TEST Renault Mégane Grandtour GT 1.6 dCi – Rychle i úsporně s jedním ale
Design, interiér
Obliba naftových motorů kvůli jejich vyšším cenám a hrozícímu zákazu ve velkých německých městech sice klesá, stále se ale najde dostatek zákazníků, kteří je chtějí. Mezi kompakty se letos stále prodává 30 % aut se vznětovým motorem. Nabídka tak zůstává široká, a to i když chcete kompaktní kombík se silným turbodieselem a automatem.
Renault vás v takovém případě bude lákat na testované Mégane Grandtour GT s motorem 1.6 dCi (120 kW), které můžete pořídit už za 674.900 korun. Ve srovnání s konkurencí má možná menší objem a je o něco slabší, Volkswagen Golf GTD vám nabídne z 2.0 TDI 135 kW a Ford Focus ST kombi z 2.0 TDCi ještě o kilowatt navíc, zároveň je ale Mégane o hodně levnější. S turbodieselem je možná o 50.000 korun dražší než verze s benzinovým 1.6 TCe (151 kW), jiné kompaktní naftové kombíky ale na něj cenově nestačí. Vždyť za takový Golf GTD se sedmistupňovou převodovkou DSG zaplatíte 810.900 korun.
Umí ale Mégane Grandtour GT s motorem 1.6 dCi nalákat i na něco jiného než atraktivní cenovku? Stačí mu jeho 120kW motor? A hodí se vůbec do takového auta naftový motor? To všechno jsme zjišťovali v rámci týdenního redakčního testu.
Sportovní elegán
Než se však vrhneme na dojmy z jízdy, pojďme si Mégane Grandtour GT prohlédnout, protože detailní pohled stojí za to. Tenhle kombík se zkrátka povedl! Už výchozí automobil vypadá opravdu skvěle, což je u verze GT dále podpořeno sportovnějším stylem.
Vpředu i vzadu najdeme specifické nárazníky, je tu i jiná maska chladiče (s černou voštinovou mřížkou) nebo chromovaná koncovka výfuku. Ta je možná jedinou pihou na kráse naftové Méganu GT, je jen na levé straně, což nepůsobí příliš symetricky. Dva „laufy“ bohužel zůstávají vyhrazené hatchbacku. Výsledek každopádně zůstává decentní, tato verze upravená RenaultSportem zkrátka hlasitě nekřičí do světa, že má pod kapotou silný motor.
Obzvlášť povedeně pak auto působí v modré metalíze, líbí se nám rovněž příplatková 18palcová kola Magny-Cours za přijatelných 12.000 korun.
Vynikající sedadla
Decentní sportovní styl vládne také interiéru, který zdobí modré dekorové lišty a prošívání stejnou barvou. Dále uvnitř máme volant čalouněný jemnou Nappa kůží s masivním věncem, doplněný o výrazná „pádla“ pod volantem připomínající ty v aktuálních Alfách Romeo. Ta by ale mohla být protažená i ke spodní části věnce a hlavně umístěná blíže věnci, při ostřejší jízdě nejsou moc po ruce. Široký rozsah nastavení volantu ale kvitujeme.
Největší pochvalu ale zaslouží sedadla, kterou jsou jednoduše skvělá. Nečekejte žádné skořepiny jak z Méganu RS, tyhle sedačky s výrazným bočním vedením čalouněné kombinací látky a koženky (látku lze za příplatek nahradit alcantarou) skvěle podrží v oblouku a zároveň zůstávají komfortní i na dlouhých cestách. Bočnice navíc zůstávají měkké, což usnadňuje nastupování.
