TEST Škoda Rapid 1.2 TSI (81 kW) – Až na tu kaňku…
Úvod, Design
Po trochu rozpačitém rozjezdu, kdy se Rapid pral s nesmyslně tvrdým nastavením podvozku a přehnaně laciným interiérem, se vyvinul v akceptovatelnou alternativu k větší a dražší Octavii. V případě liftbacku obrovský kufr dostanete (550 litrů v základu je přece sen), v podélném směru si užíváte nadbytek prostoru a kde kdo si vás splete s hrdým majitelem Octavie III… Co chtít víc?
Zvlášť, když máte dvanáctistovku TSI ve výkonové verzi 81 kW, která kromě příjemné dynamiky přináší také šestistupňovou manuální převodovku. Už několikrát jsem si vyzkoušel, že tato kombinace je pro Rapid a jeho kolegu Spaceback jednoznačně nejvhodnější motorizací. K tomu se ale ještě dostaneme. Stejně tak i k té kaňce.
Zatím se zastavme u designu. Jakkoli je záměna s Octavií možná, jistě se shodneme na tom, že větší ze Škodovek umí více zapůsobit. Zejména ve vyšších výbavových stupních nebo speciálnějších modelech (RS, Scout…). Rapid se snaží (výrazná barva, velká kola… Aha! Že by ta kaňka? Uvidíme!, tuctovkou ale zůstává. Snad vyjma modelu Monte Carlo, tady si ale popravdě nedovedu představit, že by si někdo Rapid v této sportovnější specifikaci pořizoval. Spaceback Monte Carlo jakýs takýs smysl dává, ale primárně praktický liftback, který vznikl tak trochu jako náhrada za Octavii Tour? No…
skoda rapid testy nizsistredni
Jednolitou čerň jednoduchého interiéru narušovala jen bílá lišta, táhnoucí se přístrojovou deskou. Viděl jsem už i v Rapidu povedenější dekory, ale i tak, díky za ni. Jinak by se uvnitř žilo až moc ponuře. Hezky vypadá i tříramenný jakože sportovně zploštělý volant, tradičně chválím také příplatkové sedačky (znovu sportovní, za 5900 Kč), které jsou dostatečně široké a přitom nabídnou opravdu využitelné boční vedení. A pevná opěrka hlavy? Zatím jsem nenarazil na nikoho, kdo by její nastavení vyloženě postrádal.
Centimetry na šířku už ale chybí rozhodně. Nedávno jsem absolvoval kratší jízdu v Rapidu v pěti, vylosoval jsem si zadní prostřední místo. Těsno mi bylo, těsno! Tak nějak blíž si jsou ale také řidič se spolujezdcem, loketní opěrka bude jistě často předmětem sporu.
skoda rapid testy nizsistredni
Od vychvalovaného základního objemu 550 litrů prosím odečtěte dvacet litrů, každý rozumný člověk si přece za šestnáct stovek přikoupí náhradní kolo (můžete si vybrat mezi plnohodnotnou a neplnohodnotnou verzí, za 4400 Kč pořídíte lité kolo). Škodovka totiž do objemu počítá i prostor určený právě pro rezervu. I tak je ale kufr liftbacku samozřejmě obrovský. Nejen pro pejskaře je k nezaplacení oboustranný koberec (třináct stovek), praktický síťový program dostanete ve standardu. Zajišťování různých předmětů zvládá skvěle, když ale všechny ty síťky chcete odstranit, docela si máknete. Také kvůli hloubce kufru – nahnout se až dozadu trošku šikovnosti přece jenom vyžaduje (hlavně menším postavám hrozí ušpinění od zadního nárazníku).
Motor, jízdní vlastnosti
To je ono!
Těsně před modrým Rapidem jsem měl možnost krátce otestovat liftback vybavený slabší verzí dvanáctistovky TSI, která poskytuje 66 kW. Základ je to více než slušný, rozhodně před ním není potřeba varovat (ostatně, s Rapidem si slušně poradil i tříválec…), je ale fakt, že když využijete všech přepravních možností liftbacku, bude často čtyřválec TSI bojovat ze všech sil. Podobně při předjíždění. Na manévr sice nebyl potřeba nadstandardní prostor, pod plným plynem bych už ale žádnou další rezervu nenašel.
