TEST Škoda Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG – Proč chtít Spaceback?
Úvod
Pamatujete si ještě na studii Mission L z roku 2011? Tehdy se mluvilo o tom, že půjde o ideového nástupce Octavie Tour a že tedy bude nový liftback akcentovat hlavně nízké pořizovací náklady. Což u následně představené sériové verze potvrzoval zejména interiér, kde byla snaha ušetřit nějakou tu korunu až příliš zjevná.
A pak se v roce 2013 představil Rapid ve verzi Spaceback. Tedy hatchback nižší střední třídy, kterému jaksi chyběla zbraň pro Škodovku z nejtypičtějších – obří zavazadlový prostor. Co s takovým Spacebackem? V Mladé Boleslavi si nakonec vybrali skoro neprošlapanou cestičku v podobě stylověji zaměřeného modelu, lákajícího na panoramatickou střechu s plynulým přechodem prosklení do pátých dveří. Hezké, zvláště v některých barevných kombinacích až atraktivní. Ale přece jenom… Není to předem ztracený boj, snažit se low-cost přesunout do stylových vod?
Škodovka to nicméně zkouší, kromě zmíněných barevných kombinací přidala nějaký ten dekor do interiéru (zvlášť ve dvoubarevném provedení s béžovou nevypadá interiér vůbec zle), objevila se též testovaná verze Monte Carlo. No, tu už bychom za stylovku považovat snad i mohli. Červený lak karoserie s černými koly, doplněk v podobě několika spoilerů navrch… Ale jo, s tím už se dá pracovat!
Podle Škodovky bychom navíc byli překvapeni, kolik je mezi zákazníky zákaznic. Relevantní data v tomto genderovém ohledu však chybí… Představu si můžeme udělat alespoň o preferovaných výbavách. Drtivá většina upřednostňuje druhý stupeň Ambition (zhruba sedmdesát procent), na druhém místě je pak Elagance se čtrnácti, testované Monte Carlo zabírá sedm procent. U stylově zamýšleného hatchbacku bych možná čekal větší příklon k dražším výbavám… Mimochodem, poměr liftback versus hatchback je prakticky vyrovnaný (52 vs. 48 %).
Design
Tak je to ta stylovka, nebo ne?
Pár Rapidů Spaceback jste už na českých silnicích určitě potkali, dovolím si ale předpokládat, že žádný zvláštní estetický zážitek to nebyl. U Monte Carla menší vzplanutí už vyloučit nelze. Jak už jsem napsal, takto přikrášlený Spaceback nějakou tu parádu zvládne udělat. Hlavně tedy při pohledu na zadní partie, protažené okno do pátých dveří je bezesporu efektním doplňkem. Dobře, stylovka je možná příliš silné slovo, pohledný ale Rapid Spaceback být určitě může. Jen musíte vědět, kam sáhnout. S nejrozšířenější verzí Ambition toho moc nevymyslíte, Monte Carlo se však o pozornost postará.
Teď jde o to, jestli se vám bude chtít do parády investovat. Testovaná přeplňovaná čtrnáctistovka se totiž prodává od 419 900 Kč (základem pro tuto motorizaci je specifikace Ambition), Monte Carlo je dražší o 53 000 Kč. A že by se nějak dramaticky lišila výbava těchto variant, to nemohu říct. Tedy z pohledu funkčnosti, jinak Monte Carlo přidává prvky v zásadě imageové nebo stylové, chcete-li (panoramatická střecha, litá kola, zmíněné páté dveře s prodlouženým prosklením nebo sportovní sedačky). Praktickými bonusy jsou tak v podstatě jen mlhovky a zadní loketní opěrka. Móda něco stojí, pánové!
Uvnitř jsem stylové prvky hledal marně, snad kromě sportovních předních sedaček, které atmosféru dokreslují docela slušně. Jinak je vnitřek Rapidu stále spíš fádní, instalace dekorativní lišty po stížnostech zákazníků na příliš jednoduchý interiér sice trochu pomohla, o výrazný posun se však nejedná.
