Test: Škoda Praktik 1.4 TDI PD - Mezi dvěma světy

Test: Škoda Praktik 1.4 TDI PD - Mezi dvěma světy

 
 

Již při představení prvních designových studií pozdější řady Roomster, bylo jasné, že automobilka Škoda vyšle do světa brzy i užitkovou verzi, o kterou si koncepce vozidla vysloveně říkala.

Nyní se tato varianta již prodává, nese označení Praktik, a přináší velmi pozitivní a zásadní oživení českého trhu užitkovými vozidly nejmenší kategorie.

Atraktivní Praktik je v poněkud zvláštním postavení. Nezapadá do kategorizací. Na jedné straně je totiž srovnáván třeba s Peugeotem Partner, ale to je vozidlo koncipované jako užitkové (byť je k dispozici také v odvozených osobních variantách) a navíc podstatně rozměrnější s typicky "krabicovou" karoserií. Na druhou stranu, když už jsme "sáhli" po Peugeotu, konkuruje Škoda Praktik vlastně také Peugeotu 107 v užitkové verzi, což je zase vozidlo podstatně menší, ale stejně jako Praktik odvozené od osobního a vybavené přepážkou pro kategorizaci podle N1. Obojí srovnání kulhá, protože nejde o přímé soupeře. Praktik je tedy tak trochu třídou sám pro sebe.

Dvě místa a prostor

Velmi zjednodušeně lze říci, že je Roomsterem zbaveným druhé řady sedadel a naopak vybaveným přepážkou a podlahou zavazadlového prostoru. Jedná se však o víc.Základem je především ono uspořádáni nákladového prostoru. Dvoumístný Praktik má za předními sedadly stěnu, která z bezpečnostních i praktických důvodů odděluje prostor posádky od nákladu (horní část, drátěná mříž, poskytuje trochu omezený průhled vzad). Je posuvná podélně o 100mm s tím, že změna ukotvení vyžaduje použití jednoduchého nářadí, maticových klíčů. Sklo ve druhých dveřích nahradily plechové výplně v barvě karoserie, které jsou samozřejmě odolnější vůči poškození, než původní zasklení. Omezují však do jisté míry výhled šikmo vzad, což někdy komplikuje manévrování s vozidlem. Nutno však současně konstatovat, že se Praktik v tomto směru nijak neliší od běžných a rozšířených furgonů s plechovou skříní.

Téměř dva metry krychlové

Délka nákladového prostoru činí 1605 mm, šířka 1434 mm (mezi podběhy 1016 mm), výška 990 mm, což představuje 1,9 m3 (to je sice vůči koncepčně užitkové a větší konkurenci málo - např. Fiat 3,2 m3, ale Praktik vychází z osobního vozidla, takže zase proti Peugeotu 107 s 0,757 m3 citelně více), takže rozměry i objem této části vozidla je přiměřený jeho kategorii i vnějším rozměrům. Praktik se rozhodně nemusí stydět za solidní užitečnou hmotnost 550 kg, která u typů na patnáctipalcových kolech činí dokonce velmi dobrých 640 kg. Do užitkové části škodovky je snadný přístup ze tří stran širokými vysokými druhými dveřmi na obou stranách a téměř plnoprofilovými výklopnými v zádi. Vloženou podlahu z kvalitní, pevné, trvanlivé a vodovzdorné překližky s protiskluzovou úpravou funkčního povrchu tvoří tři pohyblivě spojené (sklopné) díly. Jejich zdvižení umožňuje vpředu jednak podélný posuv dělicí stěny, ale současně otevírá dva poměrně hluboké úložné prostory v prolisech původní podlahy za předními sedadly, vzadu má na starosti přístup k plnohodnotnému náhradnímu kolu a povinné výbavě uloženými pod ní.

Vysokozdvih versus práh

Slabinou přiměřeně objemného nákladového prostoru je práh pátých dveří, který má samozřejmě především nosnou a výztužnou funkci v konstrukci zadní partie vozidla. Při manuální manipulaci s kusovým nákladem nijak nevadí, protože je položen hodně nízko. Ale naložit paletu pomocí vysokozdvižného vozíku sice lze (podélně položenou), protože šířka otvoru je dostatečná, ale jen tak, že na podlahu položíme prázdnou paletu jako "distanční podložku" a až na ni potom paletu naloženou, aby po dosednutí nákladu bylo možné "vidle" vozíku vytáhnout. Nutno však uznat, že v praxi to bude jistě jen zcela výjimečný způsob nakládání Praktika

