Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Alaskan 2.3 dCi 190k AT Intens – Sázka na styl funkčnost nekazí

Tomáš Dusil
Diskuze (33)
Alaskan je historicky prvním opravdovým pick-upem své značky. Ve skutečnosti je však tento renault „pouhou“ paralelou známého Nissanu Navara. Liší se vůbec něčím?


Design, interiér


Vozy třídy pick-up byly až dosud velmi úspěšné zejména v zámoří. V USA tvoří dodnes páteř výrobního programu většiny automobilek. V Evropě na ně narazíte mnohem méně, avšak jak se zdá, do budoucna by se to mohlo změnit. Kromě Renaultu Alaskan se nově objevil třeba Fiat Fullback či Mercedes-Benz třídy X. A protože evropské značky pick-upy nikdy nevyráběly, rozhodly se vzít za vděk konstrukcemi osvědčených hráčů. Fiat Fullback je tak ve skutečnosti Mitsubishi L200, zatímco testovaný Renault Alaskan a také Mercedes-Benz třídy X vycházejí z nejnovějšího Nissanu Navara. Zatím poslední počin v této řadě je označen doplňkovým přídomkem NP300, přičemž technicky se jedná o sérii D23. Ve výrobě je od roku 2015.

Je to double

Zájemce o Navaru NP300 má na výběr hned ze tří verzí vozu. Základem je takzvaný King-Cab se čtyřmístnou kabinou, ale pouze se dvěma bočními dveřmi. Vyznačuje se celkovou délkou 5225 mm. Nissan dále nabízí navaru pouze coby šasi s kabinou King-cab i Double-cab, čímž vychází vstříc těm zákazníkům, kteří chtějí tento vůz pro svůj vzhled, provozní vlastnosti a moderní technologie či vysokou úroveň bezpečnosti, avšak potřebují speciální nástavbu. Samotné šasi s kabinou startuje na délce 5120 mm. Vrcholem je verze Double-cab pick-up, čili auto s korbou a délkou 5330 mm. U té můžete na zadní řadu sedadel nastupovat vlastními dveřmi.

Renault se v případě Alaskanu rozhodl nabízet pouze variantu vozu odpovídající Double-cab, to znamená se čtyřmi bočními dveřmi. S celkovou délkou 5399 mm alaskan svůj japonský protějšek o něco překonává.

U pick-upů vždy platilo, že pokud nabízely druhou řadu sedadel, příliš pohodlí si na nich pasažéři neužili. Nejčastěji na nich uvidíte sedět řemeslníky, tedy chlapi v montérkách, kteří mají mnohdy co dělat, aby se sem vůbec vešli. Zdá se však, že s novou generací navary (a tedy i alaskanu) nastal v dané věci kýžený pokrok. Vzadu jsem tak naměřil vzdálenost od zadního opěradla po zadní stěnu opěradla předního sedadla od 620 do 870 mm. Třeba u současného Renaultu Espace činí tento rozměr 580 až 960 mm. To je však auto, které má slovo „prostor“ už v samotném názvu. V praxi se tak v alaskanu dá „bydlet“ i ve druhé řadě sedadel. Nadšení z prostornosti však poněkud brzdí kratší sedáky a opěradla (v porovnání s běžnými osobními vozy od kompaktní třídy výše). Větší chybou než rozměry lavice je však nevhodná ergonomie sezení. Jde o stejný problém, jako u řady menších MPV. Prostě ani průměrně vzrostlým cestujícím nepodepírá sedák stehna v dostatečné délce. Rovná linie střechy má však zásluhu na výšce nad sedáky 930 mm, což je v dnešní době velmi dobrá hodnota.

renault testy pickup renault testy pickup  

Vpředu je to naopak skvělé. Verze Intens nabízí standardně elektricky stavitelné sedadlo řidiče, stejně jako dvoustupňové vyhřívání obou předních sedadel. U nižších výbav Life a Zen je vyhřívání za příplatek součástí paketu Winter za 15.000 korun. A elektrické ovládání u řidiče mít nemohou vůbec. Standardem je u Intens také kožené čalounění, které bychom si možná i odpustili. Kožený volant nabízený v základu od verze Zen dostal v Intens kvalitnější kůži Nappa. Nechybí ani multimediální navigace se 7 palcovým dotykovým monitorem, stejně jako dvouzonová samočinná klimatizace. Testovaný vůz tak měl pouze tři příplatkové položky - metalický lak za mastných 20.000 korun, mechanický uzávěr diferenciálu zadní nápravy za 17.000 korun a konečně panoramatickou střechu, která vyšla na dodatečných 20.000 korun. Chválíme, že je elektricky otevíratelná.

