TEST Renault Grand Scénic 1,4 TCe (96 kW) - Ve velkém těle malý motor
Nové Renaulty Scénic i Grand Scénic jsme testovali nedávno, ale pokaždé s novým turbodieselem 2.0 dCi (118 kW). Běžný zákazník se bude dívat spíše po menších kubaturách, resp. po zážehových motorizacích. Těch není v současné nabídce pro český trh mnoho a tou papírově zajímavější je jistě nový motor 1,4 TCe (96 kW).
Úplně down
Papírové hodnoty malého čtyřválce jsou lákavé: 96 kW v 5500 min-1 a 190 Nm ve 2250 min-1 mohlo ještě nedávno patřit kdejakému dvoulitrovému motoru, který spaluje benzin. Dnes jde o realitu maloobjemových přeplňovaných čtrnáctistovek. Na rozdíl od motorů Volkswagenu zůstávají Fiat i Renault u jednodušší konstrukce se vstřikováním do sacího potrubí. Díky vhodnému zpřevodování se i tak dokáží – alespoň teoreticky – dostat s kombinovanou spotřebou na úrovně hluboko pod tím, co by člověk čekal od atmosférického dvoulitru. Konkrétně náš pětimístný Grand Scénic má v technické specifikaci kombinovanou spotřebu 7,1 l/100 km, což je o 0,4 l/100 km nižší hodnota, než u klasické motorizace 1,6 16V (81 kW).
Výborně odhlučněný agregát se při běžné jízdě projevuje jen velmi nenápadně. S relativně těžkým autem (1420 kg) zvládá akcelerovat asi tak jako stejně výkonný turbodiesel 1,9 dCi, který má však celých 300 Nm a cenovku vyšší o 55 tisíc korun. Rozjezdy s TCe jsou výrazně jednodušší díky plynulému nástupu motoru a progresivně s otáčkami rostoucí síle motoru, která se snadno dávkuje jak při pojížďkách ve městě, tak i mimo něj. Ve srovnání s turbodiesely má zážehový motor sametový chod a podstatně snáze s ním lze akcelerovat do vyšších otáček. Výpravy za 5500 min-1 na druhou stranu nemají příliš smysl.
Když se nebudete omezovat ve využívání potenciálu motoru, dokáže na pohled dynamické MPV za jízdy dostát očekáváním. Bohužel je to právě spotřeba paliva, jež roste nade všechna očekávání. Dynamické ježdění může snadno skončit odběrem 15 l/100 km a ve městě raději rovnou počítejte s 10 l/100 km jako s minimální cenou za podané výkony. Při dálkové přepravě a jízdě konstantní rychlostí lze jezdit na dálnici za 9 l/100 km (rychlost 130 km/h, otáčky 3600 min-1, poloviční zatížení vozu), resp. za 7 l/100 km (100 km/h). To není zrovna málo na MPV nižší střední třídy, ale čísla mnohé vysvětlují. Automobil s pohotovostní hmotností přes 1,4 t můžete naložit až 600 kg, jeho karoserie je 1,645 m vysoká a 4,56 m dlouhá. Malý motor tak bývá velmi zatížen i když právě není cihla na plynu. Na dynamice jízdy to vlastně nepoznáte, ale na spotřebě ano.
Velkoprostorová rekapitulace
Protože jsme nedávno o Grand Scénicu psali hned na několika místech (jízdní dojmy, podrobný popis, test motorizace 2,0 dCi (118 kW)), odbudeme další části testovaného vozu jen shrnutím všech dosavadních poznatků.
Řidič se v nové generaci MPV značky Renault cítí přirozeně. Posaz za volantem je veskrze automobilový, seřizovací rozsahy volantu i sedadla jsou velkorysé a když připlatíte 5600,-Kč za speciální hlavové opěrky, budete mít mimořádné pohodlí i v oblasti hlavy. Problematické je umístění TFT displeje uprostřed přístrojové desky. Mezi ním a řidičovou hlavou je totiž také věnec volantu, který některé zobrazované informace zakrývá. Naopak velmi dobře funguje automatická dvouzónová klimatizace s režimy soft, normal a fast i poloautomatická parkovací brzda, kterou není třeba manuálně zajišťovat.
Velká šířka interiéru (1480 mm vzadu) nevylučuje obsazení tří samostatných sedadel ve druhé řadě třemi dospělými cestujícími. I jejich posaz je nečekaně komfortní, sedáky jsou 370 mm nad podlahou, a celkem dobře (na poměry kategorie) zvládají podpírat stehna průměrně rostlým osobám. Místa v podélném směru i nad hlavou je více než byste mohli reálně využít.
V pětimístném Grand Scénicu (příplatek proti Scénicu jen 15.000,-Kč!) je gigantický zavazadlový prostor, na který se bude snadno přecházet i zhýčkaným uživatelům Octavií. Zadní sedadla jde navíc nejen překlápět, ale také vyjímat z vozu, takže na víkendové i prázdninové stěhování rodin je to vskutku ideální vozidlo.
Jízdní vlastnosti dlouho nebyly mezi prioritami Renaultu, ale to se s posledními modely uvedenými na trh začíná měnit. Konstrukce karoserie s pomocnými rámy je velmi tuhá a podvozek už není tak francouzský jako ještě nedávno. V zatáčkách se Grand Scénic naklání jen málo, k optimu však stále schází jednoznačná vazba mezi předními koly a řidičem a vyspělejší konstrukce zadní nápravy, která by zlepšila komfort jízdy a vedení kol na špatných cestách.
Závěr
Druhá a poslední zážehová motorizace v Grand Scénicu dává vozu jízdní dynamiku na úrovni optimální naftové motorizace 1,9 dCi (96 kW). Máte tedy před sebou klasický rozhodovací problém. Jezdit s tichým, snadno ovladatelným 1,4 TCe s průměrem kolem 9 l/100 km nebo raději zvolit klasické dCi, které je na začátku o 55 tisíc dražší, ale umí stejnou muziku předvádět za 7 l/100 km?
O Grand Scénicu jako takovém není mnoho pochybností. Jde o jedno z nejlepších současných MPV nižší střední třídy, což dále umocňuje cenová politika českého dovozce, která zavrhla akční ceníky a místo nich nabízí atraktivní cenovky transparentně a pro každého.
Plusy
- Skrývání skutečných rozměrů
- Základní výbava
- Pohodlí
- Prostornost
- Podvozek
- Tichý motor
Minusy
- Vyšší spotřeba paliva
- Zakrývání horní části displeje jeho slunečním krytem, případně věncem volantu
- Delší dráhy řazení
- Manipulace se sedadly ve druhé řadě
První cena vozu | 384.900,- (1,6 16V 81 kW Authentique 5 míst) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 439.900,- (1,4 TCe Expression 5 míst) |
Základní cena testovaného vozu | 464.900,- (1,4 TCe Dynamique 5 míst) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 497.700,- (1,4 TCe Dynamique 5 míst) |