Víc než disproporce mezi atraktivním zevnějškem (vztahuji na testovanou specifikaci Monte Carlo) a unylejším vnitřkem mi vadily chybějící centimetry na šířku. Zatímco ve všech dalších směrech sleduje Rapid Spaceback prostorové trendy v nižší střední třídě velmi svědomitě, na šířku v podstatě kopíruje zvyklosti malých vozů.
Základní objem kufru 415 litrů vypadá na první pohled náramně, do tohoto čísla však Škodovka počítá i prostor pro rezervu. Ten zabere jednatřicet litrů, férovější tedy bude Spacebacku počítat základ 384.
Motor, jízdní vlastnosti
Motorová šafrán
Když už jsme se bavili o procentuálním rozvržení výbav a karosářských verzí, pojďme se podívat i na motory. Jednoznačný prim zde hrají přeplňované zážehové dvanáctistovky (výkonové verze 66 a 81 kW), kterým patří přes osmdesát procent prodejů. Nafta zabírá něco kolem dvanácti procent, testovaná přeplňovaná čtrnáctistovka s výkonem 92 kW (vždy jen v kombinaci s DSG) je pak vyloženou vzácností – tuto pohonnou jednotku si vybralo jen 1,4 % zákazníků. A pozor, jedna velice důležitá informace! Aktuálně koupíte Rapidy už jen s novými motory pro normu Euro 6! U zážehových jednotek tedy jde o řadu EA 211, kde rozvod poháněný problémovým řetězem nahradil řemen (vznětové motorizace pak nesou označení EA 288).
Musím říct, že jednoznačnou dominanci dvanáctistovek chápu. Zvlášť v porovnání se silnější verzí čtyřválce 1.2 TSI/81 kW je dynamický náskok čtrnáctistovky zanedbatelný (zrychlení na stovku za 8,9 s je lepší o osm desetin). I reálná zkušenost potvrzuje, že větší motor je v zásadě zbytečný. První dojem zvládá sice velmi slušně – zátah v nízkých a středních otáčkách je minimálně velice slibný, výš už se ale neděje nic význačného. Hlavně v situacích, kdy je potřeba důraznější zrychlení, neumí motor nabídnout žádnou výraznější nadstavbu. Tedy, že by se z kolonky „slušný zátah“ ve středním pásmu posunul k dynamičtějším zítřkům. Šlápnete na plyn, DSG bleskově podřadí, čtyřválec vyletí do otáček… Kromě citelně zvýšeného hluku se nic podstatného nestane. Zvuk vytočeného motoru je v tuto chvíli navíc až nepříjemný, zarazí o to víc, že v nižších otáčkách je čtrnáctistovka TSI skoro vzorně tichá.
Výhradní spojení se sedmistupňovým automatem funguje při běžné jízdě slušně, rychlé podřazování jsem už chválil. Najde se ale i dost situací, kdy jsem se sladěním dua převodovka/motor zrovna spokojen nebyl. Třeba popojíždění, to už je takový dvouspojkový kolorit. Krom toho však bylo potřeba se velice soustředit prakticky na každé jen o trochu větší popíchnutí plynového pedálu. Stačí ždibíček a Spaceback se s cuknutím rozjede, až se na mně spolucestující obraceli s němou výčitkou, proč s autem tak škubu. Kolem plynového pedálu je zkrátka potřeba chodit po špičkách, jinak se plynulé jízdy nedočkáte.
S velmi slušnou spotřebou počítat můžete v každém případě. S převahou jízd po dálnici a ve městě jsem se dostal na konečný průměr 6,2 litru. Určitě velmi hezké!
Prostě pohoda!
