Test: Sanitní VW Transporter

Test: Sanitní VW Transporter

 
 
1.10. 2009 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Myslíte si, že přímo v ceníku užitkového modelu objevíte sanitní vůz?

V segmentu dodávek do celkové hmotnosti 3,5 tuny působí v Česku velmi početný tým hráčů. Většinou v jejich nabídce najdete skříňový vůz, kombi (včetně dnes již méně zajímavých verzí kombi N1), podvozek s kabinou či dvojkabinou. V rámci těchto verzí si navíc můžete vybírat dle rozvorů či výšek karoserie.

Sanitní kombi extra

V případě Volkswagenu se v ceníku dosluhující generace Transporteru vyskytuje také Kombi–Sanitka. Na rozdíl od ostatních verzí tohoto modelu ji dostanete pouze s rozvorem dlouhým 3400 mm. To je vzhledem k potřebě vnitřního prostoru pochopitelné. Zarazil nás však fakt, že improtér staví v ceníku Transporteru sanitní kombi ještě před valník s kabinou či dvojitou budkou. Pokud se na sanitní transportery zaměříme v běžném provozu, zjistíme, že jich skutečně jezdí více než podvozkových provedení s nástavbou. Odpověď je jednoduchá, provozovat sanitní přepravu není legislativně náročné, přitom se jedná o finančně zajímavou službu. K ní však potřebujete automobil vybavený dle specifických potřeb. Proto sanitní transporter, jak jej najdete v ceníku, obsahuje základní prvky pro tento typ vozidel. Přestavovat běžnou dodávku bez speciálních příprav by bylo velmi drahé, proto zdravotní organizace de facto používají coby základ výhradně transportery. Z výroby připravené vozy pak snáze dovybavíte vším potřebným, celková cena se tudíž nevyšplhá do oblak.

Šest motorů a dvě převodovky

Na široké nabídce pohonného řetězce je vidět, že Volkswagenu se v tomto segmentu mimořádně daří. Základní turbodiesel 1.9 TDI můžete ve spojení s pětistupňovou manuální převodovkou obdržet ve verzích 62 a 75 kW. Pod kapotou testovaného vozidla se ukrýval pětiválec 2.5 TDI podávající výkon 96 kW. Na více než dvoutunové vozidlo se jednalo o přesně padnoucí motorizaci. Zejména proto, že 2.5 TDI dostává standardně šestistupňové převodovky. Proč v množném čísle? Vedle testovaného manuálního ústrojí lze získat také automatické. My jsme byli s přímo řazeným ústrojím byli nadmíru spokojeni, přesné dráhy a páka na výstupku středové konzoly nás těšily každou chvíli. Volkswagen také myslí na užití sanitek v horách či hůře přístupných oblastech a ke 2.5 TDI nabízí pohon všech kol 4Motion. Pro milovníky zážehových šestiválců je připravena jednotka 3.2 V6/173 kW s oběma druhy šestistupňové převodovky. V nabídce pohonných jednotek naleznete rovněž letitý čtyřválec 2.0/85 kW.

Základem tři

V kabině pro řidiče a zdravotnický personál je standardně umístěna dvojice sedadel, my jsme měli k dispozici dvousedadlo vedle spolujezdce. Dva středně urostlí cestující se na něm však pohodlně přepraví jen na kratší vzdálenost či v naléhavém případě. Jednodušší pojetí přístrojového štítu Transporteru nám v sanitce nevadilo, protože jsme jej brali coby užitkové vozidlo, a ne jako luxusnější osobní Multivan. Řidič však obdržel základní komfort i zde – všestranné nastavení volantu, pohodlné sedadlo a výškově stavitelný bezpečnostní pás. K naprosté pohodě za volantem chybělo jen výškově stavitelné sedadlo. Přístrojová deska byla obohacena o tlačítka k ovládání výstražných světelných i zvukových signálů. Tuto výbavu samozřejmě doplňovaly majáky, na střeše nechyběly ani směrově stavitelné světlomety pro nakládání pacientů za snížené viditelnosti.

