Renault Grand Scénic 1,4 TCe (96 kW) - Ve velkém těle malý motor

Renault Grand Scénic 1,4 TCe (96 kW) - Ve velkém těle malý motor

 
 

O současných turbodieselech dCi nelze říci mnoho špatného. Co když ale pod kapotu relativně velkého Renaltu zamíří maloobjemový turbobenzin?

Nové Renaulty Scénic i Grand Scénic jsme testovali nedávno, ale pokaždé s novým turbodieselem 2.0 dCi (118 kW). Běžný zákazník se bude dívat spíše po menších kubaturách, resp. po zážehových motorizacích. Těch není v současné nabídce pro český trh mnoho a tou papírově zajímavější je jistě nový motor 1,4 TCe (96 kW).

Úplně down

Papírové hodnoty malého čtyřválce jsou lákavé: 96 kW v 5500 min-1 a 190 Nm ve 2250 min-1 mohlo ještě nedávno patřit kdejakému dvoulitrovému motoru, který spaluje benzin. Dnes jde o realitu maloobjemových přeplňovaných čtrnáctistovek. Na rozdíl od motorů Volkswagenu zůstávají Fiat i Renault u jednodušší konstrukce se vstřikováním do sacího potrubí. Díky vhodnému zpřevodování se i tak dokáží – alespoň teoreticky – dostat s kombinovanou spotřebou na úrovně hluboko pod tím, co by člověk čekal od atmosférického dvoulitru. Konkrétně náš pětimístný Grand Scénic má v technické specifikaci kombinovanou spotřebu 7,1 l/100 km, což je o 0,4 l/100 km nižší hodnota, než u klasické motorizace 1,6 16V (81 kW).

obrázek [555 x 276]  

Výborně odhlučněný agregát se při běžné jízdě projevuje jen velmi nenápadně. S relativně těžkým autem (1420 kg) zvládá akcelerovat asi tak jako stejně výkonný turbodiesel 1,9 dCi, který má však celých 300 Nm a cenovku vyšší o 55 tisíc korun. Rozjezdy s TCe jsou výrazně jednodušší díky plynulému nástupu motoru a progresivně s otáčkami rostoucí síle motoru, která se snadno dávkuje jak při pojížďkách ve městě, tak i mimo něj. Ve srovnání s turbodiesely má zážehový motor sametový chod a podstatně snáze s ním lze akcelerovat do vyšších otáček. Výpravy za 5500 min-1 na druhou stranu nemají příliš smysl.

Když se nebudete omezovat ve využívání potenciálu motoru, dokáže na pohled dynamické MPV za jízdy dostát očekáváním. Bohužel je to právě spotřeba paliva, jež roste nade všechna očekávání. Dynamické ježdění může snadno skončit odběrem 15 l/100 km a ve městě raději rovnou počítejte s 10 l/100 km jako s minimální cenou za podané výkony. Při dálkové přepravě a jízdě konstantní rychlostí lze jezdit na dálnici za 9 l/100 km (rychlost 130 km/h, otáčky 3600 min-1, poloviční zatížení vozu), resp. za 7 l/100 km (100 km/h). To není zrovna málo na MPV nižší střední třídy, ale čísla mnohé vysvětlují. Automobil s pohotovostní hmotností přes 1,4 t můžete naložit až 600 kg, jeho karoserie je 1,645 m vysoká a 4,56 m dlouhá. Malý motor tak bývá velmi zatížen i když právě není cihla na plynu. Na dynamice jízdy to vlastně nepoznáte, ale na spotřebě ano.

obrázek [555 x 277]  

Velkoprostorová rekapitulace

Protože jsme nedávno o Grand Scénicu psali hned na několika místech (jízdní dojmy, podrobný popis, test motorizace 2,0 dCi (118 kW)), odbudeme další části testovaného vozu jen shrnutím všech dosavadních poznatků.

Řidič se v nové generaci MPV značky Renault cítí přirozeně. Posaz za volantem je veskrze automobilový, seřizovací rozsahy volantu i sedadla jsou velkorysé a když připlatíte 5600,-Kč za speciální hlavové opěrky, budete mít mimořádné pohodlí i v oblasti hlavy. Problematické je umístění TFT displeje uprostřed přístrojové desky. Mezi ním a řidičovou hlavou je totiž také věnec volantu, který některé zobrazované informace zakrývá. Naopak velmi dobře funguje automatická dvouzónová klimatizace s režimy soft, normal a fast i poloautomatická parkovací brzda, kterou není třeba manuálně zajišťovat.

Velká šířka interiéru (1480 mm vzadu) nevylučuje obsazení tří samostatných sedadel ve druhé řadě třemi dospělými cestujícími. I jejich posaz je nečekaně komfortní, sedáky jsou 370 mm nad podlahou, a celkem dobře (na poměry kategorie) zvládají podpírat stehna průměrně rostlým osobám. Místa v podélném směru i nad hlavou je více než byste mohli reálně využít.

obrázek [555 x 412]  

V pětimístném Grand Scénicu (příplatek proti Scénicu jen 15.000,-Kč!) je gigantický zavazadlový prostor, na který se bude snadno přecházet i zhýčkaným uživatelům Octavií. Zadní sedadla jde navíc nejen překlápět, ale také vyjímat z vozu, takže na víkendové i prázdninové stěhování rodin je to vskutku ideální vozidlo.