Naopak vzadu si moc pohodlí neužijete. Už v hatchbacku jsme kritizovali málo místa pro kolena, přičemž kombík na tom není o mnoho lépe. Rozvor má sice proti pětidveřovému modelu natažený o 43 mm na 2.712 mm, prostor vzadu ale zůstává přinejlepším průměrný. U kombi se totiž zvětšoval hlavně zavazadlový prostor, objem 521 litrů je o výrazných 137 l více než u hatche. Stejně to ale není moc, mnohé jiné kompaktní kombíky poskytují objem přes 600 litrů. Výhodou jsou každopádně sklopná zadní sedadla takřka do roviny nebo přepážka rozdělující zavazadelník na dvě části. Uvnitř zase potěší rozměrná schránka před spolujezdcem.
Na rozdíl od dříve testovaných Méganů s vertikálně orientovaným displejem s úhlopříčkou 8,7“ byla v nyní zkoušeném kombíku menší, horizontálně orientovaná sedmipalcová obrazovka, která je pro verzi GT standardem. V takovém případě vám naštěstí zůstanou konvenční tlačítka pro ovládání ventilace, jsou ale poměrně titěrná, což znesnadňuje ovládání. Stejně bychom si ale s touto verzí multimediálního systému R-Link 2 vystačili, a to přestože za navigaci (TomTom) si musíte připlatit dodatečných 10.000 korun.
Motor, jízdní vlastnosti
Naftový tón a skvělá převodovka
Dost ale bylo řečí o vzhledu a praktičnosti, nastává čas jezdit. V případě kombíku je Mégane GT vrcholnou verzí tohoto modelu, Mégane RS dostanete jen jako hatch. Na výběr máte dvě přeplňované šestnáctistovky, ta zážehová poskytuje 151 kW a ta testovaná, vznětová 120 kW. Tato varianta motoru 1.6 dCi je známá třeba již z Talismanu, pro zajištění lineárního tahu má dvojité přeplňování. Menší turbo poskytuje dostatek točivého momentu v nízkých otáčkách, zatímco to větší se stará o dostatek elánu ve vyšších otáčkách.
Po nastartování hudební systém auta uměle zahřmí, aby následně motor dal najevo svůj vznětový tón. Po zahřátí se ale uklidí a jeho zvuk je kvůli skvělému odhlučněn parádně potlačen. Přesto nám ale charakteristický dieselový tón ke sportovně laděnému autu tolik nesedí.
Jinak ale k jednotce nemáme zásadních připomínek. Díky sekvenčnímu přeplňování hezky táhne prakticky od volnoběhu a elán neztrácí do nějakých 4000 otáček. Síly má se svými 120 kW a 380 N.m rozhodně dost, a tak si nižšího výkonu ve srovnání s konkurencí ani nevšimnete. Pokud tedy nečekáte ostré sportovní kombi, Mégane Grandtour GT zůstává hlavně „gran turismem.“
Stejně jako benzinový motor je i biturbodiesel výhradně spárován s dvouspojkovou převodovkou EDC. Popravdě řečeno nám ale manuál ale nijak zvlášť nechyběl, protože tenhle šestistupňový automat s motorem skvěle spolupracuje. Změna převodu je naprosto hladká, při rozjezdech pracuje jemně a necuká. A na manuální pokyn hbitě reaguje. Snad jen při ostřejším tempu si všimnete, že by EDC přece jen mohlo řadit rychleji.
S ohledem na svoji sílu motor potěší i svojí spotřebou. I ve městě jsme se vešli do osmi litrů, na dálnici jsme jezdili za sedm a závěrečný průměr činil 6,6 l/100 km. S trochou dobré vůle se tak dá dostat na dostřel udávané kombinované spotřebě 4,7 l/100 km, což dnes rozhodně není běžná věc.
Skvělý podvozek, ale kde jsou jeho limity?
Jelikož se ale jedná o verzi laděnou divizí RenaultSport, byla by škoda s Méganem Grandtour GT trhat rekordy v úsporné jízdě. S tímhle autem se rádi svezete rychle, bohužel to však má své jedno ale.
