Test: Škoda Praktik 1.4 TDI PD - Mezi dvěma světy

Test: Škoda Praktik 1.4 TDI PD - Mezi dvěma světy

 
 

Již při představení prvních designových studií pozdější řady Roomster, bylo jasné, že automobilka Škoda vyšle do světa brzy i užitkovou verzi, o kterou si koncepce vozidla vysloveně říkala.

Nyní se tato varianta již prodává, nese označení Praktik, a přináší velmi pozitivní a zásadní oživení českého trhu užitkovými vozidly nejmenší kategorie.

Atraktivní Praktik je v poněkud zvláštním postavení. Nezapadá do kategorizací. Na jedné straně je totiž srovnáván třeba s Peugeotem Partner, ale to je vozidlo koncipované jako užitkové (byť je k dispozici také v odvozených osobních variantách) a navíc podstatně rozměrnější s typicky "krabicovou" karoserií. Na druhou stranu, když už jsme "sáhli" po Peugeotu, konkuruje Škoda Praktik vlastně také Peugeotu 107 v užitkové verzi, což je zase vozidlo podstatně menší, ale stejně jako Praktik odvozené od osobního a vybavené přepážkou pro kategorizaci podle N1. Obojí srovnání kulhá, protože nejde o přímé soupeře. Praktik je tedy tak trochu třídou sám pro sebe.

Dvě místa a prostor

Velmi zjednodušeně lze říci, že je Roomsterem zbaveným druhé řady sedadel a naopak vybaveným přepážkou a podlahou zavazadlového prostoru. Jedná se však o víc.Základem je především ono uspořádáni nákladového prostoru. Dvoumístný Praktik má za předními sedadly stěnu, která z bezpečnostních i praktických důvodů odděluje prostor posádky od nákladu (horní část, drátěná mříž, poskytuje trochu omezený průhled vzad). Je posuvná podélně o 100mm s tím, že změna ukotvení vyžaduje použití jednoduchého nářadí, maticových klíčů. Sklo ve druhých dveřích nahradily plechové výplně v barvě karoserie, které jsou samozřejmě odolnější vůči poškození, než původní zasklení. Omezují však do jisté míry výhled šikmo vzad, což někdy komplikuje manévrování s vozidlem. Nutno však současně konstatovat, že se Praktik v tomto směru nijak neliší od běžných a rozšířených furgonů s plechovou skříní.

Téměř dva metry krychlové

Délka nákladového prostoru činí 1605 mm, šířka 1434 mm (mezi podběhy 1016 mm), výška 990 mm, což představuje 1,9 m3 (to je sice vůči koncepčně užitkové a větší konkurenci málo - např. Fiat 3,2 m3, ale Praktik vychází z osobního vozidla, takže zase proti Peugeotu 107 s 0,757 m3 citelně více), takže rozměry i objem této části vozidla je přiměřený jeho kategorii i vnějším rozměrům. Praktik se rozhodně nemusí stydět za solidní užitečnou hmotnost 550 kg, která u typů na patnáctipalcových kolech činí dokonce velmi dobrých 640 kg. Do užitkové části škodovky je snadný přístup ze tří stran širokými vysokými druhými dveřmi na obou stranách a téměř plnoprofilovými výklopnými v zádi. Vloženou podlahu z kvalitní, pevné, trvanlivé a vodovzdorné překližky s protiskluzovou úpravou funkčního povrchu tvoří tři pohyblivě spojené (sklopné) díly. Jejich zdvižení umožňuje vpředu jednak podélný posuv dělicí stěny, ale současně otevírá dva poměrně hluboké úložné prostory v prolisech původní podlahy za předními sedadly, vzadu má na starosti přístup k plnohodnotnému náhradnímu kolu a povinné výbavě uloženými pod ní.

