Renault Grand Scénic 1,4 TCe (96 kW) - Ve velkém těle malý motor

Renault Grand Scénic 1,4 TCe (96 kW) - Ve velkém těle malý motor

 
 

O současných turbodieselech dCi nelze říci mnoho špatného. Co když ale pod kapotu relativně velkého Renaltu zamíří maloobjemový turbobenzin?

Nové Renaulty Scénic i Grand Scénic jsme testovali nedávno, ale pokaždé s novým turbodieselem 2.0 dCi (118 kW). Běžný zákazník se bude dívat spíše po menších kubaturách, resp. po zážehových motorizacích. Těch není v současné nabídce pro český trh mnoho a tou papírově zajímavější je jistě nový motor 1,4 TCe (96 kW).

Úplně down

Papírové hodnoty malého čtyřválce jsou lákavé: 96 kW v 5500 min-1 a 190 Nm ve 2250 min-1 mohlo ještě nedávno patřit kdejakému dvoulitrovému motoru, který spaluje benzin. Dnes jde o realitu maloobjemových přeplňovaných čtrnáctistovek. Na rozdíl od motorů Volkswagenu zůstávají Fiat i Renault u jednodušší konstrukce se vstřikováním do sacího potrubí. Díky vhodnému zpřevodování se i tak dokáží – alespoň teoreticky – dostat s kombinovanou spotřebou na úrovně hluboko pod tím, co by člověk čekal od atmosférického dvoulitru. Konkrétně náš pětimístný Grand Scénic má v technické specifikaci kombinovanou spotřebu 7,1 l/100 km, což je o 0,4 l/100 km nižší hodnota, než u klasické motorizace 1,6 16V (81 kW).

obrázek [555 x 276]  

Výborně odhlučněný agregát se při běžné jízdě projevuje jen velmi nenápadně. S relativně těžkým autem (1420 kg) zvládá akcelerovat asi tak jako stejně výkonný turbodiesel 1,9 dCi, který má však celých 300 Nm a cenovku vyšší o 55 tisíc korun. Rozjezdy s TCe jsou výrazně jednodušší díky plynulému nástupu motoru a progresivně s otáčkami rostoucí síle motoru, která se snadno dávkuje jak při pojížďkách ve městě, tak i mimo něj. Ve srovnání s turbodiesely má zážehový motor sametový chod a podstatně snáze s ním lze akcelerovat do vyšších otáček. Výpravy za 5500 min-1 na druhou stranu nemají příliš smysl.

Když se nebudete omezovat ve využívání potenciálu motoru, dokáže na pohled dynamické MPV za jízdy dostát očekáváním. Bohužel je to právě spotřeba paliva, jež roste nade všechna očekávání. Dynamické ježdění může snadno skončit odběrem 15 l/100 km a ve městě raději rovnou počítejte s 10 l/100 km jako s minimální cenou za podané výkony. Při dálkové přepravě a jízdě konstantní rychlostí lze jezdit na dálnici za 9 l/100 km (rychlost 130 km/h, otáčky 3600 min-1, poloviční zatížení vozu), resp. za 7 l/100 km (100 km/h). To není zrovna málo na MPV nižší střední třídy, ale čísla mnohé vysvětlují. Automobil s pohotovostní hmotností přes 1,4 t můžete naložit až 600 kg, jeho karoserie je 1,645 m vysoká a 4,56 m dlouhá. Malý motor tak bývá velmi zatížen i když právě není cihla na plynu. Na dynamice jízdy to vlastně nepoznáte, ale na spotřebě ano.

obrázek [555 x 277]  

Velkoprostorová rekapitulace

Protože jsme nedávno o Grand Scénicu psali hned na několika místech (jízdní dojmy, podrobný popis, test motorizace 2,0 dCi (118 kW)), odbudeme další části testovaného vozu jen shrnutím všech dosavadních poznatků.

Řidič se v nové generaci MPV značky Renault cítí přirozeně. Posaz za volantem je veskrze automobilový, seřizovací rozsahy volantu i sedadla jsou velkorysé a když připlatíte 5600,-Kč za speciální hlavové opěrky, budete mít mimořádné pohodlí i v oblasti hlavy. Problematické je umístění TFT displeje uprostřed přístrojové desky. Mezi ním a řidičovou hlavou je totiž také věnec volantu, který některé zobrazované informace zakrývá. Naopak velmi dobře funguje automatická dvouzónová klimatizace s režimy soft, normal a fast i poloautomatická parkovací brzda, kterou není třeba manuálně zajišťovat.

