Test Auto.cz

Škoda Yeti 1.4 TSI (90 kW) Monte Carlo – Naposledy bez šestky

9.7. 2015
Verdikt
 

Emisní normy si nevybírají a musela se jim podřídit také Škoda Yeti. Nové motory splňující Euro 6 jsou v prodeji od května, my však naposledy sáhli po starší 1.4 TSI o výkonu 90 kW.

Příchod emisní normy Euro 6 zamíchal nabídkami pohonných jednotek u řady automobilů. Škodu Yeti připravil hned o tři motory (1.8 TSI/112 a 118 kW a 2.0 TDI/125 kW), jejichž místa musela být alespoň zčásti zaplněna. Osmnáctistovku TSI nahradila čtrnáctistovka TSI (110 kW) a dvoulitr TDI o výkonu vznětové Octavie RS minulé generace zmizel úplně. Podle informací výrobce se však ve skladech prodejců vozy s těmito motory ještě nacházejí a mohou být tudíž finančně zajímavé.

Aktuálně můžete mít pod kapotou Škody Yeti maximálně 110 kW, avšak nezdá se, že by to něčemu nebo někomu vadilo. V červnu 2015 se totiž podle statistik Svazu dovozců automobilů (SDA) pro vůz rozhodlo 739 zákazníků, tedy o 198 více než v květnu, a dokonce o 285 více než v dubnu. V žebříčku registrací nových terénních automobilů Yeti figuruje na první příčce (3086 kusů), na druhém místě je Dacia Duster (1797 kusů) a třetí pozici okupuje Nissan Qashqai s 1187 exempláři.

Zkoušený čtyřválec 1.4 TSI o výkonu 90 kW plní emisní normu Euro 5, a přestože se od novinky s 92 kilowatty (Euro 6) na první pohled moc neliší, je to složitější. Od května totiž pod kapotou Škody Yeti najdete čtrnáctistovku nové generace s rozvodovým řemenem a chlazenými výfukovými svody (při vyšší zátěži je nemusí chladit vstřikovaný benzin). Tento zásah pomohl ke snížení spotřeby na 5,8 l na 100 km (1.4 TSI/90 kW spálí 6,4 l na 100 km), a produkce emisí CO2 spadla na 134 g/km.

Monte Carlo je středem pozornosti

První SUV automobilky Škoda je na trhu od roku 2009 a okoukat se stihly už i předloni uvedené modernizované verze Yeti a Yeti Outdoor. Naštěstí ale existuje řešení, jak nezapadnout v davu. Dostalo jméno Monte Carlo, váže se k městské verzi modelu, a nezůstává pouze u černé střechy a kontrastních litých kol.

obrázek [600 x 360]  

Stejně jako u modelů Rapid Spaceback, Fabia a Citigo je linie Monte Carlo nadstavbou výbavy Ambition. Vedle kontrastních dílů karoserie, černých sedmnáctipalcových kol v designu Origami a výrazných nástavců prahů získáte také řádně přetvořený interiér se sportovními, specificky čalouněnými sedadly, tříramenným volantem se zkosenou spodní částí věnce a spoustu nadstandardní výbavy. Na mysli máme například bixenonové světlomety s diodovým denním svícením (pro Ambition a Elegance za 27.000 Kč), diodové svítilny (pro Ambition za 3.500 Kč), sportovní sedadla (pro Ambition za 6.900 Kč), vkládané tkané koberce (pro Ambition za 1.400 Kč) nebo sportovní kryty pedálů (pro Ambition za 2.100 Kč). Rozdíl 45.000 korun, který obě výbavy dělil a dělí i po přechodu na motory splňující emisní normu Euro 6, Monte Carlo nejenom dorovnává, ale díky bohaté výbavě také zcela maže.

