30.5. 2013 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Test: Scania R 580 Euro 5 - Osmiválcový vkus

 

Půjčili jsme si tahač osazený osmiválcem v provedení Euro 5, který se může prodávat do konce letošního roku.

Jak se dařilo osmiválcové scanii na naší tradiční trase z Chrášťan směrem na západ a zpět? V prvé řadě je třeba poznamenat, že osmiválec Euro 5 ve srovnání s již prodávaným šestiválcem DC13 Euro 6 (test v AutoProfi 7/2012) produkuje přibližně pětkrát více emisí NOx a dvakrát větší hmotnost pevných částic. Je již jasné, že Scania začne ve specifikaci Euro 6 vyrábět i osmiválce.

Testovaný agregát se nacházel ve druhé výkonové verzi 412 kW (typ 560), což je pro české podmínky porce vrchovatá. Osmiválec už při 1200 min-1 podává slušných 340 kW, maximum točivého momentu 2700 N.m je však dostupné v mimořádně širokém rozmezí 1000-1400 min-1. Stejným průběhem točivého momentu disponuje verze 620, ovšem v hladině 3000 N.m. Pokud by někdo volil osmiválec 500/2500 N.m (k němuž je mnohem ekonomičtější variantou šestiválec DC13 110 se stejným točivým momentem) či nejsilnější provedení 730 se vstřikováním XPI, musí se spokojit s poklesem maxima točivého momentu již při cca 1350 min-1. Motorizaci jsme tedy zvolili optimálně a mohli vyjet z centra Scanie v Chráštanech směrem do Loděnice a následně pak na dálnici D5 na Plzeň.

Osmiválec jsme plně vyzkoušeli až po zahřátí. Během nájezdu na dálnici ve stoupání se projevil pěkný tah agregátu a spolupráce s automatizovanou převodovkou Opticruise bez spojkového pedálu. Už jsme ani před zastavením nemuseli myslet na nutnost sešlápnout spojkový pedál.

Velmi nás potěšil fakt, že po přeřazení na vyšší převodový poměr a sešlápnutí plynového pedálu až na podlahu nedošlo k následnému podřazení. Software převodovky byl nastaven tak, aby otáčky motoru klesaly po přeřazení nahoru na 1030-1050 min-1. Software se však nenechal zmást, ani když jsme ručně přeřadili na dvanáctku již před vrcholem stoupání a režim motoru se snížil na 1000 min-1. Po plném sešlápnutí akcelerátoru dvanáctka držela, protože reálně šlo o ekonomičtější volbu.

Motor šlapající jako hodinky spolu se sofistikovaným Opticruisem si dobře poradily i s plně naloženou soupravou. Stoupání na D5 za Berounem směrem k Žebráku se nám podařilo vyjet na jedenáctku, přestože vozidlo používalo nejdelší převod diferenciálu 2,59, původně určený jen pro top verzi osmiválce 730. Nároky českého prostředí včetně prudkého stoupání z Loděnice po silnici číslo 605 do Rudné zvládla testovaná specifikace bez ztráty kytičky. K tomu přispělo rovněž pečlivé spoilerování tahače i návěsu.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor DC16 18
Vstřikování common rail PDE
Počet válců/ventilů 8/32
Objem válců (cm3) 15 606
Vrtání x zdvih (mm) 127 x 154
Kompresní poměr 18 : 1
Největší výkon (kW/min-1) 412/1900
Točivý moment (N.m/min-1)2700/1000-1400
Motorová brzda (kW/min-1) 304/2400
Emisní norma Euro 5
Pohotovostní hmotnost tahače (kg) 7605
Hmotnost soupravy (t) 40
Převodovka GRS905R Opticruise
Rozsah převodů 11,32-1,00
Stálý převod 2,59
Znak náprav 4x2
D/š/v tahače (mm) 5940/2550/3997
Rozvor (mm) 3700
Spolupracujeme s TipCars.com
Jarní sucho způsobilo v Německu škody až za miliardu eur Jarní sucho způsobilo v Německu škody až za miliardu eur

Až škody ve výši miliardy eur (25,8 miliardy korun) mohou…

Frycův Reflex Capital znovu investuje do startupu Apify Frycův Reflex Capital znovu investuje do startupu Apify

Český startup Apify hlásí další úspěšnou investici. Ta…

Zeman se sejde s Pochem. Vyzve ho, aby zvážil kandidaturu na post ministra Zeman se sejde s Pochem. Vyzve ho, aby zvážil kandidaturu na post ministra

Prezident Miloš Zeman požádá europoslance Miroslava…

 

Štítky Scania Profi

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Kodiaq má i svou temnou stránku. Na toto si stěžují její majitelé Škoda Kodiaq má i svou temnou stránku. Na toto si stěžují její majitelé

Mladoboleslavská automobilka se momentálně chlubí…

Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto

Automobily SUV si lidé kupují mimo jiné z důvodu pocitu…

 





 
Video: Maserati Ghibli S Q4. Všechno je jinak!

Video: Maserati Ghibli S Q4. Všechno je jinak!

Včera

Sedan vyšší střední třídy, ovšem původem z Itálie. O zábavu bude postaráno, testujeme Maserati Ghibli S Q4!




Blesk.cz

A je to oficiální! Microsoft za GitHub zaplatí 7,5 miliard dolarů v akciích

A je to oficiální! Microsoft za GitHub zaplatí 7,5…

Z dopolední šuškandy se stala realita. Microsoft opravdu koupil GitHub, za který zaplatil pohádkových 7,5…

„Už s tou ženou nemůžu pracovat.“ Merkelové se otřásá koalice kvůli migrantům

„Už s tou ženou nemůžu pracovat.“ Merkelové se…

V Německu se dál vyostřuje spor o vracení běženců z hranic. Ministr vnitra Horst Seehofer podle listu Welt am…

 

iSport.cz

Koller o Ronaldovi: Geniální chlap! Všimněte si, že i nesobecky pracuje

Koller o Ronaldovi: Geniální chlap! Všimněte si, že…

Sám v tom má jasno. „Když se mě někdo zeptá, tak říkám, že Ronaldo je víc než Messi," říká kanonýr Jan Koller.…

Německo - Mexiko 0:1. Obhájce titulu padl, rozhodl střelec Lozano

Německo - Mexiko 0:1. Obhájce titulu padl, rozhodl…

Fotbalisté Německa zahájili obhajobu titulu mistrů světa překvapivou porážkou 0:1 s Mexikem. Ve svém úvodním…

 

Reflex.cz

Zemanovi všichni ustupují, jeho zásahy do vznikající vlády by však měl zarazit Ústavní soud

Zemanovi všichni ustupují, jeho zásahy do vznikající…

Druhá vláda Andreje Babiše ještě ani fakticky nevznikla a na obzoru už se rýsuje černý mrak, který může celé…

Jak se dělá tunel: Češi v akci na Islandu

Jak se dělá tunel: Češi v akci na Islandu

Tunel je skvělý vynález. Spojuje dvě místa nejčastěji na opačných stranách horského masivu, ale i pod řekou,…