A to ale se jmenuje podvozek 4Control, tedy elektronický systém natáčení zadní nápravy. Kvůli němu a nepříliš komunikativnímu řízení totiž mnohdy těžce odhadnete, nakolik můžete autu v zatáčce věřit a co ještě zvládne pobrat. Hraniční rychlost je v tomto případě 80 km/h, při pomalejším tempu se zadní kola natočí maximálně o 2,7° proti těm předním pro zvýraznění agility, zatímco při vyšší rychlosti se otočí ve stejném směru jako ta přední (tedy tzv. krabí chod), což pomáhá stabilitě.
První průjezd obloukem je ale takový zvláštní, skoro se vám až zdá, že jde auto do smyku. Tento pocit ale zmizí, až si na to zvyknete, to pak budete nadšeni tím, jak Mégane dokáže obratně zatáčet. Stále ale budete neustále přemýšlet, co si s autem ještě můžete dovolit a co už ne. Stačí se totiž pohybovat okolo té limitní rychlosti a jen u trochu jiného tempa se vůz zachová zcela jinak než minule, což občas dokáže udělat hluboké vrásky na čele. Nešlo by ten 4Control naladit jinak, prosím? Jinde takové pocity s natáčením všech kol nemáme...
Jinak ale z jízdního hlediska vlastně není co kritizovat. Mégane GT sice nemá adaptivní podvozek jako vybraná konkurence, vlastně to ale není potřeba. Naladění je ve srovnání s běžnými verzemi samozřejmě tužší, i s příplatkovými 18palcovými koly je ale i na českých silnicích stále bez problémů použitelný. Tenhle kombík z vás duši rozhodně nevytřese, a tak vedle sportovních radovánek poskytne i pohodlné přesuny. Jednotlivé nerovnosti tlumí opravdu parádně! A líbí se nám i dobře dávkovatelné brzdy.
Závěr
Závěr
Renault Mégane Grandtour GT je velice povedeným autem. Vypadá pěkně, hezky se s ním svezete a jeho vznětová šestnáctistovka zaujme silou i úsporností. Rozhodně jsme neměli pocit, že by mu výkon chyběl, průměrná spotřeba 6,6 l/100 km je pak u takového auta skvělá. Přesto bychom možná raději sáhli po benzinovém motoru, dieselový zvuk se k sportovně laděnému autu tolik nehodí, navíc je zážehový čtyřválec 1.6 TCe se svými 151 kW o dost silnější a ještě k tomu o významných 50.000 korun levnější. I základních 674.900 korun za turbodiesel 1.6 dCi je ale slušná částka.
To je ale otázka preferencí, z objektivního hlediska najdete na autě jen jednu výraznou chybu. Systém řízení čtyř kol 4Control sice znamená, že je Mégane neskutečně agilní, jenže zároveň kvůli němu hůře odhadujete limity auta. Stačí jednu a tu samou zatáčku projet jen trochu odlišnou rychlostí a kvůli jinak natočeným zadním kolům se auto zachová zcela jinak než při předchozím průjezdu. Pokud pak hledáte rodinné auto, je nutné zdůraznit omezený prostor na zadních sedadlech. Jen ale nečekejte žádný drsný sporťák s praktičností kombíku, tohle je ryzí gran turismo, se všemi jeho klady i zápory.
Nejlevnější verze modelu | 369.900 Kč (1.6 SCe/84 kW Life) |
Základ s testovaným motorem | 674.900 Kč (1.6 dCi/120 kW EDC GT) |
Testovaný vůz bez příplatků | 674.900 Kč (1.6 dCi/120 kW EDC GT) |
Testovaný vůz s výbavou | 737.900 Kč (1.6 dCi/120 kW EDC GT) |
Plusy
- Skvělé sedačky
- Vynikající naladění podvozku
- Pohledný design
- Slušná spotřeba
- Atraktivní cenovka
Minusy
- Nekomunikativní řízení
- Hůře odhadnutelné limity
- Omezený prostor vzadu
Foto: Ondřej Kroutil