Se silnější dvanáctistovkou TSI o výkonu 81 kW jsem byl klidnější, zde by šlo hovořit skoro o výkonovém nadhledu. Po většinu času nebylo nutno překonávat hranici dvou tisíc otáček – čtyřválec prakticky za absolutního ticha vždy připravil svých maximálních 175 N.m a Rapid se svižně rozjel. Pod šestnácti sty ale dvanáctistovky jako by nebylo, zde se newtonmetry snad ani nenachází. A když bylo potřeba důrazněji zrychlit, čekalo nad čtyřmi tisíci ještě příjemné osvěžení, kdy motor sympaticky ožil. Navíc ve vyšších otáčkách nehlučel jako dříve testovaná čtrnáctistovka TSI v Rapidu Spaceback.
skoda rapid testy nizsistredni
Jenom tu spotřebu jsem čekal o pár deci nižší, celkový průměr 6,5 litru není i s ohledem na klidnější jízdní styl úplně ideální hodnota. Jistě, dá se jezdit pod šest, ale to se pak musíte vyhýbat městu a dálnicím. A právě tam jsem s Rapidem strávil nejvíc času, což by za jisté ospravedlnění vyššího průměru považovat asi šlo.
A je tu kaňka!
Až doteď vládla s Rapidem spokojenost, v hodnocení podvozku nás ale kaňka nemine. Přitom zbytečná! Nebo je snad podle vás dobrý nápad montovat na škodovácký liftback sedmnáctipalcová kola? Vypadají sice velmi dobře, komfort však výrazně trpí. Jestliže jsem Rapidy po podvozkovém zásahu v rámci modelové péče za citelné zlepšení pohodlí chválil, zde jsem si připomněl první kousky z počátku produkce. Na nerovnostech testovaný Rapid poskakoval, hlavně od zadní nápravy se ozývaly pazvuky, na větších dírách si ránu neodpustila ani náprava přední. Přitom stačí tak málo – vyhnout se vábení efektních litých kol a zůstat nejvýš u šestnáctipalcového rozměru. Nejvýš! Rozumnější budou ale určitě patnáctky.
skoda rapid testy nizsistredni
Na šestistupňovou převodovku už přišla řeč, jedná se o jediný šestikvalt, který v Rapidu najdete. Řadí velmi přesně a hlavně zlehka, jednotlivé rychlosti zapadají skoro samy. Přijde mi, že v rámci modelové péče zapracovali mladoboleslavští také na posilovači řízení. První Rapidy zpětnou vaznou rozhodně neoplývaly, nyní je slušná.
Závěr
Závěr
Kaňku jsme rozebrali dostatečně, nesmyslně velká sedmnáctipalcová kola testovanému Rapidu zbytečně uškodila. Jinak v zásadě platí to, co jsem napsal nedávno v případě Spacebacku – slabých míst je pomálu, modelové řadě můžeme objektivně vyčítat prakticky jen úzký interiér a některé lacinější detaily uvnitř vozu, ponurou atmosféru se Škodovka snaží řešit různými dekory (najdeme je také u nižších výbav).
Zvlášť v testované kombinaci se silnější dvanáctistovkou TSI (od 334.900 Kč, o snesitelných 21.000 Kč víc než za slabší 1.2 TSI 66 kW) je ale Rapid celkově příjemné auto, které však ničím vyloženě nenadchne. Soustředí se vlastně „jen“ na praktickou stránku věci, na emoce nehraje. V tomto směru se lépe daří Spacebacku, možná i Fabii Combi. Rapid ve verzi liftback je takový poctivý pracant, opravdové služební auto. Tahle role mu sedí nejlíp!
skoda rapid testy nizsistredni
Nejlevnější verze modelu | 313.900 Kč (1.2 TSI/66 kW Active) |
Základ s testovaným motorem | 334.900 Kč (1.2 TSI/81 kW Active) |
Testovaný vůz bez příplatků | 389.900 Kč (1.2 TSI/81 kW Style) |
Testovaný vůz s výbavou | 500.700 Kč (1.2 TSI/81 kW Style) |
Plusy
- Dostatečně dynamický motor
- Velký kufr
- Velmi přesné řazení, slušné řízení
- Podélný prostor
- Praktický a přehledný interiér
Minusy
- Až příliš jednoduchá přístrojovka, lacinější detaily
- V testované konfiguraci rázy na nerovnostech
- Úzký interiér
Foto: Petr Homolka