První Rapidy liftback, to byla podvozkově nesmyslná tvrďárna. Pamatuju si na jednu akci Škodovky, kde jsme si v bezpečí polygonu mohli vyzkoušet tehdejší mladoboleslavskou novinku hned ve dvou provedeních – standardní evropský Rapid byl doplněn o verzi s indickým podvozkem. Zatímco s Evropanem jsme se natřásali a poskakovali, indický Rapid byl neskutečně komfortní, nádherně vláčný. Ano, mezi kuželkami se značně nakláněl, podvozek byl však za všech okolností dobře čitelný a předvídatelný. Byla to vlastně docela sranda, vodit slalomem rozkymácený Rapid. Samozřejmě jsem se tehdy ptal, proč evropskou specifikaci tak utáhli. Že prý to tak zákazníci chtějí…
No, asi se jim postupem času změnily priority, protože Spaceback vyrazil s přenastaveným podvozkem, který převzal i lifback. Prioritou byl větší komfort. Zlepšení bylo jednoznačné a velmi citelné. Spaceback, navíc vybaven tužší karoserií (kufrové vrata od stodoly liftbacku jsou pro tuhost karoserie jedno velké zlo), se tak od začátku choval uspokojivě.
A platí to dodnes. I na testovaných šestnáctipalcových litých kolech je Rapid Spaceback víc než dostatečně komfortní, celkově však působí velmi bytelně a stabilně. Odpružení má stále do indického kolébání daleko, je pořád spíš tužší, na rozbité silnici však hatchback nervózně neposkakuje, neodskakuje a nerovnosti eliminuje bez doprovodného bouchání. Ne že byste v liftbacku cítili, jak se karoserie pod náporem zanedbané silnice prohýbá, ze zadní části se ale může občas nějaký ten lomoz opravdu ozvat. Ve Spacebacku věc neznámá, zde ticho po pěšině.
V zatáčkách působí tahle Škodovka sympaticky, oblouk projíždí čistě, ze stopy jen tak neuhne. Za volantem Spacebacku ale vyloženě vytlemení nebudete, jeho jízdní vlastnosti bych označil za v každé situaci spolehlivé. Nic víc.
Závěr
Po týdnu soužití s Rapidem Spaceback jsem přemýšlel, proč bych si ho měl koupit. Na jedné straně Fabia Combi, na druhé Octavia ve verzi liftback, to toho ještě Yeti… Dobře, máme tu velmi slušný vnitřní prostor (až na šířku tedy…), solidní kufr, jistý, stabilní a pohodlný podvozek, hlavně v porovnání s Octavií vyniknou nižší pořizovací náklady. Zejména ty budou nejspíš určující - viz náš případ, Rapid Spaceback 1.4 TSI/92 kW DSG Ambition za 419 900 Kč, Octavia 1.4 TSI/110 kW Ambition za 531 900 Kč. Možná ještě větší váhu bych ale trochu paradoxně přikládal tomu, proč si Rapid Spaceback nekoupit. Ono se toho totiž moc nenajde. Vyjma zmíněného užšího interiéru a v testované konfiguraci ne zrovna ideálního sladění motoru s převodovkou. Druhý problém vyřešíte snadno – jako naprostá většina zákazníků si jednoduše vyberete jinou pohonnou jednotku. První neduh ale zůstane Rapidu Spaceback vždy. Na druhou stranu ale tomuto hatchbacku těžko odpářete, že se celkově jedná o velmi vyvážené a povedené auto. Takže, nejspíš hlavně pro tohle Rapid Spaceback chtít.
Nejlevnější verze modelu | 308 900 Kč (1.2 TSI/66 kW Active) |
Základ s testovaným motorem | 419 900 Kč (1.4 TSI/92 kW DSG Ambition) |
Testovaný vůz bez příplatků | 472 900 Kč (1.4 TSI/92 kW DSG Monte Carlo) |
Testovaný vůz s výbavou | 578 600 Kč (1.4 TSI/92 kW DSG Monte Carlo) |
Plusy
- Podélný a prostor nad hlavou
- Jistý a pohodlný podvozek
- Reálně nízká spotřeba paliva
- Celkově praktický a přehledný interiér
- Slušný objem kufru
Minusy
- Úzký interiér
- Sladění motoru s převodovkou
- Ve vyšších otáčkách hlučnější