Vysokozdvih versus práh

Slabinou přiměřeně objemného nákladového prostoru je práh pátých dveří, který má samozřejmě především nosnou a výztužnou funkci v konstrukci zadní partie vozidla. Při manuální manipulaci s kusovým nákladem nijak nevadí, protože je položen hodně nízko. Ale naložit paletu pomocí vysokozdvižného vozíku sice lze (podélně položenou), protože šířka otvoru je dostatečná, ale jen tak, že na podlahu položíme prázdnou paletu jako "distanční podložku" a až na ni potom paletu naloženou, aby po dosednutí nákladu bylo možné "vidle" vozíku vytáhnout. Nutno však uznat, že v praxi to bude jistě jen zcela výjimečný způsob nakládání Praktika

Užitkový luxus

Pro náš test jsme měli k dispozici poněkud výjimečné vozidlo vzhledem k hodně nadstandardní bohatosti výbavy. Takové, jaké by si asi obyčejný uživatel "nákladní" škodovky nepořídil. Z příplatkové nabídky totiž zahrnovala téměř vše mimo jiné například klimatizaci se samočinnou regulací, dálkové ovládání radiopřijímače pod volantem, paprsková kola z lehké slitiny obutá do sportovních pneu Dunlop, kompletní soupravu airbagů (včetně možnosti deaktivace vaku před spolujezdcem), přední světlomety do mlhy s "corner" funkcí, krycí mřížku zasklení pátých dveří, podélníky střešního nosiče, plnohodnotné náhradní kolo, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, držák mobilního telefonu s dobíjecím konektorem a vestavěným mikrofonem pro Hands Free, skutečně kvalitní radiopřijímač s přehrávačem CD a vstupem pro MP3, elektrické ovládání skel v předních dveřích, elektrické ovládání a vyhřívání zpětných zrcátek, tónované zasklení, poutací oka pro upevnění nákladu a další detaily.

Praktičnost a funkčnost

Při našem seznámení jsme pozitivně hodnotili především to, co nese nová škodovka v typovém označení praktičnost. Ocenění zaslouží například úložné prostory za sedadly pod podlahou nákladového prostoru, vyložení nákladového prostoru podlahou s nekluzkým povrchem, kvalita poutacích ok v podlaze, výrazné osvětlení nákladového prostoru... "Životní prostředí" posádky je plně srovnatelné s úrovní lepších vozidel této kategorie, ocenění zaslouží možnost posuvu přepážky a s tím související posuv sedadel (asymetrické vyklenutí přepážky dává řidiči více místa). Uspořádání interiéru a ovladačů i ukazatelů nelze nic vytknout. Jízdními vlastnostmi Praktik nezůstává všeobecně známé velmi vysoké úrovni jízdních vlastností soudobých škodovek nic dlužen. Pozitivem je minimální rozdíl chování podvozku v souvislosti se změnami zatížení. Stejně tak je výši doby funkčnost a účinnost brzdové soustavy, ale to vše souvisí bezprostředně s charakteristikou Škody Roomster. Na charakteristiku vznětového tříválce jsme si museli krátce zvykat (vyžaduje především nepatrně větší "základní" otáčky při akceleraci), ale brzy a snadno jsme ji akceptovali a byli pak velmi spokojeni.

Motor zdobený skromností

Agilní agregát lze totiž využívat do poměrně vysokých otáček, vzhledem k odstiňování převodovky je velmi snadné udržování optima, snad jen brzdění motorem je poněkud méně výrazné, než bychom očekávali. Za pozitivum považujeme i shodu firemních hodnot největší rychlosti, zrychlení a spotřeby paliva s našimi poznatky jen zanedbatelně odlišnými a ve srovnání s náhodně vybranou konkurencí rozhodně zajímavými.

Nezklame očekávání

Škoda Praktik přináší potenciálnímu uživateli v míře více než dostatečné všechno to, co od něj očekává. Má svižný moderní design (domníváme se dokonce, ze zabarvení skel druhých dveří mu mimořádně sluší a vtiskuje liniím vozidla efektní rysy soudobého proudového letadla), velmi praktické uspořádání, jehož jedinou slabinou je pouze onen několikrát již zmíněný práh pátých dveřích komplikující mechanizované nakládání, poskytuje také chvályhodnou užitečnou hmotnost až 640 kg (Peugeot Partner a Citroen Berlingo 600 kg, Fiat Dobló ale dokonce 730, zatímco Peugeot 107 pouhopouhých 385 kg). Posádce poskytuje pohodlí na soudobé úrovni s poměrně širokou základní výbavou a bohatou příplatkovou, výtečné dílenské zpracování a techniku hnacího řetězce i podvozku rozhodně na výši doby. Mezi pozitiva nové řady nutno zařadit do popředí i důležitý parametr – hustotu a kvalitu servisu, cen náhradních dílů a finančních služeb spojených se značkou. Cenu lze považovat za přiměřenou, přestože nízká není. Srovnejme však s konkurencí oné kategorie poněkud rozměrnější: Fiat Dobló Cargo Van 1.3 Multijet 55 kW 303 700 Kč bez DPH, Citroen Berlingo Furgon 1.6 Hdi 55 kW 309 900 Kč bez DPH Peugeot Partner Furgon 1.6HDI 55 kW 309 900 Kč bez DPH. Nadprůměrné jsou i záruky výrobce celková dvouletá, na lak tříletá a na neprorezavění karoserie desetiletá.