Velká šířka interiéru (1480 mm vzadu) nevylučuje obsazení tří samostatných sedadel ve druhé řadě třemi dospělými cestujícími. I jejich posaz je nečekaně komfortní, sedáky jsou 370 mm nad podlahou, a celkem dobře (na poměry kategorie) zvládají podpírat stehna průměrně rostlým osobám. Místa v podélném směru i nad hlavou je více než byste mohli reálně využít.

obrázek [555 x 412]  

V pětimístném Grand Scénicu (příplatek proti Scénicu jen 15.000,-Kč!) je gigantický zavazadlový prostor, na který se bude snadno přecházet i zhýčkaným uživatelům Octavií. Zadní sedadla jde navíc nejen překlápět, ale také vyjímat z vozu, takže na víkendové i prázdninové stěhování rodin je to vskutku ideální vozidlo.

Jízdní vlastnosti dlouho nebyly mezi prioritami Renaultu, ale to se s posledními modely uvedenými na trh začíná měnit. Konstrukce karoserie s pomocnými rámy je velmi tuhá a podvozek už není tak francouzský jako ještě nedávno. V zatáčkách se Grand Scénic naklání jen málo, k optimu však stále schází jednoznačná vazba mezi předními koly a řidičem a vyspělejší konstrukce zadní nápravy, která by zlepšila komfort jízdy a vedení kol na špatných cestách.

Závěr

Druhá a poslední zážehová motorizace v Grand Scénicu dává vozu jízdní dynamiku na úrovni optimální naftové motorizace 1,9 dCi (96 kW). Máte tedy před sebou klasický rozhodovací problém. Jezdit s tichým, snadno ovladatelným 1,4 TCe s průměrem kolem 9 l/100 km nebo raději zvolit klasické dCi, které je na začátku o 55 tisíc dražší, ale umí stejnou muziku předvádět za 7 l/100 km?

O Grand Scénicu jako takovém není mnoho pochybností. Jde o jedno z nejlepších současných MPV nižší střední třídy, což dále umocňuje cenová politika českého dovozce, která zavrhla akční ceníky a místo nich nabízí atraktivní cenovky transparentně a pro každého.

obrázek [555 x 365]  

Plusy

  • Skrývání skutečných rozměrů
  • Základní výbava
  • Pohodlí
  • Prostornost
  • Podvozek
  • Tichý motor

Minusy

  • Vyšší spotřeba paliva
  • Zakrývání horní části displeje jeho slunečním krytem, případně věncem volantu
  • Delší dráhy řazení
  • Manipulace se sedadly ve druhé řadě
První cena vozu384.900,- (1,6 16V 81 kW Authentique 5 míst)
První cena vozu s testovanou motorizací439.900,- (1,4 TCe Expression 5 míst)
Základní cena testovaného vozu464.900,- (1,4 TCe Dynamique 5 míst)
Cena testovaného vozu vč. příplatků497.700,- (1,4 TCe Dynamique 5 míst)
Spolupracujeme s TipCars.com

Renault Grand Scénic 1,4 TCe (96 kW)

