Test: Sanitní VW Transporter

Test: Sanitní VW Transporter

 
 

Myslíte si, že přímo v ceníku užitkového modelu objevíte sanitní vůz?

V segmentu dodávek do celkové hmotnosti 3,5 tuny působí v Česku velmi početný tým hráčů. Většinou v jejich nabídce najdete skříňový vůz, kombi (včetně dnes již méně zajímavých verzí kombi N1), podvozek s kabinou či dvojkabinou. V rámci těchto verzí si navíc můžete vybírat dle rozvorů či výšek karoserie.

Sanitní kombi extra

V případě Volkswagenu se v ceníku dosluhující generace Transporteru vyskytuje také Kombi–Sanitka. Na rozdíl od ostatních verzí tohoto modelu ji dostanete pouze s rozvorem dlouhým 3400 mm. To je vzhledem k potřebě vnitřního prostoru pochopitelné. Zarazil nás však fakt, že improtér staví v ceníku Transporteru sanitní kombi ještě před valník s kabinou či dvojitou budkou. Pokud se na sanitní transportery zaměříme v běžném provozu, zjistíme, že jich skutečně jezdí více než podvozkových provedení s nástavbou. Odpověď je jednoduchá, provozovat sanitní přepravu není legislativně náročné, přitom se jedná o finančně zajímavou službu. K ní však potřebujete automobil vybavený dle specifických potřeb. Proto sanitní transporter, jak jej najdete v ceníku, obsahuje základní prvky pro tento typ vozidel. Přestavovat běžnou dodávku bez speciálních příprav by bylo velmi drahé, proto zdravotní organizace de facto používají coby základ výhradně transportery. Z výroby připravené vozy pak snáze dovybavíte vším potřebným, celková cena se tudíž nevyšplhá do oblak.

Šest motorů a dvě převodovky

Na široké nabídce pohonného řetězce je vidět, že Volkswagenu se v tomto segmentu mimořádně daří. Základní turbodiesel 1.9 TDI můžete ve spojení s pětistupňovou manuální převodovkou obdržet ve verzích 62 a 75 kW. Pod kapotou testovaného vozidla se ukrýval pětiválec 2.5 TDI podávající výkon 96 kW. Na více než dvoutunové vozidlo se jednalo o přesně padnoucí motorizaci. Zejména proto, že 2.5 TDI dostává standardně šestistupňové převodovky. Proč v množném čísle? Vedle testovaného manuálního ústrojí lze získat také automatické. My jsme byli s přímo řazeným ústrojím byli nadmíru spokojeni, přesné dráhy a páka na výstupku středové konzoly nás těšily každou chvíli. Volkswagen také myslí na užití sanitek v horách či hůře přístupných oblastech a ke 2.5 TDI nabízí pohon všech kol 4Motion. Pro milovníky zážehových šestiválců je připravena jednotka 3.2 V6/173 kW s oběma druhy šestistupňové převodovky. V nabídce pohonných jednotek naleznete rovněž letitý čtyřválec 2.0/85 kW.

Základem tři

V kabině pro řidiče a zdravotnický personál je standardně umístěna dvojice sedadel, my jsme měli k dispozici dvousedadlo vedle spolujezdce. Dva středně urostlí cestující se na něm však pohodlně přepraví jen na kratší vzdálenost či v naléhavém případě. Jednodušší pojetí přístrojového štítu Transporteru nám v sanitce nevadilo, protože jsme jej brali coby užitkové vozidlo, a ne jako luxusnější osobní Multivan. Řidič však obdržel základní komfort i zde – všestranné nastavení volantu, pohodlné sedadlo a výškově stavitelný bezpečnostní pás. K naprosté pohodě za volantem chybělo jen výškově stavitelné sedadlo. Přístrojová deska byla obohacena o tlačítka k ovládání výstražných světelných i zvukových signálů. Tuto výbavu samozřejmě doplňovaly majáky, na střeše nechyběly ani směrově stavitelné světlomety pro nakládání pacientů za snížené viditelnosti.

