Test: Sanitní VW Transporter

Test: Sanitní VW Transporter

 
 
1.10. 2009 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Myslíte si, že přímo v ceníku užitkového modelu objevíte sanitní vůz?

V segmentu dodávek do celkové hmotnosti 3,5 tuny působí v Česku velmi početný tým hráčů. Většinou v jejich nabídce najdete skříňový vůz, kombi (včetně dnes již méně zajímavých verzí kombi N1), podvozek s kabinou či dvojkabinou. V rámci těchto verzí si navíc můžete vybírat dle rozvorů či výšek karoserie.

Sanitní kombi extra

V případě Volkswagenu se v ceníku dosluhující generace Transporteru vyskytuje také Kombi–Sanitka. Na rozdíl od ostatních verzí tohoto modelu ji dostanete pouze s rozvorem dlouhým 3400 mm. To je vzhledem k potřebě vnitřního prostoru pochopitelné. Zarazil nás však fakt, že improtér staví v ceníku Transporteru sanitní kombi ještě před valník s kabinou či dvojitou budkou. Pokud se na sanitní transportery zaměříme v běžném provozu, zjistíme, že jich skutečně jezdí více než podvozkových provedení s nástavbou. Odpověď je jednoduchá, provozovat sanitní přepravu není legislativně náročné, přitom se jedná o finančně zajímavou službu. K ní však potřebujete automobil vybavený dle specifických potřeb. Proto sanitní transporter, jak jej najdete v ceníku, obsahuje základní prvky pro tento typ vozidel. Přestavovat běžnou dodávku bez speciálních příprav by bylo velmi drahé, proto zdravotní organizace de facto používají coby základ výhradně transportery. Z výroby připravené vozy pak snáze dovybavíte vším potřebným, celková cena se tudíž nevyšplhá do oblak.

Šest motorů a dvě převodovky

Na široké nabídce pohonného řetězce je vidět, že Volkswagenu se v tomto segmentu mimořádně daří. Základní turbodiesel 1.9 TDI můžete ve spojení s pětistupňovou manuální převodovkou obdržet ve verzích 62 a 75 kW. Pod kapotou testovaného vozidla se ukrýval pětiválec 2.5 TDI podávající výkon 96 kW. Na více než dvoutunové vozidlo se jednalo o přesně padnoucí motorizaci. Zejména proto, že 2.5 TDI dostává standardně šestistupňové převodovky. Proč v množném čísle? Vedle testovaného manuálního ústrojí lze získat také automatické. My jsme byli s přímo řazeným ústrojím byli nadmíru spokojeni, přesné dráhy a páka na výstupku středové konzoly nás těšily každou chvíli. Volkswagen také myslí na užití sanitek v horách či hůře přístupných oblastech a ke 2.5 TDI nabízí pohon všech kol 4Motion. Pro milovníky zážehových šestiválců je připravena jednotka 3.2 V6/173 kW s oběma druhy šestistupňové převodovky. V nabídce pohonných jednotek naleznete rovněž letitý čtyřválec 2.0/85 kW.

Základem tři

V kabině pro řidiče a zdravotnický personál je standardně umístěna dvojice sedadel, my jsme měli k dispozici dvousedadlo vedle spolujezdce. Dva středně urostlí cestující se na něm však pohodlně přepraví jen na kratší vzdálenost či v naléhavém případě. Jednodušší pojetí přístrojového štítu Transporteru nám v sanitce nevadilo, protože jsme jej brali coby užitkové vozidlo, a ne jako luxusnější osobní Multivan. Řidič však obdržel základní komfort i zde – všestranné nastavení volantu, pohodlné sedadlo a výškově stavitelný bezpečnostní pás. K naprosté pohodě za volantem chybělo jen výškově stavitelné sedadlo. Přístrojová deska byla obohacena o tlačítka k ovládání výstražných světelných i zvukových signálů. Tuto výbavu samozřejmě doplňovaly majáky, na střeše nechyběly ani směrově stavitelné světlomety pro nakládání pacientů za snížené viditelnosti.

Vybavení sanitky

Prostor za posádkou oddělenou plechovou stěnou s otvíratelným okénkem byl vybaven přestavbou Sicar. Ta využila přípravy z továrny pro uchycení sedaček a lehátka do podlahy, proti bočním posuvným dveřím se nacházelo klasicky používané křeslo na kolečkách. Na zcela zadním pevném sedadlem ve směru jízdy se nabízelo místo pro box s lékařskými doplňky. Lehátko sjíždělo z vozidla po kvalitní nerezové rampě, její ukotvení k podlaze transporteru sneslo i značné odstředivé síly. Zkoušená sanitka byla připravena nejen na obvyklý transport lidí z nemocnice domů či převoz lehčích pacientů do zdravotního zařízení, ale rovněž k převozu urgentních případů. V levé přední části prostoru pro nemocné a službu konajícího zdravotníka se nacházel vývod kyslíku.