Cena v základní výbavě: 464 900 Kč Cena v testované výbavě: 497 700 Kč

Základní výbava:ABS s EBV s asistenčním systémem brzd, rozsvícení výstražných světel v případě nouzového brzdění, elektronický stabilizační systém ESP s protiskluzovým systémem ASR s kontrolou nedotáčivosti, čelní dvouobjemové adaptabilní airbagy pro řidiče a spolujezdce (odpojitelný), boční airbagy (chránicí hrudník-pánev) na předních sedadlech, hlavové airbagy, zadní bezpečnostní pásy a signalizace nezapnutého pásu spolujezdce, přední bezpečnostní pásy výškově nastavitelné, s omezovačem síly, pyrotechnickými předpínači a zvukovou indikací při nezapnutí na straně řidiče, zadní bezpečnostní pásy s omezovači síly, ISOFIX – příprava pro upevnění dětské sedačky na všech sedadlech ve 2. řadě, výškově nastavitelné bezpečnostní opěrky hlavy na všech místech, disky kol z lehké slitiny 17" „SCHUSS“, volant a hlavice řadicí páky v kůži, pack „Look“ – kryty mlhových světel v barvě chromu, boční lišty dveří v barvě karoserie a zadní lišta v barvě chromu, nárazníky v barvě karoserie, vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, vnější kliky dveří v barvě karoserie, karta Renault „Keyless Drive“, elektrický posilovač řízení s proměnlivým účinkem, výškově a hloubkově nastavitelný volant, palubní počítač, barevná multifunkční obrazovka s možností perzonalizace (TFT), poloautomatická ruční brzda, ukazatel venkovní teploty, plnohodnotná rezerva, tempomat s omezovačem rychlosti, přední mlhové světlomety, vnější zrcátka elektricky nastavitelná, vyhřívaná, asférické na straně řidiče, nastavitelné zpoždění zhasínání světlometů, stěrač zadního okna, dvouzonová automatická klimatizace s 3 režimy nastavení + dešťový a světelný senzor, výduchy klimatizace pro zadní sedadla, centrální zamykání dveří a palivové nádrže, postupné rozsvěcení/zhasínání vnitřního osvětlení elektronickou kartou, elektrické ovládání předních a zadních oken, impulzní, s ochranou proti přiskřípnutí, uzávěr palivové nádrže s integrovanou záklopkou, přenosný popelník a zapalovač, zásuvka na 12 V v 2. řadě sedadel a v zavazadlovém prostoru, parkovací senzor vzadu, protisluneční záclonky na zadních oknech ve 2. řadě sedadel, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, sedadlo řidiče s bederní opěrkou, sedadlo spolujezdce sklopné (umožnujíci položení dlouhých předmětů), sedadla ve 2. řadě - sklopná, výklopná a vyjímatelná, sklopné stolečky na opěradlech předních sedadel, RadioSat Classic CD MP3 Sound 4 x 15 W s Bluetooth®, s ovládáním pod volantem, oddělený displej.

Výbava testovaného vozu:Hlavové opěrky Comfort (5.600,-), navigační systém Carminat TOMTOM (13.700,-), metalický lak (13.500,-).

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

Další Trumpův obrat. Připojil se k dohodě o nutnosti boje proti protekcionismu Další Trumpův obrat. Připojil se k dohodě o nutnosti boje proti protekcionismu

Státy sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7) se na…

 

Štítky Renault Testy MPV

Technické údaje
Motor Renault Grand Scénic 1,4 TCe (96 kW)
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1397
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 190 / 2250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.4 / 5.8 / 7.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 752 / 2050
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1425 / 655
Rozměr pneu:205/55 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4560
b) šířka (mm): 2077
c) výška (mm): 1645
d) rozvor (mm): 2770
e) rozchod vpředu (mm): 1536
f) rozchod vzadu (mm): 1539
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1000
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 720 / 980
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1080
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):990
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Renault Grand Scénic 1,4 TCe (96 kW)
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 10
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 4
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 7
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,44
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Renault Grand Scénic: I sedmimístné MPV se přiblížilo crossoverům Renault Grand Scénic: I sedmimístné MPV se přiblížilo crossoverům

Nový Grand Scénic je proti předchůdci delší, širší i…

Finále dlouhodobého testu: Renault Grand Scénic 1.6 dCi Finále dlouhodobého testu: Renault Grand Scénic 1.6 dCi

Pobyl s námi v redakci přesně rok, urazil 43 210…

 



 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Dnes 16:50

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

ONLINE: Bělobrádek smetl Čunka, lidovci kývli Starostům a mají klip Renče

ONLINE: Bělobrádek smetl Čunka, lidovci kývli…

Vicepremiér Pavel Bělobrádek s přehledem zvítězil v souboji o křeslo předsedy lidovců, když získal 84 procent…

ISIS se přihlásil k teroru, při kterém v Egyptě zemřelo 29 křesťanů

ISIS se přihlásil k teroru, při kterém v Egyptě…

Radikální organizace Islámský stát (ISIS) se v sobotu přihlásila k pátečnímu útoku na koptské křesťany v…

 

iSport.cz

Trenérská rošáda v Jihlavě. Jinoch končí, ve hře je i zlínský Páník

Trenérská rošáda v Jihlavě. Jinoch končí, ve hře je…

Na další trenérskou rošádu se chystá Jihlava. Klub sice v lize zachránil Josef Jinoch, ale jeho krátká mise dnes…

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Ve zlaté éře českého hokeje patřil mezi nejvýraznější osobnosti. Majitel Plzně a její trenér Martin Straka proto…

 

Reflex.cz

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…

Dojede trutnovský festival na chaos?

Dojede trutnovský festival na chaos?

Trutnovský festival, nazývaný často „český Woodstock“, byl a snad dosud i je symbolem svobody. Vždyť za…