Test Auto.cz

Range Rover Sport Hybrid HSE – Je to hybrid, není to hybrid…

26.6. 2015
Verdikt
 

Po klasickém Range Roveru dostala hybridní pohon také sportovnější varianta Sport. Cílem je snížit flotilové emise, k čemuž značku nekompromisně tlačí Evropská unie.

První Range Rover Sport (L320) tak trochu klamal svým názvem, a to hned dvakrát. Předně jeho technický základ nevycházel z minulé generace Range Roveru série L322, nýbrž z mnohem off-roadovějšího modelu Discovery. Namísto zadního pětiprvku odvozeného od řešení firmy BMW, jež tuto značku v době vzniku prvního Sportu vlastnila, byla použita tuhá náprava. A karoserie dokonce využívala obvodový rám, jaký známe třeba z Defenderu, tedy jednoho z nejdrsnějších off-roadů vůbec.

Popsaná technika v zásadě určovala také celkový jízdní projev, který měl rozhodně ke sportu daleko. Tuhá zadní náprava obyčejně není etalonem kinematické dokonalosti, nezbytné pro co nejlepší jízdní vlastnosti v zatáčkách či na rozbitém povrchu. Předchozí Sport se tak sportovně pouze tvářil, což ale nezabránilo kupujícím v jeho pořizování. Navíc byl docela pohodlný a hlavně respekt budící. A dáma, které tento vůz koupil bonitní manžel na vození dětí do školky, tyhle věci obyčejně neřeší.

Lehčí a agilnější

Od roku 2012 je ve výrobě již čtvrtá generace Range Roveru, známá jako řada L405. Tvarově vychází z předchozí, avšak pod povrchem je všechno jinak. Namísto ocelového skeletu samonosné karoserie je hliníkový, čímž se podařilo dramaticky snížit pohotovostní hmotnost vozu. Výrobce v době uvedení mluvil o redukci více než 300 kilogramů.

Range Rover Sport SDV6 – Zlepšení na všech frontách

Tuhý a mimořádně lehký skelet byl přímo předurčen pro stavbu sportovnější verze, čehož Land Rover chytře využil. Druhá generace Range Roveru Sport (L494) z roku 2013 již tak své jméno ctí v plném rozsahu. V době uvedení mluvil Land Rover o jízdně nejdynamičtějším modelu, jaký kdy značka vyrobila. V tomto případě se uvádí hmotnostní úspora dokonce 500 kg!

obrázek [600 x 402]  

Od samého začátku byl vůz poháněn jednak vznětovým vidlicovým šestiválcem ve dvou výkonových verzích SDV6 a TDV6, dále přeplňovaným zážehovým šestiválcem a konečně mechanicky přeplňovaným osmiválcem. V letošním roce nabídku obohatila hybridní verze.

Diesel základem

Pohon kombinující spalovací motor a elektromotor byl do Range Roveru Sport přetaven z výchozího Range Roveru. V základu se vychází z pohonné jednotky SDV6, což je motor kdysi vyvinutý v kooperaci Fordu a koncernu PSA. V případě hybridní verze je jeho výkon 215 kW. Na něj dále navazuje elektromotor, jenž přidává dalších 35 kW, přičemž je integrovaný do osmistupňové samočinné převodovky. Akumulátor Li-Ion se skrývá na pravé straně v místě pod sedadlem předního spolujezdce.

Následuje transfer pohonu všech kol, který v Range Roveru Sport existuje ve dvou verzích - jednostupňový a dvoustupňový. U obou je použit v roli centrálního diferenciálu známý Torsen, citlivý na rozdíly točivého momentu. Za normálních podmínek je hnací síla dělena mezi přední a zadní nápravu v poměru 50:50. V extrému se tento poměr může změnit až na 35:65 a obráceně. Všechno se děje pouze vlastností tohoto typu diferenciálu.

obrázek [600 x 402]  

Testovaný vůz ve výbavě HSE měl ještě pokročilejší verzi pohonu. Ta navíc obsahuje přidaný planetový převod 2,69:1 ve funkci redukce. Lze jej aktivovat i za jízdy a to krokovým elektromotorkem. Druhým systémem, taktéž již dostatečně známým, je Terrain Response 2, který umožňuje navolit jízdní režim podle povrchu, po kterém vůz jede.

