Test: Sanitní VW Transporter

Test: Sanitní VW Transporter

 
 
1.10. 2009 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Myslíte si, že přímo v ceníku užitkového modelu objevíte sanitní vůz?

V segmentu dodávek do celkové hmotnosti 3,5 tuny působí v Česku velmi početný tým hráčů. Většinou v jejich nabídce najdete skříňový vůz, kombi (včetně dnes již méně zajímavých verzí kombi N1), podvozek s kabinou či dvojkabinou. V rámci těchto verzí si navíc můžete vybírat dle rozvorů či výšek karoserie.

Sanitní kombi extra

V případě Volkswagenu se v ceníku dosluhující generace Transporteru vyskytuje také Kombi–Sanitka. Na rozdíl od ostatních verzí tohoto modelu ji dostanete pouze s rozvorem dlouhým 3400 mm. To je vzhledem k potřebě vnitřního prostoru pochopitelné. Zarazil nás však fakt, že improtér staví v ceníku Transporteru sanitní kombi ještě před valník s kabinou či dvojitou budkou. Pokud se na sanitní transportery zaměříme v běžném provozu, zjistíme, že jich skutečně jezdí více než podvozkových provedení s nástavbou. Odpověď je jednoduchá, provozovat sanitní přepravu není legislativně náročné, přitom se jedná o finančně zajímavou službu. K ní však potřebujete automobil vybavený dle specifických potřeb. Proto sanitní transporter, jak jej najdete v ceníku, obsahuje základní prvky pro tento typ vozidel. Přestavovat běžnou dodávku bez speciálních příprav by bylo velmi drahé, proto zdravotní organizace de facto používají coby základ výhradně transportery. Z výroby připravené vozy pak snáze dovybavíte vším potřebným, celková cena se tudíž nevyšplhá do oblak.

Šest motorů a dvě převodovky

Na široké nabídce pohonného řetězce je vidět, že Volkswagenu se v tomto segmentu mimořádně daří. Základní turbodiesel 1.9 TDI můžete ve spojení s pětistupňovou manuální převodovkou obdržet ve verzích 62 a 75 kW. Pod kapotou testovaného vozidla se ukrýval pětiválec 2.5 TDI podávající výkon 96 kW. Na více než dvoutunové vozidlo se jednalo o přesně padnoucí motorizaci. Zejména proto, že 2.5 TDI dostává standardně šestistupňové převodovky. Proč v množném čísle? Vedle testovaného manuálního ústrojí lze získat také automatické. My jsme byli s přímo řazeným ústrojím byli nadmíru spokojeni, přesné dráhy a páka na výstupku středové konzoly nás těšily každou chvíli. Volkswagen také myslí na užití sanitek v horách či hůře přístupných oblastech a ke 2.5 TDI nabízí pohon všech kol 4Motion. Pro milovníky zážehových šestiválců je připravena jednotka 3.2 V6/173 kW s oběma druhy šestistupňové převodovky. V nabídce pohonných jednotek naleznete rovněž letitý čtyřválec 2.0/85 kW.

Základem tři

V kabině pro řidiče a zdravotnický personál je standardně umístěna dvojice sedadel, my jsme měli k dispozici dvousedadlo vedle spolujezdce. Dva středně urostlí cestující se na něm však pohodlně přepraví jen na kratší vzdálenost či v naléhavém případě. Jednodušší pojetí přístrojového štítu Transporteru nám v sanitce nevadilo, protože jsme jej brali coby užitkové vozidlo, a ne jako luxusnější osobní Multivan. Řidič však obdržel základní komfort i zde – všestranné nastavení volantu, pohodlné sedadlo a výškově stavitelný bezpečnostní pás. K naprosté pohodě za volantem chybělo jen výškově stavitelné sedadlo. Přístrojová deska byla obohacena o tlačítka k ovládání výstražných světelných i zvukových signálů. Tuto výbavu samozřejmě doplňovaly majáky, na střeše nechyběly ani směrově stavitelné světlomety pro nakládání pacientů za snížené viditelnosti.

Vybavení sanitky

Prostor za posádkou oddělenou plechovou stěnou s otvíratelným okénkem byl vybaven přestavbou Sicar. Ta využila přípravy z továrny pro uchycení sedaček a lehátka do podlahy, proti bočním posuvným dveřím se nacházelo klasicky používané křeslo na kolečkách. Na zcela zadním pevném sedadlem ve směru jízdy se nabízelo místo pro box s lékařskými doplňky. Lehátko sjíždělo z vozidla po kvalitní nerezové rampě, její ukotvení k podlaze transporteru sneslo i značné odstředivé síly. Zkoušená sanitka byla připravena nejen na obvyklý transport lidí z nemocnice domů či převoz lehčích pacientů do zdravotního zařízení, ale rovněž k převozu urgentních případů. V levé přední části prostoru pro nemocné a službu konajícího zdravotníka se nacházel vývod kyslíku.

