reklama


Test: Scania P 280 EEV - Čistota a zdraví

Test: Scania P 280 EEV - Čistota a zdraví

 
 

Scania přivezla do Česka ekologicky čistou verzi řady P. Úrovní zplodin splňuje velice přísnou emisní normu EEV.

Scania nabízí devítilitrové motory plnící emisní normy Euro 4 a Euro 5. V obou případech výrobce dosahuje příslušných limitů pomocí recirkulace výfukových plynů. Pro přísnější Euro 5 mají motory vysokotlaké vstřikování XPI, které dokáže pracovat s tlakem až 240 Mpa. Díky tomuto obrovskému stlačení dochází ve válci k lepšímu rozptýlení nafty a následně jeho dokonalejšímu prohoření. To přináší menší podíl pevných částic neboli sazí.

Něco za něco

V Evropě existují země, jejichž vlády nepoužívají pojem ekologie zejména ve prospěch volebních preferencí, ale snaží se o důslednou ochranu životního prostředí. Pro oprávněnost tohoto záměru nemusíme chodit daleko. Pokud porovnáme počet lidí trpících alergiemi ve velkých českých městech a na venkově, dojdeme k diametrální odlišnosti vztažené například na tisícovku místně příslušných obyvatel. Odpovědí se nestávají tovární komíny, ale provoz vozidel. Mohli bychom dále rozvinout myšlenku, nakolik by se státní pokladně vyplatilo zadotovat omezování škodlivin vypouštěných vozidly, když by na druhé straně nepochybně ušetřila miliardové částky za léčení závažných dýchacích a jiných nemocí.

Nám bylo k velké radosti se svézt vozidlem, které Scania už nyní postavila, aby ukázala a nabídla ekologicky superčistý automobil. Dopravce, jenž si takové vozidlo plnicí emisní normu EEV pořídí, nemusí být pouze nadšencem do ekologie (našli bychom vůbec nějakého v době, kdy se šetří i na těch sebemenších položkách), ale třeba provozuje transport do zemí, kde již pochopili, že ekologická vozidla je třeba výrazně ekonomicky podpořit.

EGR a filtr

Technické řešení testovaného automobilu s řadovým pětiválcem o objemu 9,3 litru je snadné. K motoru s recirkulací výfukových plynů EGR a vysokotlakému vstřikování XPI výrobce přidal čistič pevných částic. Ten se nachází mezi pravým předním kolem a palivovou nádrží. Na první pohled však provedení Euro 5 od EEV nepoznáte, neboť se velkoobjemová filtrační nádoba schovala pod boční plastový kryt. To se nám velmi líbilo, protože vozidlo nehraje na dojem, ale jde po realitě nízkých emisí.

Pětiválcový agregát DC9 29 disponoval variabilní geometrií lopatek turbodmychadla, takže byl ověšen vším, co současné moderní technologie pro dieselové motory nabízejí. Jednotka nastartovala bez prodlení a dle vnějšího projevu jsme nezaznamenali žádný rozdíl ve srovnání s agregátem Euro 5 bez filtru pevných částic.

Spolupráce s automatizovanou převodovkou

Pětiválec EGR, jehož hmotnost bez náplní činí jen 1027 kg, byl spojen s devítistupňovou automatizovanou převodovkou Opticruise GR875. Počet osmi stupňů vpřed se jevil jako optimální, protože agregát podává maximum točivého momentu v širokém rozmezí 1000 až 1350 otáček za minutu a více stupňů by přineslo nežádoucí častější řazení, tudíž i nárůst spotřeby paliva.

Ne nadarmo došlo u větších řad v posledních letech ke snížení ze šestnácti na dvanáct převodových stupňů. Průběh točivého momentu tuto blahodárnou změnu nejen dovolil, ale přímo si ji vynutil.

Převodovka na automatický režim pracovala na výbornou, přesto jsme si vyzkoušeli i manuální volbu, již lze jednoduchým posunem voliče dolů nastavit. Asi po deseti kilometrech jízdy jsme se opět vrátili k automatickému způsobu. Manuální režim se totiž hodí spíše jen pro uzamčení určitého stupně například při popojíždění, ne k chytřejší volbě okamžiku přeřazení.

Sedmnáct tun

Podle instruktura od Scanie byla okamžitá hmotnost vozidla přibližně 17 t, chyběla tedy jen jediná tuna k dosažení povoleného limitu pro toto vozidlo.

Po odjezdu z areálu Scanie v Chrášťanech jsme se vydali po silnici č. 605 směrem do Loděnici, protože rozvážkové vozidlo na tento druh silnice patří. U Loděnice jsme odbočili do malých vesniček a na silnice třetí třídy, abychom vyzkoušeli podvozek se vzduchovým odpružením přední i zadní nápravy. Denní kabinu CP16 v prodlouženém provedení neslo čtyřbodové odpružení, proto jsme si připadali i na častých výmolech vesnických komunikací téměř jako v bavlnce.

Klid nám dodávala možnost výškového nastavení podvozku, takže při přejezdu můstku s ostrým zlomem na vrcholu jsme pomocí tlačítka vlevo od volantu podvozek přizvedli o 5 centimetrů.