Učiněný pohodář

Čtyřválec 1.4 TSI o výkonu 90 kW (nově 92 kW) pořídíte pouze s předním pohonem, většině zájemců o Yeti to ale vadit nebude. Maximální výkon je k dispozici v 5.000 otáčkách za minutu, již od 1.500 otáček se však můžete spolehnout na točivý moment 200 N.m. Takto vybavený automobil je prototypem pohodáře pro městský a příměstský provoz. Motor není pod kapotou skoro vůbec slyšet, je příkladně kultivovaný a výborně si rozumí s manuální šestistupňovou převodovkou. Při klidné jízdě si vystačíte se spodní polovinou spektra otáčkoměru, a pokud přitlačíte na pilu, rozprostírá se výkon velmi plynule, skoro až atmosféricky.

obrázek [600 x 402]  

Nejlepší odezvu na sešlápnutí pedálu plynu získáte přibližně ve 4.000 otáčkách, do podobných sfér se ale nejčastěji vydáte pouze při předjíždění. Již kvůli spotřebě, která v případě 1.4 TSI (90 kW) nepatří k nejlepším – v kombinovaném cyklu jsme se pod 7 l na 100 km nedostali. Delší pohyb ve městě vyhnal odběr až k devíti litrům. Lepší to nebylo ani na dálnici, kde sice Yeti při 130 km/h na šestku točí přijatelných 2700 min-1 a do interiéru neproniká přehnané množství venkovních ruchů, větší jízdní odpory však řidiče nutí stále zrychlovat a reálný apetit snadno přesáhne 9 l na 100 km. Na výsledku se ale velkou měrou podepisuje zmíněné chlazení výfukových kanálů benzinem při větší zátěži.

Test 2011: Škoda Yeti 1,4 TSI (90 kW) – Švihák lázeňský


Ve městě je jako doma

Na dálnice se Škoda Yeti se starším motorem 1.4 TSI skutečně moc nehodí, ve městě je to ale jiná káva. Posádka těží z koncepce interiéru s vyšším posazem, což má za následek přirozenější pozici těla a perfektní výhled. Přední cestující se mohou opřít o větší boční vedení sportovních sedadel a vzadu zase oceníte systém VarioFlex, především ve smyslu polohování krajních opěradel nebo možnosti úplného vyjmutí středního dílu. Objem zavazadlového prostoru však Yeti neodpustíme – s dojezdovou rezervou (včetně sady nářadí a zvedáku za 2.100 Kč) má pouze 321 litrů, tedy o 95 litrů méně než se standardní sadou na opravu pneumatik.

Své kouzlo má také přehledná karoserie. Při kličkování ve městě perfektně vidíte, kam až sahá příď, a komu by při couvání dělal problém minimální zadní převis a takřka kolmá linie víka zavazadelníku, může se spolehnout na zadní kameru a parkovací čidla. Dokonce i řízení s rozumným převodem a měkce nastaveným posilovačem ničím neomezuje (byť zpětné vazby není nazbyt). U takto dimenzovaného auta bychom ale preferovali kruhový věnec volantu – při popouštění se totiž občas můžete zapomenout a věnec kvůli výraznému zkosení vyklouzne z rukou…

obrázek [600 x 323]  

Jízdním komfortem Yeti vždycky patřil k tužším zástupcům daného segmentu, v kombinaci se sedmnáctipalcovými koly a padesátiprocentními pneumatikami si ale nemáme nač stěžovat. Podvozek se s městskou dlažbou, dilatačními spárami mostů a propadlými kanály vyrovnává statečně, neuskakuje a nepřenáší přebytečné rázy. Na limitu však překvapily poměrně brzké přechody k nedotáčivosti. U vozů s vyšší stavbou karoserie a předním pohonem se to dá očekávat, nicméně rozdíl oproti verzím s pohonem 4x4 je okamžitě znatelný. Dříve byl problém v tom, že jste si ke čtrnáctistovce nemohli čtyřkolku ani připlatit, zatímco dnes je u 110kilowattové verze standardem (ve výbavě Ambition vůz stojí od 543.900 Kč).