Vybavení sanitky

Prostor za posádkou oddělenou plechovou stěnou s otvíratelným okénkem byl vybaven přestavbou Sicar. Ta využila přípravy z továrny pro uchycení sedaček a lehátka do podlahy, proti bočním posuvným dveřím se nacházelo klasicky používané křeslo na kolečkách. Na zcela zadním pevném sedadlem ve směru jízdy se nabízelo místo pro box s lékařskými doplňky. Lehátko sjíždělo z vozidla po kvalitní nerezové rampě, její ukotvení k podlaze transporteru sneslo i značné odstředivé síly. Zkoušená sanitka byla připravena nejen na obvyklý transport lidí z nemocnice domů či převoz lehčích pacientů do zdravotního zařízení, ale rovněž k převozu urgentních případů. V levé přední části prostoru pro nemocné a službu konajícího zdravotníka se nacházel vývod kyslíku.

Bohatý základ

Aby sanitka mohla plnit svůj účel, tedy pomáhat odstraňovat bolest a nemoci, dostala do základního vybavení například dva airbagy, stabilizační systém ESP či protiprokluzový asistent při rozjezdu na kluzkém terénu. Samozřejmostí je zavedení klimatizace s odděleným nastavením teploty a množství cirkulovaného vzduchu pro zadní část vozidla.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.5 TDI
Typ přeplňovaný vznětový pětiválec
Objem válců (cm3) 2460
Kompresní poměr 18:1
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva čerpadlo tryska
Největší výkon (kW/ot. za min) 96/3500
Točivý moment (N.m/ot. za min) 340/2000-2400
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon předních kol
Spotřeba paliva (l/100 km) 10,9/6,8/8,3
D/Š/V (mm) 5290/1904/1990
Rozvor (mm) 3400
Provozní hmotnost (kg) 2180
Celková hmotnost (kg) 3000
Objem nádrže paliva (l) 80
Cena základní verze (Kč bez DPH) 632 600
Cena sanitního vozu (Kč bez DPH) 1 111 573

Spolupracujeme s TipCars.com
Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

Mitsubishi Evo z pekla. Tohle video vás dostane! Mitsubishi Evo z pekla. Tohle video vás dostane!

Evo je silné auto, to každý ví. Ale tenhle kus se vymyká…

 



Fotoreportáž ze srazu VW Transporter: Legendární dodávka 180krát jinak! Fotoreportáž ze srazu VW Transporter: Legendární dodávka 180krát jinak!

Letos jsme opět zavítali na velké celorepublikové setkání…

Busík od VW za 3,8 milionu korun? Pozor, jde o model! Busík od VW za 3,8 milionu korun? Pozor, jde o model!

Za skoro čtyři miliony můžete mít leccos. Třeba slavný VW…

 



 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Včera

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Bohdalová v tom není sama! Podvodný bankéř obchodoval i s dalšími celebritami

Bohdalová v tom není sama! Podvodný bankéř…

Případ bankéře, který prodával celebritám padělky obrazů, narůstá do obrovských rozměrů! Vypadá to, že za…

 

iSport.cz

Kreuziger si časovku užil, bál se sjezdu. Role mentora na Tour ho baví

Kreuziger si časovku užil, bál se sjezdu. Role…

PŘÍMO Z FRANCIE | Dojel zpocený, jako by ho někdo polil kýblem vody, ale usmíval se, a dá se říct, že časovku na…

Hejkal otevřeně: Spartu položil odchod Dočkala, s Konatém to byla chyba

Hejkal otevřeně: Spartu položil odchod Dočkala, s…

Dělali jsme chyby a byli neúspěšní. Tak si vysvětluje konec ve Spartě Stanislav Hejkal, donedávna asistent…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…