19.11. 2013 Ladislav Černý

Test: Setra S 515 HD - První kráska

 

Vyzkoušeli jsme novou Setru řady 500, která byla jako první přihlášená na českých registračních značkách.

Nová řada CC 500 sklízí všeobecný obdiv za design i techniku, a proto jsme se rozhodli ji prověřit. Usedli jsme za volant první přihlášené Setry 500 do Česka, což je již do začátku příjemný zážitek.

Nejdříve po dálnici

Z české centrály EvoBusu jsme vyjeli po okruhu na rychlostní silnici R7, abychom se nejdříve seznámili s komfortem podvozku při plném tempu. Na omezené rychlosti jsme se snažili jemnými pohyby volantu vyhýbat výmolům na vozovce. Těšila nás rychlá odezva předních kol a velmi jistý podvozek. Jakmile jsme sešlápli akcelerátor na podlahu, vozidlo se svižně dostalo na omezovač rychlosti. Ticho a pohoda provázely maximální tempo, občas přerušené vjetím do prohlubní po zimních mrazech. Ozval se zvuk od pneumatik, ale v interiéru jsme pocítili jen mírné zhoupnutí, které cestující nemusí ani postřehnout. Ti by si pochvalovali výšku 2100 mm v uličce, takže ani basketbalisté by se nemuseli krčit a klaustrofobici by mohli v uličce vesele skotačit.

Městské uličky

Manévrování s 12,3metrovým autobusem na silnicích druhé a zejména třetí třídy uvnitř vesniček se zpočátku zdálo náročné. Šestimetrový rozvor dovoloval prudké manévry kolem rohů domů, ale bylo třeba hlídat si přibližně třímetrové převisy karoserie vpředu i vzadu. Práce s volantem ani v tomto slalomu nebyla náročná, posilovač řízení byl velmi dobře nastaven i do náročného proplétání ulicemi.

V obcích jsme ocenili výborný výhled z vozidla nejen díky vnějším zrcátkům, ale také šikmo vpřed. K tomu pomohlo zvýšení podesty řidiče proti čtyřstovkové řadě o 50 mm. Elektropneumatické nastavení polohy volantu dovolovalo velmi komfortní seřizování. Volant s logem K byl opatřen nastavením adaptivního tempomatu vpravo a palubního počítače na levém rameni. Adaptivní tempovat není třeba příliš představovat, pracoval, jak měl, a bezpečně udržoval námi nastavenou vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla. Součástí vybavení setry byl i bezpečnostní protikolizní prvek, který dokáže zpomalit, či dokonce zastavit autobus při nebezpečném blížení se k překážce. Brake Asisst tak může zachránit všechny cestující, když řidič podlehne například malátnosti či jiným způsobem ztratí pozornost.

Převodovka s plíživým pohybem

Setra CC 500 může být vybavena šestistupňovou manuální převodovkou nebo osmistupňovým automatizovaným ústrojím GO 205. To vychází z předchozí generace GO 240, ale má spojku přímo na hlavní hřídeli převodovky a ovládanou čtyřmi ventily. Díky této konstrukci se zrychlila změna jednotlivých řazení a zvýšila její životnost při plíživém pohybu – crowleru. Dřívější dosahování rychlosti chůze pro pojíždění v koloně či při rozjíždění ve stoupání pomocí prokluzu spojky nebylo z hlediska její životnosti optimální. Setra proto přišla s novým řešením začleněným do ústrojí GO 250. Spojka ovládaná čtveřicí ventilů je plně sepnutá při snižování rychlosti až do cca 3 km/h, protože je při dosažení tohoto limitu připravena se rychle rozepnout. Druhý předpoklad velmi nízkých otáček agregátu OM 470 tvoří značný vyvažovací hřídel a ochota pracovat i při plném zatížení od cca 800 min-1 a s mírným zatížením až k limitu 500 min-1.

Ohleduplné rozjetí

Díky těmto dvěma skutečnostem bylo možné prokluzování spojky nahradit plným záběrem při mimořádně nízkých otáčkách motoru.

Největší prodloužení životnosti spojkového talíře přinese rozjíždění do stoupání, během kterého se spojka zcela sepne už při nízkých otáčkách šestiválce OM 470. Ten nabízí maximum točivého momentu 2100 N.m už při 1100 min-1, ale k rozjezdu byť do kopce mu stačí i 800 min-1. To jsme vyzkoušeli, i když Setra byla zatížena pouze šesti osobami na rozdíl od normální ho turistického provozu s plným obsazením cestujícími i zavazadly.

