Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Test: Sanitní Ford Transit Custom L2 310 - Přeprava pacientů

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Ford s modelem Custom zamířil do oblasti služeb nemocným. Vyzkoušeli jsme delší verzi s přestavbou od firmy FD servis Praha.

Jakkoli se proměna dodávky pro přepravu osob v sanitní vůz může jevit jednoduchá, ve skutečnosti jde o náročnou práci. Například ke schválení individuální přestavby musí všechny díly příslušenství odolat přetížení 8G. Společnost s jménem hlavního města v názvu sídlí v Říčanech a vzala si do práce Ford Custom na delším rozvoru.

Odvozeno z kombi

Ačkoliv sanitka měla plechovou přepážku oddělující řidiče od převážených pacientů, byla za základ pro přestavbu použita verze kombi. Nutnost kotevních bodů v podlaze pro sedadla v zadní části vozu si vynutila provedení kombi. Před přestavbou na sanitní automobil však došlo k demontáži sedaček druhé a třetí řady (-2 x 15 000 Kč bez DPH). Díky tomu a navýšení celkové hmotnosti vozu o 100 kg na 3100 kg narostlo užitečné zatížení na 966 kg, což je pro montáž vestavby slušná hodnota.

Téměř tuna pro posádku a úpravy nevyloučila bohatou standardní výbavu vozidla včetně sedadla řidiče stavitelného v osmi směrech a bederní opěrky. Příjemná byla kůže na hlavici řadicí páky i věnci volantu.

Na místě řidiče přišlo vhod ovládání rádia na volantu včetně bluetooth. To je pro řidiče sanitky velmi důležité pro přijímání telefonátů bez omezení.

Výstraha

Pohled na vůz opatřený folií Reflexite Daybright a majáky Whelen Woodway 2022 dával jasně najevo zaměření automobilu. Málo viditelná ale velmi dobře slyšitelná byla siréna WSSC30 od stejného výrobce jako v případě majáků. Umístění? Samozřejmě za maskou motoru.

Pět pacientů

Sanitka určená k běžnému převozu nemocných měla dostavěná čtyři sedadla včetně tříbodových bezpečnostních pásů. To zadní tvořil vozík s možností jej vyvézt z vozu po rozkládací rampě. Pro transport byl ukotven v podlaze speciálním držákem, který měl izolované dosedací plochy, aby nevytvářely během transportu hluk.

Všimli jsme si velmi dobrého zpracování ručně ovládané dvoudílné rampy. Byla opatřena madly pro snadné rozkládání i skládání. Drobnost, kterou uživatelé ocení zejména v zimě, se skládala ze čtyř drobných zarážek umístěných v pravidelných odstupech uprostřed rampy. Najíždět s vozíkem obsazeným dospělou osobou s botami od sněhu by mohlo být nejen svízelné, ale pro obsluhu i pacienta nebezpečné.

Samostatnou kapitolu tvořila polohovatelná nosítka s oddělitelným podvozkem. Kdo je již vyzkoušel, ocení výborné boční vedení nosítek. Samozřejmost tvořily upínací popruhy.

Když se chcete uvnitř sanitky postavit, už to tak slavné není. Jelikož jde o běžný převoz bez lékařské asistence nemocným, dá se tento deficit vydržet. Ford s modelem Custom je však po loňském odhalení zvýšeného provedení H2 připraven nabídnout i tuto variantu.

Pohodlí pro pacienty

Custom nabízí pod dvoumístnou lavicí vpředu velký odkládací prostor. Ten využil přestavbář, který do volného místa nainstaloval přídavné teplovodní topení od značky Behr. Pro maximální účinek a vyhřátí prostoru pro pacienty jde nasávaný vzduch z kabiny a nikoliv venkovního prostoru.

Prostory posádky a pacientů byly dále propojeny signalizačním zařízením. Na přístrojové desce se nám zobrazovaly otevřené boční či zadní dveře, nemocní měli možnost zvonkem dát řidiči znamení, že něco nutně potřebují.

Součást přestavby také tvořila dělicí přepážka mezi řidičem a pacienty, která byla opatřeně posuvným oknem a zakrývací roletkou. Příjemné prostředí v ambulantním prostoru zajišťovala dodatečná tepelně-zvuková izolace materiálem Mirelon, který se hojně používá i ve stavebnictví. Příznivý dojem z transportu zlepšovalo obložení stěn i podběhů kol laminátem s vkusnou povrchovou úpravou.

Pouze základní motor

Model Custom může pohánět trojice výkonových verzí motoru 2.2 TDCi/74/92/114 kW. Přestavba vozu se zvýšenou celkovou hmotností na 3,1 tuny používala základní motorizaci 74 kW/310 N.m. Díky šestistupňové převodovce bylo sice možné plně využívat potenciál motoru, ale při obsazení čtyřmi osobami poklesla dynamika vozu na podprůměrnou úroveň. Samozřejmě nešlo o vůz pro záchranné zdravotnické služby, ale díky vybavení výstražnými doplňky měl předpoklad „rychlého“ nasazení. Chápeme však, že cenový rozdíl mezi základním motorem 74 kW a prostředním 92 kW (350 N.m) dosahuje značné částky 37 500 korun bez daně.

Úspora nafty

Custom kombi dostává standardně systém Start-stop, což také platilo o sanitce. U vozu rozvážejícího pacienty po městě a blízkém okolí jde o prvek, který může ušetřit několik deci nafty na sto ujetých kilometrů. K příjemným překvapením se zařadilo vyhřívání sedadla řidiče, které patří ke standardu výbavy všech provedení Custom kombi. Za velmi důležitý prvek při přepravě pacientů považujeme rovněž stabilizační systém ESP, který tvoří jednu z položek základní výbavy.

Plusy

  • Komfort pro nemocné
  • Nástupní schůdek
  • Úsporný pohon

Minusy

  • Místo ve svislém směru
  • Výkon motoru

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.2 TDCi
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 2198
Vrtání x zdvih (mm) 86 x 94,6
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/min-1) 74/3500
Točivý moment (N.m/min-1) 310/1700
Převodovka šestistupňová manuální
Stálý převod 4,19
Pohon předních kol
Spotřeba paliva (l/100 km) 7,4/6,1/6,5
Emise CO2 (g/km) 177
D/š/v (mm) 5339/2080/1976
Rozvor (mm) 3300
Přední převis (mm) 1011
Zadní převis (mm) 1028
Boční posuvné dveře (mm) 1320 x 1030
Celková hmotnost (kg) 3100
Užitečná hmotnost (kg) 966
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) 750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) 1500
Nejvyšší rychlost (km/h) 150
Objem nádrže paliva (l) 80
Cena test. vozu (Kč bez DPH) 628 600

Ladislav Černý
Diskuze (0)