Bohatý základ

Aby sanitka mohla plnit svůj účel, tedy pomáhat odstraňovat bolest a nemoci, dostala do základního vybavení například dva airbagy, stabilizační systém ESP či protiprokluzový asistent při rozjezdu na kluzkém terénu. Samozřejmostí je zavedení klimatizace s odděleným nastavením teploty a množství cirkulovaného vzduchu pro zadní část vozidla.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.5 TDI
Typ přeplňovaný vznětový pětiválec
Objem válců (cm3) 2460
Kompresní poměr 18:1
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva čerpadlo tryska
Největší výkon (kW/ot. za min) 96/3500
Točivý moment (N.m/ot. za min) 340/2000-2400
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon předních kol
Spotřeba paliva (l/100 km) 10,9/6,8/8,3
D/Š/V (mm) 5290/1904/1990
Rozvor (mm) 3400
Provozní hmotnost (kg) 2180
Celková hmotnost (kg) 3000
Objem nádrže paliva (l) 80
Cena základní verze (Kč bez DPH) 632 600
Cena sanitního vozu (Kč bez DPH) 1 111 573

Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Jaroslava Bukovského: Konec levné Evropy Glosa Jaroslava Bukovského: Konec levné Evropy

Evropská centrální banka zazvonila zvoncem a pohádky plné…

Centrální banka odebrala licenci kampeličce WPB Capital nezákonně Centrální banka odebrala licenci kampeličce WPB Capital nezákonně

Česká národní banka pochybila, když v roce 2014 odebrala…

Rostoucí mzdy se již projevují zdražováním, na vyšší ceny má vliv i slabá koruna Rostoucí mzdy se již projevují zdražováním, na vyšší ceny má vliv i slabá koruna

Firmy již začaly přenášet rostoucí výdaje na mzdy do cen…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Kodiaq má i svou temnou stránku. Na toto si stěžují její majitelé Škoda Kodiaq má i svou temnou stránku. Na toto si stěžují její majitelé

Mladoboleslavská automobilka se momentálně chlubí…

Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto

Automobily SUV si lidé kupují mimo jiné z důvodu pocitu…

 



Tradiční Transportersraz na vlastní kůži: Takhle paří téčka! Tradiční Transportersraz na vlastní kůži: Takhle paří téčka!

Zúčastnili jsme se srazu užitkáčů od Volkswagenu,…

VW spolupracuje s Applem. Mají postavit autonomní Transporter VW spolupracuje s Applem. Mají postavit autonomní Transporter

Není to sice oficiální, ale automobilka Volkswagen už prý…

 



 
Maserati Ghibli S Q4 – Geniální motor a přešlapy

TEST: Maserati Ghibli S Q4 – Geniální motor a přešlapy

Dnes 12:51

Tohle auto je tak strašně jiné, že byste mu leccos odpustili. Něco se možná překousává hůř, vzpomínky na úžasný motor však neblednou.




Blesk.cz

4 tipy, jak přežít s pejskem parné léto: Neházejte ho do vody, může se utopit!

4 tipy, jak přežít s pejskem parné léto: Neházejte…

Vedro není příjemné lidem ale ani psům. Přinášíme vám proto čtyři tipy, jak se v parném létě o vašeho zvířecího…

Meghan s Harrym na svatbě Dianiny neteře: Skrývají volné šaty těhotenské bříško?

Meghan s Harrym na svatbě Dianiny neteře: Skrývají…

Svatba Dianiny neteře Celie McCorquodale se díky královskému páru Harry a Meghan stala velmi sledovanou…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Hvězda vyhozená z MS? Kalinič odmítl nastoupit a kouč ho poslal domů

Hvězda vyhozená z MS? Kalinič odmítl nastoupit a…

Chorvatský fotbalista Nikola Kalinič údajně odmítl nastoupit do sobotního utkání mistrovství světa s Nigérií a…

 

Reflex.cz

Saša Uhlová: Ždímání státu končí a nejchudší nebudou mít kam jít, bez práce načerno živoří

Saša Uhlová: Ždímání státu končí a nejchudší nebudou…

Za exekuce si lidi můžou sami, na některé ale prostě dopadají víc. Novinářka Saša Uhlová varuje, že exekuce…

Jak se po volbách změní složení Senátu? ČSSD může přijít o polovinu klubu, nejsilnější mohou být lidovci

Jak se po volbách změní složení Senátu? ČSSD může…

Letošní senátní volby zahýbají rozložením politických sil v Senátu. Jako vždy se může vyměnit až třetina…