Zázraky nečekejte

Primární úlohou hybridních vozidel je snížit spotřebu paliva, jakož i množství produkovaných emisí. V Range Roveru Sport máte na výběr jízdní režimy EV, Auto Stop/Start off a Sport. První, jak asi tušíte je čistě elektrický, bohužel dojezd má velmi omezený. I v případě, že jsou baterie zcela nabité, neujedete dále než asi 1,6 kilometru. Navíc rychlost vozu v režimu EV je omezena na 48 km/h. Jakmile ji překonáte, naskočí automaticky spalovací motor a na displeji TFT se zobrazí hláška, že EV mód není k dispozici. Tento režim je v zásadě normálním, jenž se uplatní při každodenním používání vozu.

Range Rover Sport 3,0 TDV6 – High Society

V režim Auto Stop/Start off nedochází k vypnutí spalovacího motoru. Uplatní se, pokud potřebujete nabít akumulátor. Posledním módem je Sport. V něm se zrychlí reakce, respektive odezva na přidání plynu a převodovka začne přeřazovat ve vyšších otáčkách.

Při testu jsme jezdili převážně v nastavení EV off. Jsou-li baterie dostatečně nabité, první metry po rozjezdu vůz urazí čistě na elektriku. Následně se podle potřeby přidá spalovací motor.

S rychlostí roste agilita

Spíše než činností hybridní soustavy potěšil Range Rover Sport svým jízdním projevem. Jak už píšeme v úvodu, technicky vychází z Range Roveru, avšak při jeho řízení byste to určitě nehádali. Předně se sedí o něco níže, navíc tvar přístrojové desky lehce evokuje kompaktní model Evoque.

Největší rozdíl mezi klasickým Range Roverem a Roverem Sport spočívá v řízení. V obou případech je podporováno elektromechanickým posilovačem. Ale zatímco v Range Roveru šel volant velice lehce i při vysokých rychlostech, první otočení “kormidlem” ve Sportu odhalí mnohem tužší řízení, tedy s nižší účinností posilovače.

V nízkých rychlostech se vůz chová trochu toporně, jakmile ale začnete zrychlovat, začne růst také agilita a reakce na řízení. V tu chvíli máte pocit, jako byste řídili mnohem menší, nižší a samozřejmě lehčí vůz.

obrázek [600 x 344]  

A právě jízdní dynamika na silnici je obor, kde tento vůz předčí veškerá očekávání. K tomu pomáhá celá plejáda podpůrných systémů, přičemž za zmínku stojí dva. Prvním je Torque vectoring, jenž za pomoci brzd přerozděluje točivý moment na jednotlivá kola. Druhým je méně obvyklý systém Dynamic Response, což jsou vlastně aktivní, nebo spíše odpojitelné stabilizátory.

Range Rover Sport 4,2 Supercharged – Chvála rozmaru

Dále nechyběl pneumatický podvozek umožňující měnit světlou výšku ve dvou úrovních. Ta vyšší neboli off-roadová činí 265 mm, přičemž je dostupná pouze do rychlosti 50 km/h, při běžné jízdě světlost činí 200 mm. A nebyl by to Range Rover, kdyby nenabídl odpovídající dovednosti v terénu. S vozem lze dokonce i brodit a to až do hloubky 850 mm.

Závěr

Zbývá odpovědět, za kolik lze s tímto vozem jezdit. Pokud se trochu hlídáte, odčerpá každých 100 kilometrů jízdy motor zhruba 8 až 9 litrů nafty. V případě, že se občas svezete svižněji, počítejte s 10 litry. Kdo si však koupí tento vůz, na nějaký ten litr nehledí. Jak už jsme zmínili v úvodu, je to hybrid, nicméně o něm takřka nevíte.

obrázek [600 x 355]  

Nejlevnější verze modelu1.738.528 Kč (3.0 TDV6 S/190 kW)
Základ s testovaným motorem2.459.930 Kč (3.0 SDV6 Hybrid HSE/250 kW)
Testovaný vůz s výbavou2.626.305 Kč (3.0 SDV6 Hybrid HSE/250 kW)

Plusy

  • Velmi dobré jízdní vlastnosti a výkony
  • Vnější vzhled, terénní schopnosti
  • Pokročilé technologie, umí i brodit
  • Rychle řadicí převodovka, má redukci

Minusy

  • Vysoká pořizovací cena
  • Řídká servisní síť
  • Je málo „hybridní“
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Range Rover Sport Hybrid HSE

Cena v základní výbavě: 2 459 930 Kč Cena v testované výbavě: 2 626 305 Kč

Základní výbava:Dvoustupňová rozdělovací převodovka (transfer), Terrain response 2, vyhřívané čelní sklo, xenonové světlomety, diody denního svícení, perforovaná kůže Oxford, Styl 2 – elektricky stavitelná přední sedadla a volant, parkovací kamery a čidla, tempomat, osmipalcový dotykový displej, záznamové zařízení BlackBox, pneumatické odpružení, ESP, systém řízení stability přívěsu atd.