Užitkový luxus

Pro náš test jsme měli k dispozici poněkud výjimečné vozidlo vzhledem k hodně nadstandardní bohatosti výbavy. Takové, jaké by si asi obyčejný uživatel "nákladní" škodovky nepořídil. Z příplatkové nabídky totiž zahrnovala téměř vše mimo jiné například klimatizaci se samočinnou regulací, dálkové ovládání radiopřijímače pod volantem, paprsková kola z lehké slitiny obutá do sportovních pneu Dunlop, kompletní soupravu airbagů (včetně možnosti deaktivace vaku před spolujezdcem), přední světlomety do mlhy s "corner" funkcí, krycí mřížku zasklení pátých dveří, podélníky střešního nosiče, plnohodnotné náhradní kolo, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, držák mobilního telefonu s dobíjecím konektorem a vestavěným mikrofonem pro Hands Free, skutečně kvalitní radiopřijímač s přehrávačem CD a vstupem pro MP3, elektrické ovládání skel v předních dveřích, elektrické ovládání a vyhřívání zpětných zrcátek, tónované zasklení, poutací oka pro upevnění nákladu a další detaily.

Praktičnost a funkčnost

Při našem seznámení jsme pozitivně hodnotili především to, co nese nová škodovka v typovém označení praktičnost. Ocenění zaslouží například úložné prostory za sedadly pod podlahou nákladového prostoru, vyložení nákladového prostoru podlahou s nekluzkým povrchem, kvalita poutacích ok v podlaze, výrazné osvětlení nákladového prostoru... "Životní prostředí" posádky je plně srovnatelné s úrovní lepších vozidel této kategorie, ocenění zaslouží možnost posuvu přepážky a s tím související posuv sedadel (asymetrické vyklenutí přepážky dává řidiči více místa). Uspořádání interiéru a ovladačů i ukazatelů nelze nic vytknout. Jízdními vlastnostmi Praktik nezůstává všeobecně známé velmi vysoké úrovni jízdních vlastností soudobých škodovek nic dlužen. Pozitivem je minimální rozdíl chování podvozku v souvislosti se změnami zatížení. Stejně tak je výši doby funkčnost a účinnost brzdové soustavy, ale to vše souvisí bezprostředně s charakteristikou Škody Roomster. Na charakteristiku vznětového tříválce jsme si museli krátce zvykat (vyžaduje především nepatrně větší "základní" otáčky při akceleraci), ale brzy a snadno jsme ji akceptovali a byli pak velmi spokojeni.

Motor zdobený skromností

Agilní agregát lze totiž využívat do poměrně vysokých otáček, vzhledem k odstiňování převodovky je velmi snadné udržování optima, snad jen brzdění motorem je poněkud méně výrazné, než bychom očekávali. Za pozitivum považujeme i shodu firemních hodnot největší rychlosti, zrychlení a spotřeby paliva s našimi poznatky jen zanedbatelně odlišnými a ve srovnání s náhodně vybranou konkurencí rozhodně zajímavými.

Nezklame očekávání

Škoda Praktik přináší potenciálnímu uživateli v míře více než dostatečné všechno to, co od něj očekává. Má svižný moderní design (domníváme se dokonce, ze zabarvení skel druhých dveří mu mimořádně sluší a vtiskuje liniím vozidla efektní rysy soudobého proudového letadla), velmi praktické uspořádání, jehož jedinou slabinou je pouze onen několikrát již zmíněný práh pátých dveřích komplikující mechanizované nakládání, poskytuje také chvályhodnou užitečnou hmotnost až 640 kg (Peugeot Partner a Citroen Berlingo 600 kg, Fiat Dobló ale dokonce 730, zatímco Peugeot 107 pouhopouhých 385 kg). Posádce poskytuje pohodlí na soudobé úrovni s poměrně širokou základní výbavou a bohatou příplatkovou, výtečné dílenské zpracování a techniku hnacího řetězce i podvozku rozhodně na výši doby. Mezi pozitiva nové řady nutno zařadit do popředí i důležitý parametr – hustotu a kvalitu servisu, cen náhradních dílů a finančních služeb spojených se značkou. Cenu lze považovat za přiměřenou, přestože nízká není. Srovnejme však s konkurencí oné kategorie poněkud rozměrnější: Fiat Dobló Cargo Van 1.3 Multijet 55 kW 303 700 Kč bez DPH, Citroen Berlingo Furgon 1.6 Hdi 55 kW 309 900 Kč bez DPH Peugeot Partner Furgon 1.6HDI 55 kW 309 900 Kč bez DPH. Nadprůměrné jsou i záruky výrobce celková dvouletá, na lak tříletá a na neprorezavění karoserie desetiletá.