Pospěšte si, nebudou

Motory splňující emisní normu Euro 5 jsou sice u Škody Auto oficiálně minulostí, pokud ale u prodejce narazíte na hezký kousek s testovaným motorem, koupí neprohloupíte. Z hlediska běžného denního použití totiž starší 1.4 TSI zaostává pouze na dálnici, kde vlivem chlazení výfukových kanálů spotřebovává více benzinu. Ve městě a mimo něj jsme si ale neměli nač stěžovat. Tužší podvozek poskytuje dobrou oporu v zatáčkách a vyšší pneumatiky úspěšně pomáhají filtrovat nerovnosti. Až na dřívější sklony k nedotáčivosti tedy vládne spokojenost.

Sami jistě uznáte, že po letech na trhu už Škoda Yeti vnějším designem moc nepřekvapí, výbava Monte Carlo však vozu vtiskla příjemný sportovní charakter. Kontrastní provedení karoserie se těší všeobecné oblibě, a především u verzí s předním pohonem, které se mimo pevný povrch podívají opravdu jen zřídka, se nemusíte příliš bát o prahové nástavce a nárazníky. Monte Carlo sice vychází z městské, tedy trochu uhlazenější verze, stále ale disponuje dostatečnou světlou výškou 180 milimetrů.

obrázek [600 x 402]  

Nejlevnější verze modelu369.900 Kč (1.2 TSI/77 kW Active)
Základ s testovaným motorem414.900 Kč (1.4 TSI/90 kW Active)
Testovaný vůz s výbavou643.000 Kč (1.4 TSI/90 kW Monte Carlo)

Plusy

  • Velký vnitřní prostor
  • Variabilní zadní sedadla
  • Pohodlné nastupování
  • Dobré filtrování nerovností

Minusy

  • Vyšší spotřeba na dálnici
  • Ve městě vadilo zkosení věnce volantu
  • Dřívější přechody k nedotáčivosti
  • S dojezdovou rezervou malý zavazadelník

JAKE.AUTO.CZ: Vše o Škodě Yeti na auto.cz na jednom místě

Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Yeti 1.4 TSI (90 kW) Monte Carlo

Cena v základní výbavě: 414 900 Kč Cena v testované výbavě: 643 000 Kč

Základní výbava:Sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, litá 17“ kola v designu Origami, sada na opravu pneumatik, denní svícení, bixenonové světlomety, diodové svítilny, Light assistant, dešťový senzor, samostmívací vnitřní zpětné zrcátko, SunSet, tónovaná skla, střešní ližiny, malý kožený paket, ocelové kryty pedálů, výškově nastavitelná přední sedadla, sportovní sedadla, VarioFlex – variabilní koncept zadních sedadel, sklopný stolek na zadní středové opěrce, palubní počítač Maxi DOT, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka, elektricky ovládaná boční okna vpředu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, klimatizace, tempomat, vkládané tkané koberce, autorádio s MP3, prodloužený servisní interval, síťový program, vnější paket aerodynamických dílů, červené prošívání v interiéru a další.

Výbava testovaného vozu:Navigace Amundsen (+20.300 Kč), paket Monte Carlo Plus – parkovací čidla vzadu, dvouzónová klimatizace, vyhřívaná přední sedadla, autorádio Swing s MP3 (+10.000 Kč), asistent rozjezdu do kopce (+2.100 Kč), dojezdová rezerva (+2.100 Kč), panoramatické střešní okno (+29.500 Kč), vyhřívané čelní sklo (+4.900 Kč), výsuvné ostřikovače světlometů (+3.600 Kč), malý kožený paket pro multifunkční volant (+5.000 Kč), elektrické ovládání bočních oken vzadu (+5.100 Kč), bezklíčové odemykání a startování tlačítkem (+10.000 Kč), parkovací asistent (+30.500 Kč), couvací kamera (+8.000 Kč). Všechny ceny byly platné do 22. 6. 2015.

