reklama


Test Auto.cz

Renault Clio RS – Horší než obvykle

1.7. 2013
Verdikt
 

Renault umí malá rychlá auta ze všech mainstreamových výrobců možná nejlépe. Tak proč se mu RS tak úplně nepovedlo?

Doba jde dopředu: lidé chtějí turbomotory, mají přece v prospektu malou spotřebu a navíc hezky táhnou odspodu. Chtějí také automatické, nejlépe dvouspojkové převodovky, protože stejně neumějí pořádně řadit. A hlavně chtějí dát světu najevo, jakého dravce si pořídili, čili nutností je pořádně hlučný výfuk, maskující zvukovou impotenci přeplňovaného čtyřválce.

Lidé zkrátka dávají mnohem více na efekt. To nemusí být nic špatného, takový Mercedes-Benz A 45 AMG umí na okresce rozpoutat takovou šarádu, že by mu záviděli i v pořadu Ein Kessel Buntes. Jenže on k tomu přidává skvělé řízení, podvozek, převodovku a vyspělý interiér. Jistě, stojí dvakrát tolik, ale o tom to přece není. Stačí, když automobil prostě alespoň funguje. Nové Clio RS bohužel nefunguje. Alespoň ze začátku to tak vypadalo...

Dvou-škub-spojka a jiné radosti

V tiskových materiálech to vypadá tak hezky: dvouspojková převodovka, kdo by jí nechtěl? Bohužel její sladění se zbytkem automobilu není nejlepší. Při popojíždění cuká a často tápe, zda má v automatickém režimu zařadit jedničku nebo dvojku a i při vyšších rychlostech občas zazmatkuje. Zkrátka, tato konkrétní aplikace nedosahuje kvalit konkurenčních systémů, přičemž vina podle všeho neleží na bedrech výrobce hardwaru, firmy Getrag.

obrázek [600 x 385]  

Plusem je možnost vyzkoušet si donedávna pouze supersportovní lahůdku, launch control. Pro aktivaci systému musíte ve sportovním módu, ovládaného tlačítkem RS Drive mezi sedadly, přitáhnout obě kovové páčky pod volantem k sobě a následně sešlápnout pravou nohou pedál plynu. Když pak rychle sundáte levačku z brzdy, malý Francouz vyrazí vpřed jako čertík z krabičky. Nic se ale nemá přehánět, v manuálu se mimo jiné dočtete, že po 1.500 startech se funkce zablokuje a v servisu si to s vámi vyřídí.

V tu chvíli se však odkryjí další slabiny Clia RS: torque steer, tedy česky „tahání za volant při akceleraci“. Nemusíte mít volant ani natočený, Clio se při popohnání plynem neustále dožaduje korekcí směrem doleva. Rychlá Mini také tahají za řízení, což však nemůže být omluva.

Komplikovaná osobnost

Po ujetí první stovky kilometrů jsme pro Clio RS nemohli najít moc pochvalných slov. Jenže pak jsme ujeli další stovku a bylo to lepší. A potom ještě jednu - a najednou jsme se s Cliem docela skamarádili. Jak je to možné?

Nechali jsme automatiku automatikou a začali řadit výhradně sami. Přepnutí auta do sportovního režimu je naprostou nutností, ještě lepší je ale využívat režim Race s vypnutou stabilizací a rychlejším řazením. A automobil najednou ožil.

obrázek [600 x 388]  

Laděný výfuk si začal blafat, převodovka dělala věci tak, jak by měla a motor dostal injekci adrenalinu rovnou do srdce. Přeplňovaná šestnáctistovka má více než dostatečných 200 koní a 240 N.m, rozhýbat 1,2 tuny těžký hatchback proto není žádný problém. Ladičům se podařilo navázat na skvělý atmosférický dvoulitr: turbomotor má lineární charakteristiku a za čtyřmi tisíci otáčkami (z velké části díky výfuku) překvapivě umíněný a nasupený zvuk. Hnát jej vzhůru otáčkami je docela zábava a to nejen díky zvuku; v poslední třetině využitelného spektra motor podává špičkový výkon. Nechceme hodnotit bez přímého srovnání, ale velmi pravděpodobně jde o nejživější a nejpříjemnější přeplňovanou šestnáctistovku pro sportovní svezení.

O podvozku už tolik pochvalných slov napsat nemůžeme. I přes jisté vedení vozu v zatáčkách a dobrou čitelnost toho, co se s autem děje, degraduje jeho kvality totální prkennost. Na nerovnostech (zvláště kostkách) se celý automobil rozklepe, kola odskakují a přejet přes větší příčnou nerovnost vyšší rychlostí je opravdu za trest. Například na konci dálnice D5 je u sjezdu na Pražský okruh takový hup, který vás ve sportovnějším autě, pokud jedete rychleji, umí nepěkně vyděsit. S Cliem RS to ve stejném místě vypadá tak, že se francouzský hot-hatch právě rozhodl vyslat posádku na oběžnou dráhu. Ještěže jsou zde slušivé červené pásy. Zkuste si automobil bez příplatkového, tužšího a sníženého podvozku Cup - na českých cestách by měl být mnohem příjemnější.