Výkonná motorová

V prudkých kopcích kolem Loděnice bylo třeba sedmnáctitunové vozidlo náležitě zpomalovat. K tomu sloužila motorová brzda o výkonu 181 kW při 2400 ot. za min. Ta nastupovala automaticky při sešlápnutí brzdového pedálu, druhou možnost její aktivace tvořilo stisknutí tlačítka levou nohou na podlaze.

Jelikož výkon motorové brzdy s klesajícími otáčkami motoru razantně ubývá, zpočátku jsme v prudkých klesáních manuálně podřazovali, abychom dosáhli co možná největší účinku motorové brzdy a šetřili ty provozní. Instruktor naši snahu chválil, ale po chvíli taktně naznačil, že existuje mnohem jednodušší řešení pro dosažení vysokých otáček motoru při brzdění. Řekl: „Zmáčněte tlačítko motorové brzdy na podlaze a chvilku jej přidržte.“ Když jsme tak učinili, automatizovaná převodovka sama podřadila a my jsme si nejen ušetřili práci s manuální volbou, ale měli více klidu na řízení v prudkých a nepřehledných zatáčkách. Na zpáteční cestě do Chrášťan jsme zvolili i kousek dálnice, protože jsme chtěli alespoň symbolicky vyzkoušet druhou schopnost podvozku - snížit automobil o 3 centimetry a uspořit tak při rychlé jízdě pár deci paliva.

TECHNICKÉ PARAMETRY
MotorDC9 29
Vstřikovánícommon rail XPI
Počet válců/ventilů5/20
Objem válců (cm3)9300
Kompresní poměr17:1
Chlazeníkapalinou
Největší výkon (kW/ot. za min)206/1900
Točivý moment (N.m/ot. za min)1400/1000-1350
Emisní norma EEV
Délka/šířka/výška (mm)10 000/2550/3600
Rozvor (mm)5300
KabinaCP16
Znak náprav4x2
BrzdyKotoučové na všech kolech s ABS, EBS
Motorová brzda (kW/ot. za min)181/2400
PřevodovkaGR875 devítistupňová
Stálý převod3,42
Objem nádrže paliva (l)300
Celková hmotnost (kg)18 600
Dovolené zatížení P/Z nápravy (kg)7100/11 500
Hmotnost testované soupravy (kg)cca 17 000
NástavbaSpier Fahrzeugwehr
Objem nástavby (m3)44
Servisní interval motoru (km) až 90 000
Servisní interval převodovky (km)až 360 000

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Dopravní podnik nechá prověřit čtyři alternativní možnosti stavby metra D Dopravní podnik nechá prověřit čtyři alternativní možnosti stavby metra D

Pražský dopravní podnik (DPP) zadal firmě Metroprojekt…

Komentář Jiřího X. Doležala: Nechme Slovanskou epopej Američanům, je to propagandistické dílo! Komentář Jiřího X. Doležala: Nechme Slovanskou epopej Američanům, je to propagandistické dílo!

Realita přináší našemu národu příležitost, jak se zbavit…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

 






 
Expanze Lady? Zveřejňuje české ceníky Kaliny, Granty i Vesty!

Expanze Lady? Zveřejňuje české ceníky Kaliny, Granty i Vesty!

Dnes 17:51

Pozici nejlevnější značky na českém trhu léta úspěšně drží Dacia, která se však dočká staronového konkurenta. Větší roli by u nás opět ráda hrála i ruská Lada.




Blesk.cz

EXIT, Spiderman, Facebook? Zapomeňte. Komunisté chtějí zakázat cizí názvy

EXIT, Spiderman, Facebook? Zapomeňte. Komunisté…

Podle skupinky komunistických poslanců jsme v Česku a budeme prostě mluvit česky. A ani na Spidermana už se…

Mayová si přeje „tvrdý brexit“. Británie se kompletně odtrhne od EU

Mayová si přeje „tvrdý brexit“. Británie se…

Británie upřednostní úplné oddělení země od Evropské unie, tzv. tvrdý brexit. Nepřeje si ani částečně setrvat. V…

 

iSport.cz

Kalamita českých tenistů. Z Davis Cupu se omluvili Rosol i Pavlásek

Kalamita českých tenistů. Z Davis Cupu se omluvili…

Adam Pavlásek ani Lukáš Rosol nebudou k dispozici pro první kolo Davisova poháru, které čeští tenisté odehrají…

Tři esa a odchod. Končil jsem jak bombarďák, zářil Štěpánek

Tři esa a odchod. Končil jsem jak bombarďák, zářil Štěpánek

PŘÍMO Z MELBOURNE | Jízda osmatřicetiletého barda Radka Štěpánka se z kvalifikace přelila už do 2. kola…

 

Reflex.cz

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá starobylý zvyk

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá…

Nata Pratha, starobylý zvyk, který v komunitě Bhilů na severozápadu Indie povoluje muži zaplatit peníze za…

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat tvůrce seriálu Bohéma?

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat…

V neděli večer odvysílala Česká televize první díl seriálu Bohéma. Bohužel sklidil spíše negativní ohlasy a…

 
 
reklama