19.11. 2013 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Test: Setra S 515 HD - První kráska

 

Vyzkoušeli jsme novou Setru řady 500, která byla jako první přihlášená na českých registračních značkách.

Nová řada CC 500 sklízí všeobecný obdiv za design i techniku, a proto jsme se rozhodli ji prověřit. Usedli jsme za volant první přihlášené Setry 500 do Česka, což je již do začátku příjemný zážitek.

Nejdříve po dálnici

Z české centrály EvoBusu jsme vyjeli po okruhu na rychlostní silnici R7, abychom se nejdříve seznámili s komfortem podvozku při plném tempu. Na omezené rychlosti jsme se snažili jemnými pohyby volantu vyhýbat výmolům na vozovce. Těšila nás rychlá odezva předních kol a velmi jistý podvozek. Jakmile jsme sešlápli akcelerátor na podlahu, vozidlo se svižně dostalo na omezovač rychlosti. Ticho a pohoda provázely maximální tempo, občas přerušené vjetím do prohlubní po zimních mrazech. Ozval se zvuk od pneumatik, ale v interiéru jsme pocítili jen mírné zhoupnutí, které cestující nemusí ani postřehnout. Ti by si pochvalovali výšku 2100 mm v uličce, takže ani basketbalisté by se nemuseli krčit a klaustrofobici by mohli v uličce vesele skotačit.

Městské uličky

Manévrování s 12,3metrovým autobusem na silnicích druhé a zejména třetí třídy uvnitř vesniček se zpočátku zdálo náročné. Šestimetrový rozvor dovoloval prudké manévry kolem rohů domů, ale bylo třeba hlídat si přibližně třímetrové převisy karoserie vpředu i vzadu. Práce s volantem ani v tomto slalomu nebyla náročná, posilovač řízení byl velmi dobře nastaven i do náročného proplétání ulicemi.

V obcích jsme ocenili výborný výhled z vozidla nejen díky vnějším zrcátkům, ale také šikmo vpřed. K tomu pomohlo zvýšení podesty řidiče proti čtyřstovkové řadě o 50 mm. Elektropneumatické nastavení polohy volantu dovolovalo velmi komfortní seřizování. Volant s logem K byl opatřen nastavením adaptivního tempomatu vpravo a palubního počítače na levém rameni. Adaptivní tempovat není třeba příliš představovat, pracoval, jak měl, a bezpečně udržoval námi nastavenou vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla. Součástí vybavení setry byl i bezpečnostní protikolizní prvek, který dokáže zpomalit, či dokonce zastavit autobus při nebezpečném blížení se k překážce. Brake Asisst tak může zachránit všechny cestující, když řidič podlehne například malátnosti či jiným způsobem ztratí pozornost.

Převodovka s plíživým pohybem

Setra CC 500 může být vybavena šestistupňovou manuální převodovkou nebo osmistupňovým automatizovaným ústrojím GO 205. To vychází z předchozí generace GO 240, ale má spojku přímo na hlavní hřídeli převodovky a ovládanou čtyřmi ventily. Díky této konstrukci se zrychlila změna jednotlivých řazení a zvýšila její životnost při plíživém pohybu – crowleru. Dřívější dosahování rychlosti chůze pro pojíždění v koloně či při rozjíždění ve stoupání pomocí prokluzu spojky nebylo z hlediska její životnosti optimální. Setra proto přišla s novým řešením začleněným do ústrojí GO 250. Spojka ovládaná čtveřicí ventilů je plně sepnutá při snižování rychlosti až do cca 3 km/h, protože je při dosažení tohoto limitu připravena se rychle rozepnout. Druhý předpoklad velmi nízkých otáček agregátu OM 470 tvoří značný vyvažovací hřídel a ochota pracovat i při plném zatížení od cca 800 min-1 a s mírným zatížením až k limitu 500 min-1.

Ohleduplné rozjetí

Díky těmto dvěma skutečnostem bylo možné prokluzování spojky nahradit plným záběrem při mimořádně nízkých otáčkách motoru.

Největší prodloužení životnosti spojkového talíře přinese rozjíždění do stoupání, během kterého se spojka zcela sepne už při nízkých otáčkách šestiválce OM 470. Ten nabízí maximum točivého momentu 2100 N.m už při 1100 min-1, ale k rozjezdu byť do kopce mu stačí i 800 min-1. To jsme vyzkoušeli, i když Setra byla zatížena pouze šesti osobami na rozdíl od normální ho turistického provozu s plným obsazením cestujícími i zavazadly.

Dlouhý převod

Testovaný autobus byl zpřevodován tak, že při rychlosti 100 km/h šestiválec točil jen 1200 min-1. Pro zvládnutí mírných stoupání na osmičku měl ještě rezervu poklesu o 100 otáček (92 km/h), při níž stále podával maximum točivého momentu. Stoupání rychlostní silnice R7 za Prahou jsme vyjížděli na osmičku, aniž bychom museli přepnout ovládání převodovky GO 250 do manuálního modu.

