Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Yeti 1.2 TSI 77 kW – Zrozena pro město

Jan Mička
Diskuze (135)
S modernizací Škody Yeti přišla nová, ryze městská verze. Jak jezdí se základní dvanáctistovkou o výkonu 77 kW?

První facelift SUV Škoda Yeti přinesl několik zásadních změn. Nejen že vůz přišel o charakteristické kulaté mlhovky a v nabídce přibylo několik výbavových prvků, ale představil také zcela nový směr, který má za úkol zaujmout širší spektrum zákazníků. Kdo se chce občas vydat mimo zpevněné vozovky, zvolí verzi Outdoor, která je pro tyto výlety lépe vybavena. Ta je však napříč celou nabídkou o 20.000 korun dražší než testovaná městská varianta a poskytuje o dva motory méně.

Video se připravuje ...

Obě verze od sebe rozeznáte na první pohled. Yeti do města má na rozdíl od linie Outdoor více lakovaných dílů karoserie a lehce pozměněný design předního nárazníku. S tím také souvisí zmenšení nájezdových úhlů, byť jenom o dva stupně. Pohled do technických dat učinil přítrž dohadům o rozdílné světlosti. Městská i Outdoor verze dosahují stejné světlé výšky 180 milimetrů, pouze úsporný Greenline sedí o 25 milimetrů blíže k vozovce.

Interiér

S faceliftem se toho uvnitř moc nezměnilo. Yeti dostal tříramenný volant a hlavici řadicí páky z Octavie a pokud vůz pořídíte s navigačním systémem, za příplatek 8.000 korun získáte i zadní parkovací kameru. Novinkou je také automatický parkovací asistent (řidič ovládá pouze rychlost vozu), který zvládá manévry do řady podélně i příčně zaparkovaných vozů, jakož i komfortní bezklíčový přístup Kessy se startovacím tlačítkem místo klasické spínací skříně.

suv skoda yeti testy suv skoda yeti testy

Na předních sedadlech se sedí příjemně vysoko, což zajistilo perfektní přehled o dění kolem vozu, a chytrý systém VarioFlex zadních sedadel i nadále zůstává ve standardu. Členění interiéru do výšky si však vybírá daň v podobě lehce utopené řadicí páky a je rovněž nutno počítat s menším zavazadlovým prostorem. Ten má v základním uspořádání objem 416 litrů, a pokud si za příplatek 2.100 korun pořídíte rezervu, hodnota se sníží o citelných 95 litrů.

Motor: Do města i mimo něj, dálnici moc nezkoušej

Jednou z hlavních odlišností obou verzí je nabídka agregátů. Zatímco drsnější Outdoor má v základu turbomotor 1.4 TSI (90 kW), Yeti startuje s přeplňovanou benzinovou dvanáctistovkou. Ta nabízí výkon 77 kW v 5.000 otáčkách za minutu a točivý moment 175 N. m (1550–4100 min-1), přičemž vykazuje lepší dynamické vlastnosti než dvoulitrový turbodiesel s 81 kW. Důvod je jednoduchý - o 85 kilogramů nižší hmotnost ve prospěch zážehové verze. Zájemci o naftovou Škodu Yeti by ale beztak raději sáhli po agregátu 1.6 TDI (77 kW), který je sice standardně spojen pouze s pětistupňovou převodovkou (dvanáctistovka má šest rychlostí), spotřebou však jednoznačně kraluje.

V případě testovaného motoru 1.2 TSI je spotřeba dost různorodá. Ve městě si vystačíte se sedmi litry a mimo něj se dostanete klidně o litr a půl níže, za což relativně lehký vůz (základní Yeti váží 1359 kilogramů) mimo jiné vděčí výborně odstupňované převodovce. Pokud však vyrazíte na dálnici, karta se obrací. Yeti sice není ani v rychlosti 130 km/h přehnaně hlučný (motor točí 2.850 otáček), v kopcích mu ale dochází dech a spotřeba se snadno přehoupne přes 8 l na 100 km. Zvolněním na 100 km/h padají otáčky pod 2.200 min-1 a celkový odběr osciluje okolo solidních 6,5 l na 100 km.

suv skoda yeti testy suv skoda yeti testy

V rámci benzinových motorů je pohon čtyř kol nabízen pouze k osmnáctistovce TSI s výkonem 112 kW, základní verze i prostřední 1.4 TSI s 90 kW mají vždy hnanou jenom přední nápravu. To samo o sobě ničemu nevadí, právě naopak. Vůz totiž působí mnohem lehčím dojmem, což oceníte především ve městě. I v přeplněném provozu je Yeti velmi živý a sebejistý, díky krátkým převisům karoserie a stopovému průměru otáčení 10,3 metru navíc bez problémů zaparkujete i na hůře přístupná místa.