Vybavení sanitky

Prostor za posádkou oddělenou plechovou stěnou s otvíratelným okénkem byl vybaven přestavbou Sicar. Ta využila přípravy z továrny pro uchycení sedaček a lehátka do podlahy, proti bočním posuvným dveřím se nacházelo klasicky používané křeslo na kolečkách. Na zcela zadním pevném sedadlem ve směru jízdy se nabízelo místo pro box s lékařskými doplňky. Lehátko sjíždělo z vozidla po kvalitní nerezové rampě, její ukotvení k podlaze transporteru sneslo i značné odstředivé síly. Zkoušená sanitka byla připravena nejen na obvyklý transport lidí z nemocnice domů či převoz lehčích pacientů do zdravotního zařízení, ale rovněž k převozu urgentních případů. V levé přední části prostoru pro nemocné a službu konajícího zdravotníka se nacházel vývod kyslíku.

Bohatý základ

Aby sanitka mohla plnit svůj účel, tedy pomáhat odstraňovat bolest a nemoci, dostala do základního vybavení například dva airbagy, stabilizační systém ESP či protiprokluzový asistent při rozjezdu na kluzkém terénu. Samozřejmostí je zavedení klimatizace s odděleným nastavením teploty a množství cirkulovaného vzduchu pro zadní část vozidla.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.5 TDI
Typ přeplňovaný vznětový pětiválec
Objem válců (cm3) 2460
Kompresní poměr 18:1
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva čerpadlo tryska
Největší výkon (kW/ot. za min) 96/3500
Točivý moment (N.m/ot. za min) 340/2000-2400
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon předních kol
Spotřeba paliva (l/100 km) 10,9/6,8/8,3
D/Š/V (mm) 5290/1904/1990
Rozvor (mm) 3400
Provozní hmotnost (kg) 2180
Celková hmotnost (kg) 3000
Objem nádrže paliva (l) 80
Cena základní verze (Kč bez DPH) 632 600
Cena sanitního vozu (Kč bez DPH) 1 111 573

Spolupracujeme s TipCars.com
Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek

Spletitá kauza bývalé papírny Neograph se může ještě více…

Tillerson: Trump podporuje alianční princip Tillerson: Trump podporuje alianční princip "jeden za všechny"

Americký prezident Donald Trump podporuje pátý článek…

Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví

Přes senátní výbor pro zdravotnictví a sociální politiku…

Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO

Vládní krize, která oslabila jmenováním nového ministra…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

 




Busík od VW za 3,8 milionu korun? Pozor, jde o model! Busík od VW za 3,8 milionu korun? Pozor, jde o model!

Za skoro čtyři miliony můžete mít leccos. Třeba slavný VW…

VW Transporter T6 Van 2.0 TDI BMT: Na spotřebu VW Transporter T6 Van 2.0 TDI BMT: Na spotřebu

Už jsme informovali o extrémně úsporné jízdě Gerharda…

 



 
Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Včera

V blízké budoucnosti nabídnou automobilové převodovky ještě více převodů. S jejich rostoucím počtem už dvě spojky stačit nebudou. Víte proč?




Blesk.cz

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná žláza. Jak to zjistila Marie?

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná…

Příznaky špatně fungující štítné žlázy mohou být nenápadné, podle celosvětového průzkumu téměř polovina lidí o…

Bělobrádek se chystá na sudetoněmecký sjezd. Jako první český vicepremiér

Bělobrádek se chystá na sudetoněmecký sjezd. Jako…

Český vicepremiér Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL) se začátkem června zúčastní sudetoněmeckého sjezdu v Augšpurku.…

 

iSport.cz

Češi v KHL zazářili! Kovář i Jeřábek se dostali do All Star týmu

Češi v KHL zazářili! Kovář i Jeřábek se dostali do…

Obránce Jakub Jeřábek z Podolsku a útočník Jan Kovář z Magnitogorsku byli zařazeni do All Star týmu uplynulé…

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší vztahy i tvrdší tréninky

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší…

Od chvíle, kdy vyšlo najevo, že si Sparta plácla s italským trenérem Andreou Stramaccionim (41), jsou všichni na…

 

Reflex.cz

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se představila v plnohodnotné ukázce

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se…

Nejdřív jsme koukali, jak se rozpouští led s datem vysílání 17. července 2017. Pak jsme sledovali, jak k trůnu…

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb Cesta dobrodruhů do Japonska

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb…

Jeho první velká cesta stopem do Japonska nebyla ani přímočará, ani lehká. Zdeňka Thomu ale definitivně…