A zvedat nohy

Pokud běžně užíváte osobní auta, bude váš první kontakt s alaskanem poněkud rozporuplný. Ano, kabina nabízí standard srovnatelný s dobrými osobními auty, avšak samotné nastupování do vozu za pohodlné označit nemůžeme. Nástup do auta tak trochu připomíná dětská léta a šplhání se do budky traktoru ve snaze podívat se, jak je to tam uspořádané. Zejména ženy menšího vzrůstu budou jistě lamentovat nad výškou podlahy nad vozovkou. A pokud ještě nosí podpatky, bude nastupování takřka utrpením. A to i přesto, že Renault se snažil tuto nezbytnou proceduru usnadnit tím, že auto opatřil stupačkami, které však nenabízí základní výbava Life. Procedura nastupování do těchto aut patří tak nějak k věci k věci, stejně jako sezení téměř na zemi u sportovních aut.

Pokud už se ale uvelebíte za volantem či na místě spolujezdce a již jste v minulosti někdy jeli vozem této třídy, budete patrně mile překvapeni vysokou úrovní komfortu, stejně tak použitými materiály na palubní desku a vůbec celkového dílenského zpracování. Tohle že je původem pracovní stroj? Nedávno jsem měl možnost krátce jezdit s konkurenčním Fiatem Fullback, navíc v jeho vrcholné verzi Cross, a pokud mohu srovnávat, tak alaskan se mi zdál o něco komfortnější.

Vozy této kategorie se však kupují zejména pro svoje užitné vlastnosti a přepravní kapacitu. Testovaný vůz tak uveze 949 kg nákladu, tedy pokud nebudete jako řidiči vážit více než 75 kg. Vůz navíc může táhnout nebrzděný přívěs do hmotnosti 750 kg, brzděný dokonce do hmotnosti 3500 kg. Jde tedy o ideální vůz pro ty, kteří potřebují přepravovat třeba koně.

Délka ložné plochy u podlahy je dle mého měření 1465 mm. Šířku korby mezi podběhy jsem naměřil 1040 mm, za podběhy směrem k zádi pak 1420 mm. Tyto údaje jsou o něco nižší, než uvádí renault, nicméně v našem případě se jedná o nejmenší hodnoty naměřené v rovině, totožné s rovinou nákladového prostoru. V určité úrovni nad ložnou plochou budou míry o něco větší z důvodu tvarování vnitřních ploch bočnic (neboli sajten). Sajtna je vysoká 465 mm a nakládané předměty musíte zvedat minimálně do výšky 805 mm. Samotné nakládání usnadňuje výklopné zadní čelo, které tvoří s podlahou ložné plochy rovinu.

renault testy pickup renault testy pickup  

Pokud si dnes koupíte nový alaskan, Renault vám k němu zdarma přidá akční set „rolovací kryt korby”. Za normálních podmínek by vyšel na značných 62.315 korun včetně DPH. Jde o uzamykatelnou hliníkovou roletu, kterou celou korbu zakryjete. Nutno říci, že s jejím odjištěním jsem chvíli bojoval. Ve shrnuté podobě je kryt daleko od zadního čela, proto je opatřen popruhem, který umožní jeho vytažení při zakrývání korby.

Motor, jízdní vlastnosti


Vyberte si skříň

Stejně jako Nissan Navaru, nabízí také Renault svůj alaskan pouze s jediným agregátem, a sice vznětovým čtyřválcem Energy dCi o objemu 2,3 litru. Pro zajímavost, na asijských trzích je navara k mání také se zážehovým motorem o objemu 2,5 litru.

Pokud zůstaneme v Evropě a potažmo v České republice, pak uvedený motor je v alaskanu k dispozici ve dvou výkonových verzích. Kromě testované verze nabízející 140 kW se prodává ještě slabší se 120 kW (v obou případech dosahovanými při 3750 otáčkách za minutu). Rozdíl je také ve vrcholu točivého momentu - 403 N.m vs. 450 N.m (oboje dosahované od 1500 do 2500 otáček).

