
Rozvor (mm) 3122
Světlá výška (mm) 200
Pohotovostní hmotnost (kg) 2119+(150- 4x4)
Celková hmotnost (kg) 2810
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2000
Objem zavazadlového prostoru (m3) 1,23
Objem nádrže paliva (l) 80
Cena (Kč bez DPH) 632 893
Spolupracujeme s TipCars.com
Maier: Škoda do roku 2025 zdvojnásobí prodej na dva miliony aut Maier: Škoda do roku 2025 zdvojnásobí prodej na dva miliony aut

Škoda Auto do roku 2025 zdvojnásobí počet prodaných vozů…

Státní podnik Diamo by mohl odkoupit OKD za korunu, navrhuje Mládek Státní podnik Diamo by mohl odkoupit OKD za korunu, navrhuje Mládek

Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD) navrhne, aby…

Celoevropské silniční mýtné? Německá vláda je pro Celoevropské silniční mýtné? Německá vláda je pro

Německá vláda je připravena podpořit vytvoření…

Kovosvit odhadl ztrátu na 600 milionů, mzdy už posílá včas Kovosvit odhadl ztrátu na 600 milionů, mzdy už posílá včas

Strojírenská firma Kovosvit MAS Sezimovo Ústí na Táborsku…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Peugeot Expert Combi: Nová osobní dodávka odhaluje české ceny Peugeot Expert Combi: Nová osobní dodávka odhaluje české ceny

Expert je v osobním modelu Combi dostupný se třemi…

První jízdní dojmy: Peugeot Expert a Citroën Jumpy První jízdní dojmy: Peugeot Expert a Citroën Jumpy

Kousek od Paříže jsme po okreskách a uličkách útulných…

 



 
Idiot ve Škodovce neodhadnul vzdálenost. Od nehody jej dělily centimetry!

Idiot ve Škodovce neodhadnul vzdálenost. Od nehody jej dělily centimetry!

Dnes 14:56

Z některých situací na silnicích doslova mrazí. Jednu takovou zachytila kamera na silnici ve Skotsku - tady rozhodovaly centimetry!




Blesk.cz

Ledové ostří českých hvězd: Na bruslích se proháněly Vignerová, Perkausová nebo Stryková

Ledové ostří českých hvězd: Na bruslích se proháněly…

O víkendu se to v pražském Europarku hemžilo známými tvářemi, které se proháněly po ledovém ploše, která má…

Jen v EU voda poškodí až 100 tisíc smartphonů denně. Význam odolných zařízení bude narůstat

Jen v EU voda poškodí až 100 tisíc smartphonů denně.…

Agentura IDC vydala zajímavou studii, podle které se v evropských zemích poškodí vlivem kontaktu s vodou nebo…

 

iSport.cz

Ledecké výjimečnost ze mě dělá lepšího servisáka, říká kouč Kouřil

Ledecké výjimečnost ze mě dělá lepšího servisáka,…

Nachystal pro Ester Ledeckou jedny extra rychlé sjezdové lyže. Nejdříve na nich nechtěla jezdit, pak na nich…

Baráka chtělo Udine! Už jen to, že se ozvali, je výborné, říká Zápotočný

Baráka chtělo Udine! Už jen to, že se ozvali, je…

Byl to tajemný tweet předsedy slávistického představenstva. Psalo se v něm, že fotbalová Slavia odmítla nabídku…

 

Reflex.cz

Hnutí polonahých aktivistek Femen se rozpadlo, oznámila jedna z jeho zakladatelek

Hnutí polonahých aktivistek Femen se rozpadlo,…

Hnutí Femen, které proslulo skandálními akcemi polonahých aktivistek na Ukrajině, v Rusku i na západě Evropy, se…

Náměstek ministra financí Závodský: Hazardním webům bez licence hrozí pokuta až 50 milionů korun

Náměstek ministra financí Závodský: Hazardním webům…

Od 1. ledna letošního roku došlo ke zpřísnění podmínek pro provozování hazardu v České republice. Vybrané…

 
 
reklama