Motor1,4 TDI PD
Typpřeplňovaný vznětový
Počet válců/ventilů3/2
Vrtání a zdvih79,5 x 95,5 mm
Zdvihový objem1422 cm3
Rozvod ventilůOHC
Chlazeníkapalinou
Vstnkování palivačerpadlo/tryska
Největší výkon51 kW/4000 min-1
Točivý moment155 N.m/1600-2800 min-1
Převodovkapětispupňová
Brzdy P/Zkotoučové/bubnové
Provozní hmotnost1195 kg
Celková hmotnost1835 kg
Rozvor náprav2617 mm
Vnější rozměry4205 x 1684 x 1607 mm
Objem nákl. prostoru1,90 m3
Pneu195/55 R 15
Objem nádrže paliva55 l
Spotfeba paliva6,0 1/100 km
Nejvělší rychlost161 km/h
Zrychlení z O na 100 km/h16,6 s
Cena základní317261 Kč bez DPH

autor: Ondřej Horský
foto: Alena Nosková

Spolupracujeme s TipCars.com
K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon

Z floridského Mysu Canaveral po několika odkladech…

Za skladování munice ve Vrběticích nebude nikdo potrestán Za skladování munice ve Vrběticích nebude nikdo potrestán

Osvobozující rozsudek v případu skladování údajně…

Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR

Rusko by mělo Spojeným státům více pomáhat ve snaze…

V Praze chybí stále více bytů, situace se ještě zhorší V Praze chybí stále více bytů, situace se ještě zhorší

Počet chybějících bytů v Praze se za poslední tři roky…

 

Štítky Škoda MPV Testy

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody

První díl nové série The Grand Tour nasadil laťku vysoko.…

Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S... Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S...

Od roku 1979 nabízí Mercedes-Benz svůj ultimativní…

 



O ojeté Roomstery je stále zájem, prodávají se jich stovky O ojeté Roomstery je stále zájem, prodávají se jich stovky

O model Škoda Roomster je zájem i deset let po uvedení na…

Škoda Roomster II: Známe podobu mladoboleslavského bratra VW Caddy Škoda Roomster II: Známe podobu mladoboleslavského bratra VW Caddy

Druhá generace Škody Roomster měla být jen přeznačkovanou…

 



 
Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4  – Cena za půl sekundy

Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4 – Cena za půl sekundy

Dnes 18:42

Postavili jsem proti sobě dva exempláře Kodiaqu s 2.0 TDI se 110 a 140 kW. Má slabší verze vůbec nějakou šanci?




Blesk.cz

Senátor McCain musel do nemocnice. Léčba nádoru mozku má vedlejší účinky

Senátor McCain musel do nemocnice. Léčba nádoru…

Léčba republikánského senátora Spojených států Johna McCaina, který trpí mimořádně zhoubným nádorem na mozku,…

Ondráček šéfem komise pro kontrolu GIBS není. Horáček na to dohlédl

Ondráček šéfem komise pro kontrolu GIBS není.…

Představa komunisty Zdeňka Ondráčka v čele kontrolní komise pro Generální inspekci bezpečnostních sborů opět…

 

iSport.cz

Vítězka Ledecká si v mlze neviděla pod nohy: Ta druhá viděla stejný houby!

Vítězka Ledecká si v mlze neviděla pod nohy: Ta…

PŘÍMO Z ITÁLIE | V noci se dlouho jen převalovala, páteční závodní odpoledne jí zase znepříjemnila mlha, která…

Trpišovský do Slavie? ROZBUŠKA. Jak se může změnit mapa ligových trenérů

Trpišovský do Slavie? ROZBUŠKA. Jak se může změnit…

Jindřich Trpišovský podepíše smlouvu se Slavií. Tahle věc je totálně na spadnutí a nic kromě dohody majitelů…

 

Reflex.cz

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Dokumentární cyklus Modrá krev patřil každý jarní týden mezi nejpopulárnější programy na ČT2 se sledovaností…

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko pořádné železnice a silnice jsou hrozné

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko…

V roce 2011 se objevily zprávy, že kolem roku 2016 budeme jezdit vlakem z Prahy do Plzně díky novým železničním…