reklama


SEAT Ibiza 1,4 Copa vs Suzuki Swift 1,2 VVT – Souboj malých es

SEAT Ibiza 1,4 Copa vs Suzuki Swift 1,2 VVT – Souboj malých es

 
 

Postavili jsme proti sobě SEAT a Suzuki, oba s ideálním motorem a v akční výbavě.

SEAT Ibiza není na trhu úplným nováčkem, vždyť právě uzavírá třetí sezónu. Přesto dokáže i dnes zaujmout designem, kvalitní technikou a nejnověji i atraktivní cenou, kterou korunuje nový akční model Copa s cenami od 229.900,- Kč, v případě pětidveřové karoserie a testované motorizace 1,4 16V za 243.900,- Kč.

Jako soupeře jsme ji zvolili novou generaci Suzuki Swift. Ten vyráží do boje v prostřední výbavě GL/AC. Standardní cenu 289.900,- české zastoupení snížilo na 259.900,- Kč, a tak se malé Suzuki snaží srovnávat krok se SEATem – rozdíl mezi oběma modely nyní činí 16 tisíc korun.

Designový duel

Když oba modely porovnáme z hlediska vnějšího designu, není o vítězi pochyb. Ibiza z ateliérů šéfdesignéra Luca Donckerwolkeho je jasnou jedničkou.

Už základní proporce, kdy je SEAT při shodné šířce o 20 cm delší a o 5 cm nižší, z estetického hlediska jednoznačně favorizují španělského účastníka. Tento základní předpoklad dále podporují plynulá, dynamičtěji střižená, linie střechy, odvážné boční prolisy a komplexně propracovaný design předních i zadních partií.

obrázek [600 x 323]  

Suzuki se snaží zaujmout zajímavými detaily, jako jsou černé sloupky, téměř rovná střecha, výrazné boky, krátké převisy a nakonec i obří světla. Ať se ale podíváme z jakéhokoliv úhlu, jako celek jednoduše nefunguje tak dobře.

Uvnitř už to tak jednoznačné není. SEAT sází na hravý styl zcela v duchu firemního sloganu auto emoción, Suzuki naopak spoléhá na konzervativnější styl a chce nenápadně přesvědčit o svých kvalitách.

Najít ideální pozici na předním sedadle Ibizy je dílem okamžiku. Všechny ovládací prvky jsou snadno dostupné, tedy až na několik ergonomických zvláštností SEATu – umístění výstražných světel u řadící páky nebo ovládaní zrcátek na středovém tunelu. V případě Ibizy Copa se navíc musíme smířit i s ovládáním rádia na samostatném modulu pod volantem.

Přehledný přístrojový štít bohužel neobsahuje palubní počítač. Zjistili jsme ale, že z hlediska praktických vlastností to vlastně ničemu nevadí. Jako mínus však vnímáme plastové výplně a povrzávající madla předních dveří. Zajímavým kompromisem je levnější plastový volant, který má ale na věnci texturu připomínající perforovanou kůži.

obrázek [300 x 392]  

V Suzuki se sedí na měkčích sedadlech se slabším bočním vedením. Už tato indicie napovídá, kam malý Japonec v nové generaci míří. Členitý přístrojový štít má bohatší funkční výbavu (teploměr chladící kapaliny, palubní počítač), přepínání palubního počítače se ale děje pomocí tyčinky v poli otáčkoměru – to je asi nejhorší z možných řešení.

Doslova luxusní volant má tlustší věnec (vnější průměr 365 mm je ale shodný se SEATem) a je potažený kůží. Mnohá tlačítka a další díly jsou inspirované nebo rovnou převzaté z modelu Kizashi, a to Swiftu jedině prospívá.

Překvapí také rozdíl v počtu odkládacích přihrádek – Suzuki má vlevo od volantu, před spolujezdcem malou otevřenou a velkou uzamykatelnou a také schránku na horní straně palubní desky.

obrázek [300 x 435]  

Tím nejvýraznějším rozdílem je ale pocitová vzdušnost interiéru. Swift má strmější sklon čelního skla a tedy i větší vzdálenost pasažéru od něj, Ibiza věrna sportovní filozofii (a atraktivnějšímu vnějšímu designu) nabízí stísněnější pocit.