Bohatý základ

Aby sanitka mohla plnit svůj účel, tedy pomáhat odstraňovat bolest a nemoci, dostala do základního vybavení například dva airbagy, stabilizační systém ESP či protiprokluzový asistent při rozjezdu na kluzkém terénu. Samozřejmostí je zavedení klimatizace s odděleným nastavením teploty a množství cirkulovaného vzduchu pro zadní část vozidla.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.5 TDI
Typ přeplňovaný vznětový pětiválec
Objem válců (cm3) 2460
Kompresní poměr 18:1
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva čerpadlo tryska
Největší výkon (kW/ot. za min) 96/3500
Točivý moment (N.m/ot. za min) 340/2000-2400
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon předních kol
Spotřeba paliva (l/100 km) 10,9/6,8/8,3
D/Š/V (mm) 5290/1904/1990
Rozvor (mm) 3400
Provozní hmotnost (kg) 2180
Celková hmotnost (kg) 3000
Objem nádrže paliva (l) 80
Cena základní verze (Kč bez DPH) 632 600
Cena sanitního vozu (Kč bez DPH) 1 111 573

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Pavla Sikory: Bitcoin drahý, pomalý a umírající? Komentář Pavla Sikory: Bitcoin drahý, pomalý a umírající?

Česká platební brána se odvrací od bitcoinu, triumfuje…

Itálie vystavila účet Amazonu: chce 2,6 miliardy za daňové nedoplatky Itálie vystavila účet Amazonu: chce 2,6 miliardy za daňové nedoplatky

Italský daňový úřad se dohodl s americkým internetovým…

K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon

Z floridského Mysu Canaveral po několika odkladech…

Za skladování munice ve Vrběticích nebude nikdo potrestán Za skladování munice ve Vrběticích nebude nikdo potrestán

Osvobozující rozsudek v případu skladování údajně…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody

První díl nové série The Grand Tour nasadil laťku vysoko.…

Takto vypadá nejlevnější Lamborghini Urus. Přitažlivé není, přesto stojí balík Takto vypadá nejlevnější Lamborghini Urus. Přitažlivé není, přesto stojí balík

Konfigurátor Lamborghini Urus ukazuje poměrně zajímavé…

 



Fotoreportáž ze srazu VW Transporter: Legendární dodávka 180krát jinak! Fotoreportáž ze srazu VW Transporter: Legendární dodávka 180krát jinak!

Letos jsme opět zavítali na velké celorepublikové setkání…

Busík od VW za 3,8 milionu korun? Pozor, jde o model! Busík od VW za 3,8 milionu korun? Pozor, jde o model!

Za skoro čtyři miliony můžete mít leccos. Třeba slavný VW…

 



 
Test dojezdu elektromobilů v reálných podmínkách. Některé nezvládly ani 80 km...

Test dojezdu elektroaut v reálných podmínkách. Některé nezvládly ani 80 km...

Dnes 08:00

Kolegové z německého Auto Bildu postavili na start osm elektrovozů, které měly ujet trasu dlouhou 143 km. Do cíle jich dorazilo pět.




Blesk.cz

Jak stylově a originálně prostřít štědrovečerní stůl? Inspiraci najdete v galerii

Jak stylově a originálně prostřít štědrovečerní…

Zasedněte letos ke štědrovečerní večeři u krásně vyzdobeného stolu. Hezky prostřít stůl není zas až tak složité,…

Zdechovský s výpadem proti IKEA narazil i u českých nábytkářů. Komplikuje jim výrobu

Zdechovský s výpadem proti IKEA narazil i u českých…

Před Vánoci se znovu rozhořel spor o certifikaci českých lesů. Olej do ohně tentokrát přilil europoslanec Tomáš…

 

iSport.cz

Bojovník! Kouč Sevilly 16 dní po operaci rakoviny překvapil na lavičce

Bojovník! Kouč Sevilly 16 dní po operaci rakoviny…

Trenér fotbalistů Sevilly Eduardo Berizzo, bojující s rakovinou prostaty, se pouhých 16 dnů po operaci vrátil ke…

Slavia začíná redukovat kádr. Na odchodu jsou tři zahraniční posily!

Slavia začíná redukovat kádr. Na odchodu jsou tři…

Ve fotbalové Slavii pokračují změny, které odstartovaly s příchodem nového sportovního manažera Jana Nezmara.…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Zeman potřebuje Babiše více než Babiš Zemana

Václav Klaus ml.: Zeman potřebuje Babiše více než…

V pravidelné páteční Pětce se dnes Václav Klaus mladší mimo jiné věnuje možnosti Ruska ovlivnit prezidentské…

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Dokumentární cyklus Modrá krev patřil každý jarní týden mezi nejpopulárnější programy na ČT2 se sledovaností…