reklama


30.5. 2013 Ladislav Černý

Test: Scania R 580 Euro 5 - Osmiválcový vkus

 

Půjčili jsme si tahač osazený osmiválcem v provedení Euro 5, který se může prodávat do konce letošního roku.

Jak se dařilo osmiválcové scanii na naší tradiční trase z Chrášťan směrem na západ a zpět? V prvé řadě je třeba poznamenat, že osmiválec Euro 5 ve srovnání s již prodávaným šestiválcem DC13 Euro 6 (test v AutoProfi 7/2012) produkuje přibližně pětkrát více emisí NOx a dvakrát větší hmotnost pevných částic. Je již jasné, že Scania začne ve specifikaci Euro 6 vyrábět i osmiválce.

Testovaný agregát se nacházel ve druhé výkonové verzi 412 kW (typ 560), což je pro české podmínky porce vrchovatá. Osmiválec už při 1200 min-1 podává slušných 340 kW, maximum točivého momentu 2700 N.m je však dostupné v mimořádně širokém rozmezí 1000-1400 min-1. Stejným průběhem točivého momentu disponuje verze 620, ovšem v hladině 3000 N.m. Pokud by někdo volil osmiválec 500/2500 N.m (k němuž je mnohem ekonomičtější variantou šestiválec DC13 110 se stejným točivým momentem) či nejsilnější provedení 730 se vstřikováním XPI, musí se spokojit s poklesem maxima točivého momentu již při cca 1350 min-1. Motorizaci jsme tedy zvolili optimálně a mohli vyjet z centra Scanie v Chráštanech směrem do Loděnice a následně pak na dálnici D5 na Plzeň.

Osmiválec jsme plně vyzkoušeli až po zahřátí. Během nájezdu na dálnici ve stoupání se projevil pěkný tah agregátu a spolupráce s automatizovanou převodovkou Opticruise bez spojkového pedálu. Už jsme ani před zastavením nemuseli myslet na nutnost sešlápnout spojkový pedál.

Velmi nás potěšil fakt, že po přeřazení na vyšší převodový poměr a sešlápnutí plynového pedálu až na podlahu nedošlo k následnému podřazení. Software převodovky byl nastaven tak, aby otáčky motoru klesaly po přeřazení nahoru na 1030-1050 min-1. Software se však nenechal zmást, ani když jsme ručně přeřadili na dvanáctku již před vrcholem stoupání a režim motoru se snížil na 1000 min-1. Po plném sešlápnutí akcelerátoru dvanáctka držela, protože reálně šlo o ekonomičtější volbu.

Motor šlapající jako hodinky spolu se sofistikovaným Opticruisem si dobře poradily i s plně naloženou soupravou. Stoupání na D5 za Berounem směrem k Žebráku se nám podařilo vyjet na jedenáctku, přestože vozidlo používalo nejdelší převod diferenciálu 2,59, původně určený jen pro top verzi osmiválce 730. Nároky českého prostředí včetně prudkého stoupání z Loděnice po silnici číslo 605 do Rudné zvládla testovaná specifikace bez ztráty kytičky. K tomu přispělo rovněž pečlivé spoilerování tahače i návěsu.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor DC16 18
Vstřikování common rail PDE
Počet válců/ventilů 8/32
Objem válců (cm3) 15 606
Vrtání x zdvih (mm) 127 x 154
Kompresní poměr 18 : 1
Největší výkon (kW/min-1) 412/1900
Točivý moment (N.m/min-1)2700/1000-1400
Motorová brzda (kW/min-1) 304/2400
Emisní norma Euro 5
Pohotovostní hmotnost tahače (kg) 7605
Hmotnost soupravy (t) 40
Převodovka GRS905R Opticruise
Rozsah převodů 11,32-1,00
Stálý převod 2,59
Znak náprav 4x2
D/š/v tahače (mm) 5940/2550/3997
Rozvor (mm) 3700
Spolupracujeme s TipCars.com
Číňané se ve školkách vrací ke Konfuciovi, má učit tradiční hodnoty Číňané se ve školkách vrací ke Konfuciovi, má učit tradiční hodnoty

S čepičkou vzdělanců na hlavě se děti sklánějí před…

O dezinformacích bude švédské děti učit známá komiksová postavička O dezinformacích bude švédské děti učit známá komiksová postavička

Švédské děti bude o falešných zpráv a nutnosti kriticky…

Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace

Americký prezident Donald Trump a poté také mluvčí Bílého…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

 






 
Značky zakryté sněhem: Co když přejedu plnou čáru, která nebyla vidět?

Značky zakryté sněhem: Co když přejedu plnou čáru, která nebyla vidět?

Dnes 08:00

V zimních měsících se občas stává, že dopravní značení je zakryto sněhem. Víte, zda je v takovém případě značka platná?




Blesk.cz

Náraz auta na Radlické jeden člověk nepřežil. Tři lidé jsou zranění

Náraz auta na Radlické jeden člověk nepřežil. Tři…

Na ulici Radlická, která se nachází v Praze 5, došlo v sobotu večer k tragické havárii. Příčiny nehody zatím…

Na hory bez pojistky? Víme, kolik vás bude stát ošetření v zahraničí

Na hory bez pojistky? Víme, kolik vás bude stát…

Zima potěšila lyžaře, ale zároveň přidělává starosti záchranářům. Úrazů na horách stále přibývá, koncem minulého…

 

iSport.cz

Šok v Austrálii! Murray vypadl v osmifinále, nestačil na Zvereva

Šok v Austrálii! Murray vypadl v osmifinále,…

Světová jednička Andy Murray z Británie vypadl senzačně v osmifinále tenisového Australian Open po prohře 5:7,…

Soupeřka zlobila Plíškovou. Šoupala nohama, pak Češku zaskočila v šatně

Soupeřka zlobila Plíškovou. Šoupala nohama, pak…

Byl to hodně těžký zápas. Mnohem těžší, než samotná Karolína Plíšková čekala. Ve třetím kole Australian Open…

 

Reflex.cz

Krásy Česka z pohledu dronu. Podívejte se

Krásy Česka z pohledu dronu. Podívejte se

Drony jsou fenoménem dnešní doby. Ještě před několika málo lety se o těchto “hračkách” takřka nemluvilo, nebyly…

Trump, mráz a globální oteplování. Je zelený aktivismus minulostí?

Trump, mráz a globální oteplování. Je zelený…

Donald Trump po svém nástupu do funkce nechal z webu Bílého domu smazat aktivistické žvásty o globálním…

 
 
reklama