19.11. 2013 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Test: Setra S 515 HD - První kráska

 

Vyzkoušeli jsme novou Setru řady 500, která byla jako první přihlášená na českých registračních značkách.

Nová řada CC 500 sklízí všeobecný obdiv za design i techniku, a proto jsme se rozhodli ji prověřit. Usedli jsme za volant první přihlášené Setry 500 do Česka, což je již do začátku příjemný zážitek.

Nejdříve po dálnici

Z české centrály EvoBusu jsme vyjeli po okruhu na rychlostní silnici R7, abychom se nejdříve seznámili s komfortem podvozku při plném tempu. Na omezené rychlosti jsme se snažili jemnými pohyby volantu vyhýbat výmolům na vozovce. Těšila nás rychlá odezva předních kol a velmi jistý podvozek. Jakmile jsme sešlápli akcelerátor na podlahu, vozidlo se svižně dostalo na omezovač rychlosti. Ticho a pohoda provázely maximální tempo, občas přerušené vjetím do prohlubní po zimních mrazech. Ozval se zvuk od pneumatik, ale v interiéru jsme pocítili jen mírné zhoupnutí, které cestující nemusí ani postřehnout. Ti by si pochvalovali výšku 2100 mm v uličce, takže ani basketbalisté by se nemuseli krčit a klaustrofobici by mohli v uličce vesele skotačit.

Městské uličky

Manévrování s 12,3metrovým autobusem na silnicích druhé a zejména třetí třídy uvnitř vesniček se zpočátku zdálo náročné. Šestimetrový rozvor dovoloval prudké manévry kolem rohů domů, ale bylo třeba hlídat si přibližně třímetrové převisy karoserie vpředu i vzadu. Práce s volantem ani v tomto slalomu nebyla náročná, posilovač řízení byl velmi dobře nastaven i do náročného proplétání ulicemi.

V obcích jsme ocenili výborný výhled z vozidla nejen díky vnějším zrcátkům, ale také šikmo vpřed. K tomu pomohlo zvýšení podesty řidiče proti čtyřstovkové řadě o 50 mm. Elektropneumatické nastavení polohy volantu dovolovalo velmi komfortní seřizování. Volant s logem K byl opatřen nastavením adaptivního tempomatu vpravo a palubního počítače na levém rameni. Adaptivní tempovat není třeba příliš představovat, pracoval, jak měl, a bezpečně udržoval námi nastavenou vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla. Součástí vybavení setry byl i bezpečnostní protikolizní prvek, který dokáže zpomalit, či dokonce zastavit autobus při nebezpečném blížení se k překážce. Brake Asisst tak může zachránit všechny cestující, když řidič podlehne například malátnosti či jiným způsobem ztratí pozornost.

Převodovka s plíživým pohybem

Setra CC 500 může být vybavena šestistupňovou manuální převodovkou nebo osmistupňovým automatizovaným ústrojím GO 205. To vychází z předchozí generace GO 240, ale má spojku přímo na hlavní hřídeli převodovky a ovládanou čtyřmi ventily. Díky této konstrukci se zrychlila změna jednotlivých řazení a zvýšila její životnost při plíživém pohybu – crowleru. Dřívější dosahování rychlosti chůze pro pojíždění v koloně či při rozjíždění ve stoupání pomocí prokluzu spojky nebylo z hlediska její životnosti optimální. Setra proto přišla s novým řešením začleněným do ústrojí GO 250. Spojka ovládaná čtveřicí ventilů je plně sepnutá při snižování rychlosti až do cca 3 km/h, protože je při dosažení tohoto limitu připravena se rychle rozepnout. Druhý předpoklad velmi nízkých otáček agregátu OM 470 tvoří značný vyvažovací hřídel a ochota pracovat i při plném zatížení od cca 800 min-1 a s mírným zatížením až k limitu 500 min-1.

Ohleduplné rozjetí

Díky těmto dvěma skutečnostem bylo možné prokluzování spojky nahradit plným záběrem při mimořádně nízkých otáčkách motoru.

Největší prodloužení životnosti spojkového talíře přinese rozjíždění do stoupání, během kterého se spojka zcela sepne už při nízkých otáčkách šestiválce OM 470. Ten nabízí maximum točivého momentu 2100 N.m už při 1100 min-1, ale k rozjezdu byť do kopce mu stačí i 800 min-1. To jsme vyzkoušeli, i když Setra byla zatížena pouze šesti osobami na rozdíl od normální ho turistického provozu s plným obsazením cestujícími i zavazadly.