Výbava testovaného vozu:Adaptivní xenonové světlomety (+12.584,-), metalický lak (+30.734,-), audiosouprava Meridian (+ 39.204,-), infotainment Touchscreen (+22.385,-), odvětrávaná a vyhřívaná přední sedadla (+ 61.468,-).

Britský parlament si navzdory Mayové odhlasoval rozhodující slovo v brexitu Britský parlament si navzdory Mayové odhlasoval rozhodující slovo v brexitu

Britský parlament dnes proti vůli premiérky Theresy…

Americký Fed znovu zvýšil úrokové sazby, ekonomický výhled je pozitivní Americký Fed znovu zvýšil úrokové sazby, ekonomický výhled je pozitivní

Americká centrální banka ve středu podle očekávání…

Škoda 720 měla konkurovat západním autům. Do výroby se však nikdy nedostala Škoda 720 měla konkurovat západním autům. Do výroby se však nikdy nedostala

Měla konkurovat vozům Alfy Romeo nebo BMW, nakonec ale…

Europarlament schválil sadu doporučení pro boj proti daňovým rájům Europarlament schválil sadu doporučení pro boj proti daňovým rájům

 Evropská unie pokročí v boji s daňovými úniky a praním…

 
Technické údaje
Motor Range Rover Sport Hybrid HSE
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 215 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 600 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 225
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.7 / 6.3 / 6.4
Emise CO2:169
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 550 / 2030
Objem nádrže (l):77
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2365 / 785
Rozměr pneu:255/55 R 20
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4850
b) šířka (mm): 2073
c) výška (mm): 1780
d) rozvor (mm): 2925
e) rozchod vpředu (mm): 1690
f) rozchod vzadu (mm): 1685
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1580
l) šířka vzadu (mm): 1580
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku! Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku!

Může se Škoda 130L spojit s Audi TT? Takovou otázku si…

 






 
Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra měla svůj předobraz? V tomto konceptu?

Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra měla svůj předobraz? V tomto konceptu?

Dnes 18:52

Na výrazné zvýšení cen ropy v 70. letech odpověděli výrobci automobilů snahou o snížení spotřeby paliva. K tomu bylo zapotřebí mimo jiné výrazně zlepšit aerodynamickou účinnost aut.




Blesk.cz

V sexy oblečku provokativně jedla banán před muži: Zpěvačka skončila ve vězení!

V sexy oblečku provokativně jedla banán před muži:…

Egyptská popová zpěvačka (25), která v sexy oblečku provokativně jedla banán před skupinou mužů, skončila za…

Vánoční koncert Haničky Písničky: Margita líbal „falešnou“ Zagorku!

Vánoční koncert Haničky Písničky: Margita líbal…

Roztančila opět Lucernu a vedle záplavy květin na Hanu Zagorovou (71) čekalo překvapení. V zákulisí pod červenou…

 

iSport.cz

Konec pohádky! Češky po boji padly, semifinále MS si nezahrají

Konec pohádky! Češky po boji padly, semifinále MS si…

Překvapivé tažení českých házenkářek na mistrovství světa skončilo ve čtvrtfinále, kde Češky nestačily na…

Ředitel Slovanu: Trpišovský a Slavia? Jednání proběhnou tento týden

Ředitel Slovanu: Trpišovský a Slavia? Jednání…

Dopadnout to může jenom dvěma způsoby. Buď Jindřich Trpišovský odmítne Slavii a prodlouží ve Slovanu Liberec…

 

Reflex.cz

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily dějiny Afriky, myslí i na cestovatele Emila Holuba

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily…

Přestože se slavný český cestovatel, kartograf a etnograf Emil Holub (1847 – 1902) pohyboval při své první…

Ruský dezinformační web Sputnik vyhlásil anketu o nejkrásnější českou poslankyni

Ruský dezinformační web Sputnik vyhlásil anketu o…

Ruská státní propaganda a její dezinformační weby pravidelně šíří nejrůznější falešné zprávy a komentáře, nad…