Dlouhý převod

Testovaný autobus byl zpřevodován tak, že při rychlosti 100 km/h šestiválec točil jen 1200 min-1. Pro zvládnutí mírných stoupání na osmičku měl ještě rezervu poklesu o 100 otáček (92 km/h), při níž stále podával maximum točivého momentu. Stoupání rychlostní silnice R7 za Prahou jsme vyjížděli na osmičku, aniž bychom museli přepnout ovládání převodovky GO 250 do manuálního modu.

Volnoběžka nedostupná

Během přestávky v jízdě jsme si prohlíželi menu palubního počítače, který dobře známe z tahače Actros poslední generace. Kromě všech bezpečnostních prvků jsme také našli řádek EcoRoll, což je volnoběžka běžně používaná u více výrobců tahačů návěsů. Evobus však tento palivo šetřící prvek do autobusů nepustil, protože hromadná přeprava osob vyžaduje mnohem větší bezpečnostní nároky než transport zboží. Zaměření nové Setry na maximální bezpečnost také dokazuje fakt, že řada CC 500 splňuje ochranu cestujících před převrácením ECE 66/01, která vstoupí v platnost až v roce 2017.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor OM 470 Euro 6
Typ přeplňovaný vznětový šestiválec
Počet válců/ventilů 6/24
Objem válců (cm3) 10 700
Největší výkon (kW/min-1) 315/1800
Točivý moment (N.m/min-1) 2100/1100
Převodovka osmistupňová automatizovaná
Rozsah převdovky 6,571-0,633
Stálý převod 3,15
D/š/v (mm) 12 295/2550/3770
Rozvor (mm) 6090
P/Z převis (mm) 2890/3315
Obrysový poloměr otáčení (mm) 21 256
Nádrž paliva (l) 475
Nádrž AdBlue (l) 40
Zavazadlové prostory (m3) 8,5
Toaleta ano
Spolupracujeme s TipCars.com
Schulz SPD nepomohl. Zemské volby v Sársku jasně vyhrála strana kancléřky Merkelové Schulz SPD nepomohl. Zemské volby v Sársku jasně vyhrála strana kancléřky Merkelové

Zemské volby v západoněmeckém Sársku vyhrála podle…

Největší asijský zpracovatel ropy zvýšil zisk téměř o polovinu Největší asijský zpracovatel ropy zvýšil zisk téměř o polovinu

Čínská státní petrochemická společnost Sinopec loni…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších! SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších!

Kategorie SUV zažívá celosvětově obrovský boom, takže…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 






 
Video: Takhle bude vypadat budoucnost dopravy podle BMW

Video: Takhle bude vypadat budoucnost dopravy podle BMW

Dnes 17:36

Koncepty BMW v hlavní roli klipu z programu Next 100 years. Žádná řvoucí eMka, ale elektřina, autonomní systémy a konektivita...




Blesk.cz

Útočník z Londýna nebyl „osamělý vlk“? Další muž skončil ve vazbě za plánování teroru

Útočník z Londýna nebyl „osamělý vlk“? Další muž…

Britská policie dál prošetřuje okolnosti středečního teroristického útoku v Londýně. Stále není úplně vyloučené,…

4 špičkové hry do sbírky, Xbox Live Gold se v dubnu předvede s AAA tituly

4 špičkové hry do sbírky, Xbox Live Gold se v dubnu…

Placená služba Xbox Live Gold, která umožňuje hráčům na Xbox konzolích hrát online a získávat pravidelně každý…

 

iSport.cz

Parádní návrat Abrahama do MotoGP! V Kataru dojel 14, vyhrál Viňales

Parádní návrat Abrahama do MotoGP! V Kataru dojel…

Motocyklový závodník Karel Abraham oslavil návrat do mistrovství světa MotoGP bodovaným 14. místem ve Velké ceně…

San Marino – Česko 0:6. Favorit si vytvořil rekord, pálili Barák i Darida

San Marino – Česko 0:6. Favorit si vytvořil rekord,…

Neponechali nic náhodě. Fotbalisté české reprezentace rozhodli kvalifikační duel proti San Marinu v prvním…

 

Reflex.cz

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží, politici jen zopakovali své bláboly

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží,…

Třeba premiér Sobotka, kancléřka Merkelová či předseda Evropské komise Juncker skutečně věří tomu, co říkali…

Uber po nehodě v USA stáhl všechny samořídící vozy

Uber po nehodě v USA stáhl všechny samořídící vozy

Americký provozovatel alternativní taxislužby Uber stáhl z provozu všechna svá samořízená auta. Učinil tak poté,…