Motor1,4 TDI PD
Typpřeplňovaný vznětový
Počet válců/ventilů3/2
Vrtání a zdvih79,5 x 95,5 mm
Zdvihový objem1422 cm3
Rozvod ventilůOHC
Chlazeníkapalinou
Vstnkování palivačerpadlo/tryska
Největší výkon51 kW/4000 min-1
Točivý moment155 N.m/1600-2800 min-1
Převodovkapětispupňová
Brzdy P/Zkotoučové/bubnové
Provozní hmotnost1195 kg
Celková hmotnost1835 kg
Rozvor náprav2617 mm
Vnější rozměry4205 x 1684 x 1607 mm
Objem nákl. prostoru1,90 m3
Pneu195/55 R 15
Objem nádrže paliva55 l
Spotfeba paliva6,0 1/100 km
Nejvělší rychlost161 km/h
Zrychlení z O na 100 km/h16,6 s
Cena základní317261 Kč bez DPH

autor: Ondřej Horský
foto: Alena Nosková

Spolupracujeme s TipCars.com
O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem

Krachující italská letecká společnost Alitalia obdržela…

10 robotických startupů, kvůli kterým zaniknou pracovní místa 10 robotických startupů, kvůli kterým zaniknou pracovní místa

Robotické technologie se v mnoha oblastech používají už…

 

Štítky Škoda MPV Testy

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR

Prémiové značky, jako například BMW či Audi letos…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 



O ojeté Roomstery je stále zájem, prodávají se jich stovky O ojeté Roomstery je stále zájem, prodávají se jich stovky

O model Škoda Roomster je zájem i deset let po uvedení na…

Škoda Roomster II: Známe podobu mladoboleslavského bratra VW Caddy Škoda Roomster II: Známe podobu mladoboleslavského bratra VW Caddy

Druhá generace Škody Roomster měla být jen přeznačkovanou…

 



 
S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

Včera

Peugeot nedávno modernizoval model 308 a nezapomněl ani na ostrou verzi GTi. Technicky se nezměnila, a jak jsme zjistili ve Španělsku, ani to nebylo potřeba.




Blesk.cz

Tajemný tvor zaplavil pobřeží Kalifornie. Jsou jich tisíce a znemožňují rybolov

Tajemný tvor zaplavil pobřeží Kalifornie. Jsou jich…

Obyvatelé Kalifornie nebyli v červencových vedrech jediní, kdo zaplavil pláž podél severního pobřeží. Oceán v…

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu. Pak přijdou hromy a blesky

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu.…

O víkendu se vyšplhají teploty na 30 °C. Počítat ale musíme i s bouřkami, které budou v některých částech…

 

iSport.cz

PŘESTUPY ONLINE: Žádný Fribourg, Řepík jde ze Sparty do Slovanu

PŘESTUPY ONLINE: Žádný Fribourg, Řepík jde ze Sparty…

ONLINE | První máj je lásky čas, ale pro hokejové fanoušky také dnem prvních oficiálních přestupů. Právě 1.…

Boasson Hagen unikl a na Tour slaví! Před časovkou drží náskok Froome

Boasson Hagen unikl a na Tour slaví! Před časovkou…

Nejdelší etapu letošní Tour de France vyhrál po 222,5 kilometrech Edvald Boasson Hagen. Norský cyklista zaútočil…

 

Reflex.cz

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové poklekající před ruským spisovatelem Paustovským

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové…

Marlene Dietrichová byla celosvětově známou a uznávanou herečkou a zpěvačkou. Konstantin Paustovskij byl ruský a…

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Zase praskl jeden skandál o laskavosti a dobrotě katolických pedofilů. Tentokrát se vyjevilo, že v Řezně…