Rozdíl je ovšem čistě subjektivní, rozměrově jsou si obě auta vpředu velmi podobná. To ostatně platí i pro zadní sedadla, v Suzuki se ale vzadu sedí výš. Díky rovnější střeše to sice tak moc nevadí, jak by se mohlo na první pohled zdát. Rozdíl v prostoru nad sedadlem je ale přesto 4 cm.

Souboj zavazadlových prostorů pak vyhrává zcela jednoznačně Ibiza. O 35 % větší objem, níž položená nakládací hrana a větší vstupní otvor nedávají Swift žádnou šanci.

Rozměry zavazadlového prostoruSEAT Ibiza 1,4Suzuki Swift 1,2
délka zavazadlového prostoru [mm]770560
délka zavazadlového prostoru (sedadla sklopena) [mm]13501400
šířka mezi podběhy [mm]9601005
výška pod platem [mm]580555
výška po strop [mm]840855
schod při sklopených sedadlech [mm]60150
výška nákladové hrany [mm]690775
výška pod otevřenými pátými dveřmi [mm]18401840
výška vstupního otvoru [mm]780650
největší šířka vstupního otvoru [mm]9701010

Jízda

Za jízdy je mezi oběma auty zrovna tak velký rozdíl, jak se liší jejich design.

SEAT nadchne sportovněji založené řidiče. Jeho podvozek má tužší naladění, i díky moderní platformě PQ25 (Škoda Fabia se musí spokojit se starší a užší PQ24) nabízí jisté a čitelné jízdní vlastnosti korunované vynikající směrovou stabilitou.

O komfort se přinejmenším s 15palcovými koly netřeba obávat. Ibiza je sice celkově tvrdší, nerovnosti ale tlumí s přehledem.

Posilovač řízení má menší účinek. Jeho tužší projev přesto ve městě neobtěžuje a naopak nabízí řidiči vítanou dávku informací o dění pod předními koly.

Suzuki se s novou generací vzdálilo projevu předchozího Swiftu a tím i do značné míry pojetí, které nabízí SEAT. Měkčí naladění znamená plavnější, i když stále sebejistý, jízdní projev. Swift se také víc naklání v zatáčkách a tichou hladkou jízdu občas naruší nekomfortní ráz, když podvozek na velké nerovnosti propruží až k pryžovým dorazům.

Nejvíc nám vadilo zavlnění karoserie při rychlé změně směru. Řízení také od předních kol nezprostředkovává žádnou zpětnou vazbu. Působí to luxusnějším dojmem, ovšem ne každému vyhovuje jízda výlučně na oči.

Velkou pochvalu si obě značky zaslouží za volbu pneumatik. Ačkoliv se jedná o levná auta, na jejich obutí automobilky nešetří. SEAT proto jezdí na skvělých Dunlopech SP Sport 01, Suzuki kontruje neméně kvalitními a vyváženými Continentaly ContiPremiumContact 2.

Obě auta se mohou pochlubit dobrou mechanickou přilnavostí v zatáčkách. Ibiza přidává ještě absenci jakéhokoliv náznaku nedotáčivosti. Swift občas projeví tendence přiblížit se tečně zatáčky, tyto projevy ale okamžitě krotí standardně dodávaný stabilizační systém.

Motory

Když výběr auta diktuje cena, nemůže si zákazník v otázce pohonných jednotek příliš vymýšlet. To ale neznamená, že by jak SEAT, tak Suzuki nedokázaly nabídnout za zhruba čtvrt milionu korun solidní a všestrannou motorizaci.

Ibiza startuje na tříválci o objemu 1,2 litru. My jsme ale zkoušeli klasický čtyřválec 1,4 l, dle našeho názoru ideální volbu pro tento model. Agregát neoslní maximem výkonu 63 kW (dnes se mnohé automobilky s daným objemem dostávají na 70 i více kilowatt), zákazník ale mnohem víc ocení lineární charakteristiku motoru a solidní maximum točivého momentu 132 Nm v relativně nízkých 3800 min-1.