Ani použitím základních šestnáctipalcových kol se nepodařilo vyřešit problém s méně komfortním podvozkem. O přejezdech ostrých příčných nerovností a výmolů je posádka informována citelnějšími rázy od kol, které si však stále zachovávají výborný kontakt s vozovkou. S kvalitnějším povrchem se situace mění a Yeti se neleká ani rychleji projetých zatáček. Dříve než na pocit řidičského potěšení ale narazíte na limity turbomotoru, který se nejlépe cítí ve středním pásmu otáček. Vyzdvihnout musíme perfektní práci šestistupňové převodovky, o fous delší hlavice by však neškodila.

Závěr

Ani základní Škoda Yeti s přeplňovanou benzinovou dvanáctistovkou TSI se ve světě rozhodně neztratí. Tichý a kultivovaný motor svým charakterem výborně pasuje do města i mimo něj, a přestože se nebojí dálnice, vzhledem k hrozbě vyšší spotřeby paliva doporučujeme spíše klidnější tempo.

Samotný příchod městské verze schvalujeme, stejně jako širší spektrum motorů a příznivou pořizovací cenu. Škoda jen, že se v rámci faceliftu nezapracovalo také na podvozku, který sice vozu poskytuje výbornou oporu v zatáčkách, na nekvalitní povrch silnice však posádku dost upozorňuje.

suv skoda yeti testy suv skoda yeti testy

Nejlevnější verze modelu339.900 Kč (1.2 TSI/77 kW Active)
Základ s testovaným motorem339.900 Kč (1.2 TSI/77 kW Active)
Testovaný vůz s výbavou578.400 Kč (1.2 TSI/77 kW Ambition)

Plusy

  • Velký prostor pro posádku
  • Perfektní výhled z kabiny
  • Základní cena s testovaným motorem
  • Široký výběr motorů u městské verze
  • Variabilita zadních sedadel

Minusy

  • Menší jízdní komfort na nekvalitní vozovce
  • Spotřeba při vyšší zátěži
  • Vyšší ceny některých příplatků
  • Menší objem zavazadelníku

Foto: Petr Homolka

Jan Mička
Diskuze (135)
Škoda Yeti 1.2 TSI 77 kW
Cena základní sestavy 339 900 Kč
Výbava základní sestavy Sedm airbagů, Isofix na zadních sedadlech, litá 16“ kola, sada na opravu pneumatik, boční ochranné lišty v barvě vozu, tónovaná skla, střešní ližiny, malý kožený paket, VarioFlex – flexibilní zadní sedadla, Maxi DOT, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, klimatizace, tempomat, síťový program a další. Kč
Cena testované sestavy 578 400 Kč
Výbava testované sestavy Paket Ambition Plus (+10.000,-), metalíza (+13.900,-), kožený tříramenný multifunkční volant (+4.000,-), nastavitelné bederní opěrky v sedadlech řidiče a spolujezdce (+1.600,-), bezklíčové odemykání, zamykání a startování Kessy (+10.000,-), automatický parkovací asistent, signalizace vzdálenosti při parkování vpředu a vzadu (+30.500,-), navigační systém Columbus s DAB (+40.300,-), nezávislé topení (+28.100,-), zadní diodové svítilny (+3.500,-), bixenonové světlomety (+27.000,-), přední mlhovky s přisvěcováním do zatáček (+2.700,-), stříbrné střešní ližiny (+3.900,-), zadní parkovací kamera (+8.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1197
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 175 / 1550 - 4100
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 177
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.1 / 5.4 / 6
Emise CO2: 140
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 416 / 1760
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1359 / 620
Rozměr pneu: 205/55 R16
Škoda Yeti 1.2 TSI 77 kW
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4222
b) šířka (mm): 1793
c) výška (mm): 1691
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1541
f) rozchod vzadu (mm): 1537
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 470 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1020
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
16. 7. 2014 16:38
Re: Nesmysl
Pro srovnání, Yeti ve verzi Outdoor 1,8 TSI 118 kW a střední výbavě Ambition stojí 625 tisíc Kč.
16. 7. 2014 16:22
Re: Pohled přes zelené brýle
Verze 1,8 TSI, která má 112 kW, je spojena vždy s automatem (dsg), verze 1,8 TSI s manuálem má 118 kW (u verze Outdoor, u základní linie Yeti se nevykytuje).
Avatar - Julča
23. 2. 2014 12:32
Re: Pohádka o jedna-dvojce...
Když je to takový TOP zázrak, tak proč žádná Škodovky s tímto top motorem TSI 1,2 nemá toto označení na zadním čele!? Nebo se snad jedná o nějaký příplatek za toto označení!? Na rozdíl od Škodovek provozovaných v Německu, kde toto označení je běžné na rozdíl od zdejšího trhu!? Nakonec stejně každý pozná během 5minut kdy za tímto zázrakem pojede co za motor se v tom autě nachází!? :-!
20. 2. 2014 11:38
Titulní foto je
fotomontáž, nebo má nový Yeti opravdu tak hodně vykrojené blatníky, či tak malá kola? Rozhodně je to ale hodně NEaerodynamické. K vůli pérování to rozhodně není, protože Yeti má péra jako žebřiňák.
19. 2. 2014 20:01
Re: prvni pohled
To nie je útok, to je smutné konštatovanie... Opak, žiaľ, nedokázal.