Pohonná jednotka alaskanu je další evolucí agregátu M9T. Bez ohledu na výkonovou verzi se pro Euro 6 snížil kompresní poměr z 16:1 na 15,4:1. Pochvalu zaslouží řešení emisního systému. Kombinuje oxidačně-redukční katalyzátor s filtrem pevných částic a u vozů renault nevídanou technologií SCR využívající kapalinu AdBlue. Nádrž pojme 17 litrů vodného roztoku močoviny. Zbytek techniky motoru s dvojicí vačkových hřídelů, poháněných kombinací rozvodového řetězu a tichého ozubeného převodu s vymezováním vůle v ozubení (seasers) se s novou aplikací a vyšší emisní normou nezměnil. Největší rozdíl mezi verzí se 120 a 140 kW tkví v použití dvojice turbodmychadel namísto (u slabší verze jen jedno).

renault testy pickup renault testy pickup  

Pouze u výkonnější varianty motoru má zákazník na výběr převodovku. Kromě manuální šestistupňové může zvolit také sedmistupňovou samočinnou převodovku. Jde o plnohodnotný planetový automat s měničem momentu, konkrétně o převodovku RE7R01B, kterou pro Nissan (pardon, Renault) dodává japonský specialista, společnost Jatco. Obecně vzato samočinnou převodovku v autě, jakým je Alaskan, velice doporučuji, neboť se lépe hodí třeba pro zmíněné tahání těžkých přívěsů. Navíc ve spojení s ní vás nebude neustále otravovat systém stop-start (o jeho obecně vzato neblahé činnosti na motor nemluvě), který se tady pojí výhradně s manuálem. Převodovka dále nabízí možnost řadit převody manuálně pákou voliče.

Spíše než pro sportovní jízdu, k níž alaskan samozřejmě není určený, to využijete při brzdění motorem. Svým projevem totiž tahle převodovka dost připomíná prastaré automaty, kdy po ubrání plynu nedocházelo k zamykání měniče, takže otáčky motoru hned klesnou na volnoběh. V tomto případě jde ale jistě o záměr konstruktérů ve snaze podpořit dnes tolik populární režim plachtění, čímž by se měla snížit spotřeba paliva. Ta však v mém případě jen velmi neochotně klesala pod 11 litrů na 100 km.

V porovnání s manuálem je znát, že je k dispozici o jeden převod navíc. Celkové zpřevodování samočinné převodovky je ve srovnání s tou manuální o dost lehčí. Pouze pátý převod je u obou převodovek shodný, a sice přímý záběr. Zbytek má automat vždy lehčí. Někdy více (dvojka 3,169:1 u automatu oproti 2,478:1 u manuálu), jindy méně (šestý převod 0,864:1 u samočinné oproti 0,808:1 u manuálu). Stálý převod je téměř totožný, a sice 3,357:1 u samočinné skříně, proti 3,538 u manuální převodovky. V praxi se tak motor u verze s automatem na daný převod vždy o něco více točí, samozřejmě s výjimkou nejdelší sedmičky. Ta umožňuje velmi relaxovanou jízdu po dálnici. Změna kvaltu i z důvodu zvýšeného prokluzu měniče probíhá takřka neznatelně, ovšem nepříliš rychle.

Do terénu bez obav

Při jízdě s alaskanem budete možná zpočátku trochu bojovat s jeho rozměry. Po přesednutí z kompaktního auta máte pocit, že řídíte snad náklaďák. Rychle si však zvyknete, protože auto se jízdním projevem snaží co možná nejvíce eliminovat specifika vozů této třídy.

Vzadu je sice stále použita tuhá náprava, jejíž most je podélně vedený čtveřicí ramen a příčně ustavený Panhardskou tyčí, avšak namísto očekávaných listových pružin jsou použity vinuté pružiny. Z hlediska užitečného zatížení jsou možná méně vhodné, avšak z pohledu jízdních vlastností přinášejí vinuté pružiny jednoznačné přednosti. Při svižné jízdě na výmolech tak záď vozu takřka neškube. Vpředu využívá alaskan lichoběžníkovou nápravu s hřebenovým řízením, jemuž stačí mezi plnými rejdy pouhé tři otáčky volantu. Jízda s vozem je tak překvapivě komfortní, což nebývala v minulosti doména těchto aut, zejména pokud nebyly zatíženy. Proto také některé automobilky tyto vozy půjčovaly k testům s umělou zátěží na korbě. U alaskanu nic takového nebylo, neboť dovozce správně usoudil, že to vlastně není potřeba.