Přední náprava má v utaženějších zatáčkách i na malých nerovnostech tendenci celá lehce uhnout stranou. Řidič pak může podlehnout dojmu, že je Clio nedotáčivé, jenže to není pravda: když přední kola drží, je v zákrutách velmi schopné. Nechá se vodit ze zatáčky do zatáčky, neprotestuje ani při rychlých změnách směru a naklání se jenom decentně. Podobně jako Peugeot 208 GTi i Clio je založením spíše neposedné, oproti profesorské Fiestě ST (se kterou budete na okresce rychlejší) si však přijdou na své ti, které baví neustále si s autem „povídat“. Chtělo by to ale zapracovat na přednesu, protože komunikace skrze malý volant není ideální. Trochu více informací a méně účinku posilovače, prosím! Každopádně chválíme jenom 2,67 otáčky mezi dorazy; o něco větší by však mohly být páčky, které jsou navíc docela daleko od volantu.

obrázek [600 x 344]  

Tělo solidně podrží přední sportovní sedadla, výraznější boční vedení však nenabídnou. Brzdy mají rychlý nástup, ve kterém se však poněkud ztrácí jejich dávkovatelnost. Také vám připadá, že až na výborný motor je to celé takové nemastné neslané? Máte pravdu.

Závěr

Kolik vás tohle auto bude stát? Vedle počátečních téměř 600.000 korun počítejte s deseti litry benzinu na každých 100 kilometrů. A to jenom pokud se držíte spíše při zdi, občasné prohnání po okresce a popojíždění ve městě budou znamenat spotřebu o tři nebo čtyři litry vyšší.

Předchozí Clio RS postavili lidé, kteří rozuměli zábavě za volantem, zatímco to nové dělali lidé, kteří jsou možná dobří v marketingu. Své zákazníky si jistě najde, byť pochybujeme, že to budou majitelé starších generací Clia RS. Ti zamíří k Fordu a my jim to rozhodně vymlouvat nebudeme...

Video

První cena vozu229.900 Kč (1,2 l/54 kW Authentique)
První cena vozu s testovanou motorizací564.900 Kč (1.6 T/147 kW Clio RS)
Základní cena testovaného vozu564.900 Kč (1.6 T/147 kW Clio RS)
Cena testovaného vozu vč. příplatků594.900 Kč (1.6 T/147 kW Clio RS)

Plusy

  • Pětiletá záruka
  • Silný turbomotor
  • Design interiéru

Minusy

  • Prostor v podélném směru, stísněná kabina
  • Výhled z vozu, silný zadní sloupek
  • Absence manuálu
  • Prkenný podvozek
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Renault Clio RS

Cena v základní výbavě: 564 900 Kč Cena v testované výbavě: 594 900 Kč

Základní výbava:ESP, čelní a boční airbagy, tempomat, diody denní svícení, elektrické stahování oken, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, dělené zadní sedadlo, automatická klimatizace, R-Link (autorádio, navigace, bluetooth atd.), reproduktory Bass Reflex, přední mlhovky, hands-free karta, podvozek Sport, kožený volant, litá 17” kola a další.

Výbava testovaného vozu:Paket Cup (+30.000,-)

Provozovat historický palác fakt není ziskové, říká Konstantin z Lichtenštejna Provozovat historický palác fakt není ziskové, říká Konstantin z Lichtenštejna

Na české území přišli Lichtenštejnové už za Přemysla…

Zápisník Jany Havligerové: To zase byl týden Zápisník Jany Havligerové: To zase byl týden

Strana zelených o víkendu sjezdovala. Nově bude používat…

Prodej potravin a módy z e-shopů skokově roste, mobilem nakupují i senioři Prodej potravin a módy z e-shopů skokově roste, mobilem nakupují i senioři

Navzdory obtížné logistice jsou potraviny nejrychleji…

Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity

To, že pro úschovu peněz není vaše domácnost tím…

 
Technické údaje
Motor Renault Clio RS
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1618
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 230
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.7
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 8.1 / 5.1 / 6.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 300 / 1146
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1204 / 507
Rozměr pneu:205/40 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4090
b) šířka (mm): 1732
c) výška (mm): 1432
d) rozvor (mm): 2589
e) rozchod vpředu (mm): 1498
f) rozchod vzadu (mm): 1498
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1365
l) šířka vzadu (mm): 1395
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Renault Clio RS – Horší než obvykle



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Renault ukončil projekt Clio R.S.16. Může za to Alpine! Renault ukončil projekt Clio R.S.16. Může za to Alpine!

Už už to vypadalo, že Renault pošle na silnice clio s…

Modernizovaný Renault Clio vstupuje na český trh. Kolik stojí? Modernizovaný Renault Clio vstupuje na český trh. Kolik stojí?

Čtyři roky po příchodu na trh se čtvrtá generace clia…

 



 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Včera

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Gott se zuby nehty brání otřesnému nařčení: Nejsem hypochondr!

Gott se zuby nehty brání otřesnému nařčení: Nejsem…

Když je vám špatně, odkládáte cestu k lékaři na úplně tu nejposlednější chvíli? To byste možná neměli. Ale také…

Zpověď ochrnutého moderátora Michala Jančaříka (41): Věří, že bude znovu chodit?

Zpověď ochrnutého moderátora Michala Jančaříka (41):…

V poslední době se Michalu Jančaříkovi (41) lepí smůla na paty. Nejdřív ho zlobila ledvina, po transplantaci se…

 

iSport.cz

Gentleman Federer? Legendě ruply nervy, vzteky rozházela věci

Gentleman Federer? Legendě ruply nervy, vzteky…

Má pověst gentlemana, v osmifinále Australian Open to však Roger Federer vůbec nepotvrdil. V zápase s japonským…

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

 

Reflex.cz

Okamura v objetí s vlivnými kritiky uprchlíků a Islámu – Le Penovou, Wildersem či Frauke Petryovou

Okamura v objetí s vlivnými kritiky uprchlíků a…

Poslanec Tomio Okamura se v těchto dnech ocitl v „objetí“ s významnými evropskými politiky, kteří stále více…

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

 
 
reklama