Jízdní vlastnosti dlouho nebyly mezi prioritami Renaultu, ale to se s posledními modely uvedenými na trh začíná měnit. Konstrukce karoserie s pomocnými rámy je velmi tuhá a podvozek už není tak francouzský jako ještě nedávno. V zatáčkách se Grand Scénic naklání jen málo, k optimu však stále schází jednoznačná vazba mezi předními koly a řidičem a vyspělejší konstrukce zadní nápravy, která by zlepšila komfort jízdy a vedení kol na špatných cestách.

Závěr

Druhá a poslední zážehová motorizace v Grand Scénicu dává vozu jízdní dynamiku na úrovni optimální naftové motorizace 1,9 dCi (96 kW). Máte tedy před sebou klasický rozhodovací problém. Jezdit s tichým, snadno ovladatelným 1,4 TCe s průměrem kolem 9 l/100 km nebo raději zvolit klasické dCi, které je na začátku o 55 tisíc dražší, ale umí stejnou muziku předvádět za 7 l/100 km?

O Grand Scénicu jako takovém není mnoho pochybností. Jde o jedno z nejlepších současných MPV nižší střední třídy, což dále umocňuje cenová politika českého dovozce, která zavrhla akční ceníky a místo nich nabízí atraktivní cenovky transparentně a pro každého.

obrázek [555 x 365]  

Plusy

  • Skrývání skutečných rozměrů
  • Základní výbava
  • Pohodlí
  • Prostornost
  • Podvozek
  • Tichý motor

Minusy

  • Vyšší spotřeba paliva
  • Zakrývání horní části displeje jeho slunečním krytem, případně věncem volantu
  • Delší dráhy řazení
  • Manipulace se sedadly ve druhé řadě
První cena vozu384.900,- (1,6 16V 81 kW Authentique 5 míst)
První cena vozu s testovanou motorizací439.900,- (1,4 TCe Expression 5 míst)
Základní cena testovaného vozu464.900,- (1,4 TCe Dynamique 5 míst)
Cena testovaného vozu vč. příplatků497.700,- (1,4 TCe Dynamique 5 míst)
Spolupracujeme s TipCars.com

Renault Grand Scénic 1,4 TCe (96 kW)

Cena v základní výbavě: 464 900 Kč Cena v testované výbavě: 497 700 Kč

Základní výbava:ABS s EBV s asistenčním systémem brzd, rozsvícení výstražných světel v případě nouzového brzdění, elektronický stabilizační systém ESP s protiskluzovým systémem ASR s kontrolou nedotáčivosti, čelní dvouobjemové adaptabilní airbagy pro řidiče a spolujezdce (odpojitelný), boční airbagy (chránicí hrudník-pánev) na předních sedadlech, hlavové airbagy, zadní bezpečnostní pásy a signalizace nezapnutého pásu spolujezdce, přední bezpečnostní pásy výškově nastavitelné, s omezovačem síly, pyrotechnickými předpínači a zvukovou indikací při nezapnutí na straně řidiče, zadní bezpečnostní pásy s omezovači síly, ISOFIX – příprava pro upevnění dětské sedačky na všech sedadlech ve 2. řadě, výškově nastavitelné bezpečnostní opěrky hlavy na všech místech, disky kol z lehké slitiny 17" „SCHUSS“, volant a hlavice řadicí páky v kůži, pack „Look“ – kryty mlhových světel v barvě chromu, boční lišty dveří v barvě karoserie a zadní lišta v barvě chromu, nárazníky v barvě karoserie, vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, vnější kliky dveří v barvě karoserie, karta Renault „Keyless Drive“, elektrický posilovač řízení s proměnlivým účinkem, výškově a hloubkově nastavitelný volant, palubní počítač, barevná multifunkční obrazovka s možností perzonalizace (TFT), poloautomatická ruční brzda, ukazatel venkovní teploty, plnohodnotná rezerva, tempomat s omezovačem rychlosti, přední mlhové světlomety, vnější zrcátka elektricky nastavitelná, vyhřívaná, asférické na straně řidiče, nastavitelné zpoždění zhasínání světlometů, stěrač zadního okna, dvouzonová automatická klimatizace s 3 režimy nastavení + dešťový a světelný senzor, výduchy klimatizace pro zadní sedadla, centrální zamykání dveří a palivové nádrže, postupné rozsvěcení/zhasínání vnitřního osvětlení elektronickou kartou, elektrické ovládání předních a zadních oken, impulzní, s ochranou proti přiskřípnutí, uzávěr palivové nádrže s integrovanou záklopkou, přenosný popelník a zapalovač, zásuvka na 12 V v 2. řadě sedadel a v zavazadlovém prostoru, parkovací senzor vzadu, protisluneční záclonky na zadních oknech ve 2. řadě sedadel, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, sedadlo řidiče s bederní opěrkou, sedadlo spolujezdce sklopné (umožnujíci položení dlouhých předmětů), sedadla ve 2. řadě - sklopná, výklopná a vyjímatelná, sklopné stolečky na opěradlech předních sedadel, RadioSat Classic CD MP3 Sound 4 x 15 W s Bluetooth®, s ovládáním pod volantem, oddělený displej.