Suzuki pod kapotou Swift prezentuje japonskou představu o downsizingu. Z 1,2 litru (o 11 % méně než SEAT) Japonci dostali 69 kW, nižší zdvihový objem se ale projevuje menším točivým momentem, konkrétně 118 Nm až při 4800 min-1.

obrázek [600 x 349]  

Nečekanou lekci uděluje španělský účastník testu v ochotě vytáčet se. Omezovač sice u Ibizy zasahuje dříve, ručička otáčkoměru ale letí vzhůru s větším nadšením. Čtrnáctistovka je při tom o něco hlučnější než dvanáctistovka v Suzuki, vynahrazuje to ale příjemnějším a vyspělejším akustickým projevem.

Oba motory také potěšily ochotou pracovat v nízkých otáčkách. Městskými 50-60 km/h se lze bez problémů pohybovat na pátý převod a držet otáčky motoru pod 2000 min-1. Jediný režim, kdy se zásoba sil vyčerpá, je u obou motorů vyjíždění kopců v rychlostech pod 100 km/h. V takovém případě je nutné podřadit na čtyřku, aby se motor netrápil.

Ani ne dálnici Ibiza a Swift nezklamaly. Nejvyšší převod je u obou aut zhruba stejně dlouhý (při 130 km/h točí shodně 3700 min-1). SEAT v takových rychlostech využívá svoji silovou převahu a po dálnici se pohybuje s naprostou samozřejmostí. Ani ve stoupání na D1 neztrácí rychlost a na rovinkách naopak ukazuje schopnost výrazně překračovat legální maximum rychlosti.

Pro Swift dálnice taky nepředstavuje problém, za Ibizou ale přesto o chloupek zaostává. Cestování vysokými rychlostmi nicméně není v kategorii malých aut rozhodující disciplínou.

Odečtená spotřeba palivaSEAT Ibiza 1,4Suzuki Swift 1,2
Průměrná rychlost jízdy 100 km/h [l/100 km]4,95,0
Průměrná rychlost jízdy 130 km/h [l/100 km]7,86,4
Otáčky motoru při rychlosti jízdy 130 km/h [min-1]38003800

Ve spotřebě paliva se převaha vrací na stranu Swiftu. Moderní konstrukce motoru zvolená Suzuki je v praxi skutečně úsporná – při konstantní rychlosti 100 km/h jsme odečetli z palubního počítače 5,0 l/100 km a při 130 km/h 6,4 l/100 km. Swift má ale na své straně mimo jiné výhodu o 130 kg nižší hmotnosti.

I výsledky Ibizy ale patří k tomu lepšímu mezi takto výkonnými motory. Ve 100 km/h je dokonce se 4,9 l/100 km nepatrně lepší než Swift (zřejmě díky vyššímu točivému momentu), a ani dálničních 7,8 l/100 km nezruinuje peněženku majitele.

Ceny a výbava

Pro Ibizu Copa by se hodilo označení vybavená-nevybavená. SEAT láká zákazníky na několik nadstandardních prvků výbavy, jako jsou mlhovky s funkcí odbočovacích světel, tempomat nebo litá kola. Naopak chybí například palubní počítač.

Suzuki Swift má velmi bohatou bezpečnostní výbavu – už od nejlevnější verze zákazník dostane sedm airbagů (včetně kolenního pro řidiče) a ESP. V prostřední verzi GL/AC navíc bojuje o přízeň zákazníků například koženým volantem, připojením USB nebo palubním počítačem.

Pro tempomat, přední mlhovky a litá kola ale musí zájemce o Suzuki volit nejvyšší výbavu GLX.