Volnoběžka nedostupná

Během přestávky v jízdě jsme si prohlíželi menu palubního počítače, který dobře známe z tahače Actros poslední generace. Kromě všech bezpečnostních prvků jsme také našli řádek EcoRoll, což je volnoběžka běžně používaná u více výrobců tahačů návěsů. Evobus však tento palivo šetřící prvek do autobusů nepustil, protože hromadná přeprava osob vyžaduje mnohem větší bezpečnostní nároky než transport zboží. Zaměření nové Setry na maximální bezpečnost také dokazuje fakt, že řada CC 500 splňuje ochranu cestujících před převrácením ECE 66/01, která vstoupí v platnost až v roce 2017.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor OM 470 Euro 6
Typ přeplňovaný vznětový šestiválec
Počet válců/ventilů 6/24
Objem válců (cm3) 10 700
Největší výkon (kW/min-1) 315/1800
Točivý moment (N.m/min-1) 2100/1100
Převodovka osmistupňová automatizovaná
Rozsah převdovky 6,571-0,633
Stálý převod 3,15
D/š/v (mm) 12 295/2550/3770
Rozvor (mm) 6090
P/Z převis (mm) 2890/3315
Obrysový poloměr otáčení (mm) 21 256
Nádrž paliva (l) 475
Nádrž AdBlue (l) 40
Zavazadlové prostory (m3) 8,5
Toaleta ano
Spolupracujeme s TipCars.com
Průměrná sazba hypoték v červenci stoupla na 2,5 procenta Průměrná sazba hypoték v červenci stoupla na 2,5 procenta

Průměrná úroková sazba hypoték v červenci stoupla na 2,5…

ERÚ zmítají spory ve vedení. Bývalý předseda prosadil omezení pravomocí svého nástupce ERÚ zmítají spory ve vedení. Bývalý předseda prosadil omezení pravomocí svého nástupce

Pětičlenné vedení energetického regulačního úřadu se v…

Zápisník Štěpána Brunera: Kolektivní hledání dna Zápisník Štěpána Brunera: Kolektivní hledání dna

Pietní akt před sídlem Českého rozhlasu probíhal…

Future Port Prague i letos přivítá hvězdné řečníky a top inovace Future Port Prague i letos přivítá hvězdné řečníky a top inovace

Praha se v září znovu stane evropským epicentrem…

 

Štítky Profi Autobusy

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S

Francouzi nabízí v Paříži prohlídky města či „prostý“…

Srpen 1968: Tanky T-54/T-55 srazily ČSSR na kolena. Toto je jejich příběh Srpen 1968: Tanky T-54/T-55 srazily ČSSR na kolena. Toto je jejich příběh

Jde o nejdéle používaný tank na světě, pořád drží rekord…

 





 
Škoda už vyrobila milion SUV. Který model vede v počtu kusů?

Škoda už vyrobila milion SUV. Který model vede v počtu kusů?

Včera

Mladoboleslavská automobilka dnes nabízí tři SUV, v Evropě známý Karoq a Kodiaq doplňuje v Číně Kamiq. A chystají se další takové vozy.




Blesk.cz

Vondráčková o vztahu Plekance se Šafářovou: Byla jsem slepá!

Vondráčková o vztahu Plekance se Šafářovou: Byla jsem slepá!

Konec manželství Lucie Vondráčkové (38) a Tomáše Plekance (35) nabírá na obrátkách. Hokejista dnes přiznal, že…

Módní policie: Módní peklo i uhrané bitky se vkusem

Módní policie: Módní peklo i uhrané bitky se vkusem

Spousta party, komerčních prezentací, tiskovek. Také filmové a divadelní premiéry. Občas velkého gala hodný…

 

iSport.cz

Peltovi zablokovali dvě nemovitosti. Vůbec o ničem nevím, tvrdí

Peltovi zablokovali dvě nemovitosti. Vůbec o ničem…

Jeho Jablonec o víkendu překvapivě sestřelil Slavii, na podzim si dokonce zahraje prestižní Evropskou ligu.…

Posila Sparty Mebrahtu: objevil ho Jarolím, Uhrin odmítá zvěsti o povaze

Posila Sparty Mebrahtu: objevil ho Jarolím, Uhrin…

Jeho přesun do Sparty všechny překvapil. Od druhého týmu FORTUNA:LIGY byl příchod Golgola Mebrahtua na Letnou…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: Estébáka ne! Babiš na pietní akci k srpnu 1968 nepatří

Karel Steigerwald: Estébáka ne! Babiš na pietní akci…

Setkání politiků s lidem u rozhlasu byla pietní akce, ne politická. Lidi to na vědomí nevzali. Babiše a…

Máte rádi fotbal a cestujete do Barcelony? Nenechte si ujít návštěvu muzea slavného klubu

Máte rádi fotbal a cestujete do Barcelony? Nenechte…

Rok 1899 je zapsán v historii Barcelony výrazným písmem. Tehdy vznikl slavný FC Barcelona, který je dodneška…