Výbava testovaného vozu:Hlavové opěrky Comfort (5.600,-), navigační systém Carminat TOMTOM (13.700,-), metalický lak (13.500,-).

Nové solární elektrárny prolomí příští rok hranici sta gigawattů Nové solární elektrárny prolomí příští rok hranici sta gigawattů

Stavbu elektráren žene vzhůru už zase Čína, k níž se…

Venezuelská opozice bude vyloučena z prezidentských voleb, řekl Maduro Venezuelská opozice bude vyloučena z prezidentských voleb, řekl Maduro

Venezuelský prezident Nicolás Maduro řekl, že hlavní…

Požáry v Kalifornii způsobují rekordní škody. Letos přesáhly deset miliard dolarů Požáry v Kalifornii způsobují rekordní škody. Letos přesáhly deset miliard dolarů

Na jihu Kalifornie pokračují požáry, které začaly v…

Katar pokračuje v nákupu letounů. Od Britů nakoupí stíhačky téměř za sedm miliard eur Katar pokračuje v nákupu letounů. Od Britů nakoupí stíhačky téměř za sedm miliard eur

Katar koupí od britské zbrojovky BAE Systems 24 bojových…

 

Štítky Renault Testy MPV

Technické údaje
Motor Renault Grand Scénic 1,4 TCe (96 kW)
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1397
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 190 / 2250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.4 / 5.8 / 7.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 752 / 2050
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1425 / 655
Rozměr pneu:205/55 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4560
b) šířka (mm): 2077
c) výška (mm): 1645
d) rozvor (mm): 2770
e) rozchod vpředu (mm): 1536
f) rozchod vzadu (mm): 1539
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1000
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 720 / 980
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1080
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):990
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Renault Grand Scénic 1,4 TCe (96 kW)
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 10
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 4
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 7
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,44
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla

Firmy, které se zabývají distribucí baterií jak pro…

Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110? Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy…

 



Renault Grand Scénic: I sedmimístné MPV se přiblížilo crossoverům Renault Grand Scénic: I sedmimístné MPV se přiblížilo crossoverům

Nový Grand Scénic je proti předchůdci delší, širší i…

Finále dlouhodobého testu: Renault Grand Scénic 1.6 dCi Finále dlouhodobého testu: Renault Grand Scénic 1.6 dCi

Pobyl s námi v redakci přesně rok, urazil 43 210…

 



 
Ital Design Columbus (1992): Silniční boeing měl sedm křesel a V12 od BMW

Ital Design Columbus (1992): Silniční boeing měl sedm křesel a V12 od BMW

Včera

Luxusní a okázalý Columbus vznikl ke kulatému výročí objevení Ameriky. Dával na odiv avantgardní italské tvary, německý motor, ale do USA stejně nahlížel.




Blesk.cz

České Budějovice zasypaly meteority. Astronomové vyhlašují pátrání

České Budějovice zasypaly meteority. Astronomové…

Astronomové prosí veřejnost o spolupráci. Hledají meteority, které měly minulý týden dopadnout poblíž Českých…

Mladá instagrammerka hledala správný úhel pro selfie a místo toho našla smrt

Mladá instagrammerka hledala správný úhel pro selfie…

Mobily jsou s námi na každém kroku a zírání do displejů odvádí pozornost od dění kolem nás. Když přidáte…

 

iSport.cz

Čekání Pirátů na tři body? 49 dní! Už si to nepamatuji, smál se Růžička

Čekání Pirátů na tři body? 49 dní! Už si to…

Dlouhých 49 dní čekali hokejisté Chomutova na tříbodovou výhru. Dočkali se ve 30. kole extraligy, když porazili…

Laštůvka na odstřel. Pavlenku nenahradil, vystřídat ho může Kolář

Laštůvka na odstřel. Pavlenku nenahradil, vystřídat…

Jan Laštůvka měl adekvátně nahradit Jiřího Pavlenku, brankářskou jedničku Slavie z mistrovské sezony. Nepovedlo…

 

Reflex.cz

Vodní hrátky s arcibiskupem: Na unikátní zámek v Hellbrunnu si nezapomeňte vzít pláštěnku

Vodní hrátky s arcibiskupem: Na unikátní zámek v…

Jestliže se řadíte k milovníkům vody a architektury, vydejte se do Hellbrunnu. Zámek na jižním okraji Salcburku…

Smutná tvář klimatických změn. Fotograf natočil umírajícího medvěda

Smutná tvář klimatických změn. Fotograf natočil…

Fotograf známého listu National Geographic včera zveřejnil smutné záběry, na nichž je na kost vyhublý lední…