ModelSEAT Ibiza 1,4Suzuki Swift 1,2
VýbavaCopaGL/AC
Základní cena [Kč]243.900,-259.900,-
ABSSS
Airbag řidiče a spolujezdceSS
Boční airbagySS
Centrální zamykání s DOSS
Dělená a sklopná zadní sedadlaSS
Elektrické ovládání předních okenSS
Elektricky ovládaná zpětná zrcátkaSS
ESP10.600,-S
KlimatizaceSS
Kola z lehkých slitinS(jen pro GLX)
Kolenní airbagnelzeS
Komfortní blikání (trojblik)SS
Okenní airbagynelzeS
Palubní počítač(jen pro Style)S
Připojení Aux nebo USBSS
Rádio CD/MP3 s ovládáním na/pod volantemSS
TempomatS(jen pro GLX)
Volant nastavitelný ve dvou osáchS(jen pro GLX)
Vyhřívaná zpětná zrcátkaSS
Výškově nastavitelné sedadlo řidičeSS

Zavěr

Kdybychom měli z pohledu českého zákazníka zvolit jeden vůz, dali bychom určitě přednost SEATu Ibiza. Suzuki je sice v jednotlivostech lepší (jízdní komfort, nastupování, materiály a zpracování interiéru), na vítězství mu to ale nestačí.

Španělský hatchback dokáže bez ústupků plnit úlohu rodinného auta. Má o polovinu větší zavazadlový prostor, silnější motor, robustnější konstrukci, více se nám líbí jeho jízdní vlastnosti a je levnější. A také zvenku lépe vypadá.

SEAT Ibiza 1,4 Copa

Plusy

  • Všestranné auto s rodinnými ambicemi
  • Velmi dobré jízdní vlastnosti
  • Přesné řazení a řízení, optimální nastavení posilovače řízení
  • Motor 1,4 vyniká točivým momentem a lineárním charakterem
  • Dobré tlumení nerovností
  • Dobrá poloha za volantem
  • Pocit jízdy s větším autem
  • Bohatá výbava

Minusy

  • Interiér působí v této verzi lacině
  • Méně komfortní odpružení
  • Rádio má plochý, nevýrazný a slabý
  • Krátké boční dveře, obtížné nastupování lidem s objemnější postavou
  • Soustředění některý ovladačů před řadicí páku
  • Tvrdá výplň loketní opěrky ve dveřích
  • Madlo v řidičových dveřích povrzává už ve 2000 km

Suzuki Swift 1,2 GL/AC

Plusy

  • Prostorný interiér, snadné nastupování
  • Hodnotně působící palubní deska
  • Výborná čitelnost přístrojového štítu
  • Více odkládacích prostorů
  • Lepší jízdní pohodlí
  • Špičková bezpečnostní výbava (kolenní airbag)
  • Kultivovaný a úsporný motor

Minusy

  • Malý zavazadelník odsuzuje Swift do role druhého auta v rodině
  • Měkčí odpružení občas pošle kolo na díře k pryžovým dorazům
  • Zadrhávající řazení
  • Měkčí čalounění sedadel neplní dokonale funkci
  • Jediný benzinový motor v nabídce
  • Při zátěži nízký točivý moment
Spolupracujeme s TipCars.com
Lukáš Hradský: České rejdaře živí hlavně přeprava v zahraničí Lukáš Hradský: České rejdaře živí hlavně přeprava v zahraničí

Ještě před deseti lety bylo povídání s českými rejdaři…

Britská politická bomba: o brexitu musí rozhodnout parlament Britská politická bomba: o brexitu musí rozhodnout parlament

Vláda Theresy Mayové bude potřebovat souhlas parlamentu,…

Hřbitov vlaků na brněnském dolním nádraží. Prohlédněte si rozsáhlou fotogalerii Hřbitov vlaků na brněnském dolním nádraží. Prohlédněte si rozsáhlou fotogalerii

Brno dolní nádraží je nákladní železniční stanice v…

Komentář Lukáše Kovandy: Ani Trump nemůže mít všechno Komentář Lukáše Kovandy: Ani Trump nemůže mít všechno