Jenže alaskan je vozem určeným také pro jízdu mimo zpevněné cesty. A za tímto účelem je vybaven více než dobře. Předně je to světlá výška karoserie, či přesněji rámu, která činí 223 mm. S tím dobře korespondují velké nájezdové úhly, přední 29, zadní pak 25 stupňů. Jen s tímto by však alaskan například v bahně neuspěl. Proto dostal navíc poměrně vyspělý pohon všech kol.

renault testy pickup renault testy pickup  

Řidiči se nabízejí standardně tři, v našem případě dokonce čtyři možnosti nastavení pohonu. Celé se to volí otočným ovladačem před pákou voliče převodovky. V režimu 2WD je poháněna pouze zadní náprava. Po přesunutí ovladače do polohy 4H se připojí pohon také přední nápravy, a to přes řetězový převod a paralelní hřídel, vedené po levé straně převodovky. Děje se tak přes zubovou spojku, což znamená, že režim 4H lze používat jen na kluzkém povrchu. Pokud ovladač stlačíte, můžete jej přesunout do polohy 4LO, což je stálý pohon všech kol, doplněný ještě o redukční převod 2,717:1. K tomu slouží dodatečný planetový převod. Testovaný vůz měl navíc vedle otočného ovladače tlačítko, umožňující mechanicky uzavřít diferenciál zadní nápravy. Ten doplňuje standardní za pomoci brzd blokovaný diferenciál eLSD.

Jízda s připojeným pohonem přední nápravy je podobně jako u Fiatu Fullback znát na ovládacích silách v řízení. Vzhledem k použití běžného hydraulického posilovače nelze vliv záběrových sil do řízení ničím aktivně eliminovat (tak to umí sofistikované elektromechanické posilovače řízení), takže připojený pohon přední nápravy vnímavější řidiči pocítí. Přesto si myslíme, že méně než u Fullbacku, kde to bylo výrazné.

Závěr


Závěr

Kupující alaskanu bude jistě zvažovat, zda si koupit tento vůz, nebo dát přednost jeho dárci orgánů, Nissanu Navara. Pro Renault mluví svěží a neotřelý vzhled, daný také tím, že se jedná o zcela nový automobil. Naopak Navara D23 je na trhu už dva roky. Pro Nissan zase mluví tradice a fakt, že nabízí dvě verze kabiny, nemluvě o samotném šasi. Dilema však záhy rozhodne pohled do ceníku, jenž vychází pro alaskan hodně nepříznivě. Alaskanu odpovídá verze Navara Double-cab, která je k dispozici ve více výbavách a startuje na částce 753.900 korun. Porovnatelný alaskan, tedy verze dCi 160 ve výbavě Life při tom stojí 892.859 korun. Obě ceny již zahrnují DPH. Alaskan je tedy o dost dražší než Navara. Pokud nebudete počítat limitované vydání navary Trek-1, tak testované verzi alaskanu dCi 190 AT Intens za 1.076.779 korun odpovídá Navara ve výbavě Tekna za 1.063.300 korun. Tady už je Renault dražší jen o málo. Kupodivu v Nissanu nelze objednat panoramatickou elektricky ovládanou střechu.

Obecně zůstávají Renault Alaskan (stejně jako jeho dvojče Nissan Navara) v otázce užitné hodnoty či jízdních vlastností mimo zpevněné cesty plně věrni tradici vozů této třídy. K tomu ale přidávají kýženou dávku pohodlí, stylu a výbavy, které v minulosti u těchto aut občas chyběly. Z původně pracovního stroje se tak stal skvělý nástroj na práci i zábavu, který ale může současně reprezentovat svého majitele. Jen kdyby ten alaskan stál méně…

Nejlevnější verze modelu892.859 Kč (dCi 160/120 kW Life)
Základ s testovaným motorem1.004.179 Kč (dCi 190 AT/140 kW Zen)
Testovaný vůz bez příplatků1.076.779 Kč (dCi 190 AT/140 kW Intens)
Testovaný vůz s výbavou1.145.749 Kč (dCi 190 AT/140 kW Intens)

Plusy

  • Atraktivní vzhled, styl
  • Průchodnost terénem
  • Komfort při jízdě po silnici
  • Brzděný přívěs až 3,5 tuny
  • Užitečné zatížení
  • Úroveň kabiny jako v dobrém kompaktu
  • Má technologii SCR (AdBlue)
  • Pohon všech kol použitelný i na zpevněné vozovce
  • Bohatá výbava