Dlouhý převod

Testovaný autobus byl zpřevodován tak, že při rychlosti 100 km/h šestiválec točil jen 1200 min-1. Pro zvládnutí mírných stoupání na osmičku měl ještě rezervu poklesu o 100 otáček (92 km/h), při níž stále podával maximum točivého momentu. Stoupání rychlostní silnice R7 za Prahou jsme vyjížděli na osmičku, aniž bychom museli přepnout ovládání převodovky GO 250 do manuálního modu.

Volnoběžka nedostupná

Během přestávky v jízdě jsme si prohlíželi menu palubního počítače, který dobře známe z tahače Actros poslední generace. Kromě všech bezpečnostních prvků jsme také našli řádek EcoRoll, což je volnoběžka běžně používaná u více výrobců tahačů návěsů. Evobus však tento palivo šetřící prvek do autobusů nepustil, protože hromadná přeprava osob vyžaduje mnohem větší bezpečnostní nároky než transport zboží. Zaměření nové Setry na maximální bezpečnost také dokazuje fakt, že řada CC 500 splňuje ochranu cestujících před převrácením ECE 66/01, která vstoupí v platnost až v roce 2017.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor OM 470 Euro 6
Typ přeplňovaný vznětový šestiválec
Počet válců/ventilů 6/24
Objem válců (cm3) 10 700
Největší výkon (kW/min-1) 315/1800
Točivý moment (N.m/min-1) 2100/1100
Převodovka osmistupňová automatizovaná
Rozsah převdovky 6,571-0,633
Stálý převod 3,15
D/š/v (mm) 12 295/2550/3770
Rozvor (mm) 6090
P/Z převis (mm) 2890/3315
Obrysový poloměr otáčení (mm) 21 256
Nádrž paliva (l) 475
Nádrž AdBlue (l) 40
Zavazadlové prostory (m3) 8,5
Toaleta ano
Spolupracujeme s TipCars.com
Objem obchodování s kryptoměnami je oproti konci roku poloviční Objem obchodování s kryptoměnami je oproti konci roku poloviční

Denní objem aktivit na kryptoměnových burzách je oproti…

KSČM není extremistická, ale rád bych ji měl za demokratickou, kritizoval komunisty Zeman KSČM není extremistická, ale rád bych ji měl za demokratickou, kritizoval komunisty Zeman

Prezident Miloš Zeman přijel na sobotní mimořádný sjezd…

Moody's zvýšila výhled ratingu Česka ze stabilního na pozitivní Moody's zvýšila výhled ratingu Česka ze stabilního na pozitivní

Mezinárodní ratingová agentura Moody's Investors Service…

 

Štítky Profi Autobusy

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz

V losangeleském domě Elona Muska za v přepočtu 350…

Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

 





 
Wankelův motor: Omyl, nebo každodenní společník?

Wankelův motor: Omyl, nebo každodenní společník?

Dnes 11:26

Wankelův motor. Technologie pohonné jednotky s rotačním pístem, kterou se v automobilovém světě nikdy nepodařilo tak úplně doladit...




Blesk.cz

Záhadná smrt slavného hudebníka (†28): Mrtvého ho našli v Ománu

Záhadná smrt slavného hudebníka (†28): Mrtvého ho…

Obrovská rána pro fanoušky elektronické hudby. Hvězdný DJ Tim Bergling známý pod svým uměleckým jménem Avicii…

Miliardář, filantrop, ďábel a „mrtvé prase“: Kdo je George Soros a proč na něj útočí?

Miliardář, filantrop, ďábel a „mrtvé prase“: Kdo je…

Americký finančník a filantrop maďarského původu George Soros (87) získal značný majetek burzovními spekulacemi,…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Prague Lions válí! Kellnerová a spol. byli v Šanghaji devátí, celkově jsou třetí

Prague Lions válí! Kellnerová a spol. byli v…

Prague Lions znovu skončili v Top desítce. Na třetím podniku série Global Champions League v parkurovém skákání,…

 

Reflex.cz

Bližší komáři než Beran. Zeman opět ukázal, jak se staví k hrdinům

Bližší komáři než Beran. Zeman opět ukázal, jak se…

Včera večer byly do Prahy vládním speciálem z Říma dovezeny ostatky kardinála Josefa Berana. Na mši, kterou za…

Udej šéfa, udej tátu, udej mámu!

Udej šéfa, udej tátu, udej mámu!

BSA - Software Alliance - má program pro zvýšení ochoty lidí udávat. Za udání neoprávněného užití software…