V Rusku propukly protesty proti korupci, policie zatkla vůdce opozice V Rusku propukly protesty proti korupci, policie zatkla vůdce opozice

Ruská policie v centru Moskvy zatkla opozičního vůdce…

Přečtěte si šest tipů, jak zvládnout daňové přiznání na poslední chvíli Přečtěte si šest tipů, jak zvládnout daňové přiznání na poslední chvíli

Příprava daňového přiznání je administrativní činnost,…

Zástupci ropných velmocí chtějí prodloužit omezení těžby Zástupci ropných velmocí chtějí prodloužit omezení těžby

Společný výbor ministrů ze zemí OPEC a států mimo tuto…

Ferrari se dostalo zpátky na vrchol. Už bylo na čase, prohlásil jeho šéf Ferrari se dostalo zpátky na vrchol. Už bylo na čase, prohlásil jeho šéf

Z úspěšného vstupu Ferrari do letošní sezóny formule 1 má…

 
Technické údaje
Motor Škoda Yeti 1.4 TSI (90 kW) Monte Carlo
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1390
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 90 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 1500 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 185
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.9 / 5.5 / 6.4
Emise CO2:148
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 321 / 1485
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1390 / 620
Rozměr pneu:225/50 R 17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4222
b) šířka (mm): 1793
c) výška (mm): 1671
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1541
f) rozchod vzadu (mm): 1537
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 470 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1020
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Yeti 1.4 TSI (90 kW) Monte Carlo –…

Jan Mička (Auto.cz)Jan Mička (Auto.cz)
moderoval 9.7.2015 tuto diskuzi







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 




Škody Yeti vyrazí hledat Yettiho Škody Yeti vyrazí hledat Yettiho

Že na to někdo přišel až teď... Expedice vozů Škoda Yeti…

Škoda Yeti Trumf: Nový základ s bohatší výbavou za 400.000 Kč Škoda Yeti Trumf: Nový základ s bohatší výbavou za 400.000 Kč

Yeti Trumf je nová základní verze mladoboleslavského SUV.…

 



 
Vyzkoušeli jsme brýle pro virtuální realitu: Budeme takhle nakupovat nová auta?

Vyzkoušeli jsme brýle pro virtuální realitu: Budeme takhle nakupovat nová auta?

Dnes 13:39

Vyzkoušeli jsme zařízení, které promění váš telefon v bránu do další dimenze.




Blesk.cz

Panika v Londýně! Auto smetlo tři lidi, řidič a spolujezdec měli nože

Panika v Londýně! Auto smetlo tři lidi, řidič a…

Londýn se ještě nevzpamatoval ze středečního teroristického útoku před parlamentem a městem otřásl další útok,…

Katka dostala vyhazov ve zkušební době: O dlužnou mzdu se soudila dva roky

Katka dostala vyhazov ve zkušební době: O dlužnou…

Zaměstnavatelé při ukončení pracovního poměru ve zkušební době často nevyplácejí odpracovaný čas. Takovou…

 

iSport.cz

Pozor, Češi, tohle umí trpaslík. San Marino dalo gól Slovensku a trápilo Iry

Pozor, Češi, tohle umí trpaslík. San Marino dalo gól…

V neděli čeká české fotbalisty nejslabší soupeř v jejich kvalifikační skupině o MS 2018 - San Marino. Mužstvo,…

Florida rozstřílela Chicago, Jágr nedohrál. Za Flyers válel Neuvirth

Florida rozstřílela Chicago, Jágr nedohrál. Za…

SOUHRN | Drtivým způsobem ukázala Florida, že nevzdává bitvu o play off, favorita z Chicaga porazila 7:0! V…

 

Reflex.cz

Starostové jsou pro KDU-ČSL velkou posilou. Tento bonus jim další strany závidí

Starostové jsou pro KDU-ČSL velkou posilou. Tento…

Hnutí Starostové a nezávislí (STAN) si odsouhlasilo, že půjde do podzimních voleb do Poslanecké sněmovny ve…

Nejposvátnější hora světa: Místo, kde by se mohli potkat Adam, Buddha a Šiva

Nejposvátnější hora světa: Místo, kde by se mohli…

Adam tu po vyhnání z ráje musel celou věčnost balancovat na jedné noze. Šiva odtud zkoušel osvítit lidstvo.…