Minusy

  • Úroveň sezení ve druhé řadě
  • Nepohodlné nastupování
  • Vyšší spotřeba paliva (i vinou většího prokluzu měniče převodovky)
  • Velkost auta vyžaduje zvyk
  • Vysoká cena

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Tomáš Dusil
Diskuze (33)
Renault Alaskan 2.3 dCi 190k AT Intens
Cena základní sestavy 1 076 779 Kč
Výbava základní sestavy 18palcová kola z lehké slitiny, chromované prvky na obou náraznících, boční nášlapy, kožené čalounění, LED denní svícení, světelný senzor, full LED přední svítilny, elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko, zatmavená zadní okna, elektronický diferenciál s omezeným prokluzem eLSD, vyhřívaná přední sedadla, elektricky ovládané sedadlo řidiče, samočinná dvouzonová klimatizace, zadní parkovací senzory, kožený volant, multimediální systém s navigací a 7palcovým monitorem, atd. Kč
Cena testované sestavy 1 145 749 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+ 20.000,-), panoramatické elektricky ovládané střešní okno (+ 20.000 korun), uzávěr zadního diferenciálu (+ 17.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2298
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 140 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 450 / 1500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.7 / 5.9 / 6.9
Emise CO2: 183
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 1170 / 0
Objem nádrže (l): 73
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2011 / 949
Rozměr pneu: 255/60 R18
Renault Alaskan 2.3 dCi 190k AT Intens
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5399
b) šířka (mm): 1850
c) výška (mm): 1841
d) rozvor (mm): 3150
e) rozchod vpředu (mm): 1570
f) rozchod vzadu (mm): 1570
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 970 / 1190
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 940
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1550
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 420
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - AUDIRS6
2. 12. 2017 09:12
Re: Cena
VW Amarok ma tiez poväcsinou medzinapravovy diferencial Torsen, za priplatok ma ten paket terrain-tech, kde su diferencialy uzamykatelne.
2. 12. 2017 07:38
Re: A proč to nadále neprodávat pod znakem Dacia?
Neměl jsem Renault nikdy v lásce,proto s obavou jsem si kupoval Renault Master (dvojmontáž),coby sklápěčku..Vyhrál to před VW,Ivecem a Mercedesem o 250 000,-a jako jediný má sklápění přímo z výroby..Je mi jasné,že Iveco je jinde,ale 250 000,- je 1/3 dalšího auta, což rozhodlo..mám najeto 50 000,- a jezdí úplně v pohodě..olej a všechny filtry měním co 15 000km, místo nesmyslných 40 000..Papírově můžu vozit 0,7 a vozím 4 tuny kamene a 4,5 tunové bagry + vibrační desku 200kilo.
Motor má dvě turba a jezdím za 9,6.. výfuk voní,tím chci říct,že motor je konstrukčně lepší jak TDI.Tento motor je i v Alascanovi..Mohu jej doporučit a Vám popřemýšlet,jestli nechcete přijmout skutečnost,že má Renault super motory,protože kdyby ne,nedodával by je MB..Hezký den
1. 12. 2017 15:06
Re: Cena
Dekuji za reakci.

Nicmene toto neni auto ani do Prahy, ani pro manzelku. Primarne urcite bude pouzivane uplne nekde jinde a jinou klientelou. Navic pokud vim, tak Praha neni jedine mesto v Ceske republice.

Stale jse nedokazal, ze to auto ma mit minus za velikost.

To by podle vasi logiky melo dostat VW Polo ci Golf minus za to, ze je male, protoze tam nenalozim 700kg na korbu kdyz ho budu pouzivat na stavbe ci na statku. To je vazne trosku demagogie s kterymi si opravedlnujete to minus.
1. 12. 2017 11:57
Re: pohon 4x4
Ano, na Amarok jsem zapoměl....
Avatar - Tomas Dusil, auto.cz
1. 12. 2017 11:53
Re: pohon 4x4
Ano Fullback a to Mitsubishi L200 by to mít mělo. Tam jsem to i psal. A může to mít také Amarok, pokud máte verzi s centrální diferenciálem, pak je tam torsen jako v Touaregu či Q7. To pak ale zase nemá tu redukci. Jinak chybu může udělat každý.