Americký prezident je po letech opět spolutvůrcem měnové…

 
Technické údaje
Motor SEAT Ibiza 1,4 CopaSuzuki Swift 1,2 VVT
Typ motoru: zážehovýzážehový
Válce / ventily: 4 / 44 / 4
Zdvihový objem (ccm): 13901242
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 63 / 500069 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 132 / 3800118 / 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 177165
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.812.3
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 8.2 / 5.1 / 6.26.1 / 4.4 / 5
Emise CO2:139116
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 284 / 900211 / 902
Objem nádrže (l):4542
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1089 / 437960 / 520
Rozměr pneu:185/60 R15175/65 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 40433850
b) šířka (mm): 16931695
c) výška (mm): 14281510
d) rozvor (mm): 24602430
e) rozchod vpředu (mm): 14651490
f) rozchod vzadu (mm): 14571495
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1030820 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 810610 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930860
k) šířka vpředu (mm): 14301380
l) šířka vzadu (mm): 14301340
délka sedáku vpředu (mm): 530495
délka sedáku vzadu (mm): 460490
výška opěradla vpředu (mm): 630620
výška opěradla vzadu (mm): 580590
místo vzadu pod předním sedadlem: AnoAno
Hodnocení SEAT Ibiza 1,4 Copa Suzuki Swift 1,2 VVT
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 6 8
Odkládací plochy: 7 9
Dojem z řízení: 9 8
Výhled vpřed: 8 8
Výhled vzad: 8 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9 10
Tah v nižších otáčkách: 10 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 8 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 9 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8 9
Spotřeba: 8 9
Odstupňování převodovky: 9 8
Snadnost řazení: 9 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 8 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8 7
Přenos hnací síly na vozovku: 7 8
Účinnost brzd: 9 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8 5
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 8 5
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,27 8,08
 

Přidat názorDiskuse: SEAT Ibiza 1,4 Copa vs Suzuki Swift 1,2…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Seat Ibiza 1.0 TSI vs. Škoda Fabia 1.2 TSI – Jsou tři lepší než čtyři? Seat Ibiza 1.0 TSI vs. Škoda Fabia 1.2 TSI – Jsou tři lepší než čtyři?

Motory obou našich soků mají výkon 81 kW, liší se však…

Seat Ibiza Cupra: Síla upsizingu (+video) Seat Ibiza Cupra: Síla upsizingu (+video)

Vydali jsme se do španělské Barcelony vyzkoušet si…

 



 
Převodka řízení: Díky ní odbočíte. Jak funguje? A čím se liší jednotlivé typy?

Převodka řízení: Díky ní odbočíte. Jak funguje? A čím se liší jednotlivé typy?

Dnes 08:00

Točíte volantem a přitom se vychylují kola do stran. Je to zásluhou převodky řízení, která převádí otáčivý pohyb volantu na posuvných spojovacích tyčích řízení.




Blesk.cz

Smogová situace v Praze skončila. V podnicích mohli opět naplno rozjet provoz

Smogová situace v Praze skončila. V podnicích mohli…

Meteorologové zrušili v pondělí večer regulaci pro čtyři výrobní podniky v Praze, vyhlášenou v sobotu kvůli…

Odvážná Tereza Kostková: Bude se starat o nebezpečné zvíře!

Odvážná Tereza Kostková: Bude se starat o nebezpečné zvíře!

Herečka Tereza Kostková (40) je maminkou syna Toníka. A také má pro strach uděláno. Chlapec by si totiž přál mít…

 

iSport.cz

Krutý osud soupeřky Plíškové: Táta mě bil tak, že to ani nejde popsat

Krutý osud soupeřky Plíškové: Táta mě bil tak, že to…

Budoucí světová jednička. Takový názor měla před osmnácti lety na mladičkou Chorvatku Mirjanu…

Sňozík o roli s Lavim: Spát s ženou spoluhráče? Jen sranda v seriálu

Sňozík o roli s Lavim: Spát s ženou spoluhráče? Jen…

Je to fenomén a on se stal jeho součástí. Brankář Radek Sňozík si zahrál sám sebe v seriálu Vyšehrad, který si…

 

Reflex.cz

Češi začali mapovat zapomenutá místa planety, zvládne to i babička

Češi začali mapovat zapomenutá místa planety,…

Odlehlé vesničky v Jižním Súdánu nebo tropické oblasti v Kongu. Taková místa se snaží podrobně zmapovat projekt…

Realitní trh v Česku se dočista zbláznil. Až zdejší bublina praskne, budou se všichni divit

Realitní trh v Česku se dočista zbláznil. Až zdejší…

Podle aktuálních statistik se prodává metr čtvereční u nového bytu v Praze za nevídaných 